Har typ av högtalare stor betydelse för måtten?
Dela gärna med er
Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Är det någon här som planerat, byggt eller har "perfekta" rumsmått utifrån ljudanläggningen och gått typ all in? Kanske tom taket är med i ekvationen, plant, lutat, ryggås m.m.
Dela gärna med er
Nattlorden skrev:Man kan ju i alla fall försöka undvika att få¨för tidigt kompletterande moder. IÖ verkar "bli glad" varje gång ett rum är bredare än 4m.
juanth skrev:https://amcoustics.com/tools/amroc?l=500&w=360&h=240&st=false&so=false&fo=193&fu=14&r60=0.6
Kika här
Strmbrg skrev:Måtten är rimligen bara en av flera parametrar som avgör resultatet.
Att fokusera ner på ”centimetern” på just måtten, samtidigt som väggarnas ”mekaniska egenskaper” kanske bara tas på ett ungefär, kan medföra att det blir svårt att få till det ”perfekta” resultatet.
Nattlorden skrev:Man kan ju i alla fall försöka undvika att få¨för tidigt kompletterande moder. IÖ verkar "bli glad" varje gång ett rum är bredare än 4m.
Skall man in och börja peta i att bygga rumsmåtten rätt, så planerar man lämpligen in akustikhantering också när man ändå har ett blankt papper. Typ akustiskt semitransparent vägg till rummet bakom.
music4ever skrev:JonasB skrev:Är det någon här som planerat, byggt eller har "perfekta" rumsmått utifrån ljudanläggningen och gått typ all in? Kanske tom taket är med i ekvationen, plant, lutat, ryggås m.m.
Dela gärna med er
Storleken måste även ses utifrån vad för högtalare som man ska använda. Hur deras spridning är och deras SPL förmåga. Till exempel så är det inte större mening med så stort rum att högtalarna inte kan levererar tillräckligt ljudtryck utan att börja dista klart hörbart.
JonasB skrev:Man bygger väl inte det perfekta rummet till plutthögtalare (om det inte är en liten studio)![]()
Menar du att rummet borde vara smalare/bredare beroende av spridning?
JonasB skrev:Snyggt! Tror vi har lika gardiner, har också en hel gardinvägg
music4ever skrev:Mitt rum är 5,67x2,31x6,75/7,02. Jag ca 8m3 basfällor (och ett ev valet att även ha en i vinden sen). Det som inte syns på bilden är dämpningen bakom högtalarna och sidoväggarna + sammetstyg och jag har lite mer på väggarna nu. Jag är nöjd med storleken men jag hade inte tackat nej till lite större. Någonstans runt 60-70m2 vore trevligt, en man får ta vad man har.
I-or skrev:[...]Annars kan man gärna släppa hifi-nördandet och ekvalisera bort lågfrekvensproblemen, en betydligt enklare, mer möbleringsvänlig och rakt igenom effektivare lösning. Det går inte att överdriva hur verkningsfullt detta är förutsatt att det utförs på rätt sätt. Man gör vad man kan av passiva åtgärder/positionering och fixar sedan resten med ekvalisering.
Adhoc skrev:Större är bättre än mindreoch undvik mått som är multipel av ett annat rumsmått. "Bolt-proportions-blobben" för lämpliga rumsproportioner som brukar visas / hänvisas till i diverse nedtankbara program är tillämpbar för relativt stora rum, typ > 75 m3 men inte för "små rum". Programmen förutsätter att rummet är ett rätblock utan dörrar och fönster
![]()
plus att alla ytor väggarna är oeftergivliga, så dom ger en fingervisning men inget facit. En annan sak att ta hänsyn till är rumsmoderna är spridda och olika starka i rummet, -du lyssnar ju inte inträngd i ett rumshörn.
Salford University hade tidigare en bra artikel på sin hemsida för teoretiskt ideala rumsproportioner samt 2:a bästa rumsproportioner för 3 olika rumsstorlekar, 50, 100 och 200 m3. Allt tjusigt presenterat med diagram + en tabell för varje. Tabellen för ideala rumsproportioner och 100 m3 var ca 270 rader lång, för 2:a bästa rumsproportioner och 100 m3 ca 10 400 rader lång ... ! Det finns alltså väldigt få ideala i förhållande till acceptabla. Jag skrev ihop ett excelprogram mot Salfords tabell-proportioner för en del år sedan. Vill man, så kan man använda programmet för att "putsa ned" centimetern när om rummet ska byggas helt från scratch. I och med att rummet har i alla fall 1 dörr och troligen även fönster lär det avvika från ideala teorin hur noggrann man än är. Kan tankas ned här: https://gearspace.com/board/showpost.ph ... ostcount=1 [...]
I-or skrev:Annars kan man gärna släppa hifi-nördandet och ekvalisera bort lågfrekvensproblemen, en betydligt enklare, mer möbleringsvänlig och rakt igenom effektivare lösning. Det går inte att överdriva hur verkningsfullt detta är förutsatt att det utförs på rätt sätt. Man gör vad man kan av passiva åtgärder/positionering och fixar sedan resten med ekvalisering.
I-or skrev:Jag konstruerade nyligen en extremt kapabel basmodul, I-or Acoustics T-1, för en forummedlems räkning och han har den uppställd i ett jätterum med en akustiskt svår placering av lyssningspositionen. Som tur är har T-1 kapacitet så att det räcker och blir över även där (maximalt ca 19 liter luftpumpning topp-topp linjärt). Overkill är användbart ibland.
I-or skrev:Ja, helt korrekt. Att via uppställningen, eller möjligen via akustikåtgärder, försöka att undvika djupa dalar är egentligen grundtanken när man ska ekvalisera. Resten är enkelt och kräver inga speciella överväganden. Man kan dock ekvalisera även djupa dalar om man ser till att dimensionera med ordentlig marginal. Det är ofta enklare, betydligt volymeffektivare och billigare än att bygga resistiva dämpväggar eller reaktiva absorbenter. Dessutom blir det snyggare och mer släpbart om man byter lyssningsrum.
Jag konstruerade nyligen en extremt kapabel basmodul, I-or Acoustics T-1, för en forummedlems räkning och han har den uppställd i ett jätterum med en akustiskt svår placering av lyssningspositionen. Som tur är har T-1 kapacitet så att det räcker och blir över även där (maximalt ca 19 liter luftpumpning topp-topp linjärt). Overkill är användbart ibland.
I-or skrev:Den stora lådan är förklädd som stereobänk (smyger in fint i inredningen) och ett par Guru Pro Audio QM60 tar över vid 80 Hz.
sammel skrev:Så najs
Funderar själv på att flytta in mina högtalare i ett större rum
Fast är lite smalt. När jag tar bort mellanväggen mellan två sovrum
Så blir rummet 5,0*3,35*2,4 meter.
Tänker att det kunde bli bättre om man kortade det nån halvmeter,vilket
Känns som en möjlighet, om det inte är som att fara över ån efter vatten.
Tänker att man annars hamnar i nolläge när man har ok steroperspeltiv
Ja så jag är inne på att få ett något bättre rum i alla fall och göra det bästa av det.
Vi får se om det behövs subbar då eller inte
Zappa skrev:I-or skrev:Den stora lådan är förklädd som stereobänk (smyger in fint i inredningen) och ett par Guru Pro Audio QM60 tar över vid 80 Hz.
Stereobänk. Låter lite åt det hållet jag själv har skissar på. Dayton element?
juanth skrev:Tänk på att 2x takhöjden är 4,80 m så ska du korta ned så bör det vara en bit förbi 4,80 m så inte längden blir en multipel av takhöjden.
I-or skrev:Zappa skrev:I-or skrev:Den stora lådan är förklädd som stereobänk (smyger in fint i inredningen) och ett par Guru Pro Audio QM60 tar över vid 80 Hz.
Stereobänk. Låter lite åt det hållet jag själv har skissar på. Dayton element?
Nej, betydligt bättre.
sammel skrev:juanth skrev:Tänk på att 2x takhöjden är 4,80 m så ska du korta ned så bör det vara en bit förbi 4,80 m så inte längden blir en multipel av takhöjden.
Bra tips, har inte jobbat så mycket med rum så tips uppskattas.
Så man kanske borde ha den ännu kortare än 4,5 det kanske är åt skogen fel dimensioner.
juanth skrev:sammel skrev:juanth skrev:Tänk på att 2x takhöjden är 4,80 m så ska du korta ned så bör det vara en bit förbi 4,80 m så inte längden blir en multipel av takhöjden.
Bra tips, har inte jobbat så mycket med rum så tips uppskattas.
Så man kanske borde ha den ännu kortare än 4,5 det kanske är åt skogen fel dimensioner.
Bättre att inte gränsa av tror jag.
Ditt rum är inte så tokigt alls om man får tro: https://amcoustics.com/tools/amroc?l=50 ... 14&r60=0.6
Adhoc skrev:Som man brukar säga om boxare, en stor bra boxare slår alltid en bra liten boxare. Om proportionerna inte är heltokiga, så skulle jag gå på ett större rum jämfört med att bygga om till ett litet med på papperet bättre proportioner. Bilden är från Kleiner & Tichys "Acoustics of Small rooms". B-diagrammet till höger mot Bolt-blobben brukar sällan visas i online-programmen men har sin betydelse. Om man ska använda Bolt-blobben är den användbar mot tex ca 40 Hz först när rumsvolymen är ca 100 m³ och större. För "Assymetriska vid låga frekvenser" i det gulmarkerade, kan texten också förstås som att ytor är av olika beskaffenhet, inte "bara" att ytor skulle vara snedvinklade mot varandra
Adhoc skrev:Du kan ju kolla med diagrammen och proportionerna från Salford University + länken till Gearspace med excelprogrammet som jag postade om tidigare viewtopic.php?p=2196159#p2196159. Det minsta rummet som finns med är 50 m³. Kanske att det går att mixtra en del på måtten för dig?
Det är ju fortfarande dock att dörrar och fönster lär finnas i rummet och att proportionsmåtten är teoretiska utan dörrar, fönster och stora möblemang ...
petersteindl skrev:Perfekta rumsmått?!
Kanske följande mått? Längd= 36 meter, Bredd= 24 meter, Höjd= 15 meter.
E skrev:Vill du inte få några som helst reflexer bakifrån?
Mvh E*
sammel skrev:Vad krävs för att få bort en vägg utan att ta bort den ?
Calleberg skrev:sammel skrev:Vad krävs för att få bort en vägg utan att ta bort den ?
Fantasi, många kubikmeter rockwool, en luftavfuktare, några reglar och lite takplåt, plus mycket förstående sammanboende.
jansch skrev:Sammel,
Du skriver inte om du vill "få bort väggen" för basresonanser eller reflektioner generellt. Vad är problemet?
I-or skrev:Det som krävs är en överdimensionerad basmodul (för att klara dalarna) och ekvalisering. En hyggligt genomtänkt uppställning hjälper också. Detta fungerar utmärkt för den som inte kräver perfekt frekvensgång överallt i rummet samtidigt.
Det bör även betonas att dämpväggar, d.v.s. resistiv dämpning, kräver en monstruös tjocklek för att fungera ned till den lägsta akustiska resonansfrekvensen i rummet. Det är smartare att utnyttja reaktiva absorbenter av Helmholtz-typ för detta.
sammel skrev:jansch skrev:Sammel,
Du skriver inte om du vill "få bort väggen" för basresonanser eller reflektioner generellt. Vad är problemet?
Ursäkta, har nog släppt rumsmode tankarna och funderar på
områdat kring 250 har jag utsläckning från vägg om jag plaserar mina högtalare mot väggen
Sen lär det bli plus runt 500 hz
Frågan är om det är nån poäng att försöka pricka utsäcknings frekvensen eller om man ska ha lite mer bredbandig
Dämpning på hela det området. Jag vet fatiskt inte vad som är bäst eller vad som går att uppnå med inte allt för stora
Ingrepp.
jansch skrev:
250 Hz och uppåt är inga stora problem med tanke på det du nämner om isoleringstjocklek.
En "tumregel" när man bygger ekofria rum är att undre gränsfrekvens för användbart frifält uppnås ungefär vid ungefär 1/4 våglängds tjocklek. Då visserligen med "ljudfällor" i form av trapetsformade absorbenter.
Du behöver troligtvis inte frifält, motsvarande "helt utan vägg", utan god dämpning.
I-or skrev:Det spelar ingen roll vilken vägg som orsakar dalarna eftersom vi för låga frekvenser bara kan uppfatta den samlade effekten av samtliga reflektioner. Anledningen till att det fungerar med basmoduler framför och bakom lyssningspositionen är att detta jämnar ut den modala responsen i längdled, jag brukar alltid förespråka detta för den som inte vill ekvalisera eller om man vill ha en jämnare frekvensgång i rummet överlag (alltså inte bara i lyssningspositionen).
Samtliga uppställningar som leder till få och/eller grunda/smala dalar är en fördel när man ekvalisererar. Ju närmare hörnen högtalar- och lyssningsposition befinner sig, desto mindre är sannolikheten att man ska erhålla dalar i frekvensgången.
petersteindl skrev:Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Har man höjden given så kan man därefter räkna ut lämplig längd och bredd.
Det kan vara en framkomlig väg.
Mvh
Peter
Rydberg skrev:Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?
JonasB skrev:petersteindl skrev:Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Mvh
Peter
Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag

JonasB skrev:Rydberg skrev:Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?
Kanske inte om man har 2,5 meter höjd?
JonasB skrev:
Det jag försökte få fram är att det sker en rejäl utsläckning (tror jag det kallas) och det sker ju även om jag eq:ar med en modul?
Rydberg skrev:JonasB skrev:Rydberg skrev:Sitter och spånar på hur ett hus skulle kunna se ut och jag har förr funderat på ett lyssningsrum om 5*7 meter. Torde bli ganska hyggligt?
Kanske inte om man har 2,5 meter höjd?
Rummet tänk om källaren, frågan är om man har mer än 220cm i källaren.
JonasB skrev:Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag
E skrev:Spela musik som får taket att lyfta? Men tona ut musiken stegvis för helvete,
så inte takhöjden faller mot noll.JonasB skrev:Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag
Därför att annars skulle det förstöra utsikten för grannarna, eller vad?
Mvh E*
petersteindl skrev:JonasB skrev:petersteindl skrev:Ett sätt att räkna fram perfekta rumsmått är att utgå från att öronen är ungefär 0,9 - 1 meter ovan golv. Om basen också är 1 meter ovan golv så kan man räkna ut lämpligast höjdmått. Är basen på golvnivå så räknar man med det.
Mvh
Peter
Vad kan bli lämpligt höjdmått om man som jag med många fler har elementet nära golvet? Lägre än 15 meter hoppas jag
Det beror på hur högt du har huvudet)öronen ovanför golvet. Om lyssningshöjden exempelvis skulle vara 27,35 meter så måste takhöjden vara högre, exempelvis 30 meter. Lyssningshöjden måste specificeras.
[ Bild ]
MvH
Peter
I-or skrev:JonasB skrev:
Det jag försökte få fram är att det sker en rejäl utsläckning (tror jag det kallas) och det sker ju även om jag eq:ar med en modul?
Djupa dalar eller "utsläckningar" i frekvensgången är förstås svåra att hantera fullt ut, men de har också en oerhört låg bandbredd. I de flesta fall kan man avvara kanske 5 dB för att höja större delen av dalen och om man överdimensionerar ordentligt har man kanske 10 dB att spela med. De smala dalar som då återstår har en hörbarhet som ligger mycket nära noll. M.a.o. är lösningen på rumsproblemen att överdimensionera och ekvalisera.
JonasB skrev:petersteindl skrev:JonasB skrev:
Det beror på hur högt du har huvudet)öronen ovanför golvet. Om lyssningshöjden exempelvis skulle vara 27,35 meter så måste takhöjden vara högre, exempelvis 30 meter. Lyssningshöjden måste specificeras.
[ Bild ]
MvH
Peter
Gäller detsamma om man lägger huvudet på sned?
JM skrev:Det är allmänt känt att smala dippar i tonkurvan hos direktljudet inte är hörbara. Sannolikt pga att hörbart ljud ofta är fragmentarisk och evolutionen gjort oss bra på att automatiskt gissa det som erfarenhetsmässigt borde vara där. Men hur breda och vid vilka frekvenser blir dipparna hörbara enligt din erfarenhet?
Minsta puckel på tonkurvan brukar vara hörbar. Enligt min erfarenhet uppstår små toppar på tonkurvan hos direktljudet ofta pga inneboende artefakter från tex högtalarelementet. Att med PEQ göra tonkurvan mätmässigt rak är inte så svårt men kvarstår inte då bakomliggande hörbara artefakter av alla möjliga distorsionsprodukter. Dvs det går inte alltid att fixa allt med ekvalisering av oregelbundenheter i tonkurvan utan kvarstående distorsion.
Hur är dina erfarenheter av fixande av olika ojämnheter hos direktljudet? När är det ok och när bör vi vara försiktiga och kanske tom avstå?
JM
I-or skrev:JonasB skrev:
Djupa dalar eller "utsläckningar" i frekvensgången är förstås svåra att hantera fullt ut, men de har också en oerhört låg bandbredd. I de flesta fall kan man avvara kanske 5 dB för att höja större delen av dalen och om man överdimensionerar ordentligt har man kanske 10 dB att spela med. De smala dalar som då återstår har en hörbarhet som ligger mycket nära noll. M.a.o. är lösningen på rumsproblemen att överdimensionera och ekvalisera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster