Moderator: Redaktörer
genstruktur skrev:Läste i någon tråd, jag glömt vilken det var, att nytt slusteg snart var på gång från Sybarite Audio. Någon som har mer information?
Baffel skrev:genstruktur skrev:Läste i någon tråd, jag glömt vilken det var, att nytt slusteg snart var på gång från Sybarite Audio. Någon som har mer information?
Ingen smiley så jag utgår ifrån att du inte skojar med din fråga. Kolla Morellos signatur , det står Driver: SYBARITE AUDIO
Morello skrev:Finns en del mätdata i min medlemstråd.
genstruktur skrev:Morello skrev:Finns en del mätdata i min medlemstråd.
Ok får gräva där. Har du lust att berätta om nya slusteget som kommer?
VintageHiFi skrev:Morello du har ju lite bilder & info på Facebook om dina produkter.
Finns det möjlighet för dig att skapa en tråd med info & bilder på dina produkter.
Finns nog rätt många som skulle tyck det var givande så finns allt samlat på ett ställe.
T.ex produktbilder, data, ev mätningar & ca pris.
Borde var guld värt för dom på detta forum som är spekulanter.
Lägger du alla beskrivningar i första inlägget har du ju dessutom möjlighet att redigera
inlägget allteftersom nyheter, mätningar eller förändringar tillkommer.
genstruktur skrev:VintageHiFi skrev:Morello du har ju lite bilder & info på Facebook om dina produkter.
Finns det möjlighet för dig att skapa en tråd med info & bilder på dina produkter.
Finns nog rätt många som skulle tyck det var givande så finns allt samlat på ett ställe.
T.ex produktbilder, data, ev mätningar & ca pris.
Borde var guld värt för dom på detta forum som är spekulanter.
Lägger du alla beskrivningar i första inlägget har du ju dessutom möjlighet att redigera
inlägget allteftersom nyheter, mätningar eller förändringar tillkommer.
Ja det hade varit välkommet.
genstruktur skrev:Jag är försiktigt tveksam om 120w 8ohm räcker för att driva mina pi60+bs60. Någon som har en åsikt kring det?
Almen skrev:genstruktur skrev:Jag är försiktigt tveksam om 120w 8ohm räcker för att driva mina pi60+bs60. Någon som har en åsikt kring det?
Jadå!
Om du spelar högdynamisk musik typ symfoniorkester och slagverksensemble (vilket jag vill minnas att du gör) så skulle jag nog rekommendera minst 3 dB till, alltså typ 250 W och uppåt.
Med det sagt så skulle det naturligtvis för majoriteten av pop-, rock- och jazzmusik låta alldeles fantastiskt bra med 120 W.
Tänk dock på att matcha mot eventuella surroundkanaler. Du kommer ju alltid att begränsas någonstans där...
genstruktur skrev:Jag spelar en del, ibland, symfoniorkester och slagverksensamble, även om det inte tillhör det jag lyssnar mest på. Gäller det samma kanske även film-ljudspår som kan vara rätt dynamiskt väl? Film ser jag rätt mycket på.
Morello skrev:Jo, man kommer ganska långt med runt 100 W, men med riktigt fina fonogram tycker jag är lite för klent för ett större system. Å andra sidan är ju detta högst subjektivt - vad som är lite för någon kan ju vara fullt tillräckligt för någon annan.
Såväl No100 som No1200 har överstyrningsindikator ("klippindikator").
Almen skrev:genstruktur skrev:Jag spelar en del, ibland, symfoniorkester och slagverksensamble, även om det inte tillhör det jag lyssnar mest på. Gäller det samma kanske även film-ljudspår som kan vara rätt dynamiskt väl? Film ser jag rätt mycket på.
Javisst, filmljudspår är även de mestadels högdynamiska. Men som sagt, kolla ungefärlig maxnivå ut i surroundkanal, så att du inte överdimensionerar frontkanalerna. Om du på grund av begränsning i surroundkanalerna ändå aldrig kan maxa, så är det kanske inte meningsfullt med den kapaciteten i frontarna.
goat76 skrev:Om önskad kapacitet saknas för drivningen av surroundhögtalarna så är alltså lösningen att även begränsa drivningen för frontarna, tankevurpa?
genstruktur skrev:Ja det är klart, till film blir det väl så men till musik (stereo) använder jag inte surroundkanalerna och då spelar maxnivån där ingen roll tänker jag.
(Men jag har funderat på det där med, hur mycket tål surrounderna och behöver man mer effekt än receivern kan lämna? Men det är väl en helt annan fråga som vi kanske inte skall smutsa ned tråden med.)
Almen skrev:goat76 skrev:Om önskad kapacitet saknas för drivningen av surroundhögtalarna så är alltså lösningen att även begränsa drivningen för frontarna, tankevurpa?
Ja, tankevurpa från dig, eller?
jansch skrev:Egentligen är "sinuseffekt" eller "kontinuerlig effekt" inget bra mått på hur högt man kan spela musik innan förstärkaren begränsar (klipper).
Begreppet "musikeffekt" är lite bättre att relatera till och jämföra olika slutsteg med i detta fall men inte heller det är korrekt.
Det är det maximala spänningssvinget som slutsteget kan prestera vid varje givet ögonblick som sätter gränsen för klippning, oavsett "sinuseffekt" och belastningsimpedans.
Det är alltså inga problem att få ett slutsteg att klippa vid 1/10 del av "sinuseffekten" beroende på vågform = musiksignalen även om t.ex lasten är resistiv 8ohm med specad uteffekt, än värre om lasten är reaktiv.
Därför är det alldeles utmärkt att Morellos förstärkare har "klippindikator", det borde ALLA förstärkare/slutsteg ha.
jansch skrev:Därför är det alldeles utmärkt att Morellos förstärkare har "klippindikator", det borde ALLA förstärkare/slutsteg ha.
music4ever skrev:Frågan är när Sybarite audio ska knäcka Analog Domain Apollo, som levererar 2x4000watt bryggat.![]()
Baffel skrev:Vad var det för fjuttigt ? Bättre upp :
$2,200,000 – Pivetta Opera Only Sitting atop all others is the Bugatti of amplifiers, the Pivetta “Opera Only.” This beast of an amp pumps out an outrageous 120,000 watts of power broken out into six 20,000 watt class-A amplifier channels. It’s looming height of more than 8 feet, 3307 lb weight and impressive design looks more like some kind of futuristic teleportation device than a power amplifier. Its beauty is matched only by the specs. Here is a description from their site:
“This unquestionably gorgeous state of the Art Amp features six 30 kW triple-insulated toroidal transformers, 16 ceramic diodes 1600V/400A (tot 6400 Amp), 216 Kendeil aluminum electrolytic capacitors 6800uf 160 Volt, 2,112 high current bipolar transistors, 12 analog (RCA/XLR) inputs and six digital, 12 output channels, and 192 speakON connections. It’s capable of producing an awe-inspiring 120,000 watt rms at 8 ohm class-A max 160kW (the specs show output configurations of 6 x 20,000W rms or 12 x 10,000W rms). “
It sounds like you might need to have your own power grid to run this bad boy, but if you’re spending $2.2 million on an amplifier you can probably afford the electric bill.
https://www.aperionaudio.com/blog/20-of ... he-world-2
VintageHiFi skrev:music4ever skrev:Frågan är när Sybarite audio ska knäcka Analog Domain Apollo, som levererar 2x4000watt bryggat.![]()
Intressanta siffror i spec på den 8000W max i 4 ohm samtidigt anges följande 230V max current draw 16A.
Vilket ger en maximal effektförbrukning på 3580W
genstruktur skrev:jansch skrev:Därför är det alldeles utmärkt att Morellos förstärkare har "klippindikator", det borde ALLA förstärkare/slutsteg ha.
Ja det känns som en enkel indikator på om man behöver skaffa ett slutsteg med mer effekt.
Almen skrev:genstruktur skrev:jansch skrev:Därför är det alldeles utmärkt att Morellos förstärkare har "klippindikator", det borde ALLA förstärkare/slutsteg ha.
Ja det känns som en enkel indikator på om man behöver skaffa ett slutsteg med mer effekt.
Jag har ju ett Bryston-steg där jag sett klippdioderna blinka i alla fall en gång. Det var när jag var utan försteg men ville lyssna på musik, så jag kopplade in min cd-spelare direkt på slutsteget (utan volymkontroll) och satte på Eldfågeln. Det kändes inte för starkt för öronen, men när bastrumman kom in i slutet så flörtade Bryston lite med mig.
Morello skrev:No100 har samma bredd som No1622
Frisk skrev:Morello skrev:No100 har samma bredd som No1622
Tack för svar, det var dock mest djupet och höjden jag funderade på just nu. Om det går att få in under ett vägghängt skåp. Bredden kan nog vara upp mot metern men djup och höjd är mer begränsande.
Frisk skrev:Morello skrev:No100 har samma bredd som No1622
Tack för svar, det var dock mest djupet och höjden jag funderade på just nu. Om det går att få in under ett vägghängt skåp. Bredden kan nog vara upp mot metern men djup och höjd är mer begränsande.
Morello skrev:Frisk skrev:Morello skrev:No100 har samma bredd som No1622
Tack för svar, det var dock mest djupet och höjden jag funderade på just nu. Om det går att få in under ett vägghängt skåp. Bredden kan nog vara upp mot metern men djup och höjd är mer begränsande.
Höjd: 120 mm exkl fot
Djup: 310 mm exkl kontaktdon
pLudio skrev:Släng upp ett produktfoto som bakgrund och ange kontaktinformation tills vidare så det inte ser ut som om du har slutat betala räkningarna?
Morello skrev:Frisk skrev:Morello skrev:No100 har samma bredd som No1622
Tack för svar, det var dock mest djupet och höjden jag funderade på just nu. Om det går att få in under ett vägghängt skåp. Bredden kan nog vara upp mot metern men djup och höjd är mer begränsande.
Höjd: 120 mm exkl fot
Djup: 310 mm exkl kontaktdon
I-or skrev:Va, väger No1200 bara 30 kg? Vilken lättviktare, kan inte Sybarite tjocka på chassit så att steget kommer upp i 130 kg och får en recension i Stereophile?
Denna sedan följd av en lång intervju, där Morello förklarar för Jason Victor Serinus eller Michael Fremer hur de låga vibrationsnivåerna gör förstärkaren ultramusikalisk.
Nattlorden skrev:I-or skrev:Va, väger No1200 bara 30 kg? Vilken lättviktare, kan inte Sybarite tjocka på chassit så att steget kommer upp i 130 kg och får en recension i Stereophile?
Denna sedan följd av en lång intervju, där Morello förklarar för Jason Victor Serinus eller Michael Fremer hur de låga vibrationsnivåerna gör förstärkaren ultramusikalisk.
"Stereophile Edition with extra trams"
I-or skrev:Va, väger No1200 bara 30 kg? Vilken lättviktare, kan inte Sybarite tjocka på chassit så att steget kommer upp i 130 kg och får en recension i Stereophile?
Denna sedan följd av en lång intervju, där Morello förklarar för Jason Victor Serinus eller Michael Fremer hur de låga vibrationsnivåerna gör förstärkaren ultramusikalisk.
I-or skrev:Va, väger No1200 bara 30 kg? Vilken lättviktare, kan inte Sybarite tjocka på chassit så att steget kommer upp i 130 kg och får en recension i Stereophile?
Denna sedan följd av en lång intervju, där Morello förklarar för Jason Victor Serinus eller Michael Fremer hur de låga vibrationsnivåerna gör förstärkaren ultramusikalisk.
Morello skrev:Givetvis borde jag tala i termer om "vi", för att ge sken av en otroligt stor organisation - det verkar vara vanligt bland enmansföretagare.
Rydberg skrev:Sybarite Audio No 100
MorganM skrev:Vad kostar Sybarite Audio no100?
LeifB skrev:20000?
Belker skrev:LeifB skrev:20000?
Var det oklart?
sprudel skrev:Belker skrev:LeifB skrev:20000?
Var det oklart?
Morello skrev:MorganM skrev:Vad kostar Sybarite Audio no100?
20 000 kr inkl. moms.
Rydberg skrev:Kan inte tänka mig att det finns något på marknaden som slår detta steg pris/prestanda. Är mycket nöjd med mitt och ju haft många steg som kostar långt mer (hade fått 17 stycken No100 + pengar över mot mina 28B3![]()
).
Harryup skrev:Om man spelar väl under klippning går det att skilja stegen åt ljudmässigt?
/Harry
Rydberg skrev:Ja ”Made in Sweden” men lådan är gjord här i Baden-Württemberg, samma leverantör som gör lådorna till AVM. Klart finare finish på dessa lådor än på mina Bryston-grejor. Steget är alldeles för billigt (se Sladds kommentar i andra tråden).
Sladd skrev: Verkar inte seriöst.
Om man vet vad ett sånt chassie av den leverantören kostar (särskilt i små serier) och lägger på en trafo av modell boxholmsost finns det inga möjligheter att hålla pris till kund inklusive moms på 20 tusen.
Som hobby, javisst, hjälp till världens audiofiler säkert (alltså en filantropisk gärning) men inget att ta särskilt mycket på allvar.
Och ni som slipar knivar: jag vet att Gustaf är en suverän konstruktör och jag menar inte att det är något skumt på gång.
music4ever skrev:Rydberg skrev:Ja ”Made in Sweden” men lådan är gjord här i Baden-Württemberg, samma leverantör som gör lådorna till AVM. Klart finare finish på dessa lådor än på mina Bryston-grejor. Steget är alldeles för billigt (se Sladds kommentar i andra tråden).
Vilken kommentar?
Almen skrev:music4ever skrev:Rydberg skrev:Ja ”Made in Sweden” men lådan är gjord här i Baden-Württemberg, samma leverantör som gör lådorna till AVM. Klart finare finish på dessa lådor än på mina Bryston-grejor. Steget är alldeles för billigt (se Sladds kommentar i andra tråden).
Vilken kommentar?
Och vilken tråd?
Rydberg skrev:Almen skrev:music4ever skrev:
Vilken kommentar?
Och vilken tråd?
Kommentaren står ju ovan igen![]()
Annars står den här:
viewtopic.php?f=4&t=69542&start=106
I sin tur kommer kommentaren från HF på FB.
Rydberg skrev:Åter till Sybarite Audio, en bild till på no100 kan ju inte skada
Rydberg skrev:Almen> Nu är vi OT, svarar dig i PM.
Åter till Sybarite Audio, en bild till på no100 kan ju inte skada
Rydberg skrev:Almen> Nu är vi OT, svarar dig i PM.
Åter till Sybarite Audio, en bild till på no100 kan ju inte skada
MorganM skrev:Rydberg skrev:Almen> Nu är vi OT, svarar dig i PM.
Åter till Sybarite Audio, en bild till på no100 kan ju inte skada
Tyckte jag läste nånstans att det är två stycken transistoret/kanal.Vet du om det är det?
Helst skulle det vara kul med en invändig bild.
RogerGustavsson skrev:Finns det en detaljerad beskrivning av no 100 någonstans? Vad är den lilla trafon till för?
hifi_nirvana skrev:Det lyser verkligen kvalitet lång väg.
paa skrev:Men är det inte Torx som gäller efter 1967?
paa skrev:Men är det inte Torx som gäller efter 1967?
Morello skrev:paa skrev:Men är det inte Torx som gäller efter 1967?
Du kan få köpa ett torx-bestyckat no 100 till extra högt pris.
MorganM skrev:Nu finns bilder på Amp twenty för dom som vill jämföra mot Sybarite Audio no100 i tråden (Holographic Audio Amp twenty.
Skulle lagt in länk till tråden,men vet inte hur man gör![]()
.
smile skrev:Bara jag som vågar påstå att internkablaget ser ganska o-premium ut i båda de nämnda stegen?
Onödigt mycket extra kablage ihopknölat, runt transformatorerna i mitt tycke.
Rydberg skrev:smile skrev:Bara jag som vågar påstå att internkablaget ser ganska o-premium ut i båda de nämnda stegen?
Onödigt mycket extra kablage ihopknölat, runt transformatorerna i mitt tycke.
Att ha lite längd på kablaget är bra, vet nämligen att Morello roterar transformator till dess optimala position (med för korta blir detta i vissa fall omöjligt). Transformatorn beställer man helst med kontakter, jävla jobb att sitta och pilla med sånt om man har många steg att bygga.
Här får du nått att klaga på, Dan D’Agostino Progression Preamplifier
smile skrev:Rydberg skrev:smile skrev:Bara jag som vågar påstå att internkablaget ser ganska o-premium ut i båda de nämnda stegen?
Onödigt mycket extra kablage ihopknölat, runt transformatorerna i mitt tycke.
Att ha lite längd på kablaget är bra, vet nämligen att Morello roterar transformator till dess optimala position (med för korta blir detta i vissa fall omöjligt). Transformatorn beställer man helst med kontakter, jävla jobb att sitta och pilla med sånt om man har många steg att bygga.
Här får du nått att klaga på, Dan D’Agostino Progression Preamplifier
Jag hade valt att lägga de extra 5-10 min/ steg och kortat ned kablaget till en mera lämplig längd.
smile skrev:Bara jag som vågar påstå att internkablaget ser ganska o-premium ut i båda de nämnda stegen?
Onödigt mycket extra kablage ihopknölat, runt transformatorerna i mitt tycke.
Calleberg skrev:Men som sagt kabelskorna utstrålar lite amatörbygge, vilket är synd, för det gör verkligen inte resten.
RogerGustavsson skrev:Calleberg skrev:Men som sagt kabelskorna utstrålar lite amatörbygge, vilket är synd, för det gör verkligen inte resten.
Vad är det för skillnad mot kabelskorna i andra förstärkare? Det är ju under skyddshöljet som kontaktdonet sitter och det ser vi inte, kan mycket väl vara ordentligt pressat och det tror jag nog Morello gjort.
smile skrev:Väldigt snygga och stilrena utifrån sett!
Rydberg skrev:smile skrev:Väldigt snygga och stilrena utifrån sett!
Liksom invändigt
Här en bild på No1200
Knuttebaloa skrev:Nu när man förstår att de låter bra tycker man ju de är riktigt snygga. Hade de låtit dåligt vete tusan...![]()
Jag är ändå liiite tveksam till det röda ljuset. Snällt orange hade kanske varit snyggare?
Knuttebaloa skrev:Nu när man förstår att de låter bra tycker man ju de är riktigt snygga. Hade de låtit dåligt vete tusan...![]()
Jag är ändå liiite tveksam till det röda ljuset. Snällt orange hade kanske varit snyggare?
Rydberg skrev:”Problemet” med den frisnurrande volymen tänkte jag ut för länge sedan och gav även en lösning på det som nu är implementerad i mjukvaran
hifikg skrev:Rydberg skrev:”Problemet” med den frisnurrande volymen tänkte jag ut för länge sedan och gav även en lösning på det som nu är implementerad i mjukvaran
Det låter bra! Hur fungerar den numera då?
Rydberg skrev:Dessutom är väl maximal ändring för ett "kontinuerligt pulståg" begränsad vill jag minnas.
jonasp skrev:Jag tycker Sybarite audio-produkterna är väldigt snygga. Inget nonsens, bara gediget bygge och för den delen utan att gå till överdrift. I allra högsta grad min kopp kaffe!
goat76 skrev:Törs man ge lite konstruktiv kritik på designen utan att bli påhoppad månne... Vi får se!![]()
1. Röd text på displayen är alltid svårare att se på avstånd, rött har en tendens att blöda och kan därmed bli otydlig. Blå eller vit text behöver inte lysa lika starkt och kommer ändå synas tydligare.
2. Logotypen är för framhävande och för stor, den kunde gärna vara mer diskret och vara placerad på samma ställe på apparaterna vilket blir snyggare om de ska placeras ovanpå varandra, om de dessutom är många i hyllan så kommer det sammantaget se ut som att loggan finns precis överallt. Sen vet jag inte om det är en bildlig synvilla, men är loggan större på slutsteget än på försteget?
3. Behöver texten "GAIN" ens finnas med där ovanför volymratten, och om så är fallet tycker jag det hade sett något bättre ut om även ingångs-knapparna låg under deras respektive text.
Ingen av de ovanstående punkterna har någon större betydelse och apparaterna ser i övrigt fina ut, men nu var vi ju inne på design-aspekten så...
goat76 skrev:... och apparaterna ser i övrigt fina ut, men nu var vi ju inne på design-aspekten så...
Morello skrev:No1622 har inbyggt RIAA-steg(MC/MM) som standard.
RogerGustavsson skrev:Morello skrev:No1622 har inbyggt RIAA-steg(MC/MM) som standard.
Det visste jag inte! Hur är de stegen uppbyggda, diskret eller IC?
Kraniet skrev:Mark Levinson fast med bättre ljud?
music4ever skrev:Morello, skulle en no1200 funka att driva 3 st Y-basmoduler per kanal (3,33 ohm nominellt, 2,33 minimum)?
music4ever skrev:Morello, skulle en no1200 funka att driva 3 st Y-basmoduler per kanal (3,33 ohm nominellt, 2,33 minimum)?
BellsnWhistles skrev:Morello svarar bäst själv men jag kan säga att det verkar göra det för jag har testat hemma hos mig (infra-Y6) och kunde inte på något sätt upptäcka några problem, varken ljudmässigt eller temperaturmässigt. Jag spelade väl någon halvtimme och riktigt riktigt högt.
Med det sagt så är det givetvis synd på ett sådant fint steg att bara få hantera basen, vidare så är det faktiskt lite för snålt med effekt till Y-moduler om man nu vill ha maximal systemkapacitet, Y kan hantera 600W vilket ger c:a 2kW vid tre element parallellkopplat.
Det ger inte no1200, som kanske ger 1kW eller så i den impedansen (rätta mig om det behövs Morello).
Morello skrev:music4ever skrev:Morello, skulle en no1200 funka att driva 3 st Y-basmoduler per kanal (3,33 ohm nominellt, 2,33 minimum)?
Ja, om siffran 3,33 ohm stämmer, men inte i mono/bryggat läge.
Calleberg skrev:Kan designen vara undermedvetet inspirerad av något som fanns i herr Morrellos bardomshem kanske?
Morello skrev:Vad driver du basarna med idag?
music4ever skrev:Morello skrev:Vad driver du basarna med idag?
t.amp TSA 4-1300, ett 4-kanals PA-steg med fläktar.
BellsnWhistles skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Vad driver du basarna med idag?
t.amp TSA 4-1300, ett 4-kanals PA-steg med fläktar.
Precis det tänkte jag köpa men när jag skulle trycka på knappen så fanns det inte längre att köpa.... Vi pratar minuter här.
Är det fläkten som stör dig eller? Annars har jag förstått att det funkar & låter bra?
music4ever skrev:Morello skrev:music4ever skrev:Morello, skulle en no1200 funka att driva 3 st Y-basmoduler per kanal (3,33 ohm nominellt, 2,33 minimum)?
Ja, om siffran 3,33 ohm stämmer, men inte i mono/bryggat läge.
Tack, bra att veta.
MorganM skrev:För mest välljud borde väl slutsteg inte lastas ner?
Dom flesta slutsteg verkar ge mer dist ju lägre man lastar dom ohm mässigt?
Jag föredrar mest 1 bas (8/9ohm)/kanal,tycker basen låter bäst då.
music4ever skrev:MorganM skrev:För mest välljud borde väl slutsteg inte lastas ner?
Dom flesta slutsteg verkar ge mer dist ju lägre man lastar dom ohm mässigt?
Jag föredrar mest 1 bas (8/9ohm)/kanal,tycker basen låter bäst då.
Det är inget man kommer höra.
MorganM skrev:music4ever skrev:MorganM skrev:För mest välljud borde väl slutsteg inte lastas ner?
Dom flesta slutsteg verkar ge mer dist ju lägre man lastar dom ohm mässigt?
Jag föredrar mest 1 bas (8/9ohm)/kanal,tycker basen låter bäst då.
Det är inget man kommer höra.
Jag hör det.
music4ever skrev:MorganM skrev:music4ever skrev:
Det är inget man kommer höra.
Jag hör det.
Ja, för disten från två X moduler är absolut inte långt över vad No1200 levererar...
Rydberg skrev:music4ever skrev:MorganM skrev:Jag hör det.
Ja, för disten från två X moduler är absolut inte långt över vad No1200 levererar...
Med det argumentet kan du ju köpa vilka förstärkare du vill i princip, högtalare har ju nästan alltid betydligt högre distorsion. Flera med mig tycker hörbarheten är viktigare än att jämföra %-tal med varandra.
Rydberg skrev:Du är en som en skiva med hack i sig som fastnat i en oändlig loop
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster