Moderator: Redaktörer
thiel skrev:Fick ett mail ikväll angående höjningen
bakerman22 skrev:Med tanke på att jag lyssnar minst åtta timmar om dagen fem dagar i veckan skulle jag inte fundera även om dom höjde till 500 spänn.
goat76 skrev:bakerman22 skrev:Med tanke på att jag lyssnar minst åtta timmar om dagen fem dagar i veckan skulle jag inte fundera även om dom höjde till 500 spänn.
Men vi tillhör en minoritet och det är knappast vi ljudgalningar som styr hur marknaden kommer se ut, vi är ytterst beroende av vad den stora massan anser vara ett lagomt eller när de tycker det blir för dyrt.
OM Spotify skulle råka trampa över "den gyllene" prisgränsen och folkmassorna lämnar dem till förmån för att lyssna på musik på Youtube istället, då dör snabbt Spotify och de kommer troligtvis då dra med sig de mindre aktörerna i graven. Gratis vinner alltid om det billigaste betalalternativet anses vara för dyrt.
hifikg skrev:Apple har inte varslat om någon höjning.
Nattlorden skrev:Har man mer än ett Spotify premium i familjen så slår det ju mer...
Solveit skrev:Nattlorden skrev:Har man mer än ett Spotify premium i familjen så slår det ju mer...
Vi är kör Spotify Premium Family med tre separata konton 189:-/mån för alla.
Conan skrev:goat76 skrev:bakerman22 skrev:Med tanke på att jag lyssnar minst åtta timmar om dagen fem dagar i veckan skulle jag inte fundera även om dom höjde till 500 spänn.
Men vi tillhör en minoritet och det är knappast vi ljudgalningar som styr hur marknaden kommer se ut, vi är ytterst beroende av vad den stora massan anser vara ett lagomt eller när de tycker det blir för dyrt.
OM Spotify skulle råka trampa över "den gyllene" prisgränsen och folkmassorna lämnar dem till förmån för att lyssna på musik på Youtube istället, då dör snabbt Spotify och de kommer troligtvis då dra med sig de mindre aktörerna i graven. Gratis vinner alltid om det billigaste betalalternativet anses vara för dyrt.
Jag tror att om de stora streamingtjänsterna håller ihop och lägger sig på samma kostnad, så finns det möjlighet för dem att höja en bit till. Alternativet att lyssna på Youtube eller börja fultanka mp3:er igen är nog inte så lockande för den stora massan. Tror smärtgränsen ligger en bra bit bort. Kanske blir det ännu vanligare med "familjeabonnemang" framöver, så kan en köpstarkare person stå för smällen i många fall.
Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
Morello skrev:Mot bakgrund av att luftslottet Spotify sedan starten har en kumulativ förlust som uppgår till ungefär 30 000 000 000 kronor, så kanske man kan förstå höjningen till 109 kronor.
E skrev:Inflation måste rimligen påverka även så kallade smärtgränser.
Gäller det även smärtgränser med avseende på övervakning?
Och vars går smärtgränsen för Netflix och C More? Jag vet inte.
Mvh E*
PS. Jag förutsätter att Morello pyntar för kompaktskivorna med kontanter.
Morello skrev:Mot bakgrund av att luftslottet Spotify sedan starten har en kumulativ förlust som uppgår till ungefär 30 000 000 000 kronor, så kanske man kan förstå höjningen till 109 kronor.
E skrev:Du har bara tillfällig åtkomst till det. För övrigt skulle jag inte kalla det bibliotek/fonotek då det saknas sådan basal information som skivnummer.
I morgon kan favoritlåten vara spårlöst försvunnen pga att artisten är misstänkt för något brottsligt och lynchmobben har alltid rätt.
Mvh E*
Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
FBK skrev:Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
+1
goat76 skrev:Om vi försöker utgå ifrån den stora konsumerande folkmassan, den som räknas ur ett ekonomiskt perspektiv sett från streamigtjänsterna, så tror jag merparten av dessa konsumenter på sin höjd blir lite besviken och tycker på axlarna ifall ett album förvinner från utbudet. De väljer bara något annat att lyssna på.
Om vi jämför samma sak med exempelvis Netflix så förändras deras utbud jämt och ständigt, det verkar inte påverka dem speciellt negativt ur ett "antalet prenumeranter"-perspektiv, vad det verkar.
goat76 skrev:FBK skrev:Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
+1
High five på dödsbädden!
Jag gillade också CD fram till att det fanns ännu mer lätthanterliga format med samma ljudkvalitet.
goat76 skrev:Om vi försöker utgå ifrån den stora konsumerande folkmassan, den som räknas ur ett ekonomiskt perspektiv sett från streamigtjänsterna, så tror jag merparten av dessa konsumenter på sin höjd blir lite besviken och tycker på axlarna ifall ett album förvinner från utbudet. De väljer bara något annat att lyssna på.
Om vi jämför samma sak med exempelvis Netflix så förändras deras utbud jämt och ständigt, det verkar inte påverka dem speciellt negativt ur ett "antalet prenumeranter"-perspektiv, vad det verkar.
Att jämföra streamingtjänsternas utbud med en egen musiksamling handlar inte om i vilket format man valt att spara den i. Om du promt vill jämföra dessa saker bör du jämföra exempelvis ett eget musikbibliotek lagrad på hårddiskar mot dina kompaktskivor, dessa bibliotek består naturligtvis av de utgåvor man själv valt att köpa oavsett format.
goat76 skrev:]goat76 skrev:
Jag har vänner som redan nu nöjer sig med gratis-varianten av Spotify, trots den lägre ljudkvaliten samt reklaminslagen. Även Youtube verkar vara ett fullt accepterat alternativ för musiklyssning där de dessutom får bild eller video till ljudet.
E skrev:goat76 skrev:Om vi försöker utgå ifrån den stora konsumerande folkmassan, den som räknas ur ett ekonomiskt perspektiv sett från streamigtjänsterna, så tror jag merparten av dessa konsumenter på sin höjd blir lite besviken och tycker på axlarna ifall ett album förvinner från utbudet. De väljer bara något annat att lyssna på.
Finns det ett alternativ då? Ett där utbudet bara växer så man slipper drabbas av att favoritfilmer försvinner eller att originalutgåvor ersätts av förstörda? De alternativen skulle sannolikt få mina pengar.
Alternativ som är "gratis" tror jag kommer dö ut. Få människor kommer att vilja få sin tillvaro så fullständigt nedlusad med reklam alternativt övervakning. De flesta kommer helt enkelt inse att det inte alls är gratis utan snarare dyrt. (Frivilliga donationer och dylikt kommer dock fortsatt vara alternativ som för vissa av konsumenterna är gratis.)
Mvh E*
Adhoc skrev:Jag kör på Deezers gratistjänst tillsammans med Adblock Plus.
Adhoc skrev:goat76 skrev:]goat76 skrev:
Jag har vänner som redan nu nöjer sig med gratis-varianten av Spotify, trots den lägre ljudkvaliten samt reklaminslagen. Även Youtube verkar vara ett fullt accepterat alternativ för musiklyssning där de dessutom får bild eller video till ljudet.
Jag kör på Deezers gratistjänst tillsammans med Adblock Plus. Man kan visserligen få ett meddelande om att detta noterats men efter att ha besvarat meddelandet med att man inte tycker om reklamen, så kan lyssna hur länge som helst. Tex https://www.deezer.com/sv/album/116587522 47 låtar 3 h 35 m ovbruten musik med Lynyrd Skynyrd från 1991-11-12
Obizzz skrev:goat76 skrev:Om vi försöker utgå ifrån den stora konsumerande folkmassan, den som räknas ur ett ekonomiskt perspektiv sett från streamigtjänsterna, så tror jag merparten av dessa konsumenter på sin höjd blir lite besviken och tycker på axlarna ifall ett album förvinner från utbudet. De väljer bara något annat att lyssna på.
Att jämföra streamingtjänsternas utbud med en egen musiksamling handlar inte om i vilket format man valt att spara den i. Om du promt vill jämföra dessa saker bör du jämföra exempelvis ett eget musikbibliotek lagrad på hårddiskar mot dina kompaktskivor, dessa bibliotek består naturligtvis av de utgåvor man själv valt att köpa oavsett format.
Fruktansvärt irriterande när en TV-serie plötsligt försvinner när man är på säsong 7 av 12. Besvärligare att köpa TV-serier dessutom. Musik är ändå relativt enkelt att få tag på. Inte så längesen jag läste att piratkopierigen ökat något igen i takt med att utbudet splittrats på allt fler tjänster. I vårt hushåll har vi fem streamingtjänster för film och serier och man är inte så sugen på att skaffa fler nu.
goat76 skrev:Jag har aldrig råkat ut för att en serie försvinner under tiden jag ser den, men man måste helt klart hålla sig ajour med utbudet, det är en färskvara.
Obizzz skrev:Fruktansvärt irriterande när en TV-serie plötsligt försvinner när man är på säsong 7 av 12.
bakerman22 skrev:Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
Ska man ha en bärbar CD-spelare med kablade lurar och 500 skivor ligga i bilen då eller...?
Morello skrev:bakerman22 skrev:Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
Ska man ha en bärbar CD-spelare med kablade lurar och 500 skivor ligga i bilen då eller...?
Nyare bilar har ju USB-port där man kan plugga in en hårddisk.
music4ever skrev:Fortfarande rimligt pris för spotify. Är skivan riktigt bra så köper jag den på LP.
CODY skrev:music4ever skrev:Fortfarande rimligt pris för spotify. Är skivan riktigt bra så köper jag den på LP.
Precis! Och att fem personer i familjen har varsitt konto med "premiumkvalitet" för 189 (tidigare 169) kr är rätt så oslagbart, faktiskt.
hifikg skrev:CODY skrev:music4ever skrev:Fortfarande rimligt pris för spotify. Är skivan riktigt bra så köper jag den på LP.
Precis! Och att fem personer i familjen har varsitt konto med "premiumkvalitet" för 189 (tidigare 169) kr är rätt så oslagbart, faktiskt.
Apple tar 149 för samma tjänst, men deras stream varierar i kvalitet, ibland 256, ibland högre ibland lägre, man får inte veta om man inte luskar en massa. Å andra sidan använder jag det bara för att utvärdera inför köp (något jag nästan alltid glömmer och köper direkt).
Morello skrev:bakerman22 skrev:Morello skrev:Fortsätter att spela kompaktskivor och undrar försiktigt varför folk stoppar pengar i fickorna på övervakningsbolagen.
bakerman22 skrev:Morello skrev:bakerman22 skrev:Ska man ha en bärbar CD-spelare med kablade lurar och 500 skivor ligga i bilen då eller...?
Absolut. Funkar ju bra i bilen. Men sen då? När jag ska gå in och kakla badrum i ett hus?
CODY skrev:hifikg skrev:CODY skrev:
Apple tar 149 för samma tjänst, men deras stream varierar i kvalitet, ibland 256, ibland högre ibland lägre, man får inte veta om man inte luskar en massa. Å andra sidan använder jag det bara för att utvärdera inför köp (något jag nästan alltid glömmer och köper direkt).
Jag provade apples streamingtjänst för många år sedan, men den var sämre än spotify mht utbud. Har även provat Tidal, som har sämre utbud på klassisk musik. Vet inte om jag upplevde en förbättring gem deras "master", och eftersom den var dyrare så gick även Tidal bort.
Hoppas att spotify lanserar en audiofiltjänst snart
hifikg skrev:...
En gång är ingen gång, sa min lärarinna i franska en gång i tiden. Heter säkert något annat på franska.
Harryup skrev:Fast det står ju hur länge som serien kommer att finnas så man behöver väl inte bli snopen när man plötsligt inte kan se delar. Däremot är det ju trist att de ens försvinner.
music4ever skrev:Harryup skrev:Fast det står ju hur länge som serien kommer att finnas så man behöver väl inte bli snopen när man plötsligt inte kan se delar. Däremot är det ju trist att de ens försvinner.
Vart står det?
Användare som besöker denna kategori: ottovonkopp, Trassel och 31 gäster