Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Ja. så är det. I alla fall med Premium och PC. Connect vet jag inte.
Laddade ned samma fil från Spotify, Qobuz och Tidal. Checksum identisk i Masvis.
Anders J skrev:Men varför tog man inte i direkt med 24/96 där det är möjligt, så gör ju t ex Primephonic!
Belker skrev:Ja. så är det. I alla fall med Premium och PC. Connect vet jag inte.
Laddade ned samma fil från Spotify, Qobuz och Tidal. Checksum identisk i Masvis.
Tangband skrev:Kan fler med Spotify premium verifiera detta ?
Belker skrev:Ja. så är det. I alla fall med Premium och PC. Connect vet jag inte.
Laddade ned samma fil från Spotify, Qobuz och Tidal. Checksum identisk i Masvis.
Bill50x skrev:Tangband skrev:Kan fler med Spotify premium verifiera detta ?
Hur vet man? Vi har Premium och i Inställningar är valet "Mycket hög". Men vilken kvalitet detta innebär framgår inte.
Hur kollar man detta?
/ B
Belker skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Kan fler med Spotify premium verifiera detta ?
Hur vet man? Vi har Premium och i Inställningar är valet "Mycket hög". Men vilken kvalitet detta innebär framgår inte.
Hur kollar man detta?
/ B
Man vet för att jag säger så![]()
Nä, jag vet inte hur man ser det. Det har kommit rapporter från folk med streamers att det plötsligt står 16/44 i displayen. Kanske kommer en uppdatering i GUI när det blir officiellt.
Tangband skrev:Belker skrev:Ja. så är det. I alla fall med Premium och PC. Connect vet jag inte.
Laddade ned samma fil från Spotify, Qobuz och Tidal. Checksum identisk i Masvis.
Förmodligen kör de med samma komprimerade 256 Kbit alla tre. Lika dåligt alltså, för alla tre.
Vill du vara säker, jämför med en cd- skiva i masvis.
Tangband skrev:Belker skrev:Bill50x skrev:Hur vet man? Vi har Premium och i Inställningar är valet "Mycket hög". Men vilken kvalitet detta innebär framgår inte.
Hur kollar man detta?
/ B
Man vet för att jag säger så![]()
Nä, jag vet inte hur man ser det. Det har kommit rapporter från folk med streamers att det plötsligt står 16/44 i displayen. Kanske kommer en uppdatering i GUI när det blir officiellt.
Länk till de rapporterna ?
music4ever skrev:Vilka album kräver mer än vad 16/44.1 kan leverera?
Tangband skrev:...
Kan fler med Spotify premium verifiera detta ?
Tangband skrev:Gjorde igår kväll en kort jämförelse med FLAC material från min NAS jämfört med Spotify connect. Fortfarande klasskillnad med fördel FLAC med allt material .
STDI skrev:Tangband skrev:...
Kan fler med Spotify premium verifiera detta ?Tangband skrev:Gjorde igår kväll en kort jämförelse med FLAC material från min NAS jämfört med Spotify connect. Fortfarande klasskillnad med fördel FLAC med allt material .
Första meningen antyder att du inte själv har Spotify premium. Sen har du ändå jämfört.
Har du jämfört med Spotify Premium?
Du har i alla fall jämfört med Spotify connect och på annat håll har rapporterats att Spotify Connect i många fall inte kan ge högsta kvalitet, inte ens tidigare. Om detta stämmer vet jag inte. Men frågan är i alla fall om du verkligen jämfört med högsta möjliga kvalitet från Spotify.
Conan skrev:Om man utgår från en musiksignal i t.ex. 24/96, vad är det som säger att 16/44,1 är bättre än en snålkodad ström av hög kvalitet?
Belker skrev:Du är välkommen att göra egna analyser, Tangband. Här är den jag gjorde igår kväll i all hast. Den du avfärdar som bitreducerad från alla leverantörer. Ja, du kan teoretiskt ha rätt, men det är som sagt rätt långsökt.
Tangband skrev:Sker detta kommer jag att skaffa TIDAL - av principskäl.
pLudio skrev:Då får du inte heller lossless utan MQA istället.
RogerGustavsson skrev:Som jag skrev ovan, det visas vad DAC:en kör i mitt fall, inte vad som matas in i den. Går det att analysera strömmen direkt på något sätt i dator?
RogerGustavsson skrev:pLudio skrev:Då får du inte heller lossless utan MQA istället.
Tidal Hifi är lossless.
ottovonkopp skrev:Nu känner jag mig lite dum, men vad var det innan 16/44,1?
Är det inte bara bitraten som höjts från 320 kbps (premium) till 1 mbps+?
pLudio skrev:Conan skrev:Om man utgår från en musiksignal i t.ex. 24/96, vad är det som säger att 16/44,1 är bättre än en snålkodad ström av hög kvalitet?
Ljud som vi svårligen uppfattar filtreras bort av kodaren vilket inkluderar de högre frekvenserna som 96 kHz samplingsfrekvens ger men som vi inte hör. Möjligtvis hjälper det lägre brusgolvet vid 24 bitar kodaren.
Så 16/44,1 PCM har ett detaljrikare ljud än Vorbis -q9 på en 24/96 källa.
Wikipedia skrev:Vorbis is intended for sample rates from 8 kHz telephony to 192 kHz digital masters...
RogerGustavsson skrev:MQA kan vara 24/96 om du har en certifierad DAC. Hifi är FLAC 16/44.1.
Jag gjorde en enkel check av dataströmmen i inkommande Ethernet när man spelar Tidal Hifi resp. Spotify Premium. Det skiljer rejält hos mig. Så mycket att jag antar Spotify inte kör lossless.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:MQA kan vara 24/96 om du har en certifierad DAC. Hifi är FLAC 16/44.1.
Jag gjorde en enkel check av dataströmmen i inkommande Ethernet när man spelar Tidal Hifi resp. Spotify Premium. Det skiljer rejält hos mig. Så mycket att jag antar Spotify inte kör lossless.
Tack för att du testade detta. Det verkar som att Spotify inte sänder looseless 16 bit 44,1 kHz .
Belker har inte heller kunnat visa nån länk eller nån annan info att Spotify premium sänder looseless.
Belker skrev:Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:MQA kan vara 24/96 om du har en certifierad DAC. Hifi är FLAC 16/44.1.
Jag gjorde en enkel check av dataströmmen i inkommande Ethernet när man spelar Tidal Hifi resp. Spotify Premium. Det skiljer rejält hos mig. Så mycket att jag antar Spotify inte kör lossless.
Tack för att du testade detta. Det verkar som att Spotify inte sänder looseless 16 bit 44,1 kHz .
Belker har inte heller kunnat visa nån länk eller nån annan info att Spotify premium sänder looseless.
Och hur förklarar ni att filerna är lika stora och med identisk checksum när man laddar ned dem?
Belker skrev:En till, gammal Doktor Kosmos-låt från 1996:
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Om man utgår från en musiksignal i t.ex. 24/96, vad är det som säger att 16/44,1 är bättre än en snålkodad ström av hög kvalitet?
Ljud som vi svårligen uppfattar filtreras bort av kodaren vilket inkluderar de högre frekvenserna som 96 kHz samplingsfrekvens ger men som vi inte hör. Möjligtvis hjälper det lägre brusgolvet vid 24 bitar kodaren.
Så 16/44,1 PCM har ett detaljrikare ljud än Vorbis -q9 på en 24/96 källa.
Är du helt säker på det där?
Conan skrev:Så Spotify Hifi med 16/44,1 kanske är ett nedköp ljudmässigt även fast det är lossless.
ottovonkopp skrev:Belker skrev:En till, gammal Doktor Kosmos-låt från 1996:
Men detta visar väl inte om det är lossless eller ej?
Samma låt\utgåva borde visa samma resultat i Masvis oavsett om filen är lossy eller lossless?
Aha!Belker skrev:ottovonkopp skrev:Belker skrev:En till, gammal Doktor Kosmos-låt från 1996:
Men detta visar väl inte om det är lossless eller ej?
Samma låt\utgåva borde visa samma resultat i Masvis oavsett om filen är lossy eller lossless?
Om den är lossy/snålkodad syns det på att checksum och spektrum blir olika, eller?
Belker skrev:Jag förstår inte varför detta var så kontroversiellt. Spotify har själva sagt att detta ska ske. https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-about-spotify-hifi/
Tangband, om du vill driva frågan kring alla streamingtjänsters påstådda fusk kan du väl göra det. Man kan gräva i den frågan, och det har gjorts när det gäller vattenmärkning (och nu även påstådd snålkodning av oklara anledningar), men det har inte med detta att göra. Spotify lossless är bevisligen samma som Qobuz och Tidals dito.
Tangband skrev:Belker skrev:Jag förstår inte varför detta var så kontroversiellt. Spotify har själva sagt att detta ska ske. https://newsroom.spotify.com/2021-02-22/five-things-to-know-about-spotify-hifi/
Tangband, om du vill driva frågan kring alla streamingtjänsters påstådda fusk kan du väl göra det. Man kan gräva i den frågan, och det har gjorts när det gäller vattenmärkning (och nu även påstådd snålkodning av oklara anledningar), men det har inte med detta att göra. Spotify lossless är bevisligen samma som Qobuz och Tidals dito.
Jag vill se bevis att Spotify premium öht sänder med samma bandbredd som tex TIDAL . Enligt Rogerjohanssons test idag så är det stor skillnad på bitrate.
Ge oss bevis !
Jag hör fortfarande samma gamla skillnad till det sämre på mitt Spotify premium , mot FLAC-filer från min NAS.
Belker skrev:Och hur förklarar ni att filerna är lika stora och med identisk checksum när man laddar ned dem?
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Och hur förklarar ni att filerna är lika stora och med identisk checksum när man laddar ned dem?
Hur laddar du ner dem? Det buffras rejält, det är igen jämn ström.
Conan skrev:Annan källa angående bandbredd (https://hydrogenaud.io/index.php?topic=75634.0)
"At 500 kbit/s VBR Ogg Vorbis demonstrably linearly restores high frequencies up to 96 kHz (compressed from a 96 kHz -48 dB uncompressed file) even at -48 dB level!".
Så en PCM 16/44.1 klipper abrupt vid 22.05 kHz. Vorbvis hänger med utan problem där. Har du högre samplingsfrekvens än så från början, så kan Vorbis koda med det.
Belker skrev:Jag har ett program som plockar dataströmmen från de respektive tjänsterna.
RogerGustavsson skrev:Belker skrev:Jag har ett program som plockar dataströmmen från de respektive tjänsterna.
Väljer du vilket format du ska få ut eller får du det format som levereras? Om materialet lagras i ett annat format är det kanske det du ser vid analys och inte ursprungsformatet?
JonasB skrev:När jag spelar Spotify via Heos syns inte 16/44,1 vilket det gör när jag kör Tidal. Det behöver inte betyda något, men lite konstigt.
pLudio skrev:Conan skrev:Annan källa angående bandbredd (https://hydrogenaud.io/index.php?topic=75634.0)
"At 500 kbit/s VBR Ogg Vorbis demonstrably linearly restores high frequencies up to 96 kHz (compressed from a 96 kHz -48 dB uncompressed file) even at -48 dB level!".
Så en PCM 16/44.1 klipper abrupt vid 22.05 kHz. Vorbvis hänger med utan problem där. Har du högre samplingsfrekvens än så från början, så kan Vorbis koda med det.
Och med Vorbis -q10 och dithering denna gång för snyggare brus i 24-bitars WAV:en. Vorbis kodar säkert högre frekvenser om det finns bitar över till det men i praktiken får du högre frekvenser med 16/44,1 FLAC om det är musik du lyssnar på.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Annan källa angående bandbredd (https://hydrogenaud.io/index.php?topic=75634.0)
"At 500 kbit/s VBR Ogg Vorbis demonstrably linearly restores high frequencies up to 96 kHz (compressed from a 96 kHz -48 dB uncompressed file) even at -48 dB level!".
Så en PCM 16/44.1 klipper abrupt vid 22.05 kHz. Vorbvis hänger med utan problem där. Har du högre samplingsfrekvens än så från början, så kan Vorbis koda med det.
Och med Vorbis -q10 och dithering denna gång för snyggare brus i 24-bitars WAV:en. Vorbis kodar säkert högre frekvenser om det finns bitar över till det men i praktiken får du högre frekvenser med 16/44,1 FLAC om det är musik du lyssnar på.
Det står "SACD..." i filnamnet så då är det en DSD-ström som har kodats? Är det bara brus vi tittar på (ditter)? Vad är nyttosignalen? Representerar detta på nåt sätt bandbredden i kodningen?
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:Och med Vorbis -q10 och dithering denna gång för snyggare brus i 24-bitars WAV:en. Vorbis kodar säkert högre frekvenser om det finns bitar över till det men i praktiken får du högre frekvenser med 16/44,1 FLAC om det är musik du lyssnar på.
Det står "SACD..." i filnamnet så då är det en DSD-ström som har kodats? Är det bara brus vi tittar på (ditter)? Vad är nyttosignalen? Representerar detta på nåt sätt bandbredden i kodningen?
2L49SACD_tr1_96k_stereo.flac är nedladdad från https://web.archive.org/web/20080930045 ... .no/hires/ en gång i tiden. Mirror Cannon 24/96 stereo FLAC. "All resolutions and encodings are derived from the same original DXD source files." - alltså 24/352,8 PCM.
Hur ultraljudet låter vet jag inte. Om du väljer någon testfil på nätet så gör jag om analysen.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:
Det står "SACD..." i filnamnet så då är det en DSD-ström som har kodats? Är det bara brus vi tittar på (ditter)? Vad är nyttosignalen? Representerar detta på nåt sätt bandbredden i kodningen?
2L49SACD_tr1_96k_stereo.flac är nedladdad från https://web.archive.org/web/20080930045 ... .no/hires/ en gång i tiden. Mirror Cannon 24/96 stereo FLAC. "All resolutions and encodings are derived from the same original DXD source files." - alltså 24/352,8 PCM.
Hur ultraljudet låter vet jag inte. Om du väljer någon testfil på nätet så gör jag om analysen.
Har inget bättre att visa men jag undrar bara vad grafen du visade betyder. Det ser ut som ett brusgolv som faller mjukt vid högre frekvenser. Kanske typiskt DSD? Ursprungsfilen verkar vara från en SACD. Vid en viss frekvens och ett visst S/N tycker Vorbis att det får räcka och frekvensbegränsar (den mycket svaga) utsignalen. Men det säger väl inte vad du har för frekvensgång på systemet? CCDA vet vi, den skär tvärt vid 22.05 kHz, men hur gör Ogg/Vorbis?
Conan skrev:Dessa kanske?
pLudio skrev:Conan skrev:Dessa kanske?
Här finns det bitar så det räcker och blir över.
pLudio skrev:Conan skrev:pLudio skrev:2L49SACD_tr1_96k_stereo.flac är nedladdad från https://web.archive.org/web/20080930045 ... .no/hires/ en gång i tiden. Mirror Cannon 24/96 stereo FLAC. "All resolutions and encodings are derived from the same original DXD source files." - alltså 24/352,8 PCM.
Hur ultraljudet låter vet jag inte. Om du väljer någon testfil på nätet så gör jag om analysen.
Har inget bättre att visa men jag undrar bara vad grafen du visade betyder. Det ser ut som ett brusgolv som faller mjukt vid högre frekvenser. Kanske typiskt DSD? Ursprungsfilen verkar vara från en SACD. Vid en viss frekvens och ett visst S/N tycker Vorbis att det får räcka och frekvensbegränsar (den mycket svaga) utsignalen. Men det säger väl inte vad du har för frekvensgång på systemet? CCDA vet vi, den skär tvärt vid 22.05 kHz, men hur gör Ogg/Vorbis?
Instrumentens frekvenser ser ut att sträcka sig till ca 23 kHz för att plana ut i brus (blå kurva) medan Vorbis ser ut att ofta applicera ett lågpassfilter vid ca 17,5 kHz (vit kurva) för att använda bitarna på bästa sätt.
Det är lite intressant men inte förvånande att när man går från Vorbis -q9 till -q10 så går de extra bitarna huvudsakligen till att höja kvalitén i mer hörbara, lägre frekvenser. Kodar man ett simpelt sinussvep så finns det inget annat att lägga bitarna på och jag antar att Vorbis inte lågpassfiltrerar då.
Ursprungsfilen är inte från en SACD (vilket vore DSD64) utan från DXD som är PCM och som även använts till SACD mastern, därav namnet. Exakt hur det är inspelat framgår inte.
Så skall man lyssna på musik är 16/44,1 PCM objektivt bättre än Vorbis -q10 ändå, men jag tror inte att du hör någon skillnad. Hör du över 17,5 kHz?
Conan skrev:music4ever skrev:Vilka album kräver mer än vad 16/44.1 kan leverera?
Vilket album kräver mer än vad Ogg/Vorbis -q9 i 320 kbps kan leverera?
Om man utgår från en musiksignal i t.ex. 24/96, vad är det som säger att 16/44,1 är bättre än en snålkodad ström av hög kvalitet?
music4ever skrev:Conan skrev:[
Varför bry sig om 24/96 när man lyssnar på skit som kräver kanske 10-bitar, på sin höjd?
Typiskt audiofilideer att fokusera på fel saker hela tiden enligt mig.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Har inget bättre att visa men jag undrar bara vad grafen du visade betyder. Det ser ut som ett brusgolv som faller mjukt vid högre frekvenser. Kanske typiskt DSD? Ursprungsfilen verkar vara från en SACD. Vid en viss frekvens och ett visst S/N tycker Vorbis att det får räcka och frekvensbegränsar (den mycket svaga) utsignalen. Men det säger väl inte vad du har för frekvensgång på systemet? CCDA vet vi, den skär tvärt vid 22.05 kHz, men hur gör Ogg/Vorbis?
Instrumentens frekvenser ser ut att sträcka sig till ca 23 kHz för att plana ut i brus (blå kurva) medan Vorbis ser ut att ofta applicera ett lågpassfilter vid ca 17,5 kHz (vit kurva) för att använda bitarna på bästa sätt.
Det är lite intressant men inte förvånande att när man går från Vorbis -q9 till -q10 så går de extra bitarna huvudsakligen till att höja kvalitén i mer hörbara, lägre frekvenser. Kodar man ett simpelt sinussvep så finns det inget annat att lägga bitarna på och jag antar att Vorbis inte lågpassfiltrerar då.
Ursprungsfilen är inte från en SACD (vilket vore DSD64) utan från DXD som är PCM och som även använts till SACD mastern, därav namnet. Exakt hur det är inspelat framgår inte.
Så skall man lyssna på musik är 16/44,1 PCM objektivt bättre än Vorbis -q10 ändå, men jag tror inte att du hör någon skillnad. Hör du över 17,5 kHz?
Vorbis lågpassfiltrerar inte i vanlig bemärkelse.
Conan skrev:Man vet inte var nyttosignalen ligger i ditt spektrum, men det faller ganska brant redan från nån enstaka kHz. Det är väl ingen riktig frekvensgång det där, och ganska osannolikt är det också att den där snyggt fallande kurvan skulle ha något med övertoner eller liknande från faktiska instrument?
Conan skrev:Det är brus eller en artefakt. Vid 17,5 kHz har signalen tappat 90dB. Då anser Vorbis att man lika gärna kan klippa bort den svaga signalen för att spara datamängd.
Har du lätt att höra ljud som ligger 90 dB under nyttosignalen vid 17,5 kHz? Vorbis tror inte det och det tror inte jag heller.![]()
Conan skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att se ett sinussvep eller vitt brus typ -3dBFS med PCM 1-96 kHz med en samplingsfrekvens på 192 kHz och jämför frekvensgången på CDDA 44.1 kHz samt Ogg/Vorbis -q9 eller -q10. I bilden jag bifogade fanns en hemsida. Funkar den?
Belker skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Dessa kanske?
Här finns det bitar så det räcker och blir över.
Vad gör ni? Behöver ni ett rum?
pLudio skrev:Conan skrev:Man vet inte var nyttosignalen ligger i ditt spektrum, men det faller ganska brant redan från nån enstaka kHz. Det är väl ingen riktig frekvensgång det där, och ganska osannolikt är det också att den där snyggt fallande kurvan skulle ha något med övertoner eller liknande från faktiska instrument?
Svårt att säga men nyttosignalen ser ut att gå upp till ca 23 kHz, sedan är det ganska plant vilket vi kan anta vara brus. Det är inte en frekvensgång utan en kurva över de förekommande frekvenserna och deras amplitud.
pLudio skrev:Conan skrev:Det är brus eller en artefakt. Vid 17,5 kHz har signalen tappat 90dB. Då anser Vorbis att man lika gärna kan klippa bort den svaga signalen för att spara datamängd.
Har du lätt att höra ljud som ligger 90 dB under nyttosignalen vid 17,5 kHz? Vorbis tror inte det och det tror inte jag heller.![]()
Men varför vill du då hellre ha musik i 96 kHz med Vorbis -q9 än i CD-upplösning i förhoppning om att få med ultraljud? Mitt erbjudande står kvar att jämföra Vorbis i 96+ kHz med CDDA där du föredrar Vorbis. Jag tog bara första bästa hi-res fil.Conan skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att se ett sinussvep eller vitt brus typ -3dBFS med PCM 1-96 kHz med en samplingsfrekvens på 192 kHz och jämför frekvensgången på CDDA 44.1 kHz samt Ogg/Vorbis -q9 eller -q10. I bilden jag bifogade fanns en hemsida. Funkar den?
Du har sinussvepet i mitt inlägg ovan taget från sajten du postade. Blå är 16/192 PCM och vit är Vorbis -q10. En 16/44,1 variant slutar såklart vid 22,05 kHz. Vorbis har bara en enda sinus att koda så den kodar hela svepet.
Conan skrev:pLudio skrev:Conan skrev:Det är brus eller en artefakt. Vid 17,5 kHz har signalen tappat 90dB. Då anser Vorbis att man lika gärna kan klippa bort den svaga signalen för att spara datamängd.
Har du lätt att höra ljud som ligger 90 dB under nyttosignalen vid 17,5 kHz? Vorbis tror inte det och det tror inte jag heller.![]()
Men varför vill du då hellre ha musik i 96 kHz med Vorbis -q9 än i CD-upplösning i förhoppning om att få med ultraljud? Mitt erbjudande står kvar att jämföra Vorbis i 96+ kHz med CDDA där du föredrar Vorbis. Jag tog bara första bästa hi-res fil.Conan skrev:Jag tycker det skulle vara intressant att se ett sinussvep eller vitt brus typ -3dBFS med PCM 1-96 kHz med en samplingsfrekvens på 192 kHz och jämför frekvensgången på CDDA 44.1 kHz samt Ogg/Vorbis -q9 eller -q10. I bilden jag bifogade fanns en hemsida. Funkar den?
Du har sinussvepet i mitt inlägg ovan taget från sajten du postade. Blå är 16/192 PCM och vit är Vorbis -q10. En 16/44,1 variant slutar såklart vid 22,05 kHz. Vorbis har bara en enda sinus att koda så den kodar hela svepet.
Med risk för att det är jag som är dum i huv'et men så här ser jag kurvorna och hur Vorbis verkar fungera:
- Vorbis hänger med och kodar frekvenser upp till 96kHz om bara ursprungsfilen har den upplösningen
- Vorbis gör en filtrering vid höga frekvenser och låga nivåer där man helt sonika filtrerar bort dessa
Om man utgår från en fil i t.ex. 24 bitar och 192 kHz så gör både CDDA och Vorbis saker med signalen.
CDDA ökar brusgolvet (kapar 8 bitar) och frekvensbegränsar signalen till max 22,05 kHz.
Vorbis ökar säkert också brusgolvet men försöker göra det på ett smart sätt med ljud som man anser ändå skulle ha maskerats. Man behåller frekvensgången i princip upp till 96 kHz, men signaler med riktigt låg nivå kapas över en viss frekvens.
Rent tekniskt sett är det ju inte glasklart att CDDA är bättre än Vorbis om det är en signal så nära originalet man är ute efter. Det skulle vara att säga att en snålkodad jpeg-bild alltid är sämre än en tiff, även fast man i tiff:en minskat både färgdjup och antalet pixlar.
Om Spotify i Premium behåller Ogg/Vorbis -q9 VBR som format för t.ex. Connect, så tänker jag inte hoppa på och betala mer för 16/44,1 CBR i "Spotify Hifi". Jag skulle säga att nuvarande system redan är så mycket Hifi man kan begära.
Conan skrev:Med risk för att det är jag som är dum i huv'et men så här ser jag kurvorna och hur Vorbis verkar fungera:
- Vorbis hänger med och kodar frekvenser upp till 96kHz om bara ursprungsfilen har den upplösningen
- Vorbis gör en filtrering vid höga frekvenser och låga nivåer där man helt sonika filtrerar bort dessa
Conan skrev:Om man utgår från en fil i t.ex. 24 bitar och 192 kHz så gör både CDDA och Vorbis saker med signalen.
CDDA ökar brusgolvet (kapar 8 bitar) och frekvensbegränsar signalen till max 22,05 kHz.
Vorbis ökar säkert också brusgolvet men försöker göra det på ett smart sätt med ljud som man anser ändå skulle ha maskerats. Man behåller frekvensgången i princip upp till 96 kHz, men signaler med riktigt låg nivå kapas över en viss frekvens.
Conan skrev:Rent tekniskt sett är det ju inte glasklart att CDDA är bättre än Vorbis om det är en signal så nära originalet man är ute efter. Det skulle vara att säga att en snålkodad jpeg-bild alltid är sämre än en tiff, även fast man i tiff:en minskat både färgdjup och antalet pixlar.
Conan skrev:Om Spotify i Premium behåller Ogg/Vorbis -q9 VBR som format för t.ex. Connect, så tänker jag inte hoppa på och betala mer för 16/44,1 CBR i "Spotify Hifi". Jag skulle säga att nuvarande system redan är så mycket Hifi man kan begära.
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad era jämförelser går ut på?
goat76 skrev:Spotify har knappast fått speciellt många högupplösta filer i 24/96 eller 24/192 från skivbolagen. I princip allt material de fått levererat till sig och som de sedan själva valt att konvertera till Ogg Vorbis har med största sannolikhet ursprungligen varit i formatet 16/44.1, precis som de ursprungliga originalsläppen på CD.
goat76 skrev:Jag förstår inte riktigt vad era jämförelser går ut på?
Conan skrev:goat76 skrev:Spotify har knappast fått speciellt många högupplösta filer i 24/96 eller 24/192 från skivbolagen. I princip allt material de fått levererat till sig och som de sedan själva valt att konvertera till Ogg Vorbis har med största sannolikhet ursprungligen varit i formatet 16/44.1, precis som de ursprungliga originalsläppen på CD.
Varför skulle det vara osannolikt att filen som används för konverteringen varit mer högupplöst än CDDA? CD är väl snart det minst säljande formatet (kanske något större än kassett då) och det är inget magiskt med 16/44.1 mer än just att det är CD. 24/96 eller motsvarande DSD är nog vad som ligger lagrat på skivbolagen. Varför gå vägen via CDDA om man ska ta sig från 24/96 -> Ogg/Vorbis -q9?
goat76 skrev:Conan skrev:goat76 skrev:Spotify har knappast fått speciellt många högupplösta filer i 24/96 eller 24/192 från skivbolagen. I princip allt material de fått levererat till sig och som de sedan själva valt att konvertera till Ogg Vorbis har med största sannolikhet ursprungligen varit i formatet 16/44.1, precis som de ursprungliga originalsläppen på CD.
Varför skulle det vara osannolikt att filen som används för konverteringen varit mer högupplöst än CDDA? CD är väl snart det minst säljande formatet (kanske något större än kassett då) och det är inget magiskt med 16/44.1 mer än just att det är CD. 24/96 eller motsvarande DSD är nog vad som ligger lagrat på skivbolagen. Varför gå vägen via CDDA om man ska ta sig från 24/96 -> Ogg/Vorbis -q9?
Om du läser runt lite på nätet hos de största distributörerna av musik för vidare distribution till diverse plattformar, då kommer du förstå att det önskade och rådande standardformatet är filer i 16/44.1, om nu inte en specifik plattform har specifika önskemål om högupplöst material.
Min gissning är att sisådär 99% av musiken som levererats till Spotify är i formatet 16/44.1.
Här är några exempel på stora distributionskalaler vilka alla föredrar 16/44.1 för att minimera deras jobb för vidare distribution till diverse plattformar. För de skivbolag som väljer att sköta distributionen själva gäller nog samma förhållningsregler för att de slutgiltiga plattformarna inte ska behöva göra omfattande konverteringsarbeten.
CD Baby https://support.duplication.cdbaby.com/ ... -my-songs-
Audio files are only accepted as AIFF, WAV, FLAC (all preferred) or MP3 files. All audio files should be encoded with a sample rate of 44.1 kHz and in 2-channel (Stereo).
DistroKid https://distrokid.zendesk.com/hc/en-us/ ... -I-Upload-
If you're sending a WAV, we accept up to 24-bit, 96 kHz, or less. 16-bit, 44.1 kHz WAV is typical but pretty much anything works. The maximum size that DistroKid will accept is 250MB. If you have a track that's larger than that, consider converting it to FLAC format before uploading to DistroKid.
EmuBands https://www.emubands.com/faqs/how-do-i-submit-my-audio/
Please ensure that your WAV files are 16-bit (sample size), 44.1kHz (sample rate) and 1411 kbps (bit rate).
Baffel skrev:Är det inte mer intressant att diskutera 16 eller 24 bitar och ljudkvalité?
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth
Fast det är kanske det ni gör?
Conan skrev:Det kostar ju i alla fall 340% (eller mer) extra i datamängd att skicka CDDA kontra Vorbis -q9 så det måste ju vara värt det...
RogerGustavsson skrev:Conan skrev:Det kostar ju i alla fall 340% (eller mer) extra i datamängd att skicka CDDA kontra Vorbis -q9 så det måste ju vara värt det...
Men det skickas FLAC och då blir ungefär 700 kbps av de där 1411 kbps som är CDDA.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 35 gäster