Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav Strmbrg » 2020-03-06 13:41

Hej!
Jag har tagit ledigt från jobbet idag.
Vädret är fint och jag har just kommit tillbaks efter en liten - men dock - löparrunda.
Sitter fortfarande med träningsoverallen på och smålyssnar på Kapp med Järvi. https://tidal.com/album/12413544
Så, vad kunde passa sämre än att fundera lite? :D

Jag vill minnas att jag emellanåt läst att någon skrivit någonting i stil med "Det gör ju ingenting om det är onödigt bra."
Jag är just nu inte klar över vad jag skall tänka om detta.

Ett sätt att ta sig an funderingarna kanske kan vara att försöka förstå vad "onödigt" kan innebära. Och då specifikt vad onödigt bra hifi kan innebära.
Innebär det bara att det är bättre än vad det behöver vara?
Hur bra behöver det vara?

Innebär det dessutom att det onödigt braiga har åstadkommits med avsevärt stora extra insatser i form av pengar och/eller tid (köpa/konstruera)?
Har det bara "råkat" bli onödigt bra, utan extra insatser?

En grundläggande sak är nog vad som blivit onödigt bra?
Är tonkurvan rak upp till 500 kHz?
Är brusnivån (även modulerat) avsevärt lägre än vad som behövs för att den inte skall inverka hörbart?
Har apparaten en beräknad livslängd utan service på 100 år?

Ett helt annat sätt att ta sig an frågeställningen lär vara att lägga undan datorjäveln och gå och duscha istället!
:D
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Onödigt bra Hifi - är det "overkill"?

Inläggav dewpo » 2020-03-06 15:26

Onödigt bra är ju förstås Onödigt bra :wink:
Men jag tycker det är ett icke problem i dagens samhälle, Där det mesta är Förgängligt dåligt :roll:

Men de sämsta sakerna är ju både och så att säga :(

Saker av typen "Denna apparat kommer producera oklanderligt ljud i 3 månader för att sedan utan förklaring drabbas av ett total haveri"
Är ju vanliga i våran värld :evil:

Huruvida saker blir onödigt bra utan extra insatser låter jag var osagt,

Men jag tror inte saker håller exakt garantitiden ut :?
För att sedan total haverera utan att någon av illvilja beräknar livstiden på komponenter så att konsumenten skall få minsta möjliga för sin peng heller :evil:

Viljan att bygga ett starkt icke förgängligt samhälle verkar hur som helst saknas!
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2020-03-06 15:30

Näe. Det är skönt att lira vad som helst, hur som helst, när som helst.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-03-06 18:51

Man kan ju också mena att elektroniken är onödigt bra i meningen långt bättre S/N än allt man kan stoppa på ingången, eller -3dB-punkten vid 3Hz fastän dina högtalare inte ens pustar utan 30. Eller tillgång 20 ggr mer effekt än där dina högtalare brinner upp. Eller nåt.

Förutom det senare är det normalt inte många spänn dyrare att göra elektroniken tyst och med brett omfång, så då ska "man" (konstruktören) väl göra det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-06 18:54

Bara det är lagom onödigt bra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-03-06 19:42

Man kan ju sitta med en äldre flerkanalsreceiver och en nyare stor Brystonförstärkare. Det kan jag tycka är en onödig kombination.

/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2020-03-06 20:06

Mycket inom HiFi har motsatta problem, speciallt inom s.k. High End. Speciellt högtalare har folk svårt att få till. Elektronik är enklare och nästan all småsignal elektronik är helt OK.
Problem är också att många inte informerar om rummets betydelse.

När det gäller högtalare är det nästan omöjligt att få "overkill". Dom blir i så fall jättestora och jättedyra. I butik hittar du i princip inget som är overkill på högatalarsidan: För smått, för mycket dist, för dåligt pulssvar. Oavsett pris.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-03-06 21:57

Strmbrg skrev:Hej!
Vädret är fint och jag har just kommit tillbaks efter en liten - men dock - löparrunda.
Sitter fortfarande med träningsoverallen på och smålyssnar på Kapp med Järvi. https://tidal.com/album/12413544

Jag vill minnas att jag emellanåt läst att någon skrivit någonting i stil med "Det gör ju ingenting om det är onödigt bra."

Ett sätt att ta sig an funderingarna kanske kan vara att försöka förstå vad "onödigt" kan innebära. Och då specifikt vad onödigt bra hifi kan innebära.

Innebär det dessutom att det onödigt braiga har åstadkommits med avsevärt stora extra insatser i form av pengar och/eller tid (köpa/konstruera)?

Är brusnivån (även modulerat) avsevärt lägre än vad som behövs för att den inte skall inverka hörbart?

Ett helt annat sätt att ta sig an frågeställningen lär vara att lägga undan datorjäveln och gå och duscha istället!

”Tillräckligt bra” är enligt min mening en anläggning som får dig att glömma tekniken och istället lyssna på musiken. Illusionen från inspelningen blir tillräckligt bra. Småsignalkällor och förstärkare som klarat sig bra i en F/E test är nog en bra utgångspunkt, medan högtalarna påverkar mycket mera och har olika konstruktionsprinciper. Så det måste i de flesta fall kanske till en VISS systemanpassning, på så sätt att man anpassar lyssningsavstånd och öppningsvinkel där det låter absolut bäst. Här finns det mycket att hämta för de flesta, och det kan få ”bra” anläggningar att istället låta ”väldigt bra”.

Om man undantar högtalare så behöver ett ”tillräckligt bra ljud” inte blir speciellt kostsamt. En bra signalkälla , tex Yamaha wxc50 med musik i FLAC från en NAS är tillräckligt bra i en bra anläggning. En AirPort express via analogutgången är inte det, även om den vid första lyssningarna kan låta rätt fint. Musiken måste låta bra så att man kan lyssna i flera timmar utan att bli trött.

Detta är min subjektiva uppfattning, väl medveten att en sänkning på 1 dB för ett diskantelement kan innebära större förbättringar i ljudet än ett byte till en kostsammare, bättre förstärkare.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-06 22:19

Vad är en tillräckligt bra bil? Vad är en tillräckligt god middag? Vad är tillräckligt trevliga arbetskamrater? Eftersom jag funkar så själv, så antar jag att även andra lägger de pengar och den energin på ljudanläggningen för att de ska vara tillfreds med resultatet. Betyder det dB och Hz på ett papper för någon så fine, men den kan också betyda mysigt glimrande slutrör för en annan eller anläggningen i princip helt integrerad i inredningen för en tredje.

När det blir "overkill" är väl när personen inte tycker insatserna motsvarar utfallet. För någon kanske det är att köpa en pickup för 500:- medan en annan når den gränsen först när huset måste intecknas för att ha råd med nya kablar.

Självklart tycker jag det är fint med tekniskt väl presterande apparater med ett gott förhållande mellan pris och prestanda, men jag förstår om någon annan ljudintresserad prioriterar annat. Det finns ingen universell sanning kring detta, och man får vara oense om olika apparaters förträfflighet också. :)

jansch

Inläggav jansch » 2020-03-06 22:37

Onödigt bra HiFi är väl onödigt bra?

.....eller kanske inte.

Åtminstone jag måste erkänna att "feel good" påverkar. Ungefär som att nytvättad bil känns tystare och går bättre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-06 22:41

Jag tror att bruket av ordet 'bättre' är ganska dum. Och att 'tillräckligt bra' också är ganska dumt att säga.
Åtminstone om man tänker just så som jag gör. Och då tänks det sålunda:

Bättre?
Ja, än sen? Bättre än vad? Bättre än något som är ganska dåligt? I så fall kan ju det bättre också vara ganska dåligt. Men inte lika dåligt.
Det enda som framgår är att det där "bättre" hamnar ovanför något annat i ranking.
Men är det nästan omärkligt bättre?
Eller är det påtagligt bättre?
Oavsett vilket så kan ju det bättre fortfarande vara dåligt.

Tillräckligt bra?
Jag skulle vilja påstå att först när det faktiskt är tillräckligt så är det också bra.
Om det inte är tillräckligt så är det dåligt.
Alltså räcker det att säga bra.

Komparationen, rent filosofiskt, skulle jag säga borde bli: Inte bra - bättre - bra.
Alltså om man resonerar som jag.
Och det kanske man inte vill göra.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2020-03-06 22:52

Skalan kanske skulle skrivas:
Inte tillräckligt bra -> så bra som det kan bli just nu -> precis så bra som jag vill ha det

Med slamkryparen "overkill" lurande i vassen = "mer resurser lagda än som är/känns bra"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-06 22:55

Det fanns säkert folk som pratade om overkill redan på Edisons tid
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-03-06 23:04

petersteindl skrev:Bara det är lagom onödigt bra.

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-07 00:50

Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning. Vad som är en BRA anläggning är dock ngt som man kan spendera femtielva forumsidor på...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-07 00:58

Den som har en onödigt bra anläggning tycker nog inte det.
Det blir nog mest andra med en släng av ekonomisk avundsjuka som kan tycka så och det räknas egentligen inte som giltig bedömningsgrund.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2020-03-07 01:19

Strmbrg skrev:Hej!

Och Vespan går bra?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-07 11:34

paa skrev:Och Vespan går bra?

Jo-tack! Fast nu måste den avyttras. Det blir lite trångt i garaget annars.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-07 12:04

Vissa gånger när man får se lite bilder av folks anläggningar så blir jag förvånad över att se så många kala rum och att högtalarna mer ser ut att ha placerats där de passar in rent möblerings-mässigt än bästa ljudmässiga placering, men kanske har jag fel, det är bara som det verkar på de bilder jag sett.

Hur som helst, det jag vill komma till är att om man nu ska få ut något av en fin ljudanläggning så bör man fixa rummets akustik så gott det går och hitta den ultimata placeringen för sina högtalare, annars har man troligtvis en onödigt bra ljudanläggning som inte kommer till sin fulla kapacitet och det är knappast någon större idé till vidare uppgraderingar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-07 12:34

goat76 skrev:Vissa gånger när man får se lite bilder av folks anläggningar så blir jag förvånad över att se så många kala rum och att högtalarna mer ser ut att ha placerats där de passar in rent möblerings-mässigt än bästa ljudmässiga placering, men kanske har jag fel, det är bara som det verkar på de bilder jag sett.

Hur som helst, det jag vill komma till är att om man nu ska få ut något av en fin ljudanläggning så bör man fixa rummets akustik så gott det går och hitta den ultimata placeringen för sina högtalare, annars har man troligtvis en onödigt bra ljudanläggning som inte kommer till sin fulla kapacitet och det är knappast någon större idé till vidare uppgraderingar.

Ja, det där har jag också reagerat på. Alltså helt utifrån bilder och helt utan att ha varit på plats och lyssnat. Men likafullt:
1 Stort rum
2 Inga eller tunna gardiner
3 Inte mycket på väggarna
4 Kalt golv
5 Kanske mer designat utifrån aktuellt inredningsmode än utifrån "mysighet" och akustik
6 Ibland ser rummet ut att ha möblerats med just stereon i fokus, då den verkar dominera rummet, men likafullt det där kala och tillsynes olämpliga arrangemanget rent akustiskt.
Detta kryddat med mina kanske förutfattade och dömande meningar om ljudet får mig ofta att undra.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-07 12:41

Är det här man börjar fråga efter bilder på rummet man spelar i?
Det vore intressant ur trådperspektiv sett, tycker jag.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-07 12:52

Perfector skrev:Är det här man börjar fråga efter bilder på rummet man spelar i?
Det vore intressant ur trådperspektiv sett, tycker jag.

Det kommer nog.

Jag tänkte mig att bilder kunde dyka upp i tråden "Fina prylar i knasiga rum".
:)

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-07 15:38

"Tillräckligt bra" är väl när det som kommer in är det som också kommer ut, alltså det här med objektivitet o transparens. Vi kan kalla det för +/-0, för hamnar det under noll så blir det sämre o hamnar det över det så blir det också sämre. Så ju närmre noll vi hamnar desto mindre skillnad hörs det mellan prylar o nånstans nära noll så har vi också the point of diminishing returns. Det kan alltså inte bli bättre än bra om man säger så :) Olika typer av prylar ligger olika nära den där nollan, o jag skulle säga att saker som DACs och förstärkare nuförtiden ligger väldigt nära den nollan medans högtalare o rum svajjar väldigt mycket mer runt den där nollan. Så ja, frågan är ju då hur nära denna nolla man behöver komma för att det ska vara tillräckligt bra o när det börjar bli overkill.
Man måste ju dessutom ta det här med headroom i beräkningen. Headroom är gött, men för mycket headroom blir ju bara onödigt då det kastas pengar o resurser på nåt som aldrig behövs.

Men så pja, vart den här point of diminishing returns börjar kan man ju använda mätningar o blindtester till, för som vi gått igenom i tidigare trådar så är det rätt vanskligt att bara lita på sin egen hörsel, hjärna och tyckande ;) Men visst, tycker man att den här materialsporten kallad hifi är kul så är det väl bara köra på att skaffa hur bra och overkillande hifi man än vill, men jag tycker ändå det är viktigt att man vet _varför_ pryl A kanske låter annorlunda än pryl B. Man ska alltså inte blint lita på det andra tycker o det som säljande företag påstår att en pryl gör. Förståelse är A och O.
Får mig också o tänka på den sista viktiga ingrediensen att tänka på, alltså subjektivitet. För även om nåt låter objektivt sämre så kan det fortfarande vara subjektivt bättre. Men då är det gött att veta vad exakt i det objekivt sämre som man faktiskt gillar, för det kan ju faktiskt finnas mycket enklare o billigare sätt att få till den grejen än att köpa en apdyr pryl som man inte riktigt vet vad den gör o som kanske också göra saker man inte gillar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-07 15:46

Sitter man nöjd så är det bra, kanske t o m onödigt bra, fast det kan man inte veta :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-07 15:48

Tell skrev:"Tillräckligt bra" är väl när det som kommer in är det som också kommer ut, alltså det här med objektivitet o transparens. Vi kan kalla det för +/-0, för hamnar det under noll så blir det sämre o hamnar det över det så blir det också sämre. Så ju närmre noll vi hamnar desto mindre skillnad hörs det mellan prylar o nånstans nära noll så har vi också the point of diminishing returns.

Tell, kan du berätta hur nära noll du ligger med just din anläggning och lyssningsrum? :)

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-07 16:50

goat76 skrev:
Tell skrev:"Tillräckligt bra" är väl när det som kommer in är det som också kommer ut, alltså det här med objektivitet o transparens. Vi kan kalla det för +/-0, för hamnar det under noll så blir det sämre o hamnar det över det så blir det också sämre. Så ju närmre noll vi hamnar desto mindre skillnad hörs det mellan prylar o nånstans nära noll så har vi också the point of diminishing returns.

Tell, kan du berätta hur nära noll du ligger med just din anläggning och lyssningsrum? :)

Tillräckligt ;)
Finns väl vissa saker att önska men inget som sticker ut för att jag ska orka bry mig ändå. Speciellt med tanke på att jag bor i hyreslägenhet för stunden, det har sina begränsningar på flera sätt om man säger så :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-07 22:08

Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning.

Exakt!
Onödigt bra finns inte, oavsett område

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2020-03-07 22:16

Jag håller med om att det finns en inbyggt knasighet i "onödigt bra". (Något bra kan inte utan vidare avfärdas som onödigt och något onödigt är väl inte särskilt "bra".)

Men det är ganska lätt att packa upp det hela.

Det onödiga är, menar jag här, en egenskap som gäller "lokalt" i det fall man betraktar, och man kan dessutom ha fel. Att det gäller lokalt betyder att förutsättningarna kan ändras så att latenta fördelar kommer fram. Förstärkaren klarar andra högtalare. Den snygga förstärkaren kanske inte alltid kommer att stå i en garderob.

Att man kan ha fel betyder att man eventuellt inte har kunskap om precis var gränsen till det onödiga egentligen går. Genom att ta till lite extra kan man troligen vara ganska säker ändå att snöret är tillräckligt långt, medveten om att det troligen är onödigt långt.

Första punkten beror mycket på hur man vill ha det här i livet (och vilka möjligheter man har). "Beredskap", bu och bä.
Andra punkten kanske man kan kalla "säkerhetsmarginal".

(En tredje punkt kanske bör inkluderas: "Externa" faktorer som inte alls påverkar det som den som säger "onödigt!" beaktar.)

..

En kompis berättade storögd om en man som var så noga när han byggde hus att han hyvlade golvreglarna. Jag tycker att det är onödigt, inte bara för mig utan rent objektivt. Huset blir på inget sätt bättre av den slätheten (vi antar att det inte handlade om måttnoggrannhet). Det går att krysta fram några minimala fördelar, men min poäng är att en egenskap, hyvlat, som har positiva konsekvenser i många fall, inte automatiskt är bättre alltid. (Som fasad som man ska rödmåla är det bestämt sämre.) Onödigt arbete, men inte onödigt bra resultat. Dock antar man att mannen var nöjd. Fast kanske gnagde det lite att han inte målade dem också. Eventuella likheter med hifikonsumenter är förstås avsiktliga.

För att återknyta till beredskapen och marginalen ovan så kunde man tänka sig att bygga löjligt robust, med fördelar som att det i framtiden går bra att installera något oerhört tungt. Respektive är reglerna (inte reglarna) lite knöliga, men man kan vara säker på att det räcker med en viss dimension.

(Ett exempel på motiv enligt tredje punkten: Miljömärkt virke. Onödigt för husets funktion men måhända ett bättre hus ur ett visst perspektiv.)

(Har man förresten någonsin hört talas om ett onödigt bra hus? Onödigt stort, visst, och onödigt dyrt, o ja. Men onödigt bra?!)
Don’t just do something, sit there.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-08 13:47

sportbilsentusiasten skrev:
Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning.

Exakt!

Frack med hög hatt när man ska på lunch med kollegorna är inte overkill eller onödigt bra? Att farmor Agda äger en Ferrari F40 enbart för att köra 200 meter till Ica för att handla är inte alls onödigt? Ett PA-system med tio 18" hornbasar och tillhörande toppsystem när man bor i en etta på 15 kvadrat är fullt rimligt?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 14:03

Har farmor Agda bara en Ferrari. :( Hon borde ha 7 olika Ferraris i olika färger som matchar hennes handväskor då hon skall åka och handla. Onödighet är ju behovsrelaterat. Har man olika handväskor så har man.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 15:31

Tell skrev:

Exakt!

Frack med hög hatt när man ska på lunch med kollegorna är inte overkill eller onödigt bra? Att farmor Agda äger en Ferrari F40 enbart för att köra 200 meter till Ica för att handla är inte alls onödigt? Ett PA-system med tio 18" hornbasar och tillhörande toppsystem när man bor i en etta på 15 kvadrat är fullt rimligt?

Rimligt?
Var inte det diskussionen handlade om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-03-08 16:13

Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning. Vad som är en BRA anläggning är dock ngt som man kan spendera femtielva forumsidor på...

/ B

Gräva brunn i frack är inte för välklätt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-08 16:17

Man får ju också tänka på att allt vi gör är på bekostnad av nåt annat. Så att sitta med sju Ferraris med matchande handväskor som man enbart körs till Ica är inte så effektivt när det kommer till användandet av jordens resurser. Även arbetskraften iofs, att en stackars indier ska sitta o sy handväskor som enbart används en gång varannan månad är ju inte helt vettigt. Människan svinnar som det är, så försök att inte vara en del av det vetja, så ha bara lagom mycket headroom vetja. Vad lagom nu än är vill säga :)

sportbilsentusiasten skrev:Rimligt?

Jo? Onödigt bra, overkill, lagom, rimligt. Det är bara lite olika ord på samma skala imo. Du kan inte kommentera allt det andra jag skrev o inte bara sista ordet?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 16:49

Tell skrev:Man får ju också tänka på att allt vi gör är på bekostnad av nåt annat. Så att sitta med sju Ferraris med matchande handväskor som man enbart körs till Ica är inte så effektivt när det kommer till användandet av jordens resurser. Även arbetskraften iofs, att en stackars indier ska sitta o sy handväskor som enbart används en gång varannan månad är ju inte helt vettigt. Människan svinnar som det är, så försök att inte vara en del av det vetja, så ha bara lagom mycket headroom vetja. Vad lagom nu än är vill säga :)

Jo? Onödigt bra, overkill, lagom, rimligt. Det är bara lite olika ord på samma skala imo. Du kan inte kommentera allt det andra jag skrev o inte bara sista ordet?

För att du diskuterar en helt annan sak.
"Onödigt bra" för dig verkar vara samma sak som onödigt många...onödigt dyra...då det är sådana exempel du tar upp. Och den diskussionen är en helt annan.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-08 19:45

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Man kan aldrig vara för välklädd, dvs man kan aldrig ha en för bra anläggning. Vad som är en BRA anläggning är dock ngt som man kan spendera femtielva forumsidor på...

Nä, det är felklätt :-)
Precis som högklackat är fel om man ska klättra i berg.

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-03-08 19:51

Bill50x skrev:
Nattlorden skrev:

Nä, det är felklätt :-)
Precis som högklackat är fel om man ska klättra i berg.

/ B

...En tvångströja är ännu sämre för ändamålet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 20:12

Tell skrev:Frack med hög hatt när man ska på lunch med kollegorna är inte overkill eller onödigt bra?

Absolut inte. Du har väl hen som lunchkollega.
Bild

Det man själv bör beakta är att den höga hatten inte får vara högre än att man kan gå raklång genom dörren till lunchstället. Det vore en onödig prestigeförlust om man i onödan måste buga sig. Sånt är aldrig bra.
Ha Champagnen på kylning.

Guten Appetit!
Peter

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2020-03-08 20:24

petersteindl skrev:Har farmor Agda bara en Ferrari. :( Hon borde ha 7 olika Ferraris i olika färger som matchar hennes handväskor då hon skall åka och handla. Onödighet är ju behovsrelaterat. Har man olika handväskor så har man.

Pensionerna har blivit alldeles för urholkade om det finns så tragiska fall. Jag tror det är uppdiktat. Så illa är det inte i konungariket.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-08 20:31

Tell skrev:Man får ju också tänka på att allt vi gör är på bekostnad av nåt annat. Så att sitta med sju Ferraris med matchande handväskor som man enbart körs till Ica är inte så effektivt när det kommer till användandet av jordens resurser. Även arbetskraften iofs, att en stackars indier ska sitta o sy handväskor som enbart används en gång varannan månad är ju inte helt vettigt. Människan svinnar som det är, så försök att inte vara en del av det vetja, så ha bara lagom mycket headroom vetja. Vad lagom nu än är vill säga :)

För att du diskuterar en helt annan sak.
"Onödigt bra" för dig verkar vara samma sak som onödigt många...onödigt dyra...då det är sådana exempel du tar upp. Och den diskussionen är en helt annan.

Det var Peter som började blanda in mängder, o pris har jag inte heller dragit några exempel på. Mitt exempel var en <insert random snabb bil> som är overkill för att köra 200 meter för att handla med, eller att stort PA-systemet i en liten ett lägenhet är lite för bra för att det ska vara sunt alls. Det finns en balans för allt, så att säga att "onödigt bra finns inte" är ju inte sunt det heller.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-08 20:46

Vem avgör vad som är onödigt bra då?
Den som har eller den som inte har?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-03-08 20:51

Perfector skrev:Vem avgör vad som är onödigt bra då?

Admin.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-08 22:07

8O Jag gillar onödigt bra!

Titta här hur trevlig miljö det kunde bli om allt var onödigt bra.

Chess.jpg
Väl snidade pjäser!
Chess.jpg (90.28 KiB) Visad 5319 gånger

Borste.jpg
Hårborste som inte går av för hackor!
Borste.jpg (84.48 KiB) Visad 5319 gånger

Maestro_White_34.jpg
Onödigt bra högtalare!
Maestro_White_34.jpg (190 KiB) Visad 5319 gånger

7810_023260_190_eleventy_001_06.1578062077.jpg
Premium bomberjacka!
7810_023260_190_eleventy_001_06.1578062077.jpg (658.68 KiB) Visad 5319 gånger

orangeri_amanda_00.jpg
Välgjort växthus!
orangeri_amanda_00.jpg (343.45 KiB) Visad 5319 gånger

PK05193-ZZZ_Pelikan-Toledo-M900-Fountain-Pen-Gold-Cap_P1.jpg
Utsmyckad penna!
PK05193-ZZZ_Pelikan-Toledo-M900-Fountain-Pen-Gold-Cap_P1.jpg (87.77 KiB) Visad 5319 gånger

MB.jpg
Läderinbunden guldinfattad bok!
MB.jpg (435.43 KiB) Visad 5319 gånger

Varför nöja sig med mindre än onödigt bra?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 22:32

Den som inte har, speciellt den som ÄVEN är bitter&avundsjuk

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-08 23:01

Bra fråga, jag vet inte svaret iaf. Hela den här topicen är väl ändå mer åt det filosofiska hållet så några raka o direkta svar finns nog inte heller.

Mogen kommentar. Du har alltså fortfarande inget vettigt att komma med i diskussionen?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-08 23:16

En sådan här för artonhundra. onödigt bra? Eller bara onödigt dyr?

Bild

/ B

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-08 23:18

Tell skrev:

Mogen kommentar. Du har alltså fortfarande inget vettigt att komma med i diskussionen?

Lägg ned påhoppen nu Tell.
Den som HAR kan ju rimligen inte anse att det är onödigt bra då denne skaffat Hifi-systemet.
Återstår sålunda den som INTE har. Och de bitter&avundsjuka hetsar upp sig mest.

Tell

Inläggav Tell » 2020-03-08 23:40

Tell skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Den som inte har, speciellt den som ÄVEN är bitter&avundsjuk

Den som HAR kan ju rimligen inte anse att det är onödigt bra då denne skaffat Hifi-systemet.
Återstår sålunda den som INTE har. Och de bitter&avundsjuka hetsar upp sig mest.

Ja du kör ju med ett lite mer subtilt påhopp du, för det var precis vad jag kände att den kommentar var.
Att tro att det handlar om random bitterhet o avundsjuka kan man ju göra, men jag ser det lite djupare än så. Har förklarat mitt tänk lite tidigare i tråden och iofs i andra trådar ibland. I grund o botten är det slösari av jordens resurser, så att köra på o overkilla överallt hela tiden som du verkar tycka man ska göra är både ineffektivt o själviskt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-08 23:41

Bill50x skrev:En sådan här för artonhundra. onödigt bra? Eller bara onödigt dyr?

[ Bild ]

/ B

Är förklädet svensktillverkat av svenskt vegetabilgarvat läder?

Jag har handlat läder produkter från https://www.maleraslader.com som jag blivit nöjd med!

Dock ej förkläden
https://www.maleraslader.com/product.html/svenskt-skinnforklade?category_id=78
Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-03-08 23:49

dewpo skrev:Är förklädet svensktillverkat av svenskt vegetabilgarvat läder?

Inte den blekaste aning, bara en illustration vad som kan anses som "onödigt". Den enda som kan avgöra detta är väl den som köpt produkten ifråga, oavsett om det handlar ett förkläde för 1800 kronor eller en pickup för 45 tusen.

Hela frågeställningen om något är "overkill" är egentligen en fel ställd fråga. Att i ett rum på 20 kvadratmeter ha 12 baslådor med varsin 12:a och några tusen watt att driva det hela - är det overkill? För mig kanske men inte för grannen. Behöver jag 500 hästar i min bil? Njae, knappast för att transportera mig och några matvaror till landet, men kanske för att det är kul att gasa på ibland.

/ B

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-09 00:05

Bill50x skrev:
dewpo skrev:Är förklädet svensktillverkat av svenskt vegetabilgarvat läder?

Inte den blekaste aning, bara en illustration vad som kan anses som "onödigt". Den enda som kan avgöra detta är väl den som köpt produkten ifråga, oavsett om det handlar ett förkläde för 1800 kronor eller en pickup för 45 tusen.

Hela frågeställningen om något är "overkill" är egentligen en fel ställd fråga. Att i ett rum på 20 kvadratmeter ha 12 baslådor med varsin 12:a och några tusen watt att driva det hela - är det overkill? För mig kanske men inte för grannen. Behöver jag 500 hästar i min bil? Njae, knappast för att transportera mig och några matvaror till landet, men kanske för att det är kul att gasa på ibland.

/ B

Men problemet i västvärlden är ju inte att saker görs för noggrant och omständligt,
Utan att vi nästan drunknar i massproducerad skit :evil:

Prispressen i dagens samhälle har ju ledet till att saker har så kortlivslängd att man knappt hinner få hem dem innan de havererar.

Tyvärr så har ju ofta inte de lite dyrare produkterna heller kvalité som motsvarar priset utan är överprissatta, Men det är ju en annan fråga :|

Jag skulle gissa att 1800 för ett förkläde i högkvalité som håller länge om det sköts väl är rimligt.
Men att vartannat förkläde i den prisklassen inte har kvalité som rättfärdigar prislappen!

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2020-03-10 21:47

Tell skrev:
Tell skrev:

Ja du kör ju med ett lite mer subtilt påhopp du, för det var precis vad jag kände att den kommentar var.
Att tro att det handlar om random bitterhet o avundsjuka kan man ju göra, men jag ser det lite djupare än så. Har förklarat mitt tänk lite tidigare i tråden och iofs i andra trådar ibland. I grund o botten är det slösari av jordens resurser, så att köra på o overkilla överallt hela tiden som du verkar tycka man ska göra är både ineffektivt o själviskt.

Att du kände dig kränkt av vad jag anser, var inte min mening. Men tycker du inte att du drar det för långt?
Svaret på frågan kan ju rimligen inte vara ett annat eller hur? I alla andra fall bryr personen sig ju inte om frågan overkill eller inte.

Att något är overkill är ofta det bästa för naturen. Förr tillverkades redskap, möbler mm för att hålla flera generationer. Det är ju kanon. Järfört med dagens IKEA som uppmanar till köp nya möbler o släng de gamla.

AlbertHall

Inläggav AlbertHall » 2020-03-11 00:14

Att något skulle vara sk "onödigt" bra är verkligen inget problem. Det finns inget som är onödigt bra.
Blanda inte ihop onödigt bra med onödigt högt pris vilket så klart är en realitet.

Däremot produceras det massor av prylar som är onödigt dåliga oavsett pris. Det är däremot ett problem. T ex.

1. Smartphones
2. Bärbara PC:s
3. Diskmaskiner
4. Många bilar
5. Skor i de flesta fall
6. Surfplattor
7. Bläckstråleskrivare

Osv, bara att fylla på listan. Det finns hur mycket som helst.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-03-11 16:30

Jag surfade efter schack bräden :|
När jag plötsligt insåg att onödigt bra existerar,
Det är inte vanligt förekommande :evil:
Men det existerar :oops:
OVERKILLCHESSSET.jpg
OVERKILLCHESSSET.jpg (257.47 KiB) Visad 5139 gånger

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 20:10

Onödigt knasigt kanske?

Eller:
Jo, jag vet att jag aldrig kommer att kräma på för fullt. Men bara känslan av att veta att jag kan göra det...
Jo, jag vet att jag inte spelar sådan musik som innehåller påtagliga ljud under 10Hz. Men bara känslan av att veta att den klarar det...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-11 22:27

Strmbrg skrev:Onödigt knasigt kanske?

Eller:
Jo, jag vet att jag aldrig kommer att kräma på för fullt. Men bara känslan av att veta att jag kan göra det...
Jo, jag vet att jag inte spelar sådan musik som innehåller påtagliga ljud under 10Hz. Men bara känslan av att veta att den klarar det...

Får mig att tänka på en trimmad bil.
Massor med effekt man aldrig använder.
Det brukar innebära mjukare gång vid smygkörning.
Kan nog tänka mig att massor med effekt som man inte drar nytta av har fördelen av oansträngt och naturligt ljud.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-03-11 22:47

Perfector skrev:Kan nog tänka mig att massor med effekt som man inte drar nytta av har fördelen av oansträngt och naturligt ljud.

Kanske det. Å andra sidan om man spelar långt under max så borde det ju vara så med ett slutsteg på 50 Watt såväl som ett mycket kraftigare.

Jag hade ett engelskt stereoslutsteg som heter Exposure 3010 eller nåt ditåt. 100 Watt i 8 Ohm eller så.
Flux hux fick jag för mig att jag skulle skaffa ett Rotel RB 1590 på 350 Watt istället. Orsaken var nog inte så genomtänkt, det vill säga jag kunde nog ha kört vidare med Exposuren. Jag spelar ju aldrig särskilt högt. Jag har inte ens fått för mig att "testa vad den klarar" eller blivit nyfiken på hur högt det låter på max.
Jag vill inte, jag är inte intresserad av det även om det bara är att hålla nere plusknappen på fjärren några sekunder.
Jag spelar aldrig musik i syfte att "höra hur anläggningen klarar av den". Aldrig utmanande lågbas eller något annat som jag inte av rent musikaliska skäl vill lyssna på.

Annat var det i tjugoårsåldern. Då brydde jag mig nästan bara om ljudet och nästan inte alls om musiken.
Jag var fanimej inte intresserad av musik. Jag var bara intresserad av utrustningen. :D
Lite som att fotografera mest för att se vad kameran och objektiven klarar. Trista men svåra motiv. Ströljus, skärpa, färgavvikelser, blir raka linjer raka på bild? Hur är kantskärpan på största bländare? Jättekul...
:?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-03-11 23:09

Strmbrg skrev:
Perfector skrev:Kan nog tänka mig att massor med effekt som man inte drar nytta av har fördelen av oansträngt och naturligt ljud.

Kanske det. Å andra sidan om man spelar långt under max så borde det ju vara så med ett slutsteg på 50 Watt såväl som ett mycket kraftigare.

Jag hade ett engelskt stereoslutsteg som heter Exposure 3010 eller nåt ditåt. 100 Watt i 8 Ohm eller så.
Flux hux fick jag för mig att jag skulle skaffa ett Rotel RB 1590 på 350 Watt istället. Orsaken var nog inte så genomtänkt, det vill säga jag kunde nog ha kört vidare med Exposuren. Jag spelar ju aldrig särskilt högt. Jag har inte ens fått för mig att "testa vad den klarar" eller blivit nyfiken på hur högt det låter på max.
Jag vill inte, jag är inte intresserad av det även om det bara är att hålla nere plusknappen på fjärren några sekunder.
Jag spelar aldrig musik i syfte att "höra hur anläggningen klarar av den". Aldrig utmanande lågbas eller något annat som jag inte av rent musikaliska skäl vill lyssna på.

Annat var det i tjugoårsåldern. Då brydde jag mig nästan bara om ljudet och nästan inte alls om musiken.
Jag var fanimej inte intresserad av musik. Jag var bara intresserad av utrustningen. :D
Lite som att fotografera mest för att se vad kameran och objektiven klarar. Trista men svåra motiv. Ströljus, skärpa, färgavvikelser, blir raka linjer raka på bild? Hur är kantskärpan på största bländare? Jättekul...
:?

Min förstärkare har samma trissor i slutsteget som HK PM660, dvs 2 st. 350 W, en positiv och en negativ. Trots att den bara lämnar 2x200W i 8 Ohm.
Det gör att den kan trycka på med massor av ström utan problem vilket ger klart och rent transparent ljud på låga nivåer.
Mycket effekt kan kanske vara en fördel om man vill dra nytta av egenskaperna som följer med den höga effekten, även om man inte använder dom ens till hälften.
Men det kan man ju alltid fundera över en stund.

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-03-12 14:18

Prylarna, oavsett av vad för slag, skall ju helst inte vara bättre än att man kan pilla med egna – verkliga eller inbillade – förbättringar.
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-12 14:31

Perfector skrev:Får mig att tänka på en trimmad bil.

Ja, igår kväll fick jag möjlighet att provköra min svägerskas dagsfärska Tesla 3 Dual Motor - och jag gjorde precis den här reflektionen. Verkligen onödigt stark motor! Men förstås en fantastisk bil på många sätt.
Så visst finns det onödig overkill inom många områden och såklart även inom HiFi. I Sverige ska väl ändå lagom vara bäst! :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-03-12 14:34

OT, så är vårvädret just nu onödigt dåligt i Gbg - med stormbyar, snedregn och snöflingor stora som handflator (förvisso barnhänder, men ändå...)!

Återgå till Generellt om hifi