Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Så förfärligt låter den väl inte?
Tidal brukar inte försämra. Handlar nog mer om vilken utgåva de fått av bolaget. Men som sagt, inte är detta någon katastrof vad det gäller dynamik?
Spotify däremot jobbar ofta i fel riktning.
Strmbrg skrev:juanth skrev:Så förfärligt låter den väl inte?
Tidal brukar inte försämra. Handlar nog mer om vilken utgåva de fått av bolaget. Men som sagt, inte är detta någon katastrof vad det gäller dynamik?
Nä, inte dynamiken kanske. Inte just här. Men det låter tjockt och resonant. Man hör knappt om det är ett instrument eller en människa som kör melodislingan.
Strmbrg skrev:juanth skrev:Så förfärligt låter den väl inte?
Nä, inte dynamiken kanske. Inte just här. Men det låter tjockt och resonant. Man hör knappt om det är ett instrument eller en människa som kör melodislingan.
matssvensson skrev:Det kanske är din M-Scaler som har något fuffens för sig med Herbie?![]()
Skämt åsido, jag förundras också över varför musik jag tänker inte någonsin kommer slåss om uppmärksamheten i det breda kanalflödet ändå ska behöva utsättas för ljudförstörande loudnesshysteri. Inkompetenta slentrianbeslut antar jag.
Själv använder jag bara Tidal för att hitta ny musik. När jag vill ha musik att lyssna på försöker jag leta upp bästa möjliga version efter Pekkas riktlinjer (original CD från 80/90-tal, högupplöst till CD kvalitet för nya skivor eller LP). Jag skulle aldrig våga lita på strömning för någon favoritmusik, där filen nästa dag kan vara ersatt av någon remastrad greatest hits TV-shop version.
Mina CD skivor rippade jag till hårddisk innan spelaren ersattes av nätverksspelaren.
Strmbrg skrev:Alltså, visst, det kanske inte alls är Tidal som är skurken. Det jag vill komma till och som Morello är inne på, är att det är omöjligt att ha koll på vad streamingtjänsterna laddar upp.
Så, varför görs det dåliga versioner av ett välljudande album?
Varför räcker det inte med den bra versionen?
Varför hålla på och pilla? Syfte?
Morello skrev:Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.
Strmbrg skrev:Jag har nyss lagt bud på en halvformats Yamahaspelare på Tradera.
Som sagt, den klassiska musiken tycks hålla utmärkt ljudkvalitet på Tidal. Men om jag någon gång vill lyssna på en annan genre så verkar det som lotteri.
FBK skrev:Morello skrev:Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.
Instämmer verkligen! Varför måste det ena utesluta det andra?. Har verkar som de flesta ha fastnat på de här streamingtjänsterna och då går det inte att använda en CD-spelare. Jag kommer aldrig sluta spela CD bara för att det finns streaming. Och nu verkar också Tidal inte vara felfria.
Strmbrg skrev:Jag har nyss lagt bud på en halvformats Yamahaspelare på Tradera.
Som sagt, den klassiska musiken tycks hålla utmärkt ljudkvalitet på Tidal. Men om jag någon gång vill lyssna på en annan genre så verkar det som lotteri.
RogerGustavsson skrev:Eller så rippar han sina CD.
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Eller så rippar han sina CD.
Ofta vill man ju läsa i boken som ligger i asken, så då skall de läsas in etc. Länge leve de riktiga fonogrammen.
FBK skrev:Morello skrev:Exakt, läge för Strömberg att köpa en kompaktskivspelare.
Instämmer verkligen! Varför måste det ena utesluta det andra?. Har verkar som de flesta ha fastnat på de här streamingtjänsterna och då går det inte att använda en CD-spelare. Jag kommer aldrig sluta spela CD bara för att det finns streaming. Och nu verkar också Tidal inte vara felfria.
Strmbrg skrev:Alltså, visst, det kanske inte alls är Tidal som är skurken. Det jag vill komma till och som Morello är inne på, är att det är omöjligt att ha koll på vad streamingtjänsterna laddar upp.
Så, varför görs det dåliga versioner av ett välljudande album?
Varför räcker det inte med den bra versionen?
Varför hålla på och pilla? Syfte?
Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.
FBK skrev:Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.
Inte? Han är ju missnöjd med hur det låter på Tidal, det är ingen hårddisk. Sedan att folk lagrar sin musik på hårddisk för att slippa CD-spelaren är en annan sak.
Strmbrg skrev:...om viss musik på streamingtjänsterna!
Ingen nyhet för flertalet av er misstänker jag. Jag har ju såklart läst beklaganden på diverse fora om hur fina inspelningar komprimeras och överstyrs på exempelvis Spotify och Tidal.
Jag lyssnar ju nästan bara på klassiskt och har uppenbarligen klarat mig från att höra hur eländigt det kan vara med annan musik.
Igår kväll fick jag för mig att lyssna på Herbie Hancock "Round Midnight".
https://tidal.com/track/25688884
Jag har den på CD, förvisso inte spelbar numera eftersom jag saknar spelare. Men jisses, så här minns jag den inte!
Tjockt, resonant, grumligt...
Det är två saker jag inte begriper:
Varför sabbas musiken? Jag menar, Herbie Hancock är ju knappast musik som behöver komprimeras och "loudnessas" för att överrösta bullriga miljöer och funka på dåliga radioutsändningar.
Varför tycks klassisk musik slippa undan den här sabotageverksamheten när annan smal musik som exempelvis Herbies drabbas?
Det gick ju inte att lyssna på det! Jag blev nojig direkt och fick först för mig att jag hade problem med resonanser och funderade reflexmässigt på att flytta på högtalarna. Jag besinnade mig när jag insåg att jag nog snarare behöver skaffa mig en CD-spelare om jag skall kunna lyssna på lite annat än klassiskt emellanåt.
FBK skrev:Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.
Inte? Han är ju missnöjd med hur det låter på Tidal, det är ingen hårddisk. Sedan att folk lagrar sin musik på hårddisk för att slippa CD-spelaren är en annan sak.
Conan skrev:Jag uppskattar enkelheten och snabbheten med att spela på CD-spelare. Man låter albumen som går mest frekvent för tillfället ligga framme, och när andan faller på så låter det i högtalarna 20 sekunder senare.
Med CD-spelare: öppna luckan (spelaren startar upp utan att trycka först på on-knappen), i med skivan och trycka play. Klart och nu spelar det.
Med nätverksspelaren: trycka på on-knappen, den letar nätverk och ansluter på ca 15 sekunder, öppna iPad med pinkod, öppna streamningappen, appen ska hitta spelaren, klicka på NAS-ikonen, appen ska hitta NAS, klicka "Music", klicka "Artist Index", scrolla ner till rätt bokstav och klicka, scrolla ner till rätt artist och klicka, scrolla till rätt album och klicka, kicka på rätt låt.. och nu spelar det!
Conan skrev:Jag uppskattar enkelheten och snabbheten med att spela på CD-spelare. Man låter albumen som går mest frekvent för tillfället ligga framme, och när andan faller på så låter det i högtalarna 20 sekunder senare.
Med CD-spelare: öppna luckan (spelaren startar upp utan att trycka först på on-knappen), i med skivan och trycka play. Klart och nu spelar det.
Med nätverksspelaren: trycka på on-knappen, den letar nätverk och ansluter på ca 15 sekunder, öppna iPad med pinkod, öppna streamningappen, appen ska hitta spelaren, klicka på NAS-ikonen, appen ska hitta NAS, klicka "Music", klicka "Artist Index", scrolla ner till rätt bokstav och klicka, scrolla ner till rätt artist och klicka, scrolla till rätt album och klicka, kicka på rätt låt.. och nu spelar det!
hcl skrev:FBK skrev:Formaten för jämförelse är CD mot lagrad musikfil på hårddisk, inget annat bör blandas in.
Tydligen. Att köpa en CD-spelare är dock en onödig åtgärd. Bättre i så fall att rippa sina skivor och spela dom med samma streamer som man spelar musik från nätet. Skillnaden är stt det oftast då låter något bättre än från t.ex. streamingtjänsterna. Det är förvisso lite stök med rippning och att managera ett eget musikbibliotek på egen NAS. Det tycker jag dock är mödan värt då det dessutom ger möjlighet att spela upp högupplösta format med full kvalitet samt även lagra diverse annan info som t.ex. digitala foton, filmer och dylikt.
Strmbrg skrev:Har ni bråttom grabbar?
Att det kan ta någon minut att få igång alltsammans gör väl ingenting. Men när det emellanåt står och tuggar utan att man vet om det skall komma igång eller om det behövs en omstart kan vara frustrerande.
goat76 skrev:Conan skrev:Jag uppskattar enkelheten och snabbheten med att spela på CD-spelare. Man låter albumen som går mest frekvent för tillfället ligga framme, och när andan faller på så låter det i högtalarna 20 sekunder senare.
Meh! Vad är det där för skräp till nätverksspelare om man får fråga?![]()
Jag tog nyss tid hur länge det tog från avstängd nätverksspelare till uppspelning inklusive uppletande av ett förbestämt album. Strax under 10 sekunder tog det så spelades den valda musiken upp.
Din jämförelse kantrar betänkligt, varför ligger den valda CD,n framme bredvid spelaren medans du tvingas leta efter den digitala filen?
Strmbrg skrev:En klar fördel verkar vara att jag fokuserar på lyssnandet när jag spelar en CD istället för att spela samma sak via en streamer.
Med en dator i knät så frestas jag hela tiden att byta musik eller fippla på nätet.
Andra kanske är betydligt mer disciplinerade.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:En klar fördel verkar vara att jag fokuserar på lyssnandet när jag spelar en CD istället för att spela samma sak via en streamer.
Med en dator i knät så frestas jag hela tiden att byta musik eller fippla på nätet.
Andra kanske är betydligt mer disciplinerade.
Möjligt, men det innefattar inte mig, tyvärr. Jag lider av samma svaghet. Vill jag lyssna mer disciplinerat poppar jag i en CD i spelaren och trycker på spelknappen. Jag har tillräckligt många för att inte tröttna.
FBK skrev:Har du tillgång till streaming direkt i musikdatorn eller ? Tänker att när jag kommer på besök så vill jag helst slippa Jazz, som verkar vara din favvo
Annars får jag väl ta med mig en välspelande CD-spelare, du vet en sådan där som man stoppar i en skiva i
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster