Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.
Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.
Finns det några mätningar man kan se?
Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande
http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)
Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.
Finns det några mätningar man kan se?
Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande
http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)
Frequency response: 21 Hz to 100 kHz

Bill50x skrev:Linn Klimax Exakt 350
Morello skrev:Hur presterar den ifråga om:
- Distorsion
- Frekvensgång på referensaxeln
- Kapacitet
- Riktverkan
Zappa skrev:Revel F328Be presterar bra.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/revel-f328be-speaker-review.17443/
Frequency response: 26Hz - 40kHz (-6dB)
Mirage skrev:Frågan är väl om det är önskvärt att få infrabasen ur högtalarna som spelar de högre frekvenserna? Jag kör F208 ihop med IB-sub och får då f-3dB vid 5 Hz.
Jag vet inte om PerformaBe-serien i och med F328Be kört om Ultima2, men annars borde de också vara en bra kandidat. Långt under miljonen, men jämförs ofta med betydligt dyrare högtalare.
87.7 dB SPL with 2.83 V @ 1m
Bill50x skrev:Att mäta frekvensgång är ingen enkel sak. I vilket rum ska man mäta? Eller frifält? Ekofritt rum? Ekokammare? På vilket avstånd ska man mäta? Med vilken typ av signal?
Det resultat man får gäller ju bara just där, vid det tillfället. Eftersom det kan låta rätt annorlunda bara man flyttar högtalarna några centimeter , i vilken position ska man mäta?
För en lekman som undertecknad spelar det ingen roll hur frekvenskurvan ser ut, det är det ljudande resultatet som räknas.
/ B
steveo1234 skrev:En hjälpande tanke: Tänk mindre, bygg mer.
Vintologi skrev:Mirage skrev:Frågan är väl om det är önskvärt att få infrabasen ur högtalarna som spelar de högre frekvenserna? Jag kör F208 ihop med IB-sub och får då f-3dB vid 5 Hz.
Japp det innebär att man behöver komplettera med sub-bas för att reproducera de lägre frekvenserna vilket ökar den totala kostnaden för kunden (plus att det tar upp mer plats).Jag vet inte om PerformaBe-serien i och med F328Be kört om Ultima2, men annars borde de också vara en bra kandidat. Långt under miljonen, men jämförs ofta med betydligt dyrare högtalare.
https://www.revelspeakers.com/products/ ... es-ultima2
Hittade inga mätningar men ser att deras känslighet är ganska låg87.7 dB SPL with 2.83 V @ 1m
Morello skrev:I ekofri miljö. Tex utomhus.
steveo1234 skrev:En hjälpande tanke: Tänk mindre, bygg mer.
Vintologi skrev:steveo1234 skrev:En hjälpande tanke: Tänk mindre, bygg mer.
Kan tyvärr inte börja bygga någon prototyp än då jag inte har något AktieBolag registrerat än.
Estland har bättre skatteregler men tror det blir att börja verksamheten i Sverige då fokus bör vara att komma igång så snabbt som möjligt.
Morello skrev:"I vilket rum ska man mäta? Eller frifält? Ekofritt rum? Ekokammare? "
I ekofri miljö. Tex utomhus.
Calleberg skrev:Lite nytt koncept, prisvärt, och rätt disktreta med litet fotavtryck, påstås mäta utmärkt.
https://buchardtaudio.com/collections/a ... 2670704805
steveo1234 skrev:Jag är inte så hemma på skatteregler etc men undrar varför du inte kan snickra ihop en prototyp innan du har ett AB? Borde du itne bygga en prototyp och få positiv respons på den INNAN du plöjer ner 100k (eller vad dagens regler säger om AB) i en företagsuppstart?
Vintologi skrev:Morello skrev:"I vilket rum ska man mäta?"
I ekofri miljö. Tex utomhus.
Problemet är att de flesta inte kommer använda högtalarna utomhus.
Calleberg skrev:Calleberg skrev:Lite nytt koncept, prisvärt, och rätt disktreta med litet fotavtryck, påstås mäta utmärkt.
https://buchardtaudio.com/collections/a ... 2670704805
Jag repeterar och lägger in en bild, dessa påstås vara bättre än det du försöker göra.
Mätningar finns, dock tillverkarens egna, men detta sticker ut:
"Freqency response 17 - 40.000 Hz +/- 1.5dB"
Vintologi skrev:Morello skrev:"I vilket rum ska man mäta? Eller frifält? Ekofritt rum? Ekokammare? "
I ekofri miljö. Tex utomhus.
Problemet är att de flesta inte kommer använda högtalarna utomhus. Folk kommer sätta högtalarna i alla möjliga rum, vet inte om det finns någon bra lösning på det problemet.
Vintologi skrev:steveo1234 skrev:Jag är inte så hemma på skatteregler etc men undrar varför du inte kan snickra ihop en prototyp innan du har ett AB? Borde du itne bygga en prototyp och få positiv respons på den INNAN du plöjer ner 100k (eller vad dagens regler säger om AB) i en företagsuppstart?
Minimum är 25K i aktiekapital men själva kostnaden för att starta Aktiebolag är 1900 sek. Aktiebolag kan vara bra att ha senare i vilket fall (ex för konsultverksamhet).
Problemet med att börja med prototyp innan man har AB är att det då kan bli svårt/omöjligt att dra av hela den kostnaden senare (plus extra krångel med porträttering av egendom) hörde att man inte kunde få tillbaka moms då plus att de kan anse att det man köpte inte är värt det man betalade för det.
Det som kommer bli svårast är att få till snygg design och att sen lyckas med marknadsföringen. Kan ta flera år innan det blir bra lönsamhet.
Vintologi skrev:Calleberg skrev:Calleberg skrev:Lite nytt koncept, prisvärt, och rätt disktreta med litet fotavtryck, påstås mäta utmärkt.
https://buchardtaudio.com/collections/a ... 2670704805
Jag repeterar och lägger in en bild, dessa påstås vara bättre än det du försöker göra.
Mätningar finns, dock tillverkarens egna, men detta sticker ut:
"Freqency response 17 - 40.000 Hz +/- 1.5dB"
Tror jag kan få till liknande frekvensgång med lägre THD.
Calleberg skrev:Hur bra är du på SHARC programering?
Calleberg skrev:Nix, DSP programmering menar jag. Här finns en litet fönster i audiovärlden som ännu inte är helt överetablerat.
Om du tittar på alla dessa monohögtalare som säljs med framgång så är de i de allra flesta fall akustiskt tillfixade med DSP och klass D förstärkeri.
Vintologi skrev:Calleberg skrev:Nix, DSP programmering menar jag. Här finns en litet fönster i audiovärlden som ännu inte är helt överetablerat.
Om du tittar på alla dessa monohögtalare som säljs med framgång så är de i de allra flesta fall akustiskt tillfixade med DSP och klass D förstärkeri.
Tror det är fel väg att gå, du säkert få bra frekvensgång med DSP men detta kommer vara för en specifik miljö (ex utomhus) så sen när folk använder högtalaren i deras rum så blir det inte nämnvärt bättre frekvensgång än om man bara kör passiva filter.
eljulio skrev:Vintologi skrev:Tror du har missförstått vad DSP är för något.
Vintologi skrev:eljulio skrev:Vintologi skrev:Tror du har missförstått vad DSP är för något.
Finns redan dacar med inbyggd dsp funktion ex "rme adi-2" detta är inget som behöver ingå i högtalaren.
Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.
Finns det några mätningar man kan se?
Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande
http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)
PerStromgren skrev:Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.
Finns det några mätningar man kan se?
Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande
http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)
Ja, det var det systemet jag menade.
Zappa skrev:PerStromgren skrev:Vintologi skrev:Finns det några mätningar man kan se?
Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande
http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)
Ja, det var det systemet jag menade.
Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, får många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:
”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musikälskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.
Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”
I-or skrev:Aktiva högtalare (dit DSP-bestyckning räknas) adderar en hel del komplexitet och jag har goda skäl att anta att du kommer att få fullt upp med en passiv konstruktion, vilken har den lägsta svårighetsgraden men även kräver klart mest ingenjörsgnetande. Ta gärna en titt på följande områden:
- Grundläggande akustiska samband
- Elektroakustiska simuleringar
- Elektroakustisk mätteknik
- Psykoakustik för musikåtergivning
Utan mycket god förståelse av ovanstående punkter kommer dina planer inte att leda någon vart ens på prototypstadiet. Det är med alla praktiska randvillkor ganska knepigt även om man har greppat det hela.
Zappa skrev:Det räckte åtminstone mer än väl för mina behov.
petersteindl skrev:Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?
eljulio skrev:petersteindl skrev:Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?
Högst tveksamt!![]()
Vintologi skrev:eljulio skrev:Vintologi skrev:Tror du har missförstått vad DSP är för något.
Finns redan dacar med inbyggd dsp funktion ex "rme adi-2" detta är inget som behöver ingå i högtalaren.
petersteindl skrev:Finns det verkligen bra högtalare under 1 miljon EUR?
Belker skrev:Inte än. Men med TS vid rodret är frälsningen nära!
Rydberg skrev:Nu känner jag lite mobbingvibbar, inte värdigt
Zappa skrev:Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, för många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:
”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musikälskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.
Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”
Vintologi skrev: "Text"
I-or skrev:Zappa skrev:Högtalarsystemet i Studio Blue är synnerligen kapabelt, för många år sedan lyssnade jag på det. Några ord från konstruktören Ingvar Öhman om basmodulerna i Studio Blue:
”Av naturliga skäl säljs Profundus Z-4 i princip bara till de allra extremaste musikälskarna och till inspelningsstudios. De 139 dB (minst) som ett Profundus Z-4-system kan generera är ett MYCKET högt ljudtryck, många rum medger dessutom mer är 6 dB ytterligare högre ljudtryck genom inverkan av fjärra väggar.
Världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving har mätt upp högtalarsystemet på studion/inspelningsteknikerskolan Studio Blue och konstaterat en undre gränsfrekvens på 14 Hz. Nere vid 10 Hz hade nivån sjunkit till -5 dB. Vid test av maximalt ljudtryck har 137 dB i registret 17 - 55 Hz uppmätts 7 meter från högtalarna.
Studio Blue var den första studion i världen som installerade Ino Audios största bassystem Profundus Z-4. Ljudtrycket 137 dB på 7 meters avstånd motsvarar 154 dB en meter från högtalarna. På lyssningsplats vid mixerbordet ligger max ljudtryck 19 - 100 Hz på 134 dB. Detta motsvarar ett ljudtryck på 1 meter om 145 dB. På en meter är max ljudtryck dock normala 139 dB i alla normala rum. Rumspåverkan från fjärra väggar på så små avstånd är minimal.”
Ja, det är säkert ett mycket kapabelt system, men det är ganska svårhanterligt med de icke-standariserade förutsättningarna för mätningarna. Det är lätt att bli snurrig i huvudet här. Jag blir åtminstone det.
Om jag har förstått saken rätt, så handlar det om 8 st 12" W121x-element i 4 lådor med en total användbar luftpumpningskapacitet om ca 9 liter topp-topp (vid xmax). Eftersom systemet enligt tillverkaren anses vara höglinjärt förutsätter vi att hela området upp till xmax är användbart (tveksamt, men vi är snälla här). Detta ger 117 dB vid 35 Hz (där elementen förutsätts stå för hela ljudgenereringen) för 2 meters avstånd och halvrymd (CEA 2010).
Fortfarande imponerande, men mer i linje med andra högkapabla basmoduler, alltså.
Zappa skrev:Det handlar om förra generationen av Profundus Z-4, den innehöll fyra 15 tums basar och kunde enligt IÖ pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.
sprudel skrev:Om varje gammal version av Profundus Z består av 4x15 tum så blir det 16x15 tum. Reserverar mig lite för det eftersom jag inte vet hur de gamla såg ut. De nya Profundus Z har två sådana element.
Vintologi skrev:Zappa skrev:Det handlar om förra generationen av Profundus Z-4, den innehöll fyra 15 tums basar och kunde enligt IÖ pumpa mer än 80 liter luft topp till topp i närheten av sin undre gränsfrekvens.
Det där stämmer nog inte.
För att pumpa 80 liter med 4 15-tummare så behövs xmech på 6 till 8 cm (en väg), tror inte det finns någon 15-tummare som ger det.
I-or skrev:Nä, vad tråkigt, då är vi tillbaka på 122 dB, 35 Hz, halvrymd, 2 m. Jag är mycket besviken.
I-or skrev:Det är väl NN som kramar elementet med ett lyckligt leende? Det var länge sedan jag var hemma hos honom och mätte på ett av hans 16 (!) fina JBL-element.
hifikg skrev:I-or skrev:Nä, vad tråkigt, då är vi tillbaka på 122 dB, 35 Hz, halvrymd, 2 m. Jag är mycket besviken.
Menar du att konstruktören räknat fel? Ser Sheldon Cooper framför mig när han blir påkommen med felräkning av Steve Hawkings
goat76 skrev:Varför vill man ha en sådant ljudtryckskapacitet i kontrollrummet, är det inte vettigare att hålla sig runt och omkring normala och mer förväntade bruksnivåer vid mixning?
Det bör väl bli avsevärt mycket svårare att avgöra kanalernas individuella nivåer sinsemellan då precis allt låter öronbedövande högt.
I-or skrev:goat76 skrev:Varför vill man ha en sådant ljudtryckskapacitet i kontrollrummet, är det inte vettigare att hålla sig runt och omkring normala och mer förväntade bruksnivåer vid mixning?
Det bör väl bli avsevärt mycket svårare att avgöra kanalernas individuella nivåer sinsemellan då precis allt låter öronbedövande högt.
Jo, men på detta sätt säkerställer man att distorsionen vid lågfrekventa ljudtrycksnivåer om 110 dB eller så är närmast helt distorsionsfria. Dessutom ska man inte underskatta imponatoreffekten när man vill sälja in studions tjänster.
Thomas_A skrev:Pratar ni om kapaciteten av högtalarna eller högtalarna i det rum de står på Studio Blue? Inklusive rumsvolym och väggstöd?
Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.
I-or skrev:Thomas_A skrev:Pratar ni om kapaciteten av högtalarna eller högtalarna i det rum de står på Studio Blue? Inklusive rumsvolym och väggstöd?
Man bör alltid separera källans egenskaper från rummets när man anger kapacitet (vilket man gör med mätningar enligt t.ex. CEA 2010), annars blir det bara en ordentlig röra. Egentligen skulle man kunna ange linjär luftpumpningskapacitet, eller ännu hellre volymhastighet [m^3/s], som funktion av frekvens istället för ljudtrycksnivåer eftersom det förstnämnda är direkt relaterat till källstyrkan och det då inom rimliga gränser inte spelar någon roll hur man har mätt (om man förutsätter att man håller sig till distorsionsgränserna i CEA 2010).
sprudel skrev:Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.
Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.
sprudel skrev:Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.
Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.
Vintologi skrev:Behöver veta vad som redan finns så jag kan se ifall jag kan göra något bättre. Det jag har sett hittills har dock inte varit speciellt bra (oavsett pris) ofta är det svårt att ens hitta mätningar.
music4ever skrev:Börja med och bygg ett par egna högtalare innan du ens försöker tänka på starta AB eller dyl.
Harryup skrev:DU kan köpa ett färdigt AB på 1-2 dagar. Vad är problemet?
Vintologi skrev:Mirage skrev:Frågan är väl om det är önskvärt att få infrabasen ur högtalarna som spelar de högre frekvenserna? Jag kör F208 ihop med IB-sub och får då f-3dB vid 5 Hz.
Japp det innebär att man behöver komplettera med sub-bas för att reproducera de lägre frekvenserna vilket ökar den totala kostnaden för kunden (plus att det tar upp mer plats).Jag vet inte om PerformaBe-serien i och med F328Be kört om Ultima2, men annars borde de också vara en bra kandidat. Långt under miljonen, men jämförs ofta med betydligt dyrare högtalare.
https://www.revelspeakers.com/products/ ... es-ultima2
Hittade inga mätningar men ser att deras känslighet är ganska låg87.7 dB SPL with 2.83 V @ 1m
Summary
While I find the sounds of Revel's Ultima Salon1, the Quad ESL-989, the Burmester B-99, and the Dynaudio Evidence Master to be still among my favorites, the Revel Ultima Salon2 is the best-performing, most natural-sounding full-range loudspeaker I have auditioned in my listening room since I started writing for Stereophile in 1984. The Revel design team has smoothed the Salon1's upper midrange while retaining that award-winning speaker's powerful bass extension, timbral accuracy, and superb dynamics. The result is an open and transparent top end, an utterly neutral and grain-free midrange, and bass that is extended and pitch-perfect. The Ultima Salon2 does all this while sounding completely neutral, with top-to-bottom smoothness, coherence, and remarkable resolution of detail.
While $22,000/pair is a lot of money, the quality of this loudspeaker equals that of others costing up to three times as much. In the Salon2, Kevin Voecks and his team have produced far more than a cosmetic upgrade of the Salon1. They have created a new reference standard in floorstanding loudspeakers that has earned my strongest recommendation.
MagnusÖstberg skrev:Det är som sagt NN och Alexi som glor på 15-tummaren. NN har kvar alla sina basar. Han tittar nog på dem ibland
MagnusÖstberg skrev:Om man tycker att strax under 88dB är ganska låg känslighet i en färdig högtalare så kommer man bli förvånad när man gör sin prototyp.
sprudel skrev:Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.
Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.
sprudel skrev:Morello skrev:Bas-systemet i Studio blue (där jag varit många gånger) består av fyra basreflexlådor där varje låda är bestyckad med ett element av typ Ino Audio W154. Totalt fyra element således.
Konstiga Z. Enligt manifestet har varje Profundus Z två st 25,2 cm element.


IngOehman » 2006-09-02, 0:35
De arbetar utmärkt upp till över 1000 Hz.
Detta element använder jag inte längre till profundus Z, eftersom två 12" kan spela nästan lika starkt, i ungefär samma lådstorlek (men inte riktigt lika starkt, det fattas några dB). Från och med för något halvår sedan är profundus Z därför försedd med två 12" (specialmontering inuti lådan).
Då jag inte använder 15"elementet längre kan jag tänka mig att sälja de 15"element jag har kvar i lager för ett väsentligt lägre pris än det som står i prislistan. Det beror förstås på antal och sådant. Den som är intresserad bör höra av sig.
Om ingen vill ha dem, kommer jag troligen att skrota ut dem vid årsskiftet (det finns ju en lösning redan på reparationsfrågan för det fall någon skulle råka sparka in ett dyligt element i en förefintlig profundus Z). De tar nämligen en förfärlig massa plats de där 15"-arna. Det betyder INTE att de kommer att bli billigare senare dock.Snarare tvärtom. Och vid skrotning kommer de att förstöras, inte tillgängliggöras.
Vh, iö
- - - - -
Att 4 st Ino W121 kan spela starkare än en stycken Ino W154 stämmer - men då bör man också minnas att lådan i det fallet blir ungefär dubbelt så stor!
Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Om man tycker att strax under 88dB är ganska låg känslighet i en färdig högtalare så kommer man bli förvånad när man gör sin prototyp.
Ja, snittet på högtalare enligt John Atkinsons mätningar ligger ju på 87-88 dB/V/m.
Nattlorden skrev:Gammal modell - många år sedan det slutades med det stora elementet i Z till förmån för två element i motställd insats.
Vill dra mig till minnes en bild på någon som stod och brottades med elementet....
Edit: (klicka och öppna i ny flik om de inte vill direkt)
Inte den bilden jag tänkte på, men detta är väl den gamla 15" ?
[ Bild ]
Denna var det:
[ Bild ]
Morello skrev:Almen skrev:MagnusÖstberg skrev:Om man tycker att strax under 88dB är ganska låg känslighet i en färdig högtalare så kommer man bli förvånad när man gör sin prototyp.
Ja, snittet på högtalare enligt John Atkinsons mätningar ligger ju på 87-88 dB/V/m.
App, app, per 2.83 V anger man känslighet.
Mirage skrev:Jag missade att syftet med det hela var att du skulle skapa en färdig produkt som du kunde sälja. Ur konsumentperspektivet ser jag det fortfarande som bättre med separata basar, oavsett om man ska köpa färdiga lådor eller bygga något själv.
Att den totala kostnaden skulle bli större för kunden tror jag inte. Köper man ett par högtalare för 200 kkr och sen lägger 50 kkr på en sub så tror jag man får svårt att slå det med ett par högtalare för 250 kkr.
Nattlorden skrev:Gammal modell - många år sedan det slutades med det stora elementet i Z till förmån för två element i motställd insats.
Vill dra mig till minnes en bild på någon som stod och brottades med elementet....
Edit: (klicka och öppna i ny flik om de inte vill direkt)
Inte den bilden jag tänkte på, men detta är väl den gamla 15" ?
[ Bild ]
Denna var det:
[ Bild ]
Kraniet skrev:Pengar behöver ju dock inte vara allt.
En av de bästa mätresultaten Stereophile uppmätt är Infinity Primus 360. Som när det begav sig gick för några tusenlappar.
https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html
Rydberg skrev:Kraniet skrev:Pengar behöver ju dock inte vara allt.
En av de bästa mätresultaten Stereophile uppmätt är Infinity Primus 360. Som när det begav sig gick för några tusenlappar.
https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html
Tycker den verkar ringa som en kyrkklocka
Kraniet skrev:
Ja det är ju en billig lådkonstruktion så det går ju förbättra de bitarna.
Men tonkurvan är exemplarisk inom vad den hanterar. Det är få dyra högtalare som mäter så bra.
Förmodligen klarar den inte speciellt höga ljudtryck heller. Men man måste ju förstå vad det är för högtalare.
Men vad det i princip är är en Revel Ultima fast nedskalad. Samma principer men med billigare/enklare komponenter.
I-or skrev:Kraniet skrev:
Ja det är ju en billig lådkonstruktion så det går ju förbättra de bitarna.
Men tonkurvan är exemplarisk inom vad den hanterar. Det är få dyra högtalare som mäter så bra.
Förmodligen klarar den inte speciellt höga ljudtryck heller. Men man måste ju förstå vad det är för högtalare.
Men vad det i princip är är en Revel Ultima fast nedskalad. Samma principer men med billigare/enklare komponenter.
Nja, Primus-serien mäter ganska bra överlag, men är inte riktigt så bra om man kan tro. Jag har "toppen" av Primus 360, Primus 140, som datorhögtalare och dessa är bra givet det låga priset, men diskanten faller brant över ca 17 kHz och distorsionen är överlag bara någorlunda låg (diskanten uppvisar dock mycket låg distorsion). Dessutom har alla högtalarna i serien alldeles för små portar, vilket leder till turbulensproblem.
Trots allt var det dock alldeles ovanligt bra ljudkvalitet för pengarna.
I-or skrev:Kraniet skrev:
Ja det är ju en billig lådkonstruktion så det går ju förbättra de bitarna.
Men tonkurvan är exemplarisk inom vad den hanterar. Det är få dyra högtalare som mäter så bra.
Förmodligen klarar den inte speciellt höga ljudtryck heller. Men man måste ju förstå vad det är för högtalare.
Men vad det i princip är är en Revel Ultima fast nedskalad. Samma principer men med billigare/enklare komponenter.
Nja, Primus-serien mäter ganska bra överlag, men är inte riktigt så bra om man kan tro. Jag har "toppen" av Primus 360, Primus 140, som datorhögtalare och dessa är bra givet det låga priset, men diskanten faller brant över ca 17 kHz och distorsionen är överlag bara någorlunda låg (diskanten uppvisar dock mycket låg distorsion). Dessutom har alla högtalarna i serien alldeles för små portar, vilket leder till turbulensproblem.
Trots allt var det dock alldeles ovanligt bra ljudkvalitet för pengarna.
Back on track.
I-or skrev:Här är ett extremt rysk baselement om TS vill ta den aktiva vägen: https://pride.audio/product/subwoofer-pride-ufo5-18/
Knappt 12 liter någorlunda linjär pumpkapacitet topp-topp.![]()
Bilstereovarning förstås, men detta behöver inte betyda att elementet har dålig linjäritet.
Morello skrev:Man får väl driva den med en strömgenerator för att kliva runt problemet.
Morello skrev:Man får väl driva den med en strömgenerator för att kliva runt problemet.
Kronkan skrev:Bladdret är ju helt enormt, om man får uttrycka det så.
STDI skrev:Visst är det spännande att se fortsättningen på det han vill göra. Dvs om han fortsätter diskussionen här och beskriver vad han kommer fram till.
Almen skrev:STDI skrev:Det är ett tufft, kanske omöjligt projekt som Vintologi har gett sig in på.
Nja, det var ju ganska enkelt, vilket tråden vittnar om.
Strmbrg skrev:Vad är det som säger att det som är "bäst" är bra? Det "bästa" kan ju i vissa fall vara det minst dåliga.
DVD-ai skrev:Vintologi skrev:PerStromgren skrev:Ino Audio:s installation i Studio Blue? Jag har visserligen inte hört dem, men litar på dem som har.
Finns det några mätningar man kan se?
Designen verkar väldigt fokuserat på bas, tror diskant och mellanregister blir lidande
http://old.studioblue.se/studion (vad det detta som menades?)
Menar du att storleken på elementen resulterar i detta pga begränsningar i spridning mot högre frekvenser?
Eller att antalet är ett problem ?
Eller båda ?
Eller något helt annat ?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 27 gäster