sprudel skrev:Hur är det med stora JBL? Klarar de höga ljudtryck utan för mycket dist?
Under den senare delen av 70-talet fick jag — pga mina fåtal skriverier i R&T — en massa "fin-element" mig tillskickade "för utvärdering". Bl.a några element från JBL:s distributör. Min "favorit" bland 10-tummare blev, efter lite mätningar, JBL:s LE10A — den med den vita kantupphängningen. Tyvärr torkade ju den upphängningen ut efter ett par år — jag vet inte, hur mätningarna skulle ha sett ut då. Upphängningen byttes senare ut mot något som såg ut som en "vanlig" skumplastupphängning.
Hur som helst fick jag chansen att skicka ett antal högtalare med gratis frakt till och från SPA:s akustik-mätlabb i Borås, tack vare en bekant som var lasbilschaufför. Mätningarna kostade inte så mycket, men SPA tyckte tydligen att återförpackning och återsändandet av mätobjekten var "besvärligt", så fakturorna ökade betänkligt om sådant involverades i uppdraget.
Erbjudandet kom lite oförhappandes, så i de flesta fall stoppade jag helt enkelt in elementen, som jag var intresserad av, i lådor som jag bedömde vara i häradet av vad som var optimalt för dem. Så även för den "delmängd" av en "distorsionsmätning med förhöjd insignal" som bilden nedan visar. Har ännu inte hittat originalprotokollen efter mina senaste två "flytt" till nya lägenheter...
Jag skickade två lådor med JBL-element: LE10A och LE8T. Bilden visar, som sagt, en mätning på LE10A. Båda JBL-elementen visade dock betydligt lägre distorsionssiffror än de andra "fin-element" som ingick i mätserien. Hoppas att JBL har behållit den traditionen.