Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Han menar väl inte att sådana högtalare i sig låter bättre, men OM man har en sådan högtalare är det bästa att driva förstärkaren i sitt optimala driftområde. Dom flesta förstärkare har bäst prestanda vid relativt hög effekt, men då blir det ju orimligt hög ljudnivå. Om man då har en förstärkare som är konstruerad att prestera optimalt vid tex 1W så hamnar man mer "i zonen" med sådana högtalare. Väldigt logiskt enligt mig.
JM skrev:xeizo skrev:Han menar väl inte att sådana högtalare i sig låter bättre, men OM man har en sådan högtalare är det bästa att driva förstärkaren i sitt optimala driftområde. Dom flesta förstärkare har bäst prestanda vid relativt hög effekt, men då blir det ju orimligt hög ljudnivå. Om man då har en förstärkare som är konstruerad att prestera optimalt vid tex 1W så hamnar man mer "i zonen" med sådana högtalare. Väldigt logiskt enligt mig.
Lyssna o återkom.
JM
Max_Headroom skrev:Att bygga bra högtalare med låg känslighet är skitsvårt, nästan ingen har lyckats med det.
JM skrev:Scott Wilkinson talk with audio legend Mark Levinson about music and the art of audio reproduction. (2012)
Mark Levinson är en visionär audioutvecklare av bla dyra förstärkare. Han har även utvecklat högtalare med mycket hög verkningsgrad.
Han menar att den höga verkningsgraden ger ett bättre ljud om förstärkarna är anpassade för att prestera optimalt vid låga effekter.
Han menar att högtalare med hög verkningsgrad ger bättre ljud än högtalare med låg verkningsgrad baserat på hans bakgrund som musiker.
Jag har personligen haft många olika högtalare med hög verkningsgrad typ JBL L300, JBL 4425, Tannoy 15", Altec Voice of The Theatre, Lowther PM2/4 i horn, DIY horn mfl vilka inom vissa områden men ej alla var exceptionella.
Minnesbilden är att högtalare med låg verkningsgrad var tråkiga och återhållsamma jämförelsevis.
På något sätt "anti-live".
Fakta? Om det är sant hur är det möjligt?
https://www.danielhertz.com/
https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false
JM
Master Class also offers A+, an algorithm that fills in the steps of the PCM waveform with original musical information, ...
Master Class also offers A+, an algorithm that fills in the steps of the PCM waveform with original musical information, ...
Morello skrev:Vill minnas att det är Beyma-element. "master class" är en EQ, som kanske behövs för att återställa klangen pga högtalarna.![]()
Se och lär - ML är en välklädd man.
Hur månag utställare bär slips idag på en mässa? Det borde vara obligatoiskt.
hcl skrev:Master Class also offers A+, an algorithm that fills in the steps of the PCM waveform with original musical information, ...
Hmm? ”Master Class” låter som en multibands kompressor, expander och EQ samt uppsampling (enl. ovan?). I varje fall är det ungefär,så,det låter när man lyssnar på exemplen på sidan > länk <
Det är onekligen lite fult att de i lyssningsexemplen inte håller medelnivån konstant. Annars belyser det på ett tydligt sätt varför Loudness-war existerar.
hifikg skrev:Vad tyckte Mark om Stigs högtalare?
petersteindl skrev:Mark Levinson HQD systemThe world’s first tri-amplified reference system for music listening: The HQD system – 2 x Hartley 24” woofers, 4 x QUAD electrostatic midranges, 2 x Decca ribbon tweeters, powered by six ML-2 amplifiers and two LNC-2 Electronic Crossovers, with custom pure silver interconnect cables and custom speaker wires.
Lådorna till dessa 24"are designades av Stig Carlsson![]()
![]()
[ Bild ]
För er som undrar vad Mark Levinson håller på med idag så kan jag förtälja att han har ett nytt märke som heter Daniel Hertz.
Han är ju ättling till Hertz, ni vet, han som uppfann frekvenserna Hz![]()
Där har han en uppsjö nya SOTA prylarhttp://www.danielhertz.com/
Här är något för Morello, nämligen Mark Levinson Watch i 24 karats roseguld, ihopsatt av Louis Abraham Breguet & Cies. Utvecklad av ML i 5 år![]()
http://www.danielhertz.com/media/ml-watch-letter-web.jpg
Här har vi Mark Levinsons kollegor och kumpaner. Här ligger andra i lä minsann![]()
http://www.danielhertz.com/about-dh
Här är ett litet kortfattat utdrag ur gubbens apparathistoria![]()
1970’s – Mark Levinson Audio Systems (MLAS)
LNP-1 Preamplifier
LNP-2 Professional Preamplifier
JC-1 Moving Coil Cartridge Preamplifier
JC-1AC Moving Coil Cartridge Preamplifier
JC-2 Straightline Preamplifier
LNC-2 Electronic Crossover
ML-1 Preamplifier
ML-2 Class A Mono Amplifier with regulated power supplies
ML-3 Stereo Power Amplifier
ML-5 modified Studer A-80 professional tape recorder with custom electronics
ML-6A Dual Mono Preamplifier
ML-7 Preamplifier
ML-7A Preamplifier
ML-8 Microphone Preamplifier
ML-9 Power Amplifier
ML-10 Preamplifier
ML-11 Preamplifier
ML-12 Power Amplifier
1980’s – mid 1990’s: Cello
Cello Audio Palette, world’s first no-compromise analog equalizer
Cello Audio Suite
Cello Performance Mono Power Amplifier with regulated choke power supplies, 6,000 Watts @ 2 Ohms in bridged mode.
Cello Encore preamp
Cello Encore 1MΩ preamp
Cello Encore Mono Power Amplifier
Cello Duet 350 amplifier
Cello Amati loudspeaker
Cello Premier Loudspeaker
Cello Master Loudspeaker
Grand Master Reference loudspeaker
Cello Serafin active monitor loudspeaker
Cello Legend loudspeaker
Cello Strings cables and interconnects, industry first with Litz construction, Teflon dielectric, and Swiss-made Fischer connectors.
Cello Reference Digital to Analog Converter
1990’s – mid 2000: Red Rose Music
Red Rose Music Model One Reference amplifier
Red Rose Music Model Two amplifier
Red Rose Music Model Three preamplifier
Red Rose Music Model Five integrated amp
Red Rose Music Passion amplifier
Red Rose Music Affirmation amplifier
Red Rose Music Rosette amplifier
Red Rose Music Rosette Two phono stage
Red Rose Music Spirit integrated amp
Red Rose Music Genius integrated amp with inboard USB digital-to-analog converter
Red Rose Music Revelation loudspeaker
Red Rose Music R-3 loudspeaker
Red Rose Music Rosebud loudspeaker
Red Rose Music Rosebud II loudspeaker
Red Rose Music Classic loudspeaker
Red Rose Music M1 Multi-Channel Power Amplifier
Red Rose Music M2 loudspeaker
Red Rose Music M-3 subwoofer
Red Rose Music Meditation loudspeaker
Säga vad man vill om farbror, men han har inte legat på latsidan. Dessutom, med tanke på vad som nämnts i denna tråd vad gäller SOTA, så platsar nog samtliga dessa apparater in![]()
Sedan kan man läsa om lite ditten och datten http://www.danielhertz.com/about-mark-levinson
Men historien stannar inte bara här. Peter Lyngdorf har ju ett samarbete med Steinway & Sons. Sånt kan ju inte tolereras. Nån måtta får det väl vara på obalansenMark Levinson vill ju inte vara sämre, så han har samarbete med Petrof pianos
http://www.danielhertz.com/petrof-pianos
Men, detta räcker ju inteVi måste ju förnöja damerna också
så låt oss se vad Daniel Hertz ytterligare har att erbjuda:
http://www.goldcreams.com/ Varsågod och stig på
Mark Levinson skrev:Mark Levinson is a legend around the world for his dedication to uncompromised excellence in music and to improving the quality of life for women. The book "Satisfaction, the Art of the Female Orgasm", was co-authored by Mark Levinson and (former wife) Kim Cattrall of Sex & the City fame. The book sold over 2 million copies in different languages, was a New York Times Best Seller, and created a revolution in awareness of the true nature and needs of a woman's sexuality.
Mark Levinson's father, was Dr. Daniel J. Levinson, author of the bestselling books "Seasons of a man's life" and "Seasons of a woman's life". "Seasons of a woman's life" revealed for the first time the challenges, difficulties and decisions that almost all women have to make.
Mark Levinson's great uncle, physicist Heinrich Hertz (kHz, MHz, GHz) was the first to demonstrate the electromagnetic wave, and that's the beginning of audio and telecommunications. A Hertz is the official measurement of all frequencies and sound.
Since 1974, Mark Levinson is a reference in the music world, where the elegance and incomparably beautiful sound of his products continue to reveal the true soul of music.
Ja, Objektivisten, kanske den där boken också är SOTA![]()
![]()
BB, du får gänga dig med Madde och skriva små intima böcker![]()
Nu lämnar jag över ordet![]()
![]()
MvH
Peter
Harryup skrev:Hade inte Bosse Bengtsson samarbete med Red Rose?
CH skrev:Kan ingen nu återge historien om slagsmålet (?) mellan Mark Levinson och Sperrling....?
Vill minnas att det handlade om krokodilskor..
juanth skrev:CH skrev:Kan ingen nu återge historien om slagsmålet (?) mellan Mark Levinson och Sperrling....?
Vill minnas att det handlade om krokodilskor..
Nu blev iaf jag nyfiken...
Vem av dem hade krokodilskor?
petersteindl skrev:juanth skrev:CH skrev:Kan ingen nu återge historien om slagsmålet (?) mellan Mark Levinson och Sperrling....?
Vill minnas att det handlade om krokodilskor..
Nu blev iaf jag nyfiken...
Vem av dem hade krokodilskor?
ML ställde ut sitt HQD-system på Park Hotel tillsammans med Glotta AB som var distributör. Roger Sperrling kom dit och störde sig på ML och hans krokodilskinnskor. Det blev handgemäng och Roger sparkade ML på ett känsligt ställe. Roger hade kniv med sig så det blev nog lite hotfullt. Jag var själv inte där, men de som var där berättade. Det är ganska vanligt i branschen att det blir vilda slagsmål på mässor och visningar och även i butiker. Det är inget att bry sig i.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:
Nu blev iaf jag nyfiken...
Vem av dem hade krokodilskor?
ML ställde ut sitt HQD-system på Park Hotel tillsammans med Glotta AB som var distributör. Roger Sperrling kom dit och störde sig på ML och hans krokodilskinnskor. Det blev handgemäng och Roger sparkade ML på ett känsligt ställe. Roger hade kniv med sig så det blev nog lite hotfullt. Jag var själv inte där, men de som var där berättade. Det är ganska vanligt i branschen att det blir vilda slagsmål på mässor och visningar och även i butiker. Det är inget att bry sig i.
Mvh
Peter
Körde du också med kniv eller hade du någon specialare?
JM
Japp, det var hårda tider på 70 och 80 och 90-talet.hifikg skrev:ÄR ganska vanligt? Really!?
petersteindl skrev:ML ställde ut sitt HQD-system på Park Hotel tillsammans med Glotta AB som var distributör. Roger Sperrling kom dit och störde sig på ML och hans krokodilskinnskor. Det blev handgemäng och Roger sparkade ML på ett känsligt ställe. Roger hade kniv med sig så det blev nog lite hotfullt. Jag var själv inte där, men de som var där berättade. Det är ganska vanligt i branschen att det blir vilda slagsmål på mässor och visningar och även i butiker. Det är inget att bry sig i.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:ML ställde ut sitt HQD-system på Park Hotel tillsammans med Glotta AB som var distributör. Roger Sperrling kom dit och störde sig på ML och hans krokodilskinnskor. Det blev handgemäng och Roger sparkade ML på ett känsligt ställe. Roger hade kniv med sig så det blev nog lite hotfullt. Jag var själv inte där, men de som var där berättade. Det är ganska vanligt i branschen att det blir vilda slagsmål på mässor och visningar och även i butiker. Det är inget att bry sig i.
Jag var där på Park. Men inte under bråket. Har bara träffat nämnde Sperrling en enda gång, fick inte uppfattningen att han kunde bli så upprörd
Hade sällskap med ML och Stan Getz i hissen ner och då sade Stan att digital musik var som att ta den finaste oxfilén, hacka den i bitar och göra hamburgare av den!
/ B
goat76 skrev:Jag har lite novis-frågor som kanske eller kanske inte har med hög känslighet att göra, men iallafall, vad får vissa högtalare att prestera bättre än andra vid låg volym?
När man läser diverse lyssnings-intryck på högtalaren Buchardt s400 så verkar den allmänna uppfattningen vara att man behöver kräma på lite mer för att ljudet ska ”släppa”, annars låter de lite instängda och kanske(?) aningen tråkiga.
Kan man genom att bara titta på specifikationen utröna hur en viss högtalare fungerar avseende detta, presterar en högtalare som ligger på 90 och uppåt i känslighet bättre vid lägre volymer, eller är det en kombination av sensitivitet och impendans eller har det lika mycket att göra med hur förstärkaren hanterar lasten, eller annat?
Än en gång, förlåt för novis-frågorna ifall de inte passar in i tråden.![]()
BUCHARDT S400
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm (14.4” x 7” x 9.45”)
Weight: 18 kg / set
https://www.buchardtaudio.com/shop/s400-smoked-oak
Bill50x skrev:Hade sällskap med ML och Stan Getz i hissen ner och då sade Stan att digital musik var som att ta den finaste oxfilén, hacka den i bitar och göra hamburgare av den!
hifikg skrev:Bill50x skrev:Hade sällskap med ML och Stan Getz i hissen ner och då sade Stan att digital musik var som att ta den finaste oxfilén, hacka den i bitar och göra hamburgare av den!
Mums! Han var nog lurad av alla fyrkantstrappor som illustrerade digitalt ljud på den tiden.
Almen skrev:Ja, jag tycker det är lite elakt mot Stan Getz att återupprepa en så oinformerad och dum kommentar. Men av någon anledning gillar Bill50x att köra med den.
hifikg skrev:Almen skrev:Ja, jag tycker det är lite elakt mot Stan Getz att återupprepa en så oinformerad och dum kommentar. Men av någon anledning gillar Bill50x att köra med den.
Vadårå? Har man hört Stan Getz säga något så lär man ju citera det
hifikg skrev:Jag är nog skyldig till att ha gjort den generaliseringen i början av den digitala eran. Jag trodde på den själv så till den grad att jag blev en av de sista i Sverige som skaffade CD-spelare (1985 eller 86).
Almen skrev:hifikg skrev:Almen skrev:Ja, jag tycker det är lite elakt mot Stan Getz att återupprepa en så oinformerad och dum kommentar. Men av någon anledning gillar Bill50x att köra med den.
Vadårå? Har man hört Stan Getz säga något så lär man ju citera det
Ja, var det det enda han hade att säga så har man ju inget annat att komma med. Men då hade jag nöjt mig med "Jag har åkt i samma hiss som Stan Getz!!!"
Tangband skrev:goat76 skrev:Jag har lite novis-frågor som kanske eller kanske inte har med hög känslighet att göra, men iallafall, vad får vissa högtalare att prestera bättre än andra vid låg volym?
När man läser diverse lyssnings-intryck på högtalaren Buchardt s400 så verkar den allmänna uppfattningen vara att man behöver kräma på lite mer för att ljudet ska ”släppa”, annars låter de lite instängda och kanske(?) aningen tråkiga.
Kan man genom att bara titta på specifikationen utröna hur en viss högtalare fungerar avseende detta, presterar en högtalare som ligger på 90 och uppåt i känslighet bättre vid lägre volymer, eller är det en kombination av sensitivitet och impendans eller har det lika mycket att göra med hur förstärkaren hanterar lasten, eller annat?
Än en gång, förlåt för novis-frågorna ifall de inte passar in i tråden.![]()
BUCHARDT S400
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm (14.4” x 7” x 9.45”)
Weight: 18 kg / set
https://www.buchardtaudio.com/shop/s400-smoked-oak
1. Varför låter vissa högtalare bra även på låg volym ?
Svar: beror på mycket , men mina egna experiment visar på att mängden dämpmaterial och sorten på dämpmaterialet har spelat viss roll i alla de fall jag testat. Fårull har visat sig göra att det låter bra även på låg volym. ( vill man ha isotermiserande material passar fårull dåligt ). Överdämpade lådor kan även låta lite instängt vid lägre volymer.
Du kan experimentera själv genom att tex. ta bort allt dämpmaterial i dina egna Majik 140 . Låter det bättre vid låg volym ?
Sådana liknande tester har jag gjort på 90-talet och det visade för mig ett samband hur ljudet uppfattades.
2. Jag upplever en skillnad med aktiv drivning av Jbl 530 kontra passiv, ljudet släpper bättre och låter mindre ansträngt både då man spelar svagt och starkt med aktiv drift.
3. Du bör lyssna själv på Buchardt s400. En waveguide låter lite ovant till en början, då den ofta ger betydligt lägre distorsion och bättre spridningsegenskaper tillsammans med boomern än en normal diskant. Vid 3 kHz kan distorsionen med hjälp av en bra implementerad waveguide vara bara hälften så hög som utan waveguide.
4. Ingenting av detta kan utläsas av specifikationer, känslighet eller ens frekvensgångsmätningar gällande om högtalaren låter överdämpat vid låga ljudnivåer eller ej.
5. Peter kan säkert bidra med mer erfarenhet.
Slut på OT.
goat76 skrev:Tangband skrev:goat76 skrev:Jag har lite novis-frågor som kanske eller kanske inte har med hög känslighet att göra, men iallafall, vad får vissa högtalare att prestera bättre än andra vid låg volym?
När man läser diverse lyssnings-intryck på högtalaren Buchardt s400 så verkar den allmänna uppfattningen vara att man behöver kräma på lite mer för att ljudet ska ”släppa”, annars låter de lite instängda och kanske(?) aningen tråkiga.
Kan man genom att bara titta på specifikationen utröna hur en viss högtalare fungerar avseende detta, presterar en högtalare som ligger på 90 och uppåt i känslighet bättre vid lägre volymer, eller är det en kombination av sensitivitet och impendans eller har det lika mycket att göra med hur förstärkaren hanterar lasten, eller annat?
Än en gång, förlåt för novis-frågorna ifall de inte passar in i tråden.![]()
BUCHARDT S400
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm (14.4” x 7” x 9.45”)
Weight: 18 kg / set
https://www.buchardtaudio.com/shop/s400-smoked-oak
1. Varför låter vissa högtalare bra även på låg volym ?
Svar: beror på mycket , men mina egna experiment visar på att mängden dämpmaterial och sorten på dämpmaterialet har spelat viss roll i alla de fall jag testat. Fårull har visat sig göra att det låter bra även på låg volym. ( vill man ha isotermiserande material passar fårull dåligt ). Överdämpade lådor kan även låta lite instängt vid lägre volymer.
Du kan experimentera själv genom att tex. ta bort allt dämpmaterial i dina egna Majik 140 . Låter det bättre vid låg volym ?
Sådana liknande tester har jag gjort på 90-talet och det visade för mig ett samband hur ljudet uppfattades.
2. Jag upplever en skillnad med aktiv drivning av Jbl 530 kontra passiv, ljudet släpper bättre och låter mindre ansträngt både då man spelar svagt och starkt med aktiv drift.
3. Du bör lyssna själv på Buchardt s400. En waveguide låter lite ovant till en början, då den ofta ger betydligt lägre distorsion och bättre spridningsegenskaper tillsammans med boomern än en normal diskant. Vid 3 kHz kan distorsionen med hjälp av en bra implementerad waveguide vara bara hälften så hög som utan waveguide.
4. Ingenting av detta kan utläsas av specifikationer, känslighet eller ens frekvensgångsmätningar gällande om högtalaren låter överdämpat vid låga ljudnivåer eller ej.
5. Peter kan säkert bidra med mer erfarenhet.
Slut på OT.
Tack för svar, Tangband.
Jag hade gärna sett och hoppats på att detta fenomen kunde avläsas i specifikationen så att inringandet av eventuella köp av högtalare hade förenklats. Jag drar ofta ner volymen rejält efter 22:00 för grannarnas skull plus att det förenklar vid mixning om ljudet mer gradvis förändras vid olika volym istället för att tydligt ”släppa” först vid ett viss volym-pådrag.
När man mixar lyssnar man ofta på ett kortare stycke gång efter gång där man A/B-växlar mellan dessa för att avgöra vilket som låter bäst vilket troligtvis är rätt störande för grannarna, vilka man kunde bespara denna tortyr ifall man kan lita på det man hör vid lägre volym. Mina nuvarande högtalare låter rätt okej vid lägre volym men Buchardt s400 verkar ha en tydlig gräns för när de ”släpper” vilket skulle försvåra mixning vid varierad volym.
hifikg skrev:Jag är nog skyldig till att ha gjort den generaliseringen i början av den digitala eran. Jag trodde på den själv så till den grad att jag blev en av de sista i Sverige som skaffade CD-spelare (1985 eller 86).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster