Moderator: Redaktörer
JM skrev:Var inne på Karlavägen i Stockholm o lyssnade LInn för första gången i mitt liv. Tom mina IKEA Eneby högtalare lät bättre. Quadarna har en detalj upplösning som slår Linn med hästlängder. Jag hade förmånen att jämföra med mina egna inspelningar.
Musikalisk dynamik gick inte att bedöma.
JM
Tangband skrev:Man kan komma nära, visst, men verklighetens dynamik är långt större än vad högtalare klarar av .
matssvensson skrev:Tangband skrev:Man kan komma nära, visst, men verklighetens dynamik är långt större än vad högtalare klarar av .
Ja, dynamiken i verkligheten känns ofta mer dramatisk än återskapad i lyssningsrummet. Men är vi säkra på att det just är högtalarna som är den svaga länken? Jag kan tänka mig att framförallt sättet vi spelar in på och bearbetar signalen i den följande produktionen har betydelse för upplevt slutresultat. Samt att även vissa ljudbärande medier och andra apparater i uppspelningskedjan begränsar om de är feldimensionerade. Tillsammans med akustiken i uppspelningsrummet.
Spännande artikelämne. Den skall jag läsa i detalj
Mvh, mats
matssvensson skrev:Tangband skrev:Man kan komma nära, visst, men verklighetens dynamik är långt större än vad högtalare klarar av .
Ja, dynamiken i verkligheten känns ofta mer dramatisk än återskapad i lyssningsrummet. Men är vi säkra på att det just är högtalarna som är den svaga länken? Jag kan tänka mig att framförallt sättet vi spelar in på och bearbetar signalen i den följande produktionen har betydelse för upplevt slutresultat. Samt att även vissa ljudbärande medier och andra apparater i uppspelningskedjan begränsar om de är feldimensionerade. Tillsammans med akustiken i uppspelningsrummet.
Spännande artikelämne. Den skall jag läsa i detalj
Mvh, mats
xeizo skrev:Mycket amatörer här, är ni medvetna om att alla fonogram ni lyssnar på är kraftigt dynamikbegränsade med flit. Man använder kompressor och limiter på såväl enskilda spår som vid mastringen. Detta är standard. Vill ni lyssna på full dynamik får ni se till att börja spela in livemusik själva.
Perfector skrev:Undrar om det är lika illa på direct to disc-inspelningar eller på orgelinspelningar.
Om så, då har dom lyckats ganska bra att maskera det.
Att vanlig studiomusik är ihopklämd är ju "normalt" för att få plats med det dynamiska utrymmet.
Någon som vet kanske kan utveckla det?
JM skrev:Upplevd musikalisk dynamik verkar vara relaterat till bla laterala reflexer i konserthallar. Lokkis gäng har i flera artiklar belyst laterala reflexers betydelse för upplevd dynamik i ljudet.
Nu är det samma hjärna som lyssnar i små rum som stora konsertsalar även om akustiken är olika och möjligen går samma musikaliska dynamik att uppleva i något större rum?
I våra små rum förefaller många kraftigt minska de laterala reflexerna för att inte maskera direktljudet. Starka för tidiga laterala reflexer i ett litet rum förstör ljudet till den grad att eventuell musikalisk dynamik inte går att uppleva pga maskering.
Har någon erfarenhet av att lyssna på samma högtalare i ett dämpat rum och i ett större rum där de första laterala reflexerna kommer utan artificiell dämpning kring 20 ms, är naturligt dämpade <6,5 dB (sekundärt till avståndet till lyssningspositionen) och är frekvenslika relativt direktljudet.
Ökar den musikaliska dynamiken?
I mitt stora lyssningsrum uppfyller jag kraven ovan men mina Quad upplevs inte som speciellt dynamiska. Misstänker kompression i högtalarna. Har för avsikt att vilket år som helst gräva fram ett par gamla dynamiska Altec Lansing 15" med 511b horn ur förrådet för test.
Concert halls with strong lateral reflections enhance musical dynamics;Jukka Pätynen; Sakari Tervo, Philip W. Robinson, and Tapio Lokki, 2014
https://www.pnas.org/content/111/12/4409
JM
goat76 skrev:Perfector skrev:Undrar om det är lika illa på direct to disc-inspelningar eller på orgelinspelningar.
Om så, då har dom lyckats ganska bra att maskera det.
Att vanlig studiomusik är ihopklämd är ju "normalt" för att få plats med det dynamiska utrymmet.
Någon som vet kanske kan utveckla det?
De har samma begränsade utrymme i de två spåren som utgör stereospåret, den enda skillnaden är att materialet inte blir söndertrasat i den normalt efterföljande överdrivna bearbetningen.
Skillnaden är väl att om en sådan typ av inspelning görs, så har nog de som gör den också vissa preferenser mot komprimering.
goat76 skrev:matssvensson skrev:Tangband skrev:Man kan komma nära, visst, men verklighetens dynamik är långt större än vad högtalare klarar av .
Ja, dynamiken i verkligheten känns ofta mer dramatisk än återskapad i lyssningsrummet. Men är vi säkra på att det just är högtalarna som är den svaga länken? Jag kan tänka mig att framförallt sättet vi spelar in på och bearbetar signalen i den följande produktionen har betydelse för upplevt slutresultat. Samt att även vissa ljudbärande medier och andra apparater i uppspelningskedjan begränsar om de är feldimensionerade. Tillsammans med akustiken i uppspelningsrummet.
Spännande artikelämne. Den skall jag läsa i detalj
Mvh, mats
Jag misstänker att det ofta är verklighetens transienter som reduceras och i mycket går förlorade i inspelningskedjan, i varje steg som tas från mikrofon och genom allehanda övrig utrustning urmjölkar det verkliga omfånget musiken i grunden har.
En annan och antagligen den största orsaken till den begränsade dynamiken har nog väldigt mycket med begränsningen som sker när allt måste packas ihop till endast två kanaler. Detta gör att alla enskilda instrument som i verkligheten har ”lyxen” att vara sin egen ljudkälla, vare sig det är ett akustiskt instrument eller ett förstärkt instrument, nu behöver trängas vilket skapar diverse fas-motsättningar som annars bara hade skett i luften i olika grad. När nu dessa fas-motsättningar sker i samma två-kanalsspår, så skapas det nu ett fast värde där många ursprungliga ljusalstrares faser tar ut varandra, vilket i sin tur dödar många transienter.
Det hade nog varit grymt häftigt om inspelningar bestod av lika många enskilda spår som antalet instrument och att vi hade lika många högtalare i våra ljudsystem (kanske inte för en hel symfoniorkester), då hade vi nog fått större möjlighet att komma närmare den riktiga live-spelade musikens fulla dynamiska omfång.
RogerGustavsson skrev:Det verkar finnas högtalare som subjektivt ger ett dynamiskt intryck av odynamiska inspelningar. Tror det har att göra med distorsionsökning när det ska leverera större ljudtryck. Quad är ju dynamiska men inte på det storskaliga sättet att det blir ett makalöst drag i basen när t.ex. en stortrumma slås an. Dynamik översätter många med att det blir högt ljudtryck men det är det inte i min värld. Det är skillanden mellan starkt och svagt. Hur många inspelningar har inte avslagen dynamik numera? Jag brukar säga att musiken inte andas, det låter "tjockt" hela tiden. Att referensen är levande musik borde vara självklart. Dock blir referensen i många fall till något som inte finns som levande musik, utan det är något som skapats på mer eller mindre syntetisk väg. En del har en referens till akustisk musik som det låter i någon lokal andra har refererens till hur det låter via ett fett PA på ett stadion med någon mera aggresivt klingande musikform utan större dynamik. Subjektivitet är i högsta grad personlig. Vad jag finner bra/trevligt/korrekt behöver inte betyda att andra tycker likadant.
RogerGustavsson skrev:Tips? Nja, nu när du ber får jag väl ställa upp...
Lyambiko - Saffronia Special Edition
Jeanette Lindström - Walk
Wende - Mens
Wende - Quand Tu Dors
Ahmad Jamal - Marseille
Jan Lundgren - All by myself
Journey - Hot 'n' spicy
Plattform K+K Vienna - Vienna is calling you
Younee - My piano
https://tidal.com/browse/track/146570 Lite tunnare ljud men det funkar.
https://tidal.com/browse/track/58791627 Hepp, här funkar inte Tidals normalisering! Synd att det inte "andas" mera.
https://tidal.com/browse/track/77696961
https://tidal.com/browse/track/77719731
https://tidal.com/browse/track/342802
https://tidal.com/browse/track/2799271
https://tidal.com/browse/track/4046683
https://tidal.com/browse/track/101585975
https://tidal.com/browse/album/45720637 Härliga inspelningar på detta provsmakningsalbum.
https://tidal.com/browse/track/1372030 Rap med Sir Simon Rattle. De andra låtarna är också trevliga.
https://tidal.com/browse/album/4822643 Riktigt bra.
https://tidal.com/browse/track/80027995 Såg henne live för ett par år sedan, härligt energiknippe med bred repertoar.
https://tidal.com/browse/track/3164757 Snyggt men det räcker med ett spår.
https://tidal.com/browse/track/1284923 En lite spralligare Oscar Peterson än på "We get rerequests". Är stor fan av Dizzy Gillespie. Något skumt basdunk, fotstamp?
https://tidal.com/browse/album/22986996 Dhafer Youssef spelar ofta med andra på bolaget ACT där flera ur den svenska jazzeliten också återfinns.
https://tidal.com/browse/track/88915952
https://tidal.com/browse/track/70391686
https://tidal.com/browse/track/45380069 Lite slagverk som inte verkar vara dynamikbefriat.
Här skenade jag visst iväg lite med musiktips utan någon speciell fokus på dynamik. Det här musik jag gärna återkommer till. Det där med klassisk musik, är närmast oöverskådligt.
https://tidal.com/browse/track/369346
https://tidal.com/browse/track/39067734
Tar gärna emot andras tips! Har medvetet hoppat över ett antal välkända album.
xeizo skrev:Spelar man i band är det så enkelt som att man inte bör inkräkta på varandras frekvensutrymme, om man gör det blir det grötigt och luddigt. En klassisk kompositör har med all säkerhet kontemplerat hela orkestern nogrannt för att inte detta skall inträffa. Ibland vill man att det skall vara luddigt, fuzzy, med flit som till exempel en hel stråksektion som då fyller ut bra(eller distade kompgitarrer). Men en soloviolin måste ha luft omkring sig. Eller en solovokalist osv
Är det mixat så att det inte blir stökigt mellan instrumenten, så brukar det mer eller mindre automatiskt låta dynamiskt och kraftfullt. Sen krävs det faktorer som bra musiker, bra inspelningslokal, bra mickar, bra tekniker och inte minst bra musik för att slutresultatet skall få godkänt. Vanligaste anledningen att det låter platt är för att det är kasst arrat och massor av kompressor.
Betänk också att egentligen är det bara rena soloinstrument som kan låta riktigt dynamiskt, detta gäller även akustisk livemusik, så fort det blir en mix av flera instrument avtar den upplevda energin från vart och ett av dom. Dom försvinner in i mixen. När man spelar in möts man av ett annat problem, när man mixar flera starka instrument blir summan för stark det låter helt enkelt olidligt högt, så man måste sänka vart och ett av dom så att dom kan leva tillsammans. Även detta gäller livemusik, i ett band tex måste hela tiden varje medlem veta sin plats i ljudbilden och inte försöka kliva ur den. Då kan det låta kakafoni.
Alla som spelat i band och repeterat vet att det brukar låta rätt slickat i början av ett rep, för att vara galet högt mot slutet, för att alla vill höras mest.
Tangband skrev:goat76 skrev:matssvensson skrev:Ja, dynamiken i verkligheten känns ofta mer dramatisk än återskapad i lyssningsrummet. Men är vi säkra på att det just är högtalarna som är den svaga länken? Jag kan tänka mig att framförallt sättet vi spelar in på och bearbetar signalen i den följande produktionen har betydelse för upplevt slutresultat. Samt att även vissa ljudbärande medier och andra apparater i uppspelningskedjan begränsar om de är feldimensionerade. Tillsammans med akustiken i uppspelningsrummet.
Spännande artikelämne. Den skall jag läsa i detalj
Mvh, mats
Jag misstänker att det ofta är verklighetens transienter som reduceras och i mycket går förlorade i inspelningskedjan, i varje steg som tas från mikrofon och genom allehanda övrig utrustning urmjölkar det verkliga omfånget musiken i grunden har.
En annan och antagligen den största orsaken till den begränsade dynamiken har nog väldigt mycket med begränsningen som sker när allt måste packas ihop till endast två kanaler. Detta gör att alla enskilda instrument som i verkligheten har ”lyxen” att vara sin egen ljudkälla, vare sig det är ett akustiskt instrument eller ett förstärkt instrument, nu behöver trängas vilket skapar diverse fas-motsättningar som annars bara hade skett i luften i olika grad. När nu dessa fas-motsättningar sker i samma två-kanalsspår, så skapas det nu ett fast värde där många ursprungliga ljusalstrares faser tar ut varandra, vilket i sin tur dödar många transienter.
Det hade nog varit grymt häftigt om inspelningar bestod av lika många enskilda spår som antalet instrument och att vi hade lika många högtalare i våra ljudsystem (kanske inte för en hel symfoniorkester), då hade vi nog fått större möjlighet att komma närmare den riktiga live-spelade musikens fulla dynamiska omfång.
+1 .
Två kanaler är begränsat, men kanske därför ämnet är så intressant, eftersom illusionen från inspelningen kan göras på en del olika sätt.
5 helt separata högupplösta uppspelnings-kanaler vore säkert väldigt mycket bättre än bara två. Vi hade ett sådant ett kort tag i form av dvd-audio. Tyvärr försvann det.
goat76 skrev:Därför tror jag att det hade varit en enorm fördel om ljudsystemet bestod av fler högtalare än två så att de enskilda kanalerna för de olika instrumenten kunde fördelas till fler ljudkällor (i någon form av standard uppställning så att det inte avviker allt för mycket från det tilltänkta).
Detta är såklart en orealistisk dröm då musiksystem idag går mer mot en ensam mono-högtalare, men jag tror att ett ljudsystem med fler högtalare hade kunnat öppna upp för ett mer realistiskt dynamiskt omfång då inte lika många instrument skulle behöva bråka/drunkna/släcka ut varandra genom att spelas upp i endast två ynka ljudkällor.
Strmbrg skrev:Jag tror mera att det i mitt fall handlar om småsignalupplösningen och återgivningen av transienterna i alla dessa myriader av små signaler.
Jag har möjlighet att medelst fjärren reglera samplingfrekvensen och kan enkelt notera vad som sker när jag går från standard till över 700 kHz.
Lokalen "växer" högst påtagligt i storlek, djupillusionen ökar markant, instrumenten framstår med större "skärpa" mindre "utsmetning" i panoramat. Jag tror inte att det krävs ett blindtest för att verifiera den saken.
matssvensson skrev:Strmbrg skrev:Jag tror mera att det i mitt fall handlar om småsignalupplösningen och återgivningen av transienterna i alla dessa myriader av små signaler.
Jag har möjlighet att medelst fjärren reglera samplingfrekvensen och kan enkelt notera vad som sker när jag går från standard till över 700 kHz.
Lokalen "växer" högst påtagligt i storlek, djupillusionen ökar markant, instrumenten framstår med större "skärpa" mindre "utsmetning" i panoramat. Jag tror inte att det krävs ett blindtest för att verifiera den saken.
Jag tänker att förmågan att uppfatta olika små detaljer i återgivningen i kombination med starkare utbrott i musiken som en del av upplevd dynamik behöver vara kopplad hörselns maskeringsegenskaper. Vet någon om någon som har fördjupat sig i möjliga återgivningsegenskaper som skulle kunna påverka hörselns maskeringseffekter att uppleva fler detaljer, andra än de traditionella - frihet från att själva maskera genom distorsion eller brus, alternativt kompression för att lyfta småljud över maskeringströsklar?
matssvensson skrev:Nu har jag läst artikeln. Hittade inget om någon specifikt tidsaspekt för reflexerna i den, men artikeln undersöker betydelsen av inkommande ljud från sidan i upplevelsen av dynamik.
Laterala reflexer från sidan med bibehållet frekvensspektra verkar kunna ha flera positiva effekter på lyssningsupplevelsen. Det är min tanke i alla fall.
mvh, mats
matssvensson skrev:Men sen tänkte jag ett varv till och skillnaden är ju faktiskt att i ett stereosystem kommer allt ljud från endast två fysiska ljudkällor. Resten av ljudbilden är en konstruktion / fantomprojicering i våra huvuden.
matssvensson skrev:Nu har jag läst artikeln. Hittade inget om någon specifikt tidsaspekt för reflexerna i den, men artikeln undersöker betydelsen av inkommande ljud från sidan i upplevelsen av dynamik.
När ett musikinstrument spelas starkt ökar andel högre frekvenser i spektrat även om grundtonen är den samma. ”Distorsionen” i instrumentet ökar (ökad andel övertoner) när man tar i. Vår hörsel är bättre på att uppfatta högre frekvenser från sidan än framifrån (HRTF). Därför kommer artikelförfattarna fram till att starkare laterala reflexer som faller in på lyssnaren från sidan förstärker upplevelsen av dynamik i en konsertsal.
Vid hemmalyssning i stereo kommer ljudet från högtalarna normalt inte rakt framifrån, utan lite snett från sidan. Det i sig kanske kan påverka upplevd dynamik. Sen borde en lyssningssituation med sidoreflexer som verkligen faller in från sidan och har kvar sitt högfrekvensinnehåll (över 2 kHz enligt artikeln) kunna bidra till dynamikupplevelsen om vi ska tro artikelförfattarna. Vidare bidrar också laterala sidoreflexer till att minska Inter Aural Cross Correlation som annars kan ge besvärande kamfiltereffekter när vi flyttar på oss i lyssningsstolen.
Laterala reflexer från sidan med bibehållet frekvensspektra verkar kunna ha flera positiva effekter på lyssningsupplevelsen. Det är min tanke i alla fall.
mvh, mats
Kraniet skrev:Känslan av dynamik ändras betydligt när konarean på högtalaren går upp.
De högtalare jag hört bäst dynamik från är Linn Keltik och Inos större högtalare.
Har även byggt ett par högtalare med seas 8 tums bas som kändes betydligt mer dynamiska än de jag spelar på annars.
Mina "vanliga" högtalare har en Wavecor 7" på 131 cm2 medan seasbasen CA22RNY har arean 230 cm2.
På samma sätt upplevs mina förra högtalare med dubbla 6,5tummare (2,5-vägs) mer dynamiska än min ensamma Wavecor.
Har även testat att dela mina baslådor med 15tummare högre, och ju högre i frekvens jag delar dom destå mer dynamik blir det i basen. Men det uppstår ju en del andra bekymmer samtidigt förstås.
Då jag gärna vill behålla mina högtalare så har jag istället börjat kika på att bygga ett basstöd som jag kan koppla in parallellt med wavecor-basen (dvs liknande Inos bs60). Insåg att jag ju har lämpliga åttatummare liggandes..
Men det är ju även tydligt att högre ljudvolym ger en upplevelse av mer dynamik. Men ofta blir ju inspelningskavliten en begränsning i det fallet.
Men den version av champagnegaloppen som finns på en av High Fidelity-skivorna är ju makalös dynamisk (visar typ 26 dB i masvis) när man vridit upp volymen lite.
Den inspelning av i bergakungens sal som Öhman brukar dema är ju också helt otrolig i en kompetent anläggning.
edit: jag har inte lyssnat på nån panelhögtalare som har samma upplevda dynamik som konhögtalare. Vad begränsningen där skulle vara vet jag inte. Konarean finns ju där förstås..
edit2: Konarea verkar ju dock bara vara en aspekt. Jag vet att jag reagerade på Ino pr18. Den spelade extremt dynamiskt och "punchigt" trots att det bara är 130 cm2 konarea. Så det är väl mer än bara konarea som spelar in..
edit3: men ang forskningen är är ju den relevant för inspelningen av musiken, inte uppspelningen. Dvs så länge du har ett par högtalare som återger inspelningen så som det är tänkt så borde du kunna spela dynamiken som är inspelad.
JM skrev:matssvensson skrev:Nu har jag läst artikeln. Hittade inget om någon specifikt tidsaspekt för reflexerna i den, men artikeln undersöker betydelsen av inkommande ljud från sidan i upplevelsen av dynamik.
Laterala reflexer från sidan med bibehållet frekvensspektra verkar kunna ha flera positiva effekter på lyssningsupplevelsen. Det är min tanke i alla fall.
mvh, mats
I konserthallar som i studien kommer första sidoreflexerna vanligen efter mer än 20 ms och inte tidigare som i våra små rum.
Bästa konserthallen i Wien har enligt många besökare ovanligt högfrekventa sidoreflexer. Lokki har mätt konserthallen men jag har in te sett några detalj data.
Håller utan tvekan med om att laterala reflexer är vitala för optimal perception av ljud och uppenbarligen dynamik. Tyvärr är det få förunnat att uppleva detta i sina lyssningsrum.
JM
Användare som besöker denna kategori: Eri och 11 gäster