Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:Två saker som du säkert redan känner till:
Upplevelsen av " bra artikulerad bas" beror till stor del på hur bra topparna är. En bassist spelar ju inte toner mellan 40-100 Hz, den spelar alla frekvenser samtidigt, dvs från 40-8000 Hz och högre än det med alla övertoner som avgör karaktären på instrumentklangen- helt olikt sinus-toner. Med andra ord: är topparna oartikulerade pga konstruktion eller fel placering kommer upplevelsen av riktigt bra bas aldrig att hända . Med det sagt- jag påstår inte att dina jbl toppar är dåliga på nåt sätt.
Den andra saken: har du mätt rummets dimensioner? - då kan du lätt räkna ut var i frekvens rumsresonanserna sker , helt utan mätningar.
donjansson skrev:Ni får ursäkta, UMIK-1/REW är helt nytt för mig... Snip .
Som sagt, jag är en novis. Tendensen med toppar vid 38 och 83 Hz är i alla fall densamma.
Tangband skrev:Hmm.....Hur ser rummet ut där du har k arrayerna nu ? Är det K arrayerna som låter illa eller alla högtalare i rummet ?
Jag tycker du kan kolla vad Toole och spinorama-gänget förordar i sina rum- dvs:
1. Heltäckningsmatta på hela golvet. På bilderna ser det ut dom det är kakel eller kal betong ?.
2. Ta bort all dämpning bakom högtalarna samt en del på sidorna.
3. Justera öppningsvinkeln mellan högtalarna ( avståndet ) .
Varje högtalare låter nog bäst om den står i ett rum som liknar det rum de hade vid utvecklingen och lyssningstesterna.
Amerikansk möblering med högtalare från harman-gruppen skiljer sig mycket från hur ett ” bra” faktiskt.io-rum ser ut.
Var är dina mätningar gjorda , är de från lyssningsplatsen med en högtalare påslagen ?
Du har en jätte-peak vid 330 Hz på 10 dB. Återigen- är det en enda jbl 1400 som är uppmätt och från vilket avstånd ?
donjansson skrev:Kan man diffusera för mycket?
Max_Headroom skrev:donjansson skrev:Kan man diffusera för mycket?
Ja, det kan man. Det går att göra fel med nästan vad som helst.
donjansson skrev:Max_Headroom skrev:donjansson skrev:Kan man diffusera för mycket?
Ja, det kan man. Det går att göra fel med nästan vad som helst.
Kan för mycket diffusion var anledningen till nasalt mellanregister?
hifikg skrev:Har inte hittat något omöjligt rum någonsin, men så "fuskar" jag med OA52 sen över 30 år tillbaka
donjansson skrev:Rummet, som slutligen blev ett vintage-rum, ser nu ut så här:
Och mäter:
Basen känns nu i alla fall lyssningsbar. Mellanregister/röster blir dock så påfrestande att det är jobbigt att lyssna. Nasalt. Vad fan gör jag för fel...
Heltäckningsmatta, ryamatta, tre fåtöljer, bokhylla full med skivor vid bakvägg, fyra absorbenter av typen https://www.aixfoam.com/sound-absorber- ... face-sh001 (5 cm) på framvägg med tjock gardin framför, lågt soffbord, åtta Svanå Wing95.
Jag har växlat högtalare, förstärkare, RIAA-steg. Allt låter kattskit inom ett visst frekvensspektrum.
Hjälp mottages.
Morello skrev:hifikg skrev:Har inte hittat något omöjligt rum någonsin, men så "fuskar" jag med OA52 sen över 30 år tillbaka
OA52 kan alltså rubba på naturlagarna och trolla bort tafflig rumsakustik?
hifikg skrev:Morello skrev:hifikg skrev:Har inte hittat något omöjligt rum någonsin, men så "fuskar" jag med OA52 sen över 30 år tillbaka
OA52 kan alltså rubba på naturlagarna och trolla bort tafflig rumsakustik?
Japp, de är rätt byggda från början. Allt som behövs byggde Stig in. Har inte provat dem i ett helkaklat rum, bara normala bostadsrum i flera olika hus, lägenheter och lokaler. De andra högtalarna jag har är lite kinkigare, mest avseende placering av lyssnaren.
Thomas_A skrev:hifikg skrev:Morello skrev:
OA52 kan alltså rubba på naturlagarna och trolla bort tafflig rumsakustik?
Japp, de är rätt byggda från början. Allt som behövs byggde Stig in. Har inte provat dem i ett helkaklat rum, bara normala bostadsrum i flera olika hus, lägenheter och lokaler. De andra högtalarna jag har är lite kinkigare, mest avseende placering av lyssnaren.
Nja han tänkte väl mest på väggen bakom och räknande med de konstruktiva och destruktiva interferenser i konstruktionen. Jag kan ha fel men tror inte det innefattar resonanser mellan väggar samt golv/tak.
hifikg skrev:Thomas_A skrev:hifikg skrev:
Japp, de är rätt byggda från början. Allt som behövs byggde Stig in. Har inte provat dem i ett helkaklat rum, bara normala bostadsrum i flera olika hus, lägenheter och lokaler. De andra högtalarna jag har är lite kinkigare, mest avseende placering av lyssnaren.
Nja han tänkte väl mest på väggen bakom och räknande med de konstruktiva och destruktiva interferenser i konstruktionen. Jag kan ha fel men tror inte det innefattar resonanser mellan väggar samt golv/tak.
Och humlan kan inte flyga
Fast därmed inte sagt att man inte kan bli jättenöjd med ett par hyggliga högtalare som kompletteras med ett rejält anpassat rum. Det är säkert en skön känsla att bygga om och fixa med sitt rum, ungefär som att meka med en motor o få den att gå lika rent som en som fungerar från start.
Måtten på rummet är det inget fel på, riktigt bra ser det ut om man skriver in dem här:
Nattlorden skrev:Måtten på rummet är det inget fel på, riktigt bra ser det ut om man skriver in dem här:
Den ger jag inte mycket för efter att ha testa runt lite... Den missgynnar alla rum med lite storlek och de flesta riktigt bra rum jag hört har varit större... Moderna kan man ju ha nytta av att kika på, men har sett bättre tools online även för det.
donjansson skrev:... snip ...
”Boven tror jag är att det är alldeles för mycket utav absorbenter som är effektiva i diskant och mellanregister men helt verkningslösa därunder. Dit räknas också tygfåtöljer mattor och gardiner.”
Det får du gärna förklara för mig. Hur kan absorbenter som är ”effektiva i diskant och mellanregister” vara en bov i dramat där mellanregistret är för hårt?
Belker skrev:Den här hittade jag någonstans. Kanske kan den komma till användning. Personligen föredrar jag att mäta och CADa fram reflexioner och resonanser.
donjansson skrev:Den som nämnde bordsreflektioner...Tack! Jag tror vi är nåt på spåren.
Jag inbillar mig att det blev bättre med kuddar under och dubbelvikt sängöverkast på bordet.
Rummet ska ju senare tjänstgöra som gästrum. Jag gick helt sonika upp och hämtade den ihopfällbara tältsängen med tjock madrass, "dolde" den under samma dubbelvikta sängöverkast och placerade där bordet stod tidigare.
För första gången i det här rummet kan jag spela A-sidan på Jennifer Warnes's Famous Blue Raincoat högt, +90 dB(A), utan att öronen blöder.
Jag har tidigare varit helt övertygad om att mycket toe-in har förvärrat problemet. Kan det ha att göra med högtalarna då spelar diagonalt över bordet?
goat76 skrev:Jag tyckte också att den där bilden Belker postade var intressant så jag sparade den på en gång.![]()
Från vilken sida kommer bilden ifrån?
Belker skrev:goat76 skrev:Jag tyckte också att den där bilden Belker postade var intressant så jag sparade den på en gång.![]()
Från vilken sida kommer bilden ifrån?
Jag vet faktiskt inte. Jag minns att jag tyckte den var bra att ha, så jag sparade den som skärmdump.
Belker skrev:Jag tycker den verkar stämma hyfsat väl, men ”neutralkurvan” är inte vad jag skulle vilja se när jag mäter i mitt rum. En house curve med mer bas och lätt fallande uppåt låter trevligare än spikrakt.
Belker skrev:Jag tycker den verkar stämma hyfsat väl, men ”neutralkurvan” är inte vad jag skulle vilja se när jag mäter i mitt rum. En house curve med mer bas och lätt fallande uppåt låter trevligare än spikrakt.
Tangband skrev:Belker skrev:Jag tycker den verkar stämma hyfsat väl, men ”neutralkurvan” är inte vad jag skulle vilja se när jag mäter i mitt rum. En house curve med mer bas och lätt fallande uppåt låter trevligare än spikrakt.
"Tight bass" kurvan stämmer väl med upplevelsen av artikulerad bas från en sluten låda som faller 12dB okt
Ok, strunta i kurvan - man tål inte (med undantag av det nämnda frekvensområdet mellan 100 och 250 Hz sisådär) en grupplöptid som överstiger 0,8/f sekunder, där f är frekvensen, om man ogillar hörbar "tidsfärgning". Det betyder alltså att man vid 20 Hz under vissa förhållanden kan höra ett grupplöptidsfel som (med viss marginal) överskrider 0,8/20 = 0,016 s (alltså 16 millisekunder).
Edit: 0,8/20 är förstås 0,04 s (alltså 40 millisekunder)
Nu kanske man tycker att det är oväntat att man skall kunna höra ett tidsfel så litet som 40 tusendels sekunder vid 20 Hz (och ännu mindre än så vid högre frekvenser, och extra lite mellan 100 och 250 Hz), men då skall man minnas att det finns en liten marginal på siffrorna, alltså från de verkliga detektionsnivåer jag kunnat fastställa säkert.
Å andra sidan måste man som alltid minnas vetenskapens första tes: Man kan påvisa saker (någonting) med experiment, men aldrig bevisa frånvaron av saker (allting).
("Saker" i det ovanstående kan vara såväl ting som egenskaper.)
De gränsvärden jag angivit är alltså ungefärliga gränsvärden (viss marginal) för vad som går att detektera - inte en garanterad gräns för vad som INTE går att detektera. En sådan kan inte sätta.
Jag kan alltså inte garantera att man inte under några omständigheter skall kunna detektera energi-tidsfel mindre än så. Ser snarare 0,8/f som en bra minimumgräns som alla kvalificerade högtalarsystem bör uppfylla, eftersom man vet att de som överskriver gränsen med viss marginal, färgar hörbart. Fast självklart måste man även iakttaga hänsyn mot den extra känslighet för grupplöptidsfel som vi har mellan 100 och 250 Hz.
De flesta aktiva "subwoofrar" klarar inte gränsen, kan jag nämna.
Vh, iö
Tangband skrev:Belker skrev:Jag tycker den verkar stämma hyfsat väl, men ”neutralkurvan” är inte vad jag skulle vilja se när jag mäter i mitt rum. En house curve med mer bas och lätt fallande uppåt låter trevligare än spikrakt.
"Tight bass" kurvan stämmer väl med upplevelsen av artikulerad bas från en sluten låda som faller 12dB okt
DVD-ai skrev:Tangband skrev:Belker skrev:Jag tycker den verkar stämma hyfsat väl, men ”neutralkurvan” är inte vad jag skulle vilja se när jag mäter i mitt rum. En house curve med mer bas och lätt fallande uppåt låter trevligare än spikrakt.
"Tight bass" kurvan stämmer väl med upplevelsen av artikulerad bas från en sluten låda som faller 12dB okt
Jag tycker att denna bild är lite intressant, den menar på att man under just 30Hz kan ha mycket stora nivå skillnader utan att det kan anses vara oneutralt.
Min upplevda ”neutrala bas kurva” är något som dels varierar med aktuellt rum och allt som oftast mer påminner om bildens ”boosted bass) än dess ”neutral” och ibland mitt mellan dessa två, men allt som oftast med skillnaden att den gärna börjar stiga lite brantare precis i början mer redan vid 80 eller 100Hz.
Grov förenkling är det jag tror man ska se denna bild som, men den kan kanske vara en hjälpande hand i någons behov av att förstå vad det är man upplever/hör och hur det förhåller sig till frekvensområde.
Men man ska ta neutral kurvan med en grävskopa salt
Morello skrev:Jag har länge funderat på varför vissa inte kan beskriva återgivning av ljud med en begriplig begreppsapparat. Inte sällan är de som använder den mest obegripliga begreppsapparat samma personer som har en påtaglig förmåga att drabbas av inbillning.
Morello skrev:Jag har länge funderat på varför vissa inte kan beskriva återgivning av ljud med en begriplig begreppsapparat. Inte sällan är de som använder den mest obegripliga begreppsapparat samma personer som har en påtaglig förmåga att drabbas av inbillning.
donjansson skrev:Vad ska jag göra?
Riva ner alla diffusorer och skit som är och börja om?
Nattlorden skrev:donjansson skrev:Vad ska jag göra?
Riva ner alla diffusorer och skit som är och börja om?
Finns inget som säger att det går oavsett eller att de nuvarande hindrar.... Eftersom det inte är ett temporärt rum förordar jag nog DSP snarare....
donjansson skrev:Vad ska jag göra?
Riva ner alla diffusorer och skit som är och börja om?
Gigantisk topp vid 330 Hz...Gardiner, fåtöljer, mattor, absorbenter, diffusorer, bokhyllor.
Jag kan mäta mig spyfärdig och komma fram till att problemet ligger vid exakt 330 Hz. Men vad fan kan jag göra åt det då efter all ovanstående behandling?
Belker skrev:donjansson skrev:Vad ska jag göra?
Riva ner alla diffusorer och skit som är och börja om?
Gigantisk topp vid 330 Hz...Gardiner, fåtöljer, mattor, absorbenter, diffusorer, bokhyllor.
Jag kan mäta mig spyfärdig och komma fram till att problemet ligger vid exakt 330 Hz. Men vad fan kan jag göra åt det då efter all ovanstående behandling?
Du råkar inte ha öronen/micken 104 cm från bakväggen?
Belker skrev:Close enough! Din peak vid 330 Hz kan mao vara pga reflex från bakväggen. Sätt en madrass en bit från väggen och mät igen för att se vad som händer!
donjansson skrev:Hur dålig är kurvan i övrigt?
Kan man lita på det som visas?
Thomas_A skrev:donjansson skrev:Hur dålig är kurvan i övrigt?
Kan man lita på det som visas?
Först, jag tror nog du kan lita på att det du mätt, med högtalarna och mikrofon i aktuell position stämmer. I övrigt, kurvan ser inte bra ut. Om du ska undersöka orsakerna så får du gå systematiskt tillväga.
juanth skrev:Det var en skillnad till det bättre, med mellanregistrets vred.
Jag har ingen input i övrigt direkt, bashöjningen vid 35-40 och 85 Hz är väl rumsmoder och enda sättet att få ner sådant är nog med 8-10 kubik dämpull eller fler utstrålningspunkter/basar. Då bör även dippen höjas. Men lite märkligt är det, rumsmåtten är allt annat än dåliga.
Jag skulle vilja ha upp diskanten från 2-3 kHz några dB men det går ju med tonkontroller.
PS Det brukar vara stiltje här på helgerna.
donjansson skrev:Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.
Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.
Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.
Frisk skrev:Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.
Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.
Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.
Tangband skrev:Frisk skrev:Tangband skrev:Tack för mätningarna.
Men,,, du har mätt från lyssningsplats vilket inte ger någon som helst relevant information. Du bör mäta 1,5 meter ifrån endast en av dina Jbl 1400 med micken siktande mellan elementen on axis. Det är en bra början.
Använd LTS logaritmiska sinusssvep.
Det du mätt hittills med micken på lyssningsplats är rummet, och eftersom en mikrofon och örat fungerar helt olika pga precedenceeffekten bla. så ger det ingen bra information. Har du dessutom mätt med två kanaler samtidigt får du kamfiltereffekter vilket inte ger pålitliga resultat.
Men om det inte är högtalaren utan rummet som ska behandlas är det väl oftast från lyssningsplats man mäter, för att se vilka rumsnoder etc som finns. Högtalaren kan väl förväntas vara hel.
Mätningar från lyssningsplats ( med en högtalare inte två ) ger ingen bra information hur det låter. Det kan ge information hur mycket rummet ger tillskott eller avdrag vid vissa frekvenser men säger ingenting om hur själva högtalaren låter. Åtgärda felen vid källan är mitt tips. Det kan även vara placeringen av högtalarna som gör att de låter illa.
donjansson skrev:Man måste inse sina begränsningar, eller hur är det. Ingenjörn får kolla på det här rummet också om en knapp vecka.
Case closed.
Tangband skrev:Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.
Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.
En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.
Testa
Skrivbordet skrev:Kan ni hjälpa en stackars okunnig?
Är mitt rum hopplöst?
Tacksam för tips.
2,45 x 4,35 m
Ena kortväggen: Fiberskiva eller gips (oklart vilket) samt ett fönster ca 1 x 1 m, yttervägg
Andra kortväggen: dörr i hörnet, fiberskiva eller gips i väggen.
Ena långväggen: betong; bärande vägg
Andra långväggen: fiberskiva eller gips, där bakom betong bärande (litet mellanrum mellan skivan och betongen, oklart om det sitter isolering mellan)
"Normal" möblering i rummet.
Jag har f n anläggningen ställd vid den kortvägg som dörren är på.
Jag har provat att ställa anläggningen utmed den långvägg som är bärande betong.
Det låter skit vilket som.
Övergripande karaktär är att återgivningen är hård och rå. Basen låter "bumlig", diskant och mellanregister "skriker". Inga nyanser. Jag har provat med flera olika förstärkare och högtalare (både golv- och stativhögtalare), dock inte high end-prylar, mera medelprylar. Jag har inga dyra kablar, jag har inga spikar under högtalarna, men jag brukar sätta häftmassa (typ blutack)under dem.
Tacksam för tips.
Tangband skrev:Jag påstår inte det heller. Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
Tangband skrev:Jag påstår inte det heller. Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
goat76 skrev:Tangband skrev:Jag påstår inte det heller. Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
Det subjektiva är ändå det enda man egentligen kan gå på när det kommer till högtalarens avstånd till bakre vägg, för vad gäller val av avstånd till bakre vägg så finns det nog andra starkare aspekter att ta hänsyn till än vilka frekvenser som blir aningen utsläckta i direktljudet av det reflekterande ljudet.
Att isolera och koncentrera sig på den aspekten blir naturligtvis svårt då det problemet troligtvis fullständigt drunknar i annat som optimal placering från vägg beroende på rumsmått och hur den specifika högtalaren är konstruerad med basport framtill eller baktill eller ingen port alls.
Alla dessa aspekter går väl såklart att mäta sig till men hur man viktar dessa mätningar mot varandra blir i stort sett omöjligt, då är det enda pålitliga verktyget det subjektiva intrycket man skaffat sig genom att helt enkelt lyssna med sina egna öron.
I ett visst rum med en viss högtalare så är det nog väldigt svårt att veta hur mycket effekten av denna fördröjda reflex egentligen påverkat valet av avståndet till bakre vägg, men jag tror den är relativt liten för den är nog precis som du säger inte tillräckligt stark för att utgöra några alltför stora utsläckningar.
goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Thomas_A skrev:goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Tangband skrev:Se till att du inte har några angränsande föremål/väggar 2 ms från själva högtalaren. Läs ca 68-70 cm eller mer.
Vänta med dämpningen för att se var den behövs, och om den behövs.
Det är mitt bästa tips, eftersom det påverkar väldigt mycket . Sitter högtalarna på väggen eller väldigt nära väggen- dämpa väggen runt högtalaren med 10 cm rockwool så närmast studsande ljud på en hård yta befinner sig 2 ms från direktljudet från högtalaren. Dvs dämpa 68- 70cm runt om högtalaren om den är väggplacerad.
Läs på om precedence-effekten.
En stativhögtalare med elementen 65-70 cm högt ovan golvet klarar avstånds-kravet med avståndet från golvet med destruktiv reflex, och om man dessutom även flyttar ut högtalaren från bakväggen minst 34 cm eller helst mer, och inte har någon vägg på sidan alldeles i närheten , så är möjligheter stor till ett bra ljud. Även utan dämpning. Vid 34 cm avstånd till den bakre väggen kommer ljudet färdas 68 cm innan det interferar med högtalarens direktljud.
Du får en destruktiv reflex från bakväggen pga avståndet- testa hur du upplever detta om det är ett problem eller ej.
Testa
Tangband skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:Hur har du gjort mätningen?
Vid lyssningsplats, en högtalare, svep, i detta fall 70 ms tidsfönster. Högtalare mot vägg, avstånd ca 65 cm vägg-center bas, med och utan dämpning bakom.
Den lyssningsmässiga skillnaden kommer att vara betydligt mindre än det du mätt upp, pga att du haft mikrofonen på lyssningsplats och hörseln fungerar väldigt annorlunda.
Tangband skrev:Mikrofonen är väldigt annorlunda än hörseln. Då hörseln " styr" till först anlända våg så skiter hörseln i de reflexer som anländer 2 ms -35 ms efter högtalarens direktljud. Det behövs upp emot 10 dB förstärkning av de senare reflexerna för att de ska uppfattas som lika starka som direktljudet.
Det är därför som mätningar från lyssningsplats blir så missvisande. Mikrofonen " hör" allting. Hörseln selekterar.
Mikrofonen visar mera rättvisande, alltså, mer likt hörseln om man mäter inom " critical distance" avstånd, dvs oftast bara kring en meters avstånd.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Haas-effekten
"En reflexion med en löptidsfördröjning på Δt > 2ms ökar ljudhändelsens ljudstyrka, förändrar klangfärgen och höjer intrycket av större rumslig utbredning. Även om den efterföljande signalen (reflexen) har ett upp till 10 dB högre ljudtryck, och inträffar inom en löptidsfördröjning av Δ t < 35 ms, så är det ändå det först anländande ljudet som helt bestämmer den upplevda infallsriktningen.
Thomas_A skrev:Tangband skrev:Jag påstår inte det heller. Jag skriver att det blir en destruktiv reflex beroende på avståndet. Det blir en färgning objektivt. Samtidigt så är 2-kanalsåtergivning en illusion av inspelningen. Man måste nog prova själv vad man gillar, subjektivt alltså.
För att precedence effekten ska kicka in så krävs det mer än 2 ms . Då låser hörseln på först ankomna ljudvåg och alla andra riktningar behöver minst 10 dB förstärkning för att störa direktljudet från högtalaren, även om nivån från andra riktningar, objektivt mätt med en mikrofon, är lika starka.
Så hjärnan selekterar ljud, och mikrofonen tar upp allt ljud.
Jag är med på en del men som sagt en annan lösning är att dämpa bort bakeflexen och det blir lättare om högtalaren är väggnära än att flytta ut den. Har du väldigt stort rum blir det annorlunda dock. Bättre i så fall i min tankevärld att designa högtalare med lämplig riktbegränsning och kraftigare toe in så att reflexen från närstående sidovägg blir svagare i och ökar den från motstående sidovägg. Om man nu är intresserad av förlänga tiden för reflexerna i smårum.
Tangband skrev:Jag tror vi pratar förbi varandra i den här tråden. Detta är viktigt att förstå vad det gäller mikrofoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_distance
Jag tror att det är absolut nödvändigt att göra en massa egna inspelningar med mikrofon för att själv höra hur mikrofonen fungerar och hur olikt hörseln den arbetar.
ThomasA: du verkar fortfarande tycka det är intressant med mätningar med mikrofon från lyssningsplats. De ger ingenting.
Det enda som kan utläsas vettigt från en sån mätning är var rumsresonanserna ligger, alltså under 80 Hz. Men det är lättare att mäta med ett måttband rummets dimensioner och räkna ut det utan mätning.
Tangband skrev:Jag tror vi pratar förbi varandra i den här tråden. Detta är viktigt att förstå vad det gäller mikrofoner.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Critical_distance
Jag tror att det är absolut nödvändigt att göra en massa egna inspelningar med mikrofon för att själv höra hur mikrofonen fungerar och hur olikt hörseln den arbetar.
ThomasA: du verkar fortfarande tycka det är intressant med mätningar med mikrofon från lyssningsplats. De ger ingenting.
Det enda som kan utläsas vettigt från en sån mätning är var rumsresonanserna ligger, alltså under 80 Hz. Men det är lättare att mäta med ett måttband rummets dimensioner och räkna ut det utan mätning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster