Moderator: Redaktörer
FBK skrev:Ja en del hävdar att det här är kunskapens forum, men 33 stycken har läst och 32 av dem hade inget svarNu får ni gärna vara lite snälla och upplysa mig då jag tycker detta är konstigt. Finns ju massor av folk här som säkert har samma svar på detta fenomen och jag är seriöst intresserad om hur och varför de gjort som de gjort.
Kalejdokom skrev:Du ska absolut INTE koppla ihop utgångarna från din förstärkare med en y-kabel. Det kan skada utgångselektroniken.
Om du inte har möjlighet att koppla två RCA-kablar mellan förstärkaren och subben så blir det nästan lika bra att bara koppla en kanal med din mono-kabel. Du riskerar bara att tappa signalinformation om de lägre registren inte är lika i vänster och höger kanal och det är ganska ovanligt.
Kalejdokom skrev:Du ska absolut INTE koppla ihop utgångarna från din förstärkare med en y-kabel. Det kan skada utgångselektroniken.
Om du inte har möjlighet att koppla två RCA-kablar mellan förstärkaren och subben så blir det nästan lika bra att bara koppla en kanal med din mono-kabel. Du riskerar bara att tappa signalinformation om de lägre registren inte är lika i vänster och höger kanal och det är ganska ovanligt.
jonasp skrev:Nu är det så snurrigt här att det krävs snart kopplingsscheman. Kalejdokom pratade nog om att koppla ihop två utgångar till en ingång med y-koppling. Harryup verkar prata om att koppla en utgång till två ingångar med y-koppling. Det är inte samma sak!
jonasp skrev:Ja, jag håller med geten76, två gånger till och med!
Edit. Nu bara en gång!
goat76 skrev:jonasp skrev:Ja, jag håller med geten76, två gånger till och med!
Edit. Nu bara en gång!
Tryckte posta endast en gång, det var forumet som gjorde dubbelposten men den ena är nu borttagen.
jonasp skrev:Du ska koppla L från försteget till L på subbasen, samma för R. Som jag skrev tidigare, signalerna summeras i subbasens elektronik.
Harryup skrev:Bara titta under skalet på försteg med dubbla utgångar, dom sitter parallellt utan någon extra elektronik. Har aldrig varit med om att ett försteg inte kan driva 2 slutsteg. Finns ju massor med y-kopplingar att köpa så vad skulle dom vara till för i så fall om?
Så nej, håller inte med Kalejdiokom.
MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.
FBK skrev:MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.
Inte tillräckligt långa, men det är beställt. Så jag ska testa idag med att bara köra subbkabeln utan några Y-kopplingar.
Kalejdokom skrev:Harryup skrev:Bara titta under skalet på försteg med dubbla utgångar, dom sitter parallellt utan någon extra elektronik. Har aldrig varit med om att ett försteg inte kan driva 2 slutsteg. Finns ju massor med y-kopplingar att köpa så vad skulle dom vara till för i så fall om?
Det handlar inte om "dubbla utgångar". Frågan gällde att koppla ihop vänster och höger lågnivåutgång till en mono-signal och det skulle jag aldrig våga göra, därav min avrådan.
Självklart kan man göra det omvända - splitta en utgång till att driva två slutsteg.
Harryup skrev:Kalejdokom skrev:Harryup skrev:Bara titta under skalet på försteg med dubbla utgångar, dom sitter parallellt utan någon extra elektronik. Har aldrig varit med om att ett försteg inte kan driva 2 slutsteg. Finns ju massor med y-kopplingar att köpa så vad skulle dom vara till för i så fall om?
Det handlar inte om "dubbla utgångar". Frågan gällde att koppla ihop vänster och höger lågnivåutgång till en mono-signal och det skulle jag aldrig våga göra, därav min avrådan.
Självklart kan man göra det omvända - splitta en utgång till att driva två slutsteg.
Nä, det handlar det inte om. Det handlade om att ta ut signalen till höger kontakt på subben parallellt till höger ingång på slutsteget. Och samma för vänster förstås.
FBK skrev:MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.
Inte tillräckligt långa, men det är beställt. Så jag ska testa idag med att bara köra subbkabeln utan några Y-kopplingar.
FBK skrev:FBK skrev:MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.
Nu kör jag med ett par stereo par och konstigt nog låter det bättre också än med bara en kabel, den spelar tyngre. Ska i morgon testa lite olika placeringar.
FBK skrev:FBK skrev:MichaelG skrev:FBK; har du inte en vanlig tvåledad stereokabel (typ som sitter mellan förstärkare och CD-spelare, eller mellan förförstärkare och stereoslutsteg)? Använd den och koppla på samma sätt som om du kopplade till ett stereoslutsteg, dvs vänster till vänster och höger till höger. Det du INTE ska göra (vilket också redan påpekats) är att koppla vänster+höger i förförstärkaren via Y-koppling till ena ingången på subben.
Nu kör jag med ett par stereo par och konstigt nog låter det bättre också än med bara en kabel, den spelar tyngre. Ska i morgon testa lite olika placeringar.
DVD-ai skrev:Och för att han slipper att information som ligger mixad mer åt ena kanalen blir försvagat eller helt uteblir.
jonasp skrev:Det här med kanalobalans i basen på det inspelade materialet, är det inte ganska ovanligt?
FBK skrev:DVD-ai skrev:Och för att han slipper att information som ligger mixad mer åt ena kanalen blir försvagat eller helt uteblir.
Har jag blivit "han" nu![]()
Jag trodde att jag hette FBK eller kanske Per som det står i min signature nu. Såg din och tänkte att man skulle skriva Mvh Per då jag heter Per.
Användare som besöker denna kategori: eljulio och 27 gäster