Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:En god resonans är godare än en äcklig resonans.
music4ever skrev:För drygt 40 år sedan så försökte de med brusreducerade LP-skivor.
Det hade kanske funkat idag med dagens teknik och där man lättare kan sikta in sig på en viss marknad.
Morello skrev:Helt makalöst att folk är så okunniga trots över 40 år med digital teknik - det finns över huvud taget inte något analogt lagringsformat som är i närheten av digitala dito och så har det varit i ungefär 40 års tid.
Harryup skrev:Morello skrev:Helt makalöst att folk är så okunniga trots över 40 år med digital teknik - det finns över huvud taget inte något analogt lagringsformat som är i närheten av digitala dito och så har det varit i ungefär 40 års tid.
Jag håller inte med. I händelse av kärnvapenkrig kan det vara så att analog rörteknik och skivor är opåverkade medans Spotify har tystnat.
Calleberg skrev:music4ever skrev:För drygt 40 år sedan så försökte de med brusreducerade LP-skivor.
Det hade kanske funkat idag med dagens teknik och där man lättare kan sikta in sig på en viss marknad.
Sättet som en LP spelas in med kompenserande RIAA EQ vid uppspelning är bla en Brusreducering, med princip som påminner om en mycket enkel form av Dollby NR.
Harryup skrev:I händelse av kärnvapenkrig kan det vara så att analog rörteknik och skivor är opåverkade medans Spotify har tystnat.
PekkaJohansson skrev:I händelse av kärnvapenkrig kan det vara så att marknaden för både digitala och analoga medier minskar betänkligt. Du har "tänk på döden" som devis under ditt användarnamn. Just allas vår utmätta tid är det absolut främsta skälet att inte förslösa sina levnadsdagar på undermåliga medier. Det är faktiskt helt obegripligt att någon som upplevde och genomled den analoga eran kan förfäkta den 40 år efter introduktionen av cd-skivan.
hifikg skrev:Fasen, jag tror Peter har blivit hackad!!
Calleberg skrev:music4ever skrev:För drygt 40 år sedan så försökte de med brusreducerade LP-skivor.
Det hade kanske funkat idag med dagens teknik och där man lättare kan sikta in sig på en viss marknad.
Sättet som en LP spelas in med kompenserande RIAA EQ vid uppspelning är bla en Brusreducering, med princip som påminner om en mycket enkel form av Dollby NR.
music4ever skrev:Som Kalle påpekade så fanns dbx förr. Det borde gå att utveckla än bättre idag. Hade varit häftigt om någon skulle testa det.
RogerGustavsson skrev:Det gjordes väl utvecklingar av den typen av teknik, kompression/expansion? Dock kom ju digitaltekniken att göra den överflödig.
There was a Telefunken noise reduction for studio use, which was called "Telcom C4"
Telcom stands for Telefunken Compander (Compressor-Expander). The 4 probably refers to the 4 distinct frequency ranges it operated on. That was a major advance in noise reduction technology. All previous NR systems only operated on high frequencies. Other important properties of Telcom C4 were: It wasn't sensitive to level changes, it was effective at levels above 0 dB, it could be used for transmission (not just tape)
As usual, the German engineering was good, but marketing wasn't....
RogerGustavsson skrev:Det fanns "bättre" system än dbx, Telefunkens Telcom C4.There was a Telefunken noise reduction for studio use, which was called "Telcom C4"
Telcom stands for Telefunken Compander (Compressor-Expander). The 4 probably refers to the 4 distinct frequency ranges it operated on. That was a major advance in noise reduction technology. All previous NR systems only operated on high frequencies. Other important properties of Telcom C4 were: It wasn't sensitive to level changes, it was effective at levels above 0 dB, it could be used for transmission (not just tape)
As usual, the German engineering was good, but marketing wasn't....
Helmut skrev:Funderar över varför företag som ger ut vinyler inte graverar mastern i halvfart och pressar vinylerna med flera mastrar istället för att ta fram flera mellan ex innan pressningen.
Många påstår att Cd skivor låter bättre men är det inte så att diskanten i en cd skiva låter sämre. En ton på ca 20 000 Hz borde kunna bestå av en massa bitar som anger volymen på tonen men till samplingsfrekvensen borde det bli allt färre bitar 20 000 Hz borde nästan bara bestå av en fyrkantston som genom ett filter omvandlas till en sinuston.
Helmut skrev:Funderar över varför företag som ger ut vinyler inte graverar mastern i halvfart och pressar vinylerna med flera mastrar istället för att ta fram flera mellan ex innan pressningen.
Många påstår att Cd skivor låter bättre men är det inte så att diskanten i en cd skiva låter sämre. En ton på ca 20 000 Hz borde kunna bestå av en massa bitar som anger volymen på tonen men till samplingsfrekvensen borde det bli allt färre bitar 20 000 Hz borde nästan bara bestå av en fyrkantston som genom ett filter omvandlas till en sinuston.
gcs skrev:När man graverat ett lack så framställer man en fadermatris. Vid den processen förstörs original lackskivan när man delar fadermatrisen från lacket. Ett lack är en aluminiumskiva överdragen med ett lackskikt. Från fadermatriseen görs en spelbar modermatris och från modern görs ett X antal söner som används för pressning. Varför heter det söner och inte söner eller döttrar kan man undra. Det var Neumann som utvecklade DMM eller direkt metall gravering istället för att gravera på en lackskiva använder man en skiva en stålskiva överdragen med ett kopparskikt. Med DMM kan man använda original skivan hur många gånger som helst då den inte förstörs vid framställningen av de följande pressmatriserna. Original graveringen på metallskivan läggs i frysen för kommande behov.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster