Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Violin-forten en masse är enligt min erfarenhet något av det svåraste att få till på ett upplöst och texturerat sätt.
Egentligen handlar det om alla möjliga starka orkesterpassager med diverse instrument, som drar på i höga oktaver, exempelvis bleckblås som "tutar på som fasen".
Utan att i nuläget gå in på vad jag har gjort eller införskaffat nu senast, så kan jag berätta att någonting påtagligt tycks ha hänt.
Istället för ett - i mitt tycke - allt för stor grad sammanblandat resultat-ljud så hör jag nu något påtagligt annat. Det är självklart fortfarande inte jättebra ur ett verklighets-likhets-perspektiv, men rejält bättre.
Återkommer efter att jag kommit på ytterligare "svåra partier" som skall åter-lyssnas.
...
Återkommer redan nu:
"Sameness" överlag verkar ha påverkats negativt. Det vill säga skillnaden i både klang och dimensionalitet (framförallt djupillusionen) mellan olika inspelningar har blivit påtagligt påtaglig.
Strmbrg skrev:Nja, det är lite lustigt om METODEN väcker större intresse än RESULTATET. Men så tycks det vara rätt ofta.
AndersP skrev:Jag tycker att brötiga mängder fioler låter just brötigt även i verkligheten. Men jag kan ju ha fel på öronen....
AndersP skrev:Jag tycker att brötiga mängder fioler låter just brötigt även i verkligheten. Men jag kan ju ha fel på öronen....
Harryup skrev:Intressant, just en påtaglig ljushet och tydlighet i hifi-diskanten går förlorad om man är i konserthuset normalt. Brukar finnas en tendens till ökad gällhet vid ljusa forten i många anläggningar.
hifikg skrev:Ge oss ett exempel på musik som låter bättre.
hifikg skrev:Ge oss ett exempel på musik som låter bättre.
jockewe skrev:Konstigt kanske med ett inlägg "från den andra sidan" men jag skriver lite ändå![]()
Min faster som var en fin pianist talade alltid om att i Chopin när man spelar oktaver i högerhanden så var den övre tonen som ett ljus (corona) över huvudtonen, enligt henne så var tricket att spela den övre med ett ännu styvare finger än vanligt för Chopin.
Anyway, i de flesta orkestrar så används "tumregeln" att den övre oktaven i t.ex en melodi ska spelas svagare och mjukare än den undre klingar. OM inte musiken som ofta i t.ex just Sibelius antyder ett "Nordiskt ljus" då man kanske spelar även den övre med mer projektion. Annan musik ska vara skärande och då pressar vi på en hel del medan ett annat verk kanske har ljuvare intentioner i tolkningsfönstret och vi försöker att bara lägga ett mjukt skimmer över helheten.
Så ibland/ofta drabbas vi av skitdirigenter som har den moderna elefantiasissjukan och ENDAST är intresserade av extra allt hela tiden och har som enda krav att vi ska försöka göra oss hörda till vilket pris som helst genom kakafonin. Så ibland sitter en hel 1a violin stämma med ca 90% av musikerna med 12dB öronproppar. Samma verk med en annan dirigent så har kanske 2 musiker proppar av sina personliga skäl. Med propparna i så finns det inte någon möjlighet alls att producera ett behagligt högfrekvent ljud, vi kan höra intonationen hyfsat i bästa fall och allt annat är bara att glömma.
Så blir vi inspelade och producent och ljudingenjör sätter sin helt egna prägel på det vi gör på scenen.
Vilken inspelning visar vad egentligen? Jag kan bara säga att ibland blir man positivt överaskad och ibland negativt men aldrig har jag hört en inspelning som låter som det kändes i konsertlokalen, däremot en del som låter betydligt bättre på alla sätt. (även inspelade konserter som jag bevistat i Berlinfilharmonin låter ännu bättre på media men upplevelsen kan ju inte jämföras med att se denna magiska orkester spela samtidigt som man hör minsta lilla detalj från publikplats.
/J
hifikg skrev:jockewe skrev:Konstigt kanske med ett inlägg "från den andra sidan" men jag skriver lite ändå![]()
Min faster som var en fin pianist talade alltid om att i Chopin när man spelar oktaver i högerhanden så var den övre tonen som ett ljus (corona) över huvudtonen, enligt henne så var tricket att spela den övre med ett ännu styvare finger än vanligt för Chopin.
Anyway, i de flesta orkestrar så används "tumregeln" att den övre oktaven i t.ex en melodi ska spelas svagare och mjukare än den undre klingar. OM inte musiken som ofta i t.ex just Sibelius antyder ett "Nordiskt ljus" då man kanske spelar även den övre med mer projektion. Annan musik ska vara skärande och då pressar vi på en hel del medan ett annat verk kanske har ljuvare intentioner i tolkningsfönstret och vi försöker att bara lägga ett mjukt skimmer över helheten.
Så ibland/ofta drabbas vi av skitdirigenter som har den moderna elefantiasissjukan och ENDAST är intresserade av extra allt hela tiden och har som enda krav att vi ska försöka göra oss hörda till vilket pris som helst genom kakafonin. Så ibland sitter en hel 1a violin stämma med ca 90% av musikerna med 12dB öronproppar. Samma verk med en annan dirigent så har kanske 2 musiker proppar av sina personliga skäl. Med propparna i så finns det inte någon möjlighet alls att producera ett behagligt högfrekvent ljud, vi kan höra intonationen hyfsat i bästa fall och allt annat är bara att glömma.
Så blir vi inspelade och producent och ljudingenjör sätter sin helt egna prägel på det vi gör på scenen.
Vilken inspelning visar vad egentligen? Jag kan bara säga att ibland blir man positivt överaskad och ibland negativt men aldrig har jag hört en inspelning som låter som det kändes i konsertlokalen, däremot en del som låter betydligt bättre på alla sätt. (även inspelade konserter som jag bevistat i Berlinfilharmonin låter ännu bättre på media men upplevelsen kan ju inte jämföras med att se denna magiska orkester spela samtidigt som man hör minsta lilla detalj från publikplats.
/J
Tack för en trevlig betraktelse! Blir riktigt sugen på att avsätta tid för en skön symfoni i helgen. Kanske Sibbes två kan vara något, det blir lätt något av Ludde för mig annars.
Calleberg skrev:Behöver jag ställa frågan eller kan du lista ut vad den är och svara ändå?
Calleberg skrev:Testat blinDt?
Strmbrg skrev:Ur ett rationellt perspektiv inte värt pengarna.
Calleberg skrev:Ok, då får jag väl säga; Vad roligt att du upplever en förbättring.![]()
Och vad uppfriskande att du ändå skrev dessa rader:Strmbrg skrev:Ur ett rationellt perspektiv inte värt pengarna.
Ingen ironi nu heller, bara ett för mig nytt förhållningssätt till placebo, som faktiskt har premiär här och nu i din tråd.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Ok, då får jag väl säga; Vad roligt att du upplever en förbättring.![]()
Och vad uppfriskande att du ändå skrev dessa rader:Strmbrg skrev:Ur ett rationellt perspektiv inte värt pengarna.
Ingen ironi nu heller, bara ett för mig nytt förhållningssätt till placebo, som faktiskt har premiär här och nu i din tråd.
Är osäker på hur du menar här också.
Varför är det ett förhållande till placebo? Det kan självklart vara placebo, men det måste inte vara placebo.
jockewe skrev:Placebo .. Det är väl en reell effekt oavsett rationellt tänkande?
Calleberg skrev:Ok, då får jag väl säga; Vad roligt att du upplever en förbättring.![]()
Calleberg skrev:jockewe skrev:Placebo .. Det är väl en reell effekt oavsett rationellt tänkande?
Ja, mycket. mer än de flesta verkar förstå.
Men i hifisammanhang (och säkert även andra) verkar den tillslut vara övergående, vilket leder till en jakt på nya tweaks och apparater, och tillslut sitter vi här med en hel industri som livnär sig på ormolja och pseudovetenskap
I den där underbara facebookgruppen "god ton" är det stundtals riktigt frikyrklig stämning när någon funnit nytt audionirvana genom ett kabelbyte till något dyrare. Jag tolkar det som ett undermedvetet sätt att hålla liv i illusionen, förståeligt eftersom för en del är fallhöjden stor.
Strmbrg skrev:AndersP skrev:Jag tycker att brötiga mängder fioler låter just brötigt även i verkligheten. Men jag kan ju ha fel på öronen....
Jorå, "brötigt" kan det låta, men inte alls sådär så att gällheten försämrar texturen, som det lätt blir med den märkliga mikrofonplaceringsstandard som råder.
Det blir en detalj-förstörande tonkurve-artefakt som tydligen riktigt fin detaljupplösning hos anläggningen i viss mån kan kompensera för.
sprudel skrev:Hur vanligt är det att du själv utför blindtester med precision i din egen anläggning?
hcl skrev:Calleberg skrev:jockewe skrev:Placebo .. Det är väl en reell effekt oavsett rationellt tänkande?
Ja, mycket. mer än de flesta verkar förstå.
Men i hifisammanhang (och säkert även andra) verkar den tillslut vara övergående, vilket leder till en jakt på nya tweaks och apparater, och tillslut sitter vi här med en hel industri som livnär sig på ormolja och pseudovetenskap
I den där underbara facebookgruppen "god ton" är det stundtals riktigt frikyrklig stämning när någon funnit nytt audionirvana genom ett kabelbyte till något dyrare. Jag tolkar det som ett undermedvetet sätt att hålla liv i illusionen, förståeligt eftersom för en del är fallhöjden stor.
Notera gärna att kablar mycket väl kan påverka ljudande resultat i en anläggning. Jag har testat en hel del för att finna bra kablar för inspelning och kan konstatera att en majoritet av de kablar jag testat endast skiljer marginellt, men att några få framstt som klart bättre. Just att majoriteten är ungefär lika ”dåliga” kan förmodligen lätt förväxlas med att det inte skiljer mellan kablar ö.h.t.? Det gäller att råka stöta på de bra kablarna helt enkelt. Dessvärre är pris inte någon speciellt pricksäker indikator även om de bästa av de bra kablarna otvetydigt är dyrare än de mindre bra.
Calleberg skrev:…Och det är väl det som är mitt största problem med dyr-kablar, att det alltid är en sällsynt dålig ekonomisk prioritering.
Ibland nästan i klass med att tända brasan med tusenlappar.
Harryup skrev:Jag ser inte att man kan kräva en blindtest av en enskild medlems upplevelser när han t.o.m. skriver att det inte ens är säkert att det är någon skillnad.
Calleberg skrev:Assumption is the mother of All fuckups
hcl skrev:...Just att majoriteten är ungefär lika ”dåliga” kan förmodligen lätt förväxlas med att det inte skiljer mellan kablar ö.h.t.? Det gäller att råka stöta på de bra kablarna helt enkelt. Dessvärre är pris inte någon speciellt pricksäker indikator även om de bästa av de bra kablarna otvetydigt är dyrare än de mindre bra.
goat76 skrev:Strmbrg skrev:AndersP skrev:Jag tycker att brötiga mängder fioler låter just brötigt även i verkligheten. Men jag kan ju ha fel på öronen....
Jorå, "brötigt" kan det låta, men inte alls sådär så att gällheten försämrar texturen, som det lätt blir med den märkliga mikrofonplaceringsstandard som råder.
Det blir en detalj-förstörande tonkurve-artefakt som tydligen riktigt fin detaljupplösning hos anläggningen i viss mån kan kompensera för.
Nu vet jag inte om jag missförstår det du skriver, men jag vill absolut inte att min ljudanläggning ”kompenserar” och lägger till en ökad detaljupplösning likt inställningarna för skärpa på en TV-skärm, en upplösning som annars inte finns med på själva inspelningen. Om upplösningen råkar saknas och inte lyckats fångas på inspelningen så är naturligtvis synd, men i de fallen där upplösningen faktiskt finns med så kommer det oundvikligen uppstå en artificiell skärpa som riskerar att få det att låta onaturligt detaljrikt.
Vad menar du med ”kompensera”?
Jag tycker dock inte att det brukar saknas upplösning och detaljer i inspelningar, ofta är det nog snarare tvärtom med en ökad renhet och detaljrikedom jämfört med en live-ljudhändelse.
RogerGustavsson skrev:Att mikrofonerna sitter där en bit upp är väl inte riktigt samma sak som att du skulle ha din skalle där vid lyssning? Det nog snarare ett sätt att balansera klangen från orkestern. Var skulle du vilja ha mikrofonerna?
RogerGustavsson skrev:Att mikrofonerna sitter där en bit upp är väl inte riktigt samma sak som att du skulle ha din skalle där vid lyssning? Det nog snarare ett sätt att balansera klangen från orkestern. Var skulle du vilja ha mikrofonerna?
Strmbrg skrev:RogerGustavsson skrev:Att mikrofonerna sitter där en bit upp är väl inte riktigt samma sak som att du skulle ha din skalle där vid lyssning? Det nog snarare ett sätt att balansera klangen från orkestern. Var skulle du vilja ha mikrofonerna?
Jag vet inte var jag vill ha mikrofonerna. Det väsentliga - för mig som lyssnar på resultatet - är inte var de befinner sig. Det väsentliga är att fiolerna inte låter onaturligt gälla.
Placeringen är en metod. Metoden behöver egentligen bara inspelningsfolket fundera över. Klangen är ett resultat. Resultatet är det väsentliga för mig, som bara ska lyssna på musiken.
goat76 skrev:
Det var väl ändå metoden du hade åsikter om när du talade om mikrofonernas placeringar?
Nattlorden skrev:IÖ har berättat en Stig-historia om just violiners uppåtriktade klang, så det är väl det vi talar om här?
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1280754#p1280754
goat76 skrev:Inspelningsteknikerna för klassisk musik måste vara otroligt traditionsbundna som fortsätter spela in med en metod som inte ger ett önskvärt resultat, lustigt.
I-or skrev:Som skrivet var, inget fel på principen, bara på utförandet.
Strmbrg skrev:Telarc och RR må vara bra rent tekniskt. Men jag upplever dem inte sålunda.
Lite för mycket av ”imponator-stuk”, i brist på bättre uttryck.
Strmbrg skrev:Eftersom jag är inne på Tjajkovski-symfonier för närvarande så valde jag denna RR.
Inget djup, ingen luft. Blåset i början låter som att det är helt nära bakom höger högtalare. Jättemärkligt. Iddes inte utvärdera den vidare.
...
Det var så illa att jag snabbt bytte till en favorit på Chandos istället.
...
dewpo skrev:Strmbrg skrev:Eftersom jag är inne på Tjajkovski-symfonier för närvarande så valde jag denna RR.
Inget djup, ingen luft. Blåset i början låter som att det är helt nära bakom höger högtalare. Jättemärkligt. Iddes inte utvärdera den vidare.
...
Det var så illa att jag snabbt bytte till en favorit på Chandos istället.
...
Den första kommer som förslag när man söker Tchaikovski![]()
Andra förslaget var riktigt svår att hittaMen med lite sök trix gick den att hitta
![]()
Jag kan nog hålla med om att din favorit låter luftigare![]()
Är här någon som vet hur man skall söka för att finna godbitar i det astronomiskt stora biblioteken från streamingtjänsterna? Det som rekommenderas oss verkar ju vara riktigt dåligt valt
Morello skrev:Chiller är ett kalasalbum av riktigt hög ljudteknisk standard.
Håller för övrigt med Isidor angående Telarcs brist på diskant - det låter inte helt sällan lite beslöjat av den anledningen.
I-or skrev:Nja, det saknas verkligen en aning nivå i toppoktaven på dessa inspelningar, vilket får orkestern att låta som om man befann sig längst bak i konsertlokalen (eller i något fall i foajén). Detta överensstämmer illa med perceptionen av bredd och djup för orkestern, vilka mer pekar på en position betydligt längre fram i lokalen.
MichaelG skrev:Jag är förmodligen inte riktigt lika kräsen avseende ljudkvalitet som exempelvis I-or. Visserligen är det så att när jag reagerar över en riktigt fin inspelning så visar det sig ofta vara från just Telarc. Men jag har (i mitt tycke) kanoninspelningar även från bland andra BIS, Opus3, Decca, EMI, Naxos, Archiv (min senaste favorit - både musikaliskt och ljudmässigt är Beethovens pianokonserter med Robert Levin på autentiska klaver, ackompanjerad av Romantiska revolutionsorkestern under ledning av Gardiner) och till och med Deutsche Grammofon (och då tänker jag särskilt på en inspelning av Peer Gynt som jag fullkomligt älskar även när det gäller ljudkvaliteten). Och många fler. Att flera av nämnda skivbolag har mycket som INTE låter vidare bra hindrar inte från att det finns pärlor.
Ett riktigt roligt exempel på välljud, är en CD jag fick vid något tillfälle. En billighetsskiva med oklar bakgrund. Skivbolaget kallar sig "CD DRIVE" och det är en inspelning av Holst Planeterna, som låter RIKTIGT bra. orkestern är The Royal Philharmonic Orchestra under ledning av Sir Charles Groves - så det är ju inte kattskit. Producent och tekniker är en Brian B. Culverhouse. Men jag har aldrig hört talas om skivmärke CD DRIVE varken förr eller senare.
MichaelG skrev:Jag har en litet rolig Telarc-CD med Holst Planeterna. Den är med Yoel Levi som leder Atlantasymfonikerna. Det roliga är att den är en "surround sound" -CD. Och jag tycker väl inte att den är den mest lyckade inspelning Telarc gjort. Litet vasst här och litet bumligt där. Men när jag sätter min förstärkare i surroundläge, så händer det saker. Ett extremt stort och häftigt ljud med den litet märkliga känslan av att sitta mitt i en symfoniorkester. Jag vet inte hur det går till, för det är ju bara en vanlig CD med tvåkanalsinspelning men det spelas alltså bokstavligen runt omkring mig. Kanske inte det allra mest autentiska jag varit med om - men väldigt kul som omväxling.
I-or skrev:[...]
Ja, som jag är inne på ovan är det egentligen inte bolagen, utan huruvida man har engagerat skickliga ljudtekniker, som avgör inspelningens kvalitet. [...]
sprudel skrev:Eftersom vi tipsar, här kommer två favoriter.
sprudel skrev:Eftersom vi tipsar, här kommer två favoriter.
I-or skrev:
Rachmaninoff-inspelningen är förstås bra, men låter tydligt komprimerad på Spotify, vilket den med största sannolikhet inte är i originalformat.
Strmbrg skrev:Ska spisa den senare.![]()
I vilken form lyssnade du på Chandos-inspelningen?
Morello skrev:Hur är det med "vattenmärkning" - lägger bolagen in någon svag kod innan materialet skickas till lågkvalitetstjänsterna - förlåt, jag menar strömningsbolagen?
I-or skrev:Strmbrg skrev:Ska spisa den senare.![]()
I vilken form lyssnade du på Chandos-inspelningen?
Fel av mig, när jag nu har haft mer tid för en mer noggrann genomlyssning visar det sig att den inte är komprimerad trots allt. Däremot tjocknar klangen, som generellt saknar lite luftighet, ytterligare en del i fortepartierna, vilket ger en något pressad återgivning ibland.
petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
I-or skrev:...
I min professionella gärning ...
petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
Strmbrg skrev:I-or skrev:...
I min professionella gärning ...
Vad jobbar du med mer specifikt än din signatur utvisar?
I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+.
I-or skrev:petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
Det har jag tyvärr glömt efter drygt 30 år och efter krypande i kattvinden och grävande efter CD:n inser jag att jag nog har givit bort den (alla som hör den vill ha den). Det enda jag minns är att albumet gavs ut av Pioneer (Pioneer Electronic Svenska AB), antagligen som ljudkvalitetsdemonstrator. Vi får vidarebefordra frågan till någon vänlig själ på forumet.
Bill50x skrev:I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+.
Du befinner dig på "dö-halvan" alltså
Jag är själv 50+ och även 60+ - hur länge kan man bara addera? De flesta av oss är i alla fall 20+, eller hur?
/ B
I-or skrev:Alldeles lagom gammal, 50+.
petersteindl skrev:I-or skrev:petersteindl skrev:Vem har spelat in Jul Med Adolf Fredrik?
Det har jag tyvärr glömt efter drygt 30 år och efter krypande i kattvinden och grävande efter CD:n inser jag att jag nog har givit bort den (alla som hör den vill ha den). Det enda jag minns är att albumet gavs ut av Pioneer (Pioneer Electronic Svenska AB), antagligen som ljudkvalitetsdemonstrator. Vi får vidarebefordra frågan till någon vänlig själ på forumet.
Ett typfall för Ogjort. Han kanske vet.
Strmbrg skrev:Kan det röra sig om samma fenomen som att en person på plats i en stökig lokal förmår urskilja en persons röst ur "gröten", men en mikrofon inte "förmår" göra något liknande?
I-or skrev:petersteindl skrev:I-or skrev:
Ett typfall för Ogjort. Han kanske vet.
Mitt minne fungerar oftast ganska bra även om det är proppfullt och därför väl långsamt ibland. På något sätt rotade sig hjärnan omedvetet fram under 30 år av bråte i en bakgrundsprocess. Rune Persson (legendarisk ljudtekniker som huvudsakligen sysslade med jazz och populärmusik i Metronomestudion, men som började frilansa på 80-talet) kröp till slut fram ur cellerna...
I-or skrev:Här är en annan favorit ljudkvalitetsmässigt, av någon anledning låter Telarcs inspelningar av lite mindre seriös karaktär ofta bäst i originalskick (jag har förstås ändå ekvaliserat dem allihop, vissa mer och andra mindre - ingenting är perfekt):
Speciellt lite äldre Telarc-inspelningar har en hårsmån hängmatta över klangbalansen och behöver höjas med ca 0,5-2 dB runt 500 Hz - 1 kHz. Det är märkligt hur mycket 1 dB lite mer bredbandigt i mellanregistret påverkar klangen. Många av inspelningarna under den goda tiden saknar en eller ett par dB vid 10-20 kHz, men senare inspelningar saknar inte sällan minst 6 dB vid 20 kHz (om man förutsätter att man lyssnar vid vettiga avstånd från orkestern och inte från foajén).Inte godkänt.
Någon enstaka inspelning är för övrigt märkligt nog närmast helt baslös (Scheherazade med London Symphony Orchestra och Sir Charles Mackerras), helt på tvärs med Telarcs signaturbas ända ned till 20 Hz eller ännu lägre. Jaja, man kan inte lyckas jämt.
eljulio skrev:I-or skrev:Här är en annan favorit ljudkvalitetsmässigt, av någon anledning låter Telarcs inspelningar av lite mindre seriös karaktär ofta bäst i originalskick (jag har förstås ändå ekvaliserat dem allihop, vissa mer och andra mindre - ingenting är perfekt):
Speciellt lite äldre Telarc-inspelningar har en hårsmån hängmatta över klangbalansen och behöver höjas med ca 0,5-2 dB runt 500 Hz - 1 kHz. Det är märkligt hur mycket 1 dB lite mer bredbandigt i mellanregistret påverkar klangen. Många av inspelningarna under den goda tiden saknar en eller ett par dB vid 10-20 kHz, men senare inspelningar saknar inte sällan minst 6 dB vid 20 kHz (om man förutsätter att man lyssnar vid vettiga avstånd från orkestern och inte från foajén).Inte godkänt.
Någon enstaka inspelning är för övrigt märkligt nog närmast helt baslös (Scheherazade med London Symphony Orchestra och Sir Charles Mackerras), helt på tvärs med Telarcs signaturbas ända ned till 20 Hz eller ännu lägre. Jaja, man kan inte lyckas jämt.
Denna "skojade" man inte bort hur som helst. Tror inte jag har hört något annat på Spotify med mer dynamik tidigare.![]()
Spår 1 bör jag nog undvika på hög volym när barnen är hemma. Får nog svårt att somna då...
I-or skrev:Någon enstaka inspelning är för övrigt märkligt nog närmast helt baslös (Scheherazade med London Symphony Orchestra och Sir Charles Mackerras), helt på tvärs med Telarcs signaturbas ända ned till 20 Hz eller ännu lägre. Jaja, man kan inte lyckas jämt.
I-or skrev:Tyvärr inte, jag har några halvkassa inspelningar, men om någon kan tipsa så är jag mycket intresserad eftersom jag verkligen gillar Scheherazade. [...]
MichaelG skrev:I-or skrev:Tyvärr inte, jag har några halvkassa inspelningar, men om någon kan tipsa så är jag mycket intresserad eftersom jag verkligen gillar Scheherazade. [...]
En version jag gillar och tycker låter bra är på RCA-Victor Red Seal med New York-filharmonikerna under ledning av Yuri Temirkanov. Den är dynamisk och känns inte överdrivet tunn.
I-or skrev:Ja, och där har du förklaringen. Frekvensgången för WAMM är sannolikt (givet hur alla andra Wilson Audio-konstruktioner mäter, såvitt jag vet finns inga oberoende mätningar publicerade för WAMM oavsett modell) allt annat än konstant, vilket innebär att inspelningarna är inversen av detta. Gissningsvis var speciellt de äldre WAMM-modellerna otroligt svajiga i frekvensgången (efter att ha hört inspelningarna är jag nästan säker på att så var fallet, ingen kan vara så sjabblig lyssningsmässigt).
Detta illustrerar exakt varför monitorhögtalare måste producera i det närmaste konstant frekvensgång i lyssningspositionen.
petersteindl skrev:Professor Johnson har spelat in sedan 70-talet om jag minns rätt. Då var det LP som gavs ut. 1984 importerade jag skivor direkt från RR. Jag träffade professor Johnson vid flera tillfällen och jag lyssnade en del på hans masterband. Då vi fick leveranser till ljudbutiken gick skivorna åt som smör i solsken. En annan person i branschen i USA som spelade in fina skivor var David Wilson på Wilson Audiophile Recordings. Det var mest kammarmusik och orgelmusik.
Mvh
Peter
hifikg skrev:Tack alla för musiktipsen! Det här ska bli kul att utforska.
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Professor Johnson har spelat in sedan 70-talet om jag minns rätt. Då var det LP som gavs ut. 1984 importerade jag skivor direkt från RR. Jag träffade professor Johnson vid flera tillfällen och jag lyssnade en del på hans masterband. Då vi fick leveranser till ljudbutiken gick skivorna åt som smör i solsken. En annan person i branschen i USA som spelade in fina skivor var David Wilson på Wilson Audiophile Recordings. Det var mest kammarmusik och orgelmusik.
Mvh
Peter
Red Norvo Quintet är inspelad tidigare än så, 31 december 1957 men gavs inte ut förrän långt senare. https://www.discogs.com/Red-Norvo-Quint ... se/5932212
Många utgivningar är inspelade flera år tidigare.
I-or skrev:De album som jag har rekommenderat är inte alltid helt enkla att få tag på. Den som är intresserad kan skicka PM.
jockewe skrev:Stavning?
https://referencerecordings.com/recording/rimsky-korsakov-scheherazade/
jockewe skrev:Jag vet ju inte, har inte Tidal så jag vet inte hur stavningskänsligt det är, hoppas kan man ju
RogerGustavsson skrev:Sökmotorerna är kass!
Jag har haft det här albumet sparat sedan länge på Tidal, https://tidal.com/browse/album/
RogerGustavsson skrev:Sökmotorerna är kass!
Jag har haft det här albumet sparat sedan länge på Tidal, https://tidal.com/browse/album/45717771
Qobuz har det också, https://open.qobuz.com/album/0030911108922
Det är bassvagt och kräver eq för att komma till sin rätt.
jockewe skrev:Så vem spelar fiolsolot i Scheherazade?
Oj -edit - det ÄR ju Joakim Svenheden som är "min" konsertmästare i Sthlms filharmonikerna nu![]()
I-or skrev:jockewe skrev:Så vem spelar fiolsolot i Scheherazade?
Oj -edit - det ÄR ju Joakim Svenheden som är "min" konsertmästare i Sthlms filharmonikerna nu![]()
Kul! Jag var ytligt bekant med en tidigare konsertmästare där. Han avslöjade bl.a. att han var så där måttligt förtjust i att spela riktigt modern klassisk musik med enbart atonala klanger.
I-or skrev:Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:
Man ser tydligt att förutom basen har RR-inspelningen också mer tryck i toppoktaven. Telarc-inspelningen (CD-80208) kräver ekvalisering, men låter då också bra eftersom man använde sig av bra utrustning och en vettig mikrofonteknik.
sprudel skrev:Tillbaka till ditt byte av kablage. Har du provat Supras sword högtalarkablar också? Verkar vettiga men i mitt tycke dyra jämfört med EKK.
Jag är dock nyfiken på dem, gillar Supras no-nonsense attitityd.
Strmbrg skrev:sprudel skrev:Tillbaka till ditt byte av kablage. Har du provat Supras sword högtalarkablar också? Verkar vettiga men i mitt tycke dyra jämfört med EKK.
Jag är dock nyfiken på dem, gillar Supras no-nonsense attitityd.
Jag har även Sword högtalarkablaget.
Kan inte säga så mycket om dem mer än att de verkar bidra till transparensen, eller klarheten som jag väljer att kalla det.
Strmbrg skrev:Insåg att Scheherazade inte alls var något nytt för min del. Temat är mycket bekant men jag visste inte verkets namn.
Det finns en närmast oöverskådlig mängd inspelningar på Tidal. RR verkar hålla en sjysst kvalitet ljudmässigt.
Men är det inte ett väl tråkigt verk detta?..
sprudel skrev:Vilka högtalarkablar hade du innan sword?
Almen skrev:I-or skrev:Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:
Man ser tydligt att förutom basen har RR-inspelningen också mer tryck i toppoktaven. Telarc-inspelningen (CD-80208) kräver ekvalisering, men låter då också bra eftersom man använde sig av bra utrustning och en vettig mikrofonteknik.
Det ser jättekonstigt ut över 10 kHz, tycker jag. Borde det inte låta alldeles för vasst?
Sedan baspucklarna vid dryga 30 och 60 Hz, är det resonanser i inspelningslokalen?
Strmbrg skrev:...Excalibur heter ju kablaget jag har numera!...
I-or skrev:Almen skrev:I-or skrev:Den saknar mycket riktigt en del mellan-/lågbas, men jämfört med Telarcs svaga inspelning har den ändå en hel del bas:
Det ser jättekonstigt ut över 10 kHz, tycker jag. Borde det inte låta alldeles för vasst?
Sedan baspucklarna vid dryga 30 och 60 Hz, är det resonanser i inspelningslokalen?
Baspucklarna beror delvis på musiken, all musik har inte släktskap med rosa brus.Inspelningslokalerna är så stora att de har en mycket låg Schröder-frekvens (ca 20 Hz), d.v.s. ljudfältet är diffust i hela det hörbara området. Basnivån verkar dock även ha en hel del att göra med mikrofonplaceringen, vilket framgår nedan för en jämförelse med en mer normal Telarc-inspelning. RR har ofta en aningen het toppoktav, något som jag har varit inne på tidigare, vilket också syns här:
Just denna Telarc-inspelning låter inte "Morello-beslöjad", d.v.s. saknar inte nivå i toppoktaven, annars hade nivån över 10 kHz varit betydligt lägre. Ett annat problem som flera av dessa RR-inspelningar uppvisar, vilket inte framgår ur diagrammen ovan, är en aningen för rik andel sena relativt tidiga reflektioner. Här är Telarc vanligtvis betydligt bättre.
Strmbrg skrev:Vill gärna slå ett slag för Brian Couzens inspelningar.
De har i mitt tycke ofta ett mycket fint djup.
Strmbrg skrev:Med den uppställning jag har, dvs ganska spetsig triangel (ids inte mäta vinklar/mått nu), så är illusionen likafullt en ganska bred orkester.
Detta eftersom en god inspelning i kombination med en god återgivning av inspelningslokalens djup renderar i att orkestern ljuder som varandes rätt långt bortom högtalarna. Triangelbenens längd sträcker sig därmed långt bortom högtalarna varvid orkesterbredden upplevs hyfsat rimlig.
Hade det däremot låtit som att orkestern höll till i linje med eller strax bortom högtalarna så hade jag nog helst stängt av och ägnat mig åt annat.
Strmbrg skrev:Det må vara hur det vill med lyssningsgeometrin vid såväl inspelning som uppspelning.
Jag har emellertid provat olika geometrier här hemma och funnit den - i mitt tycke - bästa kompromissen.
Eller annorlunda uttryckt: Det må utifrån vissa resonemang vara mer "korrekt" med en annan geometri än den jag har, men om den mer "korrekta" geometrin medför att min illusion av realism minskar så är den inte aktuell att tillämpa för min del.
goat76 skrev:Men i de flesta fall har även de musikproduktioner du lyssnar på mixats med just en liksidig lyssningstriangel, så du tar likväl inte del av den tilltänkta stereobredden eftersom triangelbenens längd även i det fallet sträcker sig långt bortom högtalarna, fast då med full sterebredd vilket du i de flesta fall inte får med en snävare högtalaruppställning.![]()
Det existerar inte någon unik studiostandard för klassisk musik vad gäller placering av studiomonitorer, det är precis samma standard som för produktion av andra musikstilar vilket är en liksidig lyssningstriangel. Om någon här vill göra gällande att någon annan studiostandard gäller för produktion av just klassisk musik så får den personen hemskt gärna bidra med flertalet länkar som styrker detta. Något enstaka fall räcker inte.
Panorering av ljudmixen behöver inte ligga hundraprocentigt ut mot kanterna, om en producent oavsett musikstil är ute efter ett snävare öppningsfönster än vad den standardmässiga liksidiga lyssningstriangeln ger, så panorerar han naturligtvis mixen till den smalare önskade stereobredden eller anpassar mikrofonernas placering efter önskat slutresultat. Lösningen är knappast att dra ihop högtalarna.
"Man svänger inte vägen för att hålla vägen under bilen, man svänger bilen för att hålla bilen på vägen."
I-or skrev:goat76 skrev:…
Det existerar inte någon unik studiostandard för klassisk musik vad gäller placering av studiomonitorer, det är precis samma standard som för produktion av andra musikstilar vilket är en liksidig lyssningstriangel. Om någon här vill göra gällande att någon annan studiostandard gäller för produktion av just klassisk musik så får den personen hemskt gärna bidra med flertalet länkar som styrker detta. Något enstaka fall räcker inte.
Du har fastnat i studiostandarder och liksidiga trianglar har man ofta (dock långt ifrån alltid) i studior som har utnyttjats vid efterproduktionen, men både Telarc och Reference Recordings Keith O Johnson utnyttjade en mer hifi-typisk monitorhögtalaruppställning på plats vid de inspelningar som har diskuterats här. Här är ett par bilder på "professorn" i arbete (notera den avgjort icke liksidiga triangeln i den första bilden):
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning och använde för placering av mikrofonerna en mer optimerad uppställning för att kunna återge ett akustiskt skeende på ett bättre sätt.
hcl skrev:I-or skrev:goat76 skrev:…
Du har fastnat i studiostandarder och liksidiga trianglar har man ofta (dock långt ifrån alltid) i studior som har utnyttjats vid efterproduktionen, men både Telarc och Reference Recordings Keith O Johnson utnyttjade en mer hifi-typisk monitorhögtalaruppställning på plats vid de inspelningar som har diskuterats här. Här är ett par bilder på "professorn" i arbete (notera den avgjort icke liksidiga triangeln i den första bilden):
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning och använde för placering av mikrofonerna en mer optimerad uppställning för att kunna återge ett akustiskt skeende på ett bättre sätt.
Just ”hålet” i ljudbilden har jag faktiskt inte noterat speciellt ofta i någon någorlunda väl akustikbehandlad studio jag varit i. I vårt lilla mix-rum är det t.o.m. ngt bredare mellan högtalarna än liksidig triangel och inte heller där blir det något hål ö.h.t. Kan det vara så att hålet inte har så mycket med själva högtalarna att göra utan att hålet uppstår p.g.a. interagerande mellan högtalarna (dess spridningsmönster) och närliggande reflekterande ytor. I de flesta studios har man ju ganska väl kontrollerad omgivning till högtalarna (bortsett från ev. placering på mixerbordets bakkant, vilket i dessa fall är problematiskt i sig)?
I-or skrev:goat76 skrev:Men i de flesta fall har även de musikproduktioner du lyssnar på mixats med just en liksidig lyssningstriangel, så du tar likväl inte del av den tilltänkta stereobredden eftersom triangelbenens längd även i det fallet sträcker sig långt bortom högtalarna, fast då med full sterebredd vilket du i de flesta fall inte får med en snävare högtalaruppställning.![]()
Panorering av ljudmixen behöver inte ligga hundraprocentigt ut mot kanterna, om en producent oavsett musikstil är ute efter ett snävare öppningsfönster än vad den standardmässiga liksidiga lyssningstriangeln ger, så panorerar han naturligtvis mixen till den smalare önskade stereobredden eller anpassar mikrofonernas placering efter önskat slutresultat. Lösningen är knappast att dra ihop högtalarna.
"Man svänger inte vägen för att hålla vägen under bilen, man svänger bilen för att hålla bilen på vägen."
Inspelningsteknikerna för dessa bolag (Jack Renner, Michael Bishop och Keith O Johnson) var väl medvetna om det hål i mitten man erhåller vid en liksidig triangeluppställning...
goat76 skrev:Om hål i mitten uppstår bör man nog helt enkelt minska hela lyssningstriangeln.
Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
JM skrev:Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Bästa ljudupplevelsen i ditt rum har mer med de subjektiva kriterierna att göra än exakta vinklar eller lutningen på huvudet.
viewtopic.php?f=9&t=72406&p=2196324#p2196324
I ditt fall är jag helt övertygad att det är upplevelsen av lokalisationen, tidpunkten, frekvenssammansättning och ljudstyrkan hos reflexerna relativt direktljudet vilka är helt avgörande för ditt optimala ljud.
Mina jämförelser mellan Yamaha NS-1000 och olika lika distorsionsfria dipoler i samma rum bekräftar slutsatserna. Ns-1000 lådorna är en upplevelsemässig katastrof map reflexernas negativa påverkan på direktljudet.
Slutsatsen blir att upplevelsen av korrekta rumsrelaterade reflexer slår artificiella inspelade reflexer. Lokalisationen av reflexerna måste spegla rummet. Upplevelsen av frekvensen hos reflexerna och lokalisationen verkar vara viktigare än ankomsttiden och intensiteten i lyssningspositionen.
Har någon studie som bekräftar detta men hittar inte den. Studien visar att inspelad reflex med samma frekvensammansättning, intensitet och fördröjning men har samma lokalisation som direktljudet inte ger samma optimala upplevelse som reflexer med annan faktisk mer rumsrelaterad lokalisation. Möjligen har Peter S eller ngn annan den?
JM
JM skrev:Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
Bästa ljudupplevelsen i ditt rum har mer med de subjektiva kriterierna att göra än exakta vinklar eller lutningen på huvudet.
I ditt fall är jag helt övertygad att det är upplevelsen av lokalisationen, tidpunkten, frekvenssammansättning och ljudstyrkan hos reflexerna relativt direktljudet vilka är helt avgörande för ditt optimala ljud.
Mina jämförelser mellan Yamaha NS-1000 och olika lika distorsionsfria dipoler i samma rum bekräftar slutsatserna. Ns-1000 lådorna är en upplevelsemässig katastrof map reflexernas negativa påverkan på direktljudet.
Slutsatsen blir att upplevelsen av korrekta rumsrelaterade reflexer slår artificiella inspelade reflexer. Lokalisationen av reflexerna måste spegla rummet. Upplevelsen av frekvensen hos reflexerna och lokalisationen verkar vara viktigare än ankomsttiden och intensiteten i lyssningspositionen.
Har någon studie som bekräftar detta men hittar inte den. Studien visar att inspelad reflex med samma frekvensammansättning, intensitet och fördröjning men har samma lokalisation som direktljudet inte ger samma optimala upplevelse som reflexer med annan faktisk mer rumsrelaterad lokalisation. Möjligen har Peter S eller ngn annan den?
JM
goat76 skrev:JM skrev:Strmbrg skrev:Vad händer om man då vinklar ned skallen något, i syfte att kompensera för högtalarelementens låga placering? (Carlsson tex.)
JM
Vad menar du med artificiellt inspelade reflexer, menar du att allt inspelat rumsljud kan ses som artificiellt slag, inte bara sådant som är skapat i efterhandsproduktionen med någon form av reverb-enhet?
Själv är jag intresserad av att höra så mycket som möjligt av rummet i inspelningen, därav behöver det egna rummets reflexer elimineras så att de inte beslöjar/dominerar över de fina detaljerna/ledtrådarna som gör att jag lättare kan urskönja det inspelade rummet.
MEN… en helt död miljö vill man väl inte heller ha, så frågan är hur den optimala balansen mellan direktljud och sena reflexer från det egna rummet egentligen bör se ut?
Jag kan inte tänka mig att tydliga tidiga reflexer från det egna rummet gagnar någon uppspelning oavsett genre, möjligtvis att reflexerna inte blir lika störande för mer luftiga inspelningar (utan torra ljudinslag), och t.o.m kan uppfattas förstärka luftigheten från inspelningen trots att det egentligen är en maskerande effekt, där det egna rumsljudet dominerar över det inspelade rumsljudet.
petersteindl skrev:För många år sedan läste jag en vetenskaplig artikel gällande en undersökning över korskorrelation mellan öronen och olika infallsvinklar. Har för mig att man studerade om det finns samband mellan korskorrelation och hur tydligt man hörde ljudkällan från viss riktning, d v s skärpa gällande lokalisation, lokalisationsskärpa. Vad jag minns, så fanns ett tydligt samband där vinkel 23-24 grader lateralt hade någon form av "nollställe" eller max nånting som har med skärpa av lokalisation att göra. Det skulle alltså vara bättre att ha högtalarna med lyssningsvinkel +/- 23 grader än +/- 30 grader. Det intressanta var att det fanns ett till sådant "nollställe" runt 45 grader om jag minns rätt. Själv använder jag +/- 45 grader då jag har Bremenhögtalarna på varsin kortsidovägg. I annat fall kanske jag hamnar på +/- 23-24 grader. Jag har inte mätt så noga.
Det betyder i den testen att företeelsen att lokalisera precist med skärpa är en funktionen av Korskorrelation och inte av HRTF. (Men det finns även där samband, så på sätt och vis kommer nog HRTF in och speciellt om man mister hörseln på 1 öra) Vad jag minns kallade man det på engelska för Localization blur, eller något sådant. Ett nollställe i Localization blur ger ett max i Localization precision/skärpa.
. . . . . .
. . . jag var tvungen att googla lite. Och friska upp mitt minne med lite Blauert och tänka till lite.
I bilden nedan ser man Auditory event i blått med motsvarande upplevd riktning med standardavvikelse i rött. Här ser man att standardavvikelsen är större rakt från sidorna än rakt framifrån. En annan intressant iakttagelse är skillnaden att höra en sak från främre halvplanet kontra från bakre halvplanet d v s kring 90 grader och kring 270 grader. Det råder ingen symmetri på det sätt som det råder symmetri kring 0 grader och 180 grader. Punkterna i grönt är riktningen av påförd signal d v s sound event d v s ljudkällans placering. Standardavvikelsen går alltså inte förbi främre och bakre halvplan. Däremot är standardavvikelsen symmetrisk kring noll grader och kring 270 grader.
Exempel vid 90 grader: Ljudkällan är placerad på 80,7 grader. Subjektet/försökspersonen hör det som om det vore 90 grader. Standardavvikelsen är i förhållande till sound event d v s i förhållande till 80,7 grader.
Sedan kan man stega sig fram gradvis mellan 0 grader och 80 grader och vidare ända fram till 359 grader, så fås en helhetsbild med vertikal vinkel konstant på noll grader. Då får man fram standardavvikelsen för varje enskilt gradtal och den var minst kring 23-24 grader och kring 45 grader om jag minns rätt. Standardavvikelsen är ett mått på blur. I den undersökning jag läste sökte man inte bara samband utan även förklaring och då fanns samband mellan blur och korskorrelation mellan öronen, så man varierade korskorrelation och mätte standardavvikelser och kunde jämföra med lateralvinkel.
Man bör nämna att insignalen var brus med 100 ms varaktighet. Med annan varaktighet och annat frekvensinnehåll varierar Localization blur. Nu minns jag inte hur detta kom in i hörselns korskorrelation.
Det är också beroende på avstånd d v s om ljudvågen är nära och sfärisk eller på avstånd och plan. Man kan således även mäta localization blur gällande avstånd d v s avståndsbedömning till ljudkälla. Oftast gör man sådan mätning i 0 grader lateralt och 0 grader vertikalt. Localization blur är beroende på många parametrar.
Man har även mätt hos personer som är helt döva på 1 öra och fått fram localization blur. I dessa fall kommer inte hörselns korskorrelation in. Då är det HRTF. Min gissning är att det är en kombination. Det brukar vara så med biologiska system. Massor med redundans och samarbete och synergi mellan olika processer.
Jag har för mig att standardavvikelsen är som minst vid +/- 23 grader och vid +/- 45 grader i lateralplan.
Sedan kan man göra en undersökning i vertikalplan också och alla kombinationer av rymdvinklar, t.ex. snett uppifrån. Då skulle man t.ex. i ett multikanal surroundsystem kunna ställa surroundhögtalarna i de punkter där Localization blur är som störst. Jag har själv aldrig provat och jag har heller inte sett någon sådan undersökning.
Vad gäller Carlsson OA52 så bör man ta hänsyn till att högtalarna inte befinner sig på 0 grader vertikalt, utan på en negativ vinkel vertikal vinkel. Jag vågar faktiskt med säkerhet påstå att Stig inte kände till detta fenomen med olika localization blur beroende på rymdvinkel in mot hörseln. Man kan inte utgå från att det blir samma laterala vinkel gentemot lyssnaren som om högtalarna vore placerade vertikalt i 0 grader. De som har OA52 kan faktiskt prova sig fram med olika vinklar och det kan faktiskt vara så att den laterala optimala vinkeln blir lite olika beroende på lyssningsavståndet som ju ändrar den vertikala vinkeln.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Istället för att sitta på parkett på 8e till 10e bänkrad i konserthuset med autentisk geometri så blir den återgivna geometrin med stereo och 2 högtalare som en förkrympt karikatyr på en usel fars av en autentisk konsertverklighet. Ett slags inbillat ljuddockskåp.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Det som återges hemma är EXTREMT annorlunda än den verkliga symfoniorkestern.
Åtminstone ur ett fysikaliskt perspektiv.
Skillnaderna är enorma.
Ändå kan jag få en illusion av en verklig orkester.
Jag får en illusion av en människa när jag ser en streckgubbe.
Jag får en illusion av en människa när jag ser ett fotografi av en människa.
Streckgubben är betydligt mer skild från en riktig människa än vad fotot är. Men det betyder INTE att fotot är ens i närheten av att motsvara den riktiga människan. Fotot är också extremt annorlunda än den riktiga människan.
Anledningen till att verklighets-kopplingen föreligger ska till MYCKET stor del tillskrivas det som sker som processer inne i mottagaren.
”Så bra som möjligt” är för övrigt ett mål som låter fint men som inte betyder någonting för den som tänker djupare än ”ett par centimeter”.
Vad betyder ”bättre”? Det är något som kan betyda vad som helst, dvs ingenting.
jansch skrev:Jag har en gång blivit förbannad på min f.d sambo när hon 3 ggr i rad "ropat" på mej och fått svar 2ggr att jag kommer strax.
Jag höll på med inspelning i mitt hobbyrum och anlyserade ljudet...... 2 ggr lyssnade jag på samma avsnitt utan att förstå att hennes röst kom 2:a och 3:e gången från en OA6 högtalare några meter från mej. I mitt ljudtest var hennes rop svagt inspelat i bakgrunden.
Jag bad om ursäkt, hon förstod inte varför jag svarat 3ggr med allt mer irriterad ton.... så kan det gå....
Sunde skrev:Tack för alla fina tips på bra musik i den här tråden! Det ledde till en liten beställning faktiskt.
I-or skrev:
Baslösa inspelningar är för övrigt ofta ett utslag av användning av mikrofoner med njurkarakteristik och inte sällan av sinnesslöa ljudtekniker/producenter som tycker att en aning ventilations-/trafikbuller är en katastrof. Symfonisk musik utan mellan-/lågbas är ett alldeles för vanligt förekommande otyg.
petersteindl skrev:Mumlandet från diverse världspianister kan bli ganska störande i återgivning av pianomusik.
MacBruce skrev:petersteindl skrev:Mumlandet från diverse världspianister kan bli ganska störande i återgivning av pianomusik.
Det hör dock till "framförandet". Är inte "rabiat" när det gäller diverse oljud som förekommer under framförandet, men tycker ändå att sådant som uppträder i varje framförande "hör till".
petersteindl skrev:MacBruce skrev:petersteindl skrev:Mumlandet från diverse världspianister kan bli ganska störande i återgivning av pianomusik.
Det hör dock till "framförandet". Är inte "rabiat" när det gäller diverse oljud som förekommer under framförandet, men tycker ändå att sådant som uppträder i varje framförande "hör till".
Hör till vad? Till partituret? Vid ett liveframförande så hör man mumlet 1 gång. Det är väl ok. Men då det spelas in, så hör man exakt samma mummel varje gång man spelar skivan och det är som jag ser det inte ok.
Mummel på burk.
Mvh
Peter
MacBruce skrev:En inspelning är ju en dokumentation av skeendet i det ögonblick då inspelningen sker. Att "tvätta bort" någon pianists mumlande eller att en sångsolist "spricker" under ett sådant skeende är, enligt min åsikt, en förfalskning av dokumentationen.
Användare som besöker denna kategori: Sunde och 44 gäster