Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.
E skrev:I-or skrev:Lösningen är ekvalisering, t.ex. mjukvaran Neutron Player för småpengar kan få i stort sett vilka 500-kronors in-ears som helst att fullständigt utklassa exempelvis Sennheiser IE 800 S eller Shure SE846. Detta kräver dock att man subjektivt justerar frekvensgången efter sina egna hörselgångar genom att jämföra med högtalarlyssning.
Kan man inte tänka sig andra lösningar för att hitta rätt ekvalisering? Foto och/eller avgjutning och en liten app som tar in alla data och räknar ut en rimlig justering av tonkurvan utan behov av högklassiga högtalare+rum?
Mvh E*
PS. Glöm inte att nämnda Sennheiser för tio lök "erövrar nya aurala territorier för high-end in-ear hörlurar".
PPS. Sedan vore det förstås väldigt bra med en EQ som är mer systemisk än lokal. Antingen mjukvara eller en separat hörlursförstärkare som kan ekvalisera allt ljud inklusive samtal. Neutron Player kan visserligen spela många format inklusive strömmade källor, såvitt jag kan se, men kanske inte källor som Spotify, Netflix, C More och dylikt?
Possible worlds skrev:Hejsan
Jag pendlar med buss och tåg en hel del, och lyssnar mycket i hörlurar undertiden. Alternerar mellan ett par Sony wh-1000xm3 och sennheiser momentum on ear. Tycker det låter rätt bra, men vill byta upp mig till nåt ännu bättre. Tänker mig att 10 000-20 000 är okej att spendera så länge ljudlyftet blir därefter.
Använder en LGv30 mobiltelefon. Tittat en del på portabla spelare. Chords Poly och Mojo-kombo verkar intressant. När det kommer till hörlurar är Sennheiser IE 800 S och Shure SE846 två heta kandidater.
Vad har ni här på forumet för erfarenheter av bra portabelt ljud? Hur bra kan det egentligen bli? Jag tenderar att mest uppskatta en neutral, transparent ljudåtergivning.
I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.
I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.
Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.
Possible worlds skrev:I-or
Tack för tipset om appen. Ska kolla upp den. Kanske räcker med den som uppgradering av ljudet...
goat76 skrev:I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.
Effektiviteten för ANC för olika modeller varierar stort eftersom man använder allt från enkla framåtkopplade analoga system till avancerade hybridkopplade digitala system. Dämpningskurvorna har dessutom olika frekvensberoende och variationerna mellan olika modeller är mycket stora, varför det inte går att jämföra in-ears med ANC on/over-ears som produktgrupper. Det beror på, helt enkelt.
Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud.
Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3
I-or skrev:goat76 skrev:I-or skrev:Dämpningen av externljud för tätsittande in-ears ligger under 200 Hz (viktigaste frekvensområdet för buss- och tågresor) runt 10-20 dB och för ANC ca 10-30 dB.
Trådskaparen har redan ett par hörlurar med erkänt bra noise cancelling, varför ska vi då tala om andra hörlurar med som eventuellt är dåliga på den fronten? Det finns även in-ear lurar med kass isolering mot kringljud.
Ja, inte vet jag. Det var du som tydligen hade dåliga/otäta in-ears och felaktigt påstod att ANC var överlägset och dessutom gjorde du ingen skillnad mellan olika typer av buller. Om du läser lite mer noga så ser du att TS är intresserad av in-ears utan ANC.
För övrigt är Head-Fi lika svamligt som all annan hifi-media.
E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?
(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)Possible worlds skrev:Sony wh-1000xm3
Har du behövt byta batteri än? Undrar om det är enkelt att byta och vad kostar originalbatteri?
Mvh E*
PS. Tack, jansch!
E skrev:Oj, är det så dålig kvalitet. Jag byter batteri minst en gång om året i mobilen, men det är klart, den används ju många timmar varje dag. (Jag byter när det finns risk att det går abrupt från 40%–0% så fort man tar ett foto eller dylikt. Det betyder förstås inte att det gamla batteriet är helt oanvändbart, men då är det oftast synbart uppsvällt och får på sin höjd duga som reserv.)
Mvh E*
goat76 skrev:I-or skrev:För in-ears är ANC inte ett måste. Dessutom ger personlig ekvalisering tydligt hörbara effekter även vid externbullernivåer om 90 (!) dBA med in-ears eller on-ears/over-ears med ANC. Att jaga välljud i hörlurar är totalt meningslöst utan personlig ekvalisering.
Jag har haft hur många in-ear lurar som helst, ingen av dessa har kommit i närheten av att stänga ute störljud som mina hörlurar med noise cancelling, oavsett hur tättslutande passform in-ear lurarna än haft.
Om lyssningsmiljön har mycket kringljud så är uteslutandet av dessa det enskilt största ljudförbättringen man kan göra, det utesluter ju inte att det kan bli ännu bättre med passande EQ-inställningar.
För hörlurar i hemmamiljö finns det riktigt fina hörlurar, så om trådskaparen även är ute efter riktigt bra hörlurar för det ändamålet så kan det vara värt med en uppgradering. Intresseforumet Head-fi är isåfall en bra plats att börja leta information på.
I-or skrev:Ja, och det 100-tal hörlurar av in-ear-, on-ear- och over-ear-typ som jag har mätt på (och i ett icke föraktligt antal fall också konstruerat) visar att täta in-ears och medelmåttiga ANC-lurar har jämförbar reduktion av externbuller. Man kan inte utgå ifrån t.ex. Boses och Sonys bästa modeller och påstå att tekniken i stort är överlägsen.
E skrev:Visst kan Neutron strömma internetradio?
(Har inte plats för fler appar nu men den där står högt på önskelistan.)
Mvh E*
I-or skrev:$4.99.
Baffel skrev:I-or skrev:$4.99.
Ha ha , . Denna vånda ifall spelaren är bra . Kostar 50 kr typ. Det är ju bara testa.![]()
Tack I-or. Nu ska det prövas på. Kul!
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen.![]()
Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?
jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.
E skrev:jansch skrev:Du får nog räkna med ett ganska tufft "jobb". Under sådär 3-4 kHz behöver du normalt inte åtgärda något alls utom möjligtvis att anpassa basen med en vanlig baskontroll.
Börjar inte det förväntade huvudstödet (den effekt huvudet har på frontalt anländande ljud) redan under 500 Hz? Dvs +3 dB 500–1000 Hz ungefär:
[ Bild ]
Fast 3 dB är förstås ett mindre ingrepp jämfört med de stora som krävs för ytterörat inkl hörselgången.
Mvh E*
E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?
jansch skrev:Nej, det är alltså först när när hörselgångens dimensioner börjar påverka som stora dalar/toppar blir individuella och en personlig korrigering krävs.
I normala fall räcker det med en baskontroll för att kompensera tunn eller fet bas och använda mellanregister som referens.
jansch skrev:Osäkerhetsområdet på bilden är mycket större i amplitud än vad som visas.
jansch skrev:E skrev:PS. Om man inte har en neutral högtalare i ett bra rum, kanske man kunde lyssna på högtalarna live och jämföra med en mätmikronupptagning som man gjort i lyssningsposition, i lurarna?
Det går tyvärr inte att använda mätmikrofon då den dels stör/ger fel förutsättningar dels är hörselgången ett tryckfält och samtidigt en resonator... enkelt uttryckt.
Man kan mäta med sond i örat (ett tunt plast eller stålrör kopplat till mikrofon) dock detta är inte helt lätt och hör hemma i professionell labmiljö och dessutom är dyra "leksaker" och eländiga att kalibrera.
Tankat hem appen nu. Den är tämligen krånglig i använda. Behöver koppla samman den med BubbleUPnP för att kunna använda Tidal. Men ibland sker ändå inte sammankopplingen.![]()
Är fortfarande intresserad av idén och att anpassa hörlurar efter mina egna hörselgångar. Hur börjar man? T ex vissa låga bas- eller höga diskantljud? Och när vet man att ens hörsel reagerar negativt, så att en särskild del av bas- och/eller diskantregistret ska höjas/sänkas?
I-or skrev:För övrigt får man ekvalisera ända från 20 Hz och uppåt eftersom frekvensgången egentligen inte stämmer någonstans för typiska lurar. Dock kommer korrektionerna i mellanregistret vanligtvis vara betydligt mindre än i den övre diskanten.
jansch skrev:Bilden förstår jag inte då om den exkluderar hörselgången. Det odefinierade området är just området där individuella hörselgångar kräver anpassning. OCH där de individuella skillnaderna kan vara rejält större än vad bilden visar.
I-or skrev:
Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.
I-or skrev:Ja, som jag skrev ovan är Neutron Player inte att rekommendera för strömningstjänster. Om man vill ha bästa lösningen för dessa bör man titta på en Windows-padda med t.ex. Equalizer APO.
E skrev:Kanske mätte man så 2003.![]()
PerStromgren har nog tillgång till hela MoLt-artikeln, bilden är hans.
Klart är att bilden visar huvudstödet i mellanregistret och -3 dB frifältskorrigering (0–-10 dB) i diskanten.
Hur mättes lurarna i MoLt 3+4/2020?
Mvh E*
Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.
Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?
I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
I-or skrev:För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
I-or skrev:Normalt sett fungerar Equalizer APO system wide helt utan problem. Jag har mjukvaran installerad på samtliga datorer i huset (4 stationära och 2 laptops, 5 Win 10 och 1 Win 7-laptop) och man behöver inte göra några speciella inställningar för att mätsignalen från t.ex. Holm ska ekvaliseras vare sig man använder interna ljudkort, USB-dito eller blåtand. Mjukvaran går t.o.m. att använda som delningsfilter istället för trilskande skräpdrivare från Realtek som inte klarar 2.1-ljud.
Sök på "system wide parametric eq" om du har inkompatibel hårdvara.
För övrigt verkar det nyligen ha blivit möjligt med system wide eq för Android: https://www.reddit.com/r/headphones/comments/jmtc70/guide_how_to_use_systemwide_parametric_eq_on_your/
RolffRojs skrev:Morello skrev:Installeradew ekvalisator APO, men får det inte att fungera. Programmet hänger sig hela tiden och det hackar. Jag förstår inte heller riktigt hur man definierar hur datat skall skickas mellan mjukvarorna och drivaren.
Hur definierar man att datat skall skickas från tex holm impulse till ekvalisatorn och efter det vidare till drivaren?
Realtek ljuddrivrutiner brukar kludda med EQ APO. Om du har dem installerade så är det enklast att bara avinstallera dem och låta Windows sköta drivningen. Avinstallera samtidigt EQ APO och installera det igen. Även denna guiden kan vara till hjälp: https://appuals.com/how-to-fix-equalize ... indows-10/
Morello skrev:Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone".
Morello skrev:Smidigt? Paddor är ju värdelösa - inget tangentbord, inget pekdon och en alldeles för liten skärm med kapacitiv pekskärmsteknik som förstör bilden pga interna reflektioner. En vanlig bärbar dator är mycket bättre i alla upptänkliga avseenden och skärmen hamnar automagiskt i adekvat vinkel mot betraktaren. Jag börjar verkligen avsky alla leksaksdatorer och det faktum att vissa tjänster bara finns tillgängligt för detta skräp - tex "swish", delar av SEB's hemsida osv osv. Är tanken att folk skall använda skräpet som arbetsverktyg också? Tex att rita mönsterkort på en "smartphone".
Bill50x skrev:. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator.
/ B
Bill50x skrev:Slopa parkeringsavgifterna!
/ B
Baffel skrev:Bill50x skrev:. För min egen del använder jag inte "paddor" alls, de är lite för klumpiga och tunga för att ersätta en mobiltelefon och för begränsade att ersätta en laptop eller stationär dator.
Jag känner de som både har paddor och mobiltelefon.
Morello skrev:Bill50x skrev:Slopa parkeringsavgifterna!
Mynt är enligt mitt ringa förmenande det i särklass smidigaste ifråga om betalning av P-avgift.
Kortbetalning går ofta förfärligt långsamt av någon obegriplig anledning.
Teknik för snabb kortbetalning finns givetvis men är ännu inte implementerad.
Igår pröjsade jag P-avgift med kort i Hammarby sjöstad och det gick faktiskt ganska smidigt, men mynt hade varit ännu raskare!
Morello skrev:Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.
Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?
goat76 skrev:Riktigt smidig ide att åka hem till sin "riktiga" dator för att betala parkeringsavgiften, då får vi bara hoppas att följande inte sker...
[ Bild ]
Bill50x skrev:Morello skrev:Därtill är system som tarvar minimalt med teknisk utrustning samt inte behöver radiokommunikation mycket mer robusta.
Finns P-betalningsprogramvarorna för riktiga datorer, förresten?
Du släpar runt med en bärbar dator hela tiden? Smidigt...
/ B
Morello skrev:Du kanske inte visste det, men det finns bärbara datorer dessa dagar. En del är så små att de ryms i överrockens ficka.
Morello skrev:
Jag förstår ändå inte var man "kopplar" - hur vet Holm, foobar eller tombstone att data skall gå via ekvalisatorn eller ej?
I-or skrev: (åtminstone om man kör via Windows-mixern). )
RolffRojs skrev:Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq
Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
Dual ES9218P SABRE HiFi® DAC
3.5mm Unbalanced 2.0V RMS
2.5mm Balanced 4.0V RMS
aptX Adaptive, LDAC, AAC, aptX-HD
6 ~ 20 hours battery time
USB DAC 96KHz / 24-bit
10-band Double Precision PEQ/GEQ
High Sensitivity 3-D LDS Antenna
Qualcomm® cVc™ noise cancellation
High Sensitivity MEMS Microphone
Companion mobile app iOS/Android
QCC5124, the heart of 5K, embeds dual-core 32-bit KALIMBA DSP running at 120MHz.
E skrev:Fast jag tror att man kan skapa egna kurvor också. Har man möjlighet att prova Wavelet så tycker jag att man skall göra det.
När man väl har ekvaliserat de lurar man nyttjar mest, då återstår bara att få Android att automatiskt välja rätt kurva baserat på vilken lur man kopplar in.![]()
Mvh E*
E skrev:PS. Vad tror ni om den här?
Qudelix-5K Reference DAC AMP – Qudelix, Inc.Qualcomm QCC5124 Bluetooth
2.5mm Balanced 4.0V RMS
USB DAC 96KHz / 24-bit
Storleken är som ett 9 V-batteri (PP3/6F22/6LR61), dvs tämligen bärbar.![]()
[ Bild ]QCC5124, the heart of 5K, embeds dual-core 32-bit KALIMBA DSP running at 120MHz.
I-or skrev:RolffRojs skrev:Wavelet verkar bara funka till Android 9 och över: https://forum.xda-developers.com/t/app- ... n.4097957/
Genom Wavelet skall man ha tillgång till AutoEQ, dvs EQ för bästa uppmätt frekvensgång med väldigt många hörlurar. https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq
Jag kör root på en modell från 2015. Android 11 och senaste säkerhetsuppdateringarna. Om jag inte hade kört root så hade jag inte fått säkerhetsuppdateringar de senaste tre åren. Det kan vara värt att tänka på om man tvekar på att roota.
AutoEQ, som utgår från "the Harman curve", stämmer hyggligt upp till kanske 4 kHz, men definitivt ganska illa däröver (framförallt eftersom det är här individuella variationer för hörselgångarna börjar att ställa till det ordentligt).
I-or skrev:Om det går att köra musiksignalerna trådat utan blåtand kan det vara en bra lösning. Jag är dock rädd att detta inte fungerar, men orkar inte grotta ned mig i detaljerna.
Qualcomm QCC5124 Bluetooth
2.5mm Balanced 4.0V RMS
USB DAC 96KHz / 24-bit
5K supports 96KHZ/24-bit USB audio streaming.
• USB Audio Class 1.0 / No additional driver needed.
• Windows, macOS, and Linux
• USB C-to-C direct connection with Android smartphones
E skrev:Nu undrar ni förstås varför den inte har korskoppling! Går det att knöla in på något sätt?
Mvh E*
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster