Varför gör dem så här? ingångar på en Sub

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Varför gör dem så här? ingångar på en Sub

Inläggav distad » 2020-10-14 18:19

Varför L&R in på en sub? Jag ska koppla ifrån mitt försteg i datorstereon, till en sub och där är det naturligtvis L&R ifrån försteget. Och jag har en sub kabel med två RCA kontankter som går ihop till en sladd med en RCA kontakt i andra ändan. Vad skulle hända om jag kopplade den sladden till en liten stump jag har ifrån Monster Cable med en RCA hona och två RCA hanar i den andra ändan och stoppa in dem i subben ?En sk. Y-Adapter På de flesta subbar så finns det bara en ingång och det är vad som behövs, så varför denna konstruktion på bilden? Vad skulle hända om man kopplade ett par vanliga signalkablar ifrån försteg in i subben? Finns ju ingen anledning ljudmässigt att ha L & R på subben får jag det till.
Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Kaan

Re: Varför gör dem så här? ingångar på en Sub

Inläggav Kaan » 2020-10-14 18:30

Kan man inte tänka sig att det på något vis tar hänsyn till programmatrealetl du spelar, tänker att en del inspelningar med hög separation av L&R? Jag kan såklart ha en tanke vurpa nu men det borde betyda att man får en högre insignal på en modern inspelning om nu L&R är kopplade direkt mot slutsteget utan någon form av behandling digitalt innan förstärker delen. Lite kill gissning :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-14 19:36

Ja en del hävdar att det här är kunskapens forum, men 33 stycken har läst och 32 av dem hade inget svar :? Nu får ni gärna vara lite snälla och upplysa mig då jag tycker detta är konstigt. Finns ju massor av folk här som säkert har samma svar på detta fenomen och jag är seriöst intresserad om hur och varför de gjort som de gjort.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-14 20:19

Antagligen för att kunna ta samma signal/samma L och R från exempelvis en stereoförstärkare som frontarna är kopplade till, på så vis får subwoofern exakt samma tonala och tidsmässiga signal och subwooferns egna crossover kan anpassas att ta vid där frontarna inte kommer lägre.

Hur lågt kan frekvensen väljas?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-14 20:42

Jag tror jag missförstod frågan i mitt förra inlägg, fick för mig att du pratade om bindningsposterna. :)

Hittade en bild där någon kopplat till bara en av ingångarna på en liknande sub, har du ingen manual?

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-14 20:54

FBK skrev:Ja en del hävdar att det här är kunskapens forum, men 33 stycken har läst och 32 av dem hade inget svar :? Nu får ni gärna vara lite snälla och upplysa mig då jag tycker detta är konstigt. Finns ju massor av folk här som säkert har samma svar på detta fenomen och jag är seriöst intresserad om hur och varför de gjort som de gjort.

Signalerna summeras i ingångssteget. Koppla bara en om du har bara en utgång, kvittar vilket. De har dubbla ingångar för att kunna koppla till vanlig förstegsutgång. Du behöver inte y-snabeln.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-10-14 21:06

Signalen L/R på endera högtalaringgångarna på basförstärkaren eller rca ingångarna slås internt ihop till en monosignal inuti basförstärkaren. Det är en bra funktion om du endast använder en monobasförstärkare. Du använder då utsignal från ditt försteg med både L och R kanal. På så sätt får basförstärkaren information från både L och R kanal. Men det blir sammanslaget och i mono.

Om du köper två likadana subbasförstärkare för att köra stereo, så kan du koppla endast en kabel per kanal med rca från ditt försteg till vardera basförstärkaren. Du behöver då ingen Y kabel utan signalen kan kopplas in på endast en av rca ingångarna.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-14 22:00

Jag läser det ni skriver, men det blir rörigt. :? Jag har ett 2-kanalsförsteg som ska kopplas till denna sub och jag har en sub kabel med Y-koppling. Ska jag då koppla Y- kopplingen ifrån förstegets L och R till en av L och R ingångarna på subben ?
Eller tvärt om ? Mina tidigare subbar har haft en ingång och kopplats ifrån en Hemmabiomaskin med en utgång, därför blir det rörigt nu när ett vanligt 2-kanalsförsteg ska kopplas till denna sub.
Vill inte få en massa blixt och dunder och trasiga grejer= Har jag inte råd med. :(
Ps. Har ingen manual, därav mina frågor.

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2020-10-14 22:15

Jag läste din fråga som att du skulle koppla ifrån försteget från datorstereon och fick inte ihop det......
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-10-15 07:49

Dessa R/L i subben slås nog ihop med motstånd mellan signalerna.
Du borde nog köra en stereo RCA från ditt försteg om denna enbart har stereo utgångar att använda, då får du med dig båda kanalerna och allt summeras i subben.

Finns det en mono utgång på försteget så nyttja den och en mono RCA och anslut på valfri ingång på subben.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-15 08:40

Förmodligen borde du ha 2 st y-kopplingar så att du kan ta ut signalen parallellt efter försteget till både subben och framkanalerna. Om du skulle ha ett 2-kanals försteg med en dedikerad sub-utgång räcker det med en sladd i från den. Men utan separat elektroniskt delningsfilter så får du koppla 2 y-kopplingar så att du får signal både till sub och framkanaler.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-10-15 09:33

Hej FBK!

Jag är inte säker jag helt förstår din fråga. Men orsaken till att ha både en vänster- och en högeringång är att om du vill koppla från en stereoutgång så kan du göra detta och signalen mixas i subben. Om du däremot använder en LFE-utgång (.1 från bioförstärkare, eller datorljudkort) så räcker det att du kopplar in den i vänster subingång. Vissa tillverkare anger vänster ingång om man använder en kanal, andra anger att det inte spelar någon roll om vänster eller höger.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 11:50

Harryup svar sticker ut och jag har en extra stump y-koppling. Men jag provar först med Y-kopplingen ifrån mitt Linn Kolektor försteg L & R (pre out) och sedan får den ensamma RCA hanen in i left ingången på subben så får jag se hur det låter. Ska först fixa lite annat så om någon har någon åsikt om den kopplingen så är det bara att tala ut.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-10-15 18:10

Du ska absolut INTE koppla ihop utgångarna från din förstärkare med en y-kabel. Det kan skada utgångselektroniken.
Om du inte har möjlighet att koppla två RCA-kablar mellan förstärkaren och subben så blir det nästan lika bra att bara koppla en kanal med din mono-kabel. Du riskerar bara att tappa signalinformation om de lägre registren inte är lika i vänster och höger kanal och det är ganska ovanligt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-10-15 18:11

Kalejdokom skrev:Du ska absolut INTE koppla ihop utgångarna från din förstärkare med en y-kabel. Det kan skada utgångselektroniken.
Om du inte har möjlighet att koppla två RCA-kablar mellan förstärkaren och subben så blir det nästan lika bra att bara koppla en kanal med din mono-kabel. Du riskerar bara att tappa signalinformation om de lägre registren inte är lika i vänster och höger kanal och det är ganska ovanligt.

Därav min rekommendation :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 19:21

Kalejdokom skrev:Du ska absolut INTE koppla ihop utgångarna från din förstärkare med en y-kabel. Det kan skada utgångselektroniken.

Ojdå, det var det här som jag kände att något kunde gå fel,men eftersom jag saknar sådan kunskap så litade jag på råden, men ingen sade att det kunde gå så illa. :? STORT TACK Kalejdokom :!: Du har troligtvis sparat mig en del pengar med att slippa ha sönder försteget. Har prövat subben med Y-koppling i båda änder och en sub kabel mellan Y-kopplingarna. Så jag kopplar om till mono ifrån Försteget nu. Ska kolla efter ett par lämpliga kablar som du säger så får det bli vanlig stereo längre fram.
Och tack DVD-ai, jag skulle ha lyssnat mer på ditt råd :oops:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 19:35

Köpte denna https://www.hifi-punkten.se/produkter/v ... os-xhk-235 direkt eftersom det är en sådan jag har redan, så blir det i stereo.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-15 19:43

Bara titta under skalet på försteg med dubbla utgångar, dom sitter parallellt utan någon extra elektronik. Har aldrig varit med om att ett försteg inte kan driva 2 slutsteg. Finns ju massor med y-kopplingar att köpa så vad skulle dom vara till för i så fall om?
Så nej, håller inte med Kalejdiokom.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 19:54

Mitt Linn försteg har 3 stycken preout så det här får vi reda ut nu :!: :?: . Påstår du att Kalejdokom har fel alltså ? För jag har alltså en Y-koppling= varje ända av Sub-kabeln. Den ena kopplad till R & L ifrån försteget ena utgång av 3 preout som Linn försteget har till Subbens R & Lingång. Vad är rätt eller fel :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: Jag vill alltså inte ha sönder försteget och därför så vill jag veta vad som gäller.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 19:58

Nu är det så snurrigt här att det krävs snart kopplingsscheman. Kalejdokom pratade nog om att koppla ihop två utgångar till en ingång med y-koppling. Harryup verkar prata om att koppla en utgång till två ingångar med y-koppling. Det är inte samma sak!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 20:00

Och jag säger det igen. Du behöver ingen y-koppling!!!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-15 20:11

jonasp skrev:Nu är det så snurrigt här att det krävs snart kopplingsscheman. Kalejdokom pratade nog om att koppla ihop två utgångar till en ingång med y-koppling. Harryup verkar prata om att koppla en utgång till två ingångar med y-koppling. Det är inte samma sak!

Precis!

mvh/Harry

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 20:18

Men tydliga än så här kan jag inte uttrycka mig :? . För jag har alltså en Y-koppling= en i varje ända av Sub-kabeln. Den ena kopplad till R & L ifrån försteget ena utgång av 3 preout som Linn försteget och den andra Y-kopplingen till Subbens R & Lingång
Fattar ingenting :( På den andra av 3 stycken preout har jag ett slutsteg inkopplat och den 3:e utgången har jag inget inkopplat

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-15 20:38

Men som jonasp säger, om ditt försteg har L/R ut så kan du väl koppla en vanlig kabel utan y-koppling till subwooferns L/R ingångar. Alltså du använder en vanlig kabel med två ledare och två kontakter i vardera ände som kopplas till vardera L/R-anslutningar, den kan även bestå utav två enskilda kablar där L i försteget är kopplad till L i subben och R till R. :)
Senast redigerad av goat76 2020-10-15 20:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 20:39

Ja, jag håller med geten76, två gånger till och med! :D

Edit. Nu bara en gång!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-15 20:41

jonasp skrev:Ja, jag håller med geten76, två gånger till och med! :D

Edit. Nu bara en gång!

Tryckte posta endast en gång, det var forumet som gjorde dubbelposten men den ena är nu borttagen. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 20:45

goat76 skrev:
jonasp skrev:Ja, jag håller med geten76, två gånger till och med! :D

Edit. Nu bara en gång!

Tryckte posta endast en gång, det var forumet som gjorde dubbelposten men den ena är nu borttagen. :)

Du var för snabb för mig! :) :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 21:09

Ja då kör jag ett stereo par ifrån Linn förstegets ena av 3 stycken L & R preout till subbens R & L ingång när kabeln kommer. Så länge gör jag bara med en kabel utan Y-koppling. Har det någon betydelse om jag använder R eller L utgången ifrån Försteget ?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-15 21:34

Du ska koppla L från försteget till L på subbasen, samma för R. Som jag skrev tidigare, signalerna summeras i subbasens elektronik.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-15 21:55

jonasp skrev:Du ska koppla L från försteget till L på subbasen, samma för R. Som jag skrev tidigare, signalerna summeras i subbasens elektronik.

Jag tänkte så länge innan den extra kabeln kommer, nu kommer jag bara köra med en. Vill ju gärna använda subben så länge.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2020-10-15 21:58

Harryup skrev:Bara titta under skalet på försteg med dubbla utgångar, dom sitter parallellt utan någon extra elektronik. Har aldrig varit med om att ett försteg inte kan driva 2 slutsteg. Finns ju massor med y-kopplingar att köpa så vad skulle dom vara till för i så fall om?

Det handlar inte om "dubbla utgångar". Frågan gällde att koppla ihop vänster och höger lågnivåutgång till en mono-signal och det skulle jag aldrig våga göra, därav min avrådan.
Självklart kan man göra det omvända - splitta en utgång till att driva två slutsteg.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-10-16 08:13

FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-16 10:27

MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.

Inte tillräckligt långa, men det är beställt. Så jag ska testa idag med att bara köra subbkabeln utan några Y-kopplingar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2020-10-16 11:30

FBK skrev:
MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.

Inte tillräckligt långa, men det är beställt. Så jag ska testa idag med att bara köra subbkabeln utan några Y-kopplingar.

Ah, då förstår jag. Det ska ju funka bra (utom i de fall då basfrekvenserna är i stereo). Och även i dessa sällsynta fall är det normalt inget problem.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-10-16 12:04

Kalejdokom skrev:
Harryup skrev:Bara titta under skalet på försteg med dubbla utgångar, dom sitter parallellt utan någon extra elektronik. Har aldrig varit med om att ett försteg inte kan driva 2 slutsteg. Finns ju massor med y-kopplingar att köpa så vad skulle dom vara till för i så fall om?

Det handlar inte om "dubbla utgångar". Frågan gällde att koppla ihop vänster och höger lågnivåutgång till en mono-signal och det skulle jag aldrig våga göra, därav min avrådan.
Självklart kan man göra det omvända - splitta en utgång till att driva två slutsteg.

Nä, det handlar det inte om. Det handlade om att ta ut signalen till höger kontakt på subben parallellt till höger ingång på slutsteget. Och samma för vänster förstås.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-10-16 16:20

Harryup skrev:
Kalejdokom skrev:

Nä, det handlar det inte om. Det handlade om att ta ut signalen till höger kontakt på subben parallellt till höger ingång på slutsteget. Och samma för vänster förstås.

Det har inte framgått något vidare väl, men är det så.
Ja då går det bra att använda Y-split på det vis att du från en stereo utgång får två signalkablar för höger och två för vänster kanal.

Appropå det vi alla uppfattade det som om det handlade om:
En bra dumregel är att en Y-split är okey att använda för att dela en signal till två, men är inte okey att använda för att summera två signaler till en.
Mvh//David

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-17 22:21

Det som var bra med den här tråden att jag och förhoppningsvis fler som är osäkra gör rätt så inte elektroniken går sönder :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-21 16:54

FBK skrev:

Nu kör jag med ett par stereo par och konstigt nog låter det bättre också än med bara en kabel, den spelar tyngre. Ska i morgon testa lite olika placeringar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-21 17:04

FBK skrev:
FBK skrev:

Nu kör jag med ett par stereo par och konstigt nog låter det bättre också än med bara en kabel, den spelar tyngre. Ska i morgon testa lite olika placeringar.

Kanske inte så konstigt, med tanke på att merparten av att de mer basiga inslagen oftast mixas till mitten av stereobilden så har du med endast den ena kanalen i pricip halverat det basinnehåll som går till subwoofern.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-21 17:38

FBK skrev:
FBK skrev:

Kanske för att signalen till subbasen blir 6dB högre när de två kanalerna summeras?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-10-22 07:38

Och för att han slipper att information som ligger mixad mer åt ena kanalen blir försvagat eller helt uteblir. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2020-10-22 10:42

DVD-ai skrev:Och för att han slipper att information som ligger mixad mer åt ena kanalen blir försvagat eller helt uteblir. :)

Har jag blivit "han" nu :? :wink: Jag trodde att jag hette FBK eller kanske Per som det står i min signature nu. Såg din och tänkte att man skulle skriva Mvh Per då jag heter Per.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-10-22 21:31

Det här med kanalobalans i basen på det inspelade materialet, är det inte ganska ovanligt?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2020-10-22 22:48

jonasp skrev:Det här med kanalobalans i basen på det inspelade materialet, är det inte ganska ovanligt?

Japp, ungefär lika ovanligt som att finna basgitarr, bastrumma eller andra basinslag panorerade långt ute på en kant i stereomixen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2020-10-23 07:27

FBK skrev:
DVD-ai skrev:Och för att han slipper att information som ligger mixad mer åt ena kanalen blir försvagat eller helt uteblir. :)

Har jag blivit "han" nu :? :wink: Jag trodde att jag hette FBK eller kanske Per som det står i min signature nu. Såg din och tänkte att man skulle skriva Mvh Per då jag heter Per.

Det var på innehållet som fokuset låg och inte paketeringen :D
Mvh//David

Återgå till Generellt om hifi