Moderator: Redaktörer
JM skrev:Overifierad favorit i repris.
En ljudkälla över 80 Hz i litet rum lokaliseras till dirktljudets lokalisation och inte till reflexljudets lokalisation i normal fallet. Förutsatt att tidsskillnaden mellan direktljud och reflex är större 1 ms, att inget eko uppträder samt att ljudkällan inte är ett klickljud.
Neuropsykologisk och neurofysiologisk förklaring ger lokalisationen och inte fysiken.
Precedence effekten är aktivt perceptuell.
Hur förklaras frånvaron av ljudlokalisation under 80 Hz i rum och att viss loklisation sker på öppet fält.
Finns förklaringen i fysiken eller psykologin?
JM
Anders J skrev:Om man ser sensorsystemet (= huvud/öron) i relation till våglängden så förefaller det fullt rimligt sett ur en ren signalanalyssynvinkel. Under 80 Hz så är möjlig tidsskillnaddetektering mindre än 5% av periodtiden, amplitudskillnaden kan jag inte bedöma, men den borde vara hopplöst liten, så enda chansen att få någon form av bedömning är sannolikt i helt öppet fält, Påverkan av väggar borde göra situationen än mer hopplös.
Praktiskt så fick jag en observation av detta i går kväll och det är ett nytt inslag i mitt lyssnande sedan pi60:orna kom in i mitt liv. Jag avbröt och gick ut till fårstallet, övertygad om att baggen (återigen) uppvaktat damer litet burdust så att skada uppstått på inredningen, men icke. Detta visade sig vara repeterbart, backade ett par minuter, men varseblivningen var enormt diffus och att jag gick just ut till stallet berodde nog inte på lokalisationsinformation utan på att jag visste att det var den enda tänkbara förklaringen. Vilket ju var fel.
Det är inte alldeles ovanligt att inspelningar innehåller sådana signaler, det är bra med högtalare som är med hela vägen ner, det är bra att bo där det är tyst och det är bra att om ett par veckor ligger ungbaggarna i frysen och tackorna är dräktiga, win/win!
Så jag skulle säga att fysiken sätter den gränsen, finns inga övertoner, transienter eller annan information så är nog enda möjligheten att skaffa större huvud! Eller filtrera...
PS Teodor Currentzis "Dido och Æneas" på Sony. Lyssna också på hans Mahker 6:a! Jisses! Men totalt off topic!
Fanfaktiskt skrev:Jag testade REWs tongenerator på vänster högtalare. Ljudet vandrade och kunde vid nåt tillfälle lokaliseras bakom högtalaren men även till höger. Mellan 40-50Hz var det en klar lokalisation till vänster. Slår jag på subben som står en meter till höger får jag samma resultat i området 40-50Hz.
idea skrev:En transient ger per definition ett bredbandigt spektra varför en sådan signal bör kunna lokaliseras på sina "högfrekventa" komponenter. För att en sinus skall ge en "ren" ton krävs att den pågår under oändligt lång tid. Alla tidstrunkerade sinusar ger bredbandigt spektra, hur bredbandigt beror på hur lång tid sinusen varar. Kort varaktighet = brett spektra, lång varaktighet = smalt spektra.
Skillnaden mellan frifält (utomhus) och tryckfält (i ett rum) är att i frifält propagera vågen medan i ett tryckfält är den statisk.
Fanfaktiskt skrev:Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?
Fanfaktiskt skrev:Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?
petersteindl skrev:Fanfaktiskt skrev:Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?
Nej, absolut inte. Den dominanta faktorn är tidsdifferensen. Om tidsdifferensen är noll mellan öronen d v s en röst i mitten och om trycket då är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet något till vänster.
Mvh
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:Fanfaktiskt skrev:Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?
Nej, absolut inte. Den dominanta faktorn är tidsdifferensen. Om tidsdifferensen är noll mellan öronen d v s en röst i mitten och om trycket då är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet något till vänster.
Mvh
Peter
Det är tidsdifferensen, ljudtrycksskillnaden och/eller frekvensskillnaden beroende på kontexten hos ljudet mellan höger och vänster öra som avgör lokalisationen av ljud > 80 Hz i horisontalplanet.
Lokalisationen registreras i hjärnstammen neurofysiologiskt. Studier antyder att detta sker i speciella nervceller, i nedre kollikeln, där mängden neurotransmittorer från höger/vänster hörselnerv ger upplevda lokalisationen där motsatta örat mot lokalisationen har en hämmande påverkan på aktuella neurotransmittorer. Skador i detta område av bla högt ljud ger hyperakusi, tinnitus, lokalisationsproblem av ljud mm.
Återigen är det kemin som är primär i hörandet och där elektriska impulser har mer en doserade effekt. Tydligast är detta i kopplingen mellan inre hårcellerna och hörselnerven där allt primärt hörande förmedlas via transmittorsubstansen glutamat. Utan glutamat är vi helt döva. På andra sidan av synapsen uppstår elektriska impulser, aktions potentialer, i hörselnerven genom elektrokemiska potentialskillnader runt dendritens cellmembran.
Men vad händer under 80 Hz map lokalisationen?????
Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?
https://bhsl.waisman.wisc.edu/wp-conten ... search.pdf
https://reader.elsevier.com/reader/sd/p ... A038388F62
JM
Harryup skrev:När jag hade bara en sub under höger topp i väntan på att få nummer 2 så tyckte inte jag eller någon annan att den gick att lokalisera. Delning ungefär runt 80-100Hz 24dB Linkwitz-Riley. Men efter att jag fått nummer 2 så tycker jag och andra att inspelningslokalen har blivit tydligare och att den går mera rakt bakåt medans tidigare så fanns det en liten dominans till höger. Men det hörs bara sen nummer 2 finns att jämföra med. I övrigt så kan jag inte säga att jag fått någon skillnad. IFS minns jag inte om jag i början spelade subben som mono eller om jag möjligen spelade den som bara höger i väntan på vänster. Idag kör jag stereo på subbarna då jag tycker att timingen känns bättre än i mono.
I-or skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Mvh
Peter
Det är tidsdifferensen, ljudtrycksskillnaden och/eller frekvensskillnaden beroende på kontexten hos ljudet mellan höger och vänster öra som avgör lokalisationen av ljud > 80 Hz i horisontalplanet.
Lokalisationen registreras i hjärnstammen neurofysiologiskt. Studier antyder att detta sker i speciella nervceller, i nedre kollikeln, där mängden neurotransmittorer från höger/vänster hörselnerv ger upplevda lokalisationen där motsatta örat mot lokalisationen har en hämmande påverkan på aktuella neurotransmittorer. Skador i detta område av bla högt ljud ger hyperakusi, tinnitus, lokalisationsproblem av ljud mm.
Återigen är det kemin som är primär i hörandet och där elektriska impulser har mer en doserade effekt. Tydligast är detta i kopplingen mellan inre hårcellerna och hörselnerven där allt primärt hörande förmedlas via transmittorsubstansen glutamat. Utan glutamat är vi helt döva. På andra sidan av synapsen uppstår elektriska impulser, aktions potentialer, i hörselnerven genom elektrokemiska potentialskillnader runt dendritens cellmembran.
Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?
JM
En kombination av allt ovanstående utom psykologi. Systemet är inte känsligt nog för att kunna separera signalerna från de båda öronen. Hade vi haft snabbare och känsligare kemiska processer så hade vi kunnat höra ännu bättre. Med betydligt större avstånd mellan öronen eller längre och högre huvud hade resten av systemet haft större marginaler vid låga frekvenser. Detta skulle dock få oss alla att se ut ungefär så här:
I-or skrev:En kombination av allt ovanstående utom psykologi. Systemet är inte känsligt nog för att kunna separera signalerna från de båda öronen. Hade vi haft snabbare och känsligare kemiska processer så hade vi kunnat höra ännu bättre. Med betydligt större avstånd mellan öronen eller längre och högre huvud hade resten av systemet haft större marginaler vid låga frekvenser. Detta skulle dock få oss alla att se ut ungefär så här:
I-or skrev:Dekorrelation av ljudfälten från vänster och höger kanal (stereokoppling) har visat sig ge tydliga fördelar via jämnare frekvensgång och detta kan förstås ge en bättre upplevelse av inspelningslokalen. Man kan dock inte höra riktning i normala rum under 100 Hz (eller egentligen ännu något högre frekvenser).
https://derby.openrepository.com/bitstream/handle/10545/306530/Hill+++Hawksford+-+RS2013.pdf;jsessionid=89E52CF88C55FD4984315A8F4AD404F6?sequence=1
JM skrev:I-or skrev:JM skrev:
Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?
JM
En kombination av allt ovanstående utom psykologi. Systemet är inte känsligt nog för att kunna separera signalerna från de båda öronen. Hade vi haft snabbare och känsligare kemiska processer så hade vi kunnat höra ännu bättre. Med betydligt större avstånd mellan öronen eller längre och högre huvud hade resten av systemet haft större marginaler vid låga frekvenser. Detta skulle dock få oss alla att se ut ungefär så här:
Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
Människan hör för sin storlek och jämfört med sin kusin schimpansen ovanligt låga frekvenser. Sannolikt sållades de indiver med schimpanshörande bort när vi flyttade ner från träden ut på savannen. Stora rovdjur var det gott om i södra afrika. Stora rovdjur har läten med låg frekvens och är tunga. Deras steg skapar lågfrekvent ljud.
På öppna fält kan vi faktiskt lokalisera ljud med frekvenser under 80 Hz. Vi kan även lokakalisera ljud bakom oss även med bara ett hörande öra.
Evolutionärt var sannolikt lågfrekvent hörande viktigt men ffa korrekt lokalisation samt avståndsbedömning av hotande ljud en avgörande egenskap för hominoidens överlevnad.
Så hur kommer det sig att vi på öppna fält kan lokalisera lågfrekvent ljud men inte i rum? Finns det någon ytterligare variabel av betydelse? Påverkar stående ljudvågor, stationärt tryckfält och/eller frånvaron av vandrande ljudvågor perceptionen?
JM
Fanfaktiskt skrev:I-or skrev:Dekorrelation av ljudfälten från vänster och höger kanal (stereokoppling) har visat sig ge tydliga fördelar via jämnare frekvensgång och detta kan förstås ge en bättre upplevelse av inspelningslokalen. Man kan dock inte höra riktning i normala rum under 100 Hz (eller egentligen ännu något högre frekvenser).
https://derby.openrepository.com/bitstream/handle/10545/306530/Hill+++Hawksford+-+RS2013.pdf;jsessionid=89E52CF88C55FD4984315A8F4AD404F6?sequence=1
Skummade igenom länken och då rapporteras det att riktning i rum existerar ner till 20Hz(sinus?). Spelandes musik där en mycket större andel av materialet anger riktning så maskeras dem svagare "riktningsmarkörerna" i basen. Så upplever jag det också. Med musik märks inte vandrade ljud av. Med sinus-signal så börjar fronthögtalarna ta tonöver 200Hz och börjar framträda som källa, från att ha varit ett diffust ljudfält. Reflektioner från sidoväggar anger riktning i ett odämpat(mitt) rum, men inte i ett dämpat.
Med reservation för att jag enbart skummade igenom länken.
jansch skrev:Finns det musik/musikinstrument överhuvudtaget som bara består av grundton i området 20 - 200 Hz?
Det är förövrigt löjligt svårt att producera en 20Hz ton med rimlig ljudnivå utan att övertoner (dist) får en avgörande roll.
Utan att jag har bevis vill jag påstå att all (99%) lokalisation av musikljud sker med toner över 200Hz. Det tar helt enkelt för lång tid för hörseln att bygga upp ljudnivån vid låga frekvenser, hörseln har då redan "låst" rikting på övertonerna.
Fanfaktiskt skrev:jansch skrev:Finns det musik/musikinstrument överhuvudtaget som bara består av grundton i området 20 - 200 Hz?
Det är förövrigt löjligt svårt att producera en 20Hz ton med rimlig ljudnivå utan att övertoner (dist) får en avgörande roll.
Utan att jag har bevis vill jag påstå att all (99%) lokalisation av musikljud sker med toner över 200Hz. Det tar helt enkelt för lång tid för hörseln att bygga upp ljudnivån vid låga frekvenser, hörseln har då redan "låst" rikting på övertonerna.
Det är så jag uppfattar saken. Sinuston funkar dock för lokalisation. Testade även med Svantes HarmOsc, för att ta bort övertoner, och 40Hz gick att lokalisera en riktning på i mitt odämpade rum. Lokalisation verkar dock främst ske över 200Hz och dränker uppenbart dem lägre "riktningsmarkörerna". Det vandrade ljudet jag får med sinustoner märks överhuvudtaget inte av när musik spelas.
JM skrev:Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
Människan hör för sin storlek och jämfört med sin kusin schimpansen ovanligt låga frekvenser. Sannolikt sållades de indiver med schimpanshörande bort när vi flyttade ner från träden ut på savannen. Stora rovdjur var det gott om i södra afrika. Stora rovdjur har läten med låg frekvens och är tunga. Deras steg skapar lågfrekvent ljud. Döva sångare förnimmer takten via lågfrekvent ljud med hjälp av nakna fötter på golvet.
På öppna fält kan vi faktiskt lokalisera ljud med frekvenser under 80 Hz. Vi kan även lokakalisera ljud bakom oss även med bara ett hörande öra.
Evolutionärt var sannolikt lågfrekvent hörande viktigt men ffa korrekt lokalisation samt avståndsbedömning av hotande ljud en avgörande egenskap för hominoidens överlevnad.
Så hur kommer det sig att vi på öppna fält kan lokalisera lågfrekvent ljud men inte i rum? Finns det någon ytterligare variabel av betydelse? Påverkar stående ljudvågor, stationärt tryckfält och/eller frånvaron av vandrande ljudvågor perceptionen?
JM
Fanfaktiskt skrev:Skummade igenom länken och då rapporteras det att riktning i rum existerar ner till 20Hz(sinus?). Spelandes musik där en mycket större andel av materialet anger riktning så maskeras dem svagare "riktningsmarkörerna" i basen. Så upplever jag det också. Med musik märks inte vandrade ljud av. Med sinus-signal så börjar fronthögtalarna ta tonöver 200Hz och börjar framträda som källa, från att ha varit ett diffust ljudfält. Reflektioner från sidoväggar anger riktning i ett odämpat(mitt) rum, men inte i ett dämpat.
Med reservation för att jag enbart skummade igenom länken.
Fanfaktiskt skrev:Det är så jag uppfattar saken. Sinuston funkar dock för lokalisation. Testade även med Svantes HarmOsc, för att ta bort övertoner, och 40Hz gick att lokalisera en riktning på i mitt odämpade rum. Lokalisation verkar dock främst ske över 200Hz och dränker uppenbart dem lägre "riktningsmarkörerna". Det vandrade ljudet jag får med sinustoner märks överhuvudtaget inte av när musik spelas.
I-or skrev:JM skrev:Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
Människan hör för sin storlek och jämfört med sin kusin schimpansen ovanligt låga frekvenser. Sannolikt sållades de indiver med schimpanshörande bort när vi flyttade ner från träden ut på savannen. Stora rovdjur var det gott om i södra afrika. Stora rovdjur har läten med låg frekvens och är tunga. Deras steg skapar lågfrekvent ljud. Döva sångare förnimmer takten via lågfrekvent ljud med hjälp av nakna fötter på golvet.
JM
Människans hörsel är totalt sett bland de allra bästa i naturen. Vissa djur hör bättre vid låga frekvenser (elefanter, valar m.fl.), andra vid höga (hundar, katter, fladdermöss m.fl.) och enstaka arter har lägre hörseltröskel vid mellanhöga frekvenser (katter), men väger man ihop allt detta inklusive riktningshörsel ligger människan i det absoluta toppskiktet.
Anledningen till att vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum är den stora andelen störningar i form av reflektioner som anländer endast en minimal del av en cykel efter direktljudet. I den rapport som jag länkade till ovan diskuteras det faktum att vi behöver ca 1,4 störningsfria (d.v.s. utan signifikanta reflektioner) cykler för god lokalisering i reflektiv miljö och detta uppnås generellt först vid flera hundra Hz i normala rum. Någon form av diffus lokaliseringsförmåga uppnås dock tidigare, antagligen ned mot ett par hundra Hz och i extrema fall kanske nedåt 100 Hz.
I-or skrev:Skumma mindre och läs mer så ser du att vi definitivt inte hör riktning ned till 20 Hz i reflektiv miljö. I normala rum med normala basmodulpositioner handlar det snarare om ca 300 Hz för god riktningsbestämning och kanske hälften av detta för någon form av diffus lokalisering.
jansch skrev:Hur lång tid tog det dej ungefär att lokalisera 40Hz ?
"Vandrade" ljudet p g a att du rörde dej?
Prova med 2kHz sinuston - hör du någon riktning? Hur uppfattar du ljudet när du rör dej?
Prova sedan med olika toner från 40Hz och upp till ca 8kHz. Uppfattar du någon frekvensgräns där lokalisationen blir annorlunda?
Viktigt! "Smyg" upp volymen varje gång du lyssnar. Slår du av och på har du sabbat möjligheterna att värdera en viss frekvens. (Över sådär 1kHz spelar det dock ingen roll)
Testa med EN högtalare, inte i "stereo" med tonen panorerad till mitten.
Fanfaktiskt skrev:I-or skrev:Skumma mindre och läs mer så ser du att vi definitivt inte hör riktning ned till 20 Hz i reflektiv miljö. I normala rum med normala basmodulpositioner handlar det snarare om ca 300 Hz för god riktningsbestämning och kanske hälften av detta för någon form av diffus lokalisering.
Nja, jag nämnde vad som skrevs i rapporten: " Some suggested that directionality isn’t discerniblebelow around 120 or 200 Hz2,6, while others indicated that it was audible through the majority of the subwoofer band(nearly down to 20 Hz)8,9,11." I området jag testade, 40-200Hz, så var ljudfältet diffust, men det gick alltså att lokalisera en riktning i vissa frekvensområden. Riktningen kunde tom vara höger trots att vänster kanal nyttjades. Högtalare eller basmodulsposition gick inte att urskönja.
JM skrev:I-or skrev:JM skrev:Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
JM
Människans hörsel är totalt sett bland de allra bästa i naturen. Vissa djur hör bättre vid låga frekvenser (elefanter, valar m.fl.), andra vid höga (hundar, katter, fladdermöss m.fl.) och enstaka arter har lägre hörseltröskel vid mellanhöga frekvenser (katter), men väger man ihop allt detta inklusive riktningshörsel ligger människan i det absoluta toppskiktet.
Anledningen till att vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum är den stora andelen störningar i form av reflektioner som anländer endast en minimal del av en cykel efter direktljudet. I den rapport som jag länkade till ovan diskuteras det faktum att vi behöver ca 1,4 störningsfria (d.v.s. utan signifikanta reflektioner) cykler för god lokalisering i reflektiv miljö och detta uppnås generellt först vid flera hundra Hz i normala rum. Någon form av diffus lokaliseringsförmåga uppnås dock tidigare, antagligen ned mot ett par hundra Hz och i extrema fall kanske nedåt 100 Hz.
Den artikeln du refererar av Hill mfl hänvisar till den här artikeln också av Hill map 1,4 störningsfria cykler.
Hill, A.J.; M.O.J. Hawksford. “Towards a generalized theory of low-frequency sound source localization.” Proc. IOA –Reproduced Sound 2012, Brighton, UK. November, 2012.
I artikeln framgår det att vissa ataganden är gjorda vilken simmuleringarna bygger på bla att öronen är två mikrofoner med 20 cm avstånd. Nu vet vi att vi inte hör likt passiva mikrofoner utan har inte obetydligt med aktiva processer typ precedence mfl. Subjektiva utvärderingen av ljud i olika rum kunde ha varit mycket intressant men tyvärr värdelös pga av massoer med elementära fel.
Trots detta är det självklart att en viss cykellängd krävs för att ljud skall identifieras och lokaliseras.
Sannolikt av evolutionära skäl lokalisaliseras ett ljud innan det identifieras.
1.Vid lokalisation av stereoljud över 300 Hz i en typisk 3 m triangel krävs att ljudet är prominent i sin initiala fas. Diffusa ljud utan prominent start är svåra att lokalisera och ger skenbart bred sweetspot.
Naturliga ljud under 80 Hz är diffusa till sin karaktär och ej speciellt smalbandiga map frekvens och måste ha relativt hög ljudstyrka för att vara hörbara. Med största sannolikhet exciterar detta ljud ett antal rumsrelaterade stående vågor vilka obenhörligen kommer perceptuellt maskera omkringliggande frekvenser. Några vandrande reflexljud i rummet finns då sannolikt inte att uppleva. Ju lägre frekvens och ju högre SPL ett dominernde ljud har desto bredare frekvensområde maskeras.
2.Således ser jag att lokalisationsproblemen är sannolikt mer relaterade till maskerande stående vågor än vandrande reflexer.
3.Under 80 Hz finns inget hörbart direktljud och därmed inget ljud att lokalisera.
Mätbart direktljud finns det under 80 Hz? Finns det mätbara vandrande reflexljud under 80 Hz?
JM
JM skrev:Den artikeln du refererar av Hill mfl hänvisar till den här artikeln också av Hill map 1,4 störningsfria cykler.
Hill, A.J.; M.O.J. Hawksford. “Towards a generalized theory of low-frequency sound source localization.” Proc. IOA –Reproduced Sound 2012, Brighton, UK. November, 2012.
I artikeln framgår det att vissa ataganden är gjorda vilken simmuleringarna bygger på bla att öronen är två mikrofoner med 20 cm avstånd. Nu vet vi att vi inte hör likt passiva mikrofoner utan har inte obetydligt med aktiva processer typ precedence mfl. Subjektiva utvärderingen av ljud i olika rum kunde ha varit mycket intressant men tyvärr värdelös pga av massoer med elementära fel.
Trots detta är det självklart att en viss cykellängd krävs för att ljud skall identifieras och lokaliseras.
Sannolikt av evolutionära skäl lokalisaliseras ett ljud innan det identifieras.
Vid lokalisation av stereoljud över 300 Hz i en typisk 3 m triangel krävs att ljudet är prominent i sin initiala fas. Diffusa ljud utan prominent start är svåra att lokalisera och ger skenbart bred sweetspot.
Naturliga ljud under 80 Hz är diffusa till sin karaktär och ej speciellt smalbandiga map frekvens och måste ha relativt hög ljudstyrka för att vara hörbara. Med största sannolikhet exciterar detta ljud ett antal rumsrelaterade stående vågor vilka obenhörligen kommer perceptuellt maskera omkringliggande frekvenser. Några vandrande reflexljud i rummet finns då sannolikt inte att uppleva. Ju lägre frekvens och ju högre SPL ett dominernde ljud har desto bredare frekvensområde maskeras.
Således ser jag att lokalisationsproblemen är sannolikt mer relaterade till maskerande stående vågor än vandrande reflexer.
Under 80 Hz finns inget hörbart direktljud och därmed inget ljud att lokalisera.
Mätbart direktljud finns det under 80 Hz? Finns det mätbara vandrande reflexljud under 80 Hz?
JM
I-or skrev:5. Stereokoppling av basmoduler är fördelaktigt för att jämna ut frekvensgången via dekorrelering av ljudfälten (när basen innehåller stereoinformation), dock ger det inga fördelar angående lokalisering.
rajapruk skrev:I-or skrev:5. Stereokoppling av basmoduler är fördelaktigt för att jämna ut frekvensgången via dekorrelering av ljudfälten (när basen innehåller stereoinformation), dock ger det inga fördelar angående lokalisering.
Går detta att förklara på ett enklare, eller mer detaljerat, sätt, så att en vanlig dödlig förstår?
Jag har alltid tänkt att det borde vara tvärtom. Monokoppling av basen skulle ge jämnare frekvensgång. För att basen spelas från fler positioner i rummet då, och det jämnar ut rumspåverkan.
Baffel skrev:Varför just två? Varför inte fyra basar , eller fler? Om man ska jämna ut frekvensgången dvs.
Bill50x skrev:Men vad händer med fasen om man har ett antal subbar utspridda "bara" för att skapa en snörrät frekvensgång? Jag tänker då den samlade effekten av subbarna vs stereohögtalarna, går det att få hänga ihop?
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Men vad händer med fasen om man har ett antal subbar utspridda "bara" för att skapa en snörrät frekvensgång? Jag tänker då den samlade effekten av subbarna vs stereohögtalarna, går det att få hänga ihop?
/ B
Som du ju vet är förvirringen mycket stor inom stora delar av hifibranchen. Även många konstruktörer av subwoofers är förvirrade. Man tror att det går att dela upp musik i bas, mellanregister och diskant, - medan riktiga instrument i verkligheten spelar alla frekvenser samtidigt.
Då man förstått detta, så inser man strax att det inte går att placera ut subbasar hur som helst i ett rum. Timingen och integrationen måste vara rätt.
Saken skulle vara HELT annorlunda om vi alla lyssnade på sinustoner till vardags. Då skulle Tooles/Olives teorier om multipla subbasar i ett rum fungera på riktigt.
I-or skrev:Baffel skrev:Varför just två? Varför inte fyra basar , eller fler? Om man ska jämna ut frekvensgången dvs.
Ett större antal basmoduler är en fördel frekvensgångsmässigt förutsatt att de inte placeras symmetriskt m.a.p. lyssningspositionen. Detta är skälet till att det i praktiken är bättre med basar placerade framför/bakom lyssningspositionen (vanligen asymmetri) än i de främre hörnen (vanligen symmetri).
JM skrev:I-or skrev:Baffel skrev:Varför just två? Varför inte fyra basar , eller fler? Om man ska jämna ut frekvensgången dvs.
Ett större antal basmoduler är en fördel frekvensgångsmässigt förutsatt att de inte placeras symmetriskt m.a.p. lyssningspositionen. Detta är skälet till att det i praktiken är bättre med basar placerade framför/bakom lyssningspositionen (vanligen asymmetri) än i de främre hörnen (vanligen symmetri).
Här på faktiskt.io odlas en myt att alla subbsar skall stackas kring fronthögtlarna. Fysiken här är egentligen enkel. Då rummets ståendevågor ger ett antal fixa tryckmax/min i rummet med ojämn tonkurva i lyssningspositionen. Stackade subbasar enligt faktiskt.io förstärker fronthögtlaranas ojämna tonkurva.
Jämn tonkurva i lyssningspositionen erhålls smartast genom att placera subbasarna i alla 4 hörnen. Genom att variera fördröjningen till varje subbas erhålls samma effekt som asymetrisk placering i rummet. Hörnplaceringens SPL lyft medför att subselement och förstärkaren stressas inte lika mycket som vilken annan placering gör.
Dvs hörnplaceringen av subbasarna ger lägre distorsion och bättre förutsättningar jämn tonkurva med klenare förstärkare och mindre subbasar.
Således ett bättre ekonomiskt alternativ.
JM
Tangband skrev:JM skrev:I-or skrev:
Här på faktiskt.io odlas en myt att alla subbsar skall stackas kring fronthögtlarna. Fysiken här är egentligen enkel. Då rummets ståendevågor ger ett antal fixa tryckmax/min i rummet med ojämn tonkurva i lyssningspositionen. Stackade subbasar enligt faktiskt.io förstärker fronthögtlaranas ojämna tonkurva.
Jämn tonkurva i lyssningspositionen erhålls smartast genom att placera subbasarna i alla 4 hörnen. Genom att variera fördröjningen till varje subbas erhålls samma effekt som asymetrisk placering i rummet. Hörnplaceringens SPL lyft medför att subselement och förstärkaren stressas inte lika mycket som vilken annan placering gör.
Dvs hörnplaceringen av subbasarna ger lägre distorsion och bättre förutsättningar jämn tonkurva med klenare förstärkare och mindre subbasar.
JM
Det är ingen myt som odlas. Det är ett faktum som ger bäst ljudmässigt resultat .
Läs på lite mer om hur musik fungerar så ska du se att det klarnar .
Du är fast i sinus - tänket och du bör släppa det . Musik är inte sinustoner.
Att sätta 4 subbasar i hörn ger garanterat sämst resultat med musik. Men bra resultat med sinussvep.
Du bör praktiskt göra en del experiment för att se att dina teorier inte fungerar bra med musik vid lyssning.
Jag har gjort det.
petersteindl skrev:Tangband skrev:JM skrev:Här på faktiskt.io odlas en myt att alla subbsar skall stackas kring fronthögtlarna. Fysiken här är egentligen enkel. Då rummets ståendevågor ger ett antal fixa tryckmax/min i rummet med ojämn tonkurva i lyssningspositionen. Stackade subbasar enligt faktiskt.io förstärker fronthögtlaranas ojämna tonkurva.
JM
Det är ingen myt som odlas. Det är ett faktum som ger bäst ljudmässigt resultat .
Att sätta 4 subbasar i hörn ger garanterat sämst resultat med musik. Men bra resultat med sinussvep.
Du bör praktiskt göra en del experiment för att se att dina teorier inte fungerar bra med musik vid lyssning.
Jag har gjort det.
Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.
Högtalare mår bäst att dimensioneras för den placering vid begränsningsytor de kommer ha.
Mvh
Peter
I-or skrev:Läs hela rapporten som handlar om lokaliseringsförmåga vid låga frekvenser i normala lyssningsrum. Stycket du hänvisar till är ett utdrag som beskriver det förvirrade tillståndet vid tidigare forskning, där man i vissa fall påstår sig ha funnit lokalisering vid låga frekvenser och i andra fall inte, bl.a. eftersom man inte har tagit hänsyn till rummets egenskaper.
petersteindl skrev:Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.
Högtalare mår bäst att dimensioneras för den placering vid begränsningsytor de kommer ha.
Mvh
Peter
Tangband skrev:
Jag har gjort det.
Fanfaktiskt skrev:På vänster sida i mitt rum har jag (fulla)garderober som avskiljer nästa rum och en öppning till det rummet vid främre vänster hörn. Man kan kanske förmoda, efter att ha läst det länkade materialet något noggrannare, att garderoberna agerar dämpning i området 40-50Hz och därför förbättrar lokalisationen? Alternativt agerar garderoberna låda och resonerar ut signaler en bit över 100-200Hz?
Sista stycket från länken:
"Overall, the theory of low-frequency localization in closed spaces is now better understood. Where previous work makes gross generalizations (such as nothing under 100 or 200 Hz can be localized in any space), this research has shown that the minimum localizable frequency is a function of the configuration of a space (dimensions, source/listener location, absorption). "
Harryup skrev:Vad betyder under 100Hz?
Oavsett filterbranthet? Eller?
JM skrev:Jag har inga problem att ändra mig om du kan bevisa att jag har fel. Anekdoter räcker ej.
JM
Fanfaktiskt skrev:petersteindl skrev:Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.
Mvh
Peter
Rör detta sig om en princip eller eventuellt en lutande baffel eller nåt?
Baffel skrev:Underförstått, Don't Try This at Home!
Om man inte räknar och räknar/ mäter och verkligen klurar på det.
Baffel skrev:Underförstått, Don't Try This at Home!
petersteindl skrev:Baffel skrev:Underförstått, Don't Try This at Home!
I princip är det så. Det är avhängigt vilka krav man ställer på jämförelsers relevans annat än hur en befintlig högtalare subjektivt råkar låta i en befintlig position.
Bättre är, att sätta vissa fysikaliska mål och därefter konstruera högtalare/produkter som satisfierar dessa mål. Därefter får man genom lyssning bedöma om dessa fysikaliska mål var de rätta målen att försöka uppnå.
Att flytta runt högtalare och tro att det är tidsdomänen som ger det hörbara lyssningsresultatet då skillnaden i frekvensdomän blir 50 ggr mer markant och sedan tro att det är fel i tidsdomänen som är boven blir en smula naivt.
Men det gäller även motsatsen och då kan man ta med grupplöptiden i beräkningarna och inkludera rumsresonanserna under 250 Hz i ekvationen. Då kan man prata om extremusla kurvor.
Problemet med vanliga högtalare i rum är högtalarnas basfall. Faller högtalaren under 80 Hz vilket nästan alla gör som inte går en oktav djupare än 20 Hz med Q-värde på 0,5 så kommer dessa högtalare låta basfattigt då man lyckats med konststycket att eliminera rumsresonanserna.
Därför har jag som målsättning och krav att högtalarna skall ha en undre gränsfrekvens på ungefär 3 Hz med Q = 0,5. Fasvridningen skall vara minimal vid 20 Hz. Då blir varje rumsresonans ett bummel som ovillkorligen måste elimineras.
Då man är klar med det så uppför sig det lilla slutna rummet i vissa avseenden så som det vore frifält fast i andra avseenden så som ett konserthus med nyttiga reflexer från olika riktningar såsom man får i konserthuset samt i visst avseende som ett litet rum gällande efterklangstid.
Mvh
Peter
Morello skrev:Ekvaliserar du i den analoga domänen?
Baffel skrev:
Mycket intressant ! Tack Peter.
Själv tänkte jag, till inte allt för länge sedan , att det där med att smacka ihop en sub är väl ingen konst. Bygg bara en stabil låda, i med ett hyfsat element . Klappat och klart.
...det visade sig var en konstom man ska få det att låta bra i alla fall.
Morello skrev:Ekvaliserar du i den analoga domänen?
I-or skrev:Baffel skrev:
Mycket intressant ! Tack Peter.
Själv tänkte jag, till inte allt för länge sedan , att det där med att smacka ihop en sub är väl ingen konst. Bygg bara en stabil låda, i med ett hyfsat element . Klappat och klart.
...det visade sig var en konstom man ska få det att låta bra i alla fall.
Nej, din ursprungliga tanke var helt korrekt. Man bör helst se till att element + kavitetsvolym + förstärkareffekt hänger ihop någorlunda också, men detta handlar mest om optimering. Det som är kvar löser du enkelt med ekvalisering. Vill man göra samma sak old-school, d.v.s. utan ekvalisering, blir det svårare (och betydligt sämre).
De första 60 Hz:en är det enkla i det hörbara området. Att få till frekvensområdet 80-20000 Hz är en helt annan sak.
Harryup skrev:När jag hade bara en sub under höger topp i väntan på att få nummer 2 så tyckte inte jag eller någon annan att den gick att lokalisera. Delning ungefär runt 80-100Hz 24dB Linkwitz-Riley. Men efter att jag fått nummer 2 så tycker jag och andra att inspelningslokalen har blivit tydligare och att den går mera rakt bakåt medans tidigare så fanns det en liten dominans till höger. Men det hörs bara sen nummer 2 finns att jämföra med. I övrigt så kan jag inte säga att jag fått någon skillnad. IFS minns jag inte om jag i början spelade subben som mono eller om jag möjligen spelade den som bara höger i väntan på vänster. Idag kör jag stereo på subbarna då jag tycker att timingen känns bättre än i mono.
Harryup skrev:Även om man inte kan höra exakt var en sub står om man delar tillräckligt lågt så är min erfarenhet att timingen är viktig och att flera subbar än 2 nära topparna faktiskt inte är bättre. Men mer blir det ju och man kan spela högre men det är också allt. Att fylla en grop med gammalt ljud ifrån en subb stående så att den kompletterar och summerar till någorlunda rak frekvensgång kan absolut vara tilltalande.
I-or skrev:Morello skrev:Ekvaliserar du i den analoga domänen?
Helst i den digitala, annars blir det förstås betydligt knepigare rent praktiskt.
Morello skrev:Det går naturligtvis alldeles utmärkt. Kanske något stag kan behövas.
Baffel skrev:En sub upp till 60 Hz. Okej , men varför just 60Hz? Vad hände mellan 60-80 Hz? Har det att göra med att det i praktiken ska fungera med ett 24 dB filter? By the way , varför hör man inte talas om 48 dB filter, eller än brantare? Overkill? För dyrt att tillverka? För många komponenter som ställer till det med transistentegenskaperna?
Morello skrev:I-or skrev:Morello skrev:Ekvaliserar du i den analoga domänen?
Helst i den digitala, annars blir det förstås betydligt knepigare rent praktiskt.
Det beros nog på hur man är lagd, men för gemen man är jag inte säker på hur detta ska ske rent praktiskt.
Hur skulle du rekommendera att man löser det i den digitala domänen?
Jag skulle förstås ekvalisera i den analoga domänen genom att helt enkelt rita upp ett lämpligt och flexibelt kort och bestycka det för att passa ett givet rum och system.
Morello skrev:I-or skrev:Morello skrev:Ekvaliserar du i den analoga domänen?
Det beros nog på hur man är lagd, men för gemen man är jag inte säker på hur detta ska ske rent praktiskt.
Hur skulle du rekommendera att man löser det i den digitala domänen?
Jag skulle förstås ekvalisera i den analoga domänen genom att helt enkelt rita upp ett lämpligt och flexibelt kort och bestycka det för att passa ett givet rum och system.
JM skrev:För att återgå till ursprungsfrågan är det så att ljudet i fysikalisk mening inte har någon mätbar riktning under 80 Hz och således inte kan lokaliseras?
Eller finns det en fysikalisk mätbar riktning hos ljudet vilkan vi pga hörandets ofullkomligheter inte förnimmer i psykologisk mening?
JM
Harryup skrev:Kan man verkligen säga en gräns 80Hz? Vad händer vid 81? Spelar det någon roll om det är högtalarljud? Ifrån instrument? Finns det någon annan typ t.ex. sågtand som hörs? Kan 68 och 80 Hz samtidigt ge blandtoner som hörs?
petersteindl skrev:Vi har ställt in Bremen högtalarsystem med 4 st subwoofers och höger front + vänster front + center front. Höger front och vänster front var på respektive sidovägg ungefär 1 m från hörnet sidovägg/frontvägg. Centern var mitt på frontvägg.
Subbarna var Sub 1 i höger hörn mot tak, Sub 2 i vänster hörn mot tak, Sub 3 till vänster om mitten på frontvägg mot golv d v s snett till vänster under center front. Sub 4 placerar vi mot bakre vägg och hemma hos mig är det till vänster om mitten d v s strax till vänster om lyssnaren d v s 1 meter från lyssnarens vänster öra då lyssnaren sitter strax vänster om sweet spot.
Delningsfrekvens var ungefär 250 Hz. Filtertyp var L-R 4e ordningen, både på LP och HP. Varje enskilt subba var sluten låda 27 liter med Bremen 10" bas. Q=0,5 och med L-Transform inställd för Fs= 3 Hz med Q=0,5.
Innan en del timing-inställningar, amplitudinställningar och fasinställningar så hörs ljud från närmaste bas hur lätt som helst kommandes från sub 4. Tonkurvor ser tokiga ut.
Efter inställningar blir tonkurvor raka och rumsresonanser eliminerade. Fasinställningar och timing-inställningar på respektive Sub ställs in så att delningarna blir snygga.
Till slut uppnås en hyffsad rak frekvensgång på lyssnarposition. Vi mäter med olika insignaler och bl.a. med impuls och analyserar med gateing.
Efter det så låter symfoniorkester snyggt som det skall med det karakteristiska "vibrerande" ljudet från valthorn och trombon, djävlaranamma på pukor, med träblås rent och snyggt och violiner med rätt klang och akustisk gitarr med dess karakteristik och orgel med hela kyrkans akustik bevarad utan att ens kunna förnimma ens eget lyssningsrum samt med en djupbas som når till Kina.
Röster är på plats där de skall vara och varje instrument likaså.
Och simsalabim så är Sub 4 som placerades vid lyssnaren helt odetekterbar, oavsett inputsignal. Kvinnoröster, mansröster, piano, trombon, puka eller vad det än vara må så kan inte den Subwoofern till vänster detekteras. Man vet inte om den är igång förrän man stänger av den.
Kopplar man ur alla andra högtalare så detekteras ljud kommandes från sub 4 direkt. Det gäller att kunna skapa en samklang där alla högtalare trollas bort ur ljudbilden och kvar blir den inspelade källkoden intakt presenterad av hörseln exakt såsom hörseln presenterat källkoden vid inspelningen.
Inte nog med det, jag körde ju centern på mässor och ingen kunde detektera ett endaste ljud från centern, ens då man stod 1 meter från centern. Ingen visste om den var inkopplad eller inte. Då Almen stod strax bredvid centern och lutade sig ner och satte sitt huvud ungefär 30 cm från centern högtalarelement så sa Almen, jag hör ljud därifrån och pekade på centern. Den var alltså bakom svart högtalartyg från golv till tak. Så, även om centerhögtalaren går upp till 20 kHz så kan den inte detekteras från sweet spot eller godtyckligt vald annan lyssnarplats i rummet då ett Bremensystem är rätt inställt.
Jag säger: Fixa först fantomprojiceringen och glöm sedan anläggningen.
Mvh
Peter
juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
petersteindl skrev:juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Det är betydligt mer vittgående än så. Även avstånd mellan väggar kommer in och avstånd mellan sub och dess respektive HP-länk + ytterligare timinginställning i kombination med fas.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Det är betydligt mer vittgående än så. Även avstånd mellan väggar kommer in och avstånd mellan sub och dess respektive HP-länk + ytterligare timinginställning i kombination med fas.
Mvh
Peter
Tangband skrev:petersteindl skrev:juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Mvh
Peter
Intressant och knappast nåt gemene man kan fixa till hemma.
Tangband skrev:I-or - intressanta inlägg.
Kan du ge något exempel på ett dsp filter som ger 2 ms eller mindre i fördröjning vid användande av 24 dB filter . Du skriver att det finns några och då skulle jag vilja veta vilka.
I-or skrev:Delningen är alltså helanalog ovan eftersom vi tänker oss ett normalt aktivt tvåvägsfilter av LR4-typ. Ekvaliseringen är digital.
Faktum kvarstår att inte bara teoretiskt utan även subjektivt är uppfattningen generellt positiv.
Harryup skrev:Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.
Det skrivs ju på alla hifisiter att det går bra att dela så med en blandning av digitalt och analogt och så också på faktiskt och sen sprider det sig att man inte ens behöver testa för det går inte att höra skillnader. Fråga Peter, Lilltroll, Rajapuk eller Tangband om de testat och hört skillnader på digitala filter och om de har hört skillnader med olika delayer.
I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.
Studera fasgången ovan en extra gång. Det fördröjda systemet uppvisar en försvinnande liten skillnad mot det icke fördröjda och dessutom är fasgången jämnare. Behöver vi gå in på inverkan på fasgången från icke-kontrollerade rumsresonanser?
Belker skrev:Harryup skrev:Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.
Det skrivs ju på alla hifisiter att det går bra att dela så med en blandning av digitalt och analogt och så också på faktiskt och sen sprider det sig att man inte ens behöver testa för det går inte att höra skillnader. Fråga Peter, Lilltroll, Rajapuk eller Tangband om de testat och hört skillnader på digitala filter och om de har hört skillnader med olika delayer.
Svarade du mig? Jag har testat heldigitalt med alla upptänkliga brantheter, delayer och fasen och hans moster. Nuvarande lösning funkar bäst hittills, men man vet aldrig vad en hittar på framöver...
JM skrev:I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.
Studera fasgången ovan en extra gång. Det fördröjda systemet uppvisar en försvinnande liten skillnad mot det icke fördröjda och dessutom är fasgången jämnare. Behöver vi gå in på inverkan på fasgången från icke-kontrollerade rumsresonanser?
Nu är jag ingen expert på fysik men eventuella tidskillnader skapade av digitala filter vid delning kring 80 Hz kan vara snarare en fördel än ett problem som jag ser det.
I praktiken ger musik i ett litet rum ett antal stationära tryckmin/max skapade av en mängd stående vågor och därmed en ojämn mätbar tonkurva samt en ojämn hörbar tonkurva. Har högpass filtrets frekvensmässigt överlappande svans under 80 Hz en tidsfördröjning skild från lågpass filtrets frekvenser under 80 Hz kommer min/max i rummet stimuleras vid olika tidpunkter och är inte samtidigt i fas. Dvs det sker en viss utjämning av tonkurvan under 80 Hz likt med 4 subbasar i olika positionenr eller en dipolsubbas.
Under 80 Hz hör vi bara en summation av alla tryckmaxima i små rum. Fanns det vandrande ljud mellan tryckmaxima är det inte hörbart pga maskeringar så länge vi lyssnar på musik och inte på solitär sinus.
JM
jansch skrev:JM skrev:I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.
Nu är jag ingen expert på fysik men eventuella tidskillnader skapade av digitala filter vid delning kring 80 Hz kan vara snarare en fördel än ett problem som jag ser det.
I praktiken ger musik i ett litet rum ett antal stationära tryckmin/max skapade av en mängd stående vågor och därmed en ojämn mätbar tonkurva samt en ojämn hörbar tonkurva. Har högpass filtrets frekvensmässigt överlappande svans under 80 Hz en tidsfördröjning skild från lågpass filtrets frekvenser under 80 Hz kommer min/max i rummet stimuleras vid olika tidpunkter och är inte samtidigt i fas. Dvs det sker en viss utjämning av tonkurvan under 80 Hz likt med 4 subbasar i olika positionenr eller en dipolsubbas.
Under 80 Hz hör vi bara en summation av alla tryckmaxima i små rum. Fanns det vandrande ljud mellan tryckmaxima är det inte hörbart pga maskeringar så länge vi lyssnar på musik och inte på solitär sinus.
JM
JM - Ta dig tid att lyssna på statiska toner över ett större frekvensområde. Lyssna på t.ex 80, 200, 500, 1khz, 3kHz och 8kHz.
Vad skiljer ljudupplevelsen mellan de olika tonerna? Nej! Gör ingen förhastad teoretisk analys utan LYSSNA(!) och du kommer att få en helt annan "världsbild" än den du beskriver.
Vill du verkligen höra tryckmaxima och tryckminima så lyssna på 1kHz eller 3kHz och gå runt i rummet och vicka på huvudet. Det är så uppenbart att du inte behöver förlita dej på något forskningsresultat.... bara lyssna och få en spontan Aha-upplevelse.... åh faen....är det såhär det är!.... rummet är fyllt av minima och maxima! Hör du någon riktning är det allvarligt fel på din hörsel eller har du ett totalt unikt rum som borde dokumenteras.
Ditt val - antingen gör du en praktisk test enligt ovan och konstaterar verkligheten eller så tror du vidare på en teoretisk modell som inte är sann.
När du väl har lyssnat är det väldigt enkelt att logiskt förklara ljudupplevelsen - utan tillkrånglade teorier.....
Tangband skrev:JM - Diskussionen bör lämna sinus-ton-tänket helt .
Det går inte att separera tonområdet på det sätt du gör. Tänk istället bredbandighet där allt måste komma till din hörsel i exakt rätt tid i hela det hörbara området. Precis som riktiga instrument fungerar.
Det går säkert att optimera en anläggning efter sinustoner och få denna anläggning att mäta nästan perfekt. Frågan är om det är relevant öht ?
Då saknas transient och tidsaspekten i frekvensdomänen helt.
En anläggning som optimerats efter sinustoner låter inte bra med musik.
JM skrev:[...]
Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet. [...] ut och varför hörandet blir som det blir.
JM
MacBruce skrev:JM skrev:[...]
Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet. [...] ut och varför hörandet blir som det blir.
JM
Jag har ungefär samma bakgrund, fast from mitten av 60-talet — i den del som jag citerar. Snälla — säg att du också hade en rörvoltmeter med en liten motor i, som automatiskt valde mätområde! Ingen av min kompisar tror mig.
JM skrev:Bra beskrivning hur psykologiska maskeringen fungerar och hur okänsliga vi är för distorsion vid låga frekvenser.
Kanske skall vi inte jaga låga distorsions siffror i basen?
Dvs vi hör bara en bråkdel av vad som är mätbart i fysiken.
https://www.axiomaudio.com/blog/distortion
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.18187/
JM
JM skrev:Bra beskrivning hur psykologiska maskeringen fungerar och hur okänsliga vi är för distorsion vid låga frekvenser.
JM
I-or skrev:JM skrev:Bra beskrivning hur psykologiska maskeringen fungerar och hur okänsliga vi är för distorsion vid låga frekvenser.
JM
Axiom-testet var bland det märkligaste jag har läst inom området. Man spelade alltså helt orelaterade sinusar tillsammans med musiken och jag undrar vad detta har med de problem som olinjäriteter ger upphov till att göra. ASR-tråden tar upp delar av vad jag har skrivit om tidigare, att den branta lågfrekvensflanken på maskeringskurvorna tillåter oss att kunna höra IM-distorsion ned till mycket låga nivåer.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], HenrikTornquist och 37 gäster