Fysik eller psykologi ger ingen lokalisation i rum < 80 Hz?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Fysik eller psykologi ger ingen lokalisation i rum < 80 Hz?

Inläggav JM » 2020-11-28 06:59

Overifierad favorit i repris.

En ljudkälla över 80 Hz i litet rum lokaliseras till dirktljudets lokalisation och inte till reflexljudets lokalisation i normal fallet. Förutsatt att tidsskillnaden mellan direktljud och reflex är större 1 ms, att inget eko uppträder samt att ljudkällan inte är ett klickljud.
Neuropsykologisk och neurofysiologisk förklaring ger lokalisationen och inte fysiken.
Precedence effekten är aktivt perceptuell.

Hur förklaras frånvaron av ljudlokalisation under 80 Hz i rum och att viss loklisation sker på öppet fält.
Finns förklaringen i fysiken eller psykologin?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Anders J

Re: Fysik eller psykologi ger ingen lokalisation i rum < 80

Inläggav Anders J » 2020-11-28 08:45

Om man ser sensorsystemet (= huvud/öron) i relation till våglängden så förefaller det fullt rimligt sett ur en ren signalanalyssynvinkel. Under 80 Hz så är möjlig tidsskillnaddetektering mindre än 5% av periodtiden, amplitudskillnaden kan jag inte bedöma, men den borde vara hopplöst liten, så enda chansen att få någon form av bedömning är sannolikt i helt öppet fält, Påverkan av väggar borde göra situationen än mer hopplös.

Praktiskt så fick jag en observation av detta i går kväll och det är ett nytt inslag i mitt lyssnande sedan pi60:orna kom in i mitt liv. Jag avbröt och gick ut till fårstallet, övertygad om att baggen (återigen) uppvaktat damer litet burdust så att skada uppstått på inredningen, men icke. Detta visade sig vara repeterbart, backade ett par minuter, men varseblivningen var enormt diffus och att jag gick just ut till stallet berodde nog inte på lokalisationsinformation utan på att jag visste att det var den enda tänkbara förklaringen. Vilket ju var fel.

Det är inte alldeles ovanligt att inspelningar innehåller sådana signaler, det är bra med högtalare som är med hela vägen ner, det är bra att bo där det är tyst och det är bra att om ett par veckor ligger ungbaggarna i frysen och tackorna är dräktiga, win/win!

Så jag skulle säga att fysiken sätter den gränsen, finns inga övertoner, transienter eller annan information så är nog enda möjligheten att skaffa större huvud! Eller filtrera...

PS Teodor Currentzis "Dido och Æneas" på Sony. Lyssna också på hans Mahker 6:a! Jisses! Men totalt off topic!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-11-28 16:20

JM skrev:Overifierad favorit i repris.

En ljudkälla över 80 Hz i litet rum lokaliseras till dirktljudets lokalisation och inte till reflexljudets lokalisation i normal fallet. Förutsatt att tidsskillnaden mellan direktljud och reflex är större 1 ms, att inget eko uppträder samt att ljudkällan inte är ett klickljud.
Neuropsykologisk och neurofysiologisk förklaring ger lokalisationen och inte fysiken.
Precedence effekten är aktivt perceptuell.

Hur förklaras frånvaron av ljudlokalisation under 80 Hz i rum och att viss loklisation sker på öppet fält.
Finns förklaringen i fysiken eller psykologin?

JM

Jag tror att svaret står att finna vid lyssning till musik, alltså, om man använder musik som innehåller en massa övertoner långt upp i frekvens som ska återges rätt i tid.

Om man däremot gör undersökningar som använder sinustoner, tex en sinus på 80 Hz eller 70 Hz som inte innehåller övertoner, så fås ett helt annat resultat.

Det senare scenariot visar dessvärre att man inte förstår alls hur musik är uppbyggd och dessa undersökningar är därför helt utan värde .

Hur har Toole gjort sina undersökningar ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-28 19:00

Används ren sinuston som ljudsignal så är det svårt att ange riktning oavsett frekvens. Förutsättningen är att huvudet är fastspänt och inte kan röra sig det minsta. Det har dels att göra med att det är svårt att avgöra om en statisk sinuston först kommer till höger öra eller till vänster öra. Sedan finns fler parametrar att beakta. Det svåraste exemplet är om man tar en sinuston med en frekvens som är halva våglängden tidsförskjuten mellan höger och vänster öra. Hur vet hörselsystemet vilket öronsignal som ligger före i tid och vilken som ligger efter?

Problemet är sammansatt. Sammansatta problem kräver en djupdykning i hur hörseln fungerar. Men det krävs också en djupdykning i hur ljudvågor fungerar d v s vågrörelseläran.

Börja med att fundera på hur man med två perfekta rundkännande mikrofoner kan få fram riktning med ren sinusoid statisk vågform som når mikrofonerna med en tidsdifferens Δt där amplituden är i princip samma i båda mikrofonerna. Hur ser tidsdifferensen ut i olika ögonblick? Med impuls är det enkelt, men med statisk sinusoid? Vilken är lead och vilken är lag. lead är den som leder, lag är den som laggar efter.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-28 20:03

Tangband: Frågeställningen är naturligtvis irrelevant för musikaliskt rimliga ljud, där finns det alltid övertoner och transienter/anslag, Jag tolkade frågeställningen hur det var under 80 Hz.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-28 20:07

Anders J skrev:Om man ser sensorsystemet (= huvud/öron) i relation till våglängden så förefaller det fullt rimligt sett ur en ren signalanalyssynvinkel. Under 80 Hz så är möjlig tidsskillnaddetektering mindre än 5% av periodtiden, amplitudskillnaden kan jag inte bedöma, men den borde vara hopplöst liten, så enda chansen att få någon form av bedömning är sannolikt i helt öppet fält, Påverkan av väggar borde göra situationen än mer hopplös.

Praktiskt så fick jag en observation av detta i går kväll och det är ett nytt inslag i mitt lyssnande sedan pi60:orna kom in i mitt liv. Jag avbröt och gick ut till fårstallet, övertygad om att baggen (återigen) uppvaktat damer litet burdust så att skada uppstått på inredningen, men icke. Detta visade sig vara repeterbart, backade ett par minuter, men varseblivningen var enormt diffus och att jag gick just ut till stallet berodde nog inte på lokalisationsinformation utan på att jag visste att det var den enda tänkbara förklaringen. Vilket ju var fel.

Det är inte alldeles ovanligt att inspelningar innehåller sådana signaler, det är bra med högtalare som är med hela vägen ner, det är bra att bo där det är tyst och det är bra att om ett par veckor ligger ungbaggarna i frysen och tackorna är dräktiga, win/win!

Så jag skulle säga att fysiken sätter den gränsen, finns inga övertoner, transienter eller annan information så är nog enda möjligheten att skaffa större huvud! Eller filtrera...

PS Teodor Currentzis "Dido och Æneas" på Sony. Lyssna också på hans Mahker 6:a! Jisses! Men totalt off topic!

Lyssade du på kastagetter? :oops:

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-28 21:15

Getter???

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-11-28 21:31

Ok, det haltar, men det Får en dålig ordvits göra!

Anders J

Inläggav Anders J » 2020-11-28 21:56

Man Tackar!

Edit: Tackar och Bockar!

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-11-29 16:20

Jag testade REWs tongenerator på vänster högtalare. Ljudet vandrade och kunde vid nåt tillfälle lokaliseras bakom högtalaren men även till höger. Mellan 40-50Hz var det en klar lokalisation till vänster. Slår jag på subben som står en meter till höger får jag samma resultat i området 40-50Hz.

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-29 22:04

Fanfaktiskt skrev:Jag testade REWs tongenerator på vänster högtalare. Ljudet vandrade och kunde vid nåt tillfälle lokaliseras bakom högtalaren men även till höger. Mellan 40-50Hz var det en klar lokalisation till vänster. Slår jag på subben som står en meter till höger får jag samma resultat i området 40-50Hz.

Som Peter skriver - det är extremt svårt att lokalisera en ren sinus. I ett normalt rum är det i princip omöjlig om man inte står nära högtalaren eller får gå runt och leta sig fram.

Värt att notera är att man måste "smyga upp volymen så att endast grundton hörs om man vill testa. Ett normalt på (och avslag) bildar transienter som är perfekt för hörseln att målsöka på.

Jag har nämnt det tidigare - vill man själv konstatera hur viktig transienten är (första vågfront är) för uppfattning av riktning kan man köra en statisk sinus i ett vanligt lyssningsrum i bästa frekvensområde för att höra riktning t.ex ca 3kHz (prova också ca 8 kHz som är lite speciellt) och sedan gå runt i rummet. Det hjälper inte ens att man vet vilken högtalare som producerar ljudet.

Det är också svårt att producera någorlunda distorsionsfri statisk signal under sådär 50Hz. "Phonkurvan" gör att distorsionen hjälper till i viss mån att lokalisera så låga frekvenser......om man överhuvudtaget uppfattar korrekt riktning.
Har man väl bestämt sig för en viss riktning kan kan man panorera tonen till andra högtalaren, följer inte riktningen med har man fullt normal hörsel....

JM

Inläggav JM » 2020-11-29 22:32

Hur lokalisationen över 80 Hz går till är tämligen väl utrett. Vi lokaliserar ljud nästa lika bra som en elefant så det är ej huvudstorleken eller avståndet mellan öronen som är avgörande.

Frågan gäller varför lokaliserar vi inte ljud under 80 Hz i rum men kan lokaisera på ett öppet fält.

Ligger huvudsakliga förklaringen i fysikens, psykologins eller neurfysiologins värld?
Hur ser förklaringen ut?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2020-11-29 22:39

En transient ger per definition ett bredbandigt spektra varför en sådan signal bör kunna lokaliseras på sina "högfrekventa" komponenter. För att en sinus skall ge en "ren" ton krävs att den pågår under oändligt lång tid. Alla tidstrunkerade sinusar ger bredbandigt spektra, hur bredbandigt beror på hur lång tid sinusen varar. Kort varaktighet = brett spektra, lång varaktighet = smalt spektra.

Skillnaden mellan frifält (utomhus) och tryckfält (i ett rum) är att i frifält propagera vågen medan i ett tryckfält är den statisk.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-29 22:55

Japp, en transient är per definition inte en stationär signal. En stationär signal är en forced sound wave, typ sinusoid. En transient är en free sound wave även i enclosures. De beräknas på olika sätt i enclosures. Håller man isär dessa begrepp så blir livet lite enklare då man gör analys av ljudvågor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-11-29 23:11

Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-29 23:38

idea skrev:En transient ger per definition ett bredbandigt spektra varför en sådan signal bör kunna lokaliseras på sina "högfrekventa" komponenter. För att en sinus skall ge en "ren" ton krävs att den pågår under oändligt lång tid. Alla tidstrunkerade sinusar ger bredbandigt spektra, hur bredbandigt beror på hur lång tid sinusen varar. Kort varaktighet = brett spektra, lång varaktighet = smalt spektra.

Skillnaden mellan frifält (utomhus) och tryckfält (i ett rum) är att i frifält propagera vågen medan i ett tryckfält är den statisk.

För att ett tryckfält (pressure field) skall bildas måste dock rummets dimensioner vara klart mindre än halva våglängden. JM:s "litet rum" och 80Hz uppfyller knappast det.
I sig vet jag inte hans definition av "litet rum" men ett ordinärt vardagsrum som man lyssnar i är väl sådär 6x4 meter.

jansch

Inläggav jansch » 2020-11-29 23:51

Fanfaktiskt skrev:Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?

Hörseln kan uppfatta riktning på enskild ton på 2 sätt* - ljudtrycksskillnad och fasskillnad.
DOCK, är tonen statisk och utan "transient" i starten är det (nästan) omöljligt att uppfatta riktning i ett normalt rum då reflektioner från avgränsningsytor gör att både ljudtrycksskillnad och fasskillnad sätts ur spel.

*Vi kan förbättra möjligheten att lokalisera genom att röra på huvudet vilket vi gör omedvetet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-11-30 00:02

Fanfaktiskt skrev:Så om trycket är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet till vänster?

Nej, absolut inte. Den dominanta faktorn är tidsdifferensen. Om tidsdifferensen är noll mellan öronen d v s en röst i mitten och om trycket då är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet något till vänster.

Kommer ljudvågen först till höger öra så lokaliserar man ljudkällan till höger även om ljudtrycket är starkare på vänster öra.
Det är det som händer då du flyttar dig åt höger från sweet spot då ett instrument är mixat något till vänster. Det är en konsekvens av precedence effekten.
Då kan man kompensera tidsskillnaden genom att ändra ljudtrycksnivån mellan kanalerna exempelvis med balanskontroll.
Det kallas Haaseffekten i modern litteratur gällande psykoakustik eftersom man tillskriver upptäckten till Haas och ibland kallas det Time Intensity Trading och man behöver då ändra ljudtrycksnivån proportionerligt ganska mycket för att kompensera en liten tidsskillnad.

Mvh
Peter

JM

Inläggav JM » 2020-11-30 09:21

petersteindl skrev:

Nej, absolut inte. Den dominanta faktorn är tidsdifferensen. Om tidsdifferensen är noll mellan öronen d v s en röst i mitten och om trycket då är något större på t ex vänster öra så lokaliserar man ljudet något till vänster.
Mvh
Peter

Det är tidsdifferensen, ljudtrycksskillnaden och/eller frekvensskillnaden beroende på kontexten hos ljudet mellan höger och vänster öra som avgör lokalisationen av ljud > 80 Hz i horisontalplanet.
Lokalisationen registreras i hjärnstammen neurofysiologiskt. Studier antyder att detta sker i speciella nervceller, i nedre kollikeln, där mängden neurotransmittorer från höger/vänster hörselnerv ger upplevda lokalisationen där motsatta örat mot lokalisationen har en hämmande påverkan på aktuella neurotransmittorer. Skador i detta område av bla högt ljud ger hyperakusi, tinnitus, lokalisationsproblem av ljud mm.
Återigen är det kemin som är primär i hörandet och där elektriska impulser har mer en doserade effekt. Tydligast är detta i kopplingen mellan inre hårcellerna och hörselnerven där allt primärt hörande förmedlas via transmittorsubstansen glutamat. Utan glutamat är vi helt döva. På andra sidan av synapsen uppstår elektriska impulser, aktions potentialer, i hörselnerven genom elektrokemiska potentialskillnader runt dendritens cellmembran.

Men vad händer under 80 Hz map lokalisationen?????
Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?

https://bhsl.waisman.wisc.edu/wp-conten ... search.pdf
https://reader.elsevier.com/reader/sd/p ... A038388F62

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-01 14:18

När jag hade bara en sub under höger topp i väntan på att få nummer 2 så tyckte inte jag eller någon annan att den gick att lokalisera. Delning ungefär runt 80-100Hz 24dB Linkwitz-Riley. Men efter att jag fått nummer 2 så tycker jag och andra att inspelningslokalen har blivit tydligare och att den går mera rakt bakåt medans tidigare så fanns det en liten dominans till höger. Men det hörs bara sen nummer 2 finns att jämföra med. I övrigt så kan jag inte säga att jag fått någon skillnad. IFS minns jag inte om jag i början spelade subben som mono eller om jag möjligen spelade den som bara höger i väntan på vänster. Idag kör jag stereo på subbarna då jag tycker att timingen känns bättre än i mono.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-01 14:34

Men det spelar ingen roll vad det gäller lokalisering av toner/ljud eftersom det inte rör sig om någon sinustun. Ditt delningsfilter dämpar men släpper även igenom toner över 100 Hz.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-01 15:59

JM skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Det är tidsdifferensen, ljudtrycksskillnaden och/eller frekvensskillnaden beroende på kontexten hos ljudet mellan höger och vänster öra som avgör lokalisationen av ljud > 80 Hz i horisontalplanet.
Lokalisationen registreras i hjärnstammen neurofysiologiskt. Studier antyder att detta sker i speciella nervceller, i nedre kollikeln, där mängden neurotransmittorer från höger/vänster hörselnerv ger upplevda lokalisationen där motsatta örat mot lokalisationen har en hämmande påverkan på aktuella neurotransmittorer. Skador i detta område av bla högt ljud ger hyperakusi, tinnitus, lokalisationsproblem av ljud mm.
Återigen är det kemin som är primär i hörandet och där elektriska impulser har mer en doserade effekt. Tydligast är detta i kopplingen mellan inre hårcellerna och hörselnerven där allt primärt hörande förmedlas via transmittorsubstansen glutamat. Utan glutamat är vi helt döva. På andra sidan av synapsen uppstår elektriska impulser, aktions potentialer, i hörselnerven genom elektrokemiska potentialskillnader runt dendritens cellmembran.

Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?

JM

En kombination av allt ovanstående utom psykologi. Systemet är inte känsligt nog för att kunna separera signalerna från de båda öronen. Hade vi haft snabbare och känsligare kemiska processer så hade vi kunnat höra ännu bättre. Med betydligt större avstånd mellan öronen eller längre och högre huvud hade resten av systemet haft större marginaler vid låga frekvenser. Detta skulle dock få oss alla att se ut ungefär så här:

stewie.jpg
stewie.jpg (158.8 KiB) Visad 3453 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-01 16:10

Harryup skrev:När jag hade bara en sub under höger topp i väntan på att få nummer 2 så tyckte inte jag eller någon annan att den gick att lokalisera. Delning ungefär runt 80-100Hz 24dB Linkwitz-Riley. Men efter att jag fått nummer 2 så tycker jag och andra att inspelningslokalen har blivit tydligare och att den går mera rakt bakåt medans tidigare så fanns det en liten dominans till höger. Men det hörs bara sen nummer 2 finns att jämföra med. I övrigt så kan jag inte säga att jag fått någon skillnad. IFS minns jag inte om jag i början spelade subben som mono eller om jag möjligen spelade den som bara höger i väntan på vänster. Idag kör jag stereo på subbarna då jag tycker att timingen känns bättre än i mono.

Dekorrelation av ljudfälten från vänster och höger kanal (stereokoppling) har visat sig ge tydliga fördelar via jämnare frekvensgång och detta kan förstås ge en bättre upplevelse av inspelningslokalen. Man kan dock inte höra riktning i normala rum under 100 Hz (eller egentligen ännu något högre frekvenser).

https://derby.openrepository.com/bitstream/handle/10545/306530/Hill+++Hawksford+-+RS2013.pdf;jsessionid=89E52CF88C55FD4984315A8F4AD404F6?sequence=1

JM

Inläggav JM » 2020-12-01 21:27

I-or skrev:
JM skrev:
petersteindl skrev:
Mvh
Peter

Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?

JM

En kombination av allt ovanstående utom psykologi. Systemet är inte känsligt nog för att kunna separera signalerna från de båda öronen. Hade vi haft snabbare och känsligare kemiska processer så hade vi kunnat höra ännu bättre. Med betydligt större avstånd mellan öronen eller längre och högre huvud hade resten av systemet haft större marginaler vid låga frekvenser. Detta skulle dock få oss alla att se ut ungefär så här:

stewie.jpg

Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
Människan hör för sin storlek och jämfört med sin kusin schimpansen ovanligt låga frekvenser. Sannolikt sållades de indiver med schimpanshörande bort när vi flyttade ner från träden ut på savannen. Stora rovdjur var det gott om i södra afrika. Stora rovdjur har läten med låg frekvens och är tunga. Deras steg skapar lågfrekvent ljud. Döva sångare förnimmer takten via lågfrekvent ljud med hjälp av nakna fötter på golvet.
På öppna fält kan vi faktiskt lokalisera ljud med frekvenser under 80 Hz. Vi kan även lokakalisera ljud bakom oss även med bara ett hörande öra.
Evolutionärt var sannolikt lågfrekvent hörande viktigt men ffa korrekt lokalisation samt avståndsbedömning av hotande ljud en avgörande egenskap för hominoidens överlevnad.

Så hur kommer det sig att vi på öppna fält kan lokalisera lågfrekvent ljud men inte i rum? Finns det någon ytterligare variabel av betydelse? Påverkar stående ljudvågor, stationärt tryckfält och/eller frånvaron av vandrande ljudvågor perceptionen?

JM
Senast redigerad av JM 2020-12-01 21:53, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2020-12-01 21:43

I-or skrev:En kombination av allt ovanstående utom psykologi. Systemet är inte känsligt nog för att kunna separera signalerna från de båda öronen. Hade vi haft snabbare och känsligare kemiska processer så hade vi kunnat höra ännu bättre. Med betydligt större avstånd mellan öronen eller längre och högre huvud hade resten av systemet haft större marginaler vid låga frekvenser. Detta skulle dock få oss alla att se ut ungefär så här:

Är jag den enda som kom att tänka på en audiofilhaj? :mrgreen:
Bilagor
stereohaj.jpg
stereohaj.jpg (12.11 KiB) Visad 3400 gånger
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-01 21:46

I-or skrev:Dekorrelation av ljudfälten från vänster och höger kanal (stereokoppling) har visat sig ge tydliga fördelar via jämnare frekvensgång och detta kan förstås ge en bättre upplevelse av inspelningslokalen. Man kan dock inte höra riktning i normala rum under 100 Hz (eller egentligen ännu något högre frekvenser).

https://derby.openrepository.com/bitstream/handle/10545/306530/Hill+++Hawksford+-+RS2013.pdf;jsessionid=89E52CF88C55FD4984315A8F4AD404F6?sequence=1

Skummade igenom länken och då rapporteras det att riktning i rum existerar ner till 20Hz(sinus?). Spelandes musik där en mycket större andel av materialet anger riktning så maskeras dem svagare "riktningsmarkörerna" i basen. Så upplever jag det också. Med musik märks inte vandrade ljud av. Med sinus-signal så börjar fronthögtalarna ta ton :D över 200Hz och börjar framträda som källa, från att ha varit ett diffust ljudfält. Reflektioner från sidoväggar anger riktning i ett odämpat(mitt) rum, men inte i ett dämpat.

Med reservation för att jag enbart skummade igenom länken.
Senast redigerad av Fanfaktiskt 2020-12-01 21:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-01 21:55

Har försöken gjorts med vanlig typ av sub (sluten, basreflex) men även med horn?

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-01 22:00

JM skrev:
I-or skrev:
JM skrev:

Fysik?
Psykologi?
Fysiologi?
Kemi?

JM

stewie.jpg

Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
Människan hör för sin storlek och jämfört med sin kusin schimpansen ovanligt låga frekvenser. Sannolikt sållades de indiver med schimpanshörande bort när vi flyttade ner från träden ut på savannen. Stora rovdjur var det gott om i södra afrika. Stora rovdjur har läten med låg frekvens och är tunga. Deras steg skapar lågfrekvent ljud.
På öppna fält kan vi faktiskt lokalisera ljud med frekvenser under 80 Hz. Vi kan även lokakalisera ljud bakom oss även med bara ett hörande öra.
Evolutionärt var sannolikt lågfrekvent hörande viktigt men ffa korrekt lokalisation samt avståndsbedömning av hotande ljud en avgörande egenskap för hominoidens överlevnad.

Så hur kommer det sig att vi på öppna fält kan lokalisera lågfrekvent ljud men inte i rum? Finns det någon ytterligare variabel av betydelse? Påverkar stående ljudvågor, stationärt tryckfält och/eller frånvaron av vandrande ljudvågor perceptionen?

JM

I naturen är det ytterligt få naturliga ljud som inte innehåller transienter och/eller övertoner. Detta även om avståndet är långt mellan ljudkälla och den varelse som varseblir.

Vid låga frekvenser tar det tid innan vi uppfattar ljud överhuvudtaget och framförallt detekterar tonhöjd någotsånär, vi hinner inte höra riktning innan refektioner också når våra öron. Dessutom är ju förutsättningarna att höra riktning skitdåliga under 200Hz generellt.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-01 22:13

Fanfaktiskt skrev:
I-or skrev:Dekorrelation av ljudfälten från vänster och höger kanal (stereokoppling) har visat sig ge tydliga fördelar via jämnare frekvensgång och detta kan förstås ge en bättre upplevelse av inspelningslokalen. Man kan dock inte höra riktning i normala rum under 100 Hz (eller egentligen ännu något högre frekvenser).

Skummade igenom länken och då rapporteras det att riktning i rum existerar ner till 20Hz(sinus?). Spelandes musik där en mycket större andel av materialet anger riktning så maskeras dem svagare "riktningsmarkörerna" i basen. Så upplever jag det också. Med musik märks inte vandrade ljud av. Med sinus-signal så börjar fronthögtalarna ta ton :D över 200Hz och börjar framträda som källa, från att ha varit ett diffust ljudfält. Reflektioner från sidoväggar anger riktning i ett odämpat(mitt) rum, men inte i ett dämpat.

Finns det musik/musikinstrument överhuvudtaget som bara består av grundton i området 20 - 200 Hz?
Det är förövrigt löjligt svårt att producera en 20Hz ton med rimlig ljudnivå utan att övertoner (dist) får en avgörande roll.

Utan att jag har bevis vill jag påstå att all (99%) lokalisation av musikljud sker med toner över 200Hz. Det tar helt enkelt för lång tid för hörseln att bygga upp ljudnivån vid låga frekvenser, hörseln har då redan "låst" rikting på övertonerna.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-01 22:18

Jag hörde ett ilsket morrande en gång i Indien precis intill en djungel. Ljudet kunde jag inte lokalisera men insåg förstås att det kom från djungeln. Det var en väldigt märklig känsla att ett ljud bara kunde uppstå, men omöjligen gick att lokalisera, trots att man visste var det kom ifrån. Morrandet kom en från en elefant, fast lät i mina öron som en gigantiskt tiger, vilket jag först tyckte få mig bekräftat när jag såg guiden kuta därifrån.
Senast redigerad av Fanfaktiskt 2020-12-01 22:52, redigerad totalt 2 gånger.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-01 22:31

jansch skrev:Finns det musik/musikinstrument överhuvudtaget som bara består av grundton i området 20 - 200 Hz?
Det är förövrigt löjligt svårt att producera en 20Hz ton med rimlig ljudnivå utan att övertoner (dist) får en avgörande roll.

Utan att jag har bevis vill jag påstå att all (99%) lokalisation av musikljud sker med toner över 200Hz. Det tar helt enkelt för lång tid för hörseln att bygga upp ljudnivån vid låga frekvenser, hörseln har då redan "låst" rikting på övertonerna.

Det är så jag uppfattar saken. Sinuston funkar dock för lokalisation. Testade även med Svantes HarmOsc, för att ta bort övertoner, och 40Hz gick att lokalisera en riktning på i mitt odämpade rum. Lokalisation verkar dock främst ske över 200Hz och dränker uppenbart dem lägre "riktningsmarkörerna". Det vandrade ljudet jag får med sinustoner märks överhuvudtaget inte av när musik spelas.

JM

Inläggav JM » 2020-12-01 22:37

Fanfaktiskt skrev:
jansch skrev:Finns det musik/musikinstrument överhuvudtaget som bara består av grundton i området 20 - 200 Hz?

Det är så jag uppfattar saken. Sinuston funkar dock för lokalisation. Testade även med Svantes HarmOsc, för att ta bort övertoner, och 40Hz gick att lokalisera en riktning på i mitt odämpade rum. Lokalisation verkar dock främst ske över 200Hz och dränker uppenbart dem lägre "riktningsmarkörerna". Det vandrade ljudet jag får med sinustoner märks överhuvudtaget inte av när musik spelas.

200 Hz verkar vara en klar gräns. Under ca 300 Hz börjar hörbara stående vågor påverka upplevelsen. Ju fler stående vågor desto svårare är det att lokalisera ljudet. Stående vågor finns inte på öppna fält.

JM

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-01 23:39

JM skrev:Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.
Människan hör för sin storlek och jämfört med sin kusin schimpansen ovanligt låga frekvenser. Sannolikt sållades de indiver med schimpanshörande bort när vi flyttade ner från träden ut på savannen. Stora rovdjur var det gott om i södra afrika. Stora rovdjur har läten med låg frekvens och är tunga. Deras steg skapar lågfrekvent ljud. Döva sångare förnimmer takten via lågfrekvent ljud med hjälp av nakna fötter på golvet.

JM

Människans hörsel är totalt sett bland de allra bästa i naturen. Vissa djur hör bättre vid låga frekvenser (elefanter, valar m.fl.), andra vid höga (hundar, katter, fladdermöss m.fl.) och enstaka arter har lägre hörseltröskel vid mellanhöga frekvenser (katter), men väger man ihop allt detta inklusive riktningshörsel ligger människan i det absoluta toppskiktet.

Anledningen till att vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum är den stora andelen störningar i form av reflektioner som anländer endast en minimal del av en cykel efter direktljudet. I den rapport som jag länkade till ovan diskuteras det faktum att vi behöver ca 1,4 störningsfria (d.v.s. utan signifikanta reflektioner) cykler för god lokalisering i reflektiv miljö och detta uppnås generellt först vid flera hundra Hz i normala rum. Någon form av diffus lokaliseringsförmåga uppnås dock tidigare, antagligen ned mot ett par hundra Hz och i extrema fall kanske nedåt 100 Hz.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-01 23:47

Fanfaktiskt skrev:Skummade igenom länken och då rapporteras det att riktning i rum existerar ner till 20Hz(sinus?). Spelandes musik där en mycket större andel av materialet anger riktning så maskeras dem svagare "riktningsmarkörerna" i basen. Så upplever jag det också. Med musik märks inte vandrade ljud av. Med sinus-signal så börjar fronthögtalarna ta ton :D över 200Hz och börjar framträda som källa, från att ha varit ett diffust ljudfält. Reflektioner från sidoväggar anger riktning i ett odämpat(mitt) rum, men inte i ett dämpat.

Skumma mindre och läs mer så ser du att vi definitivt inte hör riktning ned till 20 Hz i reflektiv miljö. I normala rum med normala basmodulpositioner handlar det snarare om ca 300 Hz för god riktningsbestämning och kanske hälften av detta för någon form av diffus lokalisering.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-02 05:25

Fanfaktiskt skrev:Det är så jag uppfattar saken. Sinuston funkar dock för lokalisation. Testade även med Svantes HarmOsc, för att ta bort övertoner, och 40Hz gick att lokalisera en riktning på i mitt odämpade rum. Lokalisation verkar dock främst ske över 200Hz och dränker uppenbart dem lägre "riktningsmarkörerna". Det vandrade ljudet jag får med sinustoner märks överhuvudtaget inte av när musik spelas.

Hur lång tid tog det dej ungefär att lokalisera 40Hz ?
"Vandrade" ljudet p g a att du rörde dej?

Prova med 2kHz sinuston - hör du någon riktning? Hur uppfattar du ljudet när du rör dej?
Prova sedan med olika toner från 40Hz och upp till ca 8kHz. Uppfattar du någon frekvensgräns där lokalisationen blir annorlunda?

Viktigt! "Smyg" upp volymen varje gång du lyssnar. Slår du av och på har du sabbat möjligheterna att värdera en viss frekvens. (Över sådär 1kHz spelar det dock ingen roll)
Testa med EN högtalare, inte i "stereo" med tonen panorerad till mitten.

JM

Inläggav JM » 2020-12-02 08:02

I-or skrev:
JM skrev:Människans bästa lokaliseringsförmåga av ljud i horisonatalplanet är ca 2 grader och är i stort sätt jämförbar med elefantens trots markant olika avstånd mellan öronen.

JM

Människans hörsel är totalt sett bland de allra bästa i naturen. Vissa djur hör bättre vid låga frekvenser (elefanter, valar m.fl.), andra vid höga (hundar, katter, fladdermöss m.fl.) och enstaka arter har lägre hörseltröskel vid mellanhöga frekvenser (katter), men väger man ihop allt detta inklusive riktningshörsel ligger människan i det absoluta toppskiktet.

Anledningen till att vi inte hör riktning vid låga frekvenser i rum är den stora andelen störningar i form av reflektioner som anländer endast en minimal del av en cykel efter direktljudet. I den rapport som jag länkade till ovan diskuteras det faktum att vi behöver ca 1,4 störningsfria (d.v.s. utan signifikanta reflektioner) cykler för god lokalisering i reflektiv miljö och detta uppnås generellt först vid flera hundra Hz i normala rum. Någon form av diffus lokaliseringsförmåga uppnås dock tidigare, antagligen ned mot ett par hundra Hz och i extrema fall kanske nedåt 100 Hz.

Den artikeln du refererar av Hill mfl hänvisar till den här artikeln också av Hill map 1,4 störningsfria cykler.
Hill, A.J.; M.O.J. Hawksford. “Towards a generalized theory of low-frequency sound source localization.” Proc. IOA –Reproduced Sound 2012, Brighton, UK. November, 2012.

I artikeln framgår det att vissa ataganden är gjorda vilken simmuleringarna bygger på bla att öronen är två mikrofoner med 20 cm avstånd. Nu vet vi att vi inte hör likt passiva mikrofoner utan har inte obetydligt med aktiva processer typ precedence mfl. Subjektiva utvärderingen av ljud i olika rum kunde ha varit mycket intressant men tyvärr värdelös pga av massoer med elementära fel.
Trots detta är det självklart att en viss cykellängd krävs för att ljud skall identifieras och lokaliseras.
Sannolikt av evolutionära skäl lokalisaliseras ett ljud innan det identifieras.

Vid lokalisation av stereoljud över 300 Hz i en typisk 3 m triangel krävs att ljudet är prominent i sin initiala fas. Diffusa ljud utan prominent start är svåra att lokalisera och ger skenbart bred sweetspot.
Naturliga ljud under 80 Hz är diffusa till sin karaktär och ej speciellt smalbandiga map frekvens och måste ha relativt hög ljudstyrka för att vara hörbara. Med största sannolikhet exciterar detta ljud ett antal rumsrelaterade stående vågor vilka obenhörligen kommer perceptuellt maskera omkringliggande frekvenser. Några vandrande reflexljud i rummet finns då sannolikt inte att uppleva. Ju lägre frekvens och ju högre SPL ett dominernde ljud har desto bredare frekvensområde maskeras.

Således ser jag att lokalisationsproblemen är sannolikt mer relaterade till maskerande stående vågor än vandrande reflexer.

Under 80 Hz finns inget hörbart direktljud och därmed inget ljud att lokalisera.
Mätbart direktljud finns det under 80 Hz? Finns det mätbara vandrande reflexljud under 80 Hz?

JM

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-02 10:16

I-or skrev:Skumma mindre och läs mer så ser du att vi definitivt inte hör riktning ned till 20 Hz i reflektiv miljö. I normala rum med normala basmodulpositioner handlar det snarare om ca 300 Hz för god riktningsbestämning och kanske hälften av detta för någon form av diffus lokalisering.

Nja, jag nämnde vad som skrevs i rapporten: " Some suggested that directionality isn’t discerniblebelow around 120 or 200 Hz2,6, while others indicated that it was audible through the majority of the subwoofer band(nearly down to 20 Hz)8,9,11." I området jag testade, 40-200Hz, så var ljudfältet diffust, men det gick alltså att lokalisera en riktning i vissa frekvensområden. Riktningen kunde tom vara höger trots att vänster kanal nyttjades. Högtalare eller basmodulsposition gick inte att urskönja.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-02 11:06

jansch skrev:Hur lång tid tog det dej ungefär att lokalisera 40Hz ?
"Vandrade" ljudet p g a att du rörde dej?

Prova med 2kHz sinuston - hör du någon riktning? Hur uppfattar du ljudet när du rör dej?
Prova sedan med olika toner från 40Hz och upp till ca 8kHz. Uppfattar du någon frekvensgräns där lokalisationen blir annorlunda?

Viktigt! "Smyg" upp volymen varje gång du lyssnar. Slår du av och på har du sabbat möjligheterna att värdera en viss frekvens. (Över sådär 1kHz spelar det dock ingen roll)
Testa med EN högtalare, inte i "stereo" med tonen panorerad till mitten.

Tog väl en sekund att lokalisera riktning på 40Hz. När jag lyssnar tittar jag rakt fram utan att röra på huvudet, precis som när jag lyssnar på musik. Rör man huvudet så ändras upplevd riktning vid högre frekvenser. Antar att detta är pga fasvridning?

Vid jämförelse av 150Hz och 200Hz så upplever jag att ljudet centreras mer till högtalaren. Vid 300Hz så är det uppenbart att ljudet kommer från högtalaren. Trots det är en sinus diffus. Sitter jag ner och tittar framåt när en sinus spelas så kan jag uppleva en riktning, men ställer jag mig upp och försöker lokalisera ljudkällan med hjälp av hörseln så skiter det sig. Stegar jag igenom frekvenser på tongeneratorn så upplevs riktning vandra.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 11:37

Fanfaktiskt skrev:
I-or skrev:Skumma mindre och läs mer så ser du att vi definitivt inte hör riktning ned till 20 Hz i reflektiv miljö. I normala rum med normala basmodulpositioner handlar det snarare om ca 300 Hz för god riktningsbestämning och kanske hälften av detta för någon form av diffus lokalisering.

Nja, jag nämnde vad som skrevs i rapporten: " Some suggested that directionality isn’t discerniblebelow around 120 or 200 Hz2,6, while others indicated that it was audible through the majority of the subwoofer band(nearly down to 20 Hz)8,9,11." I området jag testade, 40-200Hz, så var ljudfältet diffust, men det gick alltså att lokalisera en riktning i vissa frekvensområden. Riktningen kunde tom vara höger trots att vänster kanal nyttjades. Högtalare eller basmodulsposition gick inte att urskönja.

Läs hela rapporten som handlar om lokaliseringsförmåga vid låga frekvenser i normala lyssningsrum. Stycket du hänvisar till är ett utdrag som beskriver det förvirrade tillståndet vid tidigare forskning, där man i vissa fall påstår sig ha funnit lokalisering vid låga frekvenser och i andra fall inte, bl.a. eftersom man inte har tagit hänsyn till rummets egenskaper.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-02 12:38

JM skrev:
I-or skrev:

JM

Den artikeln du refererar av Hill mfl hänvisar till den här artikeln också av Hill map 1,4 störningsfria cykler.
Hill, A.J.; M.O.J. Hawksford. “Towards a generalized theory of low-frequency sound source localization.” Proc. IOA –Reproduced Sound 2012, Brighton, UK. November, 2012.

I artikeln framgår det att vissa ataganden är gjorda vilken simmuleringarna bygger på bla att öronen är två mikrofoner med 20 cm avstånd. Nu vet vi att vi inte hör likt passiva mikrofoner utan har inte obetydligt med aktiva processer typ precedence mfl. Subjektiva utvärderingen av ljud i olika rum kunde ha varit mycket intressant men tyvärr värdelös pga av massoer med elementära fel.
Trots detta är det självklart att en viss cykellängd krävs för att ljud skall identifieras och lokaliseras.

1.Vid lokalisation av stereoljud över 300 Hz i en typisk 3 m triangel krävs att ljudet är prominent i sin initiala fas. Diffusa ljud utan prominent start är svåra att lokalisera och ger skenbart bred sweetspot.
Naturliga ljud under 80 Hz är diffusa till sin karaktär och ej speciellt smalbandiga map frekvens och måste ha relativt hög ljudstyrka för att vara hörbara. Med största sannolikhet exciterar detta ljud ett antal rumsrelaterade stående vågor vilka obenhörligen kommer perceptuellt maskera omkringliggande frekvenser. Några vandrande reflexljud i rummet finns då sannolikt inte att uppleva. Ju lägre frekvens och ju högre SPL ett dominernde ljud har desto bredare frekvensområde maskeras.

2.Således ser jag att lokalisationsproblemen är sannolikt mer relaterade till maskerande stående vågor än vandrande reflexer.

3.Under 80 Hz finns inget hörbart direktljud och därmed inget ljud att lokalisera.
Mätbart direktljud finns det under 80 Hz? Finns det mätbara vandrande reflexljud under 80 Hz?

JM

JM - jag har lite svårt att hänga med i din argumentation och slutsatser.

1.Först och främst, om man ser 80Hz (eller vilken annan frekvens som helst) som den nedre gränsen kan man inte diskutera om ljudet är "prominent" eller ej initialt. Av naturliga skäl måste tonen vara utan transient och måste då "växa" långsamt, så långsamt att man håller sig inom de felmarginaler man förutsätter för testet.
Det är ju heller ingen ide' att försöka få ett mätresultat med en grundton på 20Hz och med övertoner upp till 80Hz i form av transient. Detta då man med säkerhet i praktiken lokaliserar övertonerna istället.

2. Gör en test med "vandrande vågor". Spela en statisk ton på ca 2kHz i ditt lyssningsrum, gå runt i rummet och fastställ riktning. tycker du det är lätt/svårt/omöjligt?

3. Övergången mellan "free field"* och "pressure field" är i praktiken diffus. Det krävs "free field" för att man överhuvud taget skall kunna skilja på direktljud och reflexljud. "Pressure field" följer allmänna gaslagen.
Enligt min mening finns det direktljud och reflekterat ljud ned till 1/2 våglängd (d v s avståndet mellan avgränsningsytor). Detta är då inte knutet till en viss lägsta frekvens, typ 80Hz, utan till rummets dimensioner.
Att hörseln har svårt att uppfatta direktljud vid låga frekvenser, d v s som en riktning, är en helt annan sak.

Fråga:
Om man simulerar hörseln med 2 mikrofoner och HATS och använder statiska sinusar för att mäta fas- och amplitudskillnader - vilka mätfel/brister får man då räkna med?

*Ett lyssningsrum är egentligen ett "diffus field" ur ett mätperspektiv, men i detta sammanhang är det enklast att se det som free field med speglad ljudkälla.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 13:38

JM skrev:Den artikeln du refererar av Hill mfl hänvisar till den här artikeln också av Hill map 1,4 störningsfria cykler.

Vid lokalisation av stereoljud över 300 Hz i en typisk 3 m triangel krävs att ljudet är prominent i sin initiala fas. Diffusa ljud utan prominent start är svåra att lokalisera och ger skenbart bred sweetspot.

Således ser jag att lokalisationsproblemen är sannolikt mer relaterade till maskerande stående vågor än vandrande reflexer.

Under 80 Hz finns inget hörbart direktljud och därmed inget ljud att lokalisera.

JM

Återigen måste jag uppmana alla att avstå från kommentarer angående länkade rapporter innan dessa har lästs igenom noggrant.

De 1,4 våglängder (eller cykler som jag hellre ser det som) som nämns i de båda rapporterna från Hawksford kommer från en metaanalys av resultaten i 4 andra rapporter, inte från det ganska enkla test i "Towards a generalized theory of lowfrequency sound source localization" som utfördes med signaler från tvåmikrofoninspelningar i olika positioner (metoden ger dock användbara resultat, se bl.a. Griesingers utredningar i frågan).

Det behövs ett flertal cykler för att rumsresonanser ska byggas upp och detta är skälet till att man kan tala om reflektioner här snarare än resonanser.

För att sammanfatta forskningsläget inom området:

1. Vid frifältsförhållanden har människan god förmåga att riktningsbestämma lågfrekventa ljud (under 100 Hz).

2. I stora rum eller med källpositioner nära lyssningspositionen är förhållandena tillräckligt nära frifält för att lågfrekvenslokalisering fortfarande ska vara möjlig.

3. I typiska lyssningsrum med typiska källpositioner är lågfrekvenslokalisering ej möjlig.

4. I typiska lyssningsrum med typiska källpositioner försvåras lågfrekvenslokaliseringen betydligt av lyssningspositioner på rummets centrumlinje.

5. Stereokoppling av basmoduler är fördelaktigt för att jämna ut frekvensgången via dekorrelering av ljudfälten (när basen innehåller stereoinformation), dock ger det inga fördelar angående lokalisering.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2020-12-02 13:57

I-or skrev:5. Stereokoppling av basmoduler är fördelaktigt för att jämna ut frekvensgången via dekorrelering av ljudfälten (när basen innehåller stereoinformation), dock ger det inga fördelar angående lokalisering.

Går detta att förklara på ett enklare, eller mer detaljerat, sätt, så att en vanlig dödlig förstår?
Jag har alltid tänkt att det borde vara tvärtom. Monokoppling av basen skulle ge jämnare frekvensgång. För att basen spelas från fler positioner i rummet då, och det jämnar ut rumspåverkan.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-02 14:11

Varför just två? Varför inte fyra basar , eller fler? Om man ska jämna ut frekvensgången dvs.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 15:55

rajapruk skrev:
I-or skrev:5. Stereokoppling av basmoduler är fördelaktigt för att jämna ut frekvensgången via dekorrelering av ljudfälten (när basen innehåller stereoinformation), dock ger det inga fördelar angående lokalisering.

Går detta att förklara på ett enklare, eller mer detaljerat, sätt, så att en vanlig dödlig förstår?
Jag har alltid tänkt att det borde vara tvärtom. Monokoppling av basen skulle ge jämnare frekvensgång. För att basen spelas från fler positioner i rummet då, och det jämnar ut rumspåverkan.

Om man har en normal, symmetrisk, uppställning och samma signal i båda kanalerna (mono), så blir summan av ljudfälten bara en fördubbling av ljudtrycket. Alla avvikelser som man har i frekvensgången för den ena kanalen uppträder även i den andra. Med stereoinformation i form av tidsskillnader mellan kanalerna bryts symmetrin upp, vilket i vissa fall kan resultera i en jämnare frekvensgång. Man bör dock inte överdriva dessa möjliga fördelar eftersom i princip all modern musik presenterar basen i mono och dessutom kan dekorrelation även leda till en ojämnare frekvensgång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 15:59

Baffel skrev:Varför just två? Varför inte fyra basar , eller fler? Om man ska jämna ut frekvensgången dvs.

Ett större antal basmoduler är en fördel frekvensgångsmässigt förutsatt att de inte placeras symmetriskt m.a.p. lyssningspositionen. Detta är skälet till att det i praktiken är bättre med basar placerade framför/bakom lyssningspositionen (vanligen asymmetri) än i de främre hörnen (vanligen symmetri).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-12-02 16:43

Men vad händer med fasen om man har ett antal subbar utspridda "bara" för att skapa en snörrät frekvensgång? Jag tänker då den samlade effekten av subbarna vs stereohögtalarna, går det att få hänga ihop?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 18:31

Basmoduler+rum utgör till stor omfattning minimumfassystem, så när amplituden är konstant oavsett frekvens är fasen också huvudsakligen konstant. Det hela hänger alltså ihop.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-02 18:49

Bill50x skrev:Men vad händer med fasen om man har ett antal subbar utspridda "bara" för att skapa en snörrät frekvensgång? Jag tänker då den samlade effekten av subbarna vs stereohögtalarna, går det att få hänga ihop?

/ B

Som du ju vet är förvirringen mycket stor inom stora delar av hifibranchen. Även många konstruktörer av subwoofers är förvirrade. Man tror att det går att dela upp musik i bas, mellanregister och diskant, - medan riktiga instrument i verkligheten spelar alla frekvenser samtidigt.

Då man förstått detta, så inser man strax att det inte går att placera ut subbasar hur som helst i ett rum. Timingen och integrationen måste vara rätt.

Saken skulle vara HELT annorlunda om vi alla lyssnade på sinustoner till vardags. Då skulle Tooles/Olives teorier om multipla subbasar i ett rum fungera på riktigt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-02 19:46

Tangband skrev:
Bill50x skrev:Men vad händer med fasen om man har ett antal subbar utspridda "bara" för att skapa en snörrät frekvensgång? Jag tänker då den samlade effekten av subbarna vs stereohögtalarna, går det att få hänga ihop?

/ B

Som du ju vet är förvirringen mycket stor inom stora delar av hifibranchen. Även många konstruktörer av subwoofers är förvirrade. Man tror att det går att dela upp musik i bas, mellanregister och diskant, - medan riktiga instrument i verkligheten spelar alla frekvenser samtidigt.

Då man förstått detta, så inser man strax att det inte går att placera ut subbasar hur som helst i ett rum. Timingen och integrationen måste vara rätt.

Saken skulle vara HELT annorlunda om vi alla lyssnade på sinustoner till vardags. Då skulle Tooles/Olives teorier om multipla subbasar i ett rum fungera på riktigt.

Förvirringen är åtminstone inte stor inom vetenskapen. Det hela handlar inte om skillnader i signaler utan om att högtalare + rum är ett och samma system återgivningsmässigt för låga frekvenser. Hörseln kan inte skilja direktljud från reflekterat dito och därför kan man glömma alla begrepp som "timing" och "integration". Konstant frekvensgång är allt som behövs under 100 Hz, förutom låg distorsion förstås.

JM

Inläggav JM » 2020-12-03 09:13

I-or skrev:
Baffel skrev:Varför just två? Varför inte fyra basar , eller fler? Om man ska jämna ut frekvensgången dvs.

Ett större antal basmoduler är en fördel frekvensgångsmässigt förutsatt att de inte placeras symmetriskt m.a.p. lyssningspositionen. Detta är skälet till att det i praktiken är bättre med basar placerade framför/bakom lyssningspositionen (vanligen asymmetri) än i de främre hörnen (vanligen symmetri).

Här på faktiskt.io odlas en myt att alla subbsar skall stackas kring fronthögtlarna. Fysiken här är egentligen enkel. Då rummets ståendevågor ger ett antal fixa tryckmax/min i rummet med ojämn tonkurva i lyssningspositionen. Stackade subbasar enligt faktiskt.io förstärker fronthögtlaranas ojämna tonkurva.
Jämn tonkurva i lyssningspositionen erhålls smartast genom att placera subbasarna i alla 4 hörnen. Genom att variera fördröjningen till varje subbas erhålls samma effekt som asymetrisk placering i rummet och tryckmax/min exiteras inte synkront. Hörnplaceringens SPL lyft medför att subselement och förstärkaren stressas inte lika mycket som vilken annan placering gör.
Dvs hörnplaceringen av subbasarna ger lägre distorsion och bättre förutsättningar jämn tonkurva med klenare förstärkare och mindre subbasar.
Således ett bättre ekonomiskt alternativ.
Placeringen av lyssningspositionen bör vara minst 1/4 vägglängd från närmaste vägg.

JM
Senast redigerad av JM 2020-12-03 09:25, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-03 09:24

JM skrev:
I-or skrev:

Här på faktiskt.io odlas en myt att alla subbsar skall stackas kring fronthögtlarna. Fysiken här är egentligen enkel. Då rummets ståendevågor ger ett antal fixa tryckmax/min i rummet med ojämn tonkurva i lyssningspositionen. Stackade subbasar enligt faktiskt.io förstärker fronthögtlaranas ojämna tonkurva.
Jämn tonkurva i lyssningspositionen erhålls smartast genom att placera subbasarna i alla 4 hörnen. Genom att variera fördröjningen till varje subbas erhålls samma effekt som asymetrisk placering i rummet. Hörnplaceringens SPL lyft medför att subselement och förstärkaren stressas inte lika mycket som vilken annan placering gör.
Dvs hörnplaceringen av subbasarna ger lägre distorsion och bättre förutsättningar jämn tonkurva med klenare förstärkare och mindre subbasar.

JM

Det är ingen myt som odlas. Det är ett faktum som ger bäst ljudmässigt resultat .
Läs på lite mer om hur musik fungerar så ska du se att det klarnar .
Du är fast i sinus - tänket och du bör släppa det . Musik är inte sinustoner.

Att sätta 4 subbasar i hörn ger garanterat sämst resultat med musik. Men bra resultat med sinussvep.

Du bör praktiskt göra en del experiment för att se att dina teorier inte fungerar bra med musik vid lyssning.
Jag har gjort det.

JM

Inläggav JM » 2020-12-03 09:37

Jag har inga problem att ändra mig om du kan bevisa att jag har fel. Anekdoter räcker ej.

JM

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-03 09:43

Tangband skrev:
JM skrev:
I-or skrev:

Jämn tonkurva i lyssningspositionen erhålls smartast genom att placera subbasarna i alla 4 hörnen. Genom att variera fördröjningen till varje subbas erhålls samma effekt som asymetrisk placering i rummet. Hörnplaceringens SPL lyft medför att subselement och förstärkaren stressas inte lika mycket som vilken annan placering gör.

JM

Det är ingen myt som odlas. Det är ett faktum som ger bäst ljudmässigt resultat .

Att sätta 4 subbasar i hörn ger garanterat sämst resultat med musik. Men bra resultat med sinussvep.

Du bör praktiskt göra en del experiment för att se att dina teorier inte fungerar bra med musik vid lyssning.
Jag har gjort det.

Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.

Högtalare mår bäst att dimensioneras för den placering vid begränsningsytor de kommer ha.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 10:19

Och hur gör man rent konkret praktiskt om man skulle råka ha fyra basmoduler ? Hur kommer man fram till den optimala positionen för dessa fyra? Hur mäter/räknar man?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-03 11:41

petersteindl skrev:
Tangband skrev:
JM skrev:Här på faktiskt.io odlas en myt att alla subbsar skall stackas kring fronthögtlarna. Fysiken här är egentligen enkel. Då rummets ståendevågor ger ett antal fixa tryckmax/min i rummet med ojämn tonkurva i lyssningspositionen. Stackade subbasar enligt faktiskt.io förstärker fronthögtlaranas ojämna tonkurva.

JM

Jag har gjort det.

Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.

Högtalare mår bäst att dimensioneras för den placering vid begränsningsytor de kommer ha.

Mvh
Peter

Det sista du skriver är ju ett grundkrav om det ens ska ha nån chans att hjälpligt fungera. Därför går alla subwoofers konstruerade för icke- placering i hörn fetbort. En annan förutsättning är naturligtvis en dsp där man kan justera tidsfördröjningen som sker med en massa subbasar som står flera meter från topparna.
Linkwitz har gjort en del arbete som man kan grotta ned sig i. Om man läser dessa ser man att hörnplaceringar av 4 subbasar är en mindre bra lösning. Beroende på våglängder och avstånd. Åtminstone om man använder 4:e ordningens filter akustiskt.
Möjligen kan det fungera bättre med låga delningar, typ 50 Hz ?
Ett annat grundkrav är väl också att man som lyssnare sitter på samma avstånd från alla 4 subbasar? Annars behövs det olika fördröjning till olika basmoduler.

De lyssningstester jag tagit del av är med 4 subwoofers med en total kostnad på omkring 140 000. Det gick inte att få till bättre än två subbasar stående nära respektive toppar. Det blev sämre med 4.
Lyssningen gjordes med tunemethod- dvs upplevd tonhöjd eller ”perceived pitch ” var utslagsgivande.
Delningen om jag inte minns fel var satt till 80 Hz.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 12:13

Väg även in kostnaden för fyra bra subbar vs två till samma pris som är riktigt bra.

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-03 12:24

I-or skrev:Läs hela rapporten som handlar om lokaliseringsförmåga vid låga frekvenser i normala lyssningsrum. Stycket du hänvisar till är ett utdrag som beskriver det förvirrade tillståndet vid tidigare forskning, där man i vissa fall påstår sig ha funnit lokalisering vid låga frekvenser och i andra fall inte, bl.a. eftersom man inte har tagit hänsyn till rummets egenskaper.

På vänster sida i mitt rum har jag (fulla)garderober som avskiljer nästa rum och en öppning till det rummet vid främre vänster hörn. Man kan kanske förmoda, efter att ha läst det länkade materialet något noggrannare, att garderoberna agerar dämpning i området 40-50Hz och därför förbättrar lokalisationen? Alternativt agerar garderoberna låda och resonerar ut signaler en bit över 100-200Hz?

Sista stycket från länken:
"Overall, the theory of low-frequency localization in closed spaces is now better understood. Where previous work makes gross generalizations (such as nothing under 100 or 200 Hz can be localized in any space), this research has shown that the minimum localizable frequency is a function of the configuration of a space (dimensions, source/listener location, absorption). "

Fanfaktiskt

Inläggav Fanfaktiskt » 2020-12-03 12:29

petersteindl skrev:Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.

Mvh
Peter

Rör detta sig om en princip eller eventuellt en lutande baffel eller nåt?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-03 12:38

Tangband skrev:

Jag har gjort det.

Du får nog förklara varför konventionella mätningar av frekvensgången inte skulle motsvara intrycken vid musiklyssning. Det har fastställts ovan att vi inte hör riktning i normala lyssningsrum med normala uppställningar under 100 Hz och dessutom har vi ett system som huvudsakligen uppträder som minimumfas, d.v.s. när vi har en jämn frekvensgång har vi också ett bra impulssvar.

Dessutom visade den gode Jean-Baptiste Joseph Fourier att alla signaler kan byggas upp som en möjligen oändlig serie av sinus- och cosinusfunktioner, när han strax före jul 1807 lade fram sina bevis inför den franska vetenskapsförsamlingen. Resultaten var så häpnadsväckande att den ledande matematikern Lagrange tyckte att hela idén var nonsens. Idag står dock hela teorin på en matematiskt mycket solid grund.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-03 13:35

Vad betyder under 100Hz?
Oavsett filterbranthet? Eller?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-03 13:37

Fanfaktiskt skrev:På vänster sida i mitt rum har jag (fulla)garderober som avskiljer nästa rum och en öppning till det rummet vid främre vänster hörn. Man kan kanske förmoda, efter att ha läst det länkade materialet något noggrannare, att garderoberna agerar dämpning i området 40-50Hz och därför förbättrar lokalisationen? Alternativt agerar garderoberna låda och resonerar ut signaler en bit över 100-200Hz?

Sista stycket från länken:
"Overall, the theory of low-frequency localization in closed spaces is now better understood. Where previous work makes gross generalizations (such as nothing under 100 or 200 Hz can be localized in any space), this research has shown that the minimum localizable frequency is a function of the configuration of a space (dimensions, source/listener location, absorption). "

Som framgår av rapporten kan lokaliseringsförmågan förbättras en hel del med hög absorption just vid området för den första störande reflektionen. Beroende på uppställning kan det vara olika begränsningsytor som ger den första störande reflektionen, men slutligen begränsas man i princip alltid av taket, där absorptionen vanligen är relativt låg (membranabsorption). Detta är en fördel eftersom vi annars skulle kunna lokalisera basmodulerna.

Med korta avstånd till basmodulerna, under 1,5 meter eller så, får man dock alltid se upp och detta kan vara skälet till att vissa lyssnare har upplevt problem med placeringar bakom lyssningspositionen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-03 15:42

Harryup skrev:Vad betyder under 100Hz?
Oavsett filterbranthet? Eller?

Filterbrantheten bör helst vara minst 24 dB/oktav eftersom man annars kan uppfatta "läckaget" av frekvensinnehåll över 100 Hz. Likaså kan man lokalisera genom distorsion, vilket är principiellt samma sak. Överstyrning är det överlägset vanligaste problemet vid lokalisering av basmoduler, t.ex. medför tredjetonsdistorsion om 10 % en ljudtrycksnivå om 80 dB vid 240 Hz med en grundton om 100 dB vid 80 Hz.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2020-12-03 15:44

JM skrev:Jag har inga problem att ändra mig om du kan bevisa att jag har fel. Anekdoter räcker ej.

JM

Stor humor. Dina inlägg är usla och ibland felaktiga slutsatser om saker du halvläst. De ger nada.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-03 16:12

Fanfaktiskt skrev:
petersteindl skrev:Jag har också labbat med olika placeringar inklusive hörn. Där håller jag inte med dig. Basmoduler dimensionerade för hörn och med korrekt tidskompensering ger väsentligt bättre återgivning av musik och även väsentligt bättre återgivning av impuls än basmoduler som är dimensionerade för annan placering och det oavsett var övriga basmoduler placeras. Men basmoduler som inte är dimensionerade för hörnplacering får ofta problem i hörn.

Mvh
Peter

Rör detta sig om en princip eller eventuellt en lutande baffel eller nåt?

Det rör sig om matematik och fysik. Det är en svår konst att få till bra högtalare som är tänkta att stå i hörn. Det går, om man klurar på det och simulerar. Det är inte bara att ta en befintlig godtycklig basmodul och placera den i hörn.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 16:18

Underförstått, Don't Try This at Home!

Om man inte räknar och räknar/ mäter och verkligen klurar på det.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-03 16:45

Även om man inte kan höra exakt var en sub står om man delar tillräckligt lågt så är min erfarenhet att timingen är viktig och att flera subbar än 2 nära topparna faktiskt inte är bättre. Men mer blir det ju och man kan spela högre men det är också allt. Att fylla en grop med gammalt ljud ifrån en subb stående så att den kompletterar och summerar till någorlunda rak frekvensgång kan absolut vara tilltalande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-03 16:57

Baffel skrev:Underförstått, Don't Try This at Home!

I princip är det så. Det är avhängigt vilka krav man ställer på jämförelsers relevans annat än hur en befintlig högtalare subjektivt råkar låta i en befintlig position.

Bättre är, att sätta vissa fysikaliska mål och därefter konstruera högtalare/produkter som satisfierar dessa mål. Därefter får man genom lyssning bedöma om dessa fysikaliska mål var de rätta målen att försöka uppnå.

Att flytta runt högtalare och tro att det är tidsdomänen som ger det hörbara lyssningsresultatet då skillnaden i frekvensdomän blir 50 ggr mer markant och sedan tro att det är fel i tidsdomänen som är boven blir en smula naivt.

Men det gäller även motsatsen och då kan man ta med grupplöptiden i beräkningarna och inkludera rumsresonanserna under 250 Hz i ekvationen. Då kan man prata om extremusla kurvor.

Problemet med vanliga högtalare i rum är högtalarnas basfall. Faller högtalaren under 80 Hz vilket nästan alla gör som inte går en oktav djupare än 20 Hz med Q-värde på 0,5 så kommer dessa högtalare låta basfattigt då man lyckats med konststycket att eliminera rumsresonanserna.

Därför har jag som målsättning och krav att högtalarna skall ha en undre gränsfrekvens på ungefär 3 Hz med Q = 0,5. Fasvridningen skall vara minimal vid 20 Hz. Då blir varje rumsresonans ett bummel som ovillkorligen måste elimineras.

Då man är klar med det så uppför sig det lilla slutna rummet i vissa avseenden så som det vore frifält fast i andra avseenden så som ett konserthus med nyttiga reflexer från olika riktningar såsom man får i konserthuset samt i visst avseende som ett litet rum gällande efterklangstid.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-03 16:59

Jodå, en basmodul fungerar och flera moduler fungerar bättre. När det gäller hörnplacering av basmodulerna, eller egentligen vid all optimering för låga frekvenser, använder man lämpligen ekvalisering för att få till frekvensgången. Så länge man har ett någorlunda normalt lyssningsrum och placerar basmodulerna på ett avstånd om minst 2 meter från lyssningspositionen, delar under 100 Hz, filtrerar med minst 24 dB/oktav och undviker överstyrning kommer det att gå bra avseende frånvaro av lokalisering.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-03 17:22

Ekvaliserar du i den analoga domänen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-03 18:26

petersteindl skrev:

I princip är det så. Det är avhängigt vilka krav man ställer på jämförelsers relevans annat än hur en befintlig högtalare subjektivt råkar låta i en befintlig position.

Bättre är, att sätta vissa fysikaliska mål och därefter konstruera högtalare/produkter som satisfierar dessa mål. Därefter får man genom lyssning bedöma om dessa fysikaliska mål var de rätta målen att försöka uppnå.

Att flytta runt högtalare och tro att det är tidsdomänen som ger det hörbara lyssningsresultatet då skillnaden i frekvensdomän blir 50 ggr mer markant och sedan tro att det är fel i tidsdomänen som är boven blir en smula naivt.

Men det gäller även motsatsen och då kan man ta med grupplöptiden i beräkningarna och inkludera rumsresonanserna under 250 Hz i ekvationen. Då kan man prata om extremusla kurvor.

Problemet med vanliga högtalare i rum är högtalarnas basfall. Faller högtalaren under 80 Hz vilket nästan alla gör som inte går en oktav djupare än 20 Hz med Q-värde på 0,5 så kommer dessa högtalare låta basfattigt då man lyckats med konststycket att eliminera rumsresonanserna.

Därför har jag som målsättning och krav att högtalarna skall ha en undre gränsfrekvens på ungefär 3 Hz med Q = 0,5. Fasvridningen skall vara minimal vid 20 Hz. Då blir varje rumsresonans ett bummel som ovillkorligen måste elimineras.

Då man är klar med det så uppför sig det lilla slutna rummet i vissa avseenden så som det vore frifält fast i andra avseenden så som ett konserthus med nyttiga reflexer från olika riktningar såsom man får i konserthuset samt i visst avseende som ett litet rum gällande efterklangstid.

Mvh
Peter

Mycket intressant ! Tack Peter.

Själv tänkte jag, till inte allt för länge sedan , att det där med att smacka ihop en sub är väl ingen konst. Bygg bara en stabil låda, i med ett hyfsat element . Klappat och klart.

...det visade sig var en konst :) om man ska få det att låta bra i alla fall.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-04 00:45

Morello skrev:Ekvaliserar du i den analoga domänen?

Helst i den digitala, annars blir det förstås betydligt knepigare rent praktiskt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-04 00:53

Baffel skrev:

Själv tänkte jag, till inte allt för länge sedan , att det där med att smacka ihop en sub är väl ingen konst. Bygg bara en stabil låda, i med ett hyfsat element . Klappat och klart.

Nej, din ursprungliga tanke var helt korrekt. Man bör helst se till att element + kavitetsvolym + förstärkareffekt hänger ihop någorlunda också, men detta handlar mest om optimering. Det som är kvar löser du enkelt med ekvalisering. Vill man göra samma sak old-school, d.v.s. utan ekvalisering, blir det svårare (och betydligt sämre).

De första 60 Hz:en är det enkla i det hörbara området. Att få till frekvensområdet 80-20000 Hz är en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 01:29

Aha! Får se om jag hittar på något framöver.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-12-04 08:28

Vem är Ekvall? 8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 08:49

I-or skrev:
Baffel skrev:

Nej, din ursprungliga tanke var helt korrekt. Man bör helst se till att element + kavitetsvolym + förstärkareffekt hänger ihop någorlunda också, men detta handlar mest om optimering. Det som är kvar löser du enkelt med ekvalisering. Vill man göra samma sak old-school, d.v.s. utan ekvalisering, blir det svårare (och betydligt sämre).

De första 60 Hz:en är det enkla i det hörbara området. Att få till frekvensområdet 80-20000 Hz är en helt annan sak.

En sub upp till 60 Hz. Okej , men varför just 60Hz? Vad hände mellan 60-80 Hz? Har det att göra med att det i praktiken ska fungera med ett 24 dB filter? By the way , varför hör man inte talas om 48 dB filter, eller än brantare? Overkill? För dyrt att tillverka? För många komponenter som ställer till det med transistentegenskaperna?

OT . Admin hur vore det att att städa upp på forumet och genomföra de senaste uppdateringarna så man slipper det enerverande General Error fel SQL. Stäng ned några timmar för service och underhåll.
Jag är inte den enda som upplever detta problem:
viewtopic.php?f=15&t=71271

Användarvisningsbild
RJohan

Inläggav RJohan » 2020-12-04 09:45

Harryup skrev:När jag hade bara en sub under höger topp i väntan på att få nummer 2 så tyckte inte jag eller någon annan att den gick att lokalisera. Delning ungefär runt 80-100Hz 24dB Linkwitz-Riley. Men efter att jag fått nummer 2 så tycker jag och andra att inspelningslokalen har blivit tydligare och att den går mera rakt bakåt medans tidigare så fanns det en liten dominans till höger. Men det hörs bara sen nummer 2 finns att jämföra med. I övrigt så kan jag inte säga att jag fått någon skillnad. IFS minns jag inte om jag i början spelade subben som mono eller om jag möjligen spelade den som bara höger i väntan på vänster. Idag kör jag stereo på subbarna då jag tycker att timingen känns bättre än i mono.

Efter mina senaste månaders försök med subbar får jag hålla med dina observationer angående inspelningslokalens storlek när man lägger till de två lägsta oktaverna (alltså delning 80-100 Hz). Nu har jag mest använt två subbar (mono) så din reflektion angående en eller två kan jag inte kommentera.

Med mono subar över sisådär 100 Hz börjar rummet krympa igen. Vid 200 Hz är det tydligt att en hel del av rummet försvinner.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-04 10:00

Harryup skrev:Även om man inte kan höra exakt var en sub står om man delar tillräckligt lågt så är min erfarenhet att timingen är viktig och att flera subbar än 2 nära topparna faktiskt inte är bättre. Men mer blir det ju och man kan spela högre men det är också allt. Att fylla en grop med gammalt ljud ifrån en subb stående så att den kompletterar och summerar till någorlunda rak frekvensgång kan absolut vara tilltalande.

+1.
Det märks att du själv provat många konfigurationer.

Subjektiva råd till alla andra : spara pengarna och köp 2 bra subbasar istället för 4 sämre. Det är bortkastade pengar .
Och kör subbarna i stereo.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 10:19

I-or skrev:

Helst i den digitala, annars blir det förstås betydligt knepigare rent praktiskt.

Det beros nog på hur man är lagd, men för gemen man är jag inte säker på hur detta ska ske rent praktiskt.

Hur skulle du rekommendera att man löser det i den digitala domänen?

Jag skulle förstås ekvalisera i den analoga domänen genom att helt enkelt rita upp ett lämpligt och flexibelt kort och bestycka det för att passa ett givet rum och system.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 10:27

I-or. Snabb fråga (du behöver inte räkna på det). Vad tror du om att bygga en sub av en gammal kista? Den är på 100 liter.
Bilagor
16070379788337740930040214488893 (1).jpg
16070379788337740930040214488893 (1).jpg (401.72 KiB) Visad 2340 gånger
16070379999737054471106679509536.jpg
16070379999737054471106679509536.jpg (338.23 KiB) Visad 2340 gånger

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2020-12-04 10:29

Det går naturligtvis alldeles utmärkt. Kanske något stag kan behövas.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 10:35

Jag skulle lösa det genom att köra en Wavelet. En ruskigt flexibel apparat.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 10:40

En que? Walvelet?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2020-12-04 10:41

Morello skrev:Det går naturligtvis alldeles utmärkt. Kanske något stag kan behövas.

Joda stag får det bli. Element helst nedåtriktat , för det estetiska . Ska inte se ut som en sub.

Hittar på något nästa år. Sparkar då igång en nu vilade tråd om det på DIY sektionen .

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-04 12:14

Baffel skrev:En sub upp till 60 Hz. Okej , men varför just 60Hz? Vad hände mellan 60-80 Hz? Har det att göra med att det i praktiken ska fungera med ett 24 dB filter? By the way , varför hör man inte talas om 48 dB filter, eller än brantare? Overkill? För dyrt att tillverka? För många komponenter som ställer till det med transistentegenskaperna?

De första 60 Hz:en i det hörbara området betyder 20-80 Hz. Sedan kan man även låta basmodulen trycka ur sig en del roligheter i infraljudsområdet också, även om det är mycket sällan man hittar annat än filmljudeffekter här.

Det finns aktiva filter med branthet om 48 dB/oktav på marknaden. Oftast räcker det dock med 24 dB/oktav och alltför brant filtrering kan orsaka hörbara problem när fasen snurrar många varv i frekvensområdet runt delningsfrekvensen.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 12:16

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-04 12:38

Morello skrev:
I-or skrev:

Det beros nog på hur man är lagd, men för gemen man är jag inte säker på hur detta ska ske rent praktiskt.

Jag skulle förstås ekvalisera i den analoga domänen genom att helt enkelt rita upp ett lämpligt och flexibelt kort och bestycka det för att passa ett givet rum och system.

Jag rekommenderar alltid dator som musikkälla och då löser sig allting mycket enkelt och billigt (gratis om man vill förutsatt att datorn redan finns där). För CD- och LP-kramare finns det burkar som gör samma sak, men mer komplicerat och dyrt. Eftersom det handlar om låga frekvenser gör det ingenting om man väljer att ekvalisera digitalt efter ett analogt delningsfilter, d.v.s. att man behöver en extra A/D-D/A-omvandling.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-04 15:47

Morello skrev:
I-or skrev:

Detta har ju varit uppe många gånger förr. Att blanda digitalt och analogt är inte alltid problemfritt.
Mini-dsp:n har tex visats fördröja signalen många ms och värre blir det med högre ordningens filter.
Det kan handla om upp till 10 ms vid 24 dB filter vid verkliga mätningar med minidsp:n. 10 ms motsvarar som ni vet 3,43 meter. Det är ett stort problem vid 80 Hz.
För att det ska bli hjälpligt bra så bör hela signalen ( även det som är över 80 Hz ) behandlas av mini-dsp:n . Problemet då är väl att apparaten inte direkt kan kallas för high-end i transparensen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-04 16:33

Fördröjningen för digitala filter beror på om de är av FIR- eller IIR-typ och i FIR-fallet på filtrets längd. MiniDSP använder sig uppenbarligen av FIR-filter.

Om man använder IIR-filter, vilket är den digitala motsvarigheten till de analoga filter som Morello är inne på, är fördröjningen försumbar*. Skillnaden är att man i det digitala fallet enkelt kan implementera fullt parametriska filter.

*Totalt handlar det om ett par sampel för A/D och D/A-omvandling, vilket motsvarar ca 45 us för en samplingsfrekvens om 44,1 kHz, eller ca 16 mm i löpväg. Jag utmanar vem som helst att höra skillnad på 16 mm när våglängden vid 80 Hz är ca 4300 mm. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 16:41

Mini-DSP använder normalt inte FIR men möjligen går det att ladda in med någon extra vända. Som jag förstod diskuterades att köra basarna genom digitalt filter och topparna genom analogt. En ganska vanlig önskan här då folk ofta är rädda för en extra AD-DA övergång trots att man inte hört hur stor påverkan är.
Har sedan många år helt gett upp tanken på att blanda då det inte går. I regel är digitala filter så klena så att ju mer filter man lägger på så ökar skillnaden i delay radikalt. Inga som helst problem att höra det då. Men det är ju inga poäng att ställa filtret rakt och lyssna om man kan höra en skillnad då det är när man använder filtret för det som det är tänkt då det ger skillnader.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-04 18:55

MiniDSP finns att få med FIR-filter, bl.a. är Diracs mjukvara en blandning mellan FIR- och IIR-filter. Om MiniDSP är långsam med IIR-filter är den helt klart underdimensionerad i beräkningshastighet för DSP-chippet, vilket i och för sig inte är helt oväntat.

Många aktiva basmoduler använder sig utan hörbara problem av digital eq internt och det finns även en hel del ganska billiga apparater på marknaden som har en fördröjning om ca 2 ms vid normal ekvalisering, vilket motsvarar ca 1/6 våglängd eller 60 grader vid 80 Hz, d.v.s. inget större praktiskt problem. Beroende på implementering bör man kunna tjäna beräkningskapacitet i DSP:n/DSP:erna genom att monokoppla basen och bara köra en kanal genom enheten.

Sedan kan man förstås inte separera fördröjningen lyssningsmässigt från ekvaliseringen eftersom de är matematiskt sammankopplade. Det är inte effekter i tidsplanet som är problemet för basmoduler, utan frekvensgångsproblem. Om man kan hantera fasfördröjningen frekvensgångsmässigt vid delningsfrekvensen, så kommer det hela inte att leda till några hörbara problem.

I sammanhanget bör man hålla i huvudet att ett delningsfilter med brantheten 24 dB/oktav fördröjer fasen med inte mindre än 360 grader och detta accepteras av i det närmaste alla audiofiler (med rätta eftersom det inte är hörbart med musiksignaler i rum). Nedan framgår skillnaden i fasgång för ett normalt basmodulfilter av LR4-typ och ett där lågpassgrenen fördröjts med 2 ms via exempelvis digital ekvalisering. Faktum är att den fördröjda varianten har en jämnare fasgång. 8O

lr4phase.jpg
lr4phase.jpg (32.53 KiB) Visad 2275 gånger

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-04 19:49

I-or - intressanta inlägg :) .

Kan du ge något exempel på ett dsp filter som ger 2 ms eller mindre i fördröjning vid användande av 24 dB filter . Du skriver att det finns några och då skulle jag vilja veta vilka.

JM

Inläggav JM » 2020-12-04 21:48

För att återgå till ursprungsfrågan är det så att ljudet i fysikalisk mening inte har någon mätbar riktning under 80 Hz och således inte kan lokaliseras?

Eller finns det en fysikalisk mätbar riktning hos ljudet vilkan vi pga hörandets ofullkomligheter inte förnimmer i psykologisk mening?

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-04 23:28

Kan man verkligen säga en gräns 80Hz? Vad händer vid 81? Spelar det någon roll om det är högtalarljud? Ifrån instrument? Finns det någon annan typ t.ex. sågtand som hörs? Kan 68 och 80 Hz samtidigt ge blandtoner som hörs?

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-05 00:43

JM skrev:För att återgå till ursprungsfrågan är det så att ljudet i fysikalisk mening inte har någon mätbar riktning under 80 Hz och således inte kan lokaliseras?

Eller finns det en fysikalisk mätbar riktning hos ljudet vilkan vi pga hörandets ofullkomligheter inte förnimmer i psykologisk mening?

JM

Jag skrev det tidigare - Det finns ingen undre frekvens där ljudet inte i fysikalisk mening har en mätbar riktning*.
Däremot finns det en praktisk övegång från free field** till pressure field och det är då inte längre meningsfullt att diskutera riktning. Detta sker då ljudtrycket i rummet/kaviteten kan anses följa allmänna gaslagen, d v s samma (dynamiska) tryck råder i hela kaviteten.

Denna undre "gränsfrekvens" är alltså direktrelaterad till rummets (kavitetens) storlek . Det finns då specialfall där kaviteten bestämmer riktning, Typiskta exempel är ljudledare och resonatorer för t.ex mätning av absorbenter.

Man kan ju se det som en ofullkomlighet att vi är "dåliga" på att uppfatta riktning riktning vid låga frekvenser i ett rum där man kan anse att free field* gäller. Dock, man bör nog titta på det praktiskt: Finns det någon situation där det är viktigt att höra riktning på t.ex 80Hz (utan transient och övertoner) där tonen måste byggas upp i ljudvolym under så lång tid att reflexer från avgränsningsytor redan påverkar riktning när du förnimmer tonen.

Jag kan ha fel.......men t.ex vid lyssning på flerkanalsåtergivning och musik är precendenseffekten extremt dominerande, transienter styr ljudbilden och det spelar ingen som helst roll ifrån vilken riktning allt under 200Hz kommer. Det går givetvis att hitta syntetiska ljud där man medvetet eller omedvetet har skapat ett ljud som inte får någon riktning då transient eller övertoner saknas över 200Hz med det är extremt ovanligt.
Ur ett musiklyssningsperspektiv finns ingen nytta med att höra riktning under 200Hz. (Detta uttalande får jag nog skit för...)

* Ljudintensitetsprober kan mäta i hela det undre hörbara området med god precision.

** Ett lyssningsrum är egentligen ett diffusfält, ett vedertaget begrepps men som dock inte har en tydlig fysikalisk definition. Det är därför bättre (riktigare) att använda begreppet free field contra pressure field när man diskuterar riktning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 00:53

Vi har ställt in Bremen högtalarsystem med 4 st subwoofers och höger front + vänster front + center front. Höger front och vänster front var på respektive sidovägg ungefär 1 m från hörnet sidovägg/frontvägg. Centern var mitt på frontvägg.

Subbarna var Sub 1 i höger hörn mot tak, Sub 2 i vänster hörn mot tak, Sub 3 till vänster om mitten på frontvägg mot golv d v s snett till vänster under center front. Sub 4 placerar vi mot bakre vägg och hemma hos mig är det till vänster om mitten d v s strax till vänster om lyssnaren d v s 1 meter från lyssnarens vänster öra då lyssnaren sitter strax vänster om sweet spot.

Delningsfrekvens var ungefär 250 Hz. Filtertyp var L-R 4e ordningen, både på LP och HP. Varje enskilt subba var sluten låda 27 liter med Bremen 10" bas. Q=0,5 och med L-Transform inställd för Fs= 3 Hz med Q=0,5.

Innan en del timing-inställningar, amplitudinställningar och fasinställningar så hörs ljud från närmaste bas hur lätt som helst kommandes från sub 4. Tonkurvor ser tokiga ut.

Efter inställningar blir tonkurvor raka och rumsresonanser eliminerade. Fasinställningar och timing-inställningar på respektive Sub ställs in så att delningarna blir snygga.

Till slut uppnås en hyffsad rak frekvensgång på lyssnarposition. Vi mäter med olika insignaler och bl.a. med impuls och analyserar med gateing.

Efter det så låter symfoniorkester snyggt som det skall med det karakteristiska "vibrerande" ljudet från valthorn och trombon, djävlaranamma på pukor, med träblås rent och snyggt och violiner med rätt klang och akustisk gitarr med dess karakteristik och orgel med hela kyrkans akustik bevarad utan att ens kunna förnimma ens eget lyssningsrum samt med en djupbas som når till Kina.
Röster är på plats där de skall vara och varje instrument likaså.
Och simsalabim så är Sub 4 som placerades vid lyssnaren helt odetekterbar, oavsett inputsignal. Kvinnoröster, mansröster, piano, trombon, puka eller vad det än vara må så kan inte den Subwoofern till vänster detekteras. Man vet inte om den är igång förrän man stänger av den.
Kopplar man ur alla andra högtalare så detekteras ljud kommandes från sub 4 direkt. Det gäller att kunna skapa en samklang där alla högtalare trollas bort ur ljudbilden och kvar blir den inspelade källkoden intakt presenterad av hörseln exakt såsom hörseln presenterat källkoden vid inspelningen.

Inte nog med det, jag körde ju centern på mässor och ingen kunde detektera ett endaste ljud från centern, ens då man stod 1 meter från centern. Ingen visste om den var inkopplad eller inte. Då Almen stod strax bredvid centern och lutade sig ner och satte sitt huvud ungefär 30 cm från centern högtalarelement så sa Almen, jag hör ljud därifrån och pekade på centern. Den var alltså bakom svart högtalartyg från golv till tak. Så, även om centerhögtalaren går upp till 20 kHz så kan den inte detekteras från sweet spot eller godtyckligt vald annan lyssnarplats i rummet då ett Bremensystem är rätt inställt.

Jag säger: Fixa först fantomprojiceringen och glöm sedan anläggningen.

Mvh
Peter

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-05 01:11

Harryup skrev:Kan man verkligen säga en gräns 80Hz? Vad händer vid 81? Spelar det någon roll om det är högtalarljud? Ifrån instrument? Finns det någon annan typ t.ex. sågtand som hörs? Kan 68 och 80 Hz samtidigt ge blandtoner som hörs?

Man får nog utgå från att i detta sammanhang är 80Hz en ren sinus (utan transient "i starten" och utant övertoner i någon form). Alltså en statisk ton.

Instrument, sågtander mm innehåller ju frekvenskomponenter över grundtonen.
Däremot kan man ju tänka sig en mix av flera olika toner så länge man håller sig underb 80Hz.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 02:33

petersteindl skrev:Vi har ställt in Bremen högtalarsystem med 4 st subwoofers och höger front + vänster front + center front. Höger front och vänster front var på respektive sidovägg ungefär 1 m från hörnet sidovägg/frontvägg. Centern var mitt på frontvägg.

Subbarna var Sub 1 i höger hörn mot tak, Sub 2 i vänster hörn mot tak, Sub 3 till vänster om mitten på frontvägg mot golv d v s snett till vänster under center front. Sub 4 placerar vi mot bakre vägg och hemma hos mig är det till vänster om mitten d v s strax till vänster om lyssnaren d v s 1 meter från lyssnarens vänster öra då lyssnaren sitter strax vänster om sweet spot.

Delningsfrekvens var ungefär 250 Hz. Filtertyp var L-R 4e ordningen, både på LP och HP. Varje enskilt subba var sluten låda 27 liter med Bremen 10" bas. Q=0,5 och med L-Transform inställd för Fs= 3 Hz med Q=0,5.

Innan en del timing-inställningar, amplitudinställningar och fasinställningar så hörs ljud från närmaste bas hur lätt som helst kommandes från sub 4. Tonkurvor ser tokiga ut.

Efter inställningar blir tonkurvor raka och rumsresonanser eliminerade. Fasinställningar och timing-inställningar på respektive Sub ställs in så att delningarna blir snygga.

Till slut uppnås en hyffsad rak frekvensgång på lyssnarposition. Vi mäter med olika insignaler och bl.a. med impuls och analyserar med gateing.

Efter det så låter symfoniorkester snyggt som det skall med det karakteristiska "vibrerande" ljudet från valthorn och trombon, djävlaranamma på pukor, med träblås rent och snyggt och violiner med rätt klang och akustisk gitarr med dess karakteristik och orgel med hela kyrkans akustik bevarad utan att ens kunna förnimma ens eget lyssningsrum samt med en djupbas som når till Kina.
Röster är på plats där de skall vara och varje instrument likaså.
Och simsalabim så är Sub 4 som placerades vid lyssnaren helt odetekterbar, oavsett inputsignal. Kvinnoröster, mansröster, piano, trombon, puka eller vad det än vara må så kan inte den Subwoofern till vänster detekteras. Man vet inte om den är igång förrän man stänger av den.
Kopplar man ur alla andra högtalare så detekteras ljud kommandes från sub 4 direkt. Det gäller att kunna skapa en samklang där alla högtalare trollas bort ur ljudbilden och kvar blir den inspelade källkoden intakt presenterad av hörseln exakt såsom hörseln presenterat källkoden vid inspelningen.

Inte nog med det, jag körde ju centern på mässor och ingen kunde detektera ett endaste ljud från centern, ens då man stod 1 meter från centern. Ingen visste om den var inkopplad eller inte. Då Almen stod strax bredvid centern och lutade sig ner och satte sitt huvud ungefär 30 cm från centern högtalarelement så sa Almen, jag hör ljud därifrån och pekade på centern. Den var alltså bakom svart högtalartyg från golv till tak. Så, även om centerhögtalaren går upp till 20 kHz så kan den inte detekteras från sweet spot eller godtyckligt vald annan lyssnarplats i rummet då ett Bremensystem är rätt inställt.

Jag säger: Fixa först fantomprojiceringen och glöm sedan anläggningen.

Mvh
Peter

Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 02:42

juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?

Det är betydligt mer vittgående än så. Även avstånd mellan väggar kommer in och avstånd mellan sub och dess respektive HP-länk + ytterligare timinginställning i kombination med fas.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2020-12-05 03:34

petersteindl skrev:
juanth skrev:Timinginställningar= Fördröjning x-antal ms i förhållande till avstånd mellan lyssningsposition och respektive sub?

Det är betydligt mer vittgående än så. Även avstånd mellan väggar kommer in och avstånd mellan sub och dess respektive HP-länk + ytterligare timinginställning i kombination med fas.

Mvh
Peter

Ja jag anade det.
Sköttes det med aktiva filter, dator eller annat?
Det är ett mycket tilltalande sätt att hantera placering av subbasar, lättare att trolla bort dem även visuellt/inredningsmässigt.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 04:00

Allt ställs in i Bremens DAC som hade 8 kanaler och DSP. Den nya vi tar fram har 12 kanaler och det mesta beräknas i FPGA.

Mvh
Peter

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-05 09:42

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Intressant och knappast nåt gemene man kan fixa till hemma.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2020-12-05 11:51

Tangband skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Intressant och knappast nåt gemene man kan fixa till hemma.

Hur vet du att det inte går att fixa till hemma hos gemene man? Du verkar ge upp ens innan du förstått saken. Därefter extrapolerar du din uppgivenhet till att gälla allt och alla andra. Fysikens lagar ligger som grund och då är problemet deterministiskt. Därmed kan det korrigeras och appliceras samt även automatiseras.

Det behövs en akustisk mätning på lyssnarplats. Detta i kombination med angivelse av rummets storleksparametrar längd, bredd och höjd samt angivelse av var i rummet man placerat respektive högtalare. Enkel geometri. Sedan räknar en Steindlsk och Lilltrollsk App lätt ut hur fulländade optimala inställningar skall vara och ställer in alla parametrar i Bremens DAC automatiskt.

Processflöde
I vanlig ordning gäller det att först definiera problemet, sedan att analysera problemet och att lösa problemet och därefter att åtgärda problemet samt att kontrollera lösningen genom att kvalitetskontrollmäta åtgärden. Detta är en vanlig Steindlsk processtruktur.
Definiera - analysera - lösa - åtgärda - kontrollera - godkänna/underkänna.

Man inför den Bremenska akustiska åtgärdsplanen.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-06 15:59

Tangband skrev:I-or - intressanta inlägg :) .

Kan du ge något exempel på ett dsp filter som ger 2 ms eller mindre i fördröjning vid användande av 24 dB filter . Du skriver att det finns några och då skulle jag vilja veta vilka.

Nu var nog tanken att man skulle filtrera åtminstone HP-grenen analogt för att inte häda mot audiofilernas Heliga Skrift ("Du skall icke A/D-omvandla en analog signal ety du då må släppa loss de onda digitala krafterna. Må vi hellre fröjdas åt frekvensgångsavvikelser om +/-10 dB" :roll:) och då blir nog delningsfilterenheten helt analog i praktiken. Här är ett par enheter som med största sannolikhet klarar normal ekvalisering med en fördröjning om ca 2 ms: DBX DriveRack PA2 och DSPeaker Anti-Mode 8033 II.

För övrigt kan man acceptera betydligt större fördröjningar än 2 ms men man måste då antagligen använda sig av asymmetriska filterflanker, t.ex. lågpass LR4 och högpass B2 eftersom man lätt får en djup dal strax över delningsfrekvensen annars.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 17:38

Nja, klart att man teoretiskt kan diskutera så men vi är ganska många här inne som verkligen har testat och inte varit i närheten av dom erfarenheterna. Snarare det motsatta.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-06 18:39

Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.

Studera fasgången ovan en extra gång. Det fördröjda systemet uppvisar en försvinnande liten skillnad mot det icke fördröjda och dessutom är fasgången jämnare. Behöver vi gå in på inverkan på fasgången från icke-kontrollerade rumsresonanser? 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 19:04

Vi har också problemet med att de som valt att köra en analog delning inte har testat en hel digital lösning eller har man gjort det så har man använt klart enkla filter i väldigt avslöjande anläggningar. När det diskuteras skillnader så är det svårt att veta är filtret undermåligt eller inte. Personligen så har jag jämfört ett antal digitala filter på ett större antal anläggningar och om man inte använder filter typ Behringer så är det normalt inget problem att höra skillnader. Att använda analogt uppåt har alltid gett hörbara problem med timing. Vilket vi också verifierat i ett antal blindtester. Teori kan vara bra men personligen så tror jag inte att digitala filter låter på enbart ett sätt. De är som alla andra grunkor individer och kan också låta annorlunda/bättre efter bara en firmware uppgradering.
Så personligen så håller jag inte med dessa teorier alls. Och jag tror nog att Peter och Lilltroll som forskar en hel del på detta inte heller håller med om att det är så lyckat med analoga delningar blandade med digitala.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-06 19:50

Delningen är alltså helanalog ovan eftersom vi tänker oss ett normalt aktivt tvåvägsfilter av LR4-typ. Ekvaliseringen är digital.

Faktum kvarstår att inte bara teoretiskt utan även subjektivt är uppfattningen generellt positiv.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-12-06 20:12

Tycker det funkar otroligt bra med DSP direkt vid källan (Roon) och analog delning till basar (cr80s). Behöver inte vara krångligare än så. Enda nackdelen är att det är lite bök att få in vinyl i flödet. Det går, med en extra ADC, men jag har hittills inte tyckt det är mödan värt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 20:17

Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.
Det skrivs ju på alla hifisiter att det går bra att dela så med en blandning av digitalt och analogt och så också på faktiskt och sen sprider det sig att man inte ens behöver testa för det går inte att höra skillnader. Fråga Peter, Lilltroll, Rajapuk eller Tangband om de testat och hört skillnader på digitala filter och om de har hört skillnader med olika delayer.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 20:22

I-or skrev:Delningen är alltså helanalog ovan eftersom vi tänker oss ett normalt aktivt tvåvägsfilter av LR4-typ. Ekvaliseringen är digital.

Faktum kvarstår att inte bara teoretiskt utan även subjektivt är uppfattningen generellt positiv.

Att folk föredrar något jämfört med något som de inte testat ser jag inte som ett starkt bevis på att de inte skulle kunna ändra sig om de faktiskt testade med olika apparater och olika kombinationer.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2020-12-06 21:39

Harryup skrev:Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.
Det skrivs ju på alla hifisiter att det går bra att dela så med en blandning av digitalt och analogt och så också på faktiskt och sen sprider det sig att man inte ens behöver testa för det går inte att höra skillnader. Fråga Peter, Lilltroll, Rajapuk eller Tangband om de testat och hört skillnader på digitala filter och om de har hört skillnader med olika delayer.

Svarade du mig? Jag har testat heldigitalt med alla upptänkliga brantheter, delayer och fasen och hans moster. Nuvarande lösning funkar bäst hittills, men man vet aldrig vad en hittar på framöver...

JM

Inläggav JM » 2020-12-06 22:22

I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.

Studera fasgången ovan en extra gång. Det fördröjda systemet uppvisar en försvinnande liten skillnad mot det icke fördröjda och dessutom är fasgången jämnare. Behöver vi gå in på inverkan på fasgången från icke-kontrollerade rumsresonanser? 8)

Nu är jag ingen expert på fysik men eventuella tidskillnader skapade av digitala filter vid delning kring 80 Hz kan vara snarare en fördel än ett problem som jag ser det.
I praktiken ger musik i ett litet rum ett antal stationära tryckmin/max skapade av en mängd stående vågor och därmed en ojämn mätbar tonkurva samt en ojämn hörbar tonkurva. Har högpass filtrets frekvensmässigt överlappande svans under 80 Hz en tidsfördröjning skild från lågpass filtrets frekvenser under 80 Hz kommer min/max i rummet stimuleras vid olika tidpunkter och är inte samtidigt i fas. Dvs det sker en viss utjämning av tonkurvan under 80 Hz likt med 4 subbasar i olika positionenr eller en dipolsubbas.
Under 80 Hz hör vi bara en summation av alla tryckmaxima i små rum. Fanns det vandrande ljud mellan tryckmaxima är det inte hörbart pga maskeringar så länge vi lyssnar på musik och inte på solitär sinus.

JM

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2020-12-06 22:37

Belker skrev:
Harryup skrev:Beror ju vilka du frågar, väljer ju dom som testat ett antal gånger så kommer du inte få samma svar som dom som läst på faktiskt hur det är.

Svarade du mig? Jag har testat heldigitalt med alla upptänkliga brantheter, delayer och fasen och hans moster. Nuvarande lösning funkar bäst hittills, men man vet aldrig vad en hittar på framöver...

Nä, det var generellt.

jansch

Inläggav jansch » 2020-12-08 01:46

JM skrev:
I-or skrev:Som diskuterats ovan finns massor av aktiva basmoduler med digital ekvalisering som har mottagits mycket väl på marknaden och dessutom finns det flera Faktiskt-medlemmar som har positiva erfarenheter av ovan nämnda apparater. Vi har alltså övervägande positiva subjektiva erfarenheter att ta hänsyn till.

Nu är jag ingen expert på fysik men eventuella tidskillnader skapade av digitala filter vid delning kring 80 Hz kan vara snarare en fördel än ett problem som jag ser det.
I praktiken ger musik i ett litet rum ett antal stationära tryckmin/max skapade av en mängd stående vågor och därmed en ojämn mätbar tonkurva samt en ojämn hörbar tonkurva. Har högpass filtrets frekvensmässigt överlappande svans under 80 Hz en tidsfördröjning skild från lågpass filtrets frekvenser under 80 Hz kommer min/max i rummet stimuleras vid olika tidpunkter och är inte samtidigt i fas. Dvs det sker en viss utjämning av tonkurvan under 80 Hz likt med 4 subbasar i olika positionenr eller en dipolsubbas.
Under 80 Hz hör vi bara en summation av alla tryckmaxima i små rum. Fanns det vandrande ljud mellan tryckmaxima är det inte hörbart pga maskeringar så länge vi lyssnar på musik och inte på solitär sinus.

JM

JM - Ta dig tid att lyssna på statiska toner över ett större frekvensområde. Lyssna på t.ex 80, 200, 500, 1khz, 3kHz och 8kHz.
Vad skiljer ljudupplevelsen mellan de olika tonerna? Nej! Gör ingen förhastad teoretisk analys utan LYSSNA(!) och du kommer att få en helt annan "världsbild" än den du beskriver.
Vill du verkligen höra tryckmaxima och tryckminima så lyssna på 1kHz eller 3kHz och gå runt i rummet och vicka på huvudet. Det är så uppenbart att du inte behöver förlita dej på något forskningsresultat.... bara lyssna och få en spontan Aha-upplevelse.... åh faen....är det såhär det är!.... rummet är fyllt av minima och maxima! Hör du någon riktning är det allvarligt fel på din hörsel eller har du ett totalt unikt rum som borde dokumenteras.

Ditt val - antingen gör du en praktisk test enligt ovan och konstaterar verkligheten eller så tror du vidare på en teoretisk modell som inte är sann.
När du väl har lyssnat är det väldigt enkelt att logiskt förklara ljudupplevelsen - utan tillkrånglade teorier.....

JM

Inläggav JM » 2020-12-08 09:07

jansch skrev:
JM skrev:

JM

JM - Ta dig tid att lyssna på statiska toner över ett större frekvensområde. Lyssna på t.ex 80, 200, 500, 1khz, 3kHz och 8kHz.
Vad skiljer ljudupplevelsen mellan de olika tonerna? Nej! Gör ingen förhastad teoretisk analys utan LYSSNA(!) och du kommer att få en helt annan "världsbild" än den du beskriver.
Vill du verkligen höra tryckmaxima och tryckminima så lyssna på 1kHz eller 3kHz och gå runt i rummet och vicka på huvudet. Det är så uppenbart att du inte behöver förlita dej på något forskningsresultat.... bara lyssna och få en spontan Aha-upplevelse.... åh faen....är det såhär det är!.... rummet är fyllt av minima och maxima! Hör du någon riktning är det allvarligt fel på din hörsel eller har du ett totalt unikt rum som borde dokumenteras.

Ditt val - antingen gör du en praktisk test enligt ovan och konstaterar verkligheten eller så tror du vidare på en teoretisk modell som inte är sann.
När du väl har lyssnat är det väldigt enkelt att logiskt förklara ljudupplevelsen - utan tillkrånglade teorier.....

Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet.
Nu handlar tråden om hur hör vi ljud under 80 Hz.
Som jag ser det är det inte klart hur kombinationen fysik och neuropsykologi gör att vi hör som faktiskt hör.
För mig är solklart att varken fysiken eller psykologin kan var för sig kan förklara hörandet. Frågan är som jag ser det hur mixen ser ut och varför hörandet blir som det blir.

JM

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-08 09:52

JM - Diskussionen bör lämna sinus-ton-tänket helt .

Det går inte att separera tonområdet på det sätt du gör. Tänk istället bredbandighet där allt måste komma till din hörsel i exakt rätt tid i hela det hörbara området. Precis som riktiga instrument fungerar.

Det går säkert att optimera en anläggning efter sinustoner och få denna anläggning att mäta nästan perfekt. Frågan är om det är relevant öht ?

Då saknas transient och tidsaspekten i frekvensdomänen helt.

En anläggning som optimerats efter sinustoner låter inte bra med musik.

JM

Inläggav JM » 2020-12-08 10:18

Tangband skrev:JM - Diskussionen bör lämna sinus-ton-tänket helt .

Det går inte att separera tonområdet på det sätt du gör. Tänk istället bredbandighet där allt måste komma till din hörsel i exakt rätt tid i hela det hörbara området. Precis som riktiga instrument fungerar.

Det går säkert att optimera en anläggning efter sinustoner och få denna anläggning att mäta nästan perfekt. Frågan är om det är relevant öht ?

Då saknas transient och tidsaspekten i frekvensdomänen helt.

En anläggning som optimerats efter sinustoner låter inte bra med musik.

Misstänker att vi överens att under 80 Hz är det som jag skriver tidigare i tråden meningslöst med enstaka sinus för att förstå hur vi hör. Musik som alltid är en komplex kombination av olika sin/cos toner krävs för att korrekt beskriva fysiken i rummet samt är en absolut förutsättning för att förstå neuropsykologin i hörandet.
Saknar en bra beskrivning av fysiken i rummet under 80 Hz. Psykologin och fysiologin kräver en bättre och utförligare beskrivning av fysiken för korrekt tillämpning. En mer allmänhållen beskrivning utan djupare matte är önskvärt. Mina tidigare kunskaper från KTH E har i hög grad bleknat pga inaktivitet.

JM

JM

Inläggav JM » 2020-12-08 11:37

Bra beskrivning hur psykologiska maskeringen fungerar och hur okänsliga vi är för distorsion vid låga frekvenser.
Kanske skall vi inte jaga låga distorsions siffror i basen?
Dvs vi hör bara en bråkdel av vad som är mätbart i fysiken.

https://www.axiomaudio.com/blog/distortion
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ion.18187/

JM

MacBruce

Inläggav MacBruce » 2020-12-08 13:13

JM skrev:[...]
Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet. [...] ut och varför hörandet blir som det blir.

JM

Jag har ungefär samma bakgrund, fast from mitten av 60-talet — i den del som jag citerar. Snälla — säg att du också hade en rörvoltmeter med en liten motor i, som automatiskt valde mätområde! Ingen av min kompisar tror mig. ;-)
Antropomorfiera mera!
Det är skönt att kunna tekniken. — TfA.
Medlem av ABC-klubben, http://www.abc.se

JM

Inläggav JM » 2020-12-08 16:56

MacBruce skrev:
JM skrev:[...]
Jag har levt med sinusar, vitt/rosa brus mm sedan 1970-talet. Hade då bla tongenerator och oscilloskop med rör. Byggde egna mätmikrofoner med kapslar från Elfa vilka torftigt kalibrerades med primitiva redskap. Jag har kört bla sinusar i mina anläggningar natt efter natt under årtionden för att utröna fysiken och psykologin i rummet. [...] ut och varför hörandet blir som det blir.

JM

Jag har ungefär samma bakgrund, fast from mitten av 60-talet — i den del som jag citerar. Snälla — säg att du också hade en rörvoltmeter med en liten motor i, som automatiskt valde mätområde! Ingen av min kompisar tror mig. ;-)

Tyvärr. Min pappa köpte i Japan en sån där modern sak utan rör som dessutom kunde lite mer än bara mäta ström o spänning.

JM

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2020-12-08 19:26

JM skrev:Bra beskrivning hur psykologiska maskeringen fungerar och hur okänsliga vi är för distorsion vid låga frekvenser.

JM

Hmm... jag har själv varit med om test där jag kunde detektera distorsion ( Tracy Chapman - drive my car ) ned till -40 dB , alltså omkring 1 % distorsion. Det handlade dock inte specifikt om basområdet utan hela musikstycket spelades.

Sedan är det väl såhär att de flesta högklassiga högtalare har distorsion bara strax under 1 % vid mellan och diskantregistret så det krävs nog bra grejor för att höra nån skillnad under 1 %.

Mina hörlurar Sony wh1000x3 har dist på ungefär 0.1 % i hela registret så de är ganska avslöjande.

Den första länken du pekar på beskriver att distorsionen behöver vara omkring 20 % för att höras upp till frekvenser 280 Hz. Det måste vara felaktigt.

” Indeed, the results show we are virtually deaf to these distortions at those frequencies. Even in the mid-bass at 280 Hz and lower, the noise can be around -14 dB (20% distortion), about half as loud as the music itself, before we hear it.”

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2020-12-09 22:35

JM skrev:Bra beskrivning hur psykologiska maskeringen fungerar och hur okänsliga vi är för distorsion vid låga frekvenser.

JM

Axiom-testet var bland det märkligaste jag har läst inom området. Man spelade alltså helt orelaterade sinusar tillsammans med musiken och jag undrar vad detta har med de problem som olinjäriteter ger upphov till att göra. ASR-tråden tar upp delar av vad jag har skrivit om tidigare, att den branta lågfrekvensflanken på maskeringskurvorna tillåter oss att kunna höra IM-distorsion ned till mycket låga nivåer.

JM

Inläggav JM » 2020-12-09 23:52

I-or skrev:

JM

Axiom-testet var bland det märkligaste jag har läst inom området. Man spelade alltså helt orelaterade sinusar tillsammans med musiken och jag undrar vad detta har med de problem som olinjäriteter ger upphov till att göra. ASR-tråden tar upp delar av vad jag har skrivit om tidigare, att den branta lågfrekvensflanken på maskeringskurvorna tillåter oss att kunna höra IM-distorsion ned till mycket låga nivåer.

Axiomtestet är typisk "Åsa-Nisse forskning". Helt värdelöst. Likt många andra studier publiserade via AES eller av sk "psykoakustiker" dvs fysiker vilka försöker lösa psykologiska problem med fysikmetoder. Maskering kan förklaras psykologiskt men ej helt med fysiologi. Det är viktigt att hålla i sär fysik, psykologi och fysiologi och att förstå begränsningarna samt att problemen måste med olika metoder.

JM

Återgå till Generellt om hifi