Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 08:14

Detta verkar vara en mycket intressant högtalare. Den är aktivt driven med aktiva dsp filter , har en 8:a framåtriktad boomer samt en waveguidediskant som delas lågt. Bakom högtalaren finns två 8:or som spelar frekvenser under 100 Hz.

Mätningarna i stereophile visar mycket goda resultat, tex mätningen från 50 tums avstånd ( 1,27 meter ) som visar en mycket linjär frekvensgång, men även spridningen är homogen och uppvisar fina resultat.

Har någon lyssnat på dessa ?

https://www.stereophile.com/content/dut ... ker-system
Senast redigerad av Tangband 2019-10-14 08:20, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Re: Dutch & Dutch 8c aktiv högtalare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 08:18

Mycket linjär frekvensgång 1,27 meter från högtalaren och spridningen är ganska outstanding i olika vinklar.

”In summing up the Dutch & Dutch 8c's measured performance, all I can say is "Wow!"—John Atkinson

Read more at https://www.stereophile.com/content/dut ... 5XlPwel.99

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2019-10-14 10:59

Vad är det för luftintag på sidorna?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 11:45

Elfsberg skrev:Vad är det för luftintag på sidorna?

”On each side panel is a small (ca 5" by 2") rectangular port covered with a metal grille. These ports provide precise acoustical venting of the back radiation of the front-firing 8" driver, to cancel much of that driver's forward radiation and shape it into a cardioid pattern. Thus, the front driver, with a bandwidth of 100–1250Hz, radiates most of its energy forward, and minimal energy to the sides and rear, where it would reflect off and interact with walls and other room structures. This dispersion pattern is similar to that created by the 1" tweeter and its acoustic waveguide.

Read more at https://www.stereophile.com/content/dut ... F0SDBCL.99

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-14 11:56

Det är väl en variable volume resistance enclosure, för att få till en cardioidbas för den framåtriktade basen. Det sitter också två bakåtriktade subbasar.

Edit Tangband postade medan jag skrev. :)
Sök på https://kimmosaunisto.net.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-14 12:58

Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Verkar ju bra tänkt annars.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-14 16:57

Jo, det är väl kompromisser :) .

Jag kan tänka mig följande fördelar, förutom nackdelarna :

1. Basarna är nära boomern vilket möjliggör 24 dB filter utan att energikurvan går åt fanders vid såpass hög delning som 100 Hz. (avståndet basar -boomer bör då vara inom 1/4 våglängd vid delningsfrekvensen enligt linkwitz, det stämmer bra enligt egna undersökningar - alltså mindre än 1 meter från varandra )
2. Det är smutt !
3. Inga extra fula separata basmoduler eller extra slutsteg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-14 18:14

Ändå finns det lågnivåutgång för SUB på baksidan...
Det kanske kommer* en matchande sub att ställa högtalaren på?

*) På hemsidan verkar dom bara ha en produkt i sortimentet, 8c.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-10-14 18:53

Max_Headroom skrev:Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 09:50

Roligt att ni har upptäckt Dutch & Dutch.

Jag vill börja med att säga att vi är Sveriges representant för Dutch & Dutch sedan snart två år tillbaka där vi valde att ta in dem tidigt. Vi har även Grimm hos oss där vi tidigare även introducerade Kii i Sverige. Jag hoppas att det är OK att jag skriver några rader i tråden.

Det finns mycket att säga om detta system, vilket inom HiFi-världen inte minst är speciellt. Dutch & Dutch har också en ljud- och byggkvalitet som gör dem mer intressanta än alternativen på marknaden idag som jag ser det - inte minst i förhållande till priset.

Man har också mycket på gång framöver - Roon Endpoint stöd, ett försteg (med fler ingångar och volymkontroll) samt vad det lider förhoppningsvis både en mindre och större modell (eller subwoofer för de med extrema behov i stora rum).

Nu på lördag den 19 Oktober så har ni möjlighet att höra Dutch & Dutch 8C och att träffa tillverkaren under ett event på Ulfsunda Slott i Stockholm: https://perfect-sense.se/aktuellt/take-5

Vi har dem självklart också för permanent demonstration och hemlån för utvärdering oavsett var du bor i landet.

Tack för ordet och utrymmet. Jag är gärna med och bidrar till diskussionen med svar på eventuella frågor och funderingar.

/ Marcus, http://www.perfect-sense.se
Perfect sensehttp://www.perfect-sense.se

Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 12:16

matssvensson skrev:
Max_Headroom skrev:Kan någon förklara hur det blir en bra idé att klämma in 2 basar i en låda på kanske 40x20x25 cm? Och placera dom typ 80-90 cm upp från golvet? I en stativare... Tar ju upp lika mycket golvyta som om man hade byggt en större låda för dom 2 8" subbasarana och då hade man dessuom kunnat montera dom när golvet och fått med sig fördelarna med det. Kan hände det är något som jag missförstått.

Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats

Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek. Cardioid lösningen i kombination med DSP är nyckeln till en djup och ren basåtergivning liksom en jämn och fin frekvensgång med stora anpassningsmöjligheter i relation till rum och personliga preferenser. Se gärna klippet nedan vilket introducerar konceptet och systemet på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-15 12:41

Perfect sense skrev:
matssvensson skrev:

Mvh, mats

Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek.

Trots? Högtalarna är ju små.
En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-15 13:45

Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
matssvensson skrev:Vad jag kan se är högtalaren betydligt djupare än man kanske föreställer sig. Yttermåtten anges till 48,5x27x38 cm. Blir väl som sagt ändå en hel del kompromisser som jag gissar man försöker tygla med dsp, långslagiga element och massa effekt. Mätningarna ser ju snygga ut, som Kii.

Mvh, mats

Faktum är att högtalarna samspelar med främre vägg där de optimalt ska stå nära denna (10-20 cm). Detta gör dem väldigt lättplacerade och diskreta i rummet trots sin storlek.

En topp-version av dessa avsedda att gå fran 80Hz och upp verkar vara en god idé, med en array med 4 basburkar med en 10"are i varje, sedan har vi har något som skulle få i det mesta annat komersiellt. Men det kanske blir för dyrt för att gå att sälja? Och folker verkar inte gilla bas-arrayer, nästan bara jag som har det.
Högtalarna verkar ju potential med den fina frekvensgången. Inte bara DSPn utan det är ju bra grundförutsättningar. Och placerar man dom som du skriver 10-20 från bakväggen (det du kallar framvägg, dvs den vägg lyssnaren har framför näsan) så har man ju ett problem mindre.

Menar du ett mindre par huvudhögtalare i kombination med basmodul(er) i praktiken?

Allt är relativt som bekant - även storleken på högtalarna hemma :). Detta är en förhållandevis stor (och tung) högtalare för stativ trots allt. Med det sagt så är alternativet en betydligt större golvhögtalare för att uppnå motsvarande frekvensomfång och basegenskaper. Dessa ska som sagt också placeras nära inpå vägg där de praktiskt och visuellt har möjlighet att ta upp betydligt mindre plats i rummet än de flesta traditionella högtalare.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-15 14:22

Perfect sense skrev:
Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:

Menar du ett mindre par huvudhögtalare i kombination med basmodul(er) i praktiken?

Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-10-15 18:42

Jag blir alla fall nyfiken på Dutch & Dutch!

Har en av upphovsmannen haft fingrarna i skapandet av Grimm:s konstruktioner blir jag ännu mera nyfiken. Grimm har imponerat stort på mig :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-15 21:54

Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
Max_Headroom skrev:

Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.

Det där beror ju alldeles på.
Jag skulle inte säga att 4 subbasar i alla lägen blir bättre än två bra stereokopplade. Det beror på mycket, rummet, delningsfrekvensen, delningens branthet osv.
Visst kan man cancellera ut vissa problem i rummet med 4 subbar, men du får andra fel som gör att man inte kan dela så flackt och så högt i frekvens som man kanske skulle vilja göra.
Och ja, jag har testat 4 subbasar , 2 subbasar och 1 subbas efter konstens alla regler med olika placeringar och det som alltid fungerar bra är två stereokopplade subbasar placerade i topparnas närhet av någorlunda bra kvalitet.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-15 21:59

bassman skrev:Jag blir alla fall nyfiken på Dutch & Dutch!

Har en av upphovsmannen haft fingrarna i skapandet av Grimm:s konstruktioner blir jag ännu mera nyfiken. Grimm har imponerat stort på mig :-)

Jag tror de låter GRIMMT ! ( grymt) :D

P Arvidsson

Inläggav P Arvidsson » 2019-10-16 05:27

Max_Headroom skrev:Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.

Denna nya basmodul från Genelec tycker jag är ett mycket intressant koncept. Har bara hört dem som hastigast vid ett tillfälle, men upplevde att det fungerade mycket bra.
https://www.genelec.com/w371

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-16 12:25

P Arvidsson skrev:
Max_Headroom skrev:Delat system, ja. Förekommer inte komersiellt för hemmabruk vad jag vet. Jag har inte så någon som säljer sånt. En del säljer ju statviare med en basmodul, men som alla vet så fungerar inte det speciellt bra. 2 basburkar blir dock helt OK, men det verkar svårt att övertyga folk om att merkostanden faktiskt.io är värd det. Man vinner SÅ mycket. Upgradera till 4 är för väldigt specialintresserade. Klart bättre än 2, ja. Men priset drar ju iväg och skillnaden blir inte (alls) så stor som när man går från 1 till 2. Så jag tror det är svårsålt. Men kanske denna tillverkare kan vara intresserad? Verkar ju inte vara helt billiga burkar det här heller.

Denna nya basmodul från Genelec tycker jag är ett mycket intressant koncept. Har bara hört dem som hastigast vid ett tillfälle, men upplevde att det fungerade mycket bra.

Den borde fungera bra. Inte dessa pyttasmå burkar med element med 2" slaglängd, som i princip alla andra kör med.

Dutch & Dutch har ju i princip byggt in en aktiv sub i sina burkar och placerar man dom som skrivs ovan i tråden så kommer det också att fungera bra. Inte riktigt lika bra som om man hade delat det, men helt OK och garanterat mycket bättre än den vanliga idén att sätta bashögtalaren i en burk som skall stå typiskt 1-1,5 meter ut från bakväggen. Den idén är feltänkt.
Dutch & Dutch lösning är på rätt spår, menar Max.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-16 20:25

Det är ett par intressanta högtalare. :) Undras vad det är för fabrikat på subwoofrarna ?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-16 21:21

Man kan ju låna hem utan köptvång... 8)

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-16 22:06

Max_Headroom skrev:
Perfect sense skrev:
Max_Headroom skrev:

Faktum är att behovet av fristående subwoofers minimeras med denna konstruktion då fronthögtalarna i praktiken har en subwoofer-sektion per kanal integrerad. Färre lådor och kablar är givetvis en stor bonus i många hem. Du kommer garanterat inte att sakna varken djup, kraft eller kontroll i basområdet i ett normalstort rum upp emot 40-50 kvm (minst).

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-16 22:08

Kalejdokom skrev:Man kan ju låna hem utan köptvång... 8)

Ja, det kan man :). Jag bjuder alltid in till provlyssning under kontrollerade former dock som ett första naturligt steg.

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-16 22:10

Max_Headroom skrev:
P Arvidsson skrev:

Den borde fungera bra. Inte dessa pyttasmå burkar med element med 2" slaglängd, som i princip alla andra kör med.

Dutch & Dutch har ju i princip byggt in en aktiv sub i sina burkar och placerar man dom som skrivs ovan i tråden så kommer det också att fungera bra. Inte riktigt lika bra som om man hade delat det, men helt OK och garanterat mycket bättre än den vanliga idén att sätta bashögtalaren i en burk som skall stå typiskt 1-1,5 meter ut från bakväggen. Den idén är feltänkt.
Dutch & Dutch lösning är på rätt spår, menar Max.

Precis. Väl sammanfattat tycker Marcus :).

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-16 22:22

Efter lite forskning vågar jag påstå att det är* två Dayton Audio RSS210HO som subwoofer. Jag har ju nyss byggt två subbar med RSS265HO och dom simulerar sluten låda med q=0,7 i extremt små volymer.
2 st RSS210HO i sluten låda kräver endast 16 liter enligt samma simulering. Och räknar man lite på lådans yttermått minus väggar och främre kavitet så ser det ut att vara nästan exakt 16 liter!
Sedan ser det ut på bild exakt som Daytons basar och är dessutom med kon i aluminium. Kostar 1.823 kr på BRL. Bara att dra igång fräsen :) .

Case closed!

*) Dom kan förstås låtit Dayton ta fram en bas efter egen spec, men som sagt så ser det ju ut att funka med originalbasar.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-16 22:43

Perfect sense skrev:

Ja, det kan man :). Jag bjuder alltid in till provlyssning under kontrollerade former dock som ett första naturligt steg.

Det där är väldigt generöst och seriöst!
Min smiley åsyftade förstås den skämtsamma avsikten, att man lånar hem ett par för att skruva ur basarna och på så vis avslöja ursprung och som ovetenskaplig hemmabyggare, sedan snickra ihop ett par "kloner"... (som svar på Tangbands fråga i inlägget före)

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-17 08:38

Kalejdokom skrev:
Perfect sense skrev:

Det där är väldigt generöst och seriöst!
Min smiley åsyftade förstås den skämtsamma avsikten, att man lånar hem ett par för att skruva ur basarna och på så vis avslöja ursprung och som ovetenskaplig hemmabyggare, sedan snickra ihop ett par "kloner"... (som svar på Tangbands fråga i inlägget före)

...eller så införskaffar du ett par som bestående referens :). Råvaran till de flesta högtalare på marknaden hittar du enkelt. Utmaningen är att skapa en fungerande helhet - i det här fallet bestående av ett flerdelat kabinett i trä och kompositmaterial, element, D/A omvandlare, slutsteg + alla övriga komponenter liksom givetvis egenutvecklad mjukvara...

En traditionell passiv högtalare är svårt nog. En aktiv högtalare av det här slaget nära på omöjligt utan ett tvärfunktionellt team med rätt kompetens och erfarenhet.

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2019-10-17 09:11

Ska bli spännande att lyssna och "känna" lite på dessa på lördag. Helt säkert har dessa hög WAF - i min familj...

//Per

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-10-17 10:05

Förstärkare på 250+250+500w, gissar på class-D?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-17 16:43

Perka skrev:Ska bli spännande att lyssna och "känna" lite på dessa på lördag. Helt säkert har dessa hög WAF - i min familj...

//Per

Skriv gärna en rad om intrycken :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-10-17 17:38

Emanuelgbg skrev:Förstärkare på 250+250+500w, gissar på class-D?

Tuff gissning :D

Hur skulle du få plats med AB konstruktioner i den lådan.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-17 17:46

Perka skrev:Ska bli spännande att lyssna och "känna" lite på dessa på lördag. Helt säkert har dessa hög WAF - i min familj...

//Per

Hög WAF är en bonus :)

Vi kommer även att demonstrera en betaversion av den nya mjukvaran med Roon Endpoint stöd.

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-17 17:48

Svar JA - det är en förutsättning med det kraftuttag som krävs liksom det begränsade utrymmet i kabinetten.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-17 19:09

Man behöver inte gissa, bara läsa i länken i trådens första post.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2019-10-18 08:11

Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Klart jag förstår att inte 1000watt class A ;-) får plats där. Hittade dock inte info på deras hemsida men jag orkade inte läsa igenom allt säljsnack heller. Var lite mer nyfiken vilken typ av class-D (märke/modell) det gäller då det varit på tapeten här inne rätt länge. Antingen att det är den värsta mögförstärkaren som funnits eller guds gåva till Hifi (allt enligt den rådande polariseringstrenden). Själv kan jag tycka att det är ett intressant koncept och frekvensgången som är uppmätt är rak och fin.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-18 08:29

Mer info i soundstage:
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers

Mätningar här :
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153

”The Dutch & Dutch 8c active speakers cost a lot, $12,500/pair, and their list of features is as long as my arm. Is their sound quality commensurate with the price?

Yes. In my smallish room, the 8cs delivered full-range bass -- down to 20Hz -- with a firmness, authority, and punch I’d never experienced before. Their midrange was accurate and smooth, if anything leaning slightly to the warm side; their top end was engaging, free of grain, and never over accentuated. They sounded realistic and transparent, and belying their somewhat pro-audio appearance, sonically they entirely “disappeared” in my room. Last but not least, they could play very loud without strain, compression, or edge -- this small speaker could really rock.
Senast redigerad av Tangband 2019-10-18 08:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-18 08:36

Emanuelgbg skrev:Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Klart jag förstår att inte 1000watt class A ;-) får plats där. Hittade dock inte info på deras hemsida men jag orkade inte läsa igenom allt säljsnack heller. Var lite mer nyfiken vilken typ av class-D (märke/modell) det gäller då det varit på tapeten här inne rätt länge. Antingen att det är den värsta mögförstärkaren som funnits eller guds gåva till Hifi (allt enligt den rådande polariseringstrenden). Själv kan jag tycka att det är ett intressant koncept och frekvensgången som är uppmätt är rak och fin.

Klass D modulerna kommer ifrån Pascal.

Den här artikeln ifrån 6Moons beskriver konstruktionen i mer detalj: http://www.6moons.com/audioreviews2/dutchdutch/1.html

Resultatet är en kombination av många faktorer som bekant. Fabrikatet på Klass D modulerna är bara en av dem.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-18 08:45

Intressant artikel.
Jag blir själv sugen att modifiera mina HYBRIDDIST på samma sätt angående waveguiden. Dutch&dutch använder som det ser ut akrylfogmassa för att dämpa ut ev resonanser i waveguiden.

Högtalaren verkar optimerad enligt Tooles principer- vilket inte är fel 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-10-18 08:48

Perfect sense skrev:
Emanuelgbg skrev:Förlåt, glömde att detta är faktiskt och att det ska märkas ord så fort det ges chans.

Klass D modulerna kommer ifrån Pascal.

Den här artikeln ifrån 6Moons beskriver konstruktionen i mer detalj: http://www.6moons.com/audioreviews2/dutchdutch/1.html

Resultatet är en kombination av många faktorer som bekant. Fabrikatet på Klass D modulerna är bara en av dem.

Är fläkten som skymtar kvar i produkten eller är det bilder från labb-bänken?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 09:07

Sorry, jag glömde en smiley efter mitt inlägg i frågan. :wink:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-18 09:17

Gällande class D, så måste väl tekniken kommit en bit framåt idag? Jag bytte min bioreceiver till Pioneer SC-LX701 i somras och driver mina nya dipolfronter med dess inbyggda digitalsteg - och jag är mycket nöjd. Helt knäpptyst på tomgång (inget brus) och stort dynamiskt ljud, helt utan hörbara artefakter.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 09:46

Högtalaren har en stor waveguide som delas lågt. Det verkar som att waveguiden, om man räknar lite i våglängder , bör vara tillräckligt stor i förhållande till delningsfrekvensen. Här delas den vid 1250 Hz till en 8:a och är därför lika stor som 8:an . Allt har förstås betydelse, brantheten på delningen och baselementet spridning vid delningen. Mätkurvorna i stereophile och soundstage ser sällsynt bra ut i det avseendet.

Det finns gott om högtalare som delas för lågt med allt för liten waveguide . Så är inte fallet här :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-10-19 10:59

Intressant högtalarsystem. Jag kommer till mässan om nån timme! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 11:17

Ja helt klart intressant, jag ämnar närvara och lyssna till dessa :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-10-19 12:30

Ja mä!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 14:17

Skriv en rad med intryck sedan :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-10-19 14:19

Lyssnar på dem nu
Längtar hem
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-19 14:35

hifikg skrev:Lyssnar på dem nu
Längtar hem

Hem till vem?
Er det någon bra musik?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-19 15:21

Ja, vi som bor på fel plats skulle uppskatta lite mer fylliga recensioner...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-10-19 15:48

Återvände och fick sitta i sweetspot då blev det betydligt trevligare.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 15:49

Kalejdokom skrev:Ja, vi som bor på fel plats skulle uppskatta lite mer fylliga recensioner...

+1 på detta. :) För lyssnarna gäller det att bilda sig en uppfattning som inte är alltför färgad av ens eget system .

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:00

Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.
Basen är bumlig och odistinkt tyvärr... Detta upplevdes i hela rummet.
Utöver det så låter dom okomplicerat och mer intryck kommer senare :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-10-19 16:05

Bild

...Undrar om jag sett något slätare tidigare...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 16:24

DVD-ai skrev:Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.

Det finns ju inbyggd möjlighet till Peq korrigering vid fundamental-rumsresonanserna om man vill med högtalaren. Kanske hade man inte tid med att fixa det. Mässrum är sällan optimala. Kanske var det enkelgips i väggarna och att få en god basåtergivning under de förutsättningarna är svårt ? Hittade du några anläggningar som lät bra ?
Senast redigerad av Tangband 2019-10-19 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 16:25

Nattlorden skrev:[ Bild ]

...Undrar om jag sett något slätare tidigare...

Nej, verkligen outstanding.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:41

Tangband skrev:
DVD-ai skrev:Rummet är väldigt knepigt och högtalarna tycks mycket känsliga för vart i rummet man sitter.

Det finns ju inbyggd möjlighet till Peq korrigering vid fundamental-rumsresonanserna om man vill med högtalaren. Kanske hade man inte tid med att fixa det. Mässrum är sällan optimala. Kanske var det enkelgips i väggarna och att få en god basåtergivning under de förutsättningarna är svårt ? Hittade du några anläggningar som lät bra ?

Dom använde rumskorigeringen på mässan :)

Jag tycker att detta rum lät sämst, men att högtalarna antagligen lät bäst på mässan.
Knepig kombo...
Samtliga rum lämnade mycket att önska :(

Men tillbaka till högtalarna som tråden handlar om.
Dom spelade okomplicerat och det jag hörde var inte dåligt men ej heller riktigt bra.
Det kändes som att rummet hade behövs väldigt mycket mer gjort med sig för att låta högtalarna komma till sin rätt.
Mycket känsligt för ljudet, som helhet, att man sitter inom ett mindre område för annars låter det olinjärt och nästan lite urfasat på något vis.
Kanske skulle dom behöva skippa användandet av div EQ funktioner för att få ordning på detta, det blir helt dnkelt fel i den yta som inte är inmätt.
I lyssningsområdet så var ljudet okomplicerat och det är oftast ett gott tecken, dom tilltalade mig här.
Men en sak jag reagerade på var att högtalarna kändes allmänt lite "uddlösa", alltså allting kändes lite inbäddat på något vis.
Dålig detaljupplösning och microdynamik?!
Inte slående, men det liksom upplevdes så :)
Kan ju ha varit något med elektroniken som ställer till det, jag har ingen aning... :)

Jag lyssnade inte länge nog för att ha helt stabila uppfattningar men detts var i alla fall mina upplevelser.
Senast redigerad av DVD-ai 2019-10-19 16:49, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-19 16:47

DVD-ai skrev:
Tangband skrev:

Låg dist och linten kompression kanskje? Det där med udd och mikrodetaljer i högtalare är ofta olila distorsionfenomen som man hör.

Jag tycker att detta rum lät sämst, men att högtalarna antagligen lät bäst på mässan.
Knepig kombo...

Dom spelade okomplicerat och det jag hörde var inte dåligt men ej heller riktigt bra.
Det kändes som att rummet hade behövs väldigt mycket mer gjort med sig för att låta högtalarna komma till sin rätt.
Mycket känsligt för ljudet, som helhet, att man sitter inom ett mindre område för annars låter det olinjärt och nästan lite urfasat på något vis.
Kanske skulle dom behöva skippa användandet av div EQ funktioner för att få ordning på detta, det blir helt dnkelt fel i den yta som inte är inmätt.
I lyssningsområdet så var ljudet okomplicerat och det är oftast ett gott tecken, dom tilltalade mig här.
Men en sak jag reagerade på var att högtalarna kändes allmänt lite "uddlösa", alltså allting kändes lite inbäddat på något vis.

Jag lyssnade inte länge nog för att ha helt stabila uppfattningar men detts var i alla fall mina upplevelser.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:51

Max_Headroom skrev:
DVD-ai skrev:
Tangband skrev:
Låg dist och linten kompression kanskje? Det där med udd och mikrodetaljer i högtalare är ofta olila distorsionfenomen som man hör.

Knepig kombo...

Din citering blev lite fel där :)

Men jo med "udd" så menar jag inte det klassista "hifi ljudet" utan mer att ljud ej upplevs verkliga/närvarande i rummet.
Det saknades det där/ udden/närvaron som säger till min hjärna att ljudet uppstår där framför (om så även från högtalaren om materialet som spelas är gjort så)
Det kändes just inbäddat på något vis...
Men jag, vet ju inte vad som orsakade den upplevelsen, bara att, den fanns där :)
Senast redigerad av DVD-ai 2019-10-19 16:54, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 16:54

Låter som uteslutande rumsproblem , jag blir mer sugen nu att få lyssna på dessa :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 16:58

Tangband skrev:Låter som uteslutande rumsproblem , jag blir mer sugen nu att få lyssna på dessa :)

Jag tror att det till största del va det jag reagerade på, ev något mer som stökade i basen som kan ha med högtalarna att göra pga att där fanns en luddighet i basen som var så enhetlig överallt i rummet.
Jag skulle vilja se dessa som en version utan basar på baksidan och istället mycket tunnare lådor.
Sedan kunde man ha basmodumer till :)
Mvh//David

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 17:00

Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 17:30

hifikg skrev:Återvände och fick sitta i sweetspot då blev det betydligt trevligare.

Hur trevligt då ?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-19 17:52

DVD-ai skrev:

Men jo med "udd" så menar jag inte det klassista "hifi ljudet" utan mer att ljud ej upplevs verkliga/närvarande i rummet.
Det saknades det där/ udden/närvaron som säger till min hjärna att ljudet uppstår där framför (om så även från högtalaren om materialet som spelas är gjort så)
Men jag, vet ju inte vad som orsakade den upplevelsen, bara att, den fanns där :)

Vad var det för musik då? Finns det ingen stake i musiken så finns det inte en enda högtalare i världen som kan rädda upp situationen. Max Headroom rekomenderar AC/DC, George Thorogood, Def Leppard eller Van Halen eller nåt sånt.

Edit: ZZ-top går också bra. Spelar det här nu. Låter knaon. https://www.youtube.com/watch?v=Pn2-b_opVTo

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-10-19 18:03

Max_Headroom skrev:
DVD-ai skrev:

Vad var det för musik då? Finns det ingen stake i musiken så finns det inte en enda högtalare i världen som kan rädda upp situationen. Max Headroom rekomenderar AC/DC, George Thorogood, Def Leppard eller Van Halen eller nåt sånt.

Edit: ZZ-top går också bra. Spelar det här nu. Låter knaon. https://www.youtube.com/watch?v=Pn2-b_opVTo

Ne har inget med musikstilen att göra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-10-19 18:51

Uppfattade jag priset rätt, ca 100k? Det är över mig budget i så fall, även om förstärkare ju ingår, och streamingapparatur. Men bra produkter är bra ändå. Och om de låter bra på riktigt så är det kanske inte direkt för dyrt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-10-19 19:13

Tangband skrev:Undrar vad hifikg, JohanLindroos och Ronnie tyckte ?

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

@darkg drygt 100000 var det, ja.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 19:24

Ronnie skrev:

Jag lyssnade på 1 låt. Tyckte det lät instängt och burkigt. Efteråt sa DVD-ai att det nog mest var inspelningen på den låten som var sån och jag planerade att lyssna där en gång till, men nätverket började strula och de fick inte igång musiken i det rummet innan vi dragit ifrån mässan.

Fanns det nån anläggning som lät bra tyckte du ? Rummen ställer ju till det en hel del antar jag...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-10-19 21:18

Ronnie skrev:

Jaså, det var du, he he, du ser mycket yngre ut i verkligheten än på din bild här.
Fick du sitta ner o lyssna? Första gången jag lyssnade stod jag mot väggen och fattade inte varför somliga sa att det lät fantastiskt. Andra gången fick jag sitta i perfekt sweetspot och då fungerade de fint. Hur fint är svårt att säga i mässammanhang och ganska kort lyssning, men de var klart utståbara. En åhörare önskade Jennifer Warnes och Way down deep och den återgav de väl inte så illa, men jag skulle inte byta mot mina OA52, fast det trodde väl ingen?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-19 22:12

Jo den där skivan " the hunter" med Jennifer Warnes är väl fortfarande en referens. Jag rekommenderar Anette askviks Liberty - skiva med låten " the tallest tree " som klart mer väljudande och ett tips till generalagenten. Den finns även på spotify och låter bra från den källan .

Utanför de där ca 60-70 graders vinkel fungerar en högtalare med waveguide annorlunda än en högtalaren utan waveguide.
Alltså om man sitter väldigt snett. Ljudet kollapsar totalt och följer spridningen från boomern. I sweetspot och strax utanför denna däremot, finns alla möjligheter för en bättre återgivning än gängse 8:a med diskant utan waveguide- kanske rak on axis men horribelt krokig off axis .

Sticker ut hakan nu och funderar : Jag tror även att många här på faktiskt är vana vissa färgningar från sina ofta passiva högtalare som vid mätningar inte skulle prestera särskilt bra- och inte i närheten av Dutch &dutch 8c. Jag nämner inga fabrikat :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-10-20 01:36

Tangband skrev:Jo den där skivan " the hunter" med Jennifer Warnes är väl fortfarande en referens.

Är det det här som avses?
https://www.youtube.com/watch?v=iLlYw2XDFbg

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-20 10:13

Max_Headroom skrev:
Tangband skrev:Jo den där skivan " the hunter" med Jennifer Warnes är väl fortfarande en referens.

Är det det här som avses?
https://www.youtube.com/watch?v=iLlYw2XDFbg

Ja, på denna skiva finns även Way down deep. Den låten kan köras för att se hur bra systemet hanterar bas utan att det blir missljud. Kasst ljud från youtube jämfört med min flac- version från originalskivan.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-10-20 15:01

Tangband: Har du lyssnat på högtalaren i fråga än?
2021 maj på Spotify

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-10-20 15:09

Nej, alla resonemang kring ljudet och högtalaren är bara spekulationer från min sida. Men jag hoppas kunna lyssna till dessa, snart. Vad körde de för musik ?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-10-20 15:42

Tangband skrev:
Ronnie skrev:

Fanns det nån anläggning som lät bra tyckte du ? Rummen ställer ju till det en hel del antar jag...

Nej. Jag hörde faktiskt inga direkt obehagliga ljud däremot. 8O
Jag brukar önska bort diskantelementen på högtalare på mässor.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-10-20 15:44

hifikg skrev:
Ronnie skrev:

Jaså, det var du, he he, du ser mycket yngre ut i verkligheten än på din bild här.
Fick du sitta ner o lyssna? Första gången jag lyssnade stod jag mot väggen och fattade inte varför somliga sa att det lät fantastiskt. Andra gången fick jag sitta i perfekt sweetspot och då fungerade de fint. Hur fint är svårt att säga i mässammanhang och ganska kort lyssning, men de var klart utståbara. En åhörare önskade Jennifer Warnes och Way down deep och den återgav de väl inte så illa, men jag skulle inte byta mot mina OA52, fast det trodde väl ingen?

Ja, fast jag satt en rad längre bak än på den bakersta raden som rumskorrigeringen skulle vara optimerad för.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-10-20 16:35

Tangband skrev:Nej, alla resonemang kring ljudet och högtalaren är bara spekulationer från min sida. Men jag hoppas kunna lyssna till dessa, snart. Vad körde de för musik ?

Minns något med Mark Knopfler på en besökares önskan, Sohn, Agnes Obel.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-10-20 17:43

Jag registrerade "Just the two of us" med Grover Washington Jr, men det var när jag stod mot väggen. När jag satt fick jag höra Way Down Deep med Jennifer Warnes, samt något instrumentalt som jag inte kollade vad det var.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-10-25 14:55

Ett par lätt begagnade till salu här: https://hifitorget.se/visa_annons.php/d ... _83974.htm
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-10-25 15:16

Kanske vi skulle göra ett omvänt gruppköp. :) . Om vi är 10 pers som lägger 8 papp var, så kan vi sedan turas om att ha högtalarna...

Trevlig helg!

Användarvisningsbild
Perfect sense

Inläggav Perfect sense » 2019-10-26 16:38

Hej,

Jag vill börja med att tacka alla som besökte oss under förra helgens event! Vi blev faktiskt lite tagna på sängen av det stora intresset, där ambitionen är att detta ska bli ett återkommande höstevent från och med nu. Nästa år så är planen att utöka med ytterligare ett våningsplan.

Jag vill gärna lämna ett par generella kommentarer utifrån vad som har nämnts och diskuterats i tråden efter eventet:

- Dutch & Dutch 8C kalibrerades och optimerades av tillverkaren på plats för sweetspot kort och gott. Ju längre ifrån denna som man satt (eller stod) som besökare - desto sämre upplevelse helt enkelt. Ett event kräver sina val och kompromisser, det kommer man aldrig ifrån.

- Ett event eller mässa är inte rätt plats för seriös utvärdering. Det gör man bäst hos oss i ett rum optimerat för detta kort och gott och/eller hemma där systemet eller komponenterna ska användas. En sådan här tillställning har till syfte att introducera produkterna och ge er en möjlighet att träffa tillverkarna först och främst.

Varmt välkommen tillbaka nästa år :)

Återgå till Generellt om hifi