Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Intressant baselement. Känsligheten är 76dB/W/m. Inte så jättemycket och jag hade nog hellre tagit ett större element i en sluten låda och EQat det till att prutta ut lite mer kräm i låga register, så att säga. Men det är jag det. Kul att folk hittar på lite orginella lösningar i alla fall.
solhaga skrev:Jq, men här handlar nog det mera om att 3D-skriva kabinett och inte att 3D-skriva delar till element.
3. 3D utskrivna högtalare.
Måtten på din 3D skrivare sätter gränserna för hur stora de kan bli....
AlbertHall skrev:Jag printade mina högtalare och nu har jag dem både på landet och i stan.
mangrove skrev:AlbertHall skrev:Jag printade mina högtalare och nu har jag dem både på landet och i stan.
Vad är det för några då? Egendesignat eller printat "från nätet"?
petersteindl skrev:Jag har låtit 3D-printa ett par ägg i full storlek. Det gick utmärkt. Kostade massor år 2006.
Svenn3SaataN skrev:
Tackar för den länken! Såg att du fyllde med gips, känns som om man inte kommer undan att fylla dem med något för att göra dem "stumma".petersteindl skrev:Jag har låtit 3D-printa ett par ägg i full storlek. Det gick utmärkt. Kostade massor år 2006.
Ingen fyllning i dem, bara plast? Uppkom där inte några konstiga resonanser eller akustiska problem om de bara är printade i plast? Hunnit läsa lite och känns som att många försöker fylla sina printade högtalare med något i väggarna för att få bukt med resonanserna.
solhaga skrev:Jo, det går bra att skriva ut högtalare helt solida. Men det tar väldigt lång tid.
Exempelvis så tar en halv SHOTS-center 20,5h att skriva ut med 15% infill, 54h med 100%.
Att fylla 15%-aren med gips tar 5 minuter.
Jag vald en oblat form på alla SHOTS-högtalare utom just centern.
solhaga skrev:Jag skrev inte att 20.5h är en lång tid; en natt och en arbetsdag i kalendertid bara.
Men om du vill ha den solid utan infill, så tar en halv SHOTS centerhögtalare 54h.
Det vill säga 108h och nästan en 1kg filamentrulle för en hel.
Det tycker jag är en lång tid och risken att det blir fel ökar.
solhaga skrev:
Det vore intressant om den samlade hären här på faktiskt kunde konstruera (akustiska teorier och matematiska formler) och ta fram en vågledare på källkodsnivå (exempelvis i Fusion) och samtidigt förbättra exempelvis Soma Sonus konstruktion; den har fått lite kritik på forumet.
Iterationer av framtagna vågledare kan sedan skrivas ut och mätas upp.
solhaga skrev:Ja, den utmärkta videon har jag sett.
Det är väl PVA-lim (vanligt trälim) han använder?
I mitt fall så gör armeringen att problemet som PVA-limmet skall dämpa inte uppstår.
Men det skadar ju förstås inte att använda metoden ändå.
En annan sak som är lämplig att nämna nu är att man enkelt kan infoga vågledare typ Soma Sonus SB26 i konstruktion.
Dock är detta STL-filer, så utskrivna vågledare måste limmas fast i ett urtag i den färdiga högtalarlådan.
Det vore intressant om den samlade hären här på faktiskt kunde konstruera (akustiska teorier och matematiska formler) och ta fram en vågledare på källkodsnivå (exempelvis i Fusion) och samtidigt förbättra exempelvis Soma Sonus konstruktion; den har fått lite kritik på forumet.
Iterationer av framtagna vågledare kan sedan skrivas ut och mätas upp.
Här är lite inspiration:[ YouTube ]
solhaga skrev:...
En annan sak som är lämplig att nämna nu är att man enkelt kan infoga vågledare typ Soma Sonus SB26 i konstruktion.
Dock är detta STL-filer, så utskrivna vågledare måste limmas fast i ett urtag i den färdiga högtalarlådan.
...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster