av matssvensson » 2020-05-25 07:41
Min nuvarande lösning är en blandning av aktiv och passiv delning, drivet av konstruktionsmålet med mina hemkokta högtalare. Dipolkonstruktionen behöver lite extra hjälp med sin dåliga verkningsgrad i det lägre registret och att åstadkomma det med passiva komponenter blev alltför dyrt samt dessutom onödigt att elda bort en massa effekt som värme i övriga register.
Nu är basarna helt aktivt delade med behärskad förstärkning där det behövs och delningen mellan mellanregister och diskanter sker i huvudsak med passiva komponenter. Viss frekvensjustering sker även där med hjälp av det aktiva filtret. Att gå helt aktivt kräver fler slutsteg än jag har plats och vill ta mig råd till för närvarande, utan att jag kan se några direkta ljudmässiga fördelar.
För utveckling Är det suveränt smidigt att använda min miniDSP 2x4 balanced, men mitt aktiva filter är märkbart tystare. Det skulle vara roligt att undersöka om en helt digital lösning kan åstadkomma ännu bättre slutresultat, men hittills har jag känt mig alltför lat och nöjd för att starta ett sånt projekt.
/mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik