Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Ja, man bör förs se till att rummet är vettigt beskaffat främst avs. lämpliga byggmaterial, lagom mängd dämpning och därefter välja bästa möjliga placering av högtalarna. Det senaste tycks ibland förbises i viss grad? När detta gjorts kannan söka optimera systemet ytterligare genom EQ/PEQ och det är där trådfrågan kommer in. Hur går ni till väga och varför just så?
Jag misstänker att många lyssningsbaserade resultat i någon grad biaseras av brister i använd försöksutrustning eller inspelat material. Det finns t.ex. vad jag förstår ingen vettig rational bakom att vi skulle föredra en bashöjning relativt det vi i annat sammanhang ansetts vara rätt/bäst.
Rille skrev:Det fanns inget alternativ som var både mäta och räkna vilket jag gör, så jag fick klicka i en kompromiss.. För att tolka mätkurvorna behöver jag kunna räkna på vad som gör vad på de kurvor jag får fram. Annars chansar jag ju på min åtgärd. Jag använder en EQinsats vid rummets djupleds halvvågsresonans. Den insatsen - 18db hörs inte då vågen är längre än sträckan förbi min sittplats, studsen i väggen och sen tillbaka till mitt huvud (inom 1/8dels våglängd av frekvensen vid halvvågen). Resten av problemen hanterar jag med plasering av högtalare och akustikinsatser. Jag har provat Dirac hos en kamrat men jag uppskattar inte vad det gör med den inspelade efterklangen, så därför har jag valt bort det. Jag spelar på bredden av rummet och får då sena sidoreflexer, samt att lyssningsvinkel 1-1,18 samanfaller nästan exakt med 1/4delsmåttet för basar och toppars placering i rummet. Iom detta så har jag rätt goda förutsättningar till att minimera problem i basen med 4st basar. Då jag inte har några resonanser från sidoväggar eller golv/tak och halvvågsresonansen tas ned av EQ och helvågsresonansen tas av två billybokhyllestora absorbenter så har jag nästan inga problem i basregistret. Nära väggplacering av basar och toppar som jag har innebär ett väggstöd i övre basen som jag har kvar att åtgärda. Det kommer jag kompencera med att sänka det området i mina toppar med ett motstånd i delningsfiltret. Efter det är gjort räknar jag med att ligga rätt bra till mot önskad tonkurva, avviker inte mer än +3dB på lyssningsplats från min "target" och klingar redan nu utmärkt. Att balansera tonkurva mot klang/efterklang är där jag tänker att den subjektiva justeringen är nödvändig. Allt är ju inte direktljud och tonkurva..
PerStromgren skrev:Sorry, jag läste inte hela frågan, utan kryssade i "inget av ovanstående" eftersom jag inte mäter. Jag missade "Ni som mäter...".
Tangband skrev:Intressant tråd.![]()
Med avseende på området under 100 Hz så låter det inte bra om det är helt rakt . Basen bör stiga ca 4 dB från 100 Hz och nedåt för att det ska upplevas som naturligt - läs ” för att det ska låta likadant som det lät live då orgeln spelades in ” .
PerStromgren skrev:Sorry, jag läste inte hela frågan, utan kryssade i "inget av ovanstående" eftersom jag inte mäter. Jag missade "Ni som mäter...".
hcl skrev:Ni som svarar att ni låter lyssning fälla slutanförandet, har ni också gjort finjusteringar efter lyssning eller bara konstaterat att det framoptimerade resultatet är bra?
sprudel skrev:hcl skrev:Ni som svarar att ni låter lyssning fälla slutanförandet, har ni också gjort finjusteringar efter lyssning eller bara konstaterat att det framoptimerade resultatet är bra?
Högtalares placering justeras med lyssning, basen är fysik och mätning.
jansch skrev:hcl skrev:Det finns t.ex. vad jag förstår ingen vettig rational bakom att vi skulle föredra en bashöjning relativt det vi i annat sammanhang ansetts vara rätt/bäst.
"Rätt" och "bäst" är definitivt inte samma sak när det gäller upplevd hifi återgivning.
Tangband skrev:sprudel skrev:hcl skrev:Ni som svarar att ni låter lyssning fälla slutanförandet, har ni också gjort finjusteringar efter lyssning eller bara konstaterat att det framoptimerade resultatet är bra?
Högtalares placering justeras med lyssning, basen är fysik och mätning.
Det första har du ju helt rätt i, men det senare ser ut som om du separerar musikåtergivning i olika register.
Riktig musik med instrument spelar hela registret bas, mellanregister och diskant på samma gång . Med sinustoner är det helt annorlunda. Timingen mellan frekvenserna i ett instruments övertoner är kritiskt viktig för god återgivning .
Det är därför helt omöjligt att optimera en anläggning med sinustoner eller sinussvep.
Även om det förstås är sant att ljudvågor beter sig olika under och över schröderfrekvensen i ett rum.
Sprudel - jag kanske missuppfattade det du skrev ?
Tangband skrev:Riktig musik med instrument spelar hela registret bas, mellanregister och diskant på samma gång . Med sinustoner är det helt annorlunda. Timingen mellan frekvenserna i ett instruments övertoner är kritiskt viktig för god återgivning .
Det är därför helt omöjligt att optimera en anläggning med sinustoner eller sinussvep.
Morello skrev:Som jag tjatat om några gånger förut tar tex en förstärkare signalen som den kommer i tiden - det spelar ingen roll om det är en sinuston eller en jazztrio.
Som Isidor mycket riktigt påpekat måste man förstå hur frekvens- och tidsplan hänger samman innan man börjar "föreläsa" i ämnet.
Vad beträffar fasgång (som Tangband felaktigt beskriver som timing) är ämnet utrett sedan länge; fasgången saknar i de flesta fall relevans.
Morello skrev:Som jag tjatat om några gånger förut tar tex en förstärkare signalen som den kommer i tiden - det spelar ingen roll om det är en sinuston eller en jazztrio.
Som Isidor mycket riktigt påpekat måste man förstå hur frekvens- och tidsplan hänger samman innan man börjar "föreläsa" i ämnet.
Vad beträffar fasgång (som Tangband felaktigt beskriver som timing) är ämnet utrett sedan länge; fasgången saknar i de flesta fall relevans.
hcl skrev:Morello skrev:Som jag tjatat om några gånger förut tar tex en förstärkare signalen som den kommer i tiden - det spelar ingen roll om det är en sinuston eller en jazztrio.
Som Isidor mycket riktigt påpekat måste man förstå hur frekvens- och tidsplan hänger samman innan man börjar "föreläsa" i ämnet.
Vad beträffar fasgång (som Tangband felaktigt beskriver som timing) är ämnet utrett sedan länge; fasgången saknar i de flesta fall relevans.
Lite OT, men menar du att det inte spelar någon roll hur grupplöptiden ser ut för ett system?
Morello skrev:Som jag tjatat om några gånger förut tar tex en förstärkare signalen som den kommer i tiden - det spelar ingen roll om det är en sinuston eller en jazztrio.
Som Isidor mycket riktigt påpekat måste man förstå hur frekvens- och tidsplan hänger samman innan man börjar "föreläsa" i ämnet.
Vad beträffar fasgång (som Tangband felaktigt beskriver som timing) är ämnet utrett sedan länge; fasgången saknar i de flesta fall relevans.
jansch skrev:hcl skrev:Morello skrev:Som jag tjatat om några gånger förut tar tex en förstärkare signalen som den kommer i tiden - det spelar ingen roll om det är en sinuston eller en jazztrio.
Som Isidor mycket riktigt påpekat måste man förstå hur frekvens- och tidsplan hänger samman innan man börjar "föreläsa" i ämnet.
Vad beträffar fasgång (som Tangband felaktigt beskriver som timing) är ämnet utrett sedan länge; fasgången saknar i de flesta fall relevans.
Lite OT, men menar du att det inte spelar någon roll hur grupplöptiden ser ut för ett system?
Hörseln påverkas inte av grupplöptid....och tur är väl det, annars hade det varit jobbigt.
hcl skrev:jansch skrev:hcl skrev:Lite OT, men menar du att det inte spelar någon roll hur grupplöptiden ser ut för ett system?
Hörseln påverkas inte av grupplöptid....och tur är väl det, annars hade det varit jobbigt.
Kanske inte hörseln, men väl det vi hör? Att inte tid är en viktig aspekt när det gäller musik är det nog få som håller med om.
I-or skrev:Tangband skrev:Riktig musik med instrument spelar hela registret bas, mellanregister och diskant på samma gång . Med sinustoner är det helt annorlunda. Timingen mellan frekvenserna i ett instruments övertoner är kritiskt viktig för god återgivning .
Det är därför helt omöjligt att optimera en anläggning med sinustoner eller sinussvep.
Nej, eftersom alla funktioner/signaler kan byggas upp av en (möjligen oändlig) serie av sinus- och cosinus-funktioner har du totalt fel. Detta har varit känt sedan 1807 https://en.wikipedia.org/wiki/Fourier_series.
Annorlunda och lite slarvigare uttryckt: musiksignaler kan alltid sägas vara uppbyggda av "sinusar", oavsett hur signalerna ser ut i tidsplanet.
Man bör hålla låg profil i frågor som dessa innan man har förstått att tids- och frekvensplan är matematiska syskon.
jansch skrev:*För ordnings skull...... Ibland är hörseln "faskritisk" ibland struntar den totalt i fasskillnader och då kan hörseln istället vara tidskritisk.
Bill50x skrev:jansch skrev:*För ordnings skull...... Ibland är hörseln "faskritisk" ibland struntar den totalt i fasskillnader och då kan hörseln istället vara tidskritisk.
Fast jag har för mig att någon tillrättalagt mig för ganska länge sedan och sagt/skrivit att fas och tid är i detta avseende samma sak. Jag är inte kompetent nog att ha en åsikt i frågan, kanske någon annan har lust att förklara saken. Vi har ju ett antal kunniga personer här, hoppas någon greppar stafettpinnen
/ B
hcl skrev:Varje förstående varelses största brist är att begränsa sin förståelse med den beskrivning vi använder för att just beskriva världen och de fenomen vi anser oss eller söker förstå. Välden och fenomen är det dom är, dom är inte det vi beskriver dom som. Ibland är beskrivningarna mer träffande (korrekta eller närmare) verkligheten, men ibland blir det inte riktigt lika bra. Ett exempel på när det inte blir riktigt bra är när man tror sig förstå en signal utifrån att betrakta dess spektrum (effektrepresentation i frekvensplanet). Sammanblandning av tidsförskjutning och fasläge för stationära signaler jämfört med samma begrepp för icke stationära signaler en annan fallgrop.
hcl skrev:... Ett exempel på när det inte blir riktigt bra är när man tror sig förstå en signal utifrån att betrakta dess spektrum (effektrepresentation i frekvensplanet). Sammanblandning av tidsförskjutning och fasläge för stationära signaler jämfört med samma begrepp för icke stationära signaler en annan fallgrop.
Bill50x skrev:hcl skrev:... Ett exempel på när det inte blir riktigt bra är när man tror sig förstå en signal utifrån att betrakta dess spektrum (effektrepresentation i frekvensplanet). Sammanblandning av tidsförskjutning och fasläge för stationära signaler jämfört med samma begrepp för icke stationära signaler en annan fallgrop.
Detta får du gärna förjlara lite mer rudimetärt för oss icke kunniga. Att stationära 0ch icke stationära signaler skiljer sig åt har jag fattat för länge sedan (typ tidigt 80-tal) men resten vore kul att få kläm på.
Kom igen!
/ B
hcl skrev:Bill50x skrev:hcl skrev:... Ett exempel på när det inte blir riktigt bra är när man tror sig förstå en signal utifrån att betrakta dess spektrum (effektrepresentation i frekvensplanet). Sammanblandning av tidsförskjutning och fasläge för stationära signaler jämfört med samma begrepp för icke stationära signaler en annan fallgrop.
Detta får du gärna förjlara lite mer rudimetärt för oss icke kunniga. Att stationära 0ch icke stationära signaler skiljer sig åt har jag fattat för länge sedan (typ tidigt 80-tal) men resten vore kul att få kläm på.
Kom igen!
/ B
Ni undrar över exemplen, men inte över essensen i det jag skrev. Vi tar det i en annan tråd i så fall. Syftet var mest att få alla att tänka till lite, i synnerhet om man tänker att man förstått hur det ligger till.
MichaelG skrev:Jag både lyssnar och mäter, men EQ:ar bara i basområdet.
Alt 1 - utan subbas. Placera högtalarna så optimalt som möjligt avseende grundklang, spridning, etc. Mäta och EQ:a befintlig resonans i basområdet (32 Hz). Lyssna och konstatera att det låter bra.
Alt 2 - med subbas. Använda optimal placering av högtalarna enlig Alt 1 men UTAN EQ. Placering av subbar utmed högtalarväggen utifrån bästa mätresultat. Därefter använda automatisk mätning och justering för bästa frekvenskurva, etc för subbarna. Delning vid 80 Hz (=låter och mäter bäst) och justering av nivån gentemot frontarna först efter mätning och sedan finjustering efter lyssning.
Resultatet är två välljudande och snarlikt ljudande alternativ. Vid normal musiklyssning går det knappt att skilja alternativen åt. Men vid mycket kraftig volym och basrik signal (viss musik, men främst film) så kroknar Alt 1 först. För den fysiska effekten av bombkrevader, jordbävningar, etc räcker dock inte Alt 1 till alls.
hcl skrev:Varje förstående varelses största brist är att begränsa sin förståelse med den beskrivning vi använder för att just beskriva världen och de fenomen vi anser oss eller söker förstå. Välden och fenomen är det dom är, dom är inte det vi beskriver dom som. Ibland är beskrivningarna mer träffande (korrekta eller närmare) verkligheten, men ibland blir det inte riktigt lika bra. Ett exempel på när det inte blir riktigt bra är när man tror sig förstå en signal utifrån att betrakta dess spektrum (effektrepresentation i frekvensplanet). Sammanblandning av tidsförskjutning och fasläge för stationära signaler jämfört med samma begrepp för icke stationära signaler en annan fallgrop.
Tune-method vet jag inte vad det är för något. Men om det är att lyssna efter vad som låter bäst så är det så jag gör. Och i mitt rum är det framförallt återgivningen i basområdet som påverkas av högtalarnas placering i förhållande till väggar. När det låter lagom fylligt/tydligt så är det rätt. Av praktiska skäl placerar jag subbarna utefter högtalarväggen och det bästa resultatet uppstod när subbarna står ungefär 1/4 vägglängd in från vardera sidan. Och så låter jag en DSP ta hand om de sista ojämnheterna hos subbarna. Jag testade hörnplacering av subbarna, men dels fick DSPn jobba mer för att få en jämn kurva och dels blev ojämnheterna på olika stället i rummet större.Tangband skrev:
+ 1 på det förstnämnda du beskrev .
Viktigaste är korrekt placering av topparna där tonhöjden i basområdet uppfattas bäst. * Det innebär noggrann placering med hjälp av tune-method och hörseln ned till 0,5 cm precision. Det blir då enklare att ställa in basmodulerna rätt, men deras placering är ingalunda något som kan göras tumregel- mässigt, dvs de kan inte placeras hur som helst. Det beror på väldigt många saker, tex delningens ordningstal där udda ordningens akustiska filter ger lite större frihet med placeringen.
Så är det i princip.Tangband skrev:* är topparna felplacerade så blir resultatet lika dåligt om man tillför subbasar.
Olika delningsfrekvens kan säkert vara olika optimala för olika system/rum.Tangband skrev:80 Hz som delningsfrekvens kan fungera bra, men det kan även 75 Hz eller tex 83 Hz . Tumregler suger alltså. Har man dsp med aktiva filter är det enkelt att välja den ljudmässigt bästa frekvensen.
Själv har jag med framgång använt 71 Hz . Det beror på att tak/golv resonansen i mitt rum är vid den frekvensen.
Genom att lägga delningen HP vid 73 Hz , och LP vid 69 Hz , kan man använda delningen som ett sätt att få bort en del av problemen vid tak/golv resonansen
Tangband skrev:Viktigaste är korrekt placering av topparna där tonhöjden i basområdet uppfattas bäst. * Det innebär noggrann placering med hjälp av tune-method och hörseln ned till 0,5 cm precision.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Viktigaste är korrekt placering av topparna där tonhöjden i basområdet uppfattas bäst. * Det innebär noggrann placering med hjälp av tune-method och hörseln ned till 0,5 cm precision.
Med vilken precision placerar man sig själv i rummet?
I-or skrev:Man måste även förstå att vår hörsel konstant arbetar stenhårt med frekvensanalys för att göra diverse ljud mer begripliga. Huvuddelen av hörseln arbetar i frekvensplanet, varför detta dominerar ljudupplevelsen.
JM skrev:I-or skrev:Man måste även förstå att vår hörsel konstant arbetar stenhårt med frekvensanalys för att göra diverse ljud mer begripliga. Huvuddelen av hörseln arbetar i frekvensplanet, varför detta dominerar ljudupplevelsen.
The subjective effects of first reflections in concert halls—The need for lateral reflections
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
Barron publicerade denna geniala uppställning 1971. Stimuli är klassisk musik. Många har kompletterat denna uppställning med tal och andra stimuli bla Toole och Olive . Barrons studie skulle aldrig publiceras idag i medicinsk eller psykologisk litteratur pga grava metodfel.
Hörseln jobbar bla med fysikaliska stimuli. Alla friska personer kan skapa ljud i huvudet med tanken utan fysik.
I rum typ våra lyssningsrum finns reflexer vilka vi inte uppfattar som separata ljud. Finns inte ffa laterala reflexerna av tex tal kring 20 ms uppfattas ljudet som suboptimalt.
Kommer reflexljudet av tex tal drygt 50 ms efter direktljudet uppfattar vi det som ett separat ljud - ett eko.
Musik ffa tät musik har senare optimalt tidsfönster.
Således hör vi inte bara i frekvensplanet utan tiden till när laterala reflexerna uppfattas är skillnaden mellan suboptimal audiofili och audiofili grovt förenklat.
JM
hcl skrev:Bill50x skrev:hcl skrev:... Ett exempel på när det inte blir riktigt bra är när man tror sig förstå en signal utifrån att betrakta dess spektrum (effektrepresentation i frekvensplanet). Sammanblandning av tidsförskjutning och fasläge för stationära signaler jämfört med samma begrepp för icke stationära signaler en annan fallgrop.
Detta får du gärna förjlara lite mer rudimetärt för oss icke kunniga. Att stationära 0ch icke stationära signaler skiljer sig åt har jag fattat för länge sedan (typ tidigt 80-tal) men resten vore kul att få kläm på.
Kom igen!
/ B
Ni undrar över exemplen, men inte över essensen i det jag skrev. Vi tar det i en annan tråd i så fall. Syftet var mest att få alla att tänka till lite, i synnerhet om man tänker att man förstått hur det ligger till.
I-or skrev:JM skrev:I-or skrev:Man måste även förstå att vår hörsel konstant arbetar stenhårt med frekvensanalys för att göra diverse ljud mer begripliga. Huvuddelen av hörseln arbetar i frekvensplanet, varför detta dominerar ljudupplevelsen.
The subjective effects of first reflections in concert halls—The need for lateral reflections
https://www.researchgate.net/publicatio ... eflections
Barron publicerade denna geniala uppställning 1971. Stimuli är klassisk musik. Många har kompletterat denna uppställning med tal och andra stimuli bla Toole och Olive . Barrons studie skulle aldrig publiceras idag i medicinsk eller psykologisk litteratur pga grava metodfel.
Hörseln jobbar bla med fysikaliska stimuli. Alla friska personer kan skapa ljud i huvudet med tanken utan fysik.
I rum typ våra lyssningsrum finns reflexer vilka vi inte uppfattar som separata ljud. Finns inte ffa laterala reflexerna av tex tal kring 20 ms uppfattas ljudet som suboptimalt.
Kommer reflexljudet av tex tal drygt 50 ms efter direktljudet uppfattar vi det som ett separat ljud - ett eko.
Musik ffa tät musik har senare optimalt tidsfönster.
Således hör vi inte bara i frekvensplanet utan tiden till när laterala reflexerna uppfattas är skillnaden mellan suboptimal audiofili och audiofili grovt förenklat.
JM
Att hörseln huvudsakligen arbetar i frekvensplanet betyder inte att den enbart gör det. Effekter i tidsplanet har också sin plats. Det vore konstigt om vi inte hörde eko eller, betydligt värre, om musiken spelades upp baklänges.![]()
Eftersom jag många gånger har provat stereolyssning i ekofria rum vet jag hur oerhört torftigt det låter utan laterala/horisontella reflektioner som förstärker rumsligheten.
Man bör inte överdriva kopplingen mellan vare sig konsertsalar och lyssningsrum eller tal och musik eftersom skillnaderna för vad hörseln uppfattar som optimalt är stora här, vilket bl.a. Toole ofta tar upp.
I-or skrev:JM skrev:I-or skrev:Man måste även förstå att vår hörsel konstant arbetar stenhårt med frekvensanalys för att göra diverse ljud mer begripliga. Huvuddelen av hörseln arbetar i frekvensplanet, varför detta dominerar ljudupplevelsen.
Således hör vi inte bara i frekvensplanet utan tiden till när laterala reflexerna uppfattas är skillnaden mellan suboptimal audiofili och audiofili grovt förenklat.
JM
Att hörseln huvudsakligen arbetar i frekvensplanet betyder inte att den enbart gör det. Effekter i tidsplanet har också sin plats. Det vore konstigt om vi inte hörde eko eller, betydligt värre, om musiken spelades upp baklänges.![]()
Eftersom jag många gånger har provat stereolyssning i ekofria rum vet jag hur oerhört torftigt det låter utan laterala/horisontella reflektioner som förstärker rumsligheten.
Man bör inte överdriva kopplingen mellan vare sig konsertsalar och lyssningsrum eller tal och musik eftersom skillnaderna för vad hörseln uppfattar som optimalt är stora här, vilket bl.a. Toole ofta tar upp.
I-or skrev:Lågfrekventa toner registreras senare än högfrekventa av rent signalanalytiska skäl. Det tar ca 1,5 perioder för hjärnan (1 period är matematiskt minimum) att bestämma tonhöjd/frekvens och naturligtvis blir då registreringstiden längre för lågfrekventa toner än för högfrekventa dito.
Att optimal konsertsalsakustik är totalt annorlunda än dito lyssningsrumsakustik tror jag inte vi behöver orda så mycket om. Förhållandena är totalt olika och konsertsalsakustiken är en självklar del av framförandet som så långt som möjligt ska återges i lyssningsrummet. T.ex. efterklangstider om ca 2 sekunder låter minst sagt inte särskilt bra vid musikåtergivning.
petersteindl skrev:Spelar man in Beethovens 5e symfoni i stora konserthus, så är efterklangstiden 1,8 - 2,2 ms med publik.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Spelar man in Beethovens 5e symfoni i stora konserthus, så är efterklangstiden 1,8 - 2,2 ms med publik.
Antar att det ska vara sekunder och inte millisekunder?
I-or skrev:Ja, ska man vara noggrann gäller 1,5 perioder för tonhöjdsbestämning upp till kanske något hundratal Hz, där de neurala processerna börjar att gå för långsamt för att hjärnan ska hinna med. Det viktiga här handlar bara om att hjärnan är förslavad under den signalanalytiska motsvarigheten till Heisenbergs osäkerhetspricip (vad man vinner i frekvensupplösning förlorar man i tidsupplösning och tvärtom).
Över ca 5 kHz kan vi av liknande skäl inte uppfatta tonhöjd alls.
JM skrev:I-or skrev:Ja, ska man vara noggrann gäller 1,5 perioder för tonhöjdsbestämning upp till kanske något hundratal Hz, där de neurala processerna börjar att gå för långsamt för att hjärnan ska hinna med. Det viktiga här handlar bara om att hjärnan är förslavad under den signalanalytiska motsvarigheten till Heisenbergs osäkerhetspricip (vad man vinner i frekvensupplösning förlorar man i tidsupplösning och tvärtom).
Över ca 5 kHz kan vi av liknande skäl inte uppfatta tonhöjd alls.
Över ca 5000 Hz kan inte hörselnerven inte längre gå ner till noll volt i signalpotential. Utan nervpotentialen ligger kvar på ett positivt värde med små variationer motsvarande frekvenserna över 5000 Hz.
JM
hcl skrev:JM skrev:I-or skrev:Ja, ska man vara noggrann gäller 1,5 perioder för tonhöjdsbestämning upp till kanske något hundratal Hz, där de neurala processerna börjar att gå för långsamt för att hjärnan ska hinna med. Det viktiga här handlar bara om att hjärnan är förslavad under den signalanalytiska motsvarigheten till Heisenbergs osäkerhetspricip (vad man vinner i frekvensupplösning förlorar man i tidsupplösning och tvärtom).
Över ca 5 kHz kan vi av liknande skäl inte uppfatta tonhöjd alls.
Över ca 5000 Hz kan inte hörselnerven inte längre gå ner till noll volt i signalpotential. Utan nervpotentialen ligger kvar på ett positivt värde med små variationer motsvarande frekvenserna över 5000 Hz.
JM
Har tinnitus någon koppling till detta tro?
JM skrev:hcl skrev:JM skrev:Över ca 5000 Hz kan inte hörselnerven inte längre gå ner till noll volt i signalpotential. Utan nervpotentialen ligger kvar på ett positivt värde med små variationer motsvarande frekvenserna över 5000 Hz.
JM
Har tinnitus någon koppling till detta tro?
Nej det finns ingen koppling till tinnitus.
Factors associated with tinnitus include:[36]
ear problems and hearing loss:
conductive hearing loss
acoustic shock
loud noise or music[37]
middle ear effusion
otitis
otosclerosis
Eustachian tube dysfunction
sensorineural hearing loss
excessive or loud noise; e.g. acoustic trauma
presbycusis (age-associated hearing loss)
Ménière's disease
endolymphatic hydrops
superior canal dehiscence
acoustic neuroma
mercury or lead poisoning
ototoxic medications
neurologic disorders:
Arnold–Chiari malformation
multiple sclerosis
head injury
giant cell arteritis
temporomandibular joint dysfunction
metabolic disorders:
vitamin B12 deficiency[38]
iron deficiency anemia
psychiatric disorders
depression
anxiety disorders
other factors:
vasculitis
Some psychedelic drugs can produce temporary tinnitus-like symptoms as a side effect
5-MeO-DET[39]
diisopropyltryptamine (DiPT)[40]
benzodiazepine withdrawal[32][33]
intracranial hyper or hypotension caused by, for example, encephalitis or a cerebrospinal fluid leak
https://en.wikipedia.org/wiki/Tinnitus#
Traumatiskt:
Vanligast är högt ljud ger skadade yttre hårceller. Ibland hörselnedsättning i samma frekvensområde.
Kemiskt:
Ototoxiskt - Överdos av ASA typ magnecyl. Vanligen reversibelt med kan ge permanent tinnitus/hörselskada.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster