En lite "udda fågel" här, kan man nog betrakta sig som. Udda-het behöver emellertid inte ses som felaktighet.
Jag har sedan jag - för nu ganska länge sedan - började applicera filosofiska aspekter på musiklyssning i hemmiljö, fått en allteftersom förändrad syn på alltsammans.
I korthet handlar min grundläggande syn på "hobbyn" numera om att åstadkomma en hög grad av realism. Med det avser jag upplevd realism, vilket kan vara - men behöver inte vara - detsamma som objektiv ackuratess relativt originalet (oaktat om originalet avser eventet eller fonogrammet). Jag lyssnar uteslutande på "akustisk musik". Framförallt av månginstrumentell typ, men emellanåt även solopiano och kammarmusik.
Den i mitt tycke hyfsat väl fungerande metoden för att bedöma graden av måluppfyllande av realism-illusionen är att notera distraktionen vid lyssnandet.
Jag vare sig förmår eller behöver mäta detta egentligen. Det räcker med att avgöra huruvida distraktionen infinner sig eller inte. Infinner den sig litegrann eller mer än så så är det för mycket oavsett.
Självklart kan distraktion infinna sig av diverse olika orsaker. Obalans sinnesmässigt, yttre störningar, samtidiga sysslor med annat exempelvis. Men nu avser jag enbart sådana distraktioner som orsakas av ljudpresentationen.
En väsentlig sak här är i vilken grad jag som lyssnare är känslig för distraktionerna. Det handlar alltså BÅDE om avsändar- och mottagardelen av det hela.
Om en viss tonkurve-avvikelse förekommer, men om den inte framkallar någon distraktion hos mig så kan den egentligen få vara kvar.
Om något annat "fel", exempelvis en annan tonkurve-avvikelse, resonans, basåtergivningsbrist föreligger och denna framkallar en distraktion så är det dock av vikt att komma tillrätta med densamma. Åtminstone i den grad att den inte längre distraherar. Inte nödvändigtvis att mätmässigt eliminera den.
Jag kan tänka mig att ovanstående kan skapa såväl invändningar som kanske rena sågningar.
Men så länge resonemangen och kommentarerna har som syfte att resonera vidare och inte primärt har som syfte att tillrättavisa eller purt basunera ut hur "det ligger till", så de välkomna.
Fokusera gärna på att presentera era egna resonemang istället för att fokusera på att "recensera" mitt.
Men även det senare kan ju ha någon intellektuell mening om det syftar till progress.