Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:När infördes digital fördröjning vid gravering?
i did some research and found little info, it seems like the Ampex ADD-1 was the first used and according to this site ( http://mixonline.com/mag/audio_masterfonics/ ) Masterfonics was the first to use it in 1973, but from most of the info i read it seems as if it was not until the early 80's that the Digital Delay Line was used commonly used for vinyl production.
i did some research and found little info, it seems like the Ampex ADD-1 was the first used and according to this site ( http://mixonline.com/mag/audio_masterfonics/ ) Masterfonics was the first to use it in 1973, but from most of the info i read it seems as if it was not until the early 80's that the Digital Delay Line was used commonly used for vinyl production.
Helmut skrev:Har ytterligare halvfarts och 45 varvs lp skivor som jag tror att det var BIZ som gav ut och hade varningstext på omslaget som varnade för hög dynamik.
Helmut skrev:Dessutom borde det gå att få fram renare diskant på en vinyl eftersom det blir ett mindre antal bitar i en diskantton.
hifikg skrev:Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,
[ Bild ]
Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordetSidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.
Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.
hifikg skrev:Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern.
Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.
Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.[ YouTube ]
Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Om andra vill och kan ha det är det dennes sak.
Nu vill jag inte helst fortsätta denna diskussion.
Jag äger i princip inga direktgraverat om jag inte gillar artisten.
PekkaJohansson skrev:hifikg skrev:Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern.
För den som är intresserad av välljud framstår det som högst onödigt att ta omvägen via gravering till digitalt format - nackdelarna har påtalats i tråden! Låt oss hoppas att bolaget, likt Sheffield Lab som också gjorde direktgraveringar, parallellt har spelat in på band och att det hela kan återutges på kompaktskiva.
Med vänlig hälsning
Pekka
peterh skrev:hifikg skrev:Jag har några direktgraverade skivor, en är Flamenco Fever, Direct To Disc,
[ Bild ]
Den slog alla med häpnad på hifimässan i Älvsjö 1979. Franska 3A spelade den med fruktansvärd realism och klackarna satt i stuggolvet så man passade sina fötter när man klev in. Det visade sig att de, förutom att utnyttja direktgraverat material, hade "gömt" en stor subwoofer i soffbordetSidohögtalarna var i det populära monitorformatet (skokartonger) så innan vi "avslöjade" tricken var det många hakor som slog hårt i golvet.
Den inspelningen skulle jag gärna ha på CD och kanske får jag tummen ur och skickar min skiva till Bill50x innan han hinner sälja sin Linn för rippning. Helst skulle jag vilja ha den överförd till digitalt format direkt från den direktgraverade mastern. Det vore mumma i DSD.
Jag kan rippa den åt dig om du inte får fatt på bill50x
RogerGustavsson skrev:Artisten Felipe de la Rosa verkar inte ha gjort många album.
PekkaJohansson skrev:Spåret "Llorona" från albumet "Flamenco fever" finns på två samlingsplattor. Det ger skäl att tro att en bandkopia existerar - och förhoppningsvis har man inte tagit omvägen via vinyl. Jag har av nyfikenhet beställt den ena av dessa två vinylsamlingar.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.
Jag tog och gick in på ”Dynamic Range” och tog första artisten på listan vilket var Marvin Gaye. Tittade på utgivningarna och vilken som var mest dynamisk. Det är utan tvekan en LP från 1978. Chockerande kanske för några.[ YouTube ]
Nu vill jag nästan aldrig ha en fullskalig orkester med full ljudstyrka och full dynamik i mitt vardagsrum.
Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.
De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.
Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?
Kronkan skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:Om man vill kan man hålla sig till någon form av verklighet.
Vinylrippar ger ett missvisande resultat och bör uteslutas från den där ”Dynamic Range”-databasen. Precis samma mastringar som återfinns både i digitalt ursprungsformat och som vinylripp visar alltid på ett större dynamiskt omfång på den sistnämnda, trots att det omfånget inte fanns där i den ursprungliga mastern. Skillnaden ligger i att vinylrippen har passerat flera analoga steg innan den kan rippas till digital fil, samma sak har inte skett med CD-versionen som är en ”schablon-bild” av mastern och visar därmed det sanna dynamikomfånget.
De flesta nya vinyler är med största sannolikhet tagna från exakt samma master som den digitala utgåvan, men med små korrigeringar som ”monofierad” bas för att inte skapa problem vid gravering och uppspelning.
Hur ser en ursprungligen digital fil ut i det dynamiska omfånget efter den passerat flertalet analoga steg och sedan rippats likt vinylen, kanske skulle det visa ett ännu mer ökat dynamiksving än vinylrippen?
Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.
Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... aye&album=
Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Skivan är garanterat inte ospelad.
Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... eck&album=
goat76 skrev:Kronkan skrev:goat76 skrev:
Du utgår från din egen bias och gör ingen egen analys av utgivningarna av Marvin Gaye.
Innan år 2000 så var skillnaden mellan vinylutgåvorna och cd ganska liten. Rent generellt. Sedan efter 2000 så kommer utgivningar på cd bli sämre ner till skräp. Vinylutgåvorna drabbades inte av samma fenomen. Hur verkligheten egentligen beter sig verkar inte spela någon roll så vi kan cencurera bort det vi inte vill se.
Igår fick jag oväntat en nyårsfest genom att en annan fest bland lite yngre människor inte kunde genomföras. Jag kunde bjuda in dem. Första jag gjorde var att sätta på min precis iordninggjorda monospelare och satte på en gammal monoskiva med jazzpianisten Dave Brubeck. Sällskapet sprang till soffan och en utbrister att det låter verkligt.
Om man nu tittar på vad som hänt hans inspelningar fram till dags datum så har dessa inte fått samma behandling. Även efter år 2000 så behålls den högre kvalitén oavsett om det är cd eller vinyl.
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.
Kronkan skrev:Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
Tja, kanske samma album på dubbel-cd? Det finns!![]()
Med vänlig hälsning
Pekka
Kronkan skrev:Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Kronkan skrev:goat76 skrev:Kronkan skrev:
Jag har inte någon bias alls till något specifikt format, iallafall inte vad gäller ljudkvalitet mellan vinyl och digitala ljudfiler. Jag säger bara att det inte går att dra några slutsatser utifrån vinylrippar vad gäller dynamikomfång eftersom dessa rippar gått igenom diverse analoga steg innan de rippats till ett digitalt format.
Vinylripping vet jag inget om och det är ju inte det jag skriver om.
Jag är fullständigt medveten om de tekniska skillnaderna mellan cd och vinyl.
Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...
Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
.....
Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.
I-or skrev:Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.
RogerGustavsson skrev:I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?
Jag skildrar att efter år 2000 (ca) så verkar det hänt något. Cd formatet kan få mindre dynamik. Medan vinylen inte blir utsatt på samma sätt.
Alltså cd-formaten får sällan bättre dynamisk prestanda än vinylen utan det sker snarare en utveckling som leder till motsatsen.
...
Just nu spelar jag en skiva (Stockholm session 58) med Stan Getz, Jan Johansson m fl. inspelad 1958 och digitalt behandlad 1988 och utgiven på vinyl. Strålande inspelning och ok uppspelad vad skulle jag vilja ha bättre?
.....
Jag tittar nu närmare på skivan. Finner att den är i mono. Finns bara lite om detta på etiketten.
Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om.
...
.....
Du hänvisar ju till dynamikmätningar av vinylrippar, det är därför jag påpekar för dig att dessa i regel visar ett större dynamikomfång än vad t.o.m själva mastern i grunden hade, den ökade dynamiken som ses på vinyler består alltså ofta av något annat än själva musiken. Se videoklippet som I-or postade så förstår du vad jag talar om.
music4ever skrev:RogerGustavsson skrev:I princip är det väl bara själva avspelningen som är analog på nya vinyler? Det används väl en digital fördröjning vid graveringen om inte annat? Helt analogt från mikrofon till vinyl finns det längre?
Stort sett alla audiofila utgåvor idag använder fortfarande ren analoga pre-head vid gravering. Så de är "helt analoga".
Självklart så används inte det vid gravering av musik som är inspelat digitalt.
RogerGustavsson skrev:Nyutgiven jazz verkar ofta vara dynamikreducerad t.ex. på tyska bolaget ACT där många svenska artister återfinns. Det är numera 8-10 dB mindre crest på alltför många utgivningar.
Kronkan skrev:Kollade dock Stan Getz på Dybnamic Range. Fanns ingen säkerställd vinyl att jämföra med. Vissa cd-utgåvor verkar excellenta. Troligtvis så bra att vinylen inte kan prestera bättre. Men det är ju inte så i många fall.
Kronkan skrev:Cd-skivan tillsammans med Esbjörn Svensson skiljer sig dynamiskt från senare skivor. De har mindre dynamik. Undantaget en vinyl.
https://dr.loudness-war.info/album/list ... ren&album=
Det är ju synd om den lägre dynamiken är en allmän trend även utanför mainstream.
Om vinylen verkligen är bättre upplevelsemässigt måste man lyssna sig till.
Jag har ett gammalt exempel. Jag köpte en ny LP med JohhnyCash med medföljande cd. Lyssnade på cd:n först vilket var ok. Sedan lyssnade jag på vinylen och hela skivan förändrades genom att den gamle mannens röst fick ett djup.
Varför det blev så vet jag ju inte heller.
Men man måste nog lyssna till slut.
music4ever skrev:I-or skrev:Det enda pressningarna har gemensamt är att de i samtliga fall tydligt färgar ljudet från mastern, vilket inte är fallet med icke snålkodade digitala format. Ja, det är av nostalgiska skäl (och snobberi) som man väljer vinyl idag.
Öhh, nej. Självklart så finns det en hel del LP skivor idag som har samma master som den digitala utgåvan, men det kommer även en hel del som har en egen mastering eller till och med egen källa.
Så det behöver inte vara av nostalgiska skäl att vissa väljer LP idag, lika lite som det är för det högfrekvensa skräpet som folk köper SACD idag.
Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?
I-or skrev:
När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade
I-or skrev:Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?
Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.
jansch skrev:I-or skrev:Kronkan skrev:Finns det någon här som förnekar att vinyl har begränsningar?
Det tror jag knappast. Dock handlar diskussionen om vilket format som låter bäst både generellt och i mer udda fall och varför vinylen har gjort en stark återkomst.
Låter bäst är ju till stor del en smaksak.
Vi är ju lite olika hur vi uppfattar "låter bäst". Jag själv faller tankemässigt ofta in i att oprocessat/naturligt låter bäst fast jag VET att jag ofta föredrar viss färgning.
Slagverk låter ju egentligen bäst med lite kompressor och limiter, en baskagge och även en virveltrumma är i verkligheten gansk odistinkta och "stökiga" framförallt om det står en basist i närheten "live".
Lite jämna övertoner från rörslutsteg och en avrullad diskant från vinyl låter ju också lite småmysigt - som en vinterkväll med levande ljus och öppen spis.
Och inte minst, hur trist låter en lugn elbas helt utan kompressor och rejält med 2:a och 4:e tons dist.
Nu blev det lite off topic men hur många väljer "absolut naurtrogenhet" och likställer det med "låter bäst"?
Magnus kommentar om "målgruppsanpassning" är ju säkert vad det handlar om.....
Fast att likställa digitalt med sönderkomprimerat blir i mitt tycke helt fel.
Magnuz skrev:I-or skrev:
När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade
Jag har ingen inside information här men jag undrar om inte målgruppsanpassning också är en faktor. Man tänker sig att vinylkonsumenter vill ha ett visst ljud och ”digitalkonsumenter” ett annat (sönderlimiterat).
peterh skrev:Vad har du för rörslutsteg som ger övertoner (jämna eller andra) ? Det låter som om de borde lagas eller tas ur drift.
RogerGustavsson skrev:Möjligen vid audiophila utgivningar men inte vanligtvis. Se tidigare inlägg on den digitala fördröjning som introducerades redan 1973 och blev i princip standard i början av 80-talet. Det finns väl även de som gjort gravéring utan fördröjning?
I-or skrev:Undantaget populärmusik från de senaste två decennierna kan man i princip alltid hitta lika bra masters för CD-utgåvan om man inte ger upp för tidigt och då slipper man vinylproblemen. När en tydligt bättre master faktiskt har använts för LP-utgåvan (huvudsakligen av gravertekniska skäl, det är helt enkelt inte möjligt att gravera fullimiterade signaler) kan signalerna förvisso vara mindre komprimerade/limiterade, men är förstås lika utsatta för vinylkedjans inneboende svagheter ändå och här blir det ett val mellan pest eller kolera, kanske 4 dB högre toppfaktor mot frekvensgångsavvikelser, distorsion, brus och knaster.
För icke sönderkomprimerade produktioner låter dock LP:n alltid betydligt sämre än CD:n.
För 90 % av vinylkunderna, vilka sällan är sanna audiofiler, är mastering ett mycket dimmigt begrepp och här gäller huvudsakligen nostalgi och snobberi. Det ska dock erkännas att ritualen ger en mer avspänd upplevelse och att det dessutom luktar godare om vinyl än ettor och nollor.
Zzombie skrev:En tydlig skiljelinje går mellan att lyssna på musiken och lyssna på anläggningen.
Zzombie skrev:En tydlig skiljelinje går mellan att lyssna på musiken och lyssna på anläggningen.
PerStromgren skrev:Zzombie skrev:En tydlig skiljelinje går mellan att lyssna på musiken och lyssna på anläggningen.
Att döma av förhållandet mellan inlägg som handlar om musik och inlägg som diskuterar anläggningen här på faktiskt, lyssnar de flesta av oss mest på anläggningen.
Belker skrev:Zzombie skrev:En tydlig skiljelinje går mellan att lyssna på musiken och lyssna på anläggningen.
Precis. Man vill ju höra musiken, inte en massa knaster och skräp från anläggningen.
PerStromgren skrev:Att döma av förhållandet mellan inlägg som handlar om musik och inlägg som diskuterar anläggningen här på faktiskt, lyssnar de flesta av oss mest på anläggningen.
Zzombie skrev:Belker skrev:Zzombie skrev:En tydlig skiljelinje går mellan att lyssna på musiken och lyssna på anläggningen.
Precis. Man vill ju höra musiken, inte en massa knaster och skräp från anläggningen.
Många av mina LP-skivor är från 70-talet och de har vare sig knaster eller skräp. Lite knaster stör inte om man lyssnar på musiken. Lyssnar man på annat kan jag förstå att man blir irriterad.
music4ever skrev:
Att det finns CD-utgåvor som är bättre än LP-utgåvan av pre-90-talsmusik är ingen nyhet. Samtidigt så finns det LP-versioner som är bättre än CD-versionen (pre-90-tal). Hur många det är på varsin sida vet ingen någonting om. Speciellt eftersom det innefattar en del subjektivitet när man bedömer två olika utgåvor mot varandra.
Att påstå att alla CD skivor släppte på 80-talet skulle vara bättre än LP-utgåvorna är skrattretande och bra exempel på snobberi om något.
Hur många av köparna som är "sanna audiofiler" och vilka som är "något annat" vet inte jag något om och jag tror inte du heller vet det. Oavsett vilken "grupp" de "tillhör" så är de betalande kunder. Det finns nog en 100-tals skäl varför de väljer att köpa en LP. Att se ner på dessa är i mina ögon snobberi. Just därför jag aldrig kan tänka mig vara medlem i LTS när de har en sådan ledning.
Kronkan skrev:Men jag misstänker att det från industrins sida inte går att limitera ett vinylspår som man kan göra digitalt.
I-or skrev:Jag utmanar inte direkt ödet när jag påstår att en bra bit över 90 % av alla inspelningar som givits ut både på CD och LP utfaller till CD:ns fördel.
I-or skrev:JVinyl är ett format behäftat med stora tekniska brister och även om mastern i vissa fall är mindre förstörd, så blir totalresultatet sällan bättre än de digitala utgåvorna.
I-or skrev:JDin definition av snobberi är aningen annorlunda, kanske är det postmodernismen som spelar in här också. Att vissa system har högre prestanda än andra och även värderas högre vid subjektiva jämförelser är dock mätbart.
I-or skrev:Tja, vi har förstås ett helt forum att fråga angående mina påståenden. Sagt och gjort.
Morello skrev:Jag ser vinyl som ett historiskt ehuru trevligt format. Den av mina tre vinylspelare som går mest är faktiskt den i kontoret bredvid köket - när man lagar mat och har köksventilatorn i drift döljs effektivt knaster och dyl.
hifikg skrev:
Är det inte opraktiskt att behöva vända vax mitt i paneringen?
Harryup skrev:På faktiskt är det som jag upplever det en större andel lyssnare som aldrig haft en bra skivspelare och som lyssnar på ett tekniskt sätt och kan inte lyssna igenom t.ex. skivbrus utan då direkt stör sig så mycket att lyssningsupplevelsen blir obefintlig.
Harryup skrev:Tror man att OM40 oavsett vilken skivspelare den sitter monterad i är så nära det går att komma med vinylåtergivning som vinner alltid en illaljudande cd-spelare förstås.
I-or skrev:Jag förde fram till för 10-talet år sedan informell statistik vid diverse lyssningssessioner med totalt kanske 6-7 olika lyssnare och när jag tröttnade låg vi på ca 95 % till CD:ns fördel, men då ska man komma ihåg att urvalet var sådant att särskilt välljudande LP-utgåvor utgjorde en stor del av fonogrammen och att svaga LP-utgåvor inte förekom alls.
Dock är det betydligt bättre att utnyttja forumets samlade erfarenheter än mina i sammanhanget begränsade dito.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 43 gäster