Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
goat76 skrev:Jag svarade nej på frågan, men då har jag endast lyssnat på ett ynka DSD-spår vilket var låten ”This Town”. Jag vill därmed lämna öppet för att jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på fler låtar i formatet.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
Jag tror inte det är många studios med utrustning för inspelning i DSD-format, inte ens de vanligaste studioprogrammen hanterar formatet.
hifikg skrev:goat76 skrev:Jag svarade nej på frågan, men då har jag endast lyssnat på ett ynka DSD-spår vilket var låten ”This Town”. Jag vill därmed lämna öppet för att jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på fler låtar i formatet.
Okej, vad jämförde du med? Just den skivan har jag bara i DSD, men jag har konverterat ner den till 24/88 och 24/192 utan att förlora alltför mycket kvalitet, så klart, men någon original 16/44 har jag inte.
RogerGustavsson skrev:Även om SACD är DSD, vad säger det om ursprungsfilernas storlek? Kunde de hanteras av äldre inspelningsutrustningar överhuvudtaget? Jag kan inte det tekniska men här finns en diskussion från gångna tider med bl.a. Ingvar Öhman, https://sound-au.com/cd-sacd-dvda.htm
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:Jag svarade nej på frågan, men då har jag endast lyssnat på ett ynka DSD-spår vilket var låten ”This Town”. Jag vill därmed lämna öppet för att jag kanske ändrar mig om jag lyssnar på fler låtar i formatet.
Okej, vad jämförde du med? Just den skivan har jag bara i DSD, men jag har konverterat ner den till 24/88 och 24/192 utan att förlora alltför mycket kvalitet, så klart, men någon original 16/44 har jag inte.
Jämförde med Qobuz 24/96. Skivan är så pass ny så jag förutsätter att det rör sig om samma master.
RogerGustavsson skrev:Även om SACD är DSD, vad säger det om ursprungsfilernas storlek? Kunde de hanteras av äldre inspelningsutrustningar överhuvudtaget? Jag kan inte det tekniska men här finns en diskussion från gångna tider med bl.a. Ingvar Öhman, https://sound-au.com/cd-sacd-dvda.htm
RogerGustavsson skrev:Har man verkligen fått originalbanden med Jazz på Stampen för att göra dessa utgivningar eller är det masterbandskopior? Det finns säkert en uppsjö med ändringar som kan göras på vägen? Jan-Eric Persson/Opus 3 har väl inte hymlat med att gjort ingrepp/ändringar inför utgivning på SACD. Tror jag har en artikel sparad.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Jämförde med Qobuz 24/96. Skivan är så pass ny så jag förutsätter att det rör sig om samma master.
Det är det säkert och skillnaden är säkert svår att förnimma. Det är en välgjord produktion med hyfsat hög DR. Kamraterna på senaste battlet i Sthlm höll på att somna eller sparka bakut, det e ju mässjazz för bövelen
hifikg skrev:goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Kan man verkligen vara säker på att ursprungsfilen inte bara är uppblåst version till DSD? Hur länge har det hållits på med DSD i inspelningsledet ända fram till mastern?
Jag tror inte det är många studios med utrustning för inspelning i DSD-format, inte ens de vanligaste studioprogrammen hanterar formatet.
Hittade det här. I sista stycket framgår att det är vanligt att "fuska", men med tanke på att DSD, Direct Stream Digital, flyter igenom utrustningen med mindre påverkan än PCM signaler så kanske det finns en vinst där? Notera ? för jag vet verkligen inte. Här får någon upplyst gärna förklara. Gärna på ett begripligt sätt.
sprudel skrev:Jag har Jazz på Stampen från Native DSD och det var väldigt realistiskt med alla ljud i lokalen via Oppo 105. Jag kunde inte skicka till en separat dac utan vbfade analogt till försteget. Oppons dac gjorde alltså omvandlingen. Efter Oppon har jag aldrig upplevt samma realism på DSD.
Qutest fixar det inte i alla fall. Andra utgåvor i DSD upplevdes som lite mjukare utan att förlora i precision, andra var sämre i DSD.
Bryr mig numera inte särskilt om DSD, det låter grymt bra från de flesta format om inspelningen är bra.
hifikg skrev:Det jag TROR, baserat på vad jag läst, är att DSD-filen kräver mindre bearbetning av min dator och DAC för att omvandlas till analog och därmed löper mindre risk att påverkas av prylarna före den analoga delen av ljudkedjan.
sprudel skrev:Jag har Jazz på Stampen från Native DSD och det var väldigt realistiskt med alla ljud i lokalen via Oppo 105. Jag kunde inte skicka till en separat dac utan vbfade analogt till försteget. Oppons dac gjorde alltså omvandlingen. Efter Oppon har jag aldrig upplevt samma realism på DSD.
Qutest fixar det inte i alla fall. Andra utgåvor i DSD upplevdes som lite mjukare utan att förlora i precision, andra var sämre i DSD.
Bryr mig numera inte särskilt om DSD, det låter grymt bra från de flesta format om inspelningen är bra.
jansch skrev:hifikg skrev:Det jag TROR, baserat på vad jag läst, är att DSD-filen kräver mindre bearbetning av min dator och DAC för att omvandlas till analog och därmed löper mindre risk att påverkas av prylarna före den analoga delen av ljudkedjan.
Datorn kan vi nog glömma.
Fram till steget i processen där omvandling sker, alltså i DAC:en, är alla bit:s lika. Dom är helt enkelt totalt könlösa förutom statusen "1" eller "0". Datorn har "ingen aning om" vilken information bits:en bär på, den lagrar, administrerar och skyfflar bit:s enligt instruktion.
Detta gäller om man inte medvetet har en applikation som ska manipulera filen.
Att sedan datorn internt ev. t.ex tillfälligt komprimerar filer "lossless" är helt oitressant i sammahanget, både vid musikyssning och vid banktransaktioner eller något annat.
T.ex Bits:en "01000001" kan tolkas som "A" för en skärmapplikation eller "amplitudnivå 65" för en DA-omvandlare eller som en godkänd eller icke godkänd "CRC check" för saldot som skall visas på skärmen när du betalar räkningar osv.
Det är viktigt att skilja på digitala världen och den verkliga analoga världen. Gränsen går mitt i DA-omvandlaren.
Att man ofta t.ex läser att DSD DA-omvandling är enkel då det bara är ett högpassfilter är fel. Pulstid/bredd är tid och ingår då i den analoga sidan /delen.
Strmbrg skrev:Jag vet inte om jag hör skillnad på dessa två. Sannolikt beror det på att jag inte har undersökt saken.
Däremot hör jag skillnad på de olika uppsamplingsnivåerna som jag kan skifta mellan i min digitalapparatur.
Nu är inte skillnadshörandet i sig något som intresserar just undertecknad särskilt mycket. Ty, man kan ju lyssna efter skillnader och höra skillnader utan att något av alternativen var särskilt bra.
Därför bryr jag mig bara om skillnader som innebär en påtaglig förbättring.
Skillnader som bara innebär ytterligare en skillnad är inte intressanta, och skulle bara ta mitt fokus från påtagliga förbättringar avseende musiklyssnandet.
hifikg skrev:RogerGustavsson skrev:Har man verkligen fått originalbanden med Jazz på Stampen för att göra dessa utgivningar eller är det masterbandskopior? Det finns säkert en uppsjö med ändringar som kan göras på vägen? Jan-Eric Persson/Opus 3 har väl inte hymlat med att gjort ingrepp/ändringar inför utgivning på SACD. Tror jag har en artikel sparad.
Den vore kul att läsa. Om jag fattat rätt så lär det finnas alternativa inspelningar av de olika låtarna de lirade, men än har jag aldrig hört Lady Be Good utan "Berra". Kanske lirade man den låten en enda kväll?
Most systems that claim DSD compatibility actually transcode the DSD audio to high-resolution PCM (24/96 or 24/192, for example), do all the signal processing at that resolution, and then transcode the result back to DSD. To be honest, this is a very practical way to work, and the easiest way to maintain the kind of workflow and processing facilities that we are all used to in music production.
Some DAWs already have suitable DSD transcoding facilities, and Korg offer their own ‘AudioGate’ software that can transcode stereo DSD files to various multi-bit PCM formats (http://www.korg.com/downloads/pdf/Audio ... _Guide.pdf). There is also some crude editing capability, allowing DSD files to be divided or combined — so basic ‘top and tailing’ or straight cut-editing is possible — and gain can be adjusted over a +/- 24dB range, and automated fade-ins and fade-outs implemented.
RogerGustavsson skrev:Jag menar att originalbanden är flera ihopklippta och förmodligen skickar man en kopia, inte flera ihoptejpade band som master.
RogerGustavsson skrev:Fast i den analoga världen är en kopia inte identisk som en digital kopia kan vara. Antar att det cirkulerar flera bandkopior med tanke på hur många olika utgivningar det finns av "På Stampen". Själv har den på LP och flera på CD.
AlbertHall skrev:Är det vanligt att man konverterar PCM till DSD?
AlbertHall skrev:Låter helt vansinnigt i såfall. Det är väl knappast förlustfritt?
AlbertHall skrev:Är det vanligt att man konverterar PCM till DSD?
Låter helt vansinnigt i såfall. Det är väl knappast förlustfritt?
hifikg skrev:Men nog lär en överföring från PCM till DSD vara minst lika bit-korrekt som en "nedskalning" från PCM/DSD till FLAC, som väl är det vanligaste sättet att distribuera musik på (men knappast att spela in på).
hifikg skrev:Samplar man inte om när man går från 32/768 till 16/44? Hmm... mig får nog studera mera.
pLudio skrev:hifikg skrev:Samplar man inte om när man går från 32/768 till 16/44? Hmm... mig får nog studera mera.
Jo, men det har inget med FLAC eller andra PCM-lagringsformat att göra mer än att stödet för 32/768 är begränsat. Det är helt galet att distribuera musik i 32/768. FLAC i sig samplar inte om något.
Men en omsampling från 32/768 till DSD256 innehåller mer information än 16/44.
hifikg skrev:That goes without saying, men var kommer bit-fel in i bilden då?
WhereNextColumbus skrev:audio genom usb har crc men korrektion ingår ej i protokollet så vitt jag vet.
WhereNextColumbus skrev:audio genom usb har crc men korrektion ingår ej i protokollet så vitt jag vet.
WhereNextColumbus skrev:Är rätt säker på att crc följer med packets till device, men som sagt, ingen korrektion kan utföras och ingen ack eller nak skickas. Antar att din hållning är att det inte är något att bekymra sig särskilt mycket, och där håller jag med. Men huruvida det är en tung belastning eller inte för datorn är rätt irrelevant. Min poäng var, bitar kan försvinna, det enda crc kan användas till i det här fallet är att dacen kan "veta" att det finns ett fel och hantera det efter bästa förmåga.
jansch skrev:WhereNextColumbus skrev:Är rätt säker på att crc följer med packets till device, men som sagt, ingen korrektion kan utföras och ingen ack eller nak skickas. Antar att din hållning är att det inte är något att bekymra sig särskilt mycket, och där håller jag med. Men huruvida det är en tung belastning eller inte för datorn är rätt irrelevant. Min poäng var, bitar kan försvinna, det enda crc kan användas till i det här fallet är att dacen kan "veta" att det finns ett fel och hantera det efter bästa förmåga.
I princip överens....
MEN om CRC skickas med paketet så är det ju mottagaren (device) som väljer om Ack eller Nack skall skickas. Du skriver: "...ingen korrektion kan utföras.."
Menar du att USB-porten går in i någon "audio mode" och skiter i Nack:ar?
Jag har för mej att de 2 CRC bytes:en på slutet av paketet aldrig skickas..... men jag är ingen expert.
Jag håller med dej att nu för tiden, med "oändligt processorkraft", borde man nyttja CRC fullt ut även om nyttan skulle vara "en gång per 10000 uppspelade låtar". Alltså helt enkelt feel good som inte kostar något protokoll- och tillverkningsmässigt* men får HiFi-nördar att köpa ormoljeindränkta kablar som gör mer skada än nytta.
* OK då, det kostar.... under 1USD i tillverkningsledet.
pLudio skrev:hifikg skrev:That goes without saying, men var kommer bit-fel in i bilden då?
Ingenstans så länge behållarna av ljudbitarna är intakta och de flesta har CRC för verifiering av datat.
PDM (DSD) och PCM kan inte jämföras bit för bit utan där måste man jämföra vilken informationsmängd den specifika kodningen klarar av. Har man marginaler för vad som är hörbart så behöver man inte bekymra sig.
Du måste släppa att större låter bättre, det ger bara mer brus på köpet. Gör som Belker.
hifikg skrev:
Det tror jag förstås inte på, jag tror på att ju närmare originalet man kommer desto bättre låter det.
Magnuz skrev:hifikg skrev:
Det tror jag förstås inte på, jag tror på att ju närmare originalet man kommer desto bättre låter det.
Fast om skillnaden är så liten att den inte går att höra kan det väl inte spela någon roll?
hifikg skrev:pLudio skrev:Du måste släppa att större låter bättre, det ger bara mer brus på köpet.
pLudio skrev:hifikg skrev:pLudio skrev:Du måste släppa att större låter bättre, det ger bara mer brus på köpet.
Du tror men jag vet.
Johan_Lindroos skrev:Svar på rubrikens fråga:
- Givetvis hörs det skillnad på SACD jämfört med CD då det det brusar mer över 10 kHz.
Belker skrev:Exempel på DSDs fruktansvärda brus. Med två DACar som inte ens är optimala för DSD.
http://archimago.blogspot.com/2021/12/upsampling-native-dac-playback-and-sox.html?m=1
Belker skrev:Jag vet faktiskt inte. Men det kanske inte var max prestanda ur DSD som var syftet. Han har(hade?) en RME, som hade varit lämpligare. SOX är väl inte heller bäst, men bra och gratis.
jansch skrev:Johan_Lindroos skrev:Svar på rubrikens fråga:
- Givetvis hörs det skillnad på SACD jämfört med CD då det det brusar mer över 10 kHz.
Hör DU bruset över 10kHz?

Almen skrev:jansch skrev:Johan_Lindroos skrev:Svar på rubrikens fråga:
Över 7 kHz brukar man väl säga? Vill minnas att de flesta mätningar jag sett indikerar det.
Här en som jag uppfattar som typisk, Krell Cipher (bruskurvorna vid 10 kHz är uppifrån SACD, 16 bitar, 24 bitar).
[ Bild ]
Krell Cipher, 1/3-octave spectrum with noise and spuriae of dithered 1kHz tone at –90dBFS
jansch skrev:Almen skrev:jansch skrev:
Över 7 kHz brukar man väl säga? Vill minnas att de flesta mätningar jag sett indikerar det.
Här en som jag uppfattar som typisk, Krell Cipher (bruskurvorna vid 10 kHz är uppifrån SACD, 16 bitar, 24 bitar).
[ Bild ]
Krell Cipher, 1/3-octave spectrum with noise and spuriae of dithered 1kHz tone at –90dBFS
Hör DU bruset?
Användare som besöker denna kategori: Daad och 34 gäster