Konstnärlig frihet men en audiofils mardröm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
galder

Konstnärlig frihet men en audiofils mardröm

Inläggav galder » 2021-12-11 16:34

Jag gillar sångaren Elias Sahlin. Jag tycker att hans röst är fascinerande när han utnyttjar hela sitt register, och hur han sjunger. Ett underbart exempel, med fin instrumentuppsättning. https://www.youtube.com/watch?v=VSrGIdkNKrg Nu har jag i.o.f.s. inte lyssnat så väldigt mycket på honom oavsett detta. Förutom nu då med det senaste albumet: Holy, Endlessly sad, Love som kom nu i höstas. Men ändock inte ”har” utan snarare ”kommer att”. Gillar dessa låtar i lite enklare stil.
Men nu till anledningen med detta inlägg, nämligen: hur fasen låter det! Gällande det senaste albumet (nämnt ovan).

Det förekommer diverse oljud, som jag förmodar är från omkopplare och annat. Hur inspelningen är utförd fick mig under lyssning att först tro att något i min anläggning hade gått sönder. Det fick mig att lyssna mer efter oljud än att njuta av musiken.
Sökte efter recensioner på nätet till en eventuell förklaring. Hittade följande:

”På det här albumet öppnade jag upp för något nytt, strävan efter råhet och skörhet.
Jag har spelat in det mesta av musiken live och hållit mig borta från lager av syntar, samplade trummor och försökt begränsa antalet spår i produktionen."
https://www.lulealive.nu/artist/elias/

Det förmodar jag förklarar en del.

Blev tvungen att låta testa albumet i Masvis. Det skrämmande resultatet ses nedan. Varför?
Varför förstör man sin musik med en undermålig ”produktion”?

Anledningen till att jag inte gjorde detta inlägg i skivrekommendationer, är att jag inte kan rekommendera detta album p.g.a. den undermåliga ”produktionen”, oavsett hur mycket jag än gillar musiken. Utan det fick bli något blandat om loudness race och rekommendation.

Vad skall man säga. Kan man be om en tillsnyggad utgåva, utan att förstöra det konstnärliga?

Coverbild/Elias Sahlin – Holy, Endless sad, Love
Bild

Masvis mätningar

Bild

Bild

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Konstnärlig frihet men en audiofils mardröm

Inläggav AndersP » 2021-12-11 16:56

Finns mycket värre exempel.
Pecka skrev en artikel i MOLT om Michael Jacksons album Thriller där materialet mer och mer tokmastrats allt eftersom albumet blivit återutgivet.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2021-12-11 17:25

Ja, Pekka har redan skrivit om dålig mastring, så nu talar vi aldrig mer om detta.

Det känns inte som någon högbudgetproduktion, så han kanske bara skickat inspelningen till nån onlinetjänst för mer eller mindre automastring. Hängmatta och alla på elva. Musiker som inte har intresse eller kunskap om ljudåtergivning verkar tro att det är något man ”ska” göra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2021-12-11 17:29

AndersP skrev:Finns mycket värre exempel.
Pecka skrev en artikel i MOLT om Michael Jacksons album Thriller där materialet mer och mer tokmastrats allt eftersom albumet blivit återutgivet.

dire straits brothers in arms är väl också ett album som blivit mer fösrtört inför varje nysläpp?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2021-12-11 17:31

Belker skrev:Ja, Pekka har redan skrivit om dålig mastring, så nu talar vi aldrig mer om detta.

Det känns inte som någon högbudgetproduktion, så han kanske bara skickat inspelningen till nån onlinetjänst för mer eller mindre automastring. Hängmatta och alla på elva. Musiker som inte har intresse eller kunskap om ljudåtergivning verkar tro att det är något man ”ska” göra.

8)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-11 17:38

Lyssnade nu på några av låtarna.
Mycket bra musik och arr i grunden men väldigt förstört. På en av låtarna låter det t o m som medveten dist är pålagd på sången!
Goda ambitioner i hans uttalande men förstår han/vet han om att inspelningarna är söndermastrade?
För mig är det helt orimligt att ens försöka att förstå varför man medvetet "toppklipper" den typen av artist som har ambition att uttrycka sin musik med rösten.

Att Michel Jackson är söndermastrad är för mej inte lika illa, det hör tyvärr ihop med musikstilen..... fast jag skulle vilja att även hans musik var lite mer dynamisk, mindre syntetisk och med åtminstone lite "unplugged"känsla.

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-11 18:02

Belker skrev:Ja, Pekka har redan skrivit om dålig mastring, så nu talar vi aldrig mer om detta.

Inte behöver man någon stor budget för bra inspelning/mastring nuförtiden! T-Bone mickar, separat ljudkort för under 2000:- och gratisprogram ger klart bättre resultat än detta.
Det är väl så att när "ljudteknikern" bl.a börjar köpa massa "plugins" i jakten på unikt ljud som det börjar gå illa och dessutom gillar synen av höga VU/peakmeters staplar.

(Artisten ifråga använder dock inte T-Bone mic:ar utan dyrare Shure av olika slag i videoklippen, visserligen är Shure SM58:n inte direkt neutral men förstör i vart fall inte röster)

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-11 18:24

jansch skrev:Lyssnade nu på några av låtarna.
Mycket bra musik och arr i grunden men väldigt förstört. På en av låtarna låter det t o m som medveten dist är pålagd på sången!
Goda ambitioner i hans uttalande men förstår han/vet han om att inspelningarna är söndermastrade?
För mig är det helt orimligt att ens försöka att förstå varför man medvetet "toppklipper" den typen av artist som har ambition att uttrycka sin musik med rösten.

Att Michel Jackson är söndermastrad är för mej inte lika illa, det hör tyvärr ihop med musikstilen..... fast jag skulle vilja att även hans musik var lite mer dynamisk, mindre syntetisk och med åtminstone lite "unplugged"känsla.

Precis enligt min åsikt.
Han ligger tydligen på Antifragilemusic.com
Har visst ett eget bolag också: elias sahlin records ab
Teodor Wolgers är visst med och skriver låtar
Men inte vad det står här om detta album
https://genius.com/artists/Teodor-wolgers
Ändå så står han med på samtliga låtar när man tittar på texterna

Credits
Written By
Elias Sahlin & Teodor Wolgers
Release Date
October 29, 2021

https://genius.com/Elias-sahlin-where-we-go-lyrics

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2021-12-11 18:28

Låten Holy, låter trasig efter 1.45

Nej jag tror inte artisten själv förstår vad någon vid mastring har gjort mot honom.
Det är skit bakom spakarna som vanligt.

Massor med kompressor på hela albumet. Det är ju motsatsen till rått för tusan.
Senast redigerad av juanth 2021-12-11 18:30, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-11 18:29

Såg en nyhetsartikel
"Hör Alba August om att skämmas som artist: ”Vad fan höll jag på med”"
Är kanske något Elias kan tänkas säga i en framtid?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-11 18:35

juanth skrev:Låten Holy, låter trasig efter 1.45

Nej jag tror inte artisten själv förstår vad någon vid mastring har gjort mot honom.
Det är skit bakom spakarna som vanligt.

Massor med kompressor på hela albumet. Det är ju motsatsen till rått för tusan.

Tragiskt enligt mig. Det förtar helt njutningen.
Ni skulle ha sett mig springa fram och tillbaka till högtalarna första gången jag lyssnade. Blev ett litet motionspass då.
Skruvade t.o.m. ned utgångsvolymen från DAC'en då jag trodde att det var överstyrt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-12-11 21:12

jansch skrev:Goda ambitioner i hans uttalande men förstår han/vet han om att inspelningarna är söndermastrade?

Nä förmodligen inte. Och så ska det väl vara att konstnären/artisten inte ska behöva bry sig om saker som mastring? Som det lät i studion ska det väl låta hemma hos folk som köpt en CD eller lyssnar på Spotify kan man ju tänka.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-11 23:08

Jag har mailat/messat och skrivit analoga brev till artister och frågat om de (bl a Eva Dahlgren) vet hur illa deras verk låter för oss konsumenter. Ingen har svarat. Sony har inte ens kommenterat returnerade skivor. Jag rippar o skickar tillbaka de gånger jag köper nya skivor som låter skit, inte till hökaren utan direkt till skivbolaget. Funderar på att skicka ABBA´s senaste till någon av de ljudansvariga, fast den är ändå lite av samlarobjekt o kult, så jag vill ha den på hyllan.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-12 00:36

Jag antar att det du vill ha sagt är att DU personligen inte är så väldigt förtjust i pålagd dist på sång, för OM det är ett medvetet drag så hör det väl rimligtvis till det fria konstnärliga skapandet, håller du inte med om det? :)

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-12 04:38

goat76 skrev:

Jag antar att det du vill ha sagt är att DU personligen inte är så väldigt förtjust i pålagd dist på sång, för OM det är ett medvetet drag så hör det väl rimligtvis till det fria konstnärliga skapandet, håller du inte med om det? :)

Nä, du antar fel...... och därmed andas resten av inlägget fördom :wink:
Utgick från artistens uttalande om att han hållit sig borta från syntar mm och mer livekänsla. Jag bara antog att dist och overdrive då inte heller ingick i paketet.
Fast livekänsla kan ju också betyda ett slutkört PA-system med poppade diskanter = dist.

Fast OM JAG HADE FÅTT VÄLJA hade jag förordat ännu mer närmickad sång ("näsan mot grid"), alltså kanske t o m utan puffskydd och då med en Neumann U87 plus lite extra presence.....och utan pålagd dist.
I min enfald tror jag han själv hade valt en sådan lösning om han fick lyssna och värdera.... eller så tolkar jag hans uttalande helt fel.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2021-12-12 07:51

hifikg skrev:Jag har mailat/messat och skrivit analoga brev till artister och frågat om de (bl a Eva Dahlgren) vet hur illa deras verk låter för oss konsumenter. Ingen har svarat. Sony har inte ens kommenterat returnerade skivor. Jag rippar o skickar tillbaka de gånger jag köper nya skivor som låter skit, inte till hökaren utan direkt till skivbolaget. Funderar på att skicka ABBA´s senaste till någon av de ljudansvariga, fast den är ändå lite av samlarobjekt o kult, så jag vill ha den på hyllan.

Du kan skicka till skivbolaget och klaga men ändå behålla fonogrammet. ABBA har ju historiskt haft ryktet i alla fall om att vara lite tunga på ljudteknikfronten med Polarstudion, Michael B. Tretow mm.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2021-12-12 12:27

jansch skrev:
goat76 skrev:

Utgick från artistens uttalande om att han hållit sig borta från syntar mm och mer livekänsla. Jag bara antog att dist och overdrive då inte heller ingick i paketet.
Fast livekänsla kan ju också betyda ett slutkört PA-system med poppade diskanter = dist.

Fast OM JAG HADE FÅTT VÄLJA hade jag förordat ännu mer närmickad sång ("näsan mot grid"), alltså kanske t o m utan puffskydd och då med en Neumann U87 plus lite extra presence.....och utan pålagd dist.
I min enfald tror jag han själv hade valt en sådan lösning om han fick lyssna och värdera.... eller så tolkar jag hans uttalande helt fel.

Artisten sa inte att produktionen är helt renskrapad från effekter, bara att han denna gång strävat efter att spela in det mesta av musiken live och hållit sig borta från lager av syntar, samplade trummor och försökt begränsa antalet spår i produktionen.

Om han själv närvarat eller kanske själv mixat musiken så har han vid varje bearbetning av varje enskilt spår kunnat jämföra med och utan den pålagda effekten, om han valt att lägga dist på sången i någon låt så får vi nog acceptera att han föredrog den effekten på det spåret. Det handlar därmed om konstnärlig frihet, det finns inga andra alternativ, det är hans musik och den existerar inte utan honom och hans egna val (om det nu är så att han själv tagit besluten vilket verkar vara fallet).

Sen är ju frågan hur låtarna hade låtit om de inte var söndertryckta vid den slutgiltiga bearbetningen av tvåkanalsspåret vid mastring. Kanske har han själv velat ha ”kommersiell nivå” på musiken, frågan som återstår är väl då om han själv har vetskapen om att han då gör ett rejält avkall på den ljudkvalitet han åstadkom vid mixning?

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-12 12:39

"...strävan efter råhet och skörhet."
Med det tolkar jag råhet som opåverkat, och skörhet kanske som utelämnande, också opåverkat.
Då får jag inte ihop det med det han nämner som att han hållit sig borta från tekniskt användande, för det har han då inte följt fullt ut.

Intressant det ni skriver Goat76, och jansch.

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2021-12-12 14:35

hifikg, att kontkta artister är nog svårt. All möjlighet är nog blockerad, om de nu inte förekommer på sociala medier undantaget kanske.
Det är nog en överlevnadsstrategi kan jag tro. Annars så skulle de nog bli överösta med allehanda trakasserier, som t.ex. Galder med synpunkter och ifrågasättande.
Hittade inte mycket om Elias på nätet, förutom en TV4 intervju, och någon låst artikel på någon luleå-baserad tidning. Han har tydligen uppträtt i Luleå under november. Finns det inte någon musiktidning i Sverige, där man möjligtsvis hade kunnat läsa någonting. Men det finns väl ingen intervjuare som ifrågasätter något hos en artist. För då skulle de väl knappast bli långlivade i branschen.
Så längre än till ett konstaterande kommer man väl inte.

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-12 15:14

goat76 skrev:
jansch skrev:
goat76 skrev:

Artisten sa inte att produktionen är helt renskrapad från effekter, bara att han denna gång strävat efter att spela in det mesta av musiken live och hållit sig borta från lager av syntar, samplade trummor och försökt begränsa antalet spår i produktionen.

Om han själv närvarat eller kanske själv mixat musiken så har han vid varje bearbetning av varje enskilt spår kunnat jämföra med och utan den pålagda effekten, om han valt att lägga dist på sången i någon låt så får vi nog acceptera att han föredrog den effekten på det spåret. Det handlar därmed om konstnärlig frihet, det finns inga andra alternativ, det är hans musik och den existerar inte utan honom och hans egna val (om det nu är så att han själv tagit besluten vilket verkar vara fallet).

Sen är ju frågan hur låtarna hade låtit om de inte var söndertryckta vid den slutgiltiga bearbetningen av tvåkanalsspåret vid mastring. Kanske har han själv velat ha ”kommersiell nivå” på musiken, frågan som återstår är väl då om han själv har vetskapen om att han då gör ett rejält avkall på den ljudkvalitet han åstadkom vid mixning?

Tja, vi kan spekulera vad han tyckte innerst inne, han kanske t o m uttalade sig så av kommersiella skäl.
Och nej, jag tror inte heller att han menade att han avstod från att processa överhuvudtaget.

Att t.ex närmicka sång kräver ofta viss reverb. Multimikade trumset är svåra att få bra utan kompressor/limiter och filter, åtminstone baskagge och virveltrumma. Elbas utan kompressor är inte lätt att få till. Osv. Han kanske t o m får hjälp med pitch. (och jag vet att du vet att det är fullständigt normalt)
Processa ljudet med modern/traditionell inspelningsteknik är ju nödvändigt för att få till ett "naturligt sound" om det är det man är ute efter. Att ställa upp ett neutralt x/y stereopar framför ett gäng musiker som vill ha "live känsla" är ju inte direkt vanligt.

jansch

Inläggav jansch » 2021-12-12 15:40

galder skrev:"...strävan efter råhet och skörhet."
Med det tolkar jag råhet som opåverkat, och skörhet kanske som utelämnande, också opåverkat.
Då får jag inte ihop det med det han nämner som att han hållit sig borta från tekniskt användande, för det har han då inte följt fullt ut.

Intressant det ni skriver Goat76, och jansch.

Jo, förstår att du tycker att t.ex "råhet" och skörhet (och antagligen även utelämnande "nakenhet") uppfattar du som opåverkat. Jag gör det också. I själva verket är det ofta inspelningsteknik.

Ett bra sätt att skapa "råhet" är det som jag beskrev i tidigare inlägg d v s extremt närmickat. Att få fram "råhet" med en halvmeters micavstånd eller mer är inte lätt.
Att få t.ex Leonard Cohen att låta som han gör är svårt med stort micavstånd. (tyvärr avliden)
Vad är det som "händer" då? ju mer läpp- och andningsljud och annan karaktär på s,p,t-ljud samt förstärkning av röstens grundton gör att du kommer uppleva "nära" artisten, innanför artistens komfortzon.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2021-12-12 16:20

Råhet kan också tolkas som att det låter skitigt och opolerat, tycker jag. Skörhet kan vara att det låter lite trasigt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2021-12-13 01:53

galder skrev:hifikg, att kontkta artister är nog svårt. All möjlighet är nog blockerad, om de nu inte förekommer på sociala medier undantaget kanske.
Det är nog en överlevnadsstrategi kan jag tro. Annars så skulle de nog bli överösta med allehanda trakasserier, som t.ex. Galder med synpunkter och ifrågasättande.
Hittade inte mycket om Elias på nätet, förutom en TV4 intervju, och någon låst artikel på någon luleå-baserad tidning. Han har tydligen uppträtt i Luleå under november. Finns det inte någon musiktidning i Sverige, där man möjligtsvis hade kunnat läsa någonting. Men det finns väl ingen intervjuare som ifrågasätter något hos en artist. För då skulle de väl knappast bli långlivade i branschen.
Så längre än till ett konstaterande kommer man väl inte.

Njae, en del har sidor på bad old Facebook t ex där de emellanåt tackar för beröm som de flesta öser över dem. Kan förstås vara en praktikant som sköter det. Andra har kontaktformulär på sina officiella hemsidor. Ett annat sätt är att skicka via skivbolaget. Någon artist vet jag även var hens brevlåda finns, men så långt har jag inte gått än :)
Till yttermera visso är jag inte så kritisk till t ex Eva Dahlgren, jag vill bara att hon ska förstå hur illa det låter hos oss konsumenter, något som borde få hennes konstnärshjärta att gå i tusen bitar. Till Polar (och ABBA) har jag en ingång som jag hittills inte nyttjat, kanske är det läge nu.
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi