Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Den analoga upplösningen för mig är slutresultatet efter hela kedjan.
Grejor låter olika, så det är kul att experimentera.
Jag lyssnar mest i hörlurar och för närvarande kör jag mest Tidal Masters i Exclusive Mode(WASAPI) -> mitt UR22C interface -> balanserade kablar > Presonus HP4 -> Sony MDR-1AM2 det låter högupplöst och fint för mig. Gör hörlurslyssning till en fröjd, irriterande dock hur tydligt man hör att äldre album ofta är mycket bättre inspelade än vad nya är.
Tog nyligen fram en gammal manick från 2009 ur garderoben, mitt gamla Asus Xonar ST PCI-ljudkort, jag rotade fram ett gammalt moderkort ur samma garderob som har stöd för PCI som är en standard jag inte har använt på flera år. Plockade ihop en burk av gamla delar med sagda Xonar ST(med 3st LM4562NA/NOPB som OP-förstärkare), Intel Z87, Intel 4790K och 16GB DDR3 2400MHz, in med senaste Windows 1909.
Analogt kablage till min A/V-receiver med videokretsarna avstängda och Pure Direct aktiverat, och igång med Tidal Masters(i Exclusive Mode). Det gamla ljudkortet är faktiskt svårt att detektera att det skulle vara ett dugg sämre än mitt helt nya UR22C USB 3.1-interface. Löjligt silkesmjukt, kraftfullt och stort ljud. Skulle vilja påstå att ljudkortet låter en del bättre än de inbyggda DAC-arna i A/V-receivern(ESS 9006A) som emellanåt kan låta aningen hårt vilket Xonar ST faktiskt aldrig gör(det använder Ti PCM1792A som har 132dB SNR http://www.ti.com/product/PCM1792A ). Denna skillnad hörs i både lurar och högtalare. Lite kul PCI-retro är det, men det blir en förbaskat stor låda för att använda som DAC
Strmbrg skrev:Okay, men om du utvecklar det där om vad upplösningen medför lyssningsmässigt och väntar lite med metoderna att åstadkomma den.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:DAC:en MQA certifierad? Om inte är det någon mjukvarugrej som ska fixa någon "fusk-MQA".
Morello skrev:Man måste skilja på betydelsen av vedertagna tekniska begrepp och konnotationer hifi-skribenter tillskriver begreppen.
Sprudel skrev
"Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt)"
Detta är helt omöjligt att tolka på entydigt sätt och betyder i praktiken absolut ingenting. Definitivt har det ingenting med "analog upplösning" att göra, som i någon mening är ungefär samma sak som signal till störförhållande, vilket man i sin tur kan översätta till digital upplösning. Ett SNR om 60 dB i den analoga domänen motsvarar tex 10 bitar.
paa skrev:Analog upplösning borde väl vara minsta skillnad som är hörbar för olika nivåer av olika vågformer för en analog ljudkedja, vid olika nivåer dessutom. Blidtestat förstås.
Många tester blir det!
Att sätta en gradering för t.ex "plastiskt" och "rumsligt" ljud utifrån en enskild lyssning låter väldigt flummigt. Hur ska skalan se ut, 11 grader eller 144?
xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
STDI skrev:xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
Vad betyder plastiskt ljud?
Morello skrev:Man måste skilja på betydelsen av vedertagna tekniska begrepp och konnotationer hifi-skribenter tillskriver begreppen.
Sprudel skrev
"Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt)"
Detta är helt omöjligt att tolka på entydigt sätt och betyder i praktiken absolut ingenting. Definitivt har det ingenting med "analog upplösning" att göra, som i någon mening är ungefär samma sak som signal till störförhållande, vilket man i sin tur kan översätta till digital upplösning. Ett SNR om 60 dB i den analoga domänen motsvarar tex 10 bitar.
sprudel skrev:En behaglig och trevlig förmåga som en del besitter, att försöka förstå varandra.![]()
sprudel skrev:Gubbar, ni citerar som morsan åker skidor. Nästa lek blir:
Vem skrev vad?
xeizo skrev:RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:DAC:en MQA certifierad? Om inte är det någon mjukvarugrej som ska fixa någon "fusk-MQA".
På PC kodas MQA av i Tidals Windows-program, det behövs ingen MQA-certifierad DAC. Det man måste komma ihåg är att aktivera Exclusive Mode/Force Volume i Tidal programmet, annars blir det inget högupplöst ljud.
RogerGustavsson skrev:xeizo skrev:RogerGustavsson skrev:
På PC kodas MQA av i Tidals Windows-program, det behövs ingen MQA-certifierad DAC. Det man måste komma ihåg är att aktivera Exclusive Mode/Force Volume i Tidal programmet, annars blir det inget högupplöst ljud.
MQA Core Decoder är väl inte samma sak som MQA Full Decoder? Det tolkar inte jag det som och beskrivningen hos Tidal löd lite annorlunda tidigare. Är det något som ändrats?
xeizo skrev:STDI skrev:xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
Vad betyder plastiskt ljud?
Talar du Svenska? Då vet du vad plastisk betyder, att något är lätt formbart, motsatsen är trögt/hårt.
Högtalare kan ofta låta synnerligen "oplastiska" dvs att ljudet blir kvar i lådan och lånar karaktär från lådan.
STDI skrev:Ja, jag talar svenska. Och jag skrev på svenska också. Så det var väl uppenbart. Men det betyder inte att jag vet vad plastiskt LJUD betyder. Nu har jag fått veta hur du definierar det.
xeizo skrev:STDI skrev:Ja, jag talar svenska. Och jag skrev på svenska också. Så det var väl uppenbart. Men det betyder inte att jag vet vad plastiskt LJUD betyder. Nu har jag fått veta hur du definierar det.
Vad som helst kan vara plastiskt, ordet har ingenting med PLAST att göra.
STDI skrev:Det vet jag. Och det har inget med min fråga att göra.
Strmbrg skrev:Tydlighet, ner på detaljnivå, så tror jag att jag vill enkelt sammanfatta vad jag lägger i begreppet.
Det omfattar såklart hela frekvensområdet.
Jag tillhör dem som inte dissekerar det jag hör. Snarare handlar det om i vilken grad jag fokuserat och uppmärksamt tar till mig helheten.
Det vill säga, hög upplösning är egentligen bara metoden som ger resultatet att jag inte far iväg i andra tankar.
Vi diskuterar metoder (konstruktionslösningar) väldigt mycket här. Jag vill inte såga det alls. Är man intresserad av metoder så ska man ägna sig åt metoder. Jag är nog inte jätteintresserad av metoder utan primärt av resultat. Självklart krävs en eller annan metod för att ernå ett resultat. Vill man så kan man ju även se "analog upplösning" som en metod. Det vill säga en metod (av många) för att ernå resultatet "stort musikaliskt engagemang". Ty, det finns sannolikt en och annan som går igång musikaliskt redan av att läsa ett partitur.
xeizo skrev:Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Strmbrg skrev:Tydlighet, ner på detaljnivå, så tror jag att jag vill enkelt sammanfatta vad jag lägger i begreppet.
Det omfattar såklart hela frekvensområdet.
Jag tillhör dem som inte dissekerar det jag hör. Snarare handlar det om i vilken grad jag fokuserat och uppmärksamt tar till mig helheten.
Det vill säga, hög upplösning är egentligen bara metoden som ger resultatet att jag inte far iväg i andra tankar.
Vi diskuterar metoder (konstruktionslösningar) väldigt mycket här. Jag vill inte såga det alls. Är man intresserad av metoder så ska man ägna sig åt metoder. Jag är nog inte jätteintresserad av metoder utan primärt av resultat. Självklart krävs en eller annan metod för att ernå ett resultat. Vill man så kan man ju även se "analog upplösning" som en metod. Det vill säga en metod (av många) för att ernå resultatet "stort musikaliskt engagemang". Ty, det finns sannolikt en och annan som går igång musikaliskt redan av att läsa ett partitur.
paa skrev:Kan man prata om upplösning utan att ha en graderingsskala? Var går gränsen mellan bra och dåligt, hur hög upplösning behövs för att det ska vara utmärkt, och hur graderar man det så att andra förstår?
paa skrev:Strmbrg skrev:Tydlighet, ner på detaljnivå, så tror jag att jag vill enkelt sammanfatta vad jag lägger i begreppet.
Det omfattar såklart hela frekvensområdet.
Jag tillhör dem som inte dissekerar det jag hör. Snarare handlar det om i vilken grad jag fokuserat och uppmärksamt tar till mig helheten.
Det vill säga, hög upplösning är egentligen bara metoden som ger resultatet att jag inte far iväg i andra tankar.
Vi diskuterar metoder (konstruktionslösningar) väldigt mycket här. Jag vill inte såga det alls. Är man intresserad av metoder så ska man ägna sig åt metoder. Jag är nog inte jätteintresserad av metoder utan primärt av resultat. Självklart krävs en eller annan metod för att ernå ett resultat. Vill man så kan man ju även se "analog upplösning" som en metod. Det vill säga en metod (av många) för att ernå resultatet "stort musikaliskt engagemang". Ty, det finns sannolikt en och annan som går igång musikaliskt redan av att läsa ett partitur.
Kan man prata om upplösning utan att ha en graderingsskala? Var går gränsen mellan bra och dåligt, hur hög upplösning behövs för att det ska vara utmärkt, och hur graderar man det så att andra förstår?
goat76 skrev:Jag tror Strmbrg fortfarande inte använder ordet upplösning i tekniska termer, han använder väl bara det ordet som ett uttryck för hur han upplever att ljudet är när han uppfattar det som detaljrikt?
Ibland undrar jag hur det är fatt med er på Faktiskt, har ni snöat in så hårt i tekniska termer att ni inte längre förstår normalprosa, Strmbrg har ju noga poängterat i första inlägget att han inte pratar om tekniska termer.
xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
Wiki skrev:Stereofoni eller stereo, av grekiska stereos som betyder hård, fast, solid eller i sammansatta ord tredimensionell, rumslig, plastisk.
Strmbrg skrev:Tydlighet, ner på detaljnivå, så tror jag att jag vill enkelt sammanfatta vad jag lägger i begreppet.
Det omfattar såklart hela frekvensområdet.
Jag tillhör dem som inte dissekerar det jag hör. Snarare handlar det om i vilken grad jag fokuserat och uppmärksamt tar till mig helheten.
Det vill säga, hög upplösning är egentligen bara metoden som ger resultatet att jag inte far iväg i andra tankar.
Vi diskuterar metoder (konstruktionslösningar) väldigt mycket här. Jag vill inte såga det alls. Är man intresserad av metoder så ska man ägna sig åt metoder. Jag är nog inte jätteintresserad av metoder utan primärt av resultat. Självklart krävs en eller annan metod för att ernå ett resultat. Vill man så kan man ju även se "analog upplösning" som en metod. Det vill säga en metod (av många) för att ernå resultatet "stort musikaliskt engagemang". Ty, det finns sannolikt en och annan som går igång musikaliskt redan av att läsa ett partitur.
Strmbrg skrev:Ja, jisses.
Det handlar ju bara om att spisa lite vax och slipa lite på "soundet".
Det är ju inga jätteviktiga grejer det här, egentligen.
Bara en ganska udda "hobby" som Kreti Pletinen där ute knappt hajar hur man kan hålla på med.
Mest bara en kul grej att snöa in i litegrann, tycker jag.
Men man kan ju förstås göra det till något jäävli't allvarligt, tok-sakligt och jätteseriöst.
Om man vill.
Och det kan man ju få vilja.
goat76 skrev:Får jag bjuda er på en låt som kanske ger er analog upplösning?![]()
Curtis Mayfield - Move on Up (Extended version)
https://tidal.com/browse/track/3044309
Strmbrg skrev:Jag talar om mig som hobbyfnulare. De som konstruerar prylar måste ju ha ett annat och mycket seriöst förhållningssätt.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Jag talar om mig som hobbyfnulare. De som konstruerar prylar måste ju ha ett annat och mycket seriöst förhållningssätt.
Eftersom du anser att det är helt oväsentliga saker i ditt tidigare inlägg så anser du väl också att de som utvecklar och saluför dessa helt oväsentliga saker bör syssla med annat som anses vara väsentligare och därmed är de som utvecklar dessa saker också oväsentliga människor, eller? De är i vart fall oväsentliga för dig och då har ju du t o m köpt deras oväsentliga produkter.
Nej Strmbrg, jag förstår inte ditt förhållningssätt och syn på det hela.
Bröd och skådespel heter det, eller vetenskap och konst som har en högskola som bl a jag studerat vid.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Mja, "inga jätteviktiga" behöver kanske inte tolkas som "helt oväsentliga".
Nu har jag ju en lite små-klacksparkig syn på mitt eget yrkesvärvs jättenödvändighet dessutom och det utan att jag känner mig kränkt av mig för det.
xeizo skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Jag talar om mig som hobbyfnulare. De som konstruerar prylar måste ju ha ett annat och mycket seriöst förhållningssätt.
Eftersom du anser att det är helt oväsentliga saker i ditt tidigare inlägg så anser du väl också att de som utvecklar och saluför dessa helt oväsentliga saker bör syssla med annat som anses vara väsentligare och därmed är de som utvecklar dessa saker också oväsentliga människor, eller? De är i vart fall oväsentliga för dig och då har ju du t o m köpt deras oväsentliga produkter.
Nej Strmbrg, jag förstår inte ditt förhållningssätt och syn på det hela.
Bröd och skådespel heter det, eller vetenskap och konst som har en högskola som bl a jag studerat vid.
Mvh
Peter
Var ett inlägg på TV idag om den akuta bristen på bilmekaniker, men man kan köra och uppskatta en bil utan att ha minsta koll på mekaniken. Dock måste mekanikerna finnas om man vill kunna fortsätta köra den. För att inte tala om ingenjörer, annars fanns det inga bilar till att börja med.
Den populära bilanalogin![]()
[color=#0040FF]Hursomhelst, alla behövs, men [b]inget fel i att uppskatta något man inte begriper det behöver väl inte betyda att man dissar alla som ligger bakom produkten. Eller?[/color][/b]
Vill jag köra snabbare kan jag gå till en biltrimmare, eller köpa en Bugatti Veyron ....
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Mja, "inga jätteviktiga" behöver kanske inte tolkas som "helt oväsentliga".
Nu har jag ju en lite små-klacksparkig syn på mitt eget yrkesvärvs jättenödvändighet dessutom och det utan att jag känner mig kränkt av mig för det.
Du använder nu ordet kränkt. Är någon kränkt?
petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du vill säga med det färgmarkerade. Vänder du dig till mig eller till Strmbrg?
goat76 skrev:Jag tror Strmbrg fortfarande inte använder ordet upplösning i tekniska termer, han använder väl bara det ordet som ett uttryck för hur han upplever att ljudet är när han uppfattar det som detaljrikt?
Ibland undrar jag hur det är fatt med er på Faktiskt, har ni snöat in så hårt i tekniska termer att ni inte längre förstår normalprosa, Strmbrg har ju noga poängterat i första inlägget att han inte pratar om tekniska termer.
Tell skrev:Dock tror jag man på nåt sätt måste översätta det till nåt tekniskt (även om kanske inte översätts till en direkt tekniskt definition av upplösning) för att det ska gå o förstå, i allafall för mig. Jag menar det slängs runt med massa lite flummiga audiofiltermer som är lite väl diffusa ibland.
Så jag undrar vad för tekniskt man kan göra för att en perfekt ljudupptagning och uppspelning ska sluta kännas "högupplöst". Skulle ett lågpassfilter (alltså skära bort diskant) göra att det tappar upplösning? Eller kanske ett högpassfilter, kan det fortfarande kännas "högupplöst luftigt jadda jadda" om man skär bort nån av dom lägsta oktaverna? Om man gör det till mono, är det fortfarande högupplöst? Lite extra brus som smyger upp, är det fortfarande högupplöst med det i bakgrunden? En väldigt distad elgitarr, kan den ta bort upplösning?
Eller är det här ens ett vettigt sätt att hjälpa till med en audiofilig definition av ordet "upplösning"?
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Mja, "inga jätteviktiga" behöver kanske inte tolkas som "helt oväsentliga".
Nu har jag ju en lite små-klacksparkig syn på mitt eget yrkesvärvs jättenödvändighet dessutom och det utan att jag känner mig kränkt av mig för det.
Du använder nu ordet kränkt. Är någon kränkt?
Det hoppas jag inte. Men jag tänkte att du kanske kände dig kränkt eller nedvärderad eller så.
petersteindl skrev:goat76 skrev:Får jag bjuda er på en låt som kanske ger er analog upplösning?![]()
Curtis Mayfield - Move on Up (Extended version)
https://tidal.com/browse/track/3044309
Det var en av mina favoritdemoskivor på 70-talet.![]()
[ Bild ]
xeizo skrev:petersteindl skrev:Jag förstår inte vad du vill säga med det färgmarkerade. Vänder du dig till mig eller till Strmbrg?
Till Peter Steindl, jag ville uppmärksamma dig på att Strmbrg troligen inte underskattar ditt arbete. Han är bara ovetande om tekniken bakom "upplösningen".
petersteindl skrev:xeizo skrev:Bra upplösning?
Ljudet är lättflytande, plastiskt(inte plastigt), alla instrument/röster är välseparerade och individuellt fokuserade, grötar inte ihop när det blir mycket, hög dynamik, stor och djup ljudbild, kraftfull bas, kropp i diskanten alltså inte bara tissel utan man hör hela cymbaler, inga sträva S-ljud, röster får kropp och håller sig på sin plats, är det många röster hörs alla var för sig tydligt, svaga ljudeffekter som små skrap och missljud i studion framträder även om dom är mycket svaga, distade gitarrer har kropp och bett, kort sagt hela ljudbilden har hög läsbarhet och har ett omfång.
Svårt att beskriva i ord, går att skriva romaner om det, men jag vill alltså höra tydligt vad som är inspelat. Svårare än så är det egentligen inte. Mycket därute som inte låter som jag önskar att det bör låta.
Men ofta kan jag vara förlåtande beroende på omständigheterna, på landet duger transistorradio och inbyggda högtalare i TV:n, men för "finlyssning" vill jag ha lite mer. Dock ingen dyrfi, så billigt som möjligt/prestanda skall det vara
Du använder ordet plastiskt.Kul att se. Det var Stig Carlssons favoritord då han beskrev ljud. Man kan se ordet exempelvis i https://sv.wikipedia.org/wiki/Stereofoni
Wiki skrev:Stereofoni eller stereo, av grekiska stereos som betyder hård, fast, solid eller i sammansatta ord tredimensionell, rumslig, plastisk.
Då sätts det i samband med rumslighet.
De musiker jag känner som trakterar akustiska instrument använder också uttrycket plastiskt.
Det intressanta med upplösning är att hög upplösning oftast innebär att förändringar sker med naturlig kontrast. Om man pratar upplösning i ett svart/vit fotografi så är det oftast gråskalan man ser. Det sämsta blir då man sätter gråskalan till noll. Då blir kontrasterna mellan vitt och svart helt felaktiga i jämförelse med om man ger full upplösning i gråskalan. Gamla fotografier i svart/vitt med proffskameror och bra film, kan även vara glas, kan ha en gråskala som är helt enorm och gör bilden sammetslen. Införs brus blir det mycket sämre. Bruset maskerar upplösningen. Men om upplösningen är usel så att kontrasten upplevs störande så kan införandet av brus minska de störande verkningarna.
I princip tror jag att man faktiskt skulle kunna införa derivata i sambandet. För hög kontrast ger för brant derivata och för låg kontrast vice versa.
Då skulle man kunna säga att rätt kontrast innebär det man kallar plastiskt. Denna matematik skulle man kunna införa där det passar d v s det bör även gå att införa gällande ljud.
Brist på hög upplösning kan innebära att det blir för stora steg hos någon storhet som egentligen bör kunna beskrivas med mindre steg däremellan. Derivatan mellan 2 steg blir i så fall alldeles för stor.
Dock kan jag faktiskt tro att många upplever för stor kontrast som hög dynamik och hög detaljrikedom och därigenom högre upplösning, men i själva verket är det tvärtom. Det är lite lurigt så att säga.
Ett tränat öra klarar detta och yrkesmusiker har tränade öron, åtminstone vad gäller musik.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Ja, jisses.
Det handlar ju bara om att spisa lite vax och slipa lite på "soundet".
Det är ju inga jätteviktiga grejer det här, egentligen.
Bara en ganska udda "hobby" som Kreti Pletinen där ute knappt hajar hur man kan hålla på med.
Mest bara en kul grej att snöa in i litegrann, tycker jag...
petersteindl skrev:xeizo skrev: Den populära bilanalogin![]()
Hursomhelst, alla behövs, men inget fel i att uppskatta något man inte begriper det behöver väl inte betyda att man dissar alla som ligger bakom produkten. Eller? ....
Jag förstår inte vad du vill säga med det färgmarkerade. Vänder du dig till mig eller till Strmbrg?
xeizo skrev:Till Peter Steindl, jag ville uppmärksamma dig på att Strmbrg troligen inte underskattar ditt arbete. Han är bara ovetande om tekniken bakom "upplösningen".
xeizo skrev:Ja, det lät bättre förr, i dom flesta fall men tack och lov inte alla.
Jag förmodar att band som tex Greta Van Fleet som får till svänget gör rätt mycket som man gjorde förr.
goat76 skrev:Peter, jag fick känslan av att Strmbrg svarade på mitt inlägg just innan men att ditt inlägg råkade hamna där emellan, tror jag?
paa skrev:Det verkar nästan som att en del menar att analog upplösning skulle vara synonymt med subjektivt upplevd upplösning.
paa skrev:Det verkar nästan som att en del menar att analog upplösning skulle vara synonymt med subjektivt upplevd upplösning.
petersteindl skrev:paa skrev:Det verkar nästan som att en del menar att analog upplösning skulle vara synonymt med subjektivt upplevd upplösning.
Fast subjektiv upplevelse bygger på diskret digitalt kodad information i nervsystemet i form av aktionspotentialer. Det finns en inbyggd A/D-omvandlare i människan.![]()
Mvh
Peter
petersteindl skrev:paa skrev:Det verkar nästan som att en del menar att analog upplösning skulle vara synonymt med subjektivt upplevd upplösning.
Fast subjektiv upplevelse bygger på diskret digitalt kodad information i nervsystemet i form av aktionspotentialer. Det finns en inbyggd A/D-omvandlare i människan.![]()
Mvh
Peter
hcl skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Det verkar nästan som att en del menar att analog upplösning skulle vara synonymt med subjektivt upplevd upplösning.
Fast subjektiv upplevelse bygger på diskret digitalt kodad information i nervsystemet i form av aktionspotentialer. Det finns en inbyggd A/D-omvandlare i människan.![]()
Mvh
Peter
Antar att vi är fulla med ”A/D-omvandlare”.
F.ö. sluta inte skriv Peter. Du är en av få som skriver verkligt intressanta inlägg.
xeizo skrev:petersteindl skrev:paa skrev:Det verkar nästan som att en del menar att analog upplösning skulle vara synonymt med subjektivt upplevd upplösning.
Fast subjektiv upplevelse bygger på diskret digitalt kodad information i nervsystemet i form av aktionspotentialer. Det finns en inbyggd A/D-omvandlare i människan.![]()
Mvh
Peter
Vad får dig att tro att ingen är intresserad? Bara för att folk inte svarar på vartenda inlägg betyder det inte att dom inte läser och uppskattar. Faktiskt kanske skulle behöva ett "tumme upp"-system?
Vad gäller hjärnan, ja ytterst är den digital, men den är också närmast oändligt mer komplicerad än en DAC eller en Dator så aningen svårare att förklara teorierna där. Men det är lätt att se egenskaperna, en mycket intressant egenskap är att hjärnan anpassar sig och tolkar. Om man har två system med lite olika krokig frekvensgång, men ungefär samma "upplösning", så kommer hjärnan vid en direkt jämförelse tycka att dom låter väldigt olika. Men om man får en vecka på sig med varje system, så kommer man troligen att uppskatta båda lika mycket. Hjärnan anpassar sig och tar hänsyn till olikheterna och får fram samma information ur båda. Såvida inte ena systemet har en så stor avvikelse att man konsekvent stör sig på just den avvikelsen. Det leder till slutsatsen att för att jämföra skillnader, måste jämförelsen vara rätt så direkt och omedelbar, man kan inte jämföra med något man har hört tidigare. Och man måste jämföra med något, en referens, annars har man inget att väga skillnaderna mot. En uppenbar referens vore ett riktigt instrument, det kanske inte alls låter i verkligheten som man tror att det "ska" göra i ett dyrt HiFi-system.
Goldfinger skrev:För mig är analog upplösning det jag upplever när jag minskar olika typer av distorsioner såsom reflekterad ljud, efterklang, tonkurvefel, resonanser, brusgolv, för att nämna några .
Framförallt blir det lättare att följa musikens variationer på micronivå, (det som ligger i bakgrunden på inspelningen).
En detaljrik återgivning är inget jag vill ha, åtminstone inte i den bemärkelsen som många talar om den, alltså på macronivå, det bedömer jag ofta handlar om linjär distorsion.
En bra reproduktion är ju den som i väldigt liten grad märks och är svår att sätta fingret på.
Jag stämmer in i xeizos upplevelse gällande olika högtalare som ger lyssnaren likvärdigt informationsutbyte men med tonkurvor som tydligt skiljer sig, har hjärnan lätt att uppfatta det som sker är det tonala sekundärt, ungefär som att vi alla har unika stämband, men reagerar gör vi först när någon pratar otydligt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster