Nattlorden skrev:hcl skrev:goat76 skrev:
Är det här nätdelens kapacitet i apparaten gör skillnad?
Sannolikt så.
Ja, det är vad jag också tror.
Innan jag köpte min klass D apparat så spenderade jag en hel del tid på nordamerikanska hembioforum eftersom de här galna infrapojkarna gjort en försvarlig mängd mätningar på de slutsteg i kilowattklassen som behövs för att driva deras helt vansinniga riggar. Dessa mätningar var inte speciellt snälla, t.ex har man kört ren sinus 5Hz i 2 Ohms last vid full utstyrning under flera sekunder.De flesta testade apparaterna uppvisade då olika grad av "rail sag" vid låga frekvenser under dessa förhållanden. Dvs problem att hålla uppe utspänningen på högtalarterminalerna vid larvigt höga effekter vid löjligt låga frekvenser.
Slutstsen man kunde dra av dessa mätningar var att en apparat som gav sken av att kunna spela infrabas alldeles utmärkt om man mätte den vid 8 Ohm och 0,1% thd ibland kunde visa sig betydligt mindre infrabaskapabel vid 2 eller 4 Ohm och klipp.(1%)
Som jag kommer ihåg det var det dock sällan några problem vid 20Hz.
Visst kan man tänka sig att jämförelsevis överprisatta hifiapparater har liknande "problem" högre upp i frekvens, på ett sätt som gör det hörbart. (Det här var väl det som effektkubmätningarna som var vanliga förr försökte visa.)
Har egna erfarenheter som tyder på det, och visst finns det väl någon infinity högtalare med jobbig impedanskurva som brukar tas upp som ett svårdrivet exempel i behov av robust förstärkeri för att spela bas på ett njutbart sätt.
Det här blev ett jävligt långt sätt att säga "+1" på
Edit: Länk till en av ovan nämnda mätningar.
(Just denna klarade sig riktigt bra. -3 dB vid 4Hz)
https://www.avsforum.com/posts/54694904/