Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?
FBK skrev:goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?
Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra enligt Faktiskt tråden. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt. Det finns säkert 10 olika högtalare ifrån lika många märken som jag skulle sitta nöjd med. Men just nu så ligger Carlsson 1:a på min lista.
FBK skrev:goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?
Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt.
petersteindl skrev:Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.
goat76 skrev:petersteindl skrev:Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.
Kan tänka mig det, i hemmamiljö har man betydligt längre tid på sig att trimma in sitt ljudsystem. Oftast flera år...
Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.
...framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut).
goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
petersteindl skrev:Att ställa ut på mässor för att demonstrera högtalare är ett H-e. Jag hatar det. Men jag har ställt ut på ett otal mässor och hjälpt andra distributörer runt omkring i Världen på deras mässor, speciellt i Tyskland.
Det suger musten ur en. Efter en mässa behöver man 2 veckor semester.
petersteindl skrev:
Ja, och för en lyssnare i svitspått. På mässor skall det låta lika perfekt oavsett plats, hur nu det skall gå till. Men jag har gjort det flera gånger.![]()
Dessutom skall det spelas den perfekta musiken, sekund för sekund, från morgon till kväll och det skall dessutom vara den mest perfekta och musikaliska eventet för samtliga 30-50 lyssnare samtidigt och under hela dagen.
hifikg skrev:FBK skrev:goat76 skrev:Han måste nog ha läst och blivit förargad av saker han läst om den senaste mässan på något annat forum, tråden här på Faktiskt har väl varit ganska positiv?
Du får nog läsa den igen.... Enda som fick godkänt var ju de vanliga märkena som "alltid" får beröm här, resten var ju inte bra förutom de där stativ högtalarna för bara 25000kr som Johan berömde. Saker som aldrig brukar svika i mina öron lät inte heller bra enligt Faktiskt tråden. Sedan håller jag inte med sladd när det gäller musikval, ja han varierar alltid men de flesta kör ju bara mässjazz och någon gles pling plång musik. Oftast på de allra dyraste anläggningarna. Inget som vanligt folk lyssnar på, de är betydligt mer varierat förutom hifikg då som älskar mäss musiken.... I den där stora bildtråden som avr7000 la in så var det mer positiva intryck så nog är tråden här på sladd:s radar. (skulle jag tro) Men detta forum är ju mycket inriktat på Ino och Carlsson så det är inte konstigt att folk inte gillar andra märken som har en visst sound. Jag är ju så konstig att jag gillar flera olika sorters ljud och det är ju ovanligt. Det finns säkert 10 olika högtalare ifrån lika många märken som jag skulle sitta nöjd med. Men just nu så ligger Carlsson 1:a på min lista.
Du har kommit till insikt. Vad gäller min musiksmak så är den avsevärt bredare än bara mässjazz, även om jag gillar den också. Du blev inte tvingad att lyssna på så värst mycket jazz när du hälsade på, eller hur?
Morello skrev:En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.
BellsnWhistles skrev:Morello skrev:En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.
Haha, jag antar att du menar allvar, för även jag har tänkt på det. Finns inga mässor som fylls med så många småsmutsiga, ibland ofräscha, människor som hifi-mässor.
T.o.m. mc-mässor fullt med skäggiga bikers känns renare.
Belker skrev:Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.
Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.
VintageHiFi skrev:BellsnWhistles skrev:Morello skrev:En sak jag många gånger funderat på är varför det är svårt för audiofiler att ta en dusch och ta på sig rena kläder före avfärd mot mässan; av respekt för utställarna om inte annat.
Haha, jag antar att du menar allvar, för även jag har tänkt på det. Finns inga mässor som fylls med så många småsmutsiga, ibland ofräscha, människor som hifi-mässor.
T.o.m. mc-mässor fullt med skäggiga bikers känns renare.
Jo denna tanke av även slagit mej, hur svårt är det att ta en 10 min dusch & rena kläder.....
Kan ju en anledning till att det finns så få deltagare av det kvinnliga könet på hifi-mässor.
I-or skrev:Det är naturligtvis inte direkt enkelt att få till ett vettig ljud i ett mindre hotellrum, men om man ställer ut på mässor ett par gånger om året så borde man investera i diverse portabla absorbenter. Kablar och strömrening har, milt sagt, inte riktigt samma dignitet. Jag har faktiskt aldrig sett ett akustiskt rakt igenom välreglerat rum på en mässa, vilket är märkligt eftersom det finns en hel del pengar att tjäna på detta.
Om jag arbetade i branschen skulle jag se till att ta fram kanske 100 liter stora absorbenter av Helmholtztyp med lättpackad/-flyttad formfaktor, vilka man efter mätningar av frekvensgång/efterklangstid i rummet stämmer av till lämplig resonansfrekvens och Q-värde. Man bör vara beredd på att släpa med sig ett hyggligt antal sådana absorbenter. Utöver detta får man även fylla på med resistiva absorbenter och eventuellt även diffusorer. Man skulle t.o.m. kunna sälja in akustiktjänster av denna typ för utställarna från mässledningens sida (gratistips från I-or Consulting).
Det kommer säkert inte som någon överraskning för faktisktianer att insatser av den här typen kan förvandla katastrof till succé. Branschen måste inse att ljudåtergivning är ett teknikområde som kräver ett hyggligt mått av akustiskt kunnande för att man ska kunna bemästra alla svårigheter och att den typiske försäljaren, med all respekt, inte besitter önskvärd kompetens inom området.
paa skrev:Jag har hört Wilson låta rent dåligt i Göteborg, mycket sämre än tex Respons, men i Stockholm lät de riktigt, riktigt bra där jag satt. Med tanke på alla akustikprodukter dom släpat in i det rummet, kanske man skall dra slutsatsen att Wilson inte fungerar bra utan massiva akustikåtgärder?
Belker skrev:Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.
Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.
jonasp skrev:Belker skrev:Det handlar inte om utställningar. Det handlar om att Sladd, oemotsagd från sin egen plattform, i desperation vevar mot en allt mer informerad kundgrupp, som inte går med på att ”High End” är något annat än en prislapp. Så här håller han på jämt så fort någon lyfter fram objektiva prestanda. Inte ett vinnande sätt i min bok. Kommer aldrig handla något av honom.Det här har pågått i allt större utsträckning. I många år. Idag har vi världsmästare på nätet. Världsmästare i blindtest, akustik, framstående ormoljebekämpare (alltså sådana som tappat hela det makalösa 25 år långa pushandet av gränsen för hur mycket svärta och upplösning man kan få ut) och de har all tid i världen att döda intresset för Hifi på nätet. För när de kunniga leverantörer och hifihandlare som arrangerar, ställer ut och säljer Hifi per automatik alltid kallas fienden, okunniga, näriga klåpare så händer det ju någonting. Och det lär knappast bli till det bättre.
Tja, om man håller fast vid okunniga klåparargument får man nog finna sig i att kallas okunnig klåpare. Eller värre, eftersom man efter 25 år innerst inne bör ha förstått vissa saker.
Precis så! Branschen är full av klåpare, tyvärr. Att skylla det på att kunderna inte förstår är verkligen magstarkt. Eller beror hifibranschens död kanske på att man försöker kränga överprissatta nonsensprodukter? Lite självinsikt hade varit på sin plats.
FBK skrev:För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.
VintageHiFi skrev:FBK skrev:För egen del så blir det nog aldrig några mässor mer pga att allt blivit så dyrt så man får håll sig till begagnat marknaden. Och det här med att så många utställare demar svindyra grejer hela tiden kommer jag aldrig förstå då återväxten inte finns där. De hänger sig själva med att envisas med det. Branschen är död om 20år.
Någon borde koncentrera sig på det billigare segmentet säg högtalare, förstärkare, cd/streamer för runt 50k istället. Men då lägga mycket ansträngning på att få
till akustiken i lyssningsrummet. Ser man dessutom till att det är prydligt & snyggt uppsatt. Man skulle nog vinna mycket på att billigaste rummet låter bäst
samt ser prydligast ut..
Visst är det kul att kika & lyssna på riktiga topp produkter men köpsuget infinner ju sig knappast när det inte låter i förhållande till prislappen.
Sen det här med det eteriska, jag har kikat igenom alla bilder jag hittat från mässan. Det jag slås av är hur slarvigt det ser ut i många rum. Det hänger
kablar här & var, det sen ser det allmänt stökigt ut. Det krävs ju inte så mycket för att få till ett för ögat mer tilltalade utseende.
JM skrev:Detta är mer sannolikt ett medvetet bedrägeri än okunskap. Kunden är lättlurad. Bedragare har alltid funnits i alla sammanhang.
JM
Harryup skrev:Det är inte så enkelt att få tid till att lägga ner massor på rumsakustiken. Man kommer in sent, man kanske har större rumsproblem än yta att lösa dem på. När man sätter upp grejorna så kanske det är en eller 2 personer i rummet och sen blir det fullt under mässan. Och sen så sitter ändå bara 1 person per rad bra till på det korta avstånd som är. Och det är inte heller så att en butik distributör har massor med olika grejor i lager beroende på vad för rum man får och vad som skall lösas. Man skall också komma ihåg att det är få människor som vill bo i en lägenhet med en massa saker som ofta ser ut som packmaterial.
Snarare så avskräcker det vanliga människor som kanske saknar perspektiv på vilka problem man kan få i ett jättelitet ganska tomt rum jämfört med ett fullt möblerat hem. "Om dessa grejor kräver så mycket ingrepp så väljer jag något annat även om det låter bra" är något man får tänka på också.
Sen skall man också komma ihåg att det är distributörer som ställer ut i regel. Även om man hört något intressant på mässan så kanske den lokala handlaren vill sälja något helt annat. Så det är snarast så att den "införsäljning" som är på mässan är i regel inte bytande. Man väcker intresse och det är klart att intresset ökar om det låter bra, men de som har förstått hur mycket rumsakustiken betyder är också de som kan/borde förstå hur svårt det är att få det riktigt bra på kort tid. Finns det någon på forumet som fått sin akustik perfekt på 2-3 timmar hemma ifrån att man börjar packa upp sina apparater?
Vill man höra bästa möjliga ljud så bör man komma sent på söndagen då det är få besökare kvar och då man kanske fått tid till att finjustera saker.
pLudio skrev:Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...
Nattlorden skrev:pLudio skrev:Eller smyg in några notch-filter. Ingen behöver få veta...
Tror nog det vore bättre att man visade en rumsmätning och berättade vad man notchat bort än att någon skulle lyckas få reda på det - den skadan vill man inte ha. Att berätta hur uselt rum man fått och vad man gjort för att få det något mer lyssningsbart tycker jag är oproblematiskt... Det visar på en vilja att presentera något på ett bra sätt och samtidigt en viss nivå av kompetens. Man förväntar sig väl inte att någon köper på plats utan att ha provlyssnat hemma först. I alla fall kan man ju säga det...
I-or skrev:Jag skulle tro att knappast någon förväntar sig perfekta resultat, men ofta handlar det om snarast om ren katastrof.
Som jag skrev ovan så får man se till att ta fram flexibel utrustning som man utnyttjar för mässor. Detta går att göra till en mycket begränsad kostnad. Sannolikt har man två dominerande moder som behöver kontrolleras någorlunda och till detta går det åt kanske 400 liters absorbentvolym. Det är inte särskilt svårt att skapa en diskret formgivning för fyra absorbenter om 100 liter styck. Med lite tankemöda och sinne för estetik kan man säkerligen få de flesta besökare att inte ens lägga märke till att de är där (gömma bakom gardiner t.ex). Att mäta och justera in Helmholtz-absorbenterna bör man kunna göra någorlunda väl på ca 30 minuter.
Om man lägger till en tjockare matta och eventuellt ett par resistiva absorbenter (gärna försedda med snyggt tyg eller tryck) för förstareflektionerna på sidoväggarna, så har man en fullt duglig lyssningsmiljö även i svårare rum. För lite överkurs utnyttjar man även en diffusor, kanske utformad som en bokhylla, bakom lyssningsområdet. Problemet är varken resurser eller tidsbrist, utan att den rumsakustiska kunskapen saknas (oavsett vad Sladd påstår).
JM skrev:Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.
Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.
Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.
JM
JM skrev:Marginalerna på kablar o liknande måste vara enorma. Av erfarenhet vet jag att det är marginalerna som triggar säljare.
Tjänar säljaren massor med pengar försvinner det kritiska tänkandet.
Jag hävdar med bestämdhet att säljarna intalar sig själva att eftersom andra säljer kablar med dessa fantastiska marginaler måste det nog vara sant även om jag inte hör det innerst inne. Repeterandes kabeltillverkans reklamslogans typ det är bara riktiga guldöron som hör skillnad på dyra kablar. Klart att kunden vill vara med i "guldöronklubben" och köper kabeln.
Eftersom det inte finns några mätbara fysikaliska skillnader eller hörbara skillnader i dubbelblindtest mellan vanliga kablar och dyra kablar tvärtemot vad säljarna hävdar är detta ett medvetet bedrägeri.
Jfr naturläkemedel. Naturläkemedelstillverkarna får inte enligt lagen hävda medicinska effekter hos sina produkter.
jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Morello skrev:Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor?
Morello skrev:Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.
Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.
sprudel skrev:Morello skrev:Vad jag tror JM menar är att ingen kunnat påvisa hörbar (och/eller mätbar) skillnad givet att de jämförda kablarna uppvisar ekvivalent induktans, kapacitans och resistans., samt förekommande fall skärm.
Audiokabelbranschen är humbug från början till slut.
Medhåll, men dessa parmetrar varierar mellan olika typer av kablar.
Morello skrev:Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor?
pLudio skrev:Sladd rekommenderar Transparent Cable som ger dig detta på köpet:
Morello skrev:Almen skrev:jonasp skrev:Almen skrev du precis att de flesta säljare är charlataner?
Njaaa... Det ordet använde jag inte - och heller inte bestämningen "de flesta". Min kommentar rörde endast just de försäljare som är charlataner.
Hur många hifi-handlare känner du till som inte saluför kablar, vilka marknadsförs med kvasivetenskapliga utsagor?
FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
hifikg skrev:FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.
Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalareAnvänder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.
Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med denAllt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet
Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren
FBK skrev:Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen. https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer
FBK skrev:hifikg skrev:FBK skrev:När man besöker en butik så brukar de aldrig prata kablar om man inte frågar, så den här överdrivna bilden av kabelsnack är lite förstorad.....
Då har du inte besökt några välsorterade hifi-butiker. Min ICA-handlare talar inte kablar, så där håller jag med.
Redan när jag köpte mina OA52 "prackade" handlaren på mig fina högtalarkablar. På den tiden var jag inte så svårövertalad och nåt skulle han väl tjäna pengar på när han praktiskt taget skänkte bort världens bästa högtalareAnvänder kablarna i detta nu och nästan alltid. Ett tag skarvade jag den ena med lampsladd och sockerbit. Lät inte ett dugg sämre.
Många år senare när jag köpte min DAC fick jag med mig den där röda USB-kabeln som jag nämnt någon gång. Kan finnas på bild i min presentation. En låt låter bättre med denAllt annat låter lika. Har slutat använda den, den nya DAC-en har andra kontakter. När jag köpte min skivspelare fick jag lära mig att de Siltech-kablar jag hade var "skramliga" så jag köpte ut ett par röda (!) VdH RCA-kablar. De används ibland, men inte just nu. Ja, till och med när jag har besök av trevliga hifi-entusiaster händer det att de lämnar kvar kablar för att övertyga mig om deras förträfflighet
Tack och bock för dem, de kom väl till pass när jag skulle ansluta min receiver till Bluray-spelaren
Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.
Johan_Lindroos skrev:FBK skrev:Här har ni något att titta på pojkar, nu får vi veta sanningen. https://www.youtube.com/watch?v=DC0s6KqQz3g Kommentarer
Jag orkade inte lyssna på allt svammel(?). Har du en liten sammanfattning?
FBK skrev:...
Jag har besökt ALLA butiker i Stockholm och en del massor av gånger utan att kablar har tagits upp. Men där du köpte din förra Dac kan jag förstå att du inte kom iväg utan en kabel....inte en butik som jag gärna besöker. Varit där 2 gånger tror jag.
jansch skrev:Ja...... herrejösses...
Denna man har ingen aning om vad han håller på med. Har ingen aning om grundläggande fysik och inte ens aning om impedansanpassning vid högre frekvenser.
Dessutom talar han om "noise" som om fältstyrkemetern på tunern mäter "noise"! I en frekvensmodulerad signal!
Hur vore det med lite basic kunskap på gymnasienivå åtminstone.....
Jo, jag blir förbannad på galningar som pratar om "open minded" när dom egentligen fördummar människor som har andra begåvningar/utbildningar än elekronik/fysik.
Vore kul om någon anslöt en skärmad lakriskabel, terminerad med kortslutning, i hans "mätrigg" och sedan talade om för honom varför den gav "bästa" resultat.
hifikg skrev:goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget.![]()
Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.
Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.
"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning.
FBK skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget.![]()
Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.
Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.
"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning.
Antingen är jag för trött eller trög för vad är det som du egentligen undrar över, jag förstår inte...
goat76 skrev:hifikg skrev:goat76 skrev:...Jag har personligen aldrig varit på en HiFi-mässa, men trots det vet jag att det knappast kan vara speciellt många demo-representanter som får till det ljudmässigt med den begränsade tiden de har till sitt förfogande, det tar mer än ett par dagar att justera in ett par högtalare i ett rum och det gäller även lyssningsplatsen. det är ju faktiskt så att om stereo-illusionen ska fungera till sitt yppersta så är stereoåtergivning i mångt och mycket en enmanna-sport, det är bara i en mycket begränsad sweetspot som man verkligen kan ta del av hur ett par högtalare verkligen presterar för just stereoåtergivning. ...
Carlsson (på den tiden det begav sig och i nya versioner numera), Larsen, MBL och Äggen så har du din tulipanaros IRL. Många andra behöver nog mycket längre tid för att få ordning på det hela
Kom precis ihåg att jag hade glömt svara på det här gamla inlägget.![]()
Jag är intresserad av att få en relativt bra ”inblick” till rummet i själva inspelningen, så Carlsson-konceptet där det egna lyssningsrummet används för ”skapa” något annat än det faller inte riktigt in med mina mål vad gäller musikåtergivning (Ja förutom att det egna rummet gärna får släta över vissa tillkortakommanden vad gäller simpelheten med stereosystemet, och även vissa tillkortakommanden vad gäller inspelningarna). Det må vara enklare att med Carlsson-konceptet få till ljudet i ett problematiskt rum på en mässa eller i det egna hemmet, men konceptet kan aldrig tydliggöra rummet i själva inspelningen, bara applicera det egna eller mässans lyssningsrum över rummet i inspelningen.
Jag kan mycket väl förstå varför man kan föredra Carlsson-ljudet och de fördelar som faktiskt finns med att inte hela tiden behöva "kriga" mot lyssningsrummets problem, men jag försöker hellre sakteligen åtgärda de rumsproblem som finns med hjälp av akustiska åtgärder, och även som i mitt fall minska problemen med en relativt liten lyssningstriangel för att öka andelen direktljud kontra rumsreflexer, vilket i sin tur tydliggör "inblicken" till inspelningen. Men som sagt, jag är inte 100 % emot alla de "fel" som det egna lyssningsrummet bidrar med, vissa av dem slätar över en del brister i stereosystemet och i inspelningarna.
"Tulipanarosen" ser nog olika ut för många av oss lyssnare, inget är fel så länge man själv blir nöjd med sin återgivning.
RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
Ahhha då kan man glömma bort honom. Men det här med högtalarbyggen och filter få jag nog starta en tråd om då jag undrar över en del grejer.
FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen.https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg
jansch skrev:FBK skrev:RogerGustavsson skrev:Karln gör i princip reklam för sin egna rörelse https://gr-research.com/
En del av hans alster har fått beröm.
När det gäller att modifiera andras skapelser finns det delade meningar.
Har man en av dessa högtalare som han visar i sina videor, kan det bli ett helt annat ljud, inte nödvändigtvis alltid till det bättre. Speciellt inte om man tyckte om högtalarna för dess återgiving från början.
Men här låter han som en vanlig medlem på Faktiskt, det är fel på mätningen.https://www.youtube.com/watch?v=QYRjWSE_ETg
Karln har både en felaktig mätning och tolkningen av den felaktiga mätningen. Jag nöjer mig med att kommentera när han i början av filmen pratar om diskantens påverkan i det nedre registret.
Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Finns flera konstiga uttalanden, bl.a om kabelkvalitet men det räcker att höra några minuter i början för att få dåliga vibbar.
Audiosciencereview har gjort en mätning på denna B&W högtalare. Den är mer att lita på.
jansch skrev:Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Goldfinger skrev:jansch skrev:Enligt mätningarna skiljer det ca 16dB(SPL) mellan ljudtrycket från diskant respektive bas. Han pratar om fasen (fasskillnaden) som påverkar mest mellan 0,8kHz till 1,2kHz enligt mätningarna. Hur kan då ljudtrycket från diskanten påverka output med ca 2dB(SPL)?
Hur går det till?
Vad menar du med är orimligt i summeringen om det är som han säger att de delvis fasar ut varandra, är det något med att diskanten befinner sig 15db ned i nivå?
Hade diskanten legat högre i nivå hade summeringen legat ännu lägre i nivå, se tex vad som sker om du polvänder en diskant på en konstruktion som summerar rätt från början.
I-or skrev:Om du delar din dator via Fjärrskrivbord så ska jag svara på det mot en mindre ersättning.
I-or skrev:Om du delar din dator via Fjärrskrivbord så ska jag svara på det mot en mindre ersättning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster