Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..."

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..."

Inläggav Joro » 2022-12-13 23:32

Screenshot_2022-12-13_222714.jpg
Screenshot_2022-12-13_222714.jpg (741.18 KiB) Visad 2262 gånger


https://audiosciencereview.com/forum/in ... st-1411051

Vad tycker ni? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28317
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav hifikg » 2022-12-13 23:39

Tänk så mycket mer tid han kunnat ägna åt att lyssna på bra musik, istället för att fundera på sådana spörsmål, om han fått höra ett par Carlsson :)
Sitter nöjd :)

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Joro » 2022-12-14 00:11

hifikg skrev:Tänk så mycket mer tid han kunnat ägna åt att lyssna på bra musik, istället för att fundera på sådana spörsmål, om han fått höra ett par Carlsson :)


Carlsson. Bra! Då har vi något att exemplifiera med. :)

Två olika Carlsson. Vilken modell av dessa nedan sprider ljudet på bästa sätt , för bäst musik/ ljudupplevelse:
OA2212-1 (1).jpg
OA2212-1 (1).jpg (31.61 KiB) Visad 2238 gånger

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... ightbox/0/

Eller:
OA502-1 (1).jpg
OA502-1 (1).jpg (19.4 KiB) Visad 2238 gånger

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... n-oa-50-2/

Vi får se om det hettar till och Floyd Toole ger mer respons , för direkt efter det inlägget från FT kom detta där det refereras till Dr. Geddes:
Screenshot_2022-12-13_231702.jpg
Screenshot_2022-12-13_231702.jpg (573.56 KiB) Visad 2227 gånger
Senast redigerad av Joro 2022-12-14 00:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28317
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav hifikg » 2022-12-14 00:20

"Sprider ljudet" låter som en dyngspridare, vem behöver en sån? Det handlar om musik och vilken som ger den mest liv och nerv. Förvisso är 2212 högt älskad av många och den enda gång jag lyssnat ordentligt på ett par sådana fick de odelat min röst i konkurrens med ett enormt, jättestort system, som verkligen är bland det bästa jag hört. Ändå skulle jag inte byta dem mot mina OA52.2, det är sådana den där Toole borde få uppleva. OA50 är säkert inte mycket sämre, men jag har lyssnat för lite på dem och alldeles för längesen, för att vara säker. Känner på mig att jag snart kommer att få höra på ett flertal versioner av just OA50. Den har kommit i ropet på forat på senare tid.
Sitter nöjd :)

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Joro » 2022-12-14 00:39

hifikg skrev:"Sprider ljudet" låter som en dyngspridare, vem behöver en sån? Det handlar om musik och vilken som ger den mest liv och nerv. Förvisso är 2212 högt älskad av många och den enda gång jag lyssnat ordentligt på ett par sådana fick de odelat min röst i konkurrens med ett enormt, jättestort system, som verkligen är bland det bästa jag hört. Ändå skulle jag inte byta dem mot mina OA52.2, det är sådana den där Toole borde få uppleva. OA50 är säkert inte mycket sämre, men jag har lyssnat för lite på dem och alldeles för längesen, för att vara säker. Känner på mig att jag snart kommer att få höra på ett flertal versioner av just OA50. Den har kommit i ropet på forat på senare tid.


Då kanske du gillar OA52.2 bättre för att de sprider ljudet på ett annat sätt än 2212? :wink:
OA52.2 kan (det vet jag inte om så är fallet) ha bättre FR och lägre distorsion än 2212 vilket ger OA52.2 fördelar.

Toole har lyssnat på en hel del högtalare genom åren , om det var med några Carlsson-högtalare med i hans tester vet jag inte. :)

AlbertHall
 
Inlägg: 1757
Blev medlem: 2019-11-13

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav AlbertHall » 2022-12-15 21:51

Joro skrev:
hifikg skrev:Tänk så mycket mer tid han kunnat ägna åt att lyssna på bra musik, istället för att fundera på sådana spörsmål, om han fått höra ett par Carlsson :)


Carlsson. Bra! Då har vi något att exemplifiera med. :)

Två olika Carlsson. Vilken modell av dessa nedan sprider ljudet på bästa sätt , för bäst musik/ ljudupplevelse:
OA2212-1 (1).jpg

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... ightbox/0/

Eller:
OA502-1 (1).jpg

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... n-oa-50-2/

Vi får se om det hettar till och Floyd Toole ger mer respons , för direkt efter det inlägget från FT kom detta där det refereras till Dr. Geddes:
Screenshot_2022-12-13_231702.jpg


Vad menar du med "sprider ljudet bäst" ?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-15 21:56

AlbertHall skrev:
Joro skrev:
hifikg skrev:Tänk så mycket mer tid han kunnat ägna åt att lyssna på bra musik, istället för att fundera på sådana spörsmål, om han fått höra ett par Carlsson :)


Carlsson. Bra! Då har vi något att exemplifiera med. :)

Två olika Carlsson. Vilken modell av dessa nedan sprider ljudet på bästa sätt , för bäst musik/ ljudupplevelse:
OA2212-1 (1).jpg

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... ightbox/0/

Eller:
OA502-1 (1).jpg

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... n-oa-50-2/

Vi får se om det hettar till och Floyd Toole ger mer respons , för direkt efter det inlägget från FT kom detta där det refereras till Dr. Geddes:
Screenshot_2022-12-13_231702.jpg


Vad menar du med "sprider ljudet bäst" ?

Var står detta i hifkgs inlägg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Joro » 2022-12-15 22:48

AlbertHall skrev:
Joro skrev:
hifikg skrev:Tänk så mycket mer tid han kunnat ägna åt att lyssna på bra musik, istället för att fundera på sådana spörsmål, om han fått höra ett par Carlsson :)


Carlsson. Bra! Då har vi något att exemplifiera med. :)

Två olika Carlsson. Vilken modell av dessa nedan sprider ljudet på bästa sätt , för bäst musik/ ljudupplevelse:
Bilagan OA2212-1 (1).jpg finns inte längre

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... ightbox/0/

Eller:
Bilagan OA502-1 (1).jpg finns inte längre

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... n-oa-50-2/

Vi får se om det hettar till och Floyd Toole ger mer respons , för direkt efter det inlägget från FT kom detta där det refereras till Dr. Geddes:
Bilagan Screenshot_2022-12-13_231702.jpg finns inte längre


Vad menar du med "sprider ljudet bäst" ?


Subjektiv, vad man gillar. En öppen fråga verkar det som och det är väl bara bra? Det vore en trist värld om alla gillade exakt detsamma. :D

Toole om det i inlägget jag klistrade in ovan: Obviously, it comes down to personal opinions while listening to and through non-standardized recordings in rooms that are undoubtedly not standardized. I doubt that a single answer is possible. Each to his own.

Toole's svar (klistrar in det för flödet i denna tråden trots att man kan läsa det hela på ASR): :)
Screenshot_2022-12-15_215307.jpg
Screenshot_2022-12-15_215307.jpg (598.75 KiB) Visad 2065 gånger


...sen så fortsätter Toole med att debattera i den ASR-tråden, men det klistrar jag inte in. :)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3711
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Calleberg » 2022-12-15 23:14

Tjenare BAFFEL, tröttnat på Semestern?
:mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Joro » 2022-12-15 23:40

Calleberg skrev:Tjenare BAFFEL, tröttnat på Semestern?
:mrgreen:


Joro så är det...inte... :mrgreen: Blev avstängd några veckor på ASR (jag och en bute andra också) för att vi publicerade nidbilder på Putin. Det var det absolut värt att bli avstängd för. :)

Du kan vara lugn. Bara ett tillfälligt mellanspel här. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-16 00:26

Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Joro
Semesterfirare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2022-12-06

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Joro » 2022-12-16 14:17

petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Aha, ser man på. :)

Användarvisningsbild
Prozac
 
Inlägg: 810
Blev medlem: 2003-09-25
Ort: Väster om Sthlm

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Prozac » 2022-12-16 16:54

petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Äggspridning?
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-16 17:32

Prozac skrev:
petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Äggspridning?


Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav JM » 2022-12-16 18:26

petersteindl skrev:
Prozac skrev:
petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Äggspridning?


Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.

Nytt välljudande åttondelsägg på G?
Har du ngt du kan fresta oss med?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7490
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Thomas_A » 2022-12-16 22:15

petersteindl skrev:
Prozac skrev:
petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Äggspridning?


Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.


Det vore för övrigt väldigr kul om Floyd skulle få höra Bremen-äggen med centerkanal innan han hans tid är över. Tycker jag.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7263
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav goat76 » 2022-12-17 07:57

petersteindl skrev:
Prozac skrev:
petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Äggspridning?


Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.


Varning för att nedanstående är spekulationer och funderingar från min sida. :)

Är det inte så att den där pulserande halvsfären från vägg och kvartssfären från hörn främst beskriver spridningen av de reflekterande ljuden från begränsningsytor, men den mest avgörande spridningskaraktären borde väl vara vilken spridning högtalarna bör ha för det viktiga direktljudet som kommer närmast att representera något slags genomsnittligt spridningsmönster för hur de flesta instruments naturliga spridning ser ut vad gäller deras direktljud?

Kanske är det en halvsfär som är det mest optimala spridningsmönstret, men det beror väl även på hur denna beräknade genomsnittliga spridningen bör se ut, och ifall resultatet bör vara ”viktat” för diverse instruments olika spridning där vissa frekvensområden kanske är av större vikt än andra, tänker då på aspekter så som exempelvis presence-områden och liknande.

Finns det ingen undersökning som visar ett sådant genomsnittligt spridningsmönster från musikinstrument?
Jag tänker att en högtalare med en så lik spridningskaraktär som det borde kunna ge den närmast mest naturliga spridningen.

Men med tanke på hur det kan se ut med spridningen av olika frekvenser om man tittar på nedanstående bild, så kan det nog vara en rätt svårberäknad ekvation. :)
B0563019-5816-48F5-BC10-9EFBA3800994.gif
B0563019-5816-48F5-BC10-9EFBA3800994.gif (25.93 KiB) Visad 1730 gånger

JM
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav JM » 2022-12-17 10:49

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Prozac skrev:
Äggspridning?


Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.


Varning för att nedanstående är spekulationer och funderingar från min sida. :)

Är det inte så att den där pulserande halvsfären från vägg och kvartssfären från hörn främst beskriver spridningen av de reflekterande ljuden från begränsningsytor, men den mest avgörande spridningskaraktären borde väl vara vilken spridning högtalarna bör ha för det viktiga direktljudet som kommer närmast att representera något slags genomsnittligt spridningsmönster för hur de flesta instruments naturliga spridning ser ut vad gäller deras direktljud?

Kanske är det en halvsfär som är det mest optimala spridningsmönstret, men det beror väl även på hur denna beräknade genomsnittliga spridningen bör se ut, och ifall resultatet bör vara ”viktat” för diverse instruments olika spridning där vissa frekvensområden kanske är av större vikt än andra, tänker då på aspekter så som exempelvis presence-områden och liknande.

Finns det ingen undersökning som visar ett sådant genomsnittligt spridningsmönster från musikinstrument?
Jag tänker att en högtalare med en så lik spridningskaraktär som det borde kunna ge den närmast mest naturliga spridningen.

Men med tanke på hur det kan se ut med spridningen av olika frekvenser om man tittar på nedanstående bild, så kan det nog vara en rätt svårberäknad ekvation. :)
B0563019-5816-48F5-BC10-9EFBA3800994.gif

Beakta inte bara reflexernas ur frekvensdimensionens perspektiv. Tidsdimensionens relation till frekvensdimensionen är kraftigt underskattad.

Påståendet att en högtalare har god spridning är helt meningslöst.

Spridningen i sig har inget egenvärde och är som solitär variabel meningslös vid utvärdering av hur ljudet kommer att låta i lyssningspositionen. Spridningen relaterad till frekvensdimensionen och tidsdimensionen ger spridningen ett visst värde hur ljudet upplevs i lyssningspositionen.
Det är här lådhögtalarna fallerar relativt verkligheten.

JM
Senast redigerad av JM 2022-12-17 11:08, redigerad totalt 1 gång.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav jonasp » 2022-12-17 10:57

petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Nej.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-17 11:56

jonasp skrev:
petersteindl skrev:Under förutsättning att kravet är att output = input, så existerar det enkom en och endast en specifik ljudspridning.


Nej.


Jo, det är som jag skriver och på något annat sätt är det inte! Då är det underförstått att man inte lyssnar i frifält/ekofritt. Villkoret är att Output = Input.
Som sagt, På något annat sätt är det inte.

Sedan specificerar jag olika placeringar i rum d v s mot vägg eller i hörn intill 2 begränsningsytor eller i hörn mellan 3 begränsningsytor. Ljudalstringen har jag specificerat som pulserande sfär. Det är således inte som en kolv och inte som en planljudstrålare.
En av anledningarna att man pratar om ”house curve” är just på grund av att högtalare är långt ifrån att uppfylla dessa krav. Då blir det fråga om kompromiss. En god kompromiss på gängse direktstrålande traditionella högtalare är rakaste möjliga frekvenskurva på direktljudet och därmed fallande frekvensgång i andra riktningar. Då fås en fallande frekvensgång mot högre frekvens på lyssnarplats.
Fenomenet med ”House curve” innebär också att output är skild från input i alla andra riktningar än från direktljudet d v s energin i ljudet i den akustiska domänen är väsentligen skilt i frekvensegenskaper från energin i den elektriska domänen.

Mer om detta inklusive konsekvensanalys är tänkt att komma i petersteindl?-tråden.
Senast redigerad av petersteindl 2022-12-17 12:36, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-17 12:33

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Prozac skrev:
Äggspridning?


Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.


Varning för att nedanstående är spekulationer och funderingar från min sida. :)

Är det inte så att den där pulserande halvsfären från vägg och kvartssfären från hörn främst beskriver spridningen av de reflekterande ljuden från begränsningsytor, men den mest avgörande spridningskaraktären borde väl vara vilken spridning högtalarna bör ha för det viktiga direktljudet som kommer närmast att representera något slags genomsnittligt spridningsmönster för hur de flesta instruments naturliga spridning ser ut vad gäller deras direktljud?

Kanske är det en halvsfär som är det mest optimala spridningsmönstret, men det beror väl även på hur denna beräknade genomsnittliga spridningen bör se ut, och ifall resultatet bör vara ”viktat” för diverse instruments olika spridning där vissa frekvensområden kanske är av större vikt än andra, tänker då på aspekter så som exempelvis presence-områden och liknande.

Finns det ingen undersökning som visar ett sådant genomsnittligt spridningsmönster från musikinstrument?
Jag tänker att en högtalare med en så lik spridningskaraktär som det borde kunna ge den närmast mest naturliga spridningen.

Men med tanke på hur det kan se ut med spridningen av olika frekvenser om man tittar på nedanstående bild, så kan det nog vara en rätt svårberäknad ekvation. :)
B0563019-5816-48F5-BC10-9EFBA3800994.gif


Tittar man enbart på direktljudet så existerar ingen spridning och jag menar verkligen detta! Spridning är en parameter som får betydelse d v s kommer in i ekvationen i och med reflexer från andra riktningar. Detta är en väsentlig egenskap som är ett måste i akustiska miljöer där akustisk musik eller tal/sång framföres. Först då existerar begreppet riktningskarakteristik hos akustiska musikinstrument. D v s, ett musikinstruments riktningskarakteristik blir först applicerbart då alla riktningar tas till vara på genom reflexer från begränsningsytor och det betyder att instrumentets riktningskarakteristik förmedlas via riktningar helt skilda från direktljudets riktning och då i förhållande till ljudet i direktljudets riktning.

Det finns hur mycket som helst d v s undersökningar att läsa gällande varje musikinstruments riktningskarakteristik.
Musikakustik är ämnesområdet.

En högtalare för ljudåtergivning skall ha en neutral riktningskarakteristik!

Spelar man in en trumpet och fångar trumpetens riktningskarakteristik, så skall inte högtalaren ha trumpetens riktningskarakteristik om man inte vill ha tårta på tårta d v s dubbel riktningskarakteristik på trumpeten och vad än värre är att spela upp violin på sådan högtalare och få trumpetviolin istället för violin.

En högtalare inom ljudåtergivning skall ha helt neutral riktningskarakteristik och detta för att de inspelade akustiska musikinstrumenten skall ges en chans/möjlighet att kunna låta som de gör i verkligheten under förutsättning att inspelningen tar till vara på musikinstrumentens riktningskarakteristik.

Här är Bertil Alving en mästare. Som tur är finns det även flera riktiga Tonmeister och bra inspelningar och ett fåtal högtalare inom ljudåtergivning som är värdiga uppgiften.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav jonasp » 2022-12-17 13:48

Men Peter det du skriver är ju helt fel! Det finns inom ramen för god återgivning i själva verket flera olika spridningsegenskaper. Vilken som är lämplig är beroende av en rätt lång lista med parametrar. Jag skulle vilja säga att detta är fundamentalt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7263
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav goat76 » 2022-12-17 14:32

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Pulserande halvsfär från vägg, eller pulserande kvartssfär från hörn bestående av 2 väggar/begränsningsytor eller pulserande åttondelssfär från hörn bestående av 3 begränsningsytor.

Frekvensgång: 10-20 kHz +/- 0,01 dB.


Varning för att nedanstående är spekulationer och funderingar från min sida. :)

Är det inte så att den där pulserande halvsfären från vägg och kvartssfären från hörn främst beskriver spridningen av de reflekterande ljuden från begränsningsytor, men den mest avgörande spridningskaraktären borde väl vara vilken spridning högtalarna bör ha för det viktiga direktljudet som kommer närmast att representera något slags genomsnittligt spridningsmönster för hur de flesta instruments naturliga spridning ser ut vad gäller deras direktljud?

Kanske är det en halvsfär som är det mest optimala spridningsmönstret, men det beror väl även på hur denna beräknade genomsnittliga spridningen bör se ut, och ifall resultatet bör vara ”viktat” för diverse instruments olika spridning där vissa frekvensområden kanske är av större vikt än andra, tänker då på aspekter så som exempelvis presence-områden och liknande.

Finns det ingen undersökning som visar ett sådant genomsnittligt spridningsmönster från musikinstrument?
Jag tänker att en högtalare med en så lik spridningskaraktär som det borde kunna ge den närmast mest naturliga spridningen.

Men med tanke på hur det kan se ut med spridningen av olika frekvenser om man tittar på nedanstående bild, så kan det nog vara en rätt svårberäknad ekvation. :)
B0563019-5816-48F5-BC10-9EFBA3800994.gif


Tittar man enbart på direktljudet så existerar ingen spridning och jag menar verkligen detta! Spridning är en parameter som får betydelse d v s kommer in i ekvationen i och med reflexer från andra riktningar. Detta är en väsentlig egenskap som är ett måste i akustiska miljöer där akustisk musik eller tal/sång framföres. Först då existerar begreppet riktningskarakteristik hos akustiska musikinstrument. D v s, ett musikinstruments riktningskarakteristik blir först applicerbart då alla riktningar tas till vara på genom reflexer från begränsningsytor och det betyder att instrumentets riktningskarakteristik förmedlas via riktningar helt skilda från direktljudets riktning och då i förhållande till ljudet i direktljudets riktning.

Det finns hur mycket som helst d v s undersökningar att läsa gällande varje musikinstruments riktningskarakteristik.
Musikakustik är ämnesområdet.

En högtalare för ljudåtergivning skall ha en neutral riktningskarakteristik!

Spelar man in en trumpet och fångar trumpetens riktningskarakteristik, så skall inte högtalaren ha trumpetens riktningskarakteristik om man inte vill ha tårta på tårta d v s dubbel riktningskarakteristik på trumpeten och vad än värre är att spela upp violin på sådan högtalare och få trumpetviolin istället för violin.

En högtalare inom ljudåtergivning skall ha helt neutral riktningskarakteristik och detta för att de inspelade akustiska musikinstrumenten skall ges en chans/möjlighet att kunna låta som de gör i verkligheten under förutsättning att inspelningen tar till vara på musikinstrumentens riktningskarakteristik.

Här är Bertil Alving en mästare. Som tur är finns det även flera riktiga Tonmeister och bra inspelningar och ett fåtal högtalare inom ljudåtergivning som är värdiga uppgiften.


Det var felaktigt och ogenomtänkt av mig att använda ordet direktljud i det här sammanhanget. Det jag ville ha sagt var att om ett visst instrument har ett specifikt utstrålningsmönster och helheten av detta lyckas fångas på ett fullgott sätt vid inspelning, då borde väl den mest optimala högtalaren för denna inspelning ha en så lik spridning av ljudet som återfinns på inspelningen. Det blir väl knappast tårta på tårta eller dubbel riktningskaraktär för det, utan snarare i det närmaste en likartad spridning så som ljudet hade i sitt ursprung?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-17 14:36

jonasp skrev:Men Peter det du skriver är ju helt fel! Det finns inom ramen för god återgivning i själva verket flera olika spridningsegenskaper. Vilken som är lämplig är beroende av en rätt lång lista med parametrar. Jag skulle vilja säga att detta är fundamentalt!


Det jag skriver är i sin helhet fullständigt korrekt. Du pratar om "god ljudåtergivning", vilket är en till fullo subjektiv egenskap och bygger på tyckande.
Jag pratar om ljudåtergivning d v s återgivning i form av akustisk Output från högtalare i jämförelse med elektrisk Input till högtalarna.
Förutsättningen är högtalarlyssning i rum där högtalarna är tänkt att återge det inspelade akustiska ljudet såsom det en gång var (kunde höras) vid inspelningstillfället.

Det du skriver får stå för din syn. Jag redogör för min syn och jag vidhåller att det är det enda korrekta, under förutsättning att man önskar att Output = Input.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-17 15:29

goat76 skrev:
petersteindl skrev:
goat76 skrev:
Varning för att nedanstående är spekulationer och funderingar från min sida. :)

Är det inte så att den där pulserande halvsfären från vägg och kvartssfären från hörn främst beskriver spridningen av de reflekterande ljuden från begränsningsytor, men den mest avgörande spridningskaraktären borde väl vara vilken spridning högtalarna bör ha för det viktiga direktljudet som kommer närmast att representera något slags genomsnittligt spridningsmönster för hur de flesta instruments naturliga spridning ser ut vad gäller deras direktljud?

Kanske är det en halvsfär som är det mest optimala spridningsmönstret, men det beror väl även på hur denna beräknade genomsnittliga spridningen bör se ut, och ifall resultatet bör vara ”viktat” för diverse instruments olika spridning där vissa frekvensområden kanske är av större vikt än andra, tänker då på aspekter så som exempelvis presence-områden och liknande.

Finns det ingen undersökning som visar ett sådant genomsnittligt spridningsmönster från musikinstrument?
Jag tänker att en högtalare med en så lik spridningskaraktär som det borde kunna ge den närmast mest naturliga spridningen.

Men med tanke på hur det kan se ut med spridningen av olika frekvenser om man tittar på nedanstående bild, så kan det nog vara en rätt svårberäknad ekvation. :)
B0563019-5816-48F5-BC10-9EFBA3800994.gif


Tittar man enbart på direktljudet så existerar ingen spridning och jag menar verkligen detta! Spridning är en parameter som får betydelse d v s kommer in i ekvationen i och med reflexer från andra riktningar. Detta är en väsentlig egenskap som är ett måste i akustiska miljöer där akustisk musik eller tal/sång framföres. Först då existerar begreppet riktningskarakteristik hos akustiska musikinstrument. D v s, ett musikinstruments riktningskarakteristik blir först applicerbart då alla riktningar tas till vara på genom reflexer från begränsningsytor och det betyder att instrumentets riktningskarakteristik förmedlas via riktningar helt skilda från direktljudets riktning och då i förhållande till ljudet i direktljudets riktning.

Det finns hur mycket som helst d v s undersökningar att läsa gällande varje musikinstruments riktningskarakteristik.
Musikakustik är ämnesområdet.

En högtalare för ljudåtergivning skall ha en neutral riktningskarakteristik!

Spelar man in en trumpet och fångar trumpetens riktningskarakteristik, så skall inte högtalaren ha trumpetens riktningskarakteristik om man inte vill ha tårta på tårta d v s dubbel riktningskarakteristik på trumpeten och vad än värre är att spela upp violin på sådan högtalare och få trumpetviolin istället för violin.

En högtalare inom ljudåtergivning skall ha helt neutral riktningskarakteristik och detta för att de inspelade akustiska musikinstrumenten skall ges en chans/möjlighet att kunna låta som de gör i verkligheten under förutsättning att inspelningen tar till vara på musikinstrumentens riktningskarakteristik.

Här är Bertil Alving en mästare. Som tur är finns det även flera riktiga Tonmeister och bra inspelningar och ett fåtal högtalare inom ljudåtergivning som är värdiga uppgiften.


Det var felaktigt och ogenomtänkt av mig att använda ordet direktljud i det här sammanhanget. Det jag ville ha sagt var att om ett visst instrument har ett specifikt utstrålningsmönster och helheten av detta lyckas fångas på ett fullgott sätt vid inspelning, då borde väl den mest optimala högtalaren för denna inspelning ha en så lik spridning av ljudet som återfinns på inspelningen. Det blir väl knappast tårta på tårta eller dubbel riktningskaraktär för det, utan snarare i det närmaste en likartad spridning så som ljudet hade i sitt ursprung?


Du börjar närma dig.

Men om du spelar in en symfoniorkester så spelar man in en mängd olika akustiska musikinstrument där varje musikinstrument har sin specifika ljudspridningskarakteristik/riktningskarakteristik.

För att återge samtliga olika musikinstrument med dessas specifika enskilda riktningskarakteristik, så måste högtalarna för ljudåtergivning i lyssningsrummet ha en karakteristisk riktningskarakteristik/ljudspridning som är helt neutral. Högtalarna får inte ändra ljudspridningen från det neutrala. Högtalarna måste ha neutral ljudspridningskarakteristik.

Förutsättningen är att varje enskilt instruments riktningskarakteristik finns med i inspelningen d v s finns i koden vid inspelningstillfället. Trumpeten har sin riktningskarakteristik, violinen har sin! Vilken av dessas riktningskarakteristik menar du att ljudåtergivningshögtalarna skall ha? Jag menar att ljudåtergivningshögtalarna inte skall ha någon av dessa musikinstruments riktningskarakteristik. Ljudåtergivningshögtalarna skall ha neutral riktningskarakteristik.

Det är ljudåtergivningshögtalarnas uppdrag att avkoda den inspelade koden på sådant sätt att hörseln kan göra slutavkodning på samma sätt som den skulle avkodat ljudvågorna vid inspelningstillfället om man hade varit på plats vid inspelningen.

Detta förutsätter att man kan tillgodogöra sig av högtalarnas neutrala riktningskarakteristik för att i lyssningsrummet kunna återskapa riktningskarakteristiken om den finns med i inspelningen. Det måste göras på sådant sätt att det egna lyssningsrummet inte ger sin prägling på lyssningssituationen.

Riktningen till varje instrument ges av direktljudets kod då denna kod avkodas av hörseln i nervsystem och hjärna. Klangen ges av totalljudet. Den totala utstrålade energin behöver inte vara samma som totalljudet. Olika riktningar viktas av hörseln. Denna viktning regleras också av reflexernas gångsträcka i rummet som gör att de blir svagare än direktljudet. Ljudvågor som strålar rakt upp i taket kommer reflekteras många gånger mellan tak och golv innan ljudvägen når lyssnaren och då har dess amplitud försvagats. Men lägger man ihop alla reflexer så fås en amplitudkurva som skiljer sig mellan direktfält och efterklangsfält.

Jag modifierar din text som jag blåmarkerat.
Den mest optimala högtalaren för denna inspelning skall ha en så lik spridning av ljudet som återfinns hos varje enskilt specifikt musikinstrument på inspelningen d v s ljudåtergivningshögtalare skall ha neutral spridningskarakteristik, annars förändras den inspelade koden i olika riktningar och färgar instrumentens egen riktningskarakteristik.

Ett undantag är utpräglade multikanalsystem tillsammans med inspelningar gjorda för denna multikanalsarray.

Men även där funkar neutral ljudspridning bäst tillsammans med extra dämpat lyssningsrum och speciellt om man har lyssnare vid olika lyssnarpositioner.

Som sagt, jag återkommer i Steindl-tråden. Det är egentligen där min text hör hemma. Se mig som en passionerad patriot för den gamla akustiska skolan där inspelade akustiska instrument skall återges hemma i en ljudåtergivningsanläggning. Hur andra vill ha musiken bryr jag mig inte om. Jag kör mitt race och jag är nog en ensamvarg på denna planet. Stig Carlsson var min mentor, men jag går min egen väg.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32760
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Bill50x » 2022-12-17 16:44

petersteindl skrev:Som sagt, jag återkommer i Steindl-tråden. Det är egentligen där min text hör hemma. Se mig som en passionerad patriot för den gamla akustiska skolan där inspelade akustiska instrument skall återges hemma i en ljudåtergivningsanläggning. Hur andra vill ha musiken bryr jag mig inte om. Jag kör mitt race och jag är nog en ensamvarg på denna planet. Stig Carlsson var min mentor, men jag går min egen väg.

Mjae. någon ensamvarg är du inte. Själklart ska en upptagning av akustisk musik återges så naturtroget som det bara är möjligt, det är ju hela grunden till HiFi! Men precis som i andra sammanhang var livet enklare förr och en ljudanläggning ska idag klara av att återge så mycket annat än återgivning av akustislkt spelad musik. Vi har ju idag tillgång till andra instrument än trälådor med anbringade vibrerande trådar för att skapa (o-)ljud. Vi har elektriska möjligheter att skapa ljud. Vi har därutöver demokratiska preferenser - "ingen ska tala om vad som är rätt eller fel, även om du är ingenjör! Sammantaget blir det att "folk" lyssnar på det som dom gillar, oavsett om du eller jag tycker det låter skit. Konstruerar man , tex, högtalare måste man förhålla sig till människors preferenser och vad de är villiga att betala för. Idag verkar ju mono vara på modet, dvs cirkeln är sluten.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23859
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav RogerGustavsson » 2022-12-17 16:52

Bill50x skrev:Själklart ska en upptagning av akustisk musik återges så naturtroget som det bara är möjligt, det är ju hela grunden till HiFi! Men precis som i andra sammanhang var livet enklare förr och en ljudanläggning ska idag klara av att återge så mycket annat än återgivning av akustislkt spelad musik. Vi har ju idag tillgång till andra instrument än trälådor med anbringade vibrerande trådar för att skapa (o-)ljud. Vi har elektriska möjligheter att skapa ljud. Vi har därutöver demokratiska preferenser - "ingen ska tala om vad som är rätt eller fel, även om du är ingenjör! Sammantaget blir det att "folk" lyssnar på det som dom gillar, oavsett om du eller jag tycker det låter skit. Konstruerar man , tex, högtalare måste man förhålla sig till människors preferenser och vad de är villiga att betala för. Idag verkar ju mono vara på modet, dvs cirkeln är sluten.

/ B


Tycker det hänger ihop det där med upptagning/inspelning och hur det återges. Musiken kan i verkligheten låta lite hur som helst och inspelningen gör något med den och sedan har vi återgivandet hemmavid. Vad som är "rätt " beror på mycket och inte minst hur man vill det ska låta.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-17 17:21

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:Som sagt, jag återkommer i Steindl-tråden. Det är egentligen där min text hör hemma. Se mig som en passionerad patriot för den gamla akustiska skolan där inspelade akustiska instrument skall återges hemma i en ljudåtergivningsanläggning. Hur andra vill ha musiken bryr jag mig inte om. Jag kör mitt race och jag är nog en ensamvarg på denna planet. Stig Carlsson var min mentor, men jag går min egen väg.

Mjae. någon ensamvarg är du inte. Själklart ska en upptagning av akustisk musik återges så naturtroget som det bara är möjligt, det är ju hela grunden till HiFi! Men precis som i andra sammanhang var livet enklare förr och en ljudanläggning ska idag klara av att återge så mycket annat än återgivning av akustislkt spelad musik. Vi har ju idag tillgång till andra instrument än trälådor med anbringade vibrerande trådar för att skapa (o-)ljud. Vi har elektriska möjligheter att skapa ljud. Vi har därutöver demokratiska preferenser - "ingen ska tala om vad som är rätt eller fel, även om du är ingenjör! Sammantaget blir det att "folk" lyssnar på det som dom gillar, oavsett om du eller jag tycker det låter skit. Konstruerar man , tex, högtalare måste man förhålla sig till människors preferenser och vad de är villiga att betala för. Idag verkar ju mono vara på modet, dvs cirkeln är sluten.

/ B


Jag har inte gjort någon invändning gällande sådana saker som du nämner. Men om man vill att Output från högtalarna skall vara lika med Input till högtalarna så gäller det samtliga riktningar. Då finns enkom ett alternativ kvar gällande högtalarnas riktningskarakteristik. Vad gäller rätt eller fel, så är det för mig en irrelevant frågeställning. Jag konstruerar högtalare med målsättningen att input = output.
Men jag inkluderar rum och hörsel i överföringsfunktionerna till skillnad från andra.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 7263
Blev medlem: 2012-08-25

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav goat76 » 2022-12-18 04:03

petersteindl skrev:
goat76 skrev:
petersteindl skrev:
Tittar man enbart på direktljudet så existerar ingen spridning och jag menar verkligen detta! Spridning är en parameter som får betydelse d v s kommer in i ekvationen i och med reflexer från andra riktningar. Detta är en väsentlig egenskap som är ett måste i akustiska miljöer där akustisk musik eller tal/sång framföres. Först då existerar begreppet riktningskarakteristik hos akustiska musikinstrument. D v s, ett musikinstruments riktningskarakteristik blir först applicerbart då alla riktningar tas till vara på genom reflexer från begränsningsytor och det betyder att instrumentets riktningskarakteristik förmedlas via riktningar helt skilda från direktljudets riktning och då i förhållande till ljudet i direktljudets riktning.

Det finns hur mycket som helst d v s undersökningar att läsa gällande varje musikinstruments riktningskarakteristik.
Musikakustik är ämnesområdet.

En högtalare för ljudåtergivning skall ha en neutral riktningskarakteristik!

Spelar man in en trumpet och fångar trumpetens riktningskarakteristik, så skall inte högtalaren ha trumpetens riktningskarakteristik om man inte vill ha tårta på tårta d v s dubbel riktningskarakteristik på trumpeten och vad än värre är att spela upp violin på sådan högtalare och få trumpetviolin istället för violin.

En högtalare inom ljudåtergivning skall ha helt neutral riktningskarakteristik och detta för att de inspelade akustiska musikinstrumenten skall ges en chans/möjlighet att kunna låta som de gör i verkligheten under förutsättning att inspelningen tar till vara på musikinstrumentens riktningskarakteristik.

Här är Bertil Alving en mästare. Som tur är finns det även flera riktiga Tonmeister och bra inspelningar och ett fåtal högtalare inom ljudåtergivning som är värdiga uppgiften.


Det var felaktigt och ogenomtänkt av mig att använda ordet direktljud i det här sammanhanget. Det jag ville ha sagt var att om ett visst instrument har ett specifikt utstrålningsmönster och helheten av detta lyckas fångas på ett fullgott sätt vid inspelning, då borde väl den mest optimala högtalaren för denna inspelning ha en så lik spridning av ljudet som återfinns på inspelningen. Det blir väl knappast tårta på tårta eller dubbel riktningskaraktär för det, utan snarare i det närmaste en likartad spridning så som ljudet hade i sitt ursprung?


Du börjar närma dig.

Men om du spelar in en symfoniorkester så spelar man in en mängd olika akustiska musikinstrument där varje musikinstrument har sin specifika ljudspridningskarakteristik/riktningskarakteristik.

För att återge samtliga olika musikinstrument med dessas specifika enskilda riktningskarakteristik, så måste högtalarna för ljudåtergivning i lyssningsrummet ha en karakteristisk riktningskarakteristik/ljudspridning som är helt neutral. Högtalarna får inte ändra ljudspridningen från det neutrala. Högtalarna måste ha neutral ljudspridningskarakteristik.

Förutsättningen är att varje enskilt instruments riktningskarakteristik finns med i inspelningen d v s finns i koden vid inspelningstillfället. Trumpeten har sin riktningskarakteristik, violinen har sin! Vilken av dessas riktningskarakteristik menar du att ljudåtergivningshögtalarna skall ha? Jag menar att ljudåtergivningshögtalarna inte skall ha någon av dessa musikinstruments riktningskarakteristik. Ljudåtergivningshögtalarna skall ha neutral riktningskarakteristik.

Det är ljudåtergivningshögtalarnas uppdrag att avkoda den inspelade koden på sådant sätt att hörseln kan göra slutavkodning på samma sätt som den skulle avkodat ljudvågorna vid inspelningstillfället om man hade varit på plats vid inspelningen.

Detta förutsätter att man kan tillgodogöra sig av högtalarnas neutrala riktningskarakteristik för att i lyssningsrummet kunna återskapa riktningskarakteristiken om den finns med i inspelningen. Det måste göras på sådant sätt att det egna lyssningsrummet inte ger sin prägling på lyssningssituationen.

Riktningen till varje instrument ges av direktljudets kod då denna kod avkodas av hörseln i nervsystem och hjärna. Klangen ges av totalljudet. Den totala utstrålade energin behöver inte vara samma som totalljudet. Olika riktningar viktas av hörseln. Denna viktning regleras också av reflexernas gångsträcka i rummet som gör att de blir svagare än direktljudet. Ljudvågor som strålar rakt upp i taket kommer reflekteras många gånger mellan tak och golv innan ljudvägen når lyssnaren och då har dess amplitud försvagats. Men lägger man ihop alla reflexer så fås en amplitudkurva som skiljer sig mellan direktfält och efterklangsfält.

Jag modifierar din text som jag blåmarkerat.
Den mest optimala högtalaren för denna inspelning skall ha en så lik spridning av ljudet som återfinns hos varje enskilt specifikt musikinstrument på inspelningen d v s ljudåtergivningshögtalare skall ha neutral spridningskarakteristik, annars förändras den inspelade koden i olika riktningar och färgar instrumentens egen riktningskarakteristik.

Ett undantag är utpräglade multikanalsystem tillsammans med inspelningar gjorda för denna multikanalsarray.

Men även där funkar neutral ljudspridning bäst tillsammans med extra dämpat lyssningsrum och speciellt om man har lyssnare vid olika lyssnarpositioner.

Som sagt, jag återkommer i Steindl-tråden. Det är egentligen där min text hör hemma. Se mig som en passionerad patriot för den gamla akustiska skolan där inspelade akustiska instrument skall återges hemma i en ljudåtergivningsanläggning. Hur andra vill ha musiken bryr jag mig inte om. Jag kör mitt race och jag är nog en ensamvarg på denna planet. Stig Carlsson var min mentor, men jag går min egen väg.


Som jag skrev i mitt första inlägg så är det bara lösa spekulationer och funderingar från min sida angående trådämnet om hur högtalares riktningskaraktär, jag tycker därmed egentligen ingenting och ”menar” inte att högtalare bör ha en viss riktningskaraktär, jag vet helt enkelt inte, men rent subjektivt har jag nog föredragit de högtalare jag haft med ganska vid spridning, dessa tycker jag låter mindre ”högtalare” än de med smalare spridning som jag tycker tenderar ”stråla” ljudet på ett onaturligt sätt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav jonasp » 2022-12-18 12:32

petersteindl skrev:
jonasp skrev:Men Peter det du skriver är ju helt fel! Det finns inom ramen för god återgivning i själva verket flera olika spridningsegenskaper. Vilken som är lämplig är beroende av en rätt lång lista med parametrar. Jag skulle vilja säga att detta är fundamentalt!


Det jag skriver är i sin helhet fullständigt korrekt. Du pratar om "god ljudåtergivning", vilket är en till fullo subjektiv egenskap och bygger på tyckande.
Jag pratar om ljudåtergivning d v s återgivning i form av akustisk Output från högtalare i jämförelse med elektrisk Input till högtalarna.
Förutsättningen är högtalarlyssning i rum där högtalarna är tänkt att återge det inspelade akustiska ljudet såsom det en gång var (kunde höras) vid inspelningstillfället.


Sluta tramsa. När jag talar om god återgivning talar jag självfallet om återgivning i objektiv mening. Och det är här jag vänder mig mot att det skulle finnas "en" spridning som är den enda korrekta. Överhuvudtaget kan man inte prata om att insignalen = utsignalen i någon förenklad mening när det gäller högtalare, eftersom utsignalen har fler dimensioner än insignalen. Detta innebär att högtalaren arbetar som en ljudfältsdekoder. Hur denna avkodning sker måste vara beroende av ett antal faktorer, till exempel hur reflekterande rummet är, högtalarens avsedda kastlängd, storleken på auditoriet, om högtalaren används inomhus eller utomhus, för att ta några uppenbara exempel. Man bör även ta i beaktande hur källmaterialet är kodat.

Att bara postulera insignal = utsignal är ganska naivt och väldigt grovt förenklat.

petersteindl skrev:Det du skriver får stå för din syn. Jag redogör för min syn och jag vidhåller att det är det enda korrekta, under förutsättning att man önskar att Output = Input.


Jaha. Så först säger du att det är subjektivt, och sedan försöker du påstå att din syn är den enda korrekta? :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-18 12:34

goat76 skrev:Som jag skrev i mitt första inlägg så är det bara lösa spekulationer och funderingar från min sida angående trådämnet om hur högtalares riktningskaraktär, jag tycker därmed egentligen ingenting och ”menar” inte att högtalare bör ha en viss riktningskaraktär, jag vet helt enkelt inte, men rent subjektivt har jag nog föredragit de högtalare jag haft med ganska vid spridning, dessa tycker jag låter mindre ”högtalare” än de med smalare spridning som jag tycker tenderar ”stråla” ljudet på ett onaturligt sätt.


Bara för ordnings skull vill jag kommentera skillnaden mellan de två orden:
1. riktningskarakteristik
kontra
2. riktningskaraktär.

Riktningskarakteristik är ett fysikaliskt begrepp och används mestadels gällande mikrofoner.
Olika alternativ på karakteristik är exempelvis; rundtagande/rundkännande/omnidirectional, åtta, njure/cardioid, superkardioid.
Sedan kan det finnas olika mellanting. Det man också bör observera är att högsta diskanten ofta inte följer denna riktningskarakteristik på samma sätt som frekvenser i bas och mellanregister.

Med neutral riktningskarakteristik menar jag att spridningen/directivity är konstant lika i alla riktningar och i hela tonfrekvensområdet, d v s rundstrålande/omnidirectional.

Du använder ordet riktningskaraktär. Jag gissar att du då menar att det finns en karaktär till skillnad från avsaknad av karaktär. Då skulle i detta fall avsaknad av riktningskaraktär = omnidirectional/rundstrålande riktningskarakteristik.

Det engelska ordet directivity lämpar sig bättre för att beskriva riktningskarakteristik eftersom det är samma ord för mikrofon respektive högtalare. Sedan används storheten DI gällande högtalare och företrädelsevis på högtalare med dynamiska högtalarelement. Jag utgår ifrån att storheten DI används gällande sfärisk vågutbredning d v s omnidirectional directivity. Huruvida man använder DI på annan typ av riktningskarakteristik d v s högtalare som dipoler t.ex. Magneplanar, vet jag inte. Har inte funderat på det.

Så länge som högtalare avviker från den pulserande sfären över hela tonfrekvensområdet, så behövs det man kallar ”house curve” d v s en anpassad tonkurva enligt tycke och smak på lyssnarplats som oftast är i sweet spot med stereofonisk ljudåtergivning.

Avslutningsvis vill jag påpeka att flervägshögtalare får mer eller mindre loobningseffekter kring delningsfrekvenserna som ger osymmetrisk spridning (stor avvikelse från pulserande sfär), samt att principen MTM får väldigt stark loobningseffekt men med symmetri.

Än är den pulserande sfärens ljudande egenskaper förborgad i mysteriets dunkel, och speciellt i lyssningsrum där korrekt stereofoni används.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-18 13:21

jonasp skrev:
petersteindl skrev:
jonasp skrev:Men Peter det du skriver är ju helt fel! Det finns inom ramen för god återgivning i själva verket flera olika spridningsegenskaper. Vilken som är lämplig är beroende av en rätt lång lista med parametrar. Jag skulle vilja säga att detta är fundamentalt!


Det jag skriver är i sin helhet fullständigt korrekt. Du pratar om "god ljudåtergivning", vilket är en till fullo subjektiv egenskap och bygger på tyckande.
Jag pratar om ljudåtergivning d v s återgivning i form av akustisk Output från högtalare i jämförelse med elektrisk Input till högtalarna.
Förutsättningen är högtalarlyssning i rum där högtalarna är tänkt att återge det inspelade akustiska ljudet såsom det en gång var (kunde höras) vid inspelningstillfället.


Sluta tramsa. När jag talar om god återgivning talar jag självfallet om återgivning i objektiv mening. Och det är här jag vänder mig mot att det skulle finnas "en" spridning som är den enda korrekta. Överhuvudtaget kan man inte prata om att insignalen = utsignalen i någon förenklad mening när det gäller högtalare, eftersom utsignalen har fler dimensioner än insignalen. Detta innebär att högtalaren arbetar som en ljudfältsdekoder. Hur denna avkodning sker måste vara beroende av ett antal faktorer, till exempel hur reflekterande rummet är, högtalarens avsedda kastlängd, storleken på auditoriet, om högtalaren används inomhus eller utomhus, för att ta några uppenbara exempel. Man bör även ta i beaktande hur källmaterialet är kodat.

Att bara postulera insignal = utsignal är ganska naivt och väldigt grovt förenklat.

petersteindl skrev:Det du skriver får stå för din syn. Jag redogör för min syn och jag vidhåller att det är det enda korrekta, under förutsättning att man önskar att Output = Input.


Jaha. Så först säger du att det är subjektivt, och sedan försöker du påstå att din syn är den enda korrekta? :D


Det är nog du som tramsar. Om du vill göra gällande att ”god ljudåtergivning” skulle vara en objektiv parameter så får du nog definiera hur storheten beskrivs och med vilken enhet denna ”godhet” mäts och vilken skala du använder på denna enhet. I min värld mäts godhet med hörseln som referens och mätinstrument och då kan man exempelvis använda tryffelvärde som enhet :) med linjär skala från 0 till 100. Det är inget fel med det.

Skall det vara objektivt så skall storheten kunna representeras i en kurva som man kan mäta fram. Är det objektivt så ingår inte lyssning. Vill man undersöka saken med lyssning så kallas försökspersonerna för subjekt. Då är det subjektiva data som tas fram genom undersökningar. Sedan sammanställer man dessa. Det är i detta fall då en subjektiv upplevelse som leder till en slags house curve hos var och en. Helt korrekt.

Du försöker komma in på ämnet ljudfältsdekoder. Dekoder = avkodning. Avkodning sker i CNS och hjärna. Ljudfältet som skapas med högtalare och rum är inte avkodning utan kodning. Läs i Steindl-tråden. Det högtalare och rum skall/bör åstadkomma är att tillföra exakt den kod som hörseln behöver för att med ytterligare kod i form av subjektets/lyssnarens HRTF, ITD och ILD kunna avkoda helheten för att höra både riktning och klang.

Skall Output vara = Input från högtalare, så gäller det samtliga riktningar i det tredimensionella rummet d v s den del av vågekvationen som berör dx, dy, dz. Detta är svåruppnåbart och då kan man kompromissa och även införa viktning gällande vilka infallsvinklar hörseln är känslig för. Men klart är att den teoretiska perfekta gränsen är att Input = Output i samtliga riktningar i hela tonfrekvensområdet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav jonasp » 2022-12-18 18:02

Jag noterar att du försöker lägga ut dimridåer istället för att faktiskt diskutera ämnet. Det tycker jag är tråkigt. Nå, i mina ögon avslutar du diskussionen med samma postulat som tidigare, och du bemöter dessutom inte mitt huvudargument utan rabblar bara en massa förkortningar som jag förvisso vet betydelsen av.

Jag är mycket väl bekant med samtliga begrepp, och jag påstår att vare sig huvudets överföringsfunktion, tidsskillnader mellan öronen eller amplitudskillnader mellan öronen är särskilt relevanta för att bemöta det argument jag framlade - nämligen att man inom ramen för objektivt god återgivning (dvs mätbart) kan tänka sig flera olika spridningsegenskaper. Jag vidhåller fortsatt att det enkla postulatet insignal = utsignal är en grov förenkling som knappast hjälper högtalarkonstruktören, eller för den delen läsaren av tråden.

Och mitt argument gäller alltså huvudsakligen uppställningen. Börjar vi blanda in saker som preferenser och hur inspelningar görs blir det naturligtvis ännu mycket mer komplicerat.

Men om du vill försöka påstå att äggens utstrålningsmönster är det enda objektivt korrekta, så varsågod, påstå det. Men det blir inget annat än ett tomt påstående.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 36513
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Morello » 2022-12-18 19:54

Till yttermera visso heter det in- respektive utsignal på svenska.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn
 
Inlägg: 7490
Blev medlem: 2003-06-14
Ort: Uppsala

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav Thomas_A » 2022-12-18 23:05

Jag är mycket tveksam till huruvida det är möjligt med universal neutralitet avseende samtliga ljudkällor men håller med om att det bästa utgångspunkten borde vara neutralitet avseende spridningen. Stereo krånglar till det dock och kanske bättre då med tre högtalare.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-19 02:22

jonasp skrev:Jag noterar att du försöker lägga ut dimridåer istället för att faktiskt diskutera ämnet. Det tycker jag är tråkigt. Nå, i mina ögon avslutar du diskussionen med samma postulat som tidigare, och du bemöter dessutom inte mitt huvudargument utan rabblar bara en massa förkortningar som jag förvisso vet betydelsen av.

Jag är mycket väl bekant med samtliga begrepp, och jag påstår att vare sig huvudets överföringsfunktion, tidsskillnader mellan öronen eller amplitudskillnader mellan öronen är särskilt relevanta för att bemöta det argument jag framlade - nämligen att man inom ramen för objektivt god återgivning (dvs mätbart) kan tänka sig flera olika spridningsegenskaper. Jag vidhåller fortsatt att det enkla postulatet insignal = utsignal är en grov förenkling som knappast hjälper högtalarkonstruktören, eller för den delen läsaren av tråden.

Och mitt argument gäller alltså huvudsakligen uppställningen. Börjar vi blanda in saker som preferenser och hur inspelningar görs blir det naturligtvis ännu mycket mer komplicerat.

Men om du vill försöka påstå att äggens utstrålningsmönster är det enda objektivt korrekta, så varsågod, påstå det. Men det blir inget annat än ett tomt påstående.


I princip är allt i ditt inlägg falska påståenden. Jag ser det som att det är du som lägger ut dimridåer och inte ger någon förklaring utan enbart svamlar. Det jag försöker ge är förklaring. Det borde inte vara svårt att förstå det jag skriver.
Jag har dessutom aldrig påstått att äggen har en ljudutstrålning som en pulserande sfär, eller halvsfär. Vad får du det ifrån?

Vad gäller att högtalaren arbetar som en ljudfältsdekoder, som du påstår, så ser jag detta påstående som rubbish.
En dekoder = avkodare. Enligt din utsaga betyder det att högtalare skulle vara ljudfältsavkodare. Det är helt nonsens.
Högtalare avkodar ingenting och definitivt inget ljudfält. Däremot skapas ett akustiskt ljudfält från högtalare och det är just detta ljudfält som är högtalarens Output. Om Output = Input (då fokuserar jag enkom på frekvensgång i olika riktningar), så skapar högtalaren ett ljudfält som är en akustisk kopia på elektrisk Input till högtalaren. Insignalens kod blir då intakt i alla riktningar och det akustiska ljudfältet i x,y,z dimensionerna förblir intakta och med samma överföringsfunktion. Är frekvensgången dessutom rak så är den överföringsfunktionen linjär. Output i Sound Pressure Level uttryckt i enheten dB motsvarar Input i spänning med enheten Volt. Är input konstant skall output vara konstant och det i samtliga riktningar. Då är energin på output = energin på input. Det är det ideala fallet på riktningskarakteristik.

Jag har i denna tråd diskuterat ämnet gällande ”ideal loudspeaker radiation” d v s ideal ljudutstrålning från högtalare, vilket ju är trådens titel. Det existerar enkom en och endast en ideal ljudutstrålning från högtalare för ljudåtergivning om man vill att Output = Input. Det är objektivt fysikaliskt elektrakustiskt fundamentalt. Jag skulle faktiskt säga att det även är axiomatiskt. Det är vanlig elementär matematik och är inget konstigt. Således inget att diskutera. Bara att gilla läget. Den observante bör även ha noterat att jag inte sagt att det är detta som skulle föredras av lyssnare. Men, om det lyssnades på högtalare som sprider ljudvågor som en pulserande sfär så är min uppfattning att den uppmätta tonkurva på lyssnarplats som kallas house curve av de flesta skulle ställas in med rak tonkurva, under förutsättning att input har rak tonkurva och det gäller hela ledet ner till inspelning av den akustiska musiken. För förtydligande, jag pratar hela tiden angående pulserande sfär, som är en fysikalisk företeelse. Jag diskuterar inte äggen.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 41381
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav petersteindl » 2022-12-19 02:27

Thomas_A skrev:Jag är mycket tveksam till huruvida det är möjligt med universal neutralitet avseende samtliga ljudkällor men håller med om att det bästa utgångspunkten borde vara neutralitet avseende spridningen. Stereo krånglar till det dock och kanske bättre då med tre högtalare.


Just stereo är hyperintressant gällande detta. Återkommer om detta i Steindl-tråden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8205
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Floyd Toole:"What is the "ideal" loudspeaker radiation..

Inläggav jonasp » 2022-12-19 18:39

Jag återkommer i frågan, men noterar att axiom är en synonym till postulat. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster