Moderator: Redaktörer
MichaelG skrev:Bara ett litet observandum; det är skillnad på att dö MED Covid och att dö AV Covid. Jag arbetar inom äldreomsorgen och vi kan se att väldigt få äldre dör av Covid. Däremot händer det då och då att äldre som dör av annat, dessutom har Covid.
hifikg skrev:Saxat ur Peters tråd, eller tråden om Peter...
"Den som tror att Covid är över för att det inte skrivs så mycket och för att det är få på IVA och för att det inte testas så mycket i Sverige, bör beakta att i Sverige har 2808 personer dött med Covid 19 sedan 1a januari 2022.
Det är ett snitt på 31,5 personer om dagen under 2022.
Under hela året 2021 var snittet döda per dag 14,64 personer med Covid 19.
Under 2020 fr.o.m. sista mars var snittet 35,04 personer. "
Borde man hålla sig från HEM? Tänkte tidigare idag på att det är lite märkligt att det talas så lite om Covid plötsligt o så kommer Peter med sådana här fakta (jag har inte dubbelkollat). Det sista större evenemanget jag besökte innan allt brakade loss var HEM 2020.
paa skrev:hifikg skrev:Saxat ur Peters tråd, eller tråden om Peter...
"Den som tror att Covid är över för att det inte skrivs så mycket och för att det är få på IVA och för att det inte testas så mycket i Sverige, bör beakta att i Sverige har 2808 personer dött med Covid 19 sedan 1a januari 2022.
Det är ett snitt på 31,5 personer om dagen under 2022.
Under hela året 2021 var snittet döda per dag 14,64 personer med Covid 19.
Under 2020 fr.o.m. sista mars var snittet 35,04 personer. "
Borde man hålla sig från HEM? Tänkte tidigare idag på att det är lite märkligt att det talas så lite om Covid plötsligt o så kommer Peter med sådana här fakta (jag har inte dubbelkollat). Det sista större evenemanget jag besökte innan allt brakade loss var HEM 2020.
2020 avstod jag från mässan, eftersom smittan då var mycket mer dödlig. Tegnell påstod visserligen att den inte skulle komma in i Sverige, men det förstod man ju att den skulle göra, förr eller senare, och kanske redan var på plats.
Nu med Omikron är smittan mindre dödlig, plus att man har fått vaccin, så det är ju andra förutsättningar trots allt.
juanth skrev:Hur många har idag haft C19?
I Sverige kontra på forumet!
Dags för en omröstning kanske?
Jag får för mig att det iaf är 7/10 som haft det när jag ser mig omkring, vänner och bekanta osv.
Någon som vet? Det kanske är för högt uppskattat?
Jag ska till mässan några timmar på söndag kan jag meddela för att täcka upp lite för all off topic
music4ever skrev:Man kan låsa in sig i ett rum tills man dör eller så kan man leva livet.
MacBruce skrev:music4ever skrev:Man kan låsa in sig i ett rum tills man dör eller så kan man leva livet.
Vill du specificera?
music4ever skrev:Man kan låsa in sig i ett rum tills man dör eller så kan man leva livet.
MacBruce skrev:music4ever skrev:Man kan låsa in sig i ett rum tills man dör eller så kan man leva livet.
Vill du specificera?
FBK skrev:music4ever skrev:Man kan låsa in sig i ett rum tills man dör eller så kan man leva livet.
Ett av dina smarta inlägg genom åren....
music4ever skrev:MacBruce skrev:music4ever skrev:Man kan låsa in sig i ett rum tills man dör eller så kan man leva livet.
Vill du specificera?
Det finns de som gärna skulle stänga ner samhället tills det inte finns någon fall av covid19. Vilket är absurt.
Att leva är att ta risker.
hifikg skrev:Den enda mässjazz jag hörde var Diana Krall inne hos Lindström... o kanske Muddy Waters Folksinger då som lirades hos PL-audio på Focal.
I Kapitel 8 snodde Audioconcept showen med sina spanska magnetostater. Det var nästan så att det lät som hemmavid, så vackert var det!
På Sheraton tyckte jag att Lindström hörde till de allra bästa och då ska man veta att där lirades på högtalare för upp till 1,9 MSEK.
hifikg skrev:Jag trodde också att de var italienska, men Robert sa spanska. Å andra sidan kan hans norska ibland ställa till det
JonasB skrev:Undrar om många har lämpliga rum hemma?
hifikg skrev:JonasB skrev:Undrar om många har lämpliga rum hemma?
Niema problema, Robert sa att de var anpassade för upp till 50 kvm, men rummet han spelar i på mässan mäter 90 kvm o det fungerade det med
Han får gärna ställa ett par här, så alla som inte bor i Stockholm kan komma o lyssna.
JonasB skrev:hifikg skrev:JonasB skrev:Undrar om många har lämpliga rum hemma?
Niema problema, Robert sa att de var anpassade för upp till 50 kvm, men rummet han spelar i på mässan mäter 90 kvm o det fungerade det med
Han får gärna ställa ett par här, så alla som inte bor i Stockholm kan komma o lyssna.
Jag tänkte mer på avstånd till vägg bakom. Men även detta kanske är nemas.
hifikg skrev:Betydligt färre besökare än vanligt. Gott om plats i alla rum!
FBK skrev:En sak som slår mig är att jag har aldrig sett så lite folk på någon mässainte en enda människa på någon bild
Förklaras ju tidigare i tråden.
hifikg skrev:Betydligt färre besökare än vanligt. Gott om plats i alla rum!
FBK skrev:Hur upplevde du Polk högtalarna ? Enligt kompisen var det stjärnan på mässa när man även väger in prislappen. Jag har läst om dessa Polk högtalare som kostar drygt "20" att de ska vara riktig välljudande för den pengen.
Ps. Och det borde vara mycket sådant på mässor för att få ut välljudet i stugorna igen. Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?
FBK skrev:Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?
pLudio skrev:FBK skrev:Bara en massa svindyra grejer som nästan ingen har råd med, är det framtiden för branschen ? Jag förstår inte budskapet, eller är jag för obildad för att förstå ?
Är inte mässan för många ett tillfälle att drömma sig bort och lyssna på dyra prylar man aldrig kommer att köpa?
RogerGustavsson skrev:Det är ju inte första gången vi tar upp det där med "återväxten". I min umgängeskrets är det nästan bara jag som sätter mig framför högtalarna och lyssnar på musik. De som kommer överleva mig i familjen kommer inte att göra så. Det trots ett stort intresse för musik och även för välljud. Det verkar gå mot två olika sätt att lyssna, via en liten flyttbar monolåda som kopplas med Bluetooth eller så lyssnar man i hörlurar. Att köpa fysiska fonogram ser ut att dö, det blir strömmat ljud. Jag var från början skeptisk till strömmat ljud, just det där att man plötsligt sitter med en enorm tillgång till musik så att man inte kan bestämma sig för vad man vill lyssna på. Nu har jag vant mig lite och irriterar mig på att en del artister inte finns via dessa tjänster eller att de släppt mindre välljudande utgåvor när det finns/fanns bättre.
JonasB skrev:RogerGustavsson skrev:Det är ju inte första gången vi tar upp det där med "återväxten". I min umgängeskrets är det nästan bara jag som sätter mig framför högtalarna och lyssnar på musik. De som kommer överleva mig i familjen kommer inte att göra så. Det trots ett stort intresse för musik och även för välljud. Det verkar gå mot två olika sätt att lyssna, via en liten flyttbar monolåda som kopplas med Bluetooth eller så lyssnar man i hörlurar. Att köpa fysiska fonogram ser ut att dö, det blir strömmat ljud. Jag var från början skeptisk till strömmat ljud, just det där att man plötsligt sitter med en enorm tillgång till musik så att man inte kan bestämma sig för vad man vill lyssna på. Nu har jag vant mig lite och irriterar mig på att en del artister inte finns via dessa tjänster eller att de släppt mindre välljudande utgåvor när det finns/fanns bättre.
Det tråkiga är att musikbranschen hakar på (vilket jag förstår) och anpassar musiken till dessa små lådor och inbyggda högtalare i mobilen. Resultatet blir, i alla fall gällande en hel del populärmusik, att det låter bedrövligt även från kapabla system.
goat76 skrev:Jag tycker de flesta högtalare på bilderna ser rätt tramsiga ut, den ena med mer design-krumelurer än den andra. Har alla dessa former verkligen någon ljudmässig funktion eller är det för att sticka ut från mängden?
goat76 skrev:Jag tycker de flesta högtalare på bilderna ser rätt tramsiga ut, den ena med mer design-krumelurer än den andra. Har alla dessa former verkligen någon ljudmässig funktion eller är det för att sticka ut från mängden?
Johan_Lindroos skrev:goat76 skrev:Jag tycker de flesta högtalare på bilderna ser rätt tramsiga ut, den ena med mer design-krumelurer än den andra. Har alla dessa former verkligen någon ljudmässig funktion eller är det för att sticka ut från mängden?
Det finns inga "designkrumelurer" på någon av högtalarna som visas på bilderna.
MagnusÖstberg skrev:Det var väldigt lite bilder från igår?
petersteindl skrev:Var det mässa igår?
hifikg skrev:En prydlig rörhäckbaserad anläggning. Lät väl som det mesta på mässan, helt okej, men inget att skriva i ett forum om...
sprudel skrev:hifikg skrev:En prydlig rörhäckbaserad anläggning. Lät väl som det mesta på mässan, helt okej, men inget att skriva i ett forum om...
Det där ser ut att låta fint.
hifikg skrev:sprudel skrev:hifikg skrev:En prydlig rörhäckbaserad anläggning. Lät väl som det mesta på mässan, helt okej, men inget att skriva i ett forum om...
Det där ser ut att låta fint.
Ja, det får man nog ge de flesta utställare, de får det att se ut att låta fint!
Inget på mässan lät illa. Alsyvox o någon mer stack ut med en ljudkvalitet som hemmavid, eller mycket nära.
sprudel skrev:Mycket mera bilder och intryck på Euphonia.
hifikg skrev:Totem o Luna lirade ihop och det lät.
hifikg skrev:En prydlig rörhäckbaserad anläggning. Lät väl som det mesta på mässan, helt okej, men inget att skriva i ett forum om...
hifikg skrev:Totem o Luna lirade ihop och det lät.
Prozac skrev:hifikg skrev:En prydlig rörhäckbaserad anläggning. Lät väl som det mesta på mässan, helt okej, men inget att skriva i ett forum om...
I mina öron lät det riktigt illa i det rummet. De hade tryckt in högtalarna i hörnen. Alldeles för mycket och dånande bas i ett litet rum med lågt i tak.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 21 gäster