Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Tänk dig följande scenario.
Tre olika rum med tre olika anläggningar där man optimerat akustiken efter högtalarna. Högtalare så korrekt uppställda som möjligt. Alla rum har samma digitala album som streamas via samma streamer.
Rum 1. Carlsson högtalare, Holgraphic för- och slutsteg, dac baserad på pcm 1704. Rum 25kvm.
Rum 2. Martin Logan - Renaissance ESL 15A, Audio Research för- och slutsteg, fina grejor, Chord Dave dac, rum 45 kvm
Rum 3. Ino Audio piP, Nad 208, Pioneer CD. Rum 20 kvm
Tre olika uppspelningskedjor, i olika rum, men akustiskt optimerade. Låter det samma? Nej.
Vad är rätt?
NE skrev:orto- (grekiska orthoʹs ’rak’, ’rät’, ’riktig’)
Tre olika rum med tre olika anläggningar där man optimerat akustiken efter högtalarna. Högtalare så korrekt uppställda som möjligt. Alla rum har samma digitala album som streamas via samma streamer.
Rum 1. Carlsson högtalare, Holgraphic för- och slutsteg, dac baserad på pcm 1704. Rum 25kvm.
Rum 2. Martin Logan - Renaissance ESL 15A, Audio Research för- och slutsteg, fina grejor, Chord Dave dac, rum 45 kvm
Tre olika uppspelningskedjor, i olika rum, men akustiskt optimerade. Låter det samma? Nej.
Vad är rätt?
Morello skrev:Ganz genau!
Skulle inte vilja ha någon av dessa högtalare i huvudsystemet.
Elektronikens avvikelse i är detta sammanhanget är försumbar - det är högtalarna och rummen som kommer ge störst avtryck.
sprudel skrev:Jag citerar Idea
"Men det är väl enkel ingenjörsvetenskap att ta reda på vilka signaler som finns lagrade och hur dessa skall överföras. Eller tror du att det är någon magisk "Eter" som påverkas av avspelningsutrustningen som är lagrad?"
Vilket rum är rätt?
Harryup skrev:sprudel skrev:Jag citerar Idea
"Men det är väl enkel ingenjörsvetenskap att ta reda på vilka signaler som finns lagrade och hur dessa skall överföras. Eller tror du att det är någon magisk "Eter" som påverkas av avspelningsutrustningen som är lagrad?"
Vilket rum är rätt?
Absolut, finns ju en checksumma för vad som finns på skivan.
Kraniet skrev:Vad för slags Carlsson är det?
sprudel skrev:Harryup skrev:sprudel skrev:Jag citerar Idea
Vilket rum är rätt?
Absolut, finns ju en checksumma för vad som finns på skivan.
Du skojar gissar jag.![]()
Hur ska det överföras i ljudvågor för att vara korrekt?
Morello skrev:Kraniet skrev:Vad för slags Carlsson är det?
Ortoakustiska högtalare.
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Tänk dig följande scenario.
Vad är rätt?
Inget av det.
Kraniet skrev:Men var jag tvungen att välja skulle jag nog kika på Martin Logan ändå. De är ju de enda riktigt fullregistriga högtalarna.
Men sett till hur de mäter vet jag inte om jag skulle kunna stå ut med ljudet. Har försteget tonkontroller? Skulle nog behöva skruva ner diskantområdet en del för att orka lyssna. Ser ut att ha mycket energi runt 3-5 kHz. Men det går kanske åtgärda genom att sätta upp dämpmaterial bakom panelen.
Jag antar jag slipper betala för grejorna?
Får man sälja dom efter man fått dom? Jag menar det går ju att få bättre ljudande anläggning för 20% av vad bara högtalarna kostar..
sprudel skrev:Tre olika uppspelningskedjor, i olika rum, men akustiskt optimerade. Låter det samma? Nej.
Vad är rätt?
sprudel skrev:Nattlorden skrev:sprudel skrev:Vad är rätt?
Inget av det.
Tack Nattis![]()
Vilket är mest rätt då?
Tangband skrev:Angående trådfrågan - vilket system som är " mest rätt" är helt omöjligt att svara på. Det beror ju på den som lyssnar
sprudel skrev:Tack för alla bidrag men ni anger ju endast subjektiva perspektiv. Min fråga är ju vad som är objektivt korrekt.
Nattis försöker ju hänga på där med en negation och funderar på vad som är minst fel. Det är nog en framkomlig väg, kanske.![]()
Om vi inte vet vad som är objektivt korrekt blir det svårt att urskilja färgning, då en sådan innebär en förändring från en referens, det objektivt korrekta.
sprudel skrev:Tack för alla bidrag men ni anger ju endast subjektiva perspektiv. Min fråga är ju vad som är objektivt korrekt.
Nattis försöker ju hänga på där med en negation och funderar på vad som är minst fel. Det är nog en framkomlig väg, kanske.![]()
Om vi inte vet vad som är objektivt korrekt blir det svårt att urskilja färgning, då en sådan innebär en förändring från en referens, det objektivt korrekta.
Kraniet skrev:sprudel skrev:Tack för alla bidrag men ni anger ju endast subjektiva perspektiv. Min fråga är ju vad som är objektivt korrekt.
De som har mest kredibilitet för att göra anspråk på "korrekthet" är ju alternativ 1 och 3.
Sen vilken av de två man föredrar är ju en smakfråga.
Men piP är nog det jag anser vara mest korrekt. Speciellt jämfört med tidiga Carlsson.
Jämfört med tex OA-51 så vet jag inte. OA-51 har egenheter som stör. Smakfråga som sagt![]()
Elektroniken kan man ju i princip bortse ifrån (även om det finns ytterligheter som bör undvikas)
sprudel skrev:Kraniet skrev:sprudel skrev:Tack för alla bidrag men ni anger ju endast subjektiva perspektiv. Min fråga är ju vad som är objektivt korrekt.
De som har mest kredibilitet för att göra anspråk på "korrekthet" är ju alternativ 1 och 3.
Sen vilken av de två man föredrar är ju en smakfråga.
Men piP är nog det jag anser vara mest korrekt. Speciellt jämfört med tidiga Carlsson.
Jämfört med tex OA-51 så vet jag inte. OA-51 har egenheter som stör. Smakfråga som sagt![]()
Elektroniken kan man ju i princip bortse ifrån (även om det finns ytterligheter som bör undvikas)
Då vill jag veta varför det är mest korrekt? Vad är din referens?
Kraniet skrev:Elektroniken kan man ju i princip bortse ifrån (även om det finns ytterligheter som bör undvikas)
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Elektroniken kan man ju i princip bortse ifrån (även om det finns ytterligheter som bör undvikas)
Nej, man kan inte bortse från elektroniken.
En högtalare interagerar med lyssningsrummet och ger dessutom störst skillnader i ljudupplevelse. Så långt är allt rätt. Men, elektroniken producerar artefakter som den mänskliga hjärnan inte är utvecklad för att ta hand om. Så frågan är om den största skillnaden är den viktigaste?
Alltså, jag känner ju igen Kalles röst oavsett om det är ute i skogen eller badrummet därhemma. Jag vet vem som är vän eller fiende. Också en anledning till att man kan känna igen en Stradivarius fiol vare sig det är i en storskalig orkester eller i en liten lokal. Elektronik, däremot, distorderar på ett helt annat sätt. Den förändringen är inte alls i samklang med vår hörsel eller hur vi avkodar det vi hör. Det blir lixom bara fel. Detta har jag naturligtvis inte undersökt utan mer ngt jag läst mig till och tycker det låter såväl logiskt som vettigt. Och kopplat till mina egna erfarenheter till hur olika ljud man faktiskt kan acceptera - så länge det beror på högtalare och rum. För visst är det så att om en högtalare klingar till exempel ljust, eller mörkt, så vänjer vi oss efter ett tag och tycker det är OK. Men en förstärkare som distar har vi svårare att fördra. Det beror gi8vetvis på vilken form av dist det handlar om, linjär sådan (dvs frekvensgångsskillnader) accepterar vi (ofta som en naturlig del i olika miljöer) men tex IM, TIM, THD och andra elakheter har vi svårare att att acceptera. Det finns naturligtvis dist som "härmar" övertoner som naturligt finns i instrument och även våra röster, den sortens dist har vi lättare att ta till oss eftersom denna ger oss en liten förstärkt verklighet.
Återigen, nej man kan inte bortse från elektroniken. Gör man så har man missat många möjligheter till ett bättre ljud.
/ B
petersteindl skrev:Vad som är mest rätt beror på vilka krav som ställs. Man kan se på uppgiften som att ha ett ”bör”-värde och ett ”är”-värde.
Då dessa värden sammanfaller har man lyckats. Problemet med att se det ur ett objektivt perspektiv är att ”bör”-värdet snarast är subjektivt. Det är en prioritetsfråga. Vilka egenskaper i ljudet prioriterar man?
Det skulle kunna vara så att det slutgiltiga ljudet, om det finns något sådant, skulle kunna vara ett i stort sett universellt subjektivt gemensamt ”bör”-värde och i så fall förenklas slutmålet. Men processen dit är kantat av subjektiv prioritering. En prioriterar bas, en annan prioriterar röster, en tredje prioriterar en klang hos musikinstrument och en fjärde prioriterar ljudbild och en femte prioriterar närvarokänsla och en sjätte prioriterar ett stort sweetspotområde osv.
Kanske att alla egenskaper sammanfaller hos alla subjekt om man uppnår det hypotetiska värdet 100 % på alla ljudegenskaper?
Mvh
Peter
Kraniet skrev:Visst kan elektroniken påverka ljudet men den har ju en otroligt underordnad roll. Så länge vi pratar om någorlunda korrekt konstruerad elektronik. Det räcker ju med en Denon hemmabioreciever så har vi uppnått, vadå?, 95% av den kvalitet som rimligtvis kan behövas.
Kraniet skrev:På elektroniksidan har vi här på forumet Morello som med all önskad tydlighet visat att han kan göra förstklassig elektronik som är bland den bästa i världen.
rajapruk skrev:Kraniet skrev:På elektroniksidan har vi här på forumet Morello som med all önskad tydlighet visat att han kan göra förstklassig elektronik som är bland den bästa i världen.
Jasså? Det har jag missat. Om du har någon länk eller annat som visar detta så skulle det vara kul att se.
Bill50x skrev:Våra svenska konstruktörer har vi ju nära inpå oss, så klart att dom är bäst
Skämt åsido, det har funnits och finns, många duktiga konstruktörer ute i världen. Pratar vi högtalare har vi ju åtskilliga namnkunniga. Jag är skitdålig på namn, men skaparna av AR-högtalarna tex, eller Snell för den delen. Mr Klipsch himself hade sina idéer. Bose också för den delen. Även John Dahlqvist hade tankar om vad högtalare ska prestera - och hur. Det finns massor av engelska exempel, tex de mindre BBC-högtalarna, för att inte tala om Quads elektrostater som herr Walker låg bakom.
Men som jag upprepar med en dåres envishet, det är ju inte bara högtalarna som är viktiga ur ett återgivningsperspektiv! Många entusiaster har jobbat hårt med elektroniken, tex James Bongiorno med sina GAS-förstärkare (Ampzilla, Son of Ampzilla, Grandson mfl), David Hafler med Dynaco, Saul Marantz för att ta några ur högen.
Kraniet, jag tror du underskattar elektronikens betydelse för det slutliga ljudande resultatet. Morellos välljudande förstärkare är med all säkerhet inte bara ett resultat på marginalen jämfört med en Denon bioreceiver utan ngt som presterar avsevärt bättre. Att säga att elektroniken bara en liten del är att marginalisera hans och andras arbete.
/ B
Harryup skrev:Man kan ju tycka att en hembioreceiver är bra, men som jag ser det har dom jag hållit på med (Denon, Marantz, Onkyo) absolut inget i en 2-kanalsanläggning att göra. Att dom framstår som förmodligen ofärgande i vissa tester om dom nu gjort det säger mer om testen och upplägget än apparaten. Jag ogillar hembioreceivers lika mycket som Frankrike. Men jag har en själv i ett Tv-rum då den är praktiskt om man skall se på film.
/Harryup
Vad är rätt?
Kraniet skrev:Jag har inte lyssnat på Morellos grejor och kommer förmodligen inte att köpa en endaste pinal av honom då det är utanför vad jag tycker är prisvärt (förlåt Morello) men det hör knappast till saken..
På samma vis är jag väldigt säker på att jag skulle gilla Bremen-äggen. Men jag behöver inte ha lyssnat på dom för att förstå att de gör något speciellt. Dvs utifrån det Peter redogjort kring hans idéer bakom konstruerandet.
sprudel skrev:petersteindl skrev:Vad som är mest rätt beror på vilka krav som ställs. Man kan se på uppgiften som att ha ett ”bör”-värde och ett ”är”-värde.
Då dessa värden sammanfaller har man lyckats. Problemet med att se det ur ett objektivt perspektiv är att ”bör”-värdet snarast är subjektivt. Det är en prioritetsfråga. Vilka egenskaper i ljudet prioriterar man?
Det skulle kunna vara så att det slutgiltiga ljudet, om det finns något sådant, skulle kunna vara ett i stort sett universellt subjektivt gemensamt ”bör”-värde och i så fall förenklas slutmålet. Men processen dit är kantat av subjektiv prioritering. En prioriterar bas, en annan prioriterar röster, en tredje prioriterar en klang hos musikinstrument och en fjärde prioriterar ljudbild och en femte prioriterar närvarokänsla och en sjätte prioriterar ett stort sweetspotområde osv.
Kanske att alla egenskaper sammanfaller hos alla subjekt om man uppnår det hypotetiska värdet 100 % på alla ljudegenskaper?
Mvh
Peter
Tolkar jag dig rätt om du menar den objektiva referensen är hypotetisk. Då går jag vidare och säger att allt färgar, kvantitativt och kvalitativt.
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Visst kan elektroniken påverka ljudet men den har ju en otroligt underordnad roll. Så länge vi pratar om någorlunda korrekt konstruerad elektronik. Det räcker ju med en Denon hemmabioreciever så har vi uppnått, vadå?, 95% av den kvalitet som rimligtvis kan behövas.
Nix, det räcker inte med en Denon hemmabioreceiver. Jo förresten, om du bara vill att det låter, och inte låter illa.
Kraniet skrev:Harryup skrev:Man kan ju tycka att en hembioreceiver är bra, men som jag ser det har dom jag hållit på med (Denon, Marantz, Onkyo) absolut inget i en 2-kanalsanläggning att göra. Att dom framstår som förmodligen ofärgande i vissa tester om dom nu gjort det säger mer om testen och upplägget än apparaten. Jag ogillar hembioreceivers lika mycket som Frankrike. Men jag har en själv i ett Tv-rum då den är praktiskt om man skall se på film.
/Harryup
Hur har du testat den tesen?
Bill50x skrev:...
Nix, det räcker inte med en Denon hemmabioreceiver. Jo förresten, om du bara vill att det låter, och inte låter illa. Det är hyggligt välkonstruerade apparater vad jag förstått även om det skiljer sig rejält mellan tidigare och senare årgångar (om jag läst rätt). J
...
/ B
Harryup skrev:Kraniet skrev:Harryup skrev:Man kan ju tycka att en hembioreceiver är bra, men som jag ser det har dom jag hållit på med (Denon, Marantz, Onkyo) absolut inget i en 2-kanalsanläggning att göra. Att dom framstår som förmodligen ofärgande i vissa tester om dom nu gjort det säger mer om testen och upplägget än apparaten. Jag ogillar hembioreceivers lika mycket som Frankrike. Men jag har en själv i ett Tv-rum då den är praktiskt om man skall se på film.
/Harryup
Hur har du testat den tesen?
Jadå, har jobbat en hel del i Frankrike.
Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Kraniet skrev:Visst kan elektroniken påverka ljudet men den har ju en otroligt underordnad roll. Så länge vi pratar om någorlunda korrekt konstruerad elektronik. Det räcker ju med en Denon hemmabioreciever så har vi uppnått, vadå?, 95% av den kvalitet som rimligtvis kan behövas.
Nix, det räcker inte med en Denon hemmabioreceiver. Jo förresten, om du bara vill att det låter, och inte låter illa.
Du kan utan problem lyckas känna igen en låt även om den spelas av någon liten knappcellshögtalare i ett presentkort. Tar vi oss upp till en mono-klockradio så är vi säker där redan uppe i 30-40% av möjlig återgivning... Tar vi en enkel stereoanläggning från det billigaste sortimentet på hifiklubben, så har vi troligen nått över 80%.
Folk som sitter här på forumet och tycker att en DAC är "dag och natt" mot en annan sitter troligen och jämför skillnaden på 99,0% och 99,5% eller något annat i sammanhanget löjligt av vad sådana teoretiskt skulle kunna göra.
Folk hade mått bra av en nyktrare insikt om hur långt de kommit. Med det vill jag ha sagt... en Denon-receiver presterar säkert 85+% av vad en förstärkare kan göra....
Det i sammahanget spännande är att kika på hur pris/prestandakurva ser ut..... de där löjligt små skillnaderna i toppen kostar lika löjligt mycket... och asymptoten går till oändligheten innan man nått 100% självklart.
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Bill50x skrev:Nix, det räcker inte med en Denon hemmabioreceiver. Jo förresten, om du bara vill att det låter, och inte låter illa.
Du kan utan problem lyckas känna igen en låt även om den spelas av någon liten knappcellshögtalare i ett presentkort. Tar vi oss upp till en mono-klockradio så är vi säker där redan uppe i 30-40% av möjlig återgivning... Tar vi en enkel stereoanläggning från det billigaste sortimentet på hifiklubben, så har vi troligen nått över 80%.
Folk som sitter här på forumet och tycker att en DAC är "dag och natt" mot en annan sitter troligen och jämför skillnaden på 99,0% och 99,5% eller något annat i sammanhanget löjligt av vad sådana teoretiskt skulle kunna göra.
Folk hade mått bra av en nyktrare insikt om hur långt de kommit. Med det vill jag ha sagt... en Denon-receiver presterar säkert 85+% av vad en förstärkare kan göra....
Det i sammahanget spännande är att kika på hur pris/prestandakurva ser ut..... de där löjligt små skillnaderna i toppen kostar lika löjligt mycket... och asymptoten går till oändligheten innan man nått 100% självklart.
Testa att koppla upp 10 st Marantz eller Denon. De kommer bete sig olika. Man uppdaterar och dom innehåller ändå olika programversioner. Nån kanske inte går att uppgradera till senaste firmware ens men kommer gå att uppgradera till nästa. Dom är olika känsliga för kablar. En HDMI som inte ger bild i en kanske funkar helt perfekt med nästa. Det är så löjligt mycket problem med dom. Men allt detta ser man inte om man bara kikar på en apparat i taget. Hembioreceivers är inte klara när dom levereras och är heller inte klara när dom tas ur produktion. Och olika firmwares kan absolut låta olika.
Kraniet skrev:Såhär ser ju överföringskedjan typ ut för en inspelad händelse.
Verklig händelse - inspelningsutrustning - mastringsutrustning - lagringsmedie (information)- lagringsmedieavkodning- förförstärkare - förstärkare - högtalare/rum
För att ha "sann" återgivning måste det gälla att
V=I=M=LI=LA=FF=F=H dvs att V=H
Men vi måste ju dela upp det i "inkodning" och "avkodning"
V=I=M=LI
LI=LA=FF=F=H
Den första kedjan har de flesta av oss ingen som helst möjlighet att påverka annat än att välja inkodningskvalitet (LP; CD, MP3 etc).
-
Den andra kedjan är ju det som är intressant. Det man direkt ser då är att den börjar med LI, inte V!
Så att använda verkligheten som referens är ju direkt vanskligt i de flesta fall.
Inkodning, avkodning och förstärkningsstegen går att väldigt enkelt (?) undersöka om signalen packas upp och förstärks korrekt.
Högtalaren och dess interaktion med rummet är det kluriga. Det finns vissa strikt fysikaliska fenomen att ta hänsyn till förstås. Men sen blir det grötigt eftersom våra öron och hjärnor blandas in i mixen. Det går ju här att ställa upp modeller och göra empiriska undersökningar. Vissa saker verkar enklare medan annat är betydligt svårare.
Men på det stora hela är min erfarenhet och uppfattning att det till kanske 85% är ganska enkelt att säga vad som är mer korrekt. Av de 15% som är kvar kommer det in saker som tycke och smak samt olika filosofier kring vad som är "bättre".
På elektroniksidan har vi här på forumet Morello som med all önskad tydlighet visat att han kan göra förstklassig elektronik som är bland den bästa i världen.
Men det finns som sagt en hel del elektronik som är "tillräckligt bra". Även om det är ett komplicerat och svårt område så är det ändå relativt en(två?)dimensionellt.
Vad gäller högtalare har vi haft Carlsson i Sverige med en klart utformad teoretisk idé om vad som behövs. Jag undrar verkligen hur hans skapelser skulle vara ifall han fortfarande levde.
På forumet har vi Ingvar och Peter som båda har välformulerade teorier och lång empirisk erfarenhet inom området. Hur nära är dom 100%? Det är ju svårt att sätta siffror på sånt här förstås.
Men tittar vi i resten av världen så finns det vad jag vet ingen(!?) som har formulerat några teorier som är lika väl utformade som de Carlson, Öhman och Steindl har. Det verkar helt enkelt inte vara ett fokusområde över huvudtaget. Förmodligen för att det har väldigt lågt kommersiellt värde.
De flest andra har en väldigt simplistisk idé om rekonstruktion av originalsignaler (dvs nästan all sk "High End")
Sen finns de andra som fortfarande inte verkar se hela komplexiteten men som ändå kommer väldigt nära nåt jag skulle vilja kalla "återgivning".
Exempel kan vara
Revel
NHT Ken Kantor
Kef
Harbeth
ATC
Men i vissa fall får man ju sålla. Generellt så är det de högtalare som någorlunda följer slutsatserna som Harmangruppen kommit fram till som är "säkra kort" avseende reproduktion av signalen. Sen hur de integrerar med rummet och hur bra de fungerar psykoakustiskt är en annan femma.
Så ser jag på saken. Tills någon kan övertyga mig om att något annat skulle vara fallet
sprudel skrev:Det är ju inte alltid som en produktion ser ut som du tänkt där Peter. Många gånger spelar man in olika instrument för sig, röster för sig, skruvar och rattar på det, lägger på eko, fixar ljudbild, bankar ihop det till ett album och lyssnar i sin studio.
Det är väl så som Kraniet ser det kanske, och då är det ännu svårare att veta hur det ska låta när man spelar upp det i sin egen anläggning.
paa skrev:Bill50x skrev:...Nix, det räcker inte med en Denon hemmabioreceiver. Jo förresten, om du bara vill att det låter, och inte låter illa. Det är hyggligt välkonstruerade apparater vad jag förstått även om det skiljer sig rejält mellan tidigare och senare årgångar (om jag läst rätt).
Menar du att de senare blivit bättre eller sämre?
petersteindl skrev:sprudel skrev:Det är ju inte alltid som en produktion ser ut som du tänkt där Peter. Många gånger spelar man in olika instrument för sig, röster för sig, skruvar och rattar på det, lägger på eko, fixar ljudbild, bankar ihop det till ett album och lyssnar i sin studio.
Det är väl så som Kraniet ser det kanske, och då är det ännu svårare att veta hur det ska låta när man spelar upp det i sin egen anläggning.
Jo, det där är jag fullt medveten om. I inspelningsled så måste man skilja på kreativt musikskapande kontra dokumentation av musicerande. Ibland är det en slags kombination. Frågan blir om man vill skapa naturligt låtande ljud eller om man vill få fram helt nya fräcka sound. Men om en inspelningstekniker sätter ljudet i sin studioreferens men föredrar en avspelning i en annan mer sofistikerad anläggning, varför skall man då på något sätt sträva efter att åstadkomma studioreferensens ljud? Och, vad är i så fall ljudåtergivning?
Oavsett vilket så är jag helt ointresserad av studioreferensens ljud i sig. Blir det med min preferens även så att studioreferensens ljud faller på plats eller till det ännu bättre så är det så, men inget jag eftersträvar för min egen del.
Dock undrar jag om det är gängse studioproduktion som Kraniet i första hand tänkt sig d v s multimonomikrofonteknik med panpotting för intensitetsstereofoni. Jag kallar inte sådant för en verklig ljudhändelse. Jag ser det snarast som en slags konstlad virtuell ljudhändelse eller fantomljudhändelse som skall överföras till att bli till en fantomljudhändelse. En verklig ljudhändelse är för mig en ljudhändelse med någon form av akustisk verklighetsförankring. Istället för Virtual Reality så kanske man kan kalla det Ortho-Reality.![]()
Det är du som är TS. Hur vill du att det skall låta?
Med vänlig hälsning
Peter
Vad är rätt?
petersteindl skrev:Dock undrar jag om det är gängse studioproduktion som Kraniet i första hand tänkt sig d v s multimonomikrofonteknik med panpotting för intensitetsstereofoni. Jag kallar inte sådant för en verklig ljudhändelse. Jag ser det snarast som en slags konstlad virtuell ljudhändelse eller fantomljudhändelse som skall överföras till att bli till en fantomljudhändelse. En verklig ljudhändelse är för mig en ljudhändelse med någon form av akustisk verklighetsförankring. Istället för Virtual Reality så kanske man kan kalla det Ortho-Reality.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Bill50x skrev:Nix, det räcker inte med en Denon hemmabioreceiver. Jo förresten, om du bara vill att det låter, och inte låter illa.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Dock undrar jag om det är gängse studioproduktion som Kraniet i första hand tänkt sig d v s multimonomikrofonteknik med panpotting för intensitetsstereofoni. Jag kallar inte sådant för en verklig ljudhändelse. Jag ser det snarast som en slags konstlad virtuell ljudhändelse eller fantomljudhändelse som skall överföras till att bli till en fantomljudhändelse. En verklig ljudhändelse är för mig en ljudhändelse med någon form av akustisk verklighetsförankring. Istället för Virtual Reality så kanske man kan kalla det Ortho-Reality.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Fast med det resonemanget så skulle det innebära att inte alla typer av instrument ens går att fånga som en verklig ljudhändelse.
Om man tar en inspelning av en ensam flygel som exempel så går det i princip inte att bara placera ut två omni-mikrofoner på avstånd i en A/B konfiguration som i din skiss, den inspelningen kommer med största sannolikhet inte komma i närheten av att fånga flygelns ljud så som den mänskliga hörseln hör det live från bästa sittplats i den verkliga ursprungshändelsen. Mikrofonerna är helt enkelt placerade på för stort avstånd för att fånga instrumentets fullskaliga "ljud-kropp" p.g.a. mikrofonernas tillkortakommande/oförmågan att på avstånd fokusera/zooma in lyssningen och "selektivt" koncentrera bort en massa reflexer som instrumentet skapar i rummet.
Därför måste man i de flesta fall placera mikrofonerna i en stereo-konfiguration precis ovanför det öppna locket på flygeln, och möjligen komplettera denna närmickning med de två A/B mikrofonerna för att få till inspelningen mest likt den ursprungliga ljud-händelsen.
Innebär då denna närmickning att en flygel enligt din syn på saken inte går att fånga som en verklig ljudhändelse?
Det finns en hel uppsjö olika instrument, såväl sådana som ses som akustiska och de som kräver förstärkare som inte kan göras fullt rättvisa med samma typ av mikrofon-teknik vad gäller placering, detta har alltså med att mikrofoner tar upp allt ljud och inte har förmågan att "värdera" direktljudet högre än refexerna från rummet.
Man måste anpassa avstånd, vinkel, mikrofontyp och dylikt efter vad som ska spelas in.
Don för don, "om allt var en spik, hade man bara behövt en hammare".
I övrigt tycker jag du skriver många bra inlägg Peter, fortsätt med det!
Kraniet skrev:Bill50x skrev:Kraniet skrev:Elektroniken kan man ju i princip bortse ifrån (även om det finns ytterligheter som bör undvikas)
Nej, man kan inte bortse från elektroniken.
En högtalare interagerar med lyssningsrummet och ger dessutom störst skillnader i ljudupplevelse. Så långt är allt rätt. Men, elektroniken producerar artefakter som den mänskliga hjärnan inte är utvecklad för att ta hand om. Så frågan är om den största skillnaden är den viktigaste?
Alltså, jag känner ju igen Kalles röst oavsett om det är ute i skogen eller badrummet därhemma. Jag vet vem som är vän eller fiende. Också en anledning till att man kan känna igen en Stradivarius fiol vare sig det är i en storskalig orkester eller i en liten lokal. Elektronik, däremot, distorderar på ett helt annat sätt. Den förändringen är inte alls i samklang med vår hörsel eller hur vi avkodar det vi hör. Det blir lixom bara fel. Detta har jag naturligtvis inte undersökt utan mer ngt jag läst mig till och tycker det låter såväl logiskt som vettigt. Och kopplat till mina egna erfarenheter till hur olika ljud man faktiskt kan acceptera - så länge det beror på högtalare och rum. För visst är det så att om en högtalare klingar till exempel ljust, eller mörkt, så vänjer vi oss efter ett tag och tycker det är OK. Men en förstärkare som distar har vi svårare att fördra. Det beror gi8vetvis på vilken form av dist det handlar om, linjär sådan (dvs frekvensgångsskillnader) accepterar vi (ofta som en naturlig del i olika miljöer) men tex IM, TIM, THD och andra elakheter har vi svårare att att acceptera. Det finns naturligtvis dist som "härmar" övertoner som naturligt finns i instrument och även våra röster, den sortens dist har vi lättare att ta till oss eftersom denna ger oss en liten förstärkt verklighet.
Återigen, nej man kan inte bortse från elektroniken. Gör man så har man missat många möjligheter till ett bättre ljud.
/ B
Visst kan elektroniken påverka ljudet men den har ju en otroligt underordnad roll. Så länge vi pratar om någorlunda korrekt konstruerad elektronik. Det räcker ju med en Denon hemmabioreciever så har vi uppnått, vadå?, 95% av den kvalitet som rimligtvis kan behövas.
Sen finns det ju nonsenelektronik (särskilt sk High-End), tex många rör-förstärkare eller andra apparater som har tydliga brister, sound inbyggda (medvetet eller inte) osv.
edit: Är ju bara läsa några av LTS FE-tester. Även i tester där apparater har relativt stora brister har testpanelen viss svårighet att höra det.
I flera tester är det bara en av deltagarna som fäller avgörandet. Nu är de ju ett litet urval av människor. Men det följer ju andra dubbelblinda studier som görs där personer ska använda sina sinnen för att fälla avgöranden..
petersteindl skrev:sprudel skrev:Det är ju inte alltid som en produktion ser ut som du tänkt där Peter. Många gånger spelar man in olika instrument för sig, röster för sig, skruvar och rattar på det, lägger på eko, fixar ljudbild, bankar ihop det till ett album och lyssnar i sin studio.
Jo, det där är jag fullt medveten om. I inspelningsled så måste man skilja på kreativt musikskapande kontra dokumentation av musicerande. Ibland är det en slags kombination. Frågan blir om man vill skapa naturligt låtande ljud eller om man vill få fram helt nya fräcka sound. Men om en inspelningstekniker sätter ljudet i sin studioreferens men föredrar en avspelning i en annan mer sofistikerad anläggning, varför skall man då på något sätt sträva efter att åstadkomma studioreferensens ljud? Och, vad är i så fall ljudåtergivning?
Oavsett vilket så är jag helt ointresserad av studioreferensens ljud i sig. Blir det med min preferens även så att studioreferensens ljud faller på plats eller till det ännu bättre så är det så, men inget jag eftersträvar för min egen del.
Dock undrar jag om det är gängse studioproduktion som Kraniet i första hand tänkt sig d v s multimonomikrofonteknik med panpotting för intensitetsstereofoni. Jag kallar inte sådant för en verklig ljudhändelse. Jag ser det snarast som en slags konstlad virtuell ljudhändelse eller fantomljudhändelse som skall överföras till att bli till en fantomljudhändelse. En verklig ljudhändelse är för mig en ljudhändelse med någon form av akustisk verklighetsförankring. Istället för Virtual Reality så kanske man kan kalla det Ortho-Reality.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Kraniet skrev:Såhär ser ju överföringskedjan typ ut för en inspelad händelse.
Verklig händelse - inspelningsutrustning - mastringsutrustning - lagringsmedie (information)- lagringsmedieavkodning- förförstärkare - förstärkare - högtalare/rum
För att ha "sann" återgivning måste det gälla att
V=I=M=LI=LA=FF=F=H dvs att V=H
Men vi måste ju dela upp det i "inkodning" och "avkodning"
V=I=M=LI
LI=LA=FF=F=H
Den första kedjan har de flesta av oss ingen som helst möjlighet att påverka annat än att välja inkodningskvalitet (LP; CD, MP3 etc).
-
Den andra kedjan är ju det som är intressant. Det man direkt ser då är att den börjar med LI, inte V!
Är det något som skall återges så är det V som skall återges och inget annat än V. Om vi nu pratar om återgivning.
Då ser det ut så här.
[ Bild ]
Svårare än så är det inte. Förutom att det är omöjligt.Men ändå.
Dessutom ser jag din överföringskedja som felaktig. Då man lyssnar på V så sker kodning hos de reella ljudkällorna. Det är vibrationer. Därefter överförs vibrationer till akustiska ljudvågor i luften och då påförs akustisk kod från rummet. Därefter påförs akustisk kod från dig själv i form av kropp + huvud + ytteröron + hörselgång till respektive trumhinna. Hörseln har då 2 punkter med akustisk kod i respektive punkt som direkt görs om till mekanisk kod och sedermera görs om till neural kod hos hårcellerna i respektive inneröra. Det är nu det intressanta börjar. Vi har reella akustiska ljudkällor i form av röster och musikinstrument som bidrar till vår neurala kod. Den neurala koden avkodas av hjärna och det centrala nervsystemet CNS.
Det är denna kod (Medvetandets neurala korrelat) som jag nominerar till källkoden. Därför kallar jag denna upplevda händelse för ursprungsljudhändelsen.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Vad menar du "dynamik på lågnivå"?
Dynamik syftar ju på relation mellan starkt och svagt.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Vad menar du "dynamik på lågnivå"?
Dynamiken i musiken är lika stor oavsett vald volymnivå. Så här gäller det troligtvis upplevelsen av dynamiken när volympådraget inte är så värst uppskruvat.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:Vad menar du "dynamik på lågnivå"?
Dynamiken i musiken är lika stor oavsett vald volymnivå. Så här gäller det troligtvis upplevelsen av dynamiken när volympådraget inte är så värst uppskruvat.
Bra där.
Morello skrev:SÅ vad ni menar är att det finns någon typ av trappstegsliknande olinjäriteter i analoga system som maskerar svag modulation?
Skrivbordet skrev:Min andra postning på två dagar.![]()
Detta kanske inte tillför något; men referensen måste väl vara vokalistens röst (eller tonen från gitarrens sträng) när den träffar mikrofonens membran. Oavsett om detta sker i en studio eller live i en konsertsal.
Harryup skrev:Sprudel, kan rekommendera horn.Här inne på faktiskt så är det ju vanligare med horn i sidan än horn i hemmiljö. Men de gånger jag fått dom bästa upplevelserna har alla varit med horn. Visst blir det en del fel vanligen men har man en seriös peq och inget 1500:- alternativ så kan man komma väldigt långt. Har precis fått hem nya membran till de PM4:or du har stående. Ser verkligen fram emot att testa dom med digitala filter.
Att horn har så dåligt renommé beror ju på att de flesta förtjänar det med råge. Det mesta är sämre än skräp och tar man t.ex. gamla Altec som skall kasta ljudet 20m-25m och sätter sig 3 meter ifrån och tycker att dom låter illa. Och det är ju en riktigt observation, dom gör det på det avståndet.
Men dynamiken på låg nivå ser jag som den största förtjänsten. Finns något där som jag tycker känns trevligare än vanliga högtalare.
/Harryup
sprudel skrev:@Kraniet. Den tekniskt/fysiska verkligheten är inte problemfri heller. Du söker korrekt återgivning och det tror jag alla gör.
Vad är korrekt återgivning är ursprungsfrågan i tråden. En så oförstörd signal som möjligt från inspelning till ljudupplevelse. OK!
Eftersom olika högtalarprinciper ger så olika upplevelser måste några vara sämre än andra på att återge korrekt.
Hur bedömer du då vad som är korrekt om du inte refererar till en verklig ljudhändelse, eller din inre referens?
Morello skrev:SÅ vad ni menar är att det finns någon typ av trappstegsliknande olinjäriteter i analoga system som maskerar svag modulation?
Harryup skrev:Morello skrev:SÅ vad ni menar är att det finns någon typ av trappstegsliknande olinjäriteter i analoga system som maskerar svag modulation?
Jag tror att jag menar att hornsystem har mera riktat ljudåtergivning längre ner i basområdet än vad en vanlig sluten låda har. Spelar man lägre med bra horn så får man en större procent direktljud även på lägre nivå och lägre frekvens. Och med det kommer även känslan av att instrumentets "basområde" inte är all over the place medans högre register blir mera riktade. Sen har ju digitala filter med kontroll över delayen mellan olika register ytterligare skärpt till det när man kan få alla elementen spela i takt över ett större område.
petersteindl skrev:[ Bild ]
Svårare än så är det inte. Förutom att det är omöjligt.Men ändå.
... denna kod (Medvetandets neurala korrelat) som jag nominerar till källkoden. Därför kallar jag denna upplevda händelse för ursprungsljudhändelsen.
Mikrofonkapslarna i bilden får helt annan kod än trumhinnorna (utom vid binaural kodning där respektive mikrofonkapsel är placerad i vår respektive hörselgång nära respektive trumhinna. Men detta är ett helt annat kapitel i boken).
Säg att vi har 2 mikrofonkapslar utplacerade någonstans i den akustiska inspelningsmiljön, en för varje kanal i ett två-kanaligt stereofoniskt system. Vi kallar respektive kanal för A respektive för B. Då fås en akustisk kod i punkten A och en annan akustisk kod i punkten B. Dessa 2 koder utgör vår totala inspelade kod. Så blir det med det stereofoniska systemet som bygger på att akustiska musikinstrument och röster vid avspelning är fantomljudkällor som skall fantomprojiceras och uppfattas som ljudobjekt. Varje upplevt ljudobjekt är fantomprojicerat i ljudåtergivningen. Det är fantomprojicerade ljudobjekt av vår hjärna och CNS.
Vid lyssning före mikrofoner så är det reella ljudkällor som projiceras som reella ljudobjekt.
Vid återgivning är de reella ljudkällorna antingen högtalare eller hörlurar som antingen kan vara in Ear eller On Ear eller over Ear. Dessa ljudåtergivningsljudkällor skall reproducera koden i kanal A, respektive koden i kanal B. Hur låter då dessa koder om det är just dessa koder man vill höra?Då vill du inte höra ditt eget rums kod eller din egen kropps kod eller dina högtalares olika kod i olika riktningar. Du vill höra kod A respektive kod B såsom de finns lagrade.
Enklaste sättet och också det mest korrekta är att skaffa ett par riktigt bra in Ear hörlurar som aktiverar respektive trumhinna så nära direkt som möjligt utan att ytterligare kod påförs A eller B. Då kan du börja med att lyssna på kod A i exempelvis vänster öra och därefter på kod B i exempelvis höger öra. Du kan även lyssna på kod A i bägge öronen eller kod B i bägge öronen. Som avslutning kan du lyssna simultant på både kod A i vänster öra och kod B i höger öra d v s lyssna på fantomprojicerade ljudobjekt med så ursprungstrogen kod från A respektive från B som möjligt, med den skillnaden att nu sätter CNS + hjärna in sina resurser för att fantomprojicera ljudobjekten och du kommer höra kod A och kod B så oförvanskat som möjligt, eller? Allt blir till ljudupplevelse där ljudobjekten upplevs utplacerade inuti ditt eget huvud. Där har du koden i A och koden i B. Varken mer eller mindre.
Jag förmodar dock att det inte är detta som du/ni verkligen vill höra eller uppnå med den så kallade ursprungsljudhändelsen som antas ligga som kod i A respektive kod i B.
Det saknas uppenbarligen något!!! Tydligen är all kod inte med eftersom, om man själv skulle varit med i verkliga händelsen V d v s det jag kallar ursprungshändelsen som är akustisk med reella ljudkällor så skulle inget instrument upplevas så som det fanns beläget inuti mitt huvud. Kod A och kod B duger helt enkelt inte. Det behövs massor med ytterligare kod än den som finns i inspelningen.
Så, för att komma tillbaka till ursprungshändelsen med ett återgivningssystem som bygger på fantomprojicering av de inspelade reella ljudkällorna medelst andra reella ljudkällor (högtalare eller hörlurar) som på ett så konstruktivt sätt kan lura hörseln så att hörseln kan bygga upp samma akustiska ursprungshändelse så lika som möjligt medelst fenomenet fantomprojicering av ljudobjekt.
Det är alltså mycket som skall tillföras på kod A och på kod B d v s omkodning med ny tillförd kod från högtalare, rum och vår kropp för att uppnå adekvat godtagbart resultat. Till saken hör att CNS och hjärnan skapar skillnadskod mellan A och B samt en och endast en kod av A och B d v s kod A och kod B summeras i hjärnan på ett synnerligen intressant sätt så att dels riktningshörande uppstår dels klang kan höras. Höger respektive vänster öronsignaler som kan vara väldigt olika på sitt sätt men väldigt lika på annat sätt konvergerar till en och endast en upplevd ljudhändelse. Det kan vara så att klang genom hörlur är väldigt lika med klang från högtalare, men där lokalisation av fantomprojicerade ljudobjekt sker externt utanför huvudet med högtalare till skillnad från internt inuti huvudet med hörlurar. Det är två fundamentalt olika huvudprinciper att återge inspelat ljud.
Med adekvat godtagbart resultat menas att man subjektivt anser att "är"-värdet är tillräckligt nära "bör"-värdet. Finns extern lokalisation med som egenskap i "bör"-värdet så faller hörlurslyssning eftersom "är"-värdet i så fall inte är adekvat.
Med vänlig hälsning
Peter
Kraniet skrev:petersteindl skrev:sprudel skrev:Det är ju inte alltid som en produktion ser ut som du tänkt där Peter. Många gånger spelar man in olika instrument för sig, röster för sig, skruvar och rattar på det, lägger på eko, fixar ljudbild, bankar ihop det till ett album och lyssnar i sin studio.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag är i första hand intresserad av "korrekt" informationsöverföring. Det ser jag som ett grundläggande krav och ett som Hi-Fi branschen i mångt och mycket helt ignorerar.
hcl skrev:Som jag ser det är dock inte de egenskaper som uppspelningslokalen bidrar med med nödvändighet väsentliga för att erhålla en fullständigt god upplevelse av det musikaliska innehållet i ursprungshändelsen. Den är det dock för att erhålla fullständig korrelation mellan upplevelserna av återuppspelningsupplevelsen och på-plats upplevelsen.
Kraniet skrev:Alltid i såna här debatter tycker jag det saknas någon slags fast grund att stå på. Det blir väldigt flummigt ifall vi inte ens kan etablera en "base line" för vad som är återgivning.
Kraniet skrev:Det finns ju å ena sidan en "teknisk", "fysisk" verklighet och på andra sidan en "psykoakustisk överföringsfunktion" som ska bevaras.
Kraniet skrev:Den första delen är saker som frekvenslinjäritet, distorsion, rumsakustik (i forma av "neutralt rum") Den delen borde inte vara så svår! Men trots det så har vi en multimiljonindustri som är centrerad runt nonsens. Med det en massa förvirrade människor som tror en massa fantastiska saker är involverat.
Kraniet skrev:Sen har vi det psykoakustiska. Jag förstår din tanke och vad det är du vill uppnå och jag tycker det du säger är vettigt och viktigt.
Men precis som du är inne på så är jag ju intresserad av alla slags inspelade ljud.
Din modell fungerar ju under rätt förhållanden. Eller det är då den kan verifieras.
Men alla inspelningar där du inte haft kontroll på inspelningen. Hur vet du att den är relevant i de fallen?
Kraniet skrev:Kanske är det så att det inte spelar någon roll? Eftersom vi inte vet vad V är i alla de där andra fallen så kanske det inte spelar någon roll vad uppspelningskedjan (H) gör??
Kraniet skrev:Men det vi kan vara helt säker på är att om det införs förvrängningar i kedjan mellan LI och H så kommer dessa påverka allt material som spelas upp.
För tydlighetens skull kanske P ska vara med också?
Kraniet skrev:Så kanske är det så att det måste delas upp i tre eller fyra delar?
Dvs LI=LA=FF=F alltså LI måste vara lika F
Kraniet skrev:Och sen behandla H separat?
Kraniet skrev:Och sist P?
Kraniet skrev:Men har man kontroll på hela kedjan LI-H så behöver det ju inte vara uppfyllt
LI=LA+=FF-=F+=H- skulle ju ge neutral "summa" även om de ingående komponenterna egentligen inte är neutrala.
Kraniet skrev:Men det blir ju snabbt ohållbart ifall man ska behöva matcha komponenter på sådant vis. Jag orkar inte ens tänka på hur många kombinationer det blir.
Harryup skrev:En del av problematiken som jag ser det är att testa apparater styckvis när det tyvärr finns en massa kombinationseffekter. Att kunna minimera felen i varje steg är ju bra men det behöver inte medföra att alla kommer gilla Bryston som du själv upptäckte. OM nu i en blindtest typ A/B/X går att t.ex. skilja Bryston ifrån Sybarite så kan det ju vara så att det inte är självklart vilken som alltid kommer vinna om man inte vet vilken man lyssnar på i längden. Eller rent av tillförs/döljs/lockas fram kvalitéer om valet istället blir Conrad Johnson. Lyssnar man som du på akustisk musik och har en verklig referens så kanske man gör ett annat val av slutsteg för en given anläggning än om man har inspelad Rap som sin referens.
Nattlorden skrev:Harryup skrev:En del av problematiken som jag ser det är att testa apparater styckvis när det tyvärr finns en massa kombinationseffekter. Att kunna minimera felen i varje steg är ju bra men det behöver inte medföra att alla kommer gilla Bryston som du själv upptäckte. OM nu i en blindtest typ A/B/X går att t.ex. skilja Bryston ifrån Sybarite så kan det ju vara så att det inte är självklart vilken som alltid kommer vinna om man inte vet vilken man lyssnar på i längden. Eller rent av tillförs/döljs/lockas fram kvalitéer om valet istället blir Conrad Johnson. Lyssnar man som du på akustisk musik och har en verklig referens så kanske man gör ett annat val av slutsteg för en given anläggning än om man har inspelad Rap som sin referens.
Ja, och ju längre ifrån "straight wire" man är - desto mer komplicerade blir kombinatoriken.... därför det är en fördel att eftersträva ofärgat.... blir färre kombinationer att prova - helst inga alls.
Därför om man väljer att prova det spåret som man inte skall byta bara en sak - utan hela anläggningen - annars exponerar man fel som man tidigare kompenserat för... och då är risken man skyller det på det nya.
Harryup skrev:Jag önskar att LTS fick för sig att testa om det går att behålla en en förmodligen ofärgad kombination av 2 förmodligen ofärgande apparater som testats var och en för sig. Ta ett par-tre försteg och ett par-tre slutsteg och testa alla kombinationer ( gärna på ett par olika högtalarsystem), jag skulle bli förvånad om det inte går att skilja ut någon av dom ifrån dom andra. Jag ser det faktiskt bara som en vag vägledning att en ofärgande apparat skulle minska det totala färgandet av anläggningen. Om det av någon orsak inte går att byta andra färgande element så kanske det är bättre att höja blicken och testa flera kombinationer.
Jag ser det som att testa motorer för sig, karosser för sig etc. Och sen när man kombinerar bästa delarna så får man bästa bilen. Kanske att bästa bromsarna inte var dimensionerade för 3 tons bil.
Harryup skrev:Ja, men tillsammans med olika försteg i olika kombinationer. Ensamt slutsteg är inte utslagsgivande när man skall testa kombinationseffekter.
Men att ha just de exen som testades första gången behövs ju inte, bara likvärdiga ex. som definitivt fungerar korrekt. (Vilket inte är något självklart med aning äldre apparater)
/Harryup
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Ja, men tillsammans med olika försteg i olika kombinationer. Ensamt slutsteg är inte utslagsgivande när man skall testa kombinationseffekter.
Men att ha just de exen som testades första gången behövs ju inte, bara likvärdiga ex. som definitivt fungerar korrekt. (Vilket inte är något självklart med aning äldre apparater)
/Harryup
Det blir två tester då.... om inte förstegen i fråga redan klassats som transparenta och därmot utbytbara ( NOT: mitt tänk - inte LTS's)
Harryup skrev:Nattlorden skrev:Harryup skrev:Ja, men tillsammans med olika försteg i olika kombinationer. Ensamt slutsteg är inte utslagsgivande när man skall testa kombinationseffekter.
/Harryup
Det blir två tester då.... om inte förstegen i fråga redan klassats som transparenta och därmot utbytbara ( NOT: mitt tänk - inte LTS's)
Ja, det kan ju vara HA eller Denon eller vad som helst som inte kunnat detekteras om de nu finns några. Annars så är det väl hög tid att kika på enbart försteg också.
Harryup skrev:Peter, har du testat att spela upp 3-kanals SACD Living Stereo med ditt system? Eller möjligen med 3 ägg? Blir ett ägg fel i det läget som din center utan extra elektronik "fixar"?
mvh/Harry Up
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Nattlorden skrev:
Ja, det kan ju vara HA eller Denon eller vad som helst som inte kunnat detekteras om de nu finns några. Annars så är det väl hög tid att kika på enbart försteg också.
Skicka förslag / låna ut testexemplar!
sprudel skrev:@Peter.
Du begriper problematiken jag försökt lyfta i flera trådar nu. Heder åt dina insatser för att komma djupare i förståelsen.
petersteindl skrev:Harryup skrev:Peter, har du testat att spela upp 3-kanals SACD Living Stereo med ditt system? Eller möjligen med 3 ägg? Blir ett ägg fel i det läget som din center utan extra elektronik "fixar"?
mvh/Harry Up
Nej, jag har inte spelat upp 3-kanals SACD Living Stereo med mitt system. Ägget är inte konstruerat för att vara en centerhögtalare och jag rekommenderar den inte som centerhögtalare. Vad jag däremot provat är 2 liggande ägg som center. Det lät bra.
Med vänlig hälsning
Peter
Kraniet skrev:Jag är i första hand intresserad av "korrekt" informationsöverföring. Det ser jag som ett grundläggande krav och ett som Hi-Fi branschen i mångt och mycket helt ignorerar.
Kraniet skrev:Alltid i såna här debatter tycker jag det saknas någon slags fast grund att stå på. Det blir väldigt flummigt ifall vi inte ens kan etablera en "base line" för vad som är återgivning.
Det finns ju å ena sidan en "teknisk", "fysisk" verklighet och på andra sidan en "psykoakustisk överföringsfunktion" som ska bevaras.
Den första delen är saker som frekvenslinjäritet, distorsion, rumsakustik (i forma av "neutralt rum") Den delen borde inte vara så svår! Men trots det så har vi en multimiljonindustri som är centrerad runt nonsens. Med det en massa förvirrade människor som tror en massa fantastiska saker är involverat.
hcl skrev:... men vad på vilka grunder kan man prioritera mellan olika uppfattbara artefakter. Är det rätt att uteslutande förlita sig på att blindtester som i förekomliga fall inte påvisar detekterbarhet ger rätt svar? För vissa tycks det så. Jag förhåller mig skeptisk. Den mänskliga perceptionen är förvisso lättpåverkad, men samtidigt märkvärdigt högpresterande avs. vad som kan uppfattas och blindtester kan vara utmärka utvärderingsverktyg, men fel använda fullständigt värdelösa. Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Johan_Lindroos skrev:Skrivbordet skrev:Min andra postning på två dagar.![]()
Detta kanske inte tillför något; men referensen måste väl vara vokalistens röst (eller tonen från gitarrens sträng) när den träffar mikrofonens membran. Oavsett om detta sker i en studio eller live i en konsertsal.
Varför menar du att det måste vara referensen?
Nattlorden skrev:hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Försöker man bevisa icke-detektion, så har man inte förstått metoden och är därför diskvalificerad från att använda den. Metoden skall inte behöva få sk*t för att inkompetenta människor försöker använda den.
Nattlorden skrev:hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Försöker man bevisa icke-detektion, så har man inte förstått metoden och är därför diskvalificerad från att använda den. Metoden skall inte behöva få sk*t för att inkompetenta människor försöker använda den.
sprudel skrev:Nattlorden skrev:hcl skrev:Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
Kompetensen är inte homogen ens på Faktiskt. Hur många gånger dras inte blindtestkortet i en diskussion där kortspelaren tar för givet att icke-detektion är ett bevis på att det inte går att höra?
STDI skrev:sprudel skrev:Nattlorden skrev:
Kompetensen är inte homogen ens på Faktiskt. Hur många gånger dras inte blindtestkortet i en diskussion där kortspelaren tar för givet att icke-detektion är ett bevis på att det inte går att höra?
Det är möjligt men inget av det du Sprudel skriver talar emot något i Nattlordens inlägg. Eller ha du annan uppfattning?
sprudel skrev:Jag ser ju gärna att kombon högtalare förstärkare är ”integrerade”. Felaktig anpassning där kan leda till större villovägar än små avvikelser i elektronikkedjan innan.
IÖ:s hornhögtalare i kombo med The Dream är ju ett exempel på en sådan integrering jag efterlyser mera av.
JM skrev:Tex hög tredjetons distorsionen från en rörförstärkare kan vara ohörbar medans en identiskt lika stark tredjetons distorsion från en transitorförstärkare låter fruktansvärt.
Nattlorden skrev:JM skrev:Tex hög tredjetons distorsionen från en rörförstärkare kan vara ohörbar medans en identiskt lika stark tredjetons distorsion från en transitorförstärkare låter fruktansvärt.
Med allt annat identiskt är detta en orimlighet. Var det kommer ifrån är faktiskt irrelevant, så det är övriga parametrar som behövs analyseras då.
Exempelvis kan det ju hända att det inte hörs då det dränks av något annat - typiskt en hög andratonsdist.
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Tex hög tredjetons distorsionen från en rörförstärkare kan vara ohörbar medans en identiskt lika stark tredjetons distorsion från en transitorförstärkare låter fruktansvärt.
Med allt annat identiskt är detta en orimlighet. Var det kommer ifrån är faktiskt irrelevant, så det är övriga parametrar som behövs analyseras då.
Exempelvis kan det ju hända att det inte hörs då det dränks av något annat - typiskt en hög andratonsdist.
Det just vad mitt inlägg berör - kontexten utanför den tekniska dimensionen är avgörande hur det låter!
Korrekt data från den tekniska dimensionen är nödvändig men ej tillräcklig för förstå hur vi hör.
hcl skrev:... men fel använda fullständigt värdelösa. Misslyckade försök till bevis av icke detekterbara förstörande ljudkodningsalgoritmer är ett exempel.
rajapruk skrev:Tack Peter. Först nu jag fattar vad du har menat med att ”ljudet är en vektor” som du har skrivit ibland.
petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.
Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer
I all välmening / B
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.
Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer
I all välmening / B
Välmening? Är detta ditt svar på det jag skrivit i tråden? Jag anser att jag levererat det jag sagt. Exakt när jag postar mina inlägg är väl knappast du eller någon annan som bestämmer. Du har ju inte ens gett någon kommentar till mina inlägg så jag utgår från att du inte läser dem. Jag inväntar rätt tillfälle för att posta inläggen. Tiden spelar mig mindre roll. Det är tillfället runt omkring som bestämmer samt min fria tid för skrivande.
Jag portionerar ut inläggen i olika trådar. Det blir så att säga delar av en helhet. Jag vill inte ge facit. Jag vill skapa eftertanke samt ge vinkar på vägen mot sammanfattningen. Sedan blir det sammanställning i Steindl?-tråden. Det är så jag tänkt.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Det finns all anledning till fortsatt förklaring till fenomenet ljud och det har jag förberett. Det är ett stort och svårt och komplext område.
I all välmening / B
Välmening?
rajapruk skrev:Kalla det inte för manifest bara. Det för tankarna till en enstörig galning!
(Fjotolf Hansen)
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Bill50x skrev:Jag kanske har fel men tycker att det börjar bli ganska mycket där du inte levererat som utlovat. Antingen får du lova mindre eller leverera mer
I all välmening / B
Välmening?
Ja, det kanske lät lite fel när jag avslutade så, f'låt.
Det du skriver är alltid intressant och ibland har jag väntat på en "fortsättning följer" förgäves.
/ B
Bill50x skrev:En Pioneer 668 går bort, den är för trött i sin återgivning.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], NickeNorrlanning och 21 gäster