Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra…
Calleberg skrev:Belker skrev:Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra…
Hur fan "kalibrerar" man bredbandets hastighet?
Belker skrev:I senaste numret gör de en ansats att jämföra streamingtjänsters ljudkvalitet. Spotify, Qobuz, Tidal och Deezer mot känt original. I stället för att, som jag gjorde på en timme, jämföra filerna med Delta Wave Null Comparator, och på så sätt inse att man bara behöver jämföra Spotify med vilken som helst av de andra, engageras sju gubbar och en studio för att konstatera att ingen hör skillnad och att Spotify låter bra. Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra…
Kronkan skrev:Belker skrev:I senaste numret gör de en ansats att jämföra streamingtjänsters ljudkvalitet. Spotify, Qobuz, Tidal och Deezer mot känt original. I stället för att, som jag gjorde på en timme, jämföra filerna med Delta Wave Null Comparator, och på så sätt inse att man bara behöver jämföra Spotify med vilken som helst av de andra, engageras sju gubbar och en studio för att konstatera att ingen hör skillnad och att Spotify låter bra. Men bredbandets hastighet kalibrerades till 101,2 Mbit/s, så det var ju bra…
Nyfiken. Vad kom du själv fram till?
Kronkan skrev:Tack!
Självklart är detta ett jämförelse man både kan och skall mäta som du tydligen gjort Du fann att de streamar bitkorrekt men att de är olika mastering på det som sänds.
LTS hade tur att de inte kunde konstatera någon skillnad mellan de olika leverantörerna.
Som du också skriver är det svårt att på ett sådant sätt göra en jämförelse även om det handlar om reducerad eller oreducerad signal. Jag känner dock en som kan. Metoden är att lyssna på skärpan. Det vi kallar värme ger en lite mjukare kant. Om man förstår liknelsen.
DVD-ai skrev:
Men det innebär ju att streaming låter sämre än lokalt lagrat pga att man inte kan få välja att lyssna på den mer väljudande utgåvan...
Kraniet skrev:
Spotify testade de på 256 kbit/s men via tex spotify connect kan man få 320 kb om man har premium och kör "mycket hög" kvalitet.
Belker skrev:Kraniet skrev:
Spotify testade de på 256 kbit/s men via tex spotify connect kan man få 320 kb om man har premium och kör "mycket hög" kvalitet.
Var hittar du det? De skriver ”strömningskvalitet: mycket hög” =320 med desktop app. Web player är begränsad till 256.
https://support.spotify.com/us/article/audio-quality/
Belker skrev:Förtydligande: De skriver ”strömningskvalitet: mycket hög”. De är alltså LTS.
sportbilsentusiasten skrev:Om jag förstått det korrekt används en iPhone för att testa olikheter i ljudkvaliteten. Då finns en stor risk att ev skillnader försvinner då iphone's hantering av streamingen maskerar ev skillnader.
Jag skulle föredra en riktig mediaplayer
MichaelG skrev:Litet kul är det att LTS bekräftar det jag tyckt en längre tid - eventuella skillnader i ljudkvalitet mellan olika strömningstjänster är inte mycket att skriva hem om. Även om jag inte direkt jämfört musiken på Spotify premium med CD-utgåvor jag har, så har jag inte (sedan åtminstone ett till två år tillbaka) reagerat på att Spotify skulle låta dåligt på något sätt. (Och då avser jag så klart inte dåliga inspelningar/mastringar, etc. De låter precis lika eländiga via Spotify som via CD-spelare.)
Tell skrev:Finna detta att läsa nånstans? O hade ju varit fint med en artikel på engelska också så man har nåt att länka till när man argumenterar med en av alla dess som har fel på internet
RogerGustavsson skrev:"Vid detta lyssningstillfälle kom vi aldrig så långt att något vetenskapligt lyssningstest genomfördes..." Då undrar man om det är ungefär samma sak när de testar annan utrustning?
Tell skrev:Finna detta att läsa nånstans? O hade ju varit fint med en artikel på engelska också så man har nåt att länka till när man argumenterar med en av alla dess som har fel på internet
RogerGustavsson skrev:Finns att läsa i Ljudtekniska Sällskapets medlemstidning Musik och Ljudteknik nr 4/2021.
goat76 skrev:Vad är det som gör att du värderar LTS så högt, är herrarna i just det sällskapet mycket bättre än alla andra på att höra saker, eller vad?
Om det hade varit det omvända att de hade hört en tydlig skillnad, hade du även i det fallet tagit deras lyssningstest som fakta? Jag skulle inte tro det!![]()
Belker skrev:Tell skrev:Finna detta att läsa nånstans? O hade ju varit fint med en artikel på engelska också så man har nåt att länka till när man argumenterar med en av alla dess som har fel på internet
Om mitt test duger, och det gör det, för det är bättre än LTS, så skrev jag lite här: https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/song-that-exposes-cd-sacd-apple-music-amazon-hd-sound-quality-differences.29450/post-1031523
Tell skrev:Ah, hade ingen aning om att dom ens gjort ett test för oss vanliga dödliga. Men ja nä då var det inte lika intressantSkulle gärna se ett test med samma mjukvara men med 320kbps för att se hur bra det nullar (dock såklart inte bitperfekt). Har iofs tänkt göra det länge själv men bara inte blivit av.
Tell skrev:goat76 skrev:Vad är det som gör att du värderar LTS så högt, är herrarna i just det sällskapet mycket bättre än alla andra på att höra saker, eller vad?
Om det hade varit det omvända att de hade hört en tydlig skillnad, hade du även i det fallet tagit deras lyssningstest som fakta? Jag skulle inte tro det!![]()
Vet inte om jag värderar dom så högt, men jag skulle ändå vilja läsa det dom har att säga. Att dom kommer fram till det som känns ganska självklart är ju dock en fin comfirmation bias för mig, så det är klart jag vill läsa o sprida vidare det isf
Belker skrev:Tell skrev:Ah, hade ingen aning om att dom ens gjort ett test för oss vanliga dödliga. Men ja nä då var det inte lika intressantSkulle gärna se ett test med samma mjukvara men med 320kbps för att se hur bra det nullar (dock såklart inte bitperfekt). Har iofs tänkt göra det länge själv men bara inte blivit av.
Du vill jämföra lossless med 320? Det är bara att ladda ner DeltaWave och köra! Grymt bra program. Fast resultatet kommer vara rätt meningslöst, förutom för att det kan vara kul att rent grafiskt se vad snålkodning gör.
goat76 skrev:De har ju enligt egen utsago endast ”lyssnat och tyckt” och inte utfört några vetenskapliga lyssningstester, och det vill du alltså använda för att sprida vidare? Du måste ju vara ett av deras största fans isåfall, du borde bli medlem illa kvickt!
Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.
/Harry
jansch skrev:Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
En sak är säker att man testar inte vad andra kan höra. Det rimliga är förstås att man testar genom respektive spelare när man spelar upp för att få med den kedja som lyssnaren använder. Möjligen påverkar uppspelningen även om filerna är identiska, möjligen inte. Tyvärr är det en ganska vanlig metodik ifrån LTS när man gör lyssningstester så gör man det på ett sätt som en vanlig användare inte gör det.
Det gör att oavsett om testen ger ett allmäntgiltligt svar eller inte så är det just för den testprincipen.
/Harry
Hur menar du då? Alltså, menar att identiskt egentligen inte alltid är identiskt?
Harryup skrev:jansch skrev:Harryup skrev:Utan att läsa testen vilket jag heller inte kommer göra i vart fall inte aktivt så för min del så kan testen vara rätt eller fel.
/Harry
Hur menar du då? Alltså, menar att identiskt egentligen inte alltid är identiskt?
Vad jag menar är att om jag vill spela upp Tidal så gör jag det men en spelare som finns i en grunka som jag har kunnat köpa över disk. Jag spelar upp det i en av Tidal godkänd spelare som också över tiden förändras iom uppdateringar och uppgraderingar. Lika med Quboz och Spotify. Jag ser det som fullständigt för mig personligen helt ointressant att ladda ner streamade filer, rippa med en icke auktoriserad programvara, sedan spelas det upp på ett sätt som jag inte ens vet om det är tillåtet enligt licenser med en programvara som ingen normalt använder i sin lyssningsmiljö.
Vem kan garantera att resultatet inte har påverkats av processen? Och tänk om det är tvärsom, att faktiskt de olika spelarna ifrån de olika företagen påverkar uppspelningen men den skillnaden har nu tagits bort?
Att man väljer att lägga ner massa energi på att inte spela upp musiken på ”rätt sätt” är för mig bara en annan version på att man i F/E-tester aldrig spelar kombinationer av försteg och slutsteg. Kan man höra skillnader på 2 olika kombinationer som inte går att höra skillnader på enskilt? etc.etc.
Så nä, jag ser inte poängen om man vill vara vetenskaplig.
/Harry Up
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Imperial-Blomman, radelius och 18 gäster