Moderator: Redaktörer
paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Hur kan man vara säker på det?
Finns det några mätningar som kan visa på någon objektiv skillnad i basområdet?
Eller finns det blindtester redovisade som stöder den åsikten?
Almen skrev:Är det en "sanning" i vissa kretsar att så är fallet?
petersteindl skrev:Almen skrev:Är det en "sanning" i vissa kretsar att så är fallet?
Självklart. Och ju högre switchfrekvensen är desto tydligare basåtergivning och lägre bas som dessutom är snabbare.
paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
jansch skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Nä....
Det finns ingen grund för det och inga mätbara skillnader som kan härledas till den ena eller andra tekniken.
Nu är det ju inte solklart vad som definieras som "stabilare och tydligare basåtergivning".
Som vanligt är det dock transienter och övertoner som krävs för att uppleva stringent ljud.
Mätmässigt är det som vanligt - bra frekvensgång och låg dist men även hyfsad dämpfaktor.
petersteindl skrev:Almen skrev:Är det en "sanning" i vissa kretsar att så är fallet?
Självklart. Och ju högre switchfrekvensen är desto tydligare basåtergivning och lägre bas som dessutom är snabbare.
Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Det är ju några stycken på det här forumet som tycker att en del klass D steg uppfattas bättre och tydligare än vissa klass A/B steg . Vad tycker du själv ?
Mitt svar blir nej. Men goda klass-AB steg kostar ofta mer, men inte alltid.paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
upplevelse och mätning borde harmoniera
FBK skrev:upplevelse och mätning borde harmoniera
Men gör det de verkligen sprudel ?
Morello skrev:Om vi bortser från transformatorkopplade rörslutsteg i allmänhet och entaktkopplade (SE) dito i synnerhet, som nästan undantagslöst uppvisar tilltagande distorsion i basregistret, kan det konstateras att det är mer eller mindre trivialt att åstadkomma låg distorsion i basregistret med såväl klass AB/B som med klass D-teknik.
Det är vida höga frekvenser som utmaningarna finns - i synnerhet för klass D-tekniken.
FBK skrev:sprudel skrev:upplevelse och mätning borde harmoniera
Morello skrev:FBK skrev:upplevelse och mätning borde harmoniera
Självklart, men sambandet gäller bara mellan seriösa (blinda och nivåanpasade) tester och likaledes seriösa mätdata.
Almen skrev: såtillvida den inte har karaktären av en truism, typ "ljudbilden kantrar när jag stänger av vänster kanal".
Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Det är ju några stycken på det här forumet som tycker att en del klass D steg uppfattas bättre och tydligare än vissa klass A/B steg . Vad tycker du själv ?
Morello skrev:Jag tycker nog inte att en bra tråd skall inledas med ledande frågor. ...
Morello skrev:Om vi bortser från transformatorkopplade rörslutsteg i allmänhet och entaktkopplade (SE) dito i synnerhet, som nästan undantagslöst uppvisar tilltagande distorsion i basregistret, kan det konstateras att det är mer eller mindre trivialt att åstadkomma låg distorsion i basregistret med såväl klass AB/B som med klass D-teknik.
Det är vida höga frekvenser som utmaningarna finns - i synnerhet för klass D-tekniken.
sprudel skrev:I all välmening att hålla den vetenskapliga fanan högt har fokus lagts på signifikans av upplevelser medan man satt honnörsbegrepp som reabilitet och validitet i skamvrån. Antagligen beroende på svårigheterna att uppfylla villkoren för de samma så fokuserar man på det enklare, det mätbara.
paa skrev:Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Jo jag har ju sett att några pushar iden att stora Hypex och IcePowersteg ger extremt bra basåtergivning.
Jag har ju bytt upp mig till två subwoofers med Seas ROY-element drivna av en ICE-power, och det låter ju mycket bättre än gamla setupen med pushpullkopplade 15" MW401 Fostexbasar i en låda och en Zachry D-250 klass AB basförstärkare.
Det vore ju enkelt att bryta ut en del ur sammanhanget och säga att Klass D låter bättre än AB, men, det är ju så många parametrar ändrade samtidigt så det kan jag inte göra.
Kan det vara så enkelt att det är ovanligare bland klass-AB-stegen att ha nedre gränsfrekvens vid några få Hz, än bland klass-D stegen?
Eller är det bara så, att för pengarna som dom kostar, så är dom bättre i basområdet än en AB-stärkare för samma pengar?
sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Valet av Bryston då min erfarenhet via lyssning är att de presterar mycket bra i de lägre registren.
Morello skulle få var mätnisse och servera trevliga drycker efter eget val!
sprudel skrev:paa skrev:Tangband skrev:
Jo jag har ju sett att några pushar iden att stora Hypex och IcePowersteg ger extremt bra basåtergivning.
Jag har ju bytt upp mig till två subwoofers med Seas ROY-element drivna av en ICE-power, och det låter ju mycket bättre än gamla setupen med pushpullkopplade 15" MW401 Fostexbasar i en låda och en Zachry D-250 klass AB basförstärkare.
Det vore ju enkelt att bryta ut en del ur sammanhanget och säga att Klass D låter bättre än AB, men, det är ju så många parametrar ändrade samtidigt så det kan jag inte göra.
Kan det vara så enkelt att det är ovanligare bland klass-AB-stegen att ha nedre gränsfrekvens vid några få Hz, än bland klass-D stegen?
Eller är det bara så, att för pengarna som dom kostar, så är dom bättre i basområdet än en AB-stärkare för samma pengar?
Mera av uppsnappat:
Var det inte Peter Steindl som föredrog IcePower före Hypex bland annat för baspresentationen, men också övriga register?
Har för mig att han moddat nätdel också.
avr7000 skrev:Dämfaktor?
paa skrev:Tangband skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Morello skrev:Slutsteget ser högtalarens impedans och brys sig inte om vad eventuella membran väger eller inte väger.
avr7000 skrev:Så en rör-förstärkare (eller AB) med låg dämpfaktor och en classAB med hög dämpfaktor har samma kontroll på baskonen?
Morello skrev:Jag tycker nog inte att en bra tråd skall inledas med ledande frågor. För övrigt torde frågan om olika teknikers problem med att återge specifika register tämligen väl utredd sedan ganska lång tid.
Det är rörslutsteg och klass-D-slutsteg som uppvisar de största artefakterna - generellt sett och dessutom i diametralt olika register. Slutsatsen torde bli att, om man känner sig nödgad att nyttja dessa tekniker, nyttjar man med fördel klass-D för låga till mellanhöga frekvenser och transformatorkopplad rör-teknik för mellanhöga till höga frekvenser.
Vill man göra det lätt för sig nyttjar man klass AB-teknik för hela registret.
Morello skrev:sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Valet av Bryston då min erfarenhet via lyssning är att de presterar mycket bra i de lägre registren.
Ett sådant test är tämligen meningslöst då det inte ger svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter; det är insignalen som är den enda relevanta referensen - inte utsignalen från ett annat mer eller mindre distorderande slutsteg.
jonasp skrev:avr7000 skrev:Dämfaktor?
Är ju i praktiken förhållandet mellan slutstegets utgångsimpedans och lastens impedans. Igen kommer konens vikt inte in där. En förstärkare "kontrollerar" inte högtalaren - den genererar en utspänning.
Morello skrev:avr7000 skrev:Så en rör-förstärkare (eller AB) med låg dämpfaktor och en classAB med hög dämpfaktor har samma kontroll på baskonen?
Vi måste använda en begriplig begreppsapparat om vi ska föra ett teknisk/vetenskapligt samtal. Vad betyder "kontroll" i sammanhanget?
En hög utgångsimpedans (låg dämpfaktor) medför att lastens (högtalarens) impedans ger avtryck i frekvensgången - nivån stiger där impedansen är hög och sjunker där den är låg.
Morello skrev:Det påverkar givetvis hela registret, men överstyr man slutsteget har man ett för litet slutsteg.
sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
radelius skrev:Tänker högt:
En tung kon på ett baselement borde ge en större "returström" till förstärkaren då konen ska stoppa, dvs pga sin högre rörliga massa borde generatoreffekten bli kraftigare. Då borde en förstärkares förmåga att klara backströmmen ha betydelse och därmed kunna låta bättre/sämre än andra?!
avr7000 skrev:Om man skall mäta och jämföra är det då relevant eller kanske nödvändigt att mäta t ex ett system, som i Pa's fall, med två Seas Roy element med relativt tunga koner drivna (ett dynamiskt system påhängt och inte t ex resistiv last). Vid en jämförelse då mellan t ex classD och classAB.
Stefan
Tangband skrev:Morello skrev:Slutsteget ser högtalarens impedans och brys sig inte om vad eventuella membran väger eller inte väger.
En fråga till dig som är tekniskt insatt:
Många klass D steg har switchade nätdelar som är reglerade. De flesta A/B steg är oreglerade.
Kan regleringen ge fördelar ljudmässigt i de lägre frekvensområdena ?
Morello skrev:radelius skrev:Tänker högt:
En tung kon på ett baselement borde ge en större "returström" till förstärkaren då konen ska stoppa, dvs pga sin högre rörliga massa borde generatoreffekten bli kraftigare. Då borde en förstärkares förmåga att klara backströmmen ha betydelse och därmed kunna låta bättre/sämre än andra?!
Som sagt, slutsteget ser en impedans och bryr sig inte om vad membranet väger eller inte väger. Det är över huvud taget inte möjligt att fastställa membranets massa på den elektriska sidan utan vetskap av kraftfaktorn (BL-produkten).
Systemets rörliga massa avbildas via BL-produkten och ger sig tillkänna som en kondensator på den elektriska sidan.
Närmare bestämt:
C=m/BL^2 där m är systemets rörliga massa inklusive medsvängande luft
Helt analogt avbildas styvheten i spindel och kantupphängning som en induktor på den elektriska sidan:
L=BL^2/k där k är fjädringskonstanten
Ett tips är att inte "känna efter med hjärtat" hur det blir, utan istället tillämpa fysikens lagar.
Morello skrev:sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Ett sådant test är tämligen meningslöst då det inte ger svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter; det är insignalen som är den enda relevanta referensen - inte utsignalen från ett annat mer eller mindre distorderande slutsteg.
jonasp skrev:Dämpfaktor (eller hellre låg utgångsimpedans) behövs för att motverka spänningsdelning mellan utgångsimpedansen och högtalarens impedans vilket i sin tur kan ge stora tonkurvevariationer.
Almen skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Jag propagerar för mera verkstad. Ett intressant lyssningstest där man jämför ett Brystonsteg med IcePower av samma effektklass, säg 3-500W 8 Ohm kopplade till profundus eller andra basmoduler.
Fast sprudel har ju själv varit med på ett test där vi inte lyckades detektera ett Bryston-steg i en F/E-lyssning.
Om man sedan hör skillnad på Bryston och ett annat steg så är ju en rimlig slutsats att det andra steget färgar. Det blir ju nästan som F/E-lyssning, där Bryston-stegets påverkan är så liten att man kan se det som "F".
Morello skrev:Åsikt och åsikt, vad för åsikt? Ett sådant test ger de facto inte om svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter
Baffel skrev:Morello skrev:radelius skrev:Tänker högt:
Som sagt, slutsteget ser en impedans och bryr sig inte om vad membranet väger eller inte väger. Det är över huvud taget inte möjligt att fastställa membranets massa på den elektriska sidan utan vetskap av kraftfaktorn (BL-produkten).
Systemets rörliga massa avbildas via BL-produkten och ger sig tillkänna som en kondensator på den elektriska sidan.
Närmare bestämt:
Helt analogt avbildas styvheten i spindel och kantupphängning som en induktor på den elektriska sidan:
Ett tips är att inte "känna efter med hjärtat" hur det blir, utan istället tillämpa fysikens lagar.
Men behövs det så mycket sk dämpfaktor. Om man duttar till ett element så sätter det igång att svänga. Elementet vill tillbaka till ursprungspositionen så det svänger ett tag innan det lugnar ned sig . Men redan när man sätter dit ett motstånd på 8 Ohm , mätt på en 8ohm element , dvs dämpfaktor 1 så ser man ju i oscilloskopet en dramatisk skillnad. Så varför detta snack om dämpfaktor på typ 200 eller mer? När tusan behövs det?
Jag envisas med min video. Han är en favis, har en bångstyrig katt som brukar bråka med han i hans videor. Men skit i katten nu, 4:40 in i klippet duttas det och mäts med ocilloscop. Har han rätt i det han säger där, dvs 8ohm motståndet 8ohm elementet , dämpfaktor 1? Obs katten bråkar inte med han då.[ YouTube ]
sprudel skrev:Morello skrev:Åsikt och åsikt, vad för åsikt? Ett sådant test ger de facto inte om svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter
Din definition av artefakter, vill du redovisa dem? Inte bara samlingsbegreppet distorsion.
Jag är av den uppfattningen att olika former av distorsion bör man bry sig om mer, andra mindre, optimalt är inte alltid minimalt. Håller du med?
jansch skrev:Baffel skrev:Morello skrev:
Närmare bestämt:
Men behövs det så mycket sk dämpfaktor. Om man duttar till ett element så sätter det igång att svänga. Elementet vill tillbaka till ursprungspositionen så det svänger ett tag innan det lugnar ned sig . Men redan när man sätter dit ett motstånd på 8 Ohm , mätt på en 8ohm element , dvs dämpfaktor 1 så ser man ju i oscilloskopet en dramatisk skillnad. Så varför detta snack om dämpfaktor på typ 200 eller mer? När tusan behövs det?
Jag envisas med min video. Han är en favis, har en bångstyrig katt som brukar bråka med han i hans videor. Men skit i katten nu, 4:40 in i klippet duttas det och mäts med ocilloscop. Har han rätt i det han säger där, dvs 8ohm motståndet 8ohm elementet , dämpfaktor 1? Obs katten bråkar inte med han då.[ YouTube ]
Jag har för mej jag har svarat dej tidigare om dämpfaktor... hur som helst, utifrån videon och din fråga: Han har inte helt rätt - påståendena är förenklade.
- Impedans betyder ju att motståndet som kretsen/slutstegt eller högtalaren uppvisar är uppmätt vid växelspänning och är reaktiv, alltså ändrar sig med frekvensen.
- om man "petar till" ett membran (eller vilken pryl som helst, t.ex en linjal på en bordskant} kommer den att återgå till sitt grundläge styrt av egenresonansen. För en högtalare är det då Fs i fri luft.
- En 8ohms bashögtalare har ju en impedans som varierar mellan sådär 6 - 30 ohm i det användbara registret och som högst oftast vid resonans (om man inte tvingar den att jobba väldigt högt upp i registret.
Så "grabben" i videon förenklar det hela och påståendet att dämpfaktorn som vi i praktiken ser på oscilloskopet är "1" är fel.
Dock! Som jag nämnt tidigare : Begreppet dämpfaktor är en taskig definition men ändå en OK förenkling av verkligheten så länge man inte just visar bilder på ett oscilloskop...... .
sprudel skrev:
Nu tror jag du drar fel slutsatser av resultatet.
Vi satt ju in Bryston som dut i kedjan och det är ju inte Brystonsteget som snackar med högtalarna, det är fortfarande det ordinarie slutsteget. Det är samma invändning nu som jag hade vid testtillfället.
Brystons förmåga att kommunicera med högtalare och återgivning av basregistret visar sig när det fungerar som slutsteg, inte som dut.
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:Åsikt och åsikt, vad för åsikt? Ett sådant test ger de facto inte om svar på frågan om vilket av slutstegen som tillför minst artefakter
Din definition av artefakter, vill du redovisa dem? Inte bara samlingsbegreppet distorsion.
Jag är av den uppfattningen att olika former av distorsion bör man bry sig om mer, andra mindre, optimalt är inte alltid minimalt. Håller du med?
Med artefakt avser jag skillnaden mellan in- och utsignal.
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Nej, det gör du inte!
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Nej, det gör du inte!
Jo det gör jag.
sprudel skrev:Almen skrev:Morello skrev:
Fast sprudel har ju själv varit med på ett test där vi inte lyckades detektera ett Bryston-steg i en F/E-lyssning.
Om man sedan hör skillnad på Bryston och ett annat steg så är ju en rimlig slutsats att det andra steget färgar. Det blir ju nästan som F/E-lyssning, där Bryston-stegets påverkan är så liten att man kan se det som "F".
Vi satt ju in Bryston som dut i kedjan och det är ju inte Brystonsteget som snackar med högtalarna, det är fortfarande det ordinarie slutsteget. Det är samma invändning nu som jag hade vid testtillfället.
Brystons förmåga att kommunicera med högtalare och återgivning av basregistret visar sig när det fungerar som slutsteg, inte som dut.
radelius skrev:Är det verkligen så enkelt som dämpfaktor, tror inte det. Förstärkarens stabilitet (fasmarginal) borde dessutom ha betydelse då backströmmen i varierande fas och amplitud kommer farande. Eller...?
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Fast sprudel har ju själv varit med på ett test där vi inte lyckades detektera ett Bryston-steg i en F/E-lyssning.
Jo, men Bryston-steget lastades i F/E-lyssningen med LTS konstlast, en ganska svår last. Om man sedan använder Bryston som ett slutsteg för ett par högtalare, till exempel Ino i16s (helt taget ur luften) så kommer den lasten att vara enklare för slutsteget.
Då blir ett ingenjörsmässigt antagande att slutsteget inte heller kommer att färga i den uppkopplingen rimligt, eller hur?
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:
Nej, det gör du inte!
Jo det gör jag.
Ett slutsteg har ju förstärkt signalen, det är skillnad det?
Morello skrev:sprudel skrev:Morello skrev:
Jo det gör jag.
Ett slutsteg har ju förstärkt signalen, det är skillnad det?
Just det - detta är ju bokstavstolkarnas paradis!![]()
Borde självklart utryckt mig mindre slarvigt:
Med artefakt avser jag skillnaden mellan in- och utsignal med avseende på spektralt innehåll samt de spektrala komponenternas inbördes relation. Eller något i den stilen, men jag tror du förstod vad jag faktiskt menade.
Morello skrev:sprudel skrev:
Hur lastade ni testobjektet?
Det är ju för övrigt alltid en risk/brist i så kallade FE-test att man testar med en specifik lastimpedans och sedan lite försiktigt gör resultatet allmängiltigt med hänvisning till att lasten är hyggligt knepig ifråga om såväl impedansens magnitud som fas som funktion av frekvens samt olinjäriteter (dvs strömberoende), där olinjäriteterna skall simulera såväl elektriska olinjäriteter i element som mekaniska dito transformerade via motorn/BL-produkten.
Almen skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Fast sprudel har ju själv varit med på ett test där vi inte lyckades detektera ett Bryston-steg i en F/E-lyssning.
Jo, men Bryston-steget lastades i F/E-lyssningen med LTS konstlast, en ganska svår last. Om man sedan använder Bryston som ett slutsteg för ett par högtalare, till exempel Ino i16s (helt taget ur luften) så kommer den lasten att vara enklare för slutsteget.
Då blir ett ingenjörsmässigt antagande att slutsteget inte heller kommer att färga i den uppkopplingen rimligt, eller hur?
Morello skrev:Almen skrev:sprudel skrev:
"Ganska svår" - hur svår?Finns dokumentation på lasten ifråga avseende såväl impedans och olinjäriteter?
sprudel skrev:Steget interagerar inte med högtalarna när det fungerar som dut. Det är fortfarande det ordinarie slutsteget som har den uppgiften.
Morello skrev:Jag kan inte minnas att jag sett någon fullständig dokumentation.
sprudel skrev:Steget interagerar inte med högtalarna när det fungerar som dut.
Almen skrev:Morello skrev:Jag kan inte minnas att jag sett någon fullständig dokumentation.
Räcker det inte med schema, byggbeskrivning och uppmätt impedans & fas?
Harryup skrev:Jag har frågat tidigare om man någonsin testat under en test med att låta stegen byta plats att se om resultatet är jämförbart.
/Harry Up
Morello skrev:Harryup skrev:Jag har frågat tidigare om man någonsin testat under en test med att låta stegen byta plats att se om resultatet är jämförbart.
/Harry Up
Varför i hela friden skulle resultatet bli jämförbart. Tar du tex ett SET 300B-steg som steg 1 och ett högklassigt transistorsteg (tex Bryston) som steg 2 och sedan låter steg 1 vara testobjekt (och steg 2 driva högtalarna) kommer pyramidala skillnader att höras, men växlar du och låter steg 2 (och steg 1 driva högtalarna) vara testobjekt kommer du sannolikt inte att höra någon skillnad alls.
FE-test har det tjatats om på forum i 20 år - det måste vara klart för alla som deltagit hur testet fungerar och vilka brister som finns.
T
Morello skrev:Jag kan inte minnas att jag sett någon fullständig dokumentation.
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Jag har frågat tidigare om man någonsin testat under en test med att låta stegen byta plats att se om resultatet är jämförbart.
/Harry Up
Varför i hela friden skulle resultatet bli jämförbart. Tar du tex ett SET 300B-steg som steg 1 och ett högklassigt transistorsteg (tex Bryston) som steg 2 och sedan låter steg 1 vara testobjekt (och steg 2 driva högtalarna) kommer pyramidala skillnader att höras, men växlar du och låter steg 2 (och steg 1 driva högtalarna) vara testobjekt kommer du sannolikt inte att höra någon skillnad alls.
FE-test har det tjatats om på forum i 20 år - det måste vara klart för alla som deltagit hur testet fungerar och vilka brister som finns.
T
Förstås gäller det enbart om man testar något och finner att det inte går att upptäcka någon skillnad i vanlig uppställning. Då bör resultatet vara att den apparat som driver högtalarna inte heller borde färga hörbart direkt. Annars så filtrerar ju uppställningen vissa fel om det blir en skillnad.
Harryup skrev:Förstås gäller det enbart om man testar något och finner att det inte går att upptäcka någon skillnad i vanlig uppställning. Då bör resultatet vara att den apparat som driver högtalarna inte heller borde färga hörbart direkt. Annars så filtrerar ju uppställningen vissa fel om det blir en skillnad.
Almen skrev:sprudel skrev:Steget interagerar inte med högtalarna när det fungerar som dut. Det är fortfarande det ordinarie slutsteget som har den uppgiften.
Ja? Varför skriver du självklarheter?
Alltså, det var ju du som föreslog en direkt jämförelse mellan Bryston och IcePower.
Morello tycker att ett sådant test är meningslöst, vilket jag invänder emot. Då invänder du emot mig?
Enda anledningen till att det möjligen skulle vara meningsfullt att jämföra två steg för att få reda på hur det ena eventuellt färgar är ju att jämföra det med ett steg som man inte lyckats beslå med någon färgning. Annars är det ju fullskalig F/E-lyssning som gäller.
paa skrev:Morello skrev:Jag tycker nog inte att en bra tråd skall inledas med ledande frågor. ...
En fråga kan ju ställas på olika sätt, t.ex:
Ger klass-D förstärkare tydligare basåtergivning?
eller,
Varför ger klass-D förstärkare tydligare basåtergivning?
Jag kan förstår att en fråga liknande den senare kan dra på sig kritik, men knappast den förra.
Och i princip är det väl bara den andra som kan kallas ledande?
sprudel skrev: Mest akkurat bas vinner.
Morello skrev:sprudel skrev: Mest akkurat bas vinner.
Svaret på den frågan får du inte genom att jämföra slutstegen.
Morello skrev:Mja, du får svar på vad du uppskattar rent subjektivt, men det behöver vara samma sak som den med korrekta återgivningen.
Johan_Lindroos skrev:paa skrev:Ja, ger bra klass-D förstärkare verkligen stabilare och tydligare basåtergivning än goda klass-AB steg?
Nu ska jag vara lite tråkig:
Först och främst börjar man med att använda högtaleri med adekvat prestanda som samverkar med rummets akustiska egenskaper. Tillsammans med detta kan man tillsätta eventuellt nödvändiga EQ-åtgärder.
Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Det kan ju också vara bra att ha i åtanke att även kompetenta högtalare har påtaglig distorsion i basregistret även vid ganska blygsamma nivåer. Vi har i praktiken samma kapacitet och ytterligt snarlika prestanda under 100 Hz - vi passerar 3% THD ganska enkelt, vilket är kopiöst mycket relativt vad ett hyggligt slutsteg presterar. Du har tex åtskilligt mer att vinna i termer av renhet genom att tex skaffa fyra baslådor till än att byta slutsteg.
Tangband skrev:Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Det kan ju också vara bra att ha i åtanke att även kompetenta högtalare har påtaglig distorsion i basregistret även vid ganska blygsamma nivåer. Vi har i praktiken samma kapacitet och ytterligt snarlika prestanda under 100 Hz - vi passerar 3% THD ganska enkelt, vilket är kopiöst mycket relativt vad ett hyggligt slutsteg presterar. Du har tex åtskilligt mer att vinna i termer av renhet genom att tex skaffa fyra baslådor till än att byta slutsteg.
Inflikning - tydligare basåtergivning har inte bara med basregistret att göra, utan även hur korrekt övertonerna överges. ( elbasen spelar 40-8000 Hz samtidigt )
Tangband skrev:Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Inflikning - tydligare basåtergivning har inte bara med basregistret att göra, utan även hur korrekt övertonerna överges. ( elbasen spelar 40-8000 Hz samtidigt )
Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Baffel skrev:Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Då får man fixa MFB, accelerometers för att få ned distorsionsnivån. Mäter och korrigerar högtalarelementen rörelser. Inte så snabla dyra heller. Fattar jag inte varför det är vanligare .
Tex:
Low MMS 2P motional feedback accelerometer for use with voicecoil diameters between 18 and 26 mm, designed to be mounted horizontally inside the voicecoil former. Low distortion design with a current output, shielded against EMI, RF and static electricity, sold in pairs of two with accompaning connector strips in a single breakout pcb. Availability : backorder.
Price 100 €
https://piratelogic.nl/?p=en.accelerometers
Baffel skrev:Attans
För mig så föll det för med dämpfaktor på plats idag. Var tvungen att vevas en gång till i huvudet märkte jag . Kanon jansch !
sprudel skrev:Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. Du menar att ett ej detekterat F/E-lyssnat steg (t ex Bryston) ska användas i en A/B-lyssning för att jämföra bashanteringen och därmed ta reda på om ett annat steg är färgande eller inte?
Jag vet inte om jag skulle våga dra så stora växlar av en F/E-lyssning och ha det som grund för val av bas-steg. Om något av stegen med F/E somutgångspunkt skulle kallas ”färgat” är helt ointressant
Min erfarenhet av Bryston 4Bst, 4B sst2, 14 Bsst2 är att de presterar bra i basen, samma erfarenhet har jag av Hypex. Jag vill jämföra dem under lika villkor, i min setup. Mest akkurat bas vinner.
Morello skrev:Mja, du får svar på vad du uppskattar rent subjektivt, men det behöver vara samma sak som den med korrekta återgivningen.
Almen skrev:sprudel skrev:Nu ska vi se om jag förstår dig rätt. Du menar att ett ej detekterat F/E-lyssnat steg (t ex Bryston) ska användas i en A/B-lyssning för att jämföra bashanteringen och därmed ta reda på om ett annat steg är färgande eller inte?
Jag vet inte om jag skulle våga dra så stora växlar av en F/E-lyssning och ha det som grund för val av bas-steg. Om något av stegen med F/E somutgångspunkt skulle kallas ”färgat” är helt ointressant
Min erfarenhet av Bryston 4Bst, 4B sst2, 14 Bsst2 är att de presterar bra i basen, samma erfarenhet har jag av Hypex. Jag vill jämföra dem under lika villkor, i min setup. Mest akkurat bas vinner.
Nja, ska och ska, det beror ju på vad man är ute efter. Om man inte är ute efter ett steg som spelar precis det som skickas in så är inte F/E-lyssning intressant, nej.
För det kan ju absolut vara så att Hypex fungerar bättre än Bryston i ditt rum för just de fonogram du spelar vid just den jämförelsen. Och du får så klart kalla det "Mest akkurat bas" om du vill. Och nu höll jag på att börja sista meningen med "Men...", men jag kom inte på något att invända.
FBK skrev:Morello skrev:Mja, du får svar på vad du uppskattar rent subjektivt, men det behöver vara samma sak som den med korrekta återgivningen.
Det är liksom det som är viktigt, det man hör. Resten bryr jag mig inte ett dugg om.
FBK skrev:Morello skrev:Mja, du får svar på vad du uppskattar rent subjektivt, men det behöver vara samma sak som den med korrekta återgivningen.
Det är liksom det som är viktigt, det man hör. Resten bryr jag mig inte ett dugg om. Men jag har inte heller som utgångspunkt att allt ska återges med korrekt återgivning..
paa skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Jag har ingen invändning i sak - men jag tycker vi kan skilja på å ena sidan subjektiva preferenser, å andra sidan objektiv prestanda.
Men om man har subwoofrar delade vid 80 Hz, så påverkas inte frekvensområdet över delningsfrekvensen speciellt mycket av subwoofrarnas effektförstärkare.
music4ever skrev:Att det finns folk som pysslat med hifi så länge men fortfarande inte förstått sina egna begräsningar vid öppnar test är för mig förbluffande.
sprudel skrev:music4ever skrev:Att det finns folk som pysslat med hifi så länge men fortfarande inte förstått sina egna begräsningar vid öppnar test är för mig förbluffande.
Och hur många seriösa blindtester har du gjort själv?
petersteindl skrev:Hej G&G, grabbar och gubbs, har ni problem med lyssning?![]()
Det är inte lätt att lyssna på musik, eller?
Mvh
Peter
music4ever skrev:sprudel skrev:music4ever skrev:Att det finns folk som pysslat med hifi så länge men fortfarande inte förstått sina egna begräsningar vid öppnar test är för mig förbluffande.
Och hur många seriösa blindtester har du gjort själv?
Ett par-tre st, det räcker långt för att inse sina egna begränsningar. Men då gäller det att man klarar av och erkänna det för en själv att man inbillat sig saker istället för skylla på testet.
sprudel skrev:Fair, men innebär dessa erfarenheter att du förkastar de intryck du har efter långtidslyssning av en pryl och finner att något gnager, trots att prylen inte detekterats i en F/E?
petersteindl skrev:Hej G&G, grabbar och gubbs, har ni problem med lyssning?![]()
Det är inte lätt att lyssna på musik, eller?
Mvh
Peter
Harryup skrev:OM man tycker att klass-D låter bättre i basen så kanske det beror på att man testar mot någon inte fullt lika kraftfull A/B som knäar.
Baffel skrev:Varför skaffar du då så många, om du inte hör någon skillnad?
Och om du inte hör någon skillnad varför inte testa att billigare stärkare? Du kanske inte hör någon skillnad då heller, så har du sparat lite pengar
Alexi skrev:Harryup skrev:OM man tycker att klass-D låter bättre i basen så kanske det beror på att man testar mot någon inte fullt lika kraftfull A/B som knäar.
Eller ett med ett lägre HP-filter.
music4ever skrev:Baffel skrev:Varför skaffar du då så många, om du inte hör någon skillnad?
Och om du inte hör någon skillnad varför inte testa att billigare stärkare? Du kanske inte hör någon skillnad då heller, så har du sparat lite pengar
Mer effekt. Schysst med svensk pryl. Bra mätvärden. Snygga.
music4ever skrev:Baffel skrev:Varför skaffar du då så många, om du inte hör någon skillnad?
sprudel skrev:music4ever skrev:Baffel skrev:Varför skaffar du då så många, om du inte hör någon skillnad?
Duger gott som argument för de flesta.
Frisk skrev:Jag håller helt med. Därtill en modernare konstruktion med "moderna" komponenter. Menar inte främst i avseende på bättre utan att de går köpa idag och förhoppningsvis ett tag framöver om det skulle behövas reparation.
Baffel skrev:Kan ju göra exakt detsamma med min gamla lilla Technics stärkare. Ta ett tomt stort jävla chassi från en värstingstärkare och smacka in den däri. Vips highend
Frisk skrev:sprudel skrev:music4ever skrev:
Duger gott som argument för de flesta.
Jag håller helt med. Därtill en modernare konstruktion med "moderna" komponenter. Menar inte främst i avseende på bättre utan att de går köpa idag och förhoppningsvis ett tag framöver om det skulle behövas reparation.
I-or skrev:Baffel skrev:Kan ju göra exakt detsamma med min gamla lilla Technics stärkare. Ta ett tomt stort jävla chassi från en värstingstärkare och smacka in den däri. Vips highend
Redan gjort av många företag, värst i sammanhanget var kanske LAMM i ett av sina slutsteg på nittiotalet, naturligtvis topptestat i Stereophile.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster