Moderator: Redaktörer
dewpo skrev:Jag lyssnar i lurar nu, Men jag kan inte höra den påstådda 360° effekten ändå![]()
Måste man ha anpassade lurar för att det skall fungera?
goat76 skrev:Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.
goat76 skrev:Men visst fungerar det endast för hörlurar eller har jag förstått det hela jättefel?
SONY skrev:Object-based audio maps out where instruments and voices are coming from, adding positional information so the sound feels like it’s coming from all around in a realistic way. It requires a different recording set-up or careful remastering of the tracks, but for the consumer, it doesn’t require new hardware: it works with any headphones and selected speakers such as the recently announced Amazon Echo Studio.
These music tracks won’t come on discs, though, they’ll be streamed on services like Amazon Music HD, Deezer and Tidal – three of the first services which will offer the enhanced tracks.
Even outstanding sound doesn’t guarantee the success of a format. However, Fasulo says there are other reasons to be confident about the launch of 360 Reality Audio.
paa skrev:goat76 skrev:Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.
Gissar att man kommer att kunna ladda ner en app från Sony som gör att man kan anpassa signalen till ytteröronens form för bättre funktion.
Men just detta med att låta "ur fas" är nog ett av problemen.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Men visst fungerar det endast för hörlurar eller har jag förstått det hela jättefel?SONY skrev:Object-based audio maps out where instruments and voices are coming from, adding positional information so the sound feels like it’s coming from all around in a realistic way. It requires a different recording set-up or careful remastering of the tracks, but for the consumer, it doesn’t require new hardware: it works with any headphones and selected speakers such as the recently announced Amazon Echo Studio.
These music tracks won’t come on discs, though, they’ll be streamed on services like Amazon Music HD, Deezer and Tidal – three of the first services which will offer the enhanced tracks.
Even outstanding sound doesn’t guarantee the success of a format. However, Fasulo says there are other reasons to be confident about the launch of 360 Reality Audio.
Intressant!!!SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.
Vad sägs om Ortho-Reality?![]()
Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.
Med vänlig hälsning
Peter
goat76 skrev:paa skrev:goat76 skrev:Vad innebär "Optimera enhet" i det här fallet? Jag kan iallafall inte göra det.
Gissar att man kommer att kunna ladda ner en app från Sony som gör att man kan anpassa signalen till ytteröronens form för bättre funktion.
Men just detta med att låta "ur fas" är nog ett av problemen.
Ja, de nämner den där appen i artikeln. Sony har tydligen egna hörlurar som fotograferar ytterörat och anpassar ljudet efter det. Baktanken med formatet är uppenbarligen att sälja dessa lurar.![]()
Om du har Tidal så kan du testa själv så får du höra att det där ”ur fas” är såpass tydligt/överdrivet att det knappast kommer avhjälpas speciellt mycket av anpassning till ytterörat, det är en nödvändighet för att det ska funka överhuvudtaget.
paa skrev:petersteindl skrev:Intressant!!!SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.
Vad sägs om Ortho-Reality?![]()
Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.
Med vänlig hälsning
Peter
Vad kan man säga om Ortho-Reality?
petersteindl skrev:paa skrev:petersteindl skrev:Intressant!!!SONY har tydligen tänkt lansera begreppet 360 Reality Audio.
Vad sägs om Ortho-Reality?![]()
Det funkar för högtalare och kan utvecklas för hörlurar.
Med vänlig hälsning
Peter
Vad kan man säga om Ortho-Reality?
Ännu inte så mycket. Lite av en början finns här. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2073279#p2073279
Jag tänkte mest på själva namnet.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Suck.
paa skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Vad kan man säga om Ortho-Reality?
Ännu inte så mycket. Lite av en början finns här. https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2073279#p2073279
Jag tänkte mest på själva namnet.
Med vänlig hälsning
Peter
Jag känner en anings tautologi i uttrycket Ortho-Reality, men det kan kanske vara verkningsfullt på sitt sätt?
petersteindl skrev:Morello skrev:Suck.
Suckar du åt ett nytt musikformat?
Med vänlig hälsning
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:Suck.
Suckar du åt ett nytt musikformat? Jag tycker företeelsen i sig är synnerligen intressant. Varför lanserar SONY något sådant? Är det behovsprövat? Är det en slags marknadsundersökning i skarpt läge gällande behov?
Varför bygga tekniken på ordet Reality?
Du som gillar CD-systemet. Det var ju SONY och Philips. SONYs tidigare TV-system Trinitron var ju också utöver det vanliga. DAT. För länge sedan Freestyle/Walkman. Betamax, MD, Blu ray osv, för att inte tala om TV-kameror och sådant.
Nu vill SONY lansera formatet 360 Reality Audio. Det skall mycket till innan man som globalt storbolag försöker lansera ett nytt format. Varför använder de ordet -Reality?
Neil Young vill lansera ett nytt slags ljudformat. Meridian vill lansera ett nytt slags ljudformat. Vad mer finns det i nytt ljudformatväg, förutom 24/96, 24?192, 24/384 osv?
Hur går det med R128 formatet? Har det slagit igenom?
Med vänlig hälsning
Peter
peterh skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Suck.
Suckar du åt ett nytt musikformat? Jag tycker företeelsen i sig är synnerligen intressant. Varför lanserar SONY något sådant? Är det behovsprövat? Är det en slags marknadsundersökning i skarpt läge gällande behov?
Varför bygga tekniken på ordet Reality?
Du som gillar CD-systemet. Det var ju SONY och Philips. SONYs tidigare TV-system Trinitron var ju också utöver det vanliga. DAT. För länge sedan Freestyle/Walkman. Betamax, MD, Blu ray osv, för att inte tala om TV-kameror och sådant.
Nu vill SONY lansera formatet 360 Reality Audio. Det skall mycket till innan man som globalt storbolag försöker lansera ett nytt format. Varför använder de ordet -Reality?
Neil Young vill lansera ett nytt slags ljudformat. Meridian vill lansera ett nytt slags ljudformat. Vad mer finns det i nytt ljudformatväg, förutom 24/96, 24?192, 24/384 osv?
Hur går det med R128 formatet? Har det slagit igenom?
Med vänlig hälsning
Peter
Du undrar varför sony försöker lansera detta ? Girighet är svaret, de försöker hitta på en ny teknik som ger dem
licenspengar, och sannolikt med ett mått av DRM så att de hoppas kunna sälja samma musik och ta betalt en gång till.
Historien upprepar sig !
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Suck.
Suckar du åt ett nytt musikformat?
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, jag menar att det inte är nya format vi behöver - vi behöver programmaterial av anständig kvalitet.
Format i form av fysiska fonogram samt filformat (snålkodade såväl som förlustfria) för hårddisk/streaming finns redan i överflöd.
R128 är inte ett format utan en standard som kan appliceras på godtyckligt format för att reglera medelnivån.
petersteindl skrev:Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses.
Det märkliga är dock att i samband med möjligheter att kopiera musik så har också nytillskottet varit större än någonsin. Musikscenen och produktionen av musik har aldrig varit större än nu. Och om privatkopieringen av (studio)producerad musik har bidragit till att artisterna numera ger konserter istället för att sitta på sin kammare och producera så är jag den förste att applådera. Det är på scen vi vill se våra artister, eller hur?
Jag har svårt att se att privatkopieringen har skadat tillkomsten av ny musik.
/ B
peterh skrev:Kopieringen är en följd av skeva marknadspriser !
Ingen bryr sig om att kopieringsskydda Aftonbladet, det finns ingen ekonomi i att piratkopiera Aftonbladet det är billigare
att köpa originalet.
Se vad artiserna får per låt. 50 öre och såld ex ? ( ge mig ett bättre värde här tack)
Om det nu är så, varför kostar en CD 150 - 200 kronor ? Tillverkningskostnaden ligger på en tia,med 10 låtar
skulle det alltså bli 15 kronor. Om en CD kostade 15 kronor , vem f-n skulle piratkoiera ?
För nerladdad musik ligger kostnaden ännu lägre.
Nej det är den artificiellt höga nivån som gör att kopiering är ett problem.
petersteindl skrev:Bill50x skrev:petersteindl skrev:Därför blir det inte någon morot att skriva musik och spela in och ge ut nytt material. På något sätt måste deras bröd tillgodoses.
Det märkliga är dock att i samband med möjligheter att kopiera musik så har också nytillskottet varit större än någonsin. Musikscenen och produktionen av musik har aldrig varit större än nu. Och om privatkopieringen av (studio)producerad musik har bidragit till att artisterna numera ger konserter istället för att sitta på sin kammare och producera så är jag den förste att applådera. Det är på scen vi vill se våra artister, eller hur?
Jag har svårt att se att privatkopieringen har skadat tillkomsten av ny musik.
/ B
Du pratar som om du äger artisterna.Vad är det för nonsens! Att musikscenen och produktionen av musik exploderat beror på 2 saker.
1. Det är enkelt att göra musik. Man kan till och med sjunga falskt och datorn fixar biffen.
2. Det finns efterfrågan.
Att musiker tvingas till sådant som de själva inte väljer får mina tankar till antiken och slaveri. Kejsarn tar slavar och vinner publikens gunst på de stora arenorna. Vart har den fria viljan och personlig integritet tagit vägen? Måste artister inrätta sitt liv efter tjuvarnas rofferi?
Musik idag är med video och spelas på Youtube och andra media. Hur mycket pengar som rullar där och hur pengaflödena går har jag inte en susning om. Men marknadsföring kostar, på ett eller annat sätt.
Att många musiker faktiskt gillar att turnera är en helt annan sak.
Nej Bill, jag håller inte med dig! Kopieringen har varit besvärlig för musiker.
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:Suck.
Suckar du åt ett nytt musikformat?
Med vänlig hälsning
Peter
Ja, jag menar att det inte är nya format vi behöver - vi behöver programmaterial av anständig kvalitet.
Format i form av fysiska fonogram samt filformat (snålkodade såväl som förlustfria) för hårddisk/streaming finns redan i överflöd.
R128 är inte ett format utan en standard som kan appliceras på godtyckligt format för att reglera medelnivån.
Conan skrev:Tror det bara är dimridåer för annat som är sjukt i musikbranschen som att det görs för lite bra musik och att musiken förstörs genom taffliga produktioner och efterproduktioner. Produkten dom levererar i dagsläget är inte tillräckligt bra helt enkelt.
petersteindl skrev:peterh skrev:Kopieringen är en följd av skeva marknadspriser !
Ingen bryr sig om att kopieringsskydda Aftonbladet, det finns ingen ekonomi i att piratkopiera Aftonbladet det är billigare
att köpa originalet.
Se vad artiserna får per låt. 50 öre och såld ex ? ( ge mig ett bättre värde här tack)
Om det nu är så, varför kostar en CD 150 - 200 kronor ? Tillverkningskostnaden ligger på en tia,med 10 låtar
skulle det alltså bli 15 kronor. Om en CD kostade 15 kronor , vem f-n skulle piratkoiera ?
För nerladdad musik ligger kostnaden ännu lägre.
Nej det är den artificiellt höga nivån som gör att kopiering är ett problem.
Alltså, du kan ju prova med att kopiera fotografierna i Aftonbladet och lägga ut på din sajt om du har en. Då får du se huruvida Aftonbladets material är kopieringsskyddat. Sedan undrar jag hur tidningarna skulle klara sig eller ha klarat sig utan presstöd.
Tillverkningskostnaden på en CD! Säg att du trycker upp 10.000 exemplar. Då skulle den totala TK bli 100.000 kr. Hur mycket betalas för professionell layout och skrift och fotografier på en inner sleave? Vad tror du?
Säg att det är Chicago Symphony Orchestra som spelar ett relativt okänt verk. Säg att rehearsal är 2-4 timmar. Det blir 3-5 timmars hyra av konserthus. Du finns inspelningstekniker och materialet skall redigeras och mixas ihop och slutgodkännas. Allt skall rymmas inom 100.000 kr. Sedan skall vi lägga till logistik och marknadsföring.
Av någon outgrundlig anledning hyser jag betänkligheter gällande att tillverkningskostnaden skulle ligga på 10 kr per st. för en CD. Var får du den estimerade kostnaden ifrån? De siffror jag har är från B. Alving samt från Naxos och de indikerar helt andra priser. Skulle tippa att layouten på det printade pappret i CD-omslaget samt tryck kostar i paritet. Du vill köpa CD via butik för 15 kr per styck. Det är så att säga din värdering på skivan. Ok, intressant.
Med vänlig hälsning
Peter
goat76 skrev:Peter, historiskt sett så har det aldrig varit musikerna som tjänat speciellt mycket pengar på själva skivförsäljningen, det har däremot skivbolagen gjort genom att ha lurat till sig rättigheterna till musiken av skaparna.
Skivbolagen har i regel roffat åt sig circa 99,9% av intäckterna p.g.a. att de i regel dragit alla kostnader som promotion och dylikt från artisternas "vinst-andel".
Musikernas inkomst har i regel alstrats av biljettförsäljning vid framträdanden.
Tack vare internets framfart och lättillgänglighet så har nu denna onödiga mellanhand/musikindustri som skott sig på andras konst nu mer och mer tappat greppet, och makten har succesivt övergått till de rättmätiga ägarna av konsten. Musikerna har nu alla möjligheter att sälja sin musik direkt till konsumenterna genom sajter som bandcamp eller genom egna hemsidor, vilket har medfört att alla har samma chans att hitta sin publik och publiken kan med lätthet hitta sin specifika musik-fetish hur avvikande den än må vara.
Internet har alltså inte bara medfört utsuddandet av mellanhänder vilket gett artisterna möjlighet att faktiskt tjäna pengar på själva försäljningen, lättillgängligheten har även medfört att fler i världen känner till banden vilket har skapat en större publik på spelningar världen runt även för relativt små band vilket såklart allstrar ännu mer intäckter direkt till artisterna.
Det den så kallade musikindustrin har stått för är att "smala ner" flödet av mångfald genom att jämt och ständigt leta och klona artister som blivit en sälj-succe, och i jakten på att sticka ut i etern så har de stora kombatanterna i denna industri gått så långt så att t.o.m. ljud-kvaliteten på musiken tillåtits ta enorm skada. Vi brukar kalla det för loudness war.
Musik är först och främst en konst, inte ett yrke.
De som skapar något som efterfrågas kommer alltid att ha all möjlighet att även kunna tjäna pengar på det om de är duktiga, de övriga är det inte synd om alls.
Att den stora musikindustrin dör innebär inte att musik som företeelse tar skada, snarare tvärt om. Det kommer istället sålla bort en massa skadligt som infekterat musiken i ökad skala ända sedan den blev en kommersiell pengafabrik.
Förlåt, men de som tror att piratkopiering tack vare internets framfart på något vis har skadat vårat intresse har uppenbart svalt musikindustrins snyfthistorier med hull och hår.
Sanningen är det omvända, internet är den stora räddningen mot musikindustrins förtryck och även om piratkopieringen aldrig går att utplåna så kommer ändå artisterna ha all möjlighet att i dessa tider ändå tjäna mer på försäljningen av deras egna verk, tack vare att den onödiga mellanhanden inte längre behövs.
peterh skrev:Kostnaden för att massproducera en CD ligger runt en tia. Jag talar om tillverkningen. Skivbolaget får kanske strax över
100 kronor, butiken 150. ( kom gärna med andra exempel)
Det är de 100 - 10 som skivbolaget och artisterna delar på, varav artisterna* får kanske en krona. 89 kronor återstår
i mitt exempel att hyra inspelningsresurser för
petersteindl skrev:...Jag undrar bara hur många som köper sin musik direkt från artisterna. Jag tror det är en försvinnande bråkdel. ...
hifikg skrev:petersteindl skrev:...Jag undrar bara hur många som köper sin musik direkt från artisterna. Jag tror det är en försvinnande bråkdel. ...
"Fans have paid artists $431 million using Bandcamp, and $8.3 million in the last 30 days alone"
Inga jättesummor, men än är nog inte Bandcamp jättekänt. Sen tillkommer de som säljer via egna sajter och kanske finns det konkurrenter till Bandcamp? Upplys mig gärna, den som vet.
peterh skrev:Vi ser att skivbolagen är alltmer klämda och tar till olika knep för att behålla sin dominans.
Att hitta på ett nytt format kan vara ett sådant. DRM ett annat. Nya märkliga media ett tredje.
ottovonkopp skrev:Kan inte se vitsen med fysiskt media. Spara in på den biten, lägg mer tid i studion och mastra åtminstone efter loudness penalty.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ted_B skrev:För mig är det just det, att ha det jag bryr mig om, jag vill äga den skivan och vara säker på att jag har den kvar i framtiden.
Det finns bra musik på streamingtjänsterna men den musiken som jag känslomässigt är fäst vid vill jag ha på cd.
Tanka ner och bränna, skriva ut omslag, nej, det är krångligt jämfört med att ha originalskivan. Lättare att veta vilken version man har också, remasters går oftast bort för mig.
ottovonkopp skrev:Ted_B skrev:För mig är det just det, att ha det jag bryr mig om, jag vill äga den skivan och vara säker på att jag har den kvar i framtiden.
Det finns bra musik på streamingtjänsterna men den musiken som jag känslomässigt är fäst vid vill jag ha på cd.
Tanka ner och bränna, skriva ut omslag, nej, det är krångligt jämfört med att ha originalskivan. Lättare att veta vilken version man har också, remasters går oftast bort för mig.
Ja, jag köper musik. I första hand på nätet om det finns lossless, i andra hand cd som jag rippar och sedan hamnar cd:n i förrådet.
Nä, som du säger, jag vill ha musiken kvar men det behöver inte vara på fysiskt media.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ted_B skrev:Men du kanske handlar mycket ny musik?
Det gör inte jag, jag köper mest 70-90-tals-musik, begagnat.
Skulle jag köpa nyproducerad musik skulle jag kanske köpa via download och inte bry mig om det fysiska formatet.
Då skulle jag behöva ha en dedikerad dator till stereon också, det har jag inte nu utan när jag streamar gör jag det via laptop/telefon och Tidal.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster