Moderator: Redaktörer
NADifierad skrev:Köpte nyligen en gammal Dual i fint skick.
På den sitter en Ortofon VMS 20EO MK II.
Vad finns att säga om den, jämfört med modernare varianter?
NADifierad skrev:Tackar.
Någon som har erfarenheter/ synpunkter på Dualen och Ortofonen?
NADifierad skrev:Kul.
Såg på Svalander att nålen kostar upp emot 1500kr, om man nu kan se det som någon sorts kvalitetsindikator...
NADifierad skrev:En sak jag inte riktigt begriper med Dualen, är att antiskatingen går att justera på två håll?
Dvs att den har skalor, både medurs och moturs?
Perfector skrev:NADifierad skrev:En sak jag inte riktigt begriper med Dualen, är att antiskatingen går att justera på två håll?
Är det inte skalor för rund och eliptisk nål då? Ta en bild uppifrån så man ser armens fäste med alla delar tydligt.
NADifierad skrev:Perfector skrev:NADifierad skrev:En sak jag inte riktigt begriper med Dualen, är att antiskatingen går att justera på två håll?
Är det inte skalor för rund och eliptisk nål då? Ta en bild uppifrån så man ser armens fäste med alla delar tydligt.
Fixar detta under kvällen
Perfector skrev:Bilden visar rund och eliptisk nål som skatar åt olika håll, tydligen
NADifierad skrev:Perfector skrev:Bilden visar rund och eliptisk nål som skatar åt olika håll, tydligen
Men då har jag ju hamnat rätt, då jag är på den eliptiska.
Tack för infon
Perfector skrev:Bilden visar rund och eliptisk nål som skatar åt olika håll, tydligen
STDI skrev:Perfector skrev:Bilden visar rund och eliptisk nål som skatar åt olika håll, tydligen
Nej de "skatar" inte åt olika håll. Det är samma håll oberoende om det är en rund eller elliptisk nål.
Konstruktionen här är tydligen gjord så att man vrider på olika håll, men antiskatingen drar ändå på samma håll.
Vinylcalle skrev:...
Att bedöma nålens skick behövs bra mikroskop och ett tränat öga till.
Mvh Carl
NADifierad skrev:
På den sitter en Ortofon VMS 20EO MK II.
Vad finns att säga om den, jämfört med modernare varianter?
Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.
Laila skrev:Gissningsvis inte . . . typ.
Conan skrev:Det ska väl rätt mycket till innan diamantspetsen slits ner till "metallstubben"? Förmodligen har väl ägaren reagerat rätt långt innan det för att nålen spårar typ inte alls och att det låter allmänt förjävligt...![]()
Jag tror du får schysst ljud i flera år för en rimlig peng med den där ersättningsnålen.
NADifierad skrev:https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naalar-till-skivspelare/naal-till-ortofon-vms-20-e-mk-ii-original-1
Lite prisskillnad med original utbytes nål.
Fast då får man väl förmoda att den är av den nakna typen?
Laila skrev:NADifierad skrev:https://www.svalander.se/shoppen/tillbehoer-till-skivspelare/naalar-till-skivspelare/naal-till-ortofon-vms-20-e-mk-ii-original-1
Lite prisskillnad med original utbytes nål.
Fast då får man väl förmoda att den är av den nakna typen?
Tips, kontakta Svalander å fråga .. . typ.
Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.
Att det skulle vara högre precision i dagens pickuper håller jag definitivt inte med om.
Senast idag bevittnade jag en svindyr splitter ny VDH med armrör som var uppskattningsvis 3 grader snett.
Mvh Carl
Harryup skrev:Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.
Att det skulle vara högre precision i dagens pickuper håller jag definitivt inte med om.
Senast idag bevittnade jag en svindyr splitter ny VDH med armrör som var uppskattningsvis 3 grader snett.
Mvh Carl
Det skulle du varit tacksam för om det hade varit på 80-talet. Fanns mycken ojämn tillverkning då.
Vinylcalle skrev:Harryup skrev:Med tanke på priset på skivor av bättre kvalité så skulle inte jag spela med gamla grejor alls utan byta till en modern pickup med högre precision i nålmontage etc. Typ vilken som helst.
Mvh Carl
Användare som besöker denna kategori: UrSv och 25 gäster