Moderator: Redaktörer
paa skrev:Vad betyder det här:
Note that there is no remote and volume control is the traditional one (not rotary).
Vad är då det runda som ser precis ut som en volymratt?
Vinylcalle skrev:Mycket ser ju väldigt bra ut. Men i diskantområdet är distorsionen inte särskilt låg.
Mvh Carl
Morello skrev:Är det denna krets?
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa32 ... 52FTPA3255
I så fall är THD vid höga frekvenser skyhög!
I-or skrev:Om jag ska våga mig på en ganska välgrundad gissning, så handlar bestyckningen om TI TPA3251. TPA3251 ger lägre maxeffekt än TPA3255, men uppvisar betydligt högre linjäritet över hela audioområdet. Dessutom har man sannolikt inkluderat utgångsfiltret i motkopplingsslingan för ytterligare lägre distorsion (PFFB). THD för TPA3251 stiger också kraftigt mot högre frekvenser, men är under betydligt bättre kontroll än för TPA3255.
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/tpa3251.pdf?ts=1638179236946&ref_url=https%253A%252F%252Fwww.google.com%252F
https://www.ti.com/lit/an/slaa788a/slaa788a.pdf?ts=1638093814954&ref_url=https%253A%252F%252Fwww.ti.com%252Fproduct%252FTPA3255
I-or skrev:Infineon har inte haft några riktigt bra klass D-förstärkare och det är osannolikt att de har fått ur sig något banbrytande. Det finns ytterligare några tillverkare som ST och NXP, men dessa är heller inte i TI-klass.
Samtliga prestanda lämnar tydliga avtryck av TPA3251 och det är nog framförallt PFFB som åsyftas med nya kretslösningar. Dessutom har det ryktats att just detta skulle vara på gång från både Topping och Aiyima.
T.ex. ger TPA3251 med PFFB ca 0,0005 % THD+N vid 1 kHz för uteffekter om kanske 5 W, vilket är precis vad Amirs mätresultat visar. Dessutom är avsaknaden av högfrekvensskräp också typisk för TI:s klass D-förstärkare.
I-or skrev:PA5 är ingen dålig förstärkare, men det skulle förvåna mig storligen om högfrekvensdistorsionen inte var hörbar. Dock är det kanske inte så man ska se på det hela, utan att man istället bör utnyttja PA5 för att erhålla bra förstärkeri i liten storlek och till ett lågt pris för skrivbordsanläggningar och liknande.
I-or skrev:Orkar inte klippa ur TI:s spec, men titta på 7.9 Typical Characteristics, BTL Configuration, Figure 1. Total Harmonic Distortion+Noise vs Frequency. Studera den röda kurvan (20 W i 4 ohm) som ligger strax över 0,001 % THD+N här. Denna distorsion halveras mellan tummen och pekfingret med PFFB för en total THD+N om ca 0,0005 %. (Lite glädjemätning eftersom man filtrerar bort högre ordningens produkter och högfrekvent brus, men vad jag minns gör Amir detsamma.)
Detta är förstås inte exakt samma förutsättningar som i mätningarna på ASR, men nära nog och THD tycks variera mycket lite med uteffekten här (även om förstås S/N ökar vid högre nivåer).
Solveit skrev:PA5 matas med 38v TPA3251 har max 36v så tror inte det är den.
Calleberg skrev:Solveit skrev:PA5 matas med 38v TPA3251 har max 36v så tror inte det är den.
Ja nästan, men du har en poäng, 3251 är specad till 38V max, men vanligtvis brukar iallafall 3255 varianterna som tål 53V köras på betydligt lägre spänning än max, verkar vågat om de valt att köra den på 38V om det är en 3251...( De allra flesta specarna i databladet refererar t.ex till 36V)
Johan_Lindroos skrev:Det är inte säkert att det är förstärkarkretsen på bilden.
Det ser ut som en fejkbild.
JonasB skrev:Varför hamnar alla klass D-förstärkar-diskutioner på dist vid högre frekvenser? Är det för att i t.ex. detta fall är så pass högt att förstärkaren blir undermålig? Kan det även vara så att det är en av få parametrar som är sämre än en klass AB i samma prisklass, 3500 kr (om det ens finns)?
JonasB skrev:Varför hamnar alla klass D-förstärkar-diskutioner på dist vid högre frekvenser? Är det för att i t.ex. detta fall är så pass högt att förstärkaren blir undermålig? Kan det även vara så att det är en av få parametrar som är sämre än en klass AB i samma prisklass, 3500 kr (om det ens finns)?
Solveit skrev:Calleberg skrev:Solveit skrev:PA5 matas med 38v TPA3251 har max 36v så tror inte det är den.
Ja nästan, men du har en poäng, 3251 är specad till 38V max, men vanligtvis brukar iallafall 3255 varianterna som tål 53V köras på betydligt lägre spänning än max, verkar vågat om de valt att köra den på 38V om det är en 3251...( De allra flesta specarna i databladet refererar t.ex till 36V)
Ingen speciell kylning på chipset så jag undrar men inte säkert det är amp chippet men nått hemligt måste det vara.
Morello skrev:Hög THD vid 20 kHz trots blygsamma 5 W i 8 ohms last.
I-or skrev:Stämmer, men maximal matningsspänning handlar sällan om hifi-anekdoter.
Det tål också att upprepas att TI aldrig har avsett att TPA325x-serien ska användas för rena hifi-förstärkare. De förstår utan tvekan att prestanda inte riktigt räcker till. Den med frekvensen stigande distorsionen är ett problem, men speciellt utan PFFB får man även alldeles för stora frekvensgångsavvikelser för en normal högtalare (typiskt en eller ett par dB) över ca 10 kHz p.g.a. impedansen i utgångsfiltret.
Calleberg skrev:spolarna till tpa3251 &3255 är 5-10mikroH, 7mikrohenry verkar väldigt poppis. kondingarna har jag ingen koll på.
TI har ganska så omfattande lathundar för utgångsfilterkonstruktionen tillgängliga för di lataste konstruktörerna
Morello skrev:JonasB skrev:Varför hamnar alla klass D-förstärkar-diskutioner på dist vid högre frekvenser? Är det för att i t.ex. detta fall är så pass högt att förstärkaren blir undermålig? Kan det även vara så att det är en av få parametrar som är sämre än en klass AB i samma prisklass, 3500 kr (om det ens finns)?
Problemet är att olika klass-D-tillskyndare inte sällan bluffar med mätdata genom att skruva ned bandbredden till 20 kHz, vilket gör THD-mätdata över cirka 6 kHz irrelevanta.
goat76 skrev:
Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna?
AnotherDrinkPlease skrev:Är det någon som har förslag på en bättre förstärkare med ungefär denna uteffekt och med ett behändigt format till snarlikt pris?![]()
Med tanke på att det låter som om det finns bättre prylar så vore det kanon att få koll på vad det är. Jag letade precis efter en behändig förstärkare till kökshögtalarna (stativare) och hade nästan köpt denna. Är ytterst tacksam för tips.
I-or skrev:goat76 skrev:
Varför skapar du inte ett användarkonto på ASR och ifrågasätter detta en gång för alla (...de gånger du retat dig på detta), hade det inte varit intressant att få ett svar från Amir varför han väljer att "försköna" klass D-mätningarna?
Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt.
WhereNextColumbus skrev:I-or skrev:goat76 skrev:
Även om det var riktat till Morello så har tanken har slagit mig, men enligt Sun Tsis The Art of War bör man inte utkämpa alla strider överallt samtidigt.
Amir ger svar på liknande tankegångar i tråden på ASR; han bryr sig inte så mycket om komponenter utanför det hörbara området. Hur han ställer sig till IMD pga detta i högtalare vet jag ej, men han verkar anse att multitone är bättre än 19+20kHz när det kommer till förstärkare iaf. Liknande men omvänt argumenterar han för att 1kHz är så matnyttigt.
I-or skrev:goat76 skrev:
hifi_nirvana skrev:WhereNextColumbus skrev:I-or skrev:
Amir ger svar på liknande tankegångar i tråden på ASR; han bryr sig inte så mycket om komponenter utanför det hörbara området. Hur han ställer sig till IMD pga detta i högtalare vet jag ej, men han verkar anse att multitone är bättre än 19+20kHz när det kommer till förstärkare iaf. Liknande men omvänt argumenterar han för att 1kHz är så matnyttigt.
Har du någon länk där Amir besvarar kritik?
WhereNextColumbus skrev:hifi_nirvana skrev:WhereNextColumbus skrev:
Har du någon länk där Amir besvarar kritik?
Nej tyvärr, det har avhandlats mkt kort i tråden på ASR som den här tråden bygger på men jag orkar inte gå tillbaka och leta upp var. Tråden är lång. Det jag skrev är inget citat utan min tolkning, så ta det för vad det är.
goat76 skrev:Det behöver väl inte nödvändigtvis bli någon strid?
I varenda tråd här på Faktiskt som hänvisat till recensioner från ASR av förstärkare med klass D-teknik, så har Morello påpekat att mätningarna är irrelevanta/felaktigt gjorda. Varför då inte ta tjuren vid hornen och förklara det för Amir så kanske han korrigerar detta för framtida mätningar, eller så kanske han ger ett för er godtagbart skäl till varför han gör som han gör?
amirm skrev:As to running THD+N, as you know, the problem is standardizing on bandwidth. With noise shaping, in some digital amps, it is unfair to them to use much bandwidth above 20 kHz. Multitone test gets around that.
thulle skrev:Nu kom det ett test av en rörbestyckad DAC utan rekonstruktionsfilter, och då skruvades THD+N mätningen upp till 20Hz-20kHz med 90kHz bandbredd för att visa effekten av detta. Till skillnad från PA5 som då mättes 20Hz-15kHz med 45kHz bandbredd, även fast det enligt grafen Calleberg postade är där det händer mest i fallet för PA5 också.
Ställde en fråga om varför mätningarna sträcks i ena fallet och inte andra.
edit: fick samma svar som i en tidigare tråd här på faktiskt om det, DAC vs. förstärkare.
Morello skrev::roll:
Solveit skrev:Ingen speciell kylning på chipset så jag undrar men inte säkert det är amp chippet men nått hemligt måste det vara.
Morello skrev:Enkom den skyhöga distorsionen tycker jag diskvalificerar apparaten.
LeifB skrev:Hur kopplar ni in PA5?
Om jag har en cd spelare och högtalare.
Tell skrev:Det är väl ändå ganska intressant HUR disten i diskantområdet ter sig också? Jag menar är den lite mer harmoisk så är det betydlugt trevligare att leva med än det skulle låta som en ren digital klippningsdist
jansch skrev:Tell skrev:Det är väl ändå ganska intressant HUR disten i diskantområdet ter sig också? Jag menar är den lite mer harmoisk så är det betydlugt trevligare att leva med än det skulle låta som en ren digital klippningsdist
Vad menar du med "ren digital klippningsdist"?
Tell skrev:jansch skrev:Tell skrev:Det är väl ändå ganska intressant HUR disten i diskantområdet ter sig också? Jag menar är den lite mer harmoisk så är det betydlugt trevligare att leva med än det skulle låta som en ren digital klippningsdist
Vad menar du med "ren digital klippningsdist"?
Ja alltså jag menar inte "ren" som i att den är "ren o fin", utan som "sedvanlig digital klippningsdist". Alltså det kontra att vissa påstår att klass D-steg kan låta mer som tub-dist vilket tenderar att vara mycket trevligare att lyssna på än nåt som låter som digital klippning.
goat76 skrev:Jag såg precis en tråd på ASR där trådskaparen ställer frågan till andra ägare av Topping PA5 om deras apparat är defekt, hela 35% av användarna har röstat JA på frågan. Om dessa siffror stämmer så är det en skrämmande hög felprocent.
Man får det man betalar för, har folk glömt bort det numera?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ase.33293/
Calleberg skrev:goat76 skrev:Jag såg precis en tråd på ASR där trådskaparen ställer frågan till andra ägare av Topping PA5 om deras apparat är defekt, hela 35% av användarna har röstat JA på frågan. Om dessa siffror stämmer så är det en skrämmande hög felprocent.
Felprocenten är nog kraftigt missvisande, det ligger i sakens natur att de med trasiga apparater har större tendens att rapportera i en sån där undersökning än de vars apparater fungerar.
Med det sagt, det verkar helt klart finnas ett reelt kvalitetsproblem med PA5.
goat76 skrev:Om något så kan jag tänka mig att det finns folk som röstat ja utan att ens ha apparaten i fråga, men de som har den utan några defekter är nog lika benägna att rösta, skulle jag tro.
Calleberg skrev:goat76 skrev:Om något så kan jag tänka mig att det finns folk som röstat ja utan att ens ha apparaten i fråga, men de som har den utan några defekter är nog lika benägna att rösta, skulle jag tro.
Om du tänker dig att samtliga som någonsin köpt en PA5 finns och är aktiva på ASR så kan ovanstående absolut stämma![]()
En Normal felprocent för relativt enkla elektronikprodukter som denna borde vara under 1% så även 5% är på tok för mycket.
pLudio skrev:Jag brukar inte söka efter produktfel på internet i de fall produkten fortfarande fungerar.
Topping fanboys balanserar röstandet och några är negativa till allt från Kina.
goat76 skrev:Jag såg precis en tråd på ASR där trådskaparen ställer frågan till andra ägare av Topping PA5 om deras apparat är defekt, hela 35% av användarna har röstat JA på frågan. Om dessa siffror stämmer så är det en skrämmande hög felprocent.
Maarten skrev:OT, Calleberg, bilden du har i din profil, är det den med audifilen som utsätts för komprimerad musik eller distorsion?
Eller är det en audiofil som blivit besatt av uppgraderingsångest?
Calleberg skrev:Maarten skrev:OT, Calleberg, bilden du har i din profil, är det den med audifilen som utsätts för komprimerad musik eller distorsion?
Eller är det en audiofil som blivit besatt av uppgraderingsångest?
Det är en Subjektivist som håller på att transferera till den upplysta sidan, fångad precis i det ögonblick där sanningen blir glasklar för honom... eller tvärtom...
goat76 skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster