Kvalitet på Hifi-VHS-spelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Kvalitet på Hifi-VHS-spelare?

Inläggav Skrivbordet » 2020-06-03 09:56

Sådana dyker upp på loppisar då och då; och billiga är de.
VHS kassetter finns det ju mängder av...
Hur passar de som alternativ till kassettband?
Bättre återgivning? Sämre?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Kvalitet på Hifi-VHS-spelare?

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 10:59

Bara videotrumman är i bra skick så kan sådana spelare låta riktigt bra, fullt i klass med de bästa kassettdäcken. Lite opraktiskt sätt att lagra musiken på dock, de allra flesta band klarar 3 timmar (vhs-180) eller 4 (vhs-240) och det blir ett evigt spolande för att komma till rätt avsnitt. Man bör mao anteckna var musiken ligger. Men för att spela in tex partymusik eller köra ravepartyn så är det ju händigt att bara mata in en kassett och köra :-)

Jag körde med en sådan spelare ett par år i slutet av -80 början av -90, men när alla kassetter stals vid ett inbrott tröttnade jag och fortsatte med vinyler och vanligt kassettdäck.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-03 11:10

Idag kan man ju annars lagra data på exempelvis en USB-sticka eller en hårdskiva.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2020-06-03 14:49

Morello skrev:Idag kan man ju annars lagra data på exempelvis en USB-sticka eller en hårdskiva.

Jo, men min fråga var "som alternativ till kassettband". :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 14:56

Morello skrev:Idag kan man ju annars lagra data på exempelvis en USB-sticka eller en hårdskiva.

Jo, men dröjer ganska många år innan dessa anses vara "retro" :-)

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-03 15:31

Skrivbordet skrev:

Jag ställer mig tveksam.
Formatet med så stora kassetter tar mycket plats.
Då blir frågan om lagringskapaciteten motiverar det eller om det blir ett enormt slöseri med utrymme.
Se'n undrar jag om VHS har indexspelning så man kan spola igenom och hitta spår som på många kassettdeck?
Min Yahama KX-250 kan ju introspola så man kan hitta speciella spår man vill lyssna på.
Visst kan det se coolt ut med stora kassetter, men är det praktiskt?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-03 15:43

Skrivbordet skrev:

Varför skulle det inte vara ett alternativ till kassettband?
-Snabbt att bläddra mellan låtarna, möjlighet till perfekt ljud, kompakt format osv.

Ljudlagring på VHS-band går fetbort för mig. -Känslig teknik som det kommer att bli svårt att underhålla. Min erfarenhet är även att banden slits relativt snabbt så att man lätt får störningar om spolar och lyssnar ofta och inte håller maskinen i skick. Att spola och hitta på ett långt videoband är svårt, krångligt och tidsödande (kommer inte ihåg om det där med tidskoder fanns och fungerade). Hur som helst, användarmässigt är det en katastrof jämfört med kassettband om man vill leta upp och spela enskilda låtar smidigt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-03 17:01

Det hör inte till ämnet förvisso, men jag kände ändå att jag ville passa på att nämna, att jag struntar i stort sett helt i metoder att lagra och spela upp musik numera.
Vad jag menar är att jag enbart väljer metod efter vad jag tycker är enkelt och bra. För min del så gäller numera enbart Tidal.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-03 17:05

Tidal är dock ingen metod för lagring. Problemen med Tidal och liknande tjänster är legio och har uppmärksammats alltför många gånger för att tjata om dem igen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-03 17:24

Morello skrev:Tidal är dock ingen metod för lagring. Problemen med Tidal och liknande tjänster är legio och har uppmärksammats alltför många gånger för att tjata om dem igen.

Mja och mjo. Jag vill nog se Tidal som en lagringsmetod. De lagerhåller en himskans massa musik som jag i min tur kan ”lagra” som favoriter hos dem.
Beträffande ljudet så är det inga problem med den klassiska musiken.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2020-06-03 17:32

Har du sålt skivsamlingen?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2020-06-03 17:48

E skrev:Har du sålt skivsamlingen?

Mvh E*

Nej, alla CD står kvar här i hyllorna. Men jag har inte skaffat någon ny spelare efter att den gamla la ner projektet.
Jag ser ingen anledning att spela CD då den klassiska musiken finns på Tidal och i osabbat skick.
Så lite fokus som det bara går på allt utom musiken.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-03 19:44

Skrivbordet skrev:

Om bandlagring och billigt är dina enda krav kan det säkert vara bättre än kasettband, annars håller jag med Morello. Varför, liksom?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 22:26

Strmbrg skrev:Mja och mjo. Jag vill nog se Tidal som en lagringsmetod. De lagerhåller en himskans massa musik som jag i min tur kan ”lagra” som favoriter hos dem.

Håller med Morello. Strömningstjänster är just detta och inget annat. Du lagrar absolut ingenting, du bara bokmärker vissa artister/album/låtar. Imorgon kan de vara borta pga någon brist på överenskommelse mellan artist/skivbolag/etc och då står du där utan tillgång till musiken. Eller så har Tidal gått i KK och då är du utan all musik som du "lagrat".

Ska man lagra en säker tillgång till musik är det fysiska media i egen ägo som gäller.

/ B

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-03 22:40

Man får väl förutsätta att Skrivbordet redan har den musik han vill lagra på band i fysiskt format (stenkaka, kanske?). Att lagra strömmad musik på VHS är ju bortom bisarrt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-03 22:49

Belker skrev:... Att lagra strömmad musik på VHS är ju bortom bisarrt.

Varför det?

/ B

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2020-06-03 23:19

Någon kanske vill bläddra bland sin musik, typ LP, CD, kassettband eller VHSband... men de tar ju plats. Varför inte ett kartotek med SD-kort :wink:

Naturligtvis inte massa musik på varje, utan max motsvarande ett album. Så det blir många. Finliraren fixar (skriver ut) album bilder och klistrar på SDkorten.

PS. Snilleblixten tillägnas en föredetta arbetskollega.

//Michael

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-03 23:49

Bill50x skrev:

Varför det?

/ B

Om man lagra strömmat känns det rimligare att på några sekunder rippa den till hårddisken än att i realtid banda av den till en gammal video. Men visst, som en sorts ceremoniell konsthappening har det sin plats. Lite som vinyl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-06-04 01:12

A-dat?

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-06-04 04:25

Strmbrg skrev:Det hör inte till ämnet förvisso, men jag kände ändå att jag ville passa på att nämna, att jag struntar i stort sett helt i metoder att lagra och spela upp musik numera.
Vad jag menar är att jag enbart väljer metod efter vad jag tycker är enkelt och bra. För min del så gäller numera enbart Tidal.

Jag har verkligen inte förstått streamingvurmen/hypen och tror inte att jag kommer kunna förstå den heller trots att jag försökt. Detta jämfört med att ha musiken lokalt lagrad på disk och uppspelad via Foobar2000, Kodi eller MusicBee beroende på sammanhang. Vad som framförallt stoppar mig när det gäller streaming är att del kräver en proprietär klient vilket i sin tur introducerar ett specialkrav på "uppdateringar" av utrustningen för att bibehålla kompatibiliteten jämfört med standardiserade format som funkar problemfritt. Inlåsning i "ekosystem" när det gäller musik och annat mediarelaterat är inte min melodi och jag ser ingen anledning att acceptera att förlora friheten jämfört med en sådan sak som en CD eller DVD. Man blir helt enkelt inte sittande med "Tyvärr kan inte denna CD spelas upp eftersom den kräver CD-systemversion X och din Marantz inte längre supportas med nya uppdateringar varför den har version Y, vänligen köp en ny spelare från en tillverkare som har uppdateringshistorik".

Har man dessutom en musiksmak av multi-genretyp och dessutom vill ha tag i mer ovanliga alster faller streamingen bort nästan direkt (bara en sådan sak som frånvaro av kontroll av utgåvor är ett problem). Det som är bra med streaming är som "interaktiv radio" för att provlyssna olika album. Däremot blir det snabbt en potentiell huvudvärk om man skall börja köpa in HiFi-utrustning baserat på tjänstekompatibilitet - samma problem finns även på videosidan när det gäller smarta TV-apparater och receivrar med inbyggt stöd för t.ex Netflix. Det är ju lite bekymmersamt när TVn blivit "gammal" (detta tillstånd kan inträffa efter två-tre år) när tjänsten "uppdaterat sig" med följden att klienterna lanserade före version X ej längre stöds.

Detta pyssel (välja utrustning baserat på tillverkarens uppdateringshistorik, begränsat val av möjliga plattformar, pris/prestandaförhållande i form av licensavgifter vs komponentval och konstruktionslösningar etc) gör att den "enkelhet" som det ofta sägs vara streamingtjänsternas främsta fördel helt passerar mig förbi. Enkelhet för min del är ett standardformat som funkar i all utrustning som stödjer formatet. Då eliminerar man problemfaktorer som med 100% säkerhet kommer att orsaka utrustningens tidiga "död" (ett exempel är när Spotify leverade Connect i 320 Kbit/s och sedan hastigt och lustigt ändrade till 256 Kbit/s eller alla tillfällen när klienten ej längre stöds av tjänsten och tillverkaren inte har en uppdatering).

Kan man lägga streamingen i en separat enkelt utbytbar box kan man dumpa den när den tiden kommer (det är inte frågan OM utan NÄR "Den inkompatibilitetstid nu kommer") till förmån för en ny.

Den dag det finns ett standardformat för streaming som är lika väldefinierat som Red Book med följden att tillverkarna inte behöver pilla med olika proprietära lösningar som kräver licensavgifter och annat utan istället kan arbeta mot en standard för vad som levereras vore problematiken löst.

Lokal lagring av media i standardiserade format är det jag alltid tar över proprietära streamingtjänster. Däremot är tjänsterna bra som "radio".

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2020-06-04 04:38

Bill50x skrev:

Varför det?

/ B

Det verkar finnas lite olika kategorier musiklyssnare på forumen:

1. De som lyssnar på musik för musikens skull.
2. De som attraheras av proceduren som krävs för att få igång avspelningen i första hand.

Detta är lite tillspetsat men det finns en grupp som är nöjd med att trycka på Play och höra musiken samtidigt som den andra gruppen vill ha "hantverket" i form av "tvätta LPn, lägga på plattan, sänka ner pickupen, vända sida" eller som i detta fall spela in musiken på VHS istället för att lagra den på disk.

Det hela är lite som om det skulle finnas en diskussion om bilar med startvev vs elektrisk startmotor. Det sistnämnda skulle då anses som "allt för enkelt", "könlöst" jämfört med den förstnämnda proceduren.

All "retrovurm" i form av LP-skivor, kassettband, rullband och liknande vs optiska format eller filbaserade system uppfattar jag som driven av kategori 2 i ovanstående kategorisering förutom diverse emotionella argument och "statements". För egen del föredrar jag den enkla varianten med att trycka på Play.;)

Däremot är jag inte välvilligt inställd till "enkelheten" i form av "ingen kontroll" över samlingen, utrustningen eller annat till förmån för att sitta med en "livstidsbegränsad" lösning där det är en tidsfråga innan albumet är borta (avtalet gick ut, sorry) eller klienten inte längre stöds (dags att köpa en ny så tillväxten hålls uppe).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-06-04 09:31

HiFi VHS är typ samma kvalité som CD.
Mvh
Magnus

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-04 10:02

Jag skulle hellre säga bättre än kompakt-kassett, kanske mer i klass med en ok och väljusterad rullbandare med DBX och då helt bortsett från kompabilitetsproblem mellan olika maskiner och lite slitage då det där karakteristiska knattrandet riskerar sticka upp sitt fula tryne.

https://books.google.se/books?id=XOvf30 ... er&f=false
Här pratar man om att signal/bruset utan brusreducering låg runt 50dB, men med brusreduceringen kan man förmodligen komma upp i något som närmar sig CD, men med samma problem som man kan har med DBX och liknande (att bruset dyker upp med signalen och inte alltid maskeras). Knattrandet kan också ställa till det så att brusreduceringen inte kan göra sitt jobb ordentligt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-04 10:10

Kraniet skrev:HiFi VHS är typ samma kvalité som CD.

Inte en chans! Det är inte ens i närheten av de bästa tvåkanals-rullbandspelare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-04 10:14

Hur blir det när man pausar då?
Med bild så stannar ju bilden och sekvensen läses väl in med varje rotation av huvudet?
Blir det en ton som står och hackar då?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2020-06-04 10:31

Perfector skrev:Hur blir det när man pausar då?
Med bild så stannar ju bilden och sekvensen läses väl in med varje rotation av huvudet?
Blir det en ton som står och hackar då?

Ha-ha! Nej, det blir tyst.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2020-06-04 10:37

Strmbrg skrev:
Morello skrev:Tidal är dock ingen metod för lagring. Problemen med Tidal och liknande tjänster är legio och har uppmärksammats alltför många gånger för att tjata om dem igen.

Mja och mjo. Jag vill nog se Tidal som en lagringsmetod. De lagerhåller en himskans massa musik som jag i min tur kan ”lagra” som favoriter hos dem.
Beträffande ljudet så är det inga problem med den klassiska musiken.

Ända tills tidal behagar upphöra, då finns ingeting kvar!
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2020-06-04 10:57

Tack för svar.
Anledningen till min fråga är:
På Youtube finns många "musik-mixar" på en, två timmar eller mer, som folk lagt ut. Det vore kul att ha dem kvar, i händelse av att de plockas bort.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-06-04 10:59

Skrivbordet skrev:Tack för svar.
På Youtube finns många "musik-mixar" på en, två timmar eller mer, som folk lagt ut. Det vore kul att ha dem kvar, i händelse av att de plockas bort.

Finns väl verktyg (typ tillägg till Chrome) som kan ladda ner YouTube-länkar?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-04 11:02

Strmbrg skrev:

Mvh E*

Nej, alla CD står kvar här i hyllorna. Men jag har inte skaffat någon ny spelare efter att den gamla la ner projektet.
Jag ser ingen anledning att spela CD då den klassiska musiken finns på Tidal och i osabbat skick.

Är inte konstmusiken "vattenmärkt"?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-04 11:16

Morello skrev:
Strmbrg skrev:

Mvh E*

Är inte konstmusiken "vattenmärkt"?

Bara Händels musik är vattenmärkt :-)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-06-04 12:41

Skrivbordet skrev:Tack för svar.

Det finns massor av program som rippar youtube till hårddisk.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2020-06-04 12:45

finns de som kan välja musik eller film i valfri kvalitet

Användarvisningsbild
Skrivbordet

Inläggav Skrivbordet » 2020-06-04 14:35

Belker skrev:Det finns massor av program som rippar youtube till hårddisk.

Jag har varken stationär dator eller laptop eller Ipad...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2020-06-04 15:15

Hur kollar du på Youtube? Mobil, Tv eller vad?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-06-05 08:50

Morello skrev:

Inte en chans! Det är inte ens i närheten av de bästa tvåkanals-rullbandspelare.

HiFi-VHS är:
20 Hz-20 kHz
70 dB ns
90 dB dynamiskt omfång
Mvh
Magnus

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2020-06-05 14:31

Dom gånger jag har provar det så har det i alla fall varit hyggligt långt ifrån CD på känsligt material, men klart bättre än kassett.
Finns det praktiska mätningar som visar där påstådda 70dB signal-brus stämmer och att det är stabilt över tid, dvs utan något som helst knatter?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-06-05 14:57

Kraniet skrev:
Morello skrev:

HiFi-VHS är:
20 Hz-20 kHz
70 dB ns
90 dB dynamiskt omfång

Vad betyder "70 dB ns"?
Hur som helst har CD'n en dynamiskt omfång om 96 dB och ultralåg distorsion.

Hur presterar VHS i distorsionshänseende?
-Innehar F-skattsedel-

gcs

Inläggav gcs » 2020-06-05 18:33

Jag har själv ett par Panasonic HiFi Super VHS spelare med två hastigheter. Vad ljudet beträffar så låter de lika bra på båda hastigheterna. Jag mätte lite för många år sedan 20-20KHz och S/N nära nog som en CD. Jag har en känsla av att ljudet är först och främst FM modulerat tillsammans med en brusreducering av samma sort som sitter i VLP spelare. Den brusreducering som förmodligen sitter i HiFi VHS bandspelare heter CX och är utvecklad av Dolby Lab. Jag har själv aldrig använt videobandspelaren för enbart musik mer än att jag har testat och jämfört med andra format.
Något som man borde titta lite på är THD och IM. Det har jag aldrig gjort och det saknar numera intresse för mig. Ett annat format som jag möjligen tycker är intressant skulle kunna vara Sony MD Atrac ?

gcs

Inläggav gcs » 2020-06-05 21:11

Här lite data för CX encoder/decoder: http://www.jblproservice.com/pdf/Vintag ... I-1181.pdf

Återgå till Generellt om hifi