Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

1. TIDAL och Quobus sänker priserna
7
15%
2. Spotify hifi lanseras utan prishöjning
16
34%
3. Ingenting händer , alla ligger kvar på samma prisnivå som de haft
8
17%
4. Något annat händer - beskriv
2
4%
5. Spotify hifi lanseras med prishöjning
14
30%

Antal röster : 47

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-18 11:42

...efter Apple tänker lansera lossless och högupplöst för samma pris som innan ?

Kommer TIDAL och Qobus sänka sina priser till 100:- i månaden, från 199 :- ?
Kommer Spotify Hifi att lanseras utan nån prishöjning ?

Diskutera :)

Du kan rösta på två alternativ.
Senast redigerad av Tangband 2021-05-18 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Vad händer med streamingtjänsterna nu ?

Inläggav dewpo » 2021-05-18 12:43

Alla alternativ till Tidal och Qobuz som vägrar att släppa mjukvara som möjliggör för integrering med DSP mjukvara är ointressanta för mig 8)
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-18 12:56

Man kan nog tänka sig att om Apple och Amazon vill köpa alla andra utom varandra så finns det pengar till det.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-18 13:07

Harryup skrev:Man kan nog tänka sig att om Apple och Amazon vill köpa alla andra utom varandra så finns det pengar till det.

...fast vi får väl hoppas att de inte gör det ? Just nu är det ju en fungerande konkurrenssituation med valfrihet och priskonkurrens. TIDAL har ju under en lång tid varit ensamma med lossless .
Blir det monopol pga uppköpta företag blir väl antagligen priset högre , på lite sikt ?

..men det kanske är en uttänkt strategi på lång sikt att köpa upp konkurrenter av Apple som även kommer göra att fler köper Apple hårdvara ?

Kommer alla behöva bita i det sura äpplet ? :P

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2021-05-18 15:01

Harryup skrev:Man kan nog tänka sig att om Apple och Amazon vill köpa alla andra utom varandra så finns det pengar till det.

Fast Spotify är väl inte till salu, och det är inte summan det hänger på.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-18 15:11

Vart tar pengarna vägen? Daniel Ek om ekonomin i strömmad musik:

Spotify Founder and CEO Daniel Ek Discusses the Economics of Music Streaming
MARCH 18, 2021

https://newsroom.spotify.com/2021-03-18 ... streaming/

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-18 15:53

Baffel skrev:Vart tar pengarna vägen? Daniel Ek om ekonomin i strömmad musik:

Spotify Founder and CEO Daniel Ek Discusses the Economics of Music Streaming
MARCH 18, 2021

https://newsroom.spotify.com/2021-03-18 ... streaming/

Med en ökning av inkomst sista kvartalet på över 24 % och en omsättning på ungefär sisådär 2,5 miljarder kronor så är det väl inte speciellt synd om Spotify. Med tanke på att de betalar mycket mindre till artisterna än tex Apple och TIDAL.
Nu är jag inte speciellt van att läsa såna här rapporter med det ser väl bra ut , ur ett kapitalistiskt perspektiv :)

https://investors.spotify.com/financial ... fault.aspx

Detta innebär väl krasst att de skulle kunna sänka månadsavgiften från 99:- till 80 :- och ändå gå med vinst.
Men de gör de inte och anledningen är väl antagligen att det inte finns nån konkurrens från andra som vill lägga sig lägre i pris.

Hela detta prat genom åren om att Spotify är i ekonomisk kris och såvidare är nog bara bull****.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-18 16:11

Det där får nog någon forumist som är ekonom ta en glutt på och kommentera. Om intresset finns dvs.

Detta är en årsredovisning i min smak. Svenska Ords årsredovisning. Skriven av Tage Danielsson. :mrgreen:

Läses av Kalle Lind.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-18 23:59

Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.

Vad gäller Apple är den knappast billig om det är som det verkar, dvs man måste ha mycket sen hårdvara för att kunna dra nytta av de nya musikformaten. Kan tänka mig att fler än jag tänker att "den gamla" datorn kan stå som musikdator när man uppgraderar jobbdatorn, men si det går inte, har man en modell äldre än 2018 är man körd. Rätta mig GÄRNA om jag missförstått. Jag kan avvara dolbyljudet.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-05-19 06:50

Har Apple nån "Connect-tjänst" tillgänglig eller är det AirPlay alt. direktanlutning med kabel till DAC som gäller?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-19 08:32

hifikg skrev:Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.

.

Alla gör väl profit 8)
Det är ju inte välgörenhet de sysslar med ?
Men det är bra image att säga att de går med förlust.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-19 08:35

hifikg skrev:Är det någon streamingtjänst som gör profit? Verkar värre än Ebberöds Bank.

Vad gäller Apple är den knappast billig om det är som det verkar, dvs man måste ha mycket sen hårdvara för att kunna dra nytta av de nya musikformaten. Kan tänka mig att fler än jag tänker att "den gamla" datorn kan stå som musikdator när man uppgraderar jobbdatorn, men si det går inte, har man en modell äldre än 2018 är man körd. Rätta mig GÄRNA om jag missförstått. Jag kan avvara dolbyljudet.

Har du bara NÅN produkt från Apple nyare än 2018 verkar det fungera. Dvs iPhone , iPad , AppleTv eller dator.

Apple TV via hdmi eller AirPlay som kan sändas från den verkar billigast i inköp, 1800:- .
Vet inte om just den produkten fortfarande samplar om allt till 48 kHz . Isådanafall är den ointressant, och en begagnad iPhone eller iPad betydligt intressantare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-19 11:06

En ny Apple Tv är ju lanserad men inga leveranser har ju börjat ännu mig veterligen.

/Harry Up

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-05-19 11:32

Tangband skrev:

Har du bara NÅN produkt från Apple nyare än 2018 verkar det fungera. Dvs iPhone , iPad , AppleTv eller dator.

Apple TV via hdmi eller AirPlay som kan sändas från den verkar billigast i inköp, 1800:- .
Vet inte om just den produkten fortfarande samplar om allt till 48 kHz . Isådanafall är den ointressant, och en begagnad iPhone eller iPad betydligt intressantare.

AirPlay samplar väl om allt. HDMI vet jag inte hur det funkar men det är ju inte många högkvalitets-DAC som har HDMI-ingång. På nåt sätt kokar det väl ner till att man ha ut den digitala signalen från USB-C/Thunderbolt och mata en DAC.

Kan man fjärrstyra en Mac Mini från en iPad?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-19 11:36

Conan skrev:
Tangband skrev:

AirPlay samplar väl om allt. HDMI vet jag inte hur det funkar men det är ju inte många högkvalitets-DAC som har HDMI-ingång. På nåt sätt kokar det väl ner till att man ha ut den digitala signalen från USB-C/Thunderbolt och mata en DAC.

Kan man fjärrstyra en Mac Mini från en iPad?

Ja, på minst två sätt :
viewtopic.php?f=9&t=72068

AirPlay spelar endera 44,1 eller 48 KHz beroende på mottagaren . AirPort express är tex 44,1 , Apple TV 48 KHz.

Som jag förstått det av pressreleasen så kan man med den inbyggda Mac-spelaren ”musik” i Mac-datorn och en USB dac via USB-C/Thunderbolt-utgången spela högupplöst* musik med betydligt högre samplingsfrekvens.

*( det kan man redan nu med tex flacbox programmet , men tråden handlar ju om Apple Music )
Senast redigerad av Tangband 2021-05-19 11:50, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-05-19 11:44

Om artister skall kunna ha musik som levebröd så tippar jag att artister behöver lite större del av kakan. Då kan eventuella prisjusteringar vara på sin plats.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-19 18:27

petersteindl skrev:Om artister skall kunna ha musik som levebröd så tippar jag att artister behöver lite större del av kakan. Då kan eventuella prisjusteringar vara på sin plats.

I den bästa av världar håller jag förstås med dig ( artisten borde få mest, skivbolaget minst, streambolaget några procent av det artisten får ) .

Men omvända världen är väl legio, där artisten på sin höjd får nån tiondelsprocent för varje spelning.

Så min fråga till dig är då : tror du att det kommer att hända att artisterna får betydligt mer ?

Den aktör som är störst ( är väl Spotify ) betalar just nu minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-19 19:31

Är Apples erbjudande bara ett introduktionserbjudande med tanke på punkt 10?

Skärmavbild 2021-05-17 kl. 23.51.34.png
Skärmavbild 2021-05-17 kl. 23.51.34.png (19.53 KiB) Visad 4897 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-19 19:37

RogerGustavsson skrev:Är Apples erbjudande bara ett introduktionserbjudande med tanke på punkt 10?

Avser inte det förbehållet erbjudandet om gratis provperiod på 3 månader? Eller så förbehåller man sig att kunna ändra priset på tjänsten om man får lust till det. Hittar inte sammanställningen, så jag killgissar nu.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-19 20:56

RogerGustavsson skrev:Är Apples erbjudande bara ett introduktionserbjudande med tanke på punkt 10?

Frågan är väl av vem det kan avslutas?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-19 21:29

Bill50x skrev:

Frågan är väl av vem det kan avslutas?

/ B

Ett erbjudande kan avslutas av den som ger erbjudandet. Men hinner du nappa på det så gäller det förstås för den tid som avtalet gäller. De flesta erbjuder väl en gratismånad, Apple erbjuder tre. Slår du inte till idag kanske de bara erbjuder två imorgon. Men har du tecknat dig för tre så får du förstås njuta av dina tre.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2021-05-20 00:40

Tangband skrev:
petersteindl skrev:Om artister skall kunna ha musik som levebröd så tippar jag att artister behöver lite större del av kakan. Då kan eventuella prisjusteringar vara på sin plats.

I den bästa av världar håller jag förstås med dig ( artisten borde få mest, skivbolaget minst, streambolaget några procent av det artisten får ) .

Men omvända världen är väl legio, där artisten på sin höjd får nån tiondelsprocent för varje spelning.

Så min fråga till dig är då : tror du att det kommer att hända att artisterna får betydligt mer ?

Den aktör som är störst ( är väl Spotify ) betalar just nu minst.

Jag tror det. En annan kanske lika viktig faktor är när utbetalningstillfället är. Det är en tidsfördröjning mellan spelning och utbetalning.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-20 09:08

Hittills verkar det som att forumets medlemmar ser som mest sannolikt att Spotify hifi kontrar med hifikvalitet utan att ta extra betalt.

Kommentarer på det ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-05-20 11:30

Tangband skrev:Hittills verkar det som att forumets medlemmar ser som mest sannolikt att Spotify hifi kontrar med hifikvalitet utan att ta extra betalt.

Kommentarer på det ?

Det kommer tiden att utvisa ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 11:50

Visst är det alltid trevligt att få saker och ting billigare, men hur sunt är det i långa loppet för konkurrensen och artisterna om de stora jättarna som Apple och Amazon "prisdumpar" bort de mindre aktörerna som Spotify, Tidal och Qobuz som i princip endast livnär sig på streaming av musik?

Jag undrar verkligen vilken prisnivå som är den mest balanserade för en sund konkurrensnivå, en nivå som gör det värt för ett lagomt antal aktörer att vilja satsa på att vara bäst vad gäller utbud, ljudkvalitet och användarvänlighet, och som samtidigt är lagomt prisvärt för användare samtidigt som artisterna får sin rättmätiga del av kakan?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-05-20 11:55

Jag hoppas på bättre ljud typ "Mastered for iTunes" nu.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-20 14:11

goat76 skrev:Visst är det alltid trevligt att få saker och ting billigare, men hur sunt är det i långa loppet för konkurrensen och artisterna om de stora jättarna som Apple och Amazon "prisdumpar" bort de mindre aktörerna som Spotify, Tidal och Qobuz som i princip endast livnär sig på streaming av musik?

Jag undrar verkligen vilken prisnivå som är den mest balanserade för en sund konkurrensnivå, en nivå som gör det värt för ett lagomt antal aktörer att vilja satsa på att vara bäst vad gäller utbud, ljudkvalitet och användarvänlighet, och som samtidigt är lagomt prisvärt för användare samtidigt som artisterna får sin rättmätiga del av kakan?

Det jag tycker är trevligast är att de två största, Apple Music och Spotify nu ÄNTLIGEN går över till lossless . Det är ju inte en dag för tidigt och något som väl egentligen borde gjorts för 10 år sedan ?

Tell

Inläggav Tell » 2021-05-20 14:18

Har skrivit det förr, men jag bryr mig inte mycket om nå ny flashig hifi-kvalitet eftersom jag anser att 320kbps OGG vorbis redan är hifi, däremt så skulle jag utan problem betala nån hundring eller två extra om jag visste att allt det gick direkt ner i artisternas ficka.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 14:32

Här samma inspelning från tre olika källor. Är det någon skillnad?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... ligion.wav

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 15:45

RogerGustavsson skrev:Här samma inspelning från tre olika källor. Är det någon skillnad?

Sånt här är kul! :D

1. Qobuz
2. Spotify
3. Tidal

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-20 15:50

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:Här samma inspelning från tre olika källor. Är det någon skillnad?

1. Qobuz
2. Spotify
3. Tidal

Tänk om Rogers streamer har lagt en sameness över alla filer. ;)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 15:58

Harryup skrev:
goat76 skrev:

1. Qobuz
2. Spotify
3. Tidal

Tänk om Rogers streamer har lagt en sameness över alla filer. ;)

Det är säkert möjligt, han har än så länge inte heller sagt vilka källor det rör sig om. Och som extra tillägg vill jag noga påpeka att långtidslyssning är mer utslagsgivande när det kommer till en sån här jämförelse. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 16:24

Du har 1 rätt! Kan säga att det är CD och två olika strömningstjänster.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 16:35

RogerGustavsson skrev:Du har 1 rätt! Kan säga att det är CD och två olika strömningstjänster.

Om du vill ha fler svar kanske du även borde säga vilka plattformarna är utöver CD. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 18:46

De plattformarna är TIdal och Qobuz. Samma upplösning som CD som jag antar är förlaga till deras tjänster.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 19:13

RogerGustavsson skrev:De plattformarna är TIdal och Qobuz. Samma upplösning som CD som jag antar är förlaga till deras tjänster.

Nu när jag är hemma och lyssnar på låten direkt från Qobuz märker jag att dina upptagningar inte är helt felfria, lite dovare och några knäppar här och där. Var i kedjan har du snappat upp streamarna och ljudet från CD?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-20 19:43

Det är realtidsinspelat via mjukvara i dator. Skumt med knäpparna. Jag har inte lyssnat noggrant, bara konstaterat att ljudet finns där och med rätt nivå. Tyvärr tar inte min digitalinspelare optiskt in, datorn har optiskt ut.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-20 20:08

RogerGustavsson skrev:Det är realtidsinspelat via mjukvara i dator. Skumt med knäpparna. Jag har inte lyssnat noggrant, bara konstaterat att ljudet finns där och med rätt nivå. Tyvärr tar inte min digitalinspelare optiskt in, datorn har optiskt ut.

Den första knäppningen är vid 1:01, andra vid 02:05, 02:38 och 03:00 i första upptagningen av låten. Dina inspelningar låter relativt bra utöver det, men som sagt lite sämre än när jag spelar upp direkt från Qobuz.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-20 20:18

RogerGustavsson skrev:Det är realtidsinspelat via mjukvara i dator. Skumt med knäpparna. Jag har inte lyssnat noggrant, bara konstaterat att ljudet finns där och med rätt nivå. Tyvärr tar inte min digitalinspelare optiskt in, datorn har optiskt ut.

Vilken mjukvara är det ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 10:23

Ett nytt försök till jämförelse, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eaming.wav

Det är alltså Tidal, CD och Qobuz, fast än så länge hemligt i vilken ordning. CD-spåret rippat. Mjukvaran för att fånga in Tidal och Qobuz är Total Recorder som hämtar strömmen i datorn. Förhoppningsvis utan störningar denna gång.

Kan konstatera att det inte med automatik blir riktig lika förförande mellan Tidal och Qobuz. De är flera inställningar hos resp. leverantör som kan rubba resultatet. Har hittat inställningar där nivåerna blir samma hos de båda. CD-spåret fick höjas 1.4 dB för att matcha.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 10:35

RogerGustavsson skrev:Ett nytt försök till jämförelse, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eaming.wav

Det är alltså Tidal, CD och Qobuz, fast än så länge hemligt i vilken ordning. CD-spåret rippat. Mjukvaran för att fånga in Tidal och Qobuz är Total Recorder som hämtar strömmen i datorn. Förhoppningsvis utan störningar denna gång.

Kan konstatera att det inte med automatik blir riktig lika förförande mellan Tidal och Qobuz. De är flera inställningar hos resp. leverantör som kan rubba resultatet. Har hittat inställningar där nivåerna blir samma hos de båda. CD-spåret fick höjas 1.4 dB för att matcha.

Det sista du skriver verkar antagligen bero på att TIDAL och Qobuz uppenbarligen inför normalisering jämfört med CD skivan?
Görs det på fel sätt går det kanske att höra artefakter.

Kul initiativ - ska lyssna under dagen med högtalare . Jag tror det är svårare att höra skillnad med hörlurar

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 10:44

Tangband skrev:
RogerGustavsson skrev:Ett nytt försök till jämförelse, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eaming.wav

Det sista du skriver verkar antagligen bero på att TIDAL och Qobuz uppenbarligen inför normalisering jämfört med CD skivan?
Görs det på fel sätt går det att höra artefakter.

Det tror jag inte, det finns väl inte någon normalisering i desktop-miljö vilket Roger använder vid uppspelning?
Det är väl bara i mobil-appen som Tidal har normalisering, hur det är med Qobuz har jag inte riktigt fått någon klarhet i.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 10:53

goat76 skrev:
Tangband skrev:

Det tror jag inte, det finns väl inte någon normalisering i desktop-miljö vilket Roger använder vid uppspelning?
Det är väl bara i mobil-appen som Tidal har normalisering, hur det är med Qobuz har jag inte riktigt fått någon klarhet i.

Hur förklarar du då nivåskillnaden på 1,4 dB som Rogergustavsson upptäckte ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 11:06

Tangband skrev:
goat76 skrev:
Tangband skrev:

Hur förklarar du då nivåskillnaden på 1,4 dB som Rogergustavsson upptäckte ?

Det måste ha att göra med nivåskillnader i Rogers uppspelning och hur en ström från nätet skiljer sig i nivå jämfört med en fil lagrad lokalt på hårddisken, inte vet jag vad Windows gör med ljud från nätet vs från lokalt lagrat material. Tidals normalisering använder inte någon ”positive gain”, de sänker bara nivån på de spår som överskrider -1 dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 11:29

Strömning direkt i resp. Windows-app lägger upp nivån till -0.1 dBFS. CD hamnar på -1.4 dBFS. I den nyligen upplagda filen ligger alla på samma nivå.

Jodå, Tidal har normalisering i sin Windows-app, fick slå av den. Sedan finns det vid uppspelning från TIdal och Qobuz många val som kan göras, vilken utgång den ska skickas till, WASAPI eller WASPI exklusiv ASIO, om var volymen ska regleras. I Tidal verkar det finnas ett läge som skickar ut en högre ljudnivå. I min anläggning kan resp. tjänst delvis regleras med DAC:ens fjärr, spårval t.ex.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 11:31

Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 11:40

RogerGustavsson skrev:Strömning direkt i resp. Windows-app lägger upp nivån till -0.1 dBFS. CD hamnar på -1.4 dBFS. I den nyligen upplagda filen ligger alla på samma nivå.

Jodå, Tidal har normalisering i sin Windows-app, fick slå av den. Sedan finns det vid uppspelning från TIdal och Qobuz många val som kan göras, vilken utgång den ska skickas till, WASAPI eller WASPI exklusiv ASIO, om var volymen ska regleras. I Tidal verkar det finnas ett läge som skickar ut en högre ljudnivå. I min anläggning kan resp. tjänst delvis regleras med DAC:ens fjärr, spårval t.ex.

Om du gör en rippning från Tidal med deras normalisering påslagen så borde peak-nivån inte gå högre än till -1 dB eller orginalets högsta peak, annars misstänker jag att något sker lokalt i Windows som styr upp nivån till -0.1 dB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 12:22

Belker skrev:Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Filer finns här:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... /qobuz.wav
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... /tidal.wav

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 14:03

RogerGustavsson skrev:Strömning direkt i resp. Windows-app lägger upp nivån till -0.1 dBFS. CD hamnar på -1.4 dBFS. I den nyligen upplagda filen ligger alla på samma nivå.

Nu har jag lyssnat med iPad, Sony wh1000 xm3 med trådad förbindelse och jag har svårt att höra nån skillnad mellan alternativen.
Men jag är säker på att det nog är lättare att höra skillnad genom mina Genelec 8340, om det nu är nån skillnad- :)
Återkommer.

Ska bli intressant att läsa vad ni andra hör för skillnad .

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 15:04

RogerGustavsson skrev:
Belker skrev:Roger, om du på något sätt ger mig tillgång till din rippade Qobuz-fil kan jag jämföra den med en rippad på mitt sätt. För att kontrollera att rippningen av streamad data inte är en felkälla. Vi använder olika metoder, nämligen.

Filer finns här:

Ok, söker på random elorgel... :wink:

Asså, vad heter osv?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 15:09

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:

Filer finns här:

Asså, vad heter osv?

Använd Shazam.

Old Time Religion (Arr. H. Lewin) by Hakan Lewin

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 15:18

Belker skrev:
RogerGustavsson skrev:

Filer finns här:

Asså, vad heter osv?

https://open.qobuz.com/track/5168074

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 15:38

Det är något som inte stämmer med din fil. Den är inte bitperfekt match mot Qobuz direktrip. Inte mot Spotify eller Deezer heller. Dessa är match med Qobuz.
Bilagor
Belker Qobuz vs Roger Qobuz.png
Belker Qobuz vs Roger Qobuz.png (177.85 KiB) Visad 2671 gånger
Belker Qobuz vs Belker Spotify.png
Belker Qobuz vs Belker Spotify.png (160.53 KiB) Visad 2671 gånger
Belker Qobuz vs Belker Deezer.png
Belker Qobuz vs Belker Deezer.png (163.54 KiB) Visad 2671 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 15:55

Intressant. Undrar var i datorn det där görs?

Jag gjorde en tidigare jämförelse mellan olika sätt att skicka filer från iPad/PC till min DAC. Då spelade jag in den analoga utsignalen på en digitalinspelare. Ett exempel, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... eedom3.wav

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:15

Den fick Very Good istället för Poor, trots ca 1,4 dB lägre nivå. Fortfarande samma fall över 20kHz.
Bilagor
Belker Qobuz vs Roger Qobuz_2.png
Belker Qobuz vs Roger Qobuz_2.png (179.63 KiB) Visad 2655 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 16:22

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 16:26

Belker skrev:Det är något som inte stämmer med din fil. Den är inte bitperfekt match mot Qobuz direktrip. Inte mot Spotify eller Deezer heller. Dessa är match med Qobuz.

Är filen från Spotify 16/44.1 ?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:50

goat76 skrev:
Belker skrev:Det är något som inte stämmer med din fil. Den är inte bitperfekt match mot Qobuz direktrip. Inte mot Spotify eller Deezer heller. Dessa är match med Qobuz.

Är filen från Spotify 16/44.1 ?

Ja

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 16:54

Om det stämmer sänder Spotify lossless just nu . Det finns dock inte verifierat nån annanstans än här.
Jag har sökt information överallt på nätet men hittar nada.

Finns det någon fler som kan verifiera att Spotify sänder lossless , någon som kan jämföra tex Jennifer Warnes ” the hunter” från Cd med Spotify-versionen ?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:56

Bingo! Mao samma som jag alltid får när jag jämför Qobuz, Spotify, Tidal och Deezer mot CD, förutsatt samma master. Den som hör skillnad inbillar sig eller har mystiska konverteringartefakter i sin uppspelning. Kör allt genom Roon eller annan bit-perfekt uppspelare, så sliper ni våndas och välja.
Bilagor
Belker Qobuz vs Roger CDrip.png
Belker Qobuz vs Roger CDrip.png (98.97 KiB) Visad 2634 gånger
Senast redigerad av Belker 2021-05-21 16:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 16:57

Tangband skrev:Om det stämmer sänder Spotify lossless just nu . Det finns dock inte verifierat nån annanstans än här.

Finns det någon fler som kan verifiera att Spotify sänder lossless , någon som kan jämföra tex Jennifer Warnes ” the hunter” från Cd med Spotify-versionen ?

Är vi mest nördiga i hela världen? :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:58

Tangband skrev:Om det stämmer sänder Spotify lossless just nu . Det finns dock inte verifierat nån annanstans än här.

Skicka upp den rippade filen så kan jag kolla.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 16:58

goat76 skrev:

Vaddå, detta är ju viktigt ! :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 16:59

goat76 skrev:

Mycket möjligt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 17:01

Belker skrev:Bingo! Mao samma som jag alltid får när jag jämför Qobuz, Spotify, Tidal och Deezer mot CD, förutsatt samma master. Den som hör skillnad inbillar sig eller har mystiska konverteringartefakter i sin uppspelning. Kör allt genom Roon eller annan bit-perfekt uppspelare, så sliper ni våndas och välja.

Påstår du att samma musikfil men med olika typer av dither inte längre är bit-perfekta mot varandra?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-21 17:06

Så, va? Kör Spotify lossless nu? :) Vi i Sverige har till slut fått tillgång till det? På allt? Eller hur var det nu de skulle göra?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 17:14

goat76 skrev:
Belker skrev:Bingo! Mao samma som jag alltid får när jag jämför Qobuz, Spotify, Tidal och Deezer mot CD, förutsatt samma master. Den som hör skillnad inbillar sig eller har mystiska konverteringartefakter i sin uppspelning. Kör allt genom Roon eller annan bit-perfekt uppspelare, så sliper ni våndas och välja.

Påstår du att samma musikfil men med olika typer av dither inte längre är bit-perfekta mot varandra?

De är ju bit-perfekta, så ev. dither är samma.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 17:15

Baffel skrev:Så, va? Kör Spotify lossless nu? :) Vi i Sverige har till slut fått tillgång till det? På allt? Eller hur var det nu de skulle göra?

Jag vet inte om alla har det. De har smugit igång det utan att berätta. Antagligen för att provtrycka systemet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 18:25

Belker skrev:
goat76 skrev:

Jag ser det som ytterst osannolikt att olika typer av dither alternerar filen så att den inte längre är bit-perfekt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 18:46

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

Jag ser det som ytterst osannolikt att olika typer av dither alternerar filen så att den inte längre är bit-perfekt.

Varför tar du upp dither? Filerna är bit-perfekta på min hårddisk, vad finns mer att säga?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-21 19:17

Belker skrev:
Baffel skrev:Så, va? Kör Spotify lossless nu? :) Vi i Sverige har till slut fått tillgång till det? På allt? Eller hur var det nu de skulle göra?

Jag vet inte om alla har det. De har smugit igång det utan att berätta. Antagligen för att provtrycka systemet.

Det är detta påstående som inte finns verifierat nån annanstans, än från Belker . Det vore därför trevligt att någon fler som kan jämföra filer med datorn kan kolla och verifiera detta. :)

Det vore förstås trevligt om Spotify spelar lossless just nu, men en snabb jämförelse nyss med Spotify connect vs FLAC från min NAS visade lika stora skillnader som förr.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 19:25

Når detta hände rapporterade många på med streamer-dacar att det plötsligt stod 44/16 i displayen när de spelade Spotify. För att utesluta att det inte bara var ogg uppackad till PCM, undersökte jag saken och fann att även jag fick lossless CDDA.

Bevis finns igen på förra sidan. Min nedladdade fil var identisk med Rogers cd rip.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 19:26

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:De är ju bit-perfekta, så ev. dither är samma.

Varför tar du upp dither? Filerna är bit-perfekta på min hårddisk, vad finns mer att säga?

Är det inte uppenbart varför jag tar upp dither, OM någon hör skillnad på samma utgåva mellan CD, Tidal och Qobuz så ser jag ingen annan orsak än att filerna har olika typer av dither.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-21 19:33

De här rapporterade ljudliga skillnaderna mellan Qobuz, Tidal och CD har jag inte kunnat höra hemmavid. Mitt försök att få ner filerna för jämförelse lyckades inte men det är heller inte så jag lyssnar på de olika tjänsterna.

Hur vet man att man har lossless från Spotify?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-21 19:37

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:Jag ser det som ytterst osannolikt att olika typer av dither alternerar filen så att den inte längre är bit-perfekt.

Är det inte uppenbart varför jag tar upp dither, OM någon hör skillnad på samma utgåva mellan CD, Tidal och Qobuz så ser jag ingen annan orsak än att filerna har olika typer av dither.

Och har de olika dither så är de inte bitidentiska, men de är bitidentiska. Eventuella skillnader sker i uppspelningen, t ex volymnormalisering (och där kan dither läggas på).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 19:39

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

:lol: Men de har ju bevisligen inte olika dither! Varför skulle då det vara orsaken till att det låter olika? Det är ju snare garanterat INTE orsaken till att de låter olika.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-21 19:41

RogerGustavsson skrev:De här rapporterade ljudliga skillnaderna mellan Qobuz, Tidal och CD har jag inte kunnat höra hemmavid. Mitt försök att få ner filerna för jämförelse lyckades inte men det är heller inte så jag lyssnar på de olika tjänsterna.

Hur vet man att man har lossless från Spotify?

Jag laddade ned och jämförde med lite olika cd-rippar. Fast -mind blown!- tänk om CD hela tiden varit snålkodat! Vilket scoop!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 20:01

Belker skrev:
goat76 skrev:
Belker skrev:Varför tar du upp dither? Filerna är bit-perfekta på min hårddisk, vad finns mer att säga?

:lol: Men de har ju bevisligen inte olika dither! Varför skulle då det vara orsaken till att det låter olika? Det är ju snare garanterat INTE orsaken till att de låter olika.

Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-21 20:14

goat76 skrev:Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.

Dither påverkar den minst signifikanta biten (LSB) i samplen så de kommer inte vara bitidentiska. Du behöver dock inte dither i 24 bitar, men volymkontroller som jobbar mot 16 bitar bör ha det.

Du får bygga en RPi med t ex HiFiBerry Digi+ I/O så du kan gå runt och spela in hela kedjan hos folk.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 21:47

pLudio skrev:
goat76 skrev:Nu får du göra ett experiment, spela in en egen ljudupptagning i 24-bit, rendera ut en version med dither och en annan utan dither. Jämnför sedan dessa filer så kommer du nog inse att de matchar varandra som bit-perfekta. Om du vill kan du även jämföra filerna med olika typer av dither, och även där kommer de matcha varandra.

Dither påverkar den minst signifikanta biten (LSB) i samplen så de kommer inte vara bitidentiska. Du behöver dock inte dither i 24 bitar, men volymkontroller som jobbar mot 16 bitar bör ha det.

Du får bygga en RPi med t ex HiFiBerry Digi+ I/O så du kan gå runt och spela in hela kedjan hos folk.

Jag skriver slarvigt när jag är på jobbet, missade att skriva att han ska rendera filerna till 16-bit. :)

Du har rätt i att en fil i 24-bit inte behöver dither, det vill säga om den inte behandlats på något vis i studioprogrammet. Men om filen på något vis har behandlats eller bara ändrats i volym i hans DAW så bör dither appliceras även för filer som renderas till 24-bit eftersom studioprogrammet arbetar i 32- eller 64-bit fp, därav blir det en minskning i bits när det renderas till 24-bit.

Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningskedjor bit-perfekta då de flesta DACar har någon form av dither i kedjan.
Hur som helst, om det stämmer det ni säger att det skulle synas i testprogrammet om olika dithers använts, då är det väl något annat som påverkas i uppspelningen mellan Tidal och Qobuz för en skillnad var det definitivt.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-21 22:32

goat76 skrev:Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningar bit-perfekta då de flesta DACar har inbyggt dither. Kanske har du rätt. :)

Vid mastering så är bitperfekt inte relevant för "originalet" är inte skapat än och dither snyggar till bruset så att man pillar på LSB:n kan ingen ha en åsikt om. Bitperfekt är först relevant vid kopiering av det färdiga materialet. Men det vet du ju.

Prova:
Kod: Markera allt
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-lipshitz.flac rate -vL 44100 dither -f lipshitz
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-shibata.flac rate -vL 44100 dither -f shibata

Olika dithering, ej bitidentiskt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-21 22:40

pLudio skrev:
goat76 skrev:Jag vill gärna se det du säger att dither gör en musikfil icke bit-perfekt, isåfall är knappt någon våra uppspelningar bit-perfekta då de flesta DACar har inbyggt dither. Kanske har du rätt. :)

Vid mastering så är bitperfekt inte relevant för "originalet" är inte skapat än och dither snyggar till bruset så att man pillar på LSB:n kan ingen ha en åsikt om. Bitperfekt är först relevant vid kopiering av det färdiga materialet. Men det vet du ju.

Prova:
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-lipshitz.flac rate -vL 44100 dither -f lipshitz
sox -SV infil-24.wav --bits 16 utfil-shibata.flac rate -vL 44100 dither -f shibata

Nu hänger jag inte med, vad är det du vill visa här och vad ska jag prova?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-21 22:41

Vi får väl se vad som händer nu framöver. Möjligt att Spotify skyndar på nu med tanke på vad som händer med Äpplet och Amazon Music.

‘HiFi’ icon spotted in Spotify’s iOS app suggests a Spotify HiFi launch is imminent

Bygamingland
MAY 19, 2021

https://gaming-land.net/2021/05/19/hifi ... -imminent/

shot_2021-05-21_22-38-54.png
shot_2021-05-21_22-38-54.png (294.46 KiB) Visad 3463 gånger

:mrgreen:

Låter som det ska till en riktig rymdfärd. Det är ju "bara" lite bättre ljudkvalite. Fast det är ju inte så "bara" för alla. :D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-22 00:02

goat76 skrev:
pLudio skrev:

Prova:

Jag vill visa att dither har en tydlig bitpåverkan när man jämför innehållet i filerna. SoX är ett bra verktyg för sådan manipulation.

Du kan jämföra spektrogrammen på 24-bitars filer du konverterar själv. Inser nu att t ex Lipshitz skiljer lite varje gång för slumpgeneratorn initieras inte med samma värde, men skillnaderna är små jämfört med en annan dither som t ex Shibata. DeltaWave är smidig för att jämföra.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-22 08:25

Pludio - har du möjlighet att jämföra Spotify premium med CD eller annan lossless i något program för att verifiera det Belker påstår - att Spotify blivit lossless ?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-22 08:28

Nej, jag har inte Spotify Premium.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 09:43

Tangband skrev:Pludio - har du möjlighet att jämföra Spotify premium med CD eller annan lossless i något program för att verifiera det Belker påstår - att Spotify blivit lossless ?

Det är väl bara att koppla på guldöronen och lyssna :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 09:45

pLudio skrev:
goat76 skrev:
pLudio skrev:Vid mastering så är bitperfekt inte relevant för "originalet" är inte skapat än och dither snyggar till bruset så att man pillar på LSB:n kan ingen ha en åsikt om. Bitperfekt är först relevant vid kopiering av det färdiga materialet. Men det vet du ju.

Prova:

Jag vill visa att dither har en tydlig bitpåverkan när man jämför innehållet i filerna. SoX är ett bra verktyg för sådan manipulation.

Du kan jämföra spektrogrammen på 24-bitars filer du konverterar själv. Inser nu att t ex Lipshitz skiljer lite varje gång för slumpgeneratorn initieras inte med samma värde, men skillnaderna är små jämfört med en annan dither som t ex Shibata. DeltaWave är smidig för att jämföra.

Var vi klara med den här frågan? Om inte har väl du en bra DAW, goat? Du kan väl testa själv?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-22 10:05

Belker skrev:
pLudio skrev:
goat76 skrev:Nu hänger jag inte med, vad är det du vill visa här och vad ska jag prova?

Var vi klara med den här frågan? Om inte har väl du en bra DAW, goat? Du kan väl testa själv?

Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?

Igår googlade jag för första gången på ljudskillnad mellan Tidal och Qobuz och det var rätt många som beskrev precis samma skillnad som jag med fler här på Faktiskt upplever det, att Qobuz har ett luftigare öppnare ljud än Tidal. Varför upplever så många precis samma sak?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 10:15

Jag har bara en förklaring och det är att folk lyssnat på olika masters eller att uppspelningsutrustningen mixtrat med signalen hemmavid. Alternativt inbillning, såklart. Alla filer jag jämfört från alla tjänster är bitidentiskt levererade hem till mig. Om man på riktigt vill jämföra med lyssning som enda metod är mitt råd att använda Roon eller annan mjukvara som klarar att spela från olika tjänster, så att åtminstone den lokala klientens påverkan tas ur ekvationen. Och så blint ABX på det förstås.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 10:23

Kunde inte låta bli, för om Goat hade rätt om dithering skulle det förklarat en del, men nej.
Bilagor
16 bit Dither.png
16 bit Dither.png (173.54 KiB) Visad 3493 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 10:27

Inte heller olika typer av dither undgår delta wave.
Bilagor
tri-gauss dither.png
tri-gauss dither.png (154.88 KiB) Visad 3492 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-22 10:29

Jag spelar allt genom samma källa men använder mig av Linn Kazoo istället för Roon. Jag hade önskat nu att jag hade kvar Tidal för ännu fler jämförelser, det hade varit kul att gå till botten med vad skillnaden beror på

Du tycker inte det är intressant att så många oberoende personer hör samma skillnader, att alla skulle inbilla sig höra precis samma skillnader verkar inte speciellt troligt, tycker du inte det?

Kanske är det du som inte har en återgivning där dessa skillnader framgår, kanske en basåtergivning som dränerar allt eller kanske hög dos av distorsion som är i skriket nu? :D

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-22 10:44

Belker skrev:Inte heller olika typer av dither undgår delta wave.

Vad visar grafen?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-22 10:50

hcl skrev:

Vad visar grafen?

Jag undrar även vad det är för typ av ljud Belker anväder sig av som går ner så lågt i nivå, varför dör ljudet vid 8,5 kHz och vad gör den där ”fallgraven” där?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 10:54

goat76 skrev:
hcl skrev:

Vad visar grafen?

Jag undrar även vad det är för typ av ljud Belker anväder sig av som går ner så lågt i nivå, varför dör ljudet vid 8,5 kHz och vad gör den där ”fallgraven” där?

En inspelning med laptopens mic bara för att få ett ljud vilket som helst att dithra.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 10:59

goat76 skrev:Jag spelar allt genom samma källa men använder mig av Linn Kazoo istället för Roon. Jag hade önskat nu att jag hade kvar Tidal för ännu fler jämförelser, det hade varit kul att gå till botten med vad skillnaden beror på

Du tycker inte det är intressant att så många oberoende personer hör samma skillnader, att alla skulle inbilla sig höra precis samma skillnader verkar inte speciellt troligt, tycker du inte det?

Kanske är det du som inte har en återgivning där dessa skillnader framgår, kanske en basåtergivning som dränerar allt eller kanske hög dos av distorsion som är i skriket nu? :D

Inte konstigt.
-Qobuz har många filer i andra format än Tidal.
-Folk har en aversion mot Tidal och MQA, och det påverkar vad man tycker.
-Qobuz är det nya svarta i hifinörderiet. Det man tror är bra låter bra.
-Audiofiler hör skillnad på allt...

Själv lyssnar jag inte ens. Filerna är ju de samma, så mitt val av tjänst baseras på annat. Både Tidal och Qobuz låter fantastiskt!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-22 11:00

Belker skrev:
goat76 skrev:
hcl skrev:Vad visar grafen?

En inspelning med laptopens mic bara för att få ett ljud vilket som helst att dithra.

Vallgraven påminner lite om den man sett i MQA-mätningar. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 11:00

goat76 skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

Vallgraven påminner lite om den man sett i MQA-mätningar. :)

Åh, nej, min dator har fått MQA! Men det finns bromsmediciner snart, har jag hört.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-22 12:02

goat76 skrev:Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?

Igår googlade jag för första gången på ljudskillnad mellan Tidal och Qobuz och det var rätt många som beskrev precis samma skillnad som jag med fler här på Faktiskt upplever det, att Qobuz har ett luftigare öppnare ljud än Tidal. Varför upplever så många precis samma sak?

Om du googlar på kablar och hur olika folk upplever dem får du nog ett liknande svar? Påverkan och så nyhetens behag kanske gör sitt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-05-22 12:36

Jag tror att man kan kompensera ljudskillnader mellan olika streamingtjänster genom en optimal placering av kabellyftarna. Någon som mätt?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-22 12:37

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Jag trevar efter vad som orsakar ljudskillnaden mellan Tidal och Qobuz vilket de flesta hör, dock inte du vad det verkar. Olika typer av dither var/är den för mig mest troliga förklaringen men det kan kanske vara något annat som sker lokalt?

Om du googlar på kablar och hur olika folk upplever dem får du nog ett liknande svar? Påverkan och så nyhetens behag kanske gör sitt?

Det ÄR en skillnad i ljudet, det råder det inte någon tveksamheter över. Jag vill bara veta varför.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-22 12:53

Fungerar det att spela in Spotify premium på en DAW utan problem ?
Isådanafall kan jag göra ett försök och även spela in Flac originalet av låten ” the hunter ” och göra två filer av det. För att se om även ni upplever att Spotify fortfarande är snålkodat ? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-22 12:59

goat76 skrev:Det ÄR en skillnad i ljudet, det råder det inte någon tveksamheter över. Jag vill bara veta varför.

Då måste väl hela kedjan tas med för utvärdering? Nu har vi konstaterat att en fil som inte är ommastrad är indentisk med CD-utgåvan. Då är ju inte resten av kedjan med.

Tangband skrev:Fungerar det att spela in Spotify premium på en DAW utan problem ?
Isådanafall kan jag göra ett försök och även spela in Flac originalet av låten ” the hunter ” och göra två filer av det. För att se om även ni upplever att Spotify fortfarande är snålkodat ? :)

Varför skulle det inte gå? Givetvis måste det ske utan extra omvandlingar.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-22 13:11

Tangband skrev:Fungerar det att spela in Spotify premium på en DAW utan problem ?

Det är ju i princip det jag gjort. Fast jag ”spelar inte in”. Jag plockar dataströmmen direkt.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-05-23 23:17

Har du även kollat (spelat in) vad som kommer ut på s/pdif om du spelar med Qobuz applikationen? Samma?

Finns det några inställningar i applikationen som påverkar ljudet?

//Michael

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-23 23:40

Jag har inte ”tappat” den digitala strömmen ut. Däremot har jag AD-omvandlat det en iPhone levererar från Spotify, Tidal, Qobuz och Roon (referens som spelar upp cd-rip). Dessa fyra filer blir såklart inte bitidentiska, men de är ändå hart när oskiljbara när man analyserar. Sök på forat så ser du testet mer beskrivet.

Inställningar som påverkar är i första hand normalisering. Och vald kvalitet såklart. På en windowsdator kan vad som helst hända på väg till dac. Qobus och Tidal kan i alla fall spela upp direkt, eller vad det kallas. Med Spotify kan man inte välja hur ljudet routas. Med Mac är det inga problem, där går allt automagiskt till Core Audio bitperfekt ut.
Senast redigerad av Belker 2021-05-23 23:44, redigerad totalt 1 gång.

Tell

Inläggav Tell » 2021-05-23 23:43

goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det ÄR en skillnad i ljudet, det råder det inte någon tveksamheter över. Jag vill bara veta varför.

Alltså sorry goat76, men du måste inse när du är besegrad. Filerna är ju helt bit-identiska (o därmed även exakt samma dither), så hör du nån skillnad så ÄR det i ditt huvud. Eller placebo som vi så ofta kallar det :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 00:10

Tell skrev:
goat76 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Alltså sorry goat76, men du måste inse när du är besegrad. Filerna är ju helt bit-identiska (o därmed även exakt samma dither), så hör du nån skillnad så ÄR det i ditt huvud. Eller placebo som vi så ofta kallar det :)

Jag har redan tidigare i tråden svarat att om det inte är dither, vilket jag tycker var det enklaste svaret, så är jag öppen för att orsaken till ljudskillnaden ligger i min och andras uppspelning lokalt.

Tell

Inläggav Tell » 2021-05-24 05:10

goat76 skrev:
Tell skrev:
goat76 skrev:

Jag har redan tidigare i tråden svarat att om det inte är dither, vilket jag tycker var det enklaste svaret, så är jag öppen för att orsaken till ljudskillnaden ligger i min och andras uppspelning lokalt.

Olika typer av dither påverkar oavsett inte ljudet på nåt sånt sätt, det är bara att man distribuera bruset annorlunda i frekvenserna för att få bruset att höras ännu mindre än vad det redan gör. Men pja, möjligt att Quboz har nån liten inbyggd EQ som boostar upp högre frekvenserna lite o gör det "luftigare", alternativt är det den där kollektiva placebon, att om en lite mer respekterad person tycker sig "höra" nåt så "hör" andra också det, oavsett om det faktiskt finns där eller inte. Jag tror på det senare ;)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 07:21

Nä, att Qobuz skulle krydda moset, boosta upp genom att EQ:a och skapa en signatur på alla låtar tror jag inte på. Många har ju Qobuz för den utmärkta ljudkvalitén ( relativt annat streamat, om det nu är någon skillnad, se Belkers tester). Det skulle ju ta hus i helvete om det visar sig att Qobuz skulle manipulera ljudet , ursprungsfilen. De audiofiler ( kan nog finnas en hel del sådana) som har Qobuz skulle ju revolutionera. Även andra användare av Qobuz skulle nog surna till rejält.

Om nu alla säger att Qobuz låter bäst så det är klart att man själv tycker att Qobuz låter bäst då. Speciellt om man just bytt till Qobuz. Sen att det som Belker visar inte finns någon skillnad i ljudkvalité mellan olika leverantörer av streamingtjänster är ju bra. Då slipper man ju undersöka detta med ljudkvalite och kan man ju välja vad som passar utifrån användarvänlighet, pris, funktionalitet, integrationsmöjligheter extern spelare/ DAC, vilken information resp leverantör ger om musik/ artist osv.

För övrigt är det ju kul för goat76 att han tycker om ljudet från Qobuz så mycket. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-05-24 07:48

Baffel skrev:Nä, att Qobuz skulle krydda moset, boosta upp genom att EQ:a och skapa en signatur på alla låtar tror jag inte på. Många har ju Qobuz för den utmärkta ljudkvalitén ( relativt annat streamat, om det nu är någon skillnad, se Belkers tester). Det skulle ju ta hus i helvete om det visar sig att Qobuz skulle manipulera ljudet , ursprungsfilen. De audiofiler ( kan nog finnas en hel del sådana) som har Qobuz skulle ju revolutionera. Även andra användare av Qobuz skulle nog surna till rejält.

Om nu alla säger att Qobuz låter bäst så det är klart att man själv tycker att Qobuz låter bäst då. Speciellt om man just bytt till Qobuz. Sen att det som Belker visar inte finns någon skillnad i ljudkvalité mellan olika leverantörer av streamingtjänster är ju bra. Då slipper man ju undersöka detta med ljudkvalite och kan man ju välja vad som passar utifrån användarvänlighet, pris, funktionalitet, integrationsmöjligheter extern spelare/ DAC, vilken information resp leverantör ger om musik/ artist osv.

För övrigt är det ju kul för goat76 att han tycker om ljudet från Qobuz så mycket. :D

Här är anledningen till att TIDAL ibland låter sämre :

viewtopic.php?f=9&t=72098

Det sker en MQA omkodning på en del material.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 09:24

Jag har fortfarande inte sett någon jämförelse mellan Tidal och Qobuz som är av korrekt slag enligt Belker, kanske någon med Tidal kan "låna ut" sin inloggning till Belker så att han kan göra en riktig analys mellan dessa två tjänster.

Här är Rogers filer från Tidal och Qobuz. Även om dessa enligt Belker inte är korrekta så är upptagningarna iallafall gjorda på samma sätt. Varför ser dom olika ut i peaken vid 35 Hz, hos Tidal är den 5-6 dB starkare?

Mitt påstående om att Tidal låter aningen tjockare i basen kvarstår.

masvis-online tidal.png
masvis-online tidal.png (234.99 KiB) Visad 3333 gånger
masvis-online qobuz.png
masvis-online qobuz.png (242.95 KiB) Visad 3333 gånger

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 09:36

Jo jag vet det med MQA. Mitt inlägg var menat att vara lite provocerande. :)

Jag tycker det knepiga är att veta hur man på bästa sätt kan plocka ut signalen från datan till förstärkaren. På ett smidigt och enkelt sätt,utan div extra datorer/ streamers osv. Bara raka rör från tex padda in i extern DAC sen vidare till förstärkaren. Kruxigt , tycker jag, hur olika inkopplingar, portar osv eventuellt kan sätta begränsningar. Även om det tex i Androider , vid uttag USB C på något sätt och vis " bromsas". Även om Android- programvarorna i sig bromsar upp. Som det påstås av :

AUDIO EVOLUTION MOBILE STUDIO - A MULTITRACK AUDIO/MIDI RECORDING STUDIO FOR ANDROID AND IOS
https://www.extreamsd.com/index.php

USB AUDIO PLAYER PRO

BYPASSING THE LIMITS OF ANDROID
When connecting an Android phone or tablet to a USB DAC, USB Audio Player PRO will unleash the full power of the DAC, by using our custom developed USB audio driver. This bypasses the Android audio system completely, meaning that Android's limitations regarding bit resolution and sample rate (16-bit/48kHz) are made irrelevant and high quality audio streams are fed directly to the DAC, making playback up to 32-bit at 384kHz possible (depending on the DAC capabilities) or even DSD.

Testas här:
viewtopic.php?f=10&t=71993

Om man sedan verkligen hör någon skillnad är som vanligt en annan femma. :D

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 09:50

Baffel, är det med mig du helt random börjar prata om MQA?

Jag förutsätter att Roger valt låt efter att han undersökt och uteslutit att det rör sig om någon MQA-version hos Tidal, samt att det är samma utgåva som återfinns hos Qobuz.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-24 09:56

Nä, det var ju Tangband som tog upp MQA.

I vilket fall. Snart är alla fullvaccinerade så då drar det väl ihop sig för dig träffar. Blindtest gällande hörbara skillnader olika streamingleverantörer/ tjänster vore väl intressant att genomföra. Så kan man lägga diskussionerna om inbillning,nyhetens behag, tycka som alla andra, placebo osv på hyllan......om man då vid ett sådant test verkligen hör några skillnader dvs.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-24 10:09

Här är ett test som jag inte gjort, men som den hugade kan testa:
-Ladda ned VB HiFi Cable https://vb-audio.com/Cable/#DownloadASIOBridge
-"Spela in" den digitala strömmen genom att loopa från Roon eller Audirvana till DAW, med samma format som spelarens output. Bör ge en bit perfekt kopia.
-Gör detta med Tidal och Qobus och analysera med Delta Wave.

Upprepa genom att spela in stream från respektive klienter/appar. Skillnad?

Detta skiljer sig lite från hur jag gjort innan, då jag rippat den rena streamen direkt från respektive tjänst, dvs innan den gått genom Tidal-/Qobus klient.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-24 10:58

Jag spelade in utsignalen från mitt försteg med min digitalinspelare. Det som kommer ut blir så här i MasVis:

Tidal vs. Qobuz analogt utgång försteg.jpg
Tidal vs. Qobuz analogt utgång försteg.jpg (528.7 KiB) Visad 3294 gånger

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2021-05-24 14:10

Roger har du valt det stycket för att du tycker det låter lika eller olika eller bara random för test?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-24 14:30

Det är i första hand valt för att jag antar att det endast finns en utgåva. Det låter lika hemma hos mig oavsett om det är CD, Tidal eller Qobuz. Belker har visat att Tidal och Qobuz är identiska med CDn. Om det hos andra finns skillnader verkar det bero på annat än streaming kontra CD-avspelning.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 14:42

RogerGustavsson skrev:Det är i första hand valt för att jag antar att det endast finns en utgåva. Det låter lika hemma hos mig oavsett om det är CD, Tidal eller Qobuz. Belker har visat att Tidal och Qobuz är identiska med CDn. Om det hos andra finns skillnader verkar det bero på annat än streaming kontra CD-avspelning.

Nja, Belker har visat att Qobuz, Spotify HiFi och CD mäter lika, det som fortfarande saknas är hur Tidal mäter mot dessa. Därav mitt förslag att någon lånar ut sin inloggning till Belker så att vi även får det bekräftat.

Har du någon rimlig förklaring till varför det i basområdet vid 35 Hz skiljer 5-6 dB mellan Tidal och Qobuz i de filer du tillhandahöll Belker, du spelade väl in dem på samma sätt?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-24 14:56

Tidal har mätt lika i tidigare test.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 15:08

Belker skrev:Tidal har mätt lika i tidigare test.

Nu minns jag, men i vilken tråd var det?

Hittade: viewtopic.php?f=9&t=70938&start=150

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2021-05-24 15:45

goat76 skrev:Har du någon rimlig förklaring till varför det i basområdet vid 35 Hz skiljer 5-6 dB mellan Tidal och Qobuz i de filer du tillhandahöll Belker, du spelade väl in dem på samma sätt?

Hur vore det om Du undersökte Din uppspelningskedja istället för att vi repeterar att källorna är bitidentiska? :-)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 15:52

pLudio skrev:
goat76 skrev:Har du någon rimlig förklaring till varför det i basområdet vid 35 Hz skiljer 5-6 dB mellan Tidal och Qobuz i de filer du tillhandahöll Belker, du spelade väl in dem på samma sätt?

Hur vore det om Du undersökte Din uppspelningskedja istället för att vi repeterar att källorna är bitidentiska? :-)

Nu var frågan ställd direkt till Roger varför hans filer INTE är identiska mellan Tidal och Qobuz.

Själv har jag inte längre Tidal, därav blir det svårt att göra några egna undersökningar. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-24 16:57

Menar du att det är skillnad på dessa?

download/file.php?id=32803

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-05-24 17:29

RogerGustavsson skrev:Menar du att det är skillnad på dessa?

download/file.php?id=32803

Nej, jag menar de filerna du lade upp för några dagar sedan.

Om du kör följande filer i MasVis så ser du att att peaken vid 35 Hz är 5-6 dB starkare i filen från Tidal. Var dessa två inspelningarna identiskt gjorda från Tidal och Qobuz?
RogerGustavsson skrev:

Filer finns här:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-24 18:05

De filerna gick genom en dator och spelades in med Total Recorder. Har ingen aning om hur det programmet hämtar signalen. Nu gjorde jag på ett annorlunda sätt och lät min digitalinspelare hämta signalen från förstegets utgång, det är ju det man skickar vidare till slutstegen. Då blev resultatet väldigt likt, identiskt vet jag inte om det går att utröna via MasVis. I vilket fall hör inte jag någon uppenbar skillnad på Tidal, Qobuz eller CD-skivan med just det fonogrammet i min anläggning.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 11:00

Roger, kan du ladda upp de två senaste filerna? Jag provade att överlagra masvisarnas spektrum i Photoshop och de ser lite olika ut. Tidal har liiiiite "loudness" över sig, men upplösningen i bilden är för dålig för att säkert avgöra. Skulle vilja titta på detta i Audition och Delta Wave.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-25 11:24

Kan jag väl göra men de filerna har alltså tagit en tur genom min anläggning från resp. tjänsts Windows app. Det är USB mellan PC och DAC, WASAPI Exklusive Mode, signalen tappad från förstegets analoga utgång in i en Edirol R-44 med dess AD (blev visst 24/44.1k där men omvandlat till 16/44.1k efteråt). Tidal och Qobuz har lite olika volymregleringsfunktioner men allt ställt på max för samma nivå.

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... g%20ut.wav
http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... g%20ut.wav

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 11:32

Uppfattat! Det kan ändå vara kul att se vad som händer (eller inte) med en sådan resa.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-25 11:34

Självklart även den innehåller en extra AD.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 16:12

Trots att dessa filer alltså manglats genom sina respektive appar, Windows, DAC, ADC, kablar och internet, så är skillnaden nästan obefintlig. Lite brus uppe mot högre frekvenser är oundvikligt, men annars samma spektrum. Jag påstår inte att dessa låter lika (jag har inte lyssnat), men mätmässigt är det väldigt lika och jag tror vi än en gång kan konstatera att Tidal och Qobuz levererar samma data.
Analog Tidal vs Qobuz.png
Analog Tidal vs Qobuz.png (133 KiB) Visad 3795 gånger

Här är motsvarande delta för Qobuz direktrip mot Qobuz analogrip (samma fil som ovan). Man kan se att den analoga ligger drygt 1 dB lägre i nivå, i övrigt respektabelt lika, med tanke på vad den analoga varit med om!
Qobuz direktrip vs Analog  Qobuz.png
Qobuz direktrip vs Analog Qobuz.png (137.62 KiB) Visad 3795 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 16:18

Hoppsan, den digitala filen i förra inlägget råkande vara Rogers CD-rip. Men det gör inget för den är bitidentisk med Qobuz direktrip:
Bilagor
Qobuz vs CD.png
Qobuz vs CD.png (113.21 KiB) Visad 3792 gånger

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-25 16:38

Belker skrev:Man kan se att den analoga ligger drygt 1 dB lägre i nivå, i övrigt respektabelt lika, med tanke på vad den analoga varit med om!

Det beror förstås på att jag lagt inspelningsnivån en bit under 0dBFS i min digitalinspelare. Det blev faktiskt exakt samma nivå för Tidal och Qobuz för den där resan. Jag har ju tidigare gjort liknande jämförelse mellan olika "transportsätt" från TIdal, USB vs. Chromecast och iPad+Airport Express och CD-spelaren. Den här, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... reedom.wav

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-25 16:41

Självklart, det var ingen kritik.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2021-05-26 07:34

Belker skrev:Trots att dessa filer alltså manglats genom sina respektive appar, Windows, DAC, ADC, kablar och internet, så är skillnaden nästan obefintlig. Lite brus uppe mot högre frekvenser är oundvikligt, men annars samma spektrum. Jag påstår inte att dessa låter lika (jag har inte lyssnat), men mätmässigt är det väldigt lika och jag tror vi än en gång kan konstatera att Tidal och Qobuz levererar samma data.
Analog Tidal vs Qobuz.png

Här är motsvarande delta för Qobuz direktrip mot Qobuz analogrip (samma fil som ovan). Man kan se att den analoga ligger drygt 1 dB lägre i nivå, i övrigt respektabelt lika, med tanke på vad den analoga varit med om!
Qobuz direktrip vs Analog Qobuz.png

Liten skillnad? Såvida musiken inte är bandbegränsad till <3 kHz så är det tämligen mycket brus.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-05-26 08:07

Ja precis. Skillnaden mellan analog Tidal och analog Qobus är endast brus pga inspelningsmetoden. Inte särskilt mycket brus heller upp till 14-15 kHz (se andra grafen), skulle jag säga. Skalan är +-2dB på Y.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-26 08:12

Vad har era mätningar med streamingtjänsternas framtid att göra?

Jag tycker det är intressant att ta del av era mätningar men fixa en ny tråd om det. Tycker det är synd om något så pass intressant missas av läsare bara för att det är inbakat i en tråd som inte handlar om det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-05-26 08:31

Tråden fick rätt snabbt fokus på den ljudkvalitet de olika tjänsterna bjuder på. Några tycker de låter olika med samma fonogram, därav "urspårningen". Inte otroligt då vi är ett audioforum.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-26 08:39

Det är inte urspårningen i sig som jag opponerar mig emot. Tvärt om det är intressant :) Det är bara synd att det finns de som missar det som framkommer i och med att det ligger i en tråd vars ämne , sett till rubrik i tråden, inte handlar om just det. Det är ju bara två tre klick bort, ny tråd och så vips är det fixat.. :) Tycker jag i alla fall.

I och för sig så den ljudmässiga kvalitén för respektive leverantör har ju med framtiden av desamma att göra. Kommer Spotify , OM de höjer månadsavgiften för premiumabonnemang i och med Spotify HiFi kunna behålla OCH locka till sig nya kunder ? Det kan man verkligen undra över. Hur mycket kan de tänkas höja avgiften? Det där verkar ju Spotify själva inte riktigt klara över hur de ska göra. Tro tusan det när det händer så mycket nu på marknaden. Förändringar för Apple, Amazon Music osv..

Dessa lär säkerligen hitta på något nu:
viewtopic.php?f=9&t=72104

Den leverantören verkar dock intresset, i alla fall på detta forum , vara noll och intet. Det står väl mellan Spotify , Amazon och Apple. Tidal och Qobuz hur stor marknadsandel har de? Är inte de ganska små aktörer?

Jag gissar på..två olika val av premium för Spotify . Premium och typ Premium Hifi. Premium Hifi 30% dyrare än Premium. I Premium HiFi kommer det ges mer möjligheter att på ett smidigt sätt integrera med externa parter och få till en bra, även för audiofiler, hifi- lösning.

Vi får väl se vad som händer framöver. :)

Edit, eller har Spotify höjt avgiften? Jag är urusel på att ha koll på sådant. Möjligt att de gjort det. Inget jag koll på.
Senast redigerad av Baffel 2021-05-26 09:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-26 09:17

Pris Spotify Premium just nu . Har detta pris ändrats på senare tid?

shot_2021-05-26_09-15-48.png
shot_2021-05-26_09-15-48.png (208.65 KiB) Visad 3691 gånger

https://www.spotify.com/se/premium/

Vad är nu detta, såg det just nu...
shot_2021-05-26_09-19-58.png
shot_2021-05-26_09-19-58.png (286.77 KiB) Visad 3687 gånger

Något om meditation via Spotify. Jaha, ser man på. Fullständigt meningslöst. Fast visst meditation är väl bra så det har väl antagligen sin mening eftersom Spotify erbjuder den tjänsten.

https://www.spotify.com/uk/headspace/

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 07:50

Här är vad Spotify satsar på nu framöver :

Storytel Audiobooks Will Be Available on Spotify Later This Year

“It is Spotify’s goal to be the singular platform for all audio: music, podcasts, live conversations, and now via this partnership, audiobooks,” said Courtney Holt, Global Head of Studios, Spotify. “By utilizing the Spotify Open Access Platform, Storytel will be able to deliver its premium audiobooks offering using Spotify’s best-in-class platform, all while retaining direct control over their relationship to their audience.”

http://pr-newsroom-wp.appspot.com/2021- ... this-year/

Sen lite mer information från Spotifys sida ang att underlätta för synskadade bl.a:

https://newsroom.spotify.com/2021-05-18 ... ssibility/

Tja, det där med en plattform för allt. Kanske inte är så dumt att satsa på.

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 08:03

Vad händer mer ? Jo angående Deezer HiFi.

Deezer expands its subscription offering with new Family HiFi tier
By Mary Stone 2 months ago

Share your love of lossless

If you’re already a Deezer HiFi user, you can upgrade to Family HiFi immediately and get up to six individual, password-protected profiles for £19.99/$19.99 a month (the service isn't rolling out to Australia just yet) - that's an increase of £5/$5 over a regular HiFi subscription. New subscribers will get the opportunity to open a Family HiFi account for the same price later in the year.

A single Deezer HiFi account currently costs £14.99/$14.99 per month for which users can listen to 70 million tracks in 16-bit, 1411kbps CD-quality across several devices, including iOS, Android, desktop, plus various other audio products, from multi-room speakers to AV receivers. The top-level service also allows access to the 360 by Deezer app that allows you to experience tracks encoded in 360 Reality Audio, Sony's immersive audio format.

Those who upgrade to FamilyHiFi will also get the benefit of parental controls, dedicated customer service for HiFi users, and a specially curated Family Mix, so you might want to vet the tastes of your relatives before sharing.

The announcement brings Deezer in line with its streaming rivals in offering a multi-user CD-quality tier with Amazon Music HD (£19.99/$19.99), Tidal (£29.99/$29.99), and Qobuz (£24.99/$24.99) already offering the option to add up to 6 users to their top tiers, although Deezer still doesn't have the option of hi-res audio.

https://www.whathifi.com/news/deezer-ex ... -hifi-tier

Så det rör ju på sig , om man säger så. :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 08:15

Vänta det ovan om Deezer var ju för två månader sedan. Nu.

Deezer review
With 360 Reality Audio and a price cut, is Deezer now the number one choice? Tested at £9.99 / $9.99 / AU$11.99

Now here we are in 2021 and 16-bit/44.1kHz FLAC files (ie. CD quality) is still the pinnacle of Deezer's HiFi offering. It is a step up from the 128kbps MP3 files of "standard streaming services", but those are now few and far between. As both Apple (with Apple Music Lossless) and Spotify (with Spotify HiFi) become embroiled in a hi-res music war and Amazon Music quietly drops its premium tier by £5 per month to £7.99 for Prime Members, where does that leave Deezer?

https://www.whathifi.com/deezer/review

Deezer får väl då vässa ljudkvalitén. :) Det kommer säkert förändringar framöver. Händer mycket på streamingmarknaden just nu.

Bra uttryck hi-res music war :mrgreen: På 70-talet var det receiverkriget när de blev alltmer kraftfulla. 80-talet distkriget när det tävlades om att förstärkarna hade så låg sådan ( troligtvis mätt under , för förstärkarna, mest gynnsamma, förhållanden). Efter det blev det väl mycket IT på 90-talet och framåt men nu händer det ju lite på ljudfronten igen. :)

Kul att se att detta med ljud och HiFi, vettigt ljud, inte är helt dött för den stora breda massan. Utvecklingen som skett det senaste halvåret, typ, hade jag inte kunnat gissa på. Mycket oväntat, men såklart kul.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2021-05-27 08:30

Baffel skrev:Pris Spotify Premium just nu . Har detta pris ändrats på senare tid?

shot_2021-05-26_09-15-48.png

https://www.spotify.com/se/premium/

Vad är nu detta, såg det just nu...
shot_2021-05-26_09-19-58.png

Något om meditation via Spotify. Jaha, ser man på. Fullständigt meningslöst. Fast visst meditation är väl bra så det har väl antagligen sin mening eftersom Spotify erbjuder den tjänsten.

https://www.spotify.com/uk/headspace/

Är det inte märkligt att påstå att det är "på köpet" när det kostar 50 spänn extra?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-05-27 08:49

Jo, det var det ju. Ska jag vara ärlig så just det med meditation och Spotify är inget jag undersökt. Det är väl bara att ta fram någon meditativ musiklista och sätta sig i lotus- ställning och tugga något mantra, kraftord.Krama sitt kraftdjur? Hur man nu gör.Vet jag icket.

Jag mediterar med div Hårdrock. :mrgreen:

I vilket fall OM nu detta hi-res music war inte bara är en gimmick från streamingleverantörerna utan att den stora breda massan nu börjar bli intresserade av bra ljud/ HiFi så lär det ju verkligen hända saker framöver. Tänk på alla tillverkare av HiFi- produkter som då kommer vädra morgonluft och skapa smidiga vettiga lösningar för att kunna ta del av den ökade efterfrågan. Det gällande både hård - och mjukvara. Den stora massan, OM nu intresse för bra ljud verkligen ökat ( ytterst tveksam till det) är ju inte ett skit intresserade av div speciallösningar inkopplade hit och dit, med integrationsproblem ( utmaningar) som följd. Just det som det pysslas så mycket på ett entusiastforum , som detta.

Lite spekulationer. Vi får väl se vad som händer framöver. :D

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2021-06-09 07:07

Nu har Apple lossless kommit . Det kostar 99:- månaden.
Förlustfritt och högupplöst. Upp till 24 bit 192 kHz.
All info här :

https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Billigaste alternativet att lyssna om man måste köpa en ny Apple pryl är nog en ny Apple TV 5 för 2000:- .
Då tar man ut signalen från hdmi till en dac.

Har man en nyare iPad eller iPhone eller Mac går det naturligtvis redan bra.
Från en nyare iPad eller iPhone kan man ta ut högupplöst signal 24 bit 192 kHz via den digitala lightning kontakten till en dac.

Det verkar som att Apple nu konkurerar med streamer-marknaden på hårdvarusidan. :)
Nu kan man lika gärna köpa en Apple TV som en rasberry pi med HAT.

Kommer ni fortsätta med TIDAL och Quobus för dubbla avgiften ?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-09 07:32

Tangband skrev:Nu har Apple lossless kommit . Det kostar 99:- månaden.
Förlustfritt och högupplöst.
All info här :

https://support.apple.com/sv-se/HT212183

Billigaste alternativet att lyssna om man måste köpa en ny Apple pryl är nog en ny Apple TV 5 för 2000:- .
Då tar man ut signalen från hdmi till en dac.

Har man en nyare iPad eller iPhone eller Mac går det naturligtvis redan bra.

Kommer ni fortsätta med TIDAL och Quobus för dubbla avgiften ?

Jag kommer naturligtvis fortsätta med Qobuz för 149,90 kr per månad (betalat årsavgift), och kommer inte sälja min Linn Akurate DSM till förmån för en Apple TV. :lol:

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-06-09 07:46

Jag tänker fortsätta med Tidal, det börjar bli samma hysteri med musiktjänsterna som
med telefon, tv o bredbandsabonnemang,
Och jag gillar det inte.
Vill du fortsätta med en sämre tjänst Sammel?
So what det kanske jag vill :)

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2021-06-09 08:50

Testar Apple Music nu och både CarPlay och AirPlay (Hegel H90) låter trevligt. Testade förra veckan då det inte var lossless men det var inte lika kul.

Kanske dags att stoppa Squeezeboxen i lådan efter typ 15 år och byta till från Spotify familj till Apple music familj?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2021-06-09 09:27

sammel skrev:Jag tänker fortsätta med Tidal, det börjar bli samma hysteri med musiktjänsterna som
Och jag gillar det inte.

Fast fördelen är ju att musiktjänsterna nu i samband med hi-res music war kämpar om kunderna. De måste ju då olika sätt vässa sig och bli mer attraktiva än konkurrenterna. Även om du inte byter från Tidal så kan det ändå gynna dig indirekt i och med att Tidal säkert kommer vässa till något.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2021-06-09 11:14

Det har du rätt i Baffel.
Så jag väntar tills dom vässat färdigt
Gillar inte att hålla på och byta hela tiden.
Får duga med Tidal så länge :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-09 14:23

Jag har ju Spotify Premium, Tidal Hifi och Qobuz. Eftersom utbudet skiljer sig lite åt blir det en blandning av Tidal och Qobuz sedan en tid tillbaka.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-09 14:35

RogerGustavsson skrev:Jag har ju Spotify Premium, Tidal Hifi och Qobuz. Eftersom utbudet skiljer sig lite åt blir det en blandning av Tidal och Qobuz sedan en tid tillbaka.

Varför inte välja en och köpa de album du saknar?

För mig är streamingtjänsterna ett riktigt bra komplement till mitt egna musikbibliotek, jag är inte speciellt orolig för att något specifikt album skulle saknas, då köper jag bara det.

Det mesta finns dock och alla de där andra miljoner låtarna jag uppskattar att jag får tillgång till utan att jag för den delen bryr mig så mycket om att jag behöver ägo dom. Kul att ibland lyssna på någon jazzskiva men det hör inte till något jag saknar i min egna skivsamling.

Min huvudsakliga musiksmak är ofta lite udda små band som inte alltid finns hos streamingtjänsterna, dessa köper jag på Bandcamp. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2021-06-09 15:18

De album jag saknar behöver inte nödvändigtvis finnas att köpa någonstans. Jag har köpt en del för länge sedan utgångna album, det krävs letande i en del fall. En del svenska album har heller inte getts ut på CD men finns på en del strömmande tjänster.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-06-09 15:40

sammel skrev:Jag tänker fortsätta med Tidal, det börjar bli samma hysteri med musiktjänsterna som
Och jag gillar det inte.

Det värsta med Tidal (och förmodligen hela högen streamingtjänster) är att de fullständigt skiter i både support
och "bakåtkompatibilitet". Även för kunder som varit med kontinuerligt sedan Wimp-tiden.
Det är sällan tjänsterna fungerar om du inte har senaste operativsystem installerat.
Och långa ordväxlingar med "support", leder till exakt ingenting.

Desktopklienten dog för mig för flera år sedan, och nu även webbvarianten.
Jag kan alltså inte använda tjänsten alls via min dator. Men är BEROENDE av en strömningstjänst för arbetet.
Så idag måste jag casta via telefonen, för att få det att fungera.
Får eksem varje gång jag tvingas betala för en urusel tjänst.

Det här är iofs legio inom övervägande delen av datorvärldshelvetet.
Och borde lagstiftas bort, likt vitvarureparationskravet från EU.

Som det är idag är det fullt jämförbart med att köpa en ny bil.
Efter ett år så byts bränslet ut på alla mackar, så bilen inte längre går att köra.
Sen byts det om och om igen vartannat år. Och för varje gång måste du köpa en ny bil för att kunna köra.
Skulle någon acceptera något sådant?

Men inom datorvärlden står vi snälla och korkade med mössan i hand.
Tack snälla för att jag får slänga fullt fungerande, men inkompatibel hårdvara för tiotusentals kronor.
(och tredjepartarna gråter hela vägen till banken)

Skulle verkligen behövas någon slags samlad aktion mot detta resursslöserivansinne.

Grrr...

Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-06-09 15:45

Ogjort, hur kan det komma sig att den webbaserade varianten inte längre fungerar, kör du något gammalt Windows som inte stödjer de senaste webläsarna?

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2021-06-09 16:10

goat76 skrev:Ogjort, hur kan det komma sig att den webbaserade varianten inte längre fungerar, kör du något gammalt Windows som inte stödjer de senaste webläsarna?

Nej jag kör Firefox på Mac, eftersom de här "öppenkodscommunitymanickerna" är de enda som
ägnar sig åt medveten bakåtkompatibilitet. De har användarna i fokus eftersom det är "användare"
som utvecklar programvaran, så att säga.
(Safari och Chrome går nu inte att köra alls)

Men....

Så kommer då Google fram till att deras "upphovsskyddsplugin" Widevine bör sluta fungera för alla "stofiler" därute.
Och därmed går inte heller webbgränssnitt som t.ex. Tidals att använda.

Fast där var problem redan tidigare eftersom det plötsligt blev så att kontinuerliga spår på Tidal, med spårindelning
inte gick att spela utan avbrott vid varje spårbyte. Vilket då support negligerade totalt.

Känner mig ständigt idiotisk som tvingas acceptera att betala för varor och tjänster som INTE fungerar.
Det kan liksom inte finnas utanför datorvärlden. Ingen skulle betala för sådant.
Det är som om vi ser på datorbaserade produkter som något helt annat än vitkål, motorcyklar eller tandläkarbesök.
Vi köper gladeligen avancerad elektronik som vi VET kommer tappa funktionen inom ett halvår till tre år max,
och som inte går att "reparera".

"Va, har du punka på motorhojen. Aaaa vettu de e ba å tjacka en ny. Nya däck som passar tillverkas inte numera.
Å förresten har alla mackar bytt luftaggregaten till nya ventiler, så det går ändå inte att pumpa sånadär gamla"

Häpp!
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2021-06-10 23:03

Får mig att tänka på Handelsbanken som kräver att jag köper en ny dator!

PS. Nu löste jag ju det, tog sin tid... men helt ok är det ju inte. För när jag väl måste använda skiten, så kan det ta en timme! För uppdateringar och så... japp, borde va förbjudet med sådan teknikskit!

//Michael

Återgå till Generellt om hifi