Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:...
Sen inte så starka men ändå trevliga lyssningar var hemma hos en fotograf på söder som köpte ESL-63 och spelade Vangelis Chariot of Fire för oss framför en magnifik tegelvägg och faktiskt hos en annan fotograf så hörde jag OA-52 hemma hos honom låta bra på amerikansk klubbjazz. ...
hifikg skrev:Harryup skrev:...
Sen inte så starka men ändå trevliga lyssningar var hemma hos en fotograf på söder som köpte ESL-63 och spelade Vangelis Chariot of Fire för oss framför en magnifik tegelvägg och faktiskt hos en annan fotograf så hörde jag OA-52 hemma hos honom låta bra på amerikansk klubbjazz. ...
Kom o hälsa på mig så har du en trisso jag kan bjuda på BÅDE ESL-63 och OA52, om du hjälper mig att baxa undan Apogeerna
Harryup skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:...
Kom o hälsa på mig så har du en trisso jag kan bjuda på BÅDE ESL-63 och OA52, om du hjälper mig att baxa undan Apogeerna
Man skall passa sig för att erbjuda saker för i värsta fall kan dom inträffa.![]()
Vi hade faktiskt ganska många fotografer som var kunder hos oss. Både för anläggningar i ateljén och hemma.
mvh/Harryup
hifikg skrev:Harryup skrev:hifikg skrev:
Man skall passa sig för att erbjuda saker för i värsta fall kan dom inträffa.![]()
Vi hade faktiskt ganska många fotografer som var kunder hos oss. Både för anläggningar i ateljén och hemma.
mvh/Harryup
Du är välkommen, kanske var det dig jag köpte min Maplenoll av en gång i tiden (den står kvar här)
Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).
Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.
Med vänlig hälsning,
Lasse
Harryup skrev:Sprudel testat Yves Montand, Olympia Live 1981 och Jacques Brel, Les Marquises om du vill ha röst med dynamik.
mvh/Harry Up
sprudel skrev:Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).
Det är mycket olika artister/låtar som kan framkalla denna fantastiska njutning. Zelmanilåten hifikg nämner är en men det som sticker ut mest i denna favoritgren är för mig Dire Straits livealbum "Alchemy". Efter t.ex "Telegraph Road" eller för den delen även "Brothers in Arms" på livealbumet "On The Night" så är man helt medtagen av det man just fick uppleva. I min Värld två av de bästa låtar som någonsin har skrivits. I dessa två versioner så är det helt enkelt makalöst bra.
Med vänlig hälsning,
Lasse
Måste provlyssna dessa album
Lassej skrev:sprudel skrev:Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).
Med vänlig hälsning,
Lasse
Va! Menar du att du inte har lyssnat på dem? Du med mig skämta aprilio? Det hör ju till allmänbildningen. Barnen får ju lära sig detta i förskolan. Med mera med mera. Lyssna bums!
Ta en rejäl härlig hösttur med båten och åk sedan hem. Slå dig ner i din fåtölj. Dämpa belysningen, ha ro i sinnet, en single malt och sedan bara njut.
Dessa är rätt långa versioner och du måste lyssna på hela. Gitarrsolot i "Telegraph Road" är grymt.
Med vänlig hälsning,.
Lasse
Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.
RSG skrev:Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Någon annan skiva som jag inte kommer ihåg vilken det är just nu med fågelkvitter får mig också att gång på gång tro att det är fåglar som hörs utifrån, för att sedan inse att det kommer från högtalarna.
Fågelkvitter=Chris Jones?
hifikg skrev:Efter tips från Harryup har jag hittat https://www.soundliaison.com som spelat in musik med endast en mikrofon och andra välljudande stycken. Jag hämtade hem deras "sampler" och sen satt jag fast. Lyckades inte ta mig upp förrän Idol startade. Och nu pågår säkerhetskopiering så jag kan inte lyssna mer idag, men det var en serie otroligt välljudande och välinspelade låtar. Imorgon ska jag ta hem några vanliga album, överväger att ställa in resan till storstan, även om polska psalmer i jazztempo med en sopran lockar, och sjunka ner o lyssna hela dagen istället. Kan göra det för miljön kanske?
sprudel skrev:hifikg skrev:Efter tips från Harryup har jag hittat https://www.soundliaison.com som spelat in musik med endast en mikrofon och andra välljudande stycken. Jag hämtade hem deras "sampler" och sen satt jag fast. Lyckades inte ta mig upp förrän Idol startade. Och nu pågår säkerhetskopiering så jag kan inte lyssna mer idag, men det var en serie otroligt välljudande och välinspelade låtar. Imorgon ska jag ta hem några vanliga album, överväger att ställa in resan till storstan, även om polska psalmer i jazztempo med en sopran lockar, och sjunka ner o lyssna hela dagen istället. Kan göra det för miljön kanske?
Du är beroende KG, ska vi bilda en förening för de som inte vill ha hjälp ur beroendet?
Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
data_foggen skrev:Ted_B skrev:Roger Waters "Amused to death", när hunden skäller. Jag har otaliga gånger tittat till höger och undrat vad grannens hund sysslar med fast jag VET att det är så på skivan.
Den hunden är bara så BRA!! Och använder man den som referens när det skall provlyssnas på olika utrustningar så hamnar hunden lite olika i ljudbilden.
Även rösten från radion hamnar på ett bord bredvid dig. Plattan är inspelad mha Qsound.
Lassej skrev:sprudel skrev:Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).
Med vänlig hälsning,
Lasse
Va! Menar du att du inte har lyssnat på dem? Du med mig skämta aprilio? Det hör ju till allmänbildningen. Barnen får ju lära sig detta i förskolan. Med mera med mera. Lyssna bums!
Ta en rejäl härlig hösttur med båten och åk sedan hem. Slå dig ner i din fåtölj. Dämpa belysningen, ha ro i sinnet, en single malt och sedan bara njut.
Dessa är rätt långa versioner och du måste lyssna på hela. Gitarrsolot i "Telegraph Road" är grymt.
Med vänlig hälsning,.
Lasse
LeifB skrev:Freddy Mercury och den där opera sångerskan som gjorde en skiva tillsammans. Freddy fick gå några lektioner innan hon
godkände han.
Man går tårar i ögonen så underbart låter det.
Bill50x skrev:LeifB skrev:Freddy Mercury och den där opera sångerskan som gjorde en skiva tillsammans. Freddy fick gå några lektioner innan hon
godkände han.
Man går tårar i ögonen så underbart låter det.
Har vi helt slutat använda honom?
/ B
Bill50x skrev:Eva Cassidy "Live at Blues Alley" ger också en sådan där underbar "du-är-där" upplevelse. Tom i 192k! Jag började lyssna på en 192k mp3, brände en CD från denna fil och gav till en audiofilkompis som lyssnade och förstod storheten. Han trodde dock att det var någon specialutgåva eftersom det lät så bra. När jag berättade ursprunget hörde jag dunket när hakan landade i bordet. Vilket för mig var ett av bevisen att inspelning och mix betyder långt mer än upplösningen i mediet. Trots det sparar jag helst musik i högupplöst format, ungefär som jag sparar bilder i så hög upplösning som möjligt. Nedkonvertera går alltid, men inte upp-.
[ Bild ]
/ B
AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Ställde man in volymen noggrannt blev illusionen total.
Inspelningarna ska finnas kvar nånstans här i röran tror jag.
goat76 skrev:AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
För ett antal år sedan hade SR ett projekt med surroundljud. Man kunde ladda ner smakprov från deras hemsida. En av inspelningarna utgjordes av en mängd olika fåglar och insekter samt en avlägsen kyrkklocka. Ett antal mikrofoner var fästade i en ram med någon meters sida för att fånga in det hela i surround.
Leta upp, vi vill höra!
AndersP skrev:goat76 skrev:AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
Leta upp, vi vill höra!
OK,
https://www.dropbox.com/sh/d60a69yjr8kumtz/AADoNLHNz_ivHbKOQ9n8vEX9a?dl=0
hifikg skrev:AndersP skrev:goat76 skrev:
Leta upp, vi vill höra!
OK,
Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.
AndersP skrev:Min bästa illusion har mer med ljudupplevelse än musik att göra.
Frisk skrev:hifikg skrev:
Lustigt, att spela filen direkt går bra, men när jag tar hem den till datorn blir det bara brus.
Antagligen kodas den om i webläsaren, behöver skickas bitkorrekt till en multikanalsprocessor för att fungera korrekt. Tror jag hade i princip alla klipp från Sveriges radios multikanalsida, tror de ligger kvar på någon hårddisk, de var rätt trevliga! Nog inte spelat något sen jag haft bra rum. Får kanske leta upp disken, eller rättare sagt, starta datorn, ligger på en raiddisk i en gammal vattenkyld sak, utan vatten sen länge.
hifikg skrev:AndersP skrev:goat76 skrev:
Leta upp, vi vill höra!
OK,
30Hzbone skrev:hifikg skrev:
Brusar hos mig också men om jag öppnar filen med Media Player Classic så funkar det, övriga uppspelare jag har på datorn ger enbart brus.
petersteindl skrev:30Hzbone skrev:hifikg skrev:
Brusar hos mig också men om jag öppnar filen med Media Player Classic så funkar det, övriga uppspelare jag har på datorn ger enbart brus.
Är det Apples media player?
Lassej skrev:Intressant. Jag kan precis som hifikg dras fullständigt in i musikupplevelsen så att man tappar tid och rum och blir otroligt berörd in i själen (ja, frugan tycker att jag helt knäpp. Musik för henne är "bara" bakrundsskval samt något men använder på fest så att man kan dansa).
Med vänlig hälsning,
Lasse
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster