miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav David_A » 2023-02-15 12:36

Har under en längre tid varit på jakt efter en modernare ersättare till min TACT 2.2x. Trots att den fortfarande är i drift, så har jag under sista åren fått komplettera med externa DA och AD omvandlare till denna för att hålla den vid liv. Och nu har jag dessutom tröttnat på att försöka hålla PC mjukvaran vid liv. Är ju några år sedan den kom :lol:

Grundkravet är alltså 4-kanals DSP med filter/peq med AD-omvandlare. Detta har ju vanliga miniDSP SHD också in a box.
MEN.. en sak som som fattas är en enkel fjärrstyrd funktion för tonkontroller/nivå/peq. Det är något som jag skulle ha väldigt svårt att vara utan efter man väl haft det en gång. Detta har RME, samt även valmöjligheter för gain både på AD och DA delen.

Tanken med flödet är alltså enligt två scenarion:
analog signal -> RME AD -> minidspSHD -> RME DA*2(higpass/lowpass) -> slutsteg
&
digital signal -> minidspSHD -> RME DA*2(higpass/lowpass) -> slutsteg

*I analoga scenariot kan jag sätta miniDSP och RME på volym "0", och således får jag med en hembiopassage från preout på min Denon receiver
*I det digitala scenariot kan jag välja att volymkontrollera antingen via miniDSP eller RME (vilket som blir korrekt/bäst är jag lite osäker på)

Skulle vara tacksam för synpunkter på denna kombo, och om jag möjligen tänkt fel någonstans på vägen här :|

Användarvisningsbild
Ronnie

Re: miniDSP SHD Studio+RME ADI-2/4 Pro SE

Inläggav Ronnie » 2023-02-15 13:30

Hej! Vad tillför miniDSPn som inte redan finns i RMEn?

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-15 13:39

Delningsfilter, DIRAC samt inbyggd streamer

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2023-02-15 13:53

David_A skrev:Delningsfilter, DIRAC samt inbyggd streamer

Ah! Dela tror jag du kan göra med RMEn, men inte streama och DIRACa nä.
https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36597

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-02-15 14:26

Med två dacar bör du ha klocksynk, om man ska vara petig.

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-02-15 14:56

Ronnie skrev:

Det kan man nog, fast det verkar ju lite stökigt och dessutom endast 12dB/oktav...
Men det gör ju inget för det är ju det som alltid låter "bäst" tydligen :roll:

https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36637
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-15 15:09

Där ser man..

Men det duger inte som filter för mig. Vill ha flexibilitet där. Det är största anledningen till att Emotivas RMC-1 går bort för mig. Annars verkar den också ha det jag efterfrågar

Klocksynk.. ja det har jag väl inte idag heller skulle jag tro med tanke på att det är två DA omvandlare nu också

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2023-02-15 15:14

Calleberg skrev:
Ronnie skrev:

Det kan man nog, fast det verkar ju lite stökigt och dessutom endast 12dB/oktav...
Men det gör ju inget för det är ju det som alltid låter "bäst" tydligen :roll:

https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=36637

Okej! Det var ju lite väl begränsat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-02-15 16:45

Belker skrev:Med två dacar bör du ha klocksynk, om man ska vara petig.

Finns ju ett antal personer som kör mini dsp i basen analoga filter till topparna. Misstänker att deras otakt som inte räknas som ett problem av många är lite större, eller?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-02-15 16:54

Harryup skrev:
Belker skrev:Med två dacar bör du ha klocksynk, om man ska vara petig.

Finns ju ett antal personer som kör mini dsp i basen analoga filter till topparna. Misstänker att deras otakt som inte räknas som ett problem av många är lite större, eller?

Ja, jag vet inte hur stort problemet är i hemmabruk. I studio är det iaf ett absolut krav, fast där arbetar ju omvandlarna parallellt i samma band. Kanske mindre kritiskt när man delar innan DA. Detta ska inte förväxlas med audiofoolerier med extern klocka till vanlig stereodack.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-16 00:11

Vart borde jag volymreglera? Via miniDSP eller RME?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-02-16 06:57

Jag upplevde att miniDSP SHD (den största modellen, och äldsta) hade lite problem:

1: Jag misstänker att den inte är tålig mot störningar ? Därav lyckades den höras även då den arbetade helt i digital domän hemma hos mig. (Hämtade signal från en skräpig dator, Lät dac3 sköta DA)
2: Den kostar väldigt mycket mer än sina nya och mindre syskon, det man får för pengarna är egentligen enbart en ADC, som är "sådär" - precis som dess DAC...
3: Min hängde sig 2ggr och krachade helt 1ggr på drygt 1v testande. Det kändes inte rimligt...

Hade jag enorm otur med det exemplar jag utvärderade?
Frågan har snurrat i mitt huvud, jag skulle verkligen vilja ha alla dom funktioner som MiniDSP har.
Men inte på bekostnad av ljudkvalitet eller handhavande.

Jag har sneglat åt RME, en dag kanske jag byter min benchmark dac3 mot en sådan och får analoga in + eq i alla fall.
Så får jag leva vidare med att dela i cr80es. :)

Jag hoppas att miniDSP tar fram en ersättare till denna stora gamla klump, med främst bättre DA (där jag verkligen bryr mig!) och allmänt en högra känsla av stabilitet i mjukvaran.
Samt med möjlighet till positiv gain, detta är en riktig dum brist idag... Då ska man hålla på och använda separat dac och styra volymen från, störigt !!!
Trigger ut vore trevligt, även om en hemmamoddad usb ->12v DC adapter fungerade bra för mig.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-16 10:31

Ja, jag såg det. Det var ju lite tråkigt
Nu har jag förvisso aldrig kört en sådan ren signalkedja som du har på senare tid, således kommer jämförelsen enbart att vara mot Tacten
I begynnelsen provade jag andra varianter med b.l.a CR80, men hos mig har slutresultatet alltid totalt sett blivit så mycket bättre och mer flexibelt med DSP att jag inte ens kan tänka mig att vara utan en. Nästan allt har bytts upp och neråt under åren, men Tacten har alltid haft sin plats säkrad. Den är helt enkelt min schweiziska armékniv :lol:

Det är alltså inte den stora SHD jag tittar på, utan den rent digitala studiovarianten. Flex hade varit ett alternativ, men då enbart den rent digitala varianten. Tror dock att den har lite sämre anslutningsmöjligheter på digitalsidan
RME kommer således att få stå för all AD/DA omvandling är det tänkt. Går även att länka kanal 1-2 & 3-4 om man vill volymjustera den vägen´enligt vad jag kunna läsa mig till.
miniDSP kommer få sköta filter samt dom större permanenta PEQ ingreppen. För snabbare vardagliga justeringar kommer tonkontrollerna/peq i RME att nyttjas.
ps... RME ADI 2/4 Pro SE ska ha en trigger utgång. Men där föredrar jag min hembyggda variant med kontaktorer och relän som startar stegen med lite mellanrum

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-02-16 12:51

Finns det någon DSP variant i sortimentet som kan köra Dirac på mångkanal PCM HDMI minst 24/96 helst 24/192? Fanns ju förr upp till 24/48 dvs DVD-kvalité typ.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-16 13:38

Tror inte från någon produkt från miniDSP har det. Men Emotivas stora processor verkar klara det mesta

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-02-16 13:48

David_A skrev:Tror inte från någon produkt från miniDSP har det. Men Emotivas stora processor verkar klara det mesta

Denna? https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... iva-rmc-1/

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2023-02-16 15:46

David_A skrev:Tror inte från någon produkt från miniDSP har det. Men Emotivas stora processor verkar klara det mesta

Dirac live fungerar, vad jag vet, endast i 24/48 på samtliga processorer. Emotivas RMC1 fick igång Dirac nästan 3 år efter lanseringen (mot utlovade 3 månader som gjorde att jag satsade på den vid lanseringen) och dessutom var de tvungna att addera en Raspberry Pi4 för att hantera delar av kommunikationen. Fortfarande har de inte lyckats implementera Dirac Live Bass Control , 2,5 år efter de fick igång Dirac, och det finns fortfarande en del buggar i HDMI-hanteringen och omkoppling mellan olika "ljudlägen" (Atmos-DTX etc.).
Allt detta gjorde att jag bytte till en Arcam AV40 som hade DLBC och fungerar felfritt (i princip). Har dessutom en AVR20 till TVn uppdaterad till HDMI 2.1 vilket gjorde att kopplingen till TVn via eArc fungerade utan konstigheter.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-16 16:52

Dirac Live kan arbeta med godtycklig samplingsfrekvens (upp till 8 kanaler i Windows, upp till 9.1.6 i annat fall) men hårdvaran sätter gränsen. Med dator kan man utnyttja 24/192 om man har erhållit ultraljudshörsel efter att ha blivit biten av en kinesisk fladdermus som just rymt från forskningslabbet i Wuhan bärande på det nya gain-of-function-modifierade viruset SARS-CoV-192.

miniDSP erbjuder bara Dirac Live för tvåkanal, men då handlar det för de senare enheterna om 24/96 även om dessa är kompatibla med samplingsfrekvenser upp till 216 kHz för insignalen.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2023-02-16 18:01

Jag skulle bara vilja köra en AppleTv genom den när man kör film. Personligen kommer jag aldrig frestas att ha en dator i stereon då många med olika vana använder stereon.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-02-16 18:17

Om man är under sådär 75 år så medför musiklyssning eller filmtittande via dator inga som helst svårigheter för de flesta. Antagligen är det svårare att komma ihåg att sätta på samtliga slutsteg, aktiva basmoduler o.s.v. om det är ett lite mer avancerat system utan påslagsautomatik.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-16 18:55

Lät ju surt det där med Emotivan
Annars verkar den vara en kompetent maskin. Det enda jag tyckte var synd var att delningsfiltret endast hade två brantheter att välja mellan. Men den har ju tokmånga kanaler, och för mig är det overkill för tillfället. Har ju endast tvåkanal och bakhögtalare

När det gäller RME ADI-2/4 Pro SE, har jag tänkt rätt där? Alltså att det är AD omvandlare samt TVÅ st DAC? Blir lite lätt nervös över att det inte skulle kunna gå att klämma in en miniDSP där och nyttja samtliga kanaler fritt som jag tänkt mig.

Har idag den äldre RME ADI-2(den silver/blåa), och nyttjar idag den på samma sätt. Fast där måste jag ha ytterligare en Benchmark DAC för 2 av kanalerna.

Och slutligen, var är det egentligen mest rätt att justera volymen? I min skalle borde det bli typ samma sak eftersom det ändå sker digitalt både i processor och DAC :?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-02-18 23:18

Hur ansluter du minidsp till rme? Med tanke på att du vill köra fyra kanaler.
Kanske toslink och coax spdif (eller aes och spdif coax), går det... Troligtvis, spana in bilden i manualen (tror det var sid 41), som heter något med A/D-D/A Mode.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-02-18 23:24

David_A skrev:Och slutligen, var är det egentligen mest rätt att justera volymen? I min skalle borde det bli typ samma sak eftersom det ändå sker digitalt både i processor och DAC :?

Nej, behöver inte bli samma sak. För om volym ändras i DACen (lådan). Så kan det vara så att volymen ändras i DAC-chippet och inte digitala signalen innan. Kan även vara en analog ändring efter dac-chipet. ...men om det är 24-bit signal in till dac-lådan, så tror jag det räcker till bra. Alltså volym kan fixas till tidigare i kedjan, utan försämring.

Dock bör man se till så max nivå ut från dac matchar slutstegen.

//Michael

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-02-19 00:44

Vet inte hur det är med den äldre, men nya RME ADI-2 FS har en gainjustering på utgången som gör att man kan hålla sig nära digital nolla för det mesta. Till vardags har jag min ganska lågt ställd. Då blir 0 i Roon hyfsat högt. Vid party ställer man upp till max. Tyvärr tror jag inte detta går att göra med fjärren, men det är ändå en bra funktion för optimal gainstruktur. Volym ska ju justeras så sent som möjligt och med så många bitar som möjligt. I teorin, alltså. Idag är digitala volymkontroller så bra att det inte spelar någon större roll, om man inte störs av brusnivån.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-02-19 20:34

Nu spanade jag in SHD Studio. Den har både spdif och aes. Så då borde du kunna ta ena sorten för ena kanalparet och andra för det andra paret. Tänk på att RME ADI-2/4 Pro SE har inte fyra lika line utgångar. Utan ett par XLR och ett par TS. Utgångarna på framsidan är dock samma typ för båda paren. Aha nu ser jag skilnaden mot ADI-2 PRO fs r, den har bara ena paret på baksidan (då i både XLR och TS). Så på den måste 3/4 tas ut på framsidan, det slipper du.

Utgång är ställbar:
XLR: +24 dBu, +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu @ 0 dBFS. (max +26.5 dBu)
TRS: Ovan, men inte 24 läget. (max +21.5 dBu)

TRS är "impedance-balanced". En vild gissning, kan det vara så att ringen bara har ett motstånd och inte en signal. Någon som vet?

PS. XLR'en kallar de "electronically balanced outputs" och ingen utgång skall kortslutas till jord.

//Michael

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-02-20 10:17

TRS utgången har jag funderat över, om det är en balanserad eller obalanserad utgång :?
Om jag inte tolkar det fel blir jag antagligen tvungen att köra stegen balanserat

Jag hade fått lite mer valmöjligheter på utgångssidan med tex två RME ADI-2 FS. (AD har jag egentligen ju en redan som går att använda)
Men då faller konceptet med att volymjustera på DAC sidan. Två DAC:ar som förvisso tar samma fjärrsignal, men det känns som ett lite halvt osäkert koncept

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-02-20 10:40

"Balansering" är i princip impedansbalansering. Det kan även göras som en differentiell utgång. Oavsett ger båda undertryckning av störsignaler om de kopplas till en differentiell ingång där positiv och negativ signal fasas ut mot varandra. För maximal störundertryckning ska de båda polerna ha samma imepdans, ju bättre matchning desto bättre.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-02-21 23:36

David_A skrev:TRS utgången har jag funderat över, om det är en balanserad eller obalanserad utgång :?
Jag är rätt säker på att du kan ansluta TS plugg, dvs obalanserad. För jag finner det osannolikt att RME skulle fel konstruerat utgången. De skulle annars skrivit något annat i manualen. För just en sådan sak är tydligt beskrivet för XLR. Där både balanserad och obalanserad (även inverterad) finnes. ...och återigen på xlr utgången får du inte kortsluta.

David_A skrev:Om jag inte tolkar det fel blir jag antagligen tvungen att köra stegen balanserat
Vet inte vad du tänker på här. Om det finns diff-ingång på steget, så kan det vara fördel använda den för att minska risk för brum. Jag får intryck av att du tycker det är dåligt.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-09 15:02

Jag har en RME ADI-2/4 PRO SE hemma på test, jag ska testa att dela i den.
Man kan lägga 12dB filter och sedan en lämplig PEQ på denna för att få upp brantheten, så det bör få att få till en delning som är rimlig.
Dock kvarstår att ingen möjlighet att justera tiden, men men :)

Testas ska det !
Jag återkommer med hur jag tycker att det fungerade
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-03-10 11:26

ah.. najs!
Dom verkar vara lite krångliga att få tag på. Slut överallt. Ska bli kul att höra dina intryck :)
Vore kul att höra om det går att parkoppla volymkontrollen mellan alla 4 utkanaler som jag tänkt
Synd att du inte har kvar någon minidsp kvar att sätta före i kedjan. Fast du hade väl redan testat den med extern DA-omvandlare om jag inte minns fel?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-10 13:04

David_A skrev:ah.. najs!
Dom verkar vara lite krångliga att få tag på. Slut överallt. Ska bli kul att höra dina intryck :)
Vore kul att höra om det går att parkoppla volymkontrollen mellan alla 4 utkanaler som jag tänkt
Synd att du inte har kvar någon minidsp kvar att sätta före i kedjan. Fast du hade väl redan testat den med extern DA-omvandlare om jag inte minns fel?

Ja jag hade extrem tur och hittade en, beställde den omedelbart!
För jag viste att jag tycker den är intressant och ville testa denna med förhoppning att den ska göra ett bra jobb.

Det går att parkoppla, ska dock testa det mer ingående och återkommer med mina resultat efter testet
Mvh//David

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-12 18:36

DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-03-12 19:25

eljulio skrev:DVD. Funderar på om du ändå inte fick ett måndagsex? :?

Jag har haft min Flex nu i över ett halvår. Den har hängt sig en gång totalt sett. Inga övriga mjukvaruproblem, snarast motsatsen helt problemfritt. Nu är det ju iofs inte samma produkt, men ändå samma familj.

Jag frågade PLudio om detta, varpå han skickade den här länken: https://audiosciencereview.com/forum/in ... 383/page-4

Kontentan är att, citerar PLudio:

Så problemet är att CD/masters idag ibland inte har headroom kvar för en rekonstruerad ljudsignal som "sticker upp" ovanför samples som redan är på en digital maxnivå.

I miniDSP Flex, SHD och många andra produkter så samplas ljudet om till 32/96 direkt, innan man kan justera Gain In. När omsamplingen är en uppsampling så interpoleras ljudkurvan med nya samples och de kan ibland hamna ovanför 0 dBFS, vilket inte är möjligt, och då klipper ljudet. I en vanlig, modern DAC samplas PCM om till 705,6 kHz eller 768 kHz (beroende på om det är en multipel av 44,1 eller 48) och där finns precis samma problem.

För att lösa problemet med de flesta skivor så räcker det att sänka ljudet 3 dBFS innan det skickas in i miniDSP eller DAC.

Slut citat.
Davids Dac, Benchmark 3 har just 3dB headroom inbyggt så det kan vara anledningen till att den fungerade bättre än SHD vid utvärderingen.

Man kan alltså då åtgärda problemet med att sänka 3dB i Windows mixer eller motsvarande dator/Mac/annat.
I senaste Windows 11 så motsvarar -3db av 82 på skalan.
I vissa versioner kan man högerklicka på högtalarsymbolen och få det i % istf skala 0-100.

Högerklicka på volymen för att byta till dB. 82 % är -3,0 dB och 67 % är -6,0 dB.

Edit: En rättelse kom till i efterhand:

Jag får rätta mig själv för problemet kan också uppstå vid en asynkron nedsampling, dvs när det inte räcker att bara ta bort t ex varannan sample. Kanske kan det även uppstå vid synkron nedsampling då man applicerar filter för att halvera bandbredden (jag låter det vara osagt).
Bilagor
48E13F08-93EA-4026-B700-3D75A84FE93C.png
48E13F08-93EA-4026-B700-3D75A84FE93C.png (23.25 KiB) Visad 1918 gånger
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-13 14:39

Ja, detta är ett sedan länge välkänt fenomen och gäller för snart sagt alla SRC-enheter och översamplande DAC:ar*, men handlar i praktiken enbart om misshandlade inspelningar med genomgående hårdlimitering/klippning i fonogrammet. Det är hyggligt vanligt med loudness race-fonogram som vid interpolering återkommande kommer upp i ca 1 dBFS och upp mot 2,5 dBFS någon enstaka gång, något som de flesta DAC:ar dock hanterar utan annat än marginellt hörbara artefakter utöver den enorma mängd som redan finns i fonogrammet.

Eftersom jag ville veta exakt hur mycket sämre de med några få undantag redan usla inspelningarna blev, jämförde jag i fonogrammet överstyrda sampel med överstyrda sampel genererade av interpolering. Typiskt är den tidigare andelen ca en tiopotens större än den senare, men kan vara upp till tre tiopotenser större. Dessutom genereras överstyrda interpoleringssampel på samma ställen som de i fonogrammet hårdlimiterade/klippta samplen. "Problemet" är alltså inte mycket att orda om.

Så här kan det se ut för ett överkomprimerat/limiterat fonogram:

overs.png
overs.png (29.74 KiB) Visad 1851 gånger

Som synes erhåller man s.k. overs där den hårdlimiterade/klippta signalen slår i taket/botten vid amplituden +/-1. Om man tittar noga så ser man att antalet klippta sampel i fonogrammet är betydligt större än antalet overs.

Intermittent och kortvarig hårdlimitering/klippning även i audiofilfonogram är för övrigt betydligt vanligare än de flesta känner till och har oftast betydligt mindre hörbara effekter än man kan tro. Jag kanske får anledning att återkomma i ämnet.

*Benchmark gjorde en stor sak av detta för 6 år sedan (https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings), men undviker naturligtvis i sin marknadsföring att nämna att a) "problemet" endast gäller klippta eller hårdlimiterade fonogram (även deras exempel, Steely Dans Gaslighting Abbie, som de inte inser är hårdlimiterat) och b) det faktum att den valda antiöverstyrningslösningen offrar 3 dB SNR. Naturligtvis kan man om man lider av audiofilia nervosa som juanth föreslår ovan även t.ex. utnyttja en dator för att åstadkomma samma sak som Benchmark.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-03-13 18:48

David testade väl två olika enheter, så att det skulle vara ett måndagsexemplar är väl inte så troligt. Kanske har det med headroom att göra som några här är inne på, men samtidigt vet jag inte om ett sådant fel skulle påverka ljudet på ett sådant vis så som David beskrev det i hans medlemstråd.

DVD-ai skrev:När jag sedan testar med den dac som är inbyggd i MiniDSP så låter det på tok för dåligt i övre register!
Att DACen i MiniDSP låter så återhållet (avsaknad av upplösning) i diskanten är intressant.
Kan det bero på det högst mediokra filtret i dess dac ?
Det låter, i brist på bättre ord, som om diskanten är "suddig" :?

Så nej, efter ytterligare 2dagar av testande så blir det fastställt att denna produkt tyvärr har fel som jag inte kan stå ut med.
Väldigt tråkigt!
För jag vill tycka om den och gärna ha en sådan multi funktionell lösning i mitt liv :)
Senast redigerad av goat76 2023-03-13 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-03-13 19:19

Diverse problem orsakade av digital klippning låter vanligen precis tvärtom, d.v.s. som en en mer eller mindre distorderad ökning av hela diskantregistret, vilket drar till sig uppmärksamheten. En extra hårdhet och en lite fräsande karaktär kan man också beskriva det som. I extrema fall kan man t.o.m. höra ett litet sprak.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-15 09:34

Ja man undrar, känns dock inte rimligt att 2st ska vara måndagsex, meeen omöjligt är det ju inte :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-15 10:30

DVD-ai skrev:

Ja man undrar, känns dock inte rimligt att 2st ska vara måndagsex, meeen omöjligt är det ju inte :)

Det kan ju också vara tvärtom. Att problem är vanligt, men att jag hade tur. Det vet jag inget om.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-03-15 10:34

DVD-ai skrev:

Antingen låter Flex och SHD olika bra, eller så har ni två olika krav. Det är väl inte heller helt otänkbart att din lite mer akustiskt dämpade och kontrollerade lyssningsmiljö gör att mindre ljudmässiga skillnader detekteras.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-18 20:19

RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.
Så nu sköter den själv allting. :)

Jag har fått till en delning som låter roligt riktigt fantastiskt bra!
Och efter en del testand med att kombinera filter med varandra för att få rätt funktion så råkar nuvarande väljidande inställning likna den funktion som cr80 har.
Så jag kan fullt ut rekommendera denna enhet för att sköta det mesta tänkbart i en anläggning!

Tack för besöker idag alla ni som kom över och lyssnade och verifierade mina intryck!
Mvh//David

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-03-18 23:15

Jag blev lite förvånad över att det gick att förbättra tidigare setup som ändå lät väldigt bra.
Svårt att sätta fingret på hur och vad som förbättrats men ändå en tydlig förbättring. Fantastiskt. :)
Mvh Johan

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-19 10:13

Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex, men du med flera upplever en förbättring i återgivningen om jag har förstått det rätt. Man blir ju nyfiken på vad som skiljer sig åt i mjuk- och hårdvara på produkterna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-19 10:40

Prislappen skiljer sig väl också åt?

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-03-19 10:42

eljulio skrev:Vad kul! :)

Den har alltså helt och hållet samma funktioner som SHD/Flex....

Näe, filtermöjligheterna är klart begränsade jämfört med minidsp, Däremot är det ju en tysk proffsprodukt, så glitchar, mystiskt brus/brum och firmwarestrul kan man anta är betydligt mer sällsynt än i minidsp's produkter. Dessutom ser Hörlursstärkaren i RME:n lovande ut.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-03-19 11:01

Calleberg skrev:

Näe, filtermöjligheterna är klart begränsade jämfört med minidsp, Däremot är det ju en tysk proffsprodukt, så glitchar, mystiskt brus/brum och firmwarestrul kan man anta är betydligt mer sällsynt än i minidsp's produkter. Dessutom ser Hörlursstärkaren i RME:n lovande ut.

Ja, det är ju inte svårt att välja vilken av dessa produkter man helst kopplar in till sina i övrigt relativt dyra kvalitetsprodukter. Varför snåla in på just en specifik länk i kedjan, med tveksam kvalitet, när man har varit mån om hög kvalitet i övriga länkar? :)

Saker som hållbarhet vad gäller kvalitetskomponenter, genomarbetad mjukvara, support och garantier kostar pengar, det finns inga genvägar runt det.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2023-03-19 12:28

Calleberg skrev:

Precis. Dvd använder det 12dB/oktav filter som finns och kompletterar på väl valda ställen med ett par rejäla notchar även ett low end shelf filter tror jag det var. För en total på ungefär 30dB/oktav akustiskt (23dB/oktav elektriskt kan det ha varit) något sådant.
Jag tror han kommer att beskriva det mer i detalj om någon annan vill använda sig av det till sin RME.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-19 13:17

Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.
Samt 2st 12dB filter + en notch för att få möjlighet att testa en valfri branthet mellan ca 20-30dB på LP filtret.
2x12dB blir inte 24dB i detta fallet pga att det ena filtret ej går att placera lägre än 200Hz, denna är istället inställt med extremt lågt Q och detta resulterar i att den bidrar positivt till brantheten ner mot 80Hz.
För mig som valt att dela vid 125Hz så har det gått utmärkt att få till en mycket välljudande lösning. :)

Exakta värden jag ställt in och som fungerar för mig kan jag skriva ner vid tillfälle.
Om någon skulle vara intresserad :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-19 13:20

goat76 skrev:
Calleberg skrev:

Ja, det är ju inte svårt att välja vilken av dessa produkter man helst kopplar in till sina i övrigt relativt dyra kvalitetsprodukter. Varför snåla in på just en specifik länk i kedjan, med tveksam kvalitet, när man har varit mån om hög kvalitet i övriga länkar? :)

Saker som hållbarhet vad gäller kvalitetskomponenter, genomarbetad mjukvara, support och garantier kostar pengar, det finns inga genvägar runt det.

Ja, RME har jag fullt förtroende för med tanke på deras öppna och enkla inställning till kunderna samt deras genomgående kvalitet och positiva betyg :)

Produkten osar kvalitet, har varit helt stabil även då man bråkar med inställningar under uppspelning samt har mängder med användbara funktioner.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-03-19 13:40

Kul att det funkar! Jag klurar också ibland på sätt att dela digitalt och det här kan ju vara en variant.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2023-03-19 16:51

Säkert väldigt kompetent vad gäller driftsäkerhet och återgivning. Dock lite begränsad funktionalitet tycker jag. Men behov ska förstås styra

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-19 16:57

eljulio skrev:Säkert väldigt kompetent vad gäller driftsäkerhet och återgivning. Dock lite begränsad funktionalitet tycker jag. Men behov ska förstås styra

Funktionerna räcker väl för mitt behov och det nöjer jag mig med :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-20 12:33

DVD-ai skrev:RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.

Och efter en del testand med att kombinera filter med varandra för att få rätt funktion så råkar nuvarande väljidande inställning likna den funktion som cr80 har.
Så jag kan fullt ut rekommendera denna enhet för att sköta det mesta tänkbart i en anläggning!

Tack för besöker idag alla ni som kom över och lyssnade och verifierade mina intryck!

DVD-ai skrev:Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.
Samt 2st 12dB filter + en notch för att få möjlighet att testa en valfri branthet mellan ca 20-30dB på LP filtret.
2x12dB blir inte 24dB i detta fallet pga att det ena filtret ej går att placera lägre än 200Hz, denna är istället inställt med extremt lågt Q och detta resulterar i att den bidrar positivt till brantheten ner mot 80Hz.
För mig som valt att dela vid 125Hz så har det gått utmärkt att få till en mycket välljudande lösning. :)

Exakta värden jag ställt in och som fungerar för mig kan jag skriva ner vid tillfälle.

Jag fyller på med lite fler observationer:

Viktigt att veta att denna enhet kräver ganska mycket ändrande av inställningar i början för att få den att bete sig så som man önskar, om målet är att nyttja den så som jag gör.
Att sätta sig ner och verkligen läsa manualen rekommenderas!

För att ändra tonalitet i det viktiga området 80-150Hz så krävs att man justerar på 2st olika punkter.
1: Q på LP delens 12dB/okt filter vid 125Hz, i detta fallet så påverkar denna primärt området ca 60-100Hz pga inverkan från de andra ingreppen längre upp.
2: nivå på LP delens Notch satt på 250Hz, denna påverkan primärt området ca 80-150Hz genom att ändra brantheten på flanken.

Detta görs dock relativt smidigt så snart man lärt sig uppbyggnaden på menyerna. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-03-20 13:31

Kul att du gillar den!
Jag är dock fortfarande inne på en SHD studio före RME för att just få lite mera options på delningssidan. Flex digital finns ju också, men inte i Svedala verkar det som

Hur har du anslutit den mot stegen? Och visst följer det med kablage för digitala I/O porten?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-20 15:13

Ja det kan jag förstå!

Med denna RME så får du ju 1st ADC och 2st DAC i en låda, så kombinerad med MiniDSP så bör du kunna få allt du behöver med bara 2st lådor. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-20 18:40

David_A skrev:Kul att du gillar den!
Jag är dock fortfarande inne på en SHD studio före RME för att just få lite mera options på delningssidan. Flex digital finns ju också, men inte i Svedala verkar det som

Hur har du anslutit den mot stegen? Och visst följer det med kablage för digitala I/O porten?

Jepp, der följer med en sådan adapter :)

Jag har anslutit TS->RCA adaptrar där det finns möjlighet till det och XLR där det varit enda alternativet.
Mvh//David

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-03-20 18:47

Förlåt en okunnig. Måste du A/D omvandla först och sedan korrigera? Eller har den digital ingång?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-03-20 19:06

Den har både och, således kan man även nyttja analoga signaler om man önskar
För min del är det enbart för att jag önskar kunna ta signal från hembiostärkaren, men går även att nyttja den ingången som en RIAA har jag sett

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-03-20 19:08

sprudel skrev:Förlåt en okunnig. Måste du A/D omvandla först och sedan korrigera? Eller har den digital ingång?

Läs denna sida. Det finns beskrivning och bild. Den har både digital och analog ingång. Tippar att man kanske kan ansluta skivspelare.

https://www.rme-usa.com/adi-2-4-pro-se.html

David-A hann före. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-03-20 19:14

Finns en del info även på https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.39941/

Är väl lite synd att lådan inte är större så kontaktdonen baktill hade fått plats typ XLR för alla linjeutgångar.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 06:51

sprudel skrev:Förlåt en okunnig. Måste du A/D omvandla först och sedan korrigera? Eller har den digital ingång?

Jag nyttjar usb som överföring mellan dator och RME, så då blir det ju bara DSP-> D/A omvandling.
Men om jag kollar på film så stoppar jag in analog R/L signal in på dom analoga ingångarna i RME.
Så då blir det A/D-> D/A omvandling, och där mellan DSP såklart. :)

Denna burk innehåller 1st mycket högklassig A/D samt 2st separata än bättre D/A omvandlare, så det är väldigt mycket i en låda och massor med potential för pengarna.
För den som behöver :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 06:55

RogerGustavsson skrev:Finns en del info även på https://www.audiosciencereview.com/foru ... nts.39941/

Är väl lite synd att lådan inte är större så kontaktdonen baktill hade fått plats typ XLR för alla linjeutgångar.

Jo lådan hade kunnat få vara aningen större kan man tycka, men samtidigt är det väldigt trevligt med en så smidig burk.
Jag uppskattar formatet :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 07:05

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:RME ADI-2/4 Pro SE kom på plats och satte allt på sin kant, den gör jobbet så fenomenalt bra som DAC/DSP/ADC och försteg att den helt ersatt CR80es, PEQ, DAC och försteg.

DVD-ai skrev:Kortfattat så nyttjar jag ett 12dB filter + en notch för att få ca >18dB branthet på HP filtret.

Viktigt att veta att denna enhet kräver ganska mycket ändrande av inställningar i början för att få den att bete sig så som man önskar, om målet är att nyttja den så som jag gör.

För att ändra tonalitet i det viktiga området 80-150Hz så krävs att man justerar på 2st olika punkter.
1: Q på LP delens 12dB/okt filter vid 125Hz, i detta fallet så påverkar denna primärt området ca 60-100Hz pga inverkan från de andra ingreppen längre upp.
2: nivå på LP delens Notch satt på 250Hz, denna påverkan primärt området ca 80-150Hz genom att ändra brantheten på flanken.

Detta görs dock relativt smidigt så snart man lärt sig uppbyggnaden på menyerna. :)

Jag har nu lyssnat massor med RME, jag kan absolut inte uppfatta något försämring jämfört med Benchmark.
Tvärtom så upplevs en liten liten förbättring i hela registret, något som jag tillskriver avsaknaden av Ino cr80es i signalkedjan.

Jag har alltid tyckt att något händer med hur "öppen" ljudbilden upplevs om cr80 kopplas in/ur.
Dessutom har jag fått till en upplevt ytterligare bättre integrering mellan toppar och basar, troligen har jag lyckats pricka lite mera rätt nu med alla justeringsmöjligheter i RME och delning i digital domän.
Så en liten ljudmässigt förbättring blev det också, och inte bara en anläggning med färre olika burkar och smidigare handhavande. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-03-22 08:54

Går det att sköta delning och DSP i dator och sen skicka med USB till RME för fyra kanaler ut? Dvs kan man redan i källan ange vilken kanal som ska vart? Det skulle ge ännu bättre kontroll och möjligheter, även om bio blir lite meckigt.

pLudio gör väl något liknande?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-03-22 09:02

@David

Tack för informationen om RME och cr80es. Upplever detsamma men har nöjt mig med att acceptera tillkortakommandet då integrationen av basar och toppar varit så bra via cr80es. Samma integration men utan ljudpåverkan i övrigt hade varit en dröm. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-03-22 10:13

Belker skrev:Går det att sköta delning och DSP i dator och sen skicka med USB till RME för fyra kanaler ut? Dvs kan man redan i källan ange vilken kanal som ska vart? Det skulle ge ännu bättre kontroll och möjligheter, även om bio blir lite meckigt.

Ja. Vet inte hur smidigt det är. Återkommande ämne i trådarna för åttakanalersomvandlarna på ASR.

Belker skrev:pLudio gör väl något liknande?

Nej, jag rumskorrigerar i datorn men har inte aktiv delning och bara tvåkanalersomvandlare över tio meter Toslink.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-03-22 10:20

pLudio skrev:
Belker skrev:Går det att sköta delning och DSP i dator och sen skicka med USB till RME för fyra kanaler ut? Dvs kan man redan i källan ange vilken kanal som ska vart? Det skulle ge ännu bättre kontroll och möjligheter, även om bio blir lite meckigt.

Ja. Vet inte hur smidigt det är. Återkommande ämne i trådarna för åttakanalersomvandlarna på ASR.

Belker skrev:pLudio gör väl något liknande?

Nej, jag rumskorrigerar i datorn men har inte aktiv delning och bara tvåkanalersomvandlare över tio meter Toslink.

Aha, ok. Men vem är det som delar aktivt i HQPlayer? Dewpo?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 11:20

sprudel skrev:@David

Tack för informationen om RME och cr80es. Upplever detsamma men har nöjt mig med att acceptera tillkortakommandet då integrationen av basar och toppar varit så bra via cr80es. Samma integration men utan ljudpåverkan i övrigt hade varit en dröm. :)

För mig är det en dröm som gick i uppfyllelse :wink:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-03-22 11:27

Kanske dax för ett rörbestyckat GDS-filter. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2023-03-22 15:58

Jag tycker både RME ADI-2/4 Pro SE och miniDSP SHD Studio ser- intressanta ut, ffa miniDSP som ju kan agera Roon Endpoint. Är det ett problem att köra två parallella DAC:ar av olika fabrikat, en för bas <80hz och en för övrigt register? Den digitala versionen av Flex blir ju billigare men då måste jag behålla streamern - ytterligare en låda, nätdel och diverse sladdar :(
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-22 17:47

Det är lite olika produkter med olika mål, men man får kolla av möjligheterna dom erbjuder och välja den som passar en bäst.
Men RME känns som en säkrare och mer genomarbetad produkt och såväl extremt låg fördröjning (ca 0.1ms som mest) som mycket bra ADC/2xDAC i samma låda.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Calleberg

Inläggav Calleberg » 2023-03-22 17:53

oa51 skrev:...men då måste jag behålla streamern - ytterligare en låda, nätdel och diverse sladdar :(

Att ha streamern i separat låda ser jag närmast som en fördel. Samma sak med t.ex en blåtandsmottagare. Rätt som det är dyker det upp "nya" skojjiga format som ens gamla prylar inte stödjer som t.ex DSD & LDAC....

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-03-22 23:44

Morello skrev:

Kanske dax för ett rörbestyckat GDS-filter. :)

Försteget Gustaf, försteget är rätt plats för rören. Man ska inte röra till det i onödan. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-24 15:04

DVD-ai skrev:
DVD-ai skrev:

Jag har nu lyssnat massor med RME, jag kan absolut inte uppfatta något försämring jämfört med Benchmark.
Tvärtom så upplevs en liten liten förbättring i hela registret, något som jag tillskriver avsaknaden av Ino cr80es i signalkedjan.

Jag har alltid tyckt att något händer med hur "öppen" ljudbilden upplevs om cr80 kopplas in/ur.
Dessutom har jag fått till en upplevt ytterligare bättre integrering mellan toppar och basar, troligen har jag lyckats pricka lite mera rätt nu med alla justeringsmöjligheter i RME och delning i digital domän.
Så en liten ljudmässigt förbättring blev det också, och inte bara en anläggning med färre olika burkar och smidigare handhavande. :)

Mer intryck!

Jag har inte tidigare blivit lika överraskad av plötsliga ljud på det viset som jag upplever nu.
Samtidigt är det på inget vis så att ljud i allmänhet upplevs som mer "på" eller abrupta, bara som om vissa ljud som tycks vara meningen att vara det också får möjligheten att verkligen vara det.

Jag har senaste dagarna ryckt till ordentligt då jag har kollat på film och någon plötslig effekt äger rum.
Detta har jag aldrig tidigare har haft någon tendens till på just detta viset i alla fall. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2023-03-25 11:17

Hur har du kopplat film ljudet? Kör du 2 kanal eller surround? Vad har du för surround steg?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-25 17:27

RMA skrev:Hur har du kopplat film ljudet? Kör du 2 kanal eller surround? Vad har du för surround steg?

Main out från receiver in på RME analog in, receivern sköter drivning av surround kanaler. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-03-27 12:41

Kolla upp så nätdelen inte låter! Nu har jag svagt minne av att det är en ny typ till denna modell, men till äldre variant så var det denna:
Bild
Kan låta så här i standby: Oljud
Hörs på flera meters avstånd.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-03-27 13:18

Min nätdel är tyst ! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-03 09:32

Kunde inte hålla mig, så nu är en på ingång till mig också :)

TS är dock något nytt för mig i anslutningsväg. Jag vill givetvis använda utgångarna bak på maskinen.
Förstår jag det rätt går det att plocka ut både balanserat eller obalanserat via adapter.
Obalanserat blir alltså en mono TRS till RCA?
Bild

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-04 23:31

Japp så borde den va konstruerad. Har för mig att till nån modell så följer det med sådana dära adaptrar. Däremot viktigt att komma ihåg att samma koppling får inte göras på XLR utgången, se varning i manualen.

Jo... den heter TS i mono. R-et står för ring, vilket den där inte har. Det är väl Tip, Ring, Shield.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 08:26

Kul !

Hoppas att du blir nöjd med den :)
Utgång 3/4 är som defullt länkade med utgång 1/2, detta får du manuellt justera för att få ut gång 3/4 driven av det andra dac chippet.
Sedan rekommenderar jag att du börjar med att direkt uppdatera mjukvaran till senaste versionen, gör det omedelbart så är det klart och du slipper som buggar som fanns vid releas. :)

Gällande utgångarna: på XLR ut (1/2) då har jag tagit en xlr-rca adapter och klippt bort kontakten med pinne 3 (negativ).
Det är vad dom rekommenderar i manualen, att inte ha pinne 3 med om du ska använda utgången obalanserat. :)
För TS utgången (3/4) och ingången (1/2) är det bara att stoppa i en sådan mono till rca 6.3mm plugg som du visar, så där är det mycket enkelt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-05 10:19

Härligt, då har man inte tänkt helt fel

Antar att vill man köra balanserat så används motsvarande en TRS kontakt(tack för förklaringen TS och TRS :) ) för adapter övergång till XLR

På AD ingången är det också balanserat. Men där fungerar det med valfri XLR-RCA adapter? Har en till min gamla RME ADI2, men ingen aning om hur adaptern är kopplad internt :|

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 12:59

David_A skrev:Härligt, då har man inte tänkt helt fel

Antar att vill man köra balanserat så används motsvarande en TRS kontakt(tack för förklaringen TS och TRS :) ) för adapter övergång till XLR

På AD ingången är det också balanserat. Men där fungerar det med valfri XLR-RCA adapter? Har en till min gamla RME ADI2, men ingen aning om hur adaptern är kopplad internt :|

Stämmer :)

Det bäst är att nyttja en RCA/TS adapter på ingången med, om du inte ska nyttja denna balanserat.
Då vet du att det är rätt kopplat, du vill inte ha lyft negativ ledare på ingången då detta skulle försämra signal/brus förhållandet.

Vart fick du tag på din RME ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-05 14:39

hmm.. finns det ens en sådan ingång? Ser bara ut att vara balanserade in

BAXmusic hade två på lager som du skrev :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-05 14:51

David_A skrev:hmm.. finns det ens en sådan ingång? Ser bara ut att vara balanserade in

BAXmusic hade två på lager som du skrev :D

Jepp, den är en kombinerad TS/XLR ingång så det går utmärkt! :)

Ja men hoppas dom är bra, jag har aldrig haft med dom att göra men tycktes vara seriösa ändå ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-05 18:42

Aha.. såg det nu. Likadan på min nuvarande RME. Nu fattar jag varför den ser ut sådär :lol:

Den är och skvalpar runt i Europa, så hoppas den kommer innan helgen
Har iaf fått hem MiniDsp SHD Studio, så jag har lite att sätta tänderna i först

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-07 16:10

David_A skrev:Aha.. såg det nu. Likadan på min nuvarande RME. Nu fattar jag varför den ser ut sådär :lol:

Den är och skvalpar runt i Europa, så hoppas den kommer innan helgen
Har iaf fått hem MiniDsp SHD Studio, så jag har lite att sätta tänderna i först

Aaah så den är ute på roadtrip! :)
Eller har den kommit hem än ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-08 21:11

Är det någon skillnad mellan "RME ADI-2/4 Pro SE" och "RME ADI-2 Pro FS R" vad gäller PEQ och filter möjligheter? Jag försökte ta reda på det själv, genom att läsa manualerna...

SE: "Bass and Treble, see below, optionally become a part of the PEQ (BB, BT), effectively turning it into a 7-band PEQ"
men stycket "8.4 Bass / Treble" är samma, t.ex. " ± 12 dB" och "The corner frequency and quality factor of Bass and Treble is user-adjustable in the display’s menu"

För 352.8 kHz så står det lite mer begränsningar i DSP för FS R varianten, än i SE. Jag är osäker på om det är någon större skillnad, andra saker de skriver om begränsningar är samma.

Parametric EQ inställningarna är samma för de två:
"Band 1 Type
Available settings are Peak, Shelf, High Cut and High Pass (Low Cut). All filters are adjustable from 20 Hz to 20 kHz, at a Q of 0.5 to 9.9. Cut/Pass have a fixed 12 dB/oct filter steepness.
Band 2-4 Type
Not available, fixed to Peak.
Band 5 Type
Available settings are Peak, Shelf or High Cut. High Cut is adjustable from 200 Hz to 20 kHz, at a Q of 0.5 to 5.0 and a fixed 12 dB/oct.
Band 1-5 Gain
Available settings are -12 to +12 dB in steps of 0.5 dB.
Band 1-5 Frequency
Adjustable from 20 Hz (200 Hz bands 4/5) to 20.0 kHz, in steps between 1 Hz and 100 Hz.
Band 1-5 Q
Quality factor is adjustable from 0.5 to 9.9 in bands 1 to 3, and 0.5 to 5.0 in bands 4 and 5, in steps of 0.1 dB. This equals a bandwidth setting of 2.54 (0.5), 0.29 (5.0) and 0.146 (9.9)."

De verkar ha glömt att updatera block diagrammen för in/ut i manualen för SE. För de visar TS utgångarna som 1/2, men de är 3/4 på SE.
Även stycket som detalj beskriver TRS utgången, har de glömt ändra rubrik på. Följande text är samma för de två:
"The ADI-2/4 Pro SE has two impedance balanced, short-circuit protected analog Line outputs that can operate with levels up to +21.5 dBu (Ref Lev +19 dBu with Volume set to +2.5 dB). Using a stereo (TRS) jack the output uses two 100 Ohm resistors internally to achieve impedance balancing. Using an unbalanced mono (TS) jack ring is connected to ground automatically, the output then operates unbalanced."

Min slutsats är att möjligheterna med PEQ och LP/HP-filter borde vara samma i "FS R" och "SE".

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-09 09:49

Ja båda fungerar att nyttja på detta viset, med skillnaden att du på 2 Pro FS behöver dra kablage från lådans framsida till basmodulerna.
Det och att SE har trigger utgång, vilket är trevligt :)

Det kan komma fler funktioner till 2/4 Pro SE som gör att skillnaden ökar med tiden, det vet man inte.
Jag valde SE för att få en lösning som även ser bra ut, några sladdar från fronten vill jag inte ha... Och så skönt med trigger ! :)

Märkningen av TS utgången har jag själv reagerat på...
TS utgången är defullt aktiv som 1/2 utgång, men är adresserbar till 3/4, kan vara orsaken till namngivningen i block diagrammet.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2023-04-10 22:32

Aha, TRS utgången går att ställa om. Nu ser jag, det står faktiskt "(3/4)" - alltså parentes på baksidan. Jo på FS R får man stå ut med en vinklad TRS kontakt på framsidan.

Men hur är det med auto on/off som följer usb ingången? Så den t.ex. går i standby om dator/streamer gör det.

//Michael

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-11 06:40

Michael skrev:Aha, TRS utgången går att ställa om. Nu ser jag, det står faktiskt "(3/4)" - alltså parentes på baksidan. Jo på FS R får man stå ut med en vinklad TRS kontakt på framsidan.

Men hur är det med auto on/off som följer usb ingången? Så den t.ex. går i standby om dator/streamer gör det.

//Michael

Det har jag inte testat, däremot har RME'n en auto off funktion som fungerar som en fröjd!
Om nivån ligger lägre än (min ej) xdBu under en viss tid så stänger den av och tar så med sig triggern.
Mycket bra funktion, så man slipper glömma anläggningen på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2023-04-11 22:26

Slippa glömma :D Hur går det till? :D

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-12 10:29

gflar skrev:Slippa glömma :D Hur går det till? :D

Ja du ser, man undviker alltså att det spelar någon större roll.
Således kan man argumentera för att man slipper glömma, "jag lämnade den att stänga av sig själv" :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-12 11:05

Vettesjutton vad UPS håller på med. Min RME har suttit fast i järfälla sedan förra onsdagen :roll:

Nåväl, har hunnit bekanta mig lite med Minidsp i alla fall.
Måste ändå ge Peter Lyngdorf lite cred för att han lyckades jäkligt bra med Tact2.2x redan för 20år sedan. Att kunna nå majoriteten av justeringarna
via en fjärr är ändå inte dumt. Där har MiniDsp en del att lära. Förval 1-4 är ju ganska begränsat känns det som
Att Android appen är lika begränsad som fjärren, samt att det krävs en nätverksadapter(som inte ens kan koppla upp sig på nätverket ethernet ingången :lol: ) för att kunna styra MiniDsp utan direkt sladd anslutning, är ju förjäkla märkligt kan jag tycka

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-13 15:52

Jo man får nöja sig med fasta val, men du kan ju göra dessa 4st val helt efter egen smak.
Så jag tycker det är en bra och användbar funktion på MiniDSP :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
VintageHiFi

Inläggav VintageHiFi » 2023-04-13 15:59

David_A skrev:Vettesjutton vad UPS håller på med. Min RME har suttit fast i järfälla sedan förra onsdagen :roll:

Nåväl, har hunnit bekanta mig lite med Minidsp i alla fall.
Måste ändå ge Peter Lyngdorf lite cred för att han lyckades jäkligt bra med Tact2.2x redan för 20år sedan. Att kunna nå majoriteten av justeringarna
via en fjärr är ändå inte dumt.
Där har MiniDsp en del att lära. Förval 1-4 är ju ganska begränsat känns det som
Att Android appen är lika begränsad som fjärren, samt att det krävs en nätverksadapter(som inte ens kan koppla upp sig på nätverket ethernet ingången :lol: ) för att kunna styra MiniDsp utan direkt sladd anslutning, är ju förjäkla märkligt kan jag tycka

Där har ju även DBX lyckats bra, på DBX Driverack PA2 gör man alla justeringar från dator/läsplatta/mobil bekvämt från lyssningsplats.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-14 08:59

Då fick man äntligen hem RMEn :)
Bara att jacka på "breakout kabeln" direkt till in/ugångarna på Minidsp Studio, så det blev ett smidigt paket.
RME menyerna kräver nog lite tillvänjning för att förstå logiken. Lite väl lätt att råka gå in på fel utgång eller meny och ändra. Ej så lämplig för barn, fruar och pilsnerstärkta män alltså :wink:
Handhavandemässigt blir det smidigast att låta MiniDsp sköta huvudvolymen om man lätt vill kunna justera basnivå, samt bass/treble via RME fjärren. Dessutom går det att justera volymen på MiniDsp via telefonen om man streamar t.e.x spotify.
Båda DA-omvandlarna på RME kan förvisso köra kopplad volym, men detta verkar det som att man måste aktivera via knappen direkt på maskinen, och då försvinner tidigare nämnda justeringsmöjligheter via fjärren.
Volumio i MiniDsp hann jag bara testa lite snabbt med Spotify, och den fungerade... en stund tills den hängde sig :roll: Får testa ROON senare, har aldrig använt det tidigare

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-14 09:49

Du kan använda Bass boost funktionen i RME, ställa in en frekvens och Q som passar och sedan kan du alltså aktivera/ställa nivån via fjärrkontrollen.
Mycket lämpligt för att kunna justera nivån i basen direkt från fjärrkontrollen!
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-14 10:28

aha.. dags att grotta lite mer i manualen alltså
Den kan alltså vara aktiv och justeras när volymen styr samtliga kanaler synkront?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-14 14:34

David_A skrev:aha.. dags att grotta lite mer i manualen alltså
Den kan alltså vara aktiv och justeras när volymen styr samtliga kanaler synkront?

Den kan absolut vara aktiv, och jag har absolut kunnat slå av/på denna medan volymkontrollerna arbetar synkront.
Men jag blir osäker på om jag har kunnat steglöst justera nivån på bass boost samtidigt dock...
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-14 15:49

När du säger bassboost, är det alltså ett shelf filter som du lägger in under EQn?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-15 09:20

David_A skrev:När du säger bassboost, är det alltså ett shelf filter som du lägger in under EQn?

Det finns en funktion för justering av bas/diskant separat från fjärren.
Som en klassisk tonkontroll, men med möjlighet att ställa denna med avseende båda Q och frekvens och inte bara nivå :)
Den fungerar som ett shelf filter, och är därmed användbar för att t.ex. justera upp hela basområdet.
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-15 11:08

precis, den är jättesmidig. Men lämnar du volymkontrollen bryggad mellan alla 4 utkanalerna så fungerar den inte
Trycker du på VOL på fjärren så hoppar också bryggfunktion ur dessvärre, och går inte att återaktivera via fjärren. Du kanske har hittat en meny som låser fast detta?

edit.. Det någon toggle on/off funktion som faktiskt fixar detta :P :P Men man får gå in på resp. utgång och justera bas/diskant separat. Skit bra!
Synd bara att displayen är stor som ett frimärke. Denna vill man gärna ha bredvid sig för att se vad man pysslar med

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-15 11:19

Alltså den här combon är helt magisk! Allt jag ville ha finns :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-16 09:17

Kul att du är nöjd, Grattis ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-17 07:22

David_A skrev:Alltså den här combon är helt magisk! Allt jag ville ha finns :)

Har du fått till det så att du kan AD omvandla i RME, skicka detta till MiniDSP och sedan DA omvandla i RME igen ? :)
Och behöver du in och pilla på något i RME för att få till detta varje gång du vill välja "analog in" som signalkälla ?
Eller är det bara att välja rätt ingång på MiniDSP?
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-17 08:09

Japp, precis så har jag kopplat. AD omvandlaren går hela tiden och skickar signalen till MiniDsp, så det är på den jag byter källa.

Man kan säga att det är "default" läget, eftersom stereon även kör ljudet till Tvn. Tvn slår i gång receivern, som i sin tur kickar igång stegen. ARC styr volymen på receivern.
Detta är ju knappast det optimala stället i kedjan att justera volymen, men det fungerar för vem som helst att använda med vanliga TV-fjärren utan risk för missöden.
Ska nog försöka hitta en enklare programmerbar multifjärr utan en miljard knappar, så kommer jag runt det också.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-17 17:10

David_A skrev:Japp, precis så har jag kopplat. AD omvandlaren går hela tiden och skickar signalen till MiniDsp, så det är på den jag byter källa.

Man kan säga att det är "default" läget, eftersom stereon även kör ljudet till Tvn. Tvn slår i gång receivern, som i sin tur kickar igång stegen. ARC styr volymen på receivern.
Detta är ju knappast det optimala stället i kedjan att justera volymen, men det fungerar för vem som helst att använda med vanliga TV-fjärren utan risk för missöden.
Ska nog försöka hitta en enklare programmerbar multifjärr utan en miljard knappar, så kommer jag runt det också.

Ja det är ju vad som är så bra med denna RME, man får verkligen 1st AD och 2st DA av riktig topp klass samt massor med bra funktioner i en låda.

Vad tänker du är svagheten med din nuvarande lösning för justering av nivå?
Att du justerar nivån tidigt = sämre snr ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-18 09:45

Alltså det finns egentligen inget att klaga på. Även när volymregleringen sker via receivern låter det jättebra.

Men får man i detta läge för sig att skicka en musikström via inbyggda mediaspelaren i MiniDsp, ja då blir det full mutter 8O

En sak som jag måste undersöka närmare är vad som 0db ut från MiniDsp egentligen motsvarar.
Hade en random playlist spelandes i går via Volumio på MiniDsp när jag höll på att koppla om lite i bänken. MiniDsp stod i detta läge på full utstyrning, dvs 0db. Inget pålagt i gain under inställningar, och endast en ingreppspunkt på-7db vid 40hz inställd under peq.

Drog igång basarna på en mycket låg volym, och trodde direkt att det element som var närmast mig fått sig en ordentlig skada. Det lät helt enkelt spräckt. Visade sig att alla element lät likadant.
Finurligt nog kan man ju se även digitala ingångsnivåer via en analysator på RME, och mycket riktigt lyste det rött som ett stoppljus i dom lägre regionerna.
Problemet försvann först neråt -5db på volymen på MiniDsp, då både stoppljuset och missljudet avtog avsevärt
Låten visade sig vara Tove Lo, stay high
Har tidigare reagerat på denna låt på div anläggningar, men att det var så extremt illa trodde jag inte 8O

Oavsett om det är låtmaterialets fel, så känns det befogat att undersöka saken närmare. Är det rosa brus 0db som jag bör köra och studera, eller enskilda frekvenser? Att driva DA-omvandlarna med klippt digital insignal känns ju inte så vettigt

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-04-18 10:42

David_A skrev:Problemet försvann först neråt -5db på volymen på MiniDsp, då både stoppljuset och missljudet avtog avsevärt
Har tidigare reagerat på denna låt på div anläggningar, men att det var så extremt illa trodde jag inte 8O

Det räcker att jag sänker https://open.qobuz.com/track/201614587 0,6 dB för att låten inte skall klippa, men det kan ju variera mellan utgåvor.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-18 11:05

Hittade låten nu, och tror det var versionen Habits Remix (Tove Lo,Hippie Sabotage)

Ser även att under denna preset inställning hade jag basarna som summerad signal från höger/vänster, dvs mono
Antar att det också stjäl en del i headroom

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-04-18 14:53

David_A skrev:Hittade låten nu, och tror det var versionen Habits Remix (Tove Lo,Hippie Sabotage)

https://open.qobuz.com/track/19297785 har t o m en marginal på 0,09 dB! Fantastiskt i dessa tider, men basen låter ju som skit ändå.

David_A skrev:Ser även att under denna preset inställning hade jag basarna som summerad signal från höger/vänster, dvs mono
Antar att det också stjäl en del i headroom

Jo.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-19 08:03

David_A skrev:Alltså det finns egentligen inget att klaga på. Även när volymregleringen sker via receivern låter det jättebra.

Men får man i detta läge för sig att skicka en musikström via inbyggda mediaspelaren i MiniDsp, ja då blir det full mutter 8O

En sak som jag måste undersöka närmare är vad som 0db ut från MiniDsp egentligen motsvarar.
Hade en random playlist spelandes i går via Volumio på MiniDsp när jag höll på att koppla om lite i bänken. MiniDsp stod i detta läge på full utstyrning, dvs 0db. Inget pålagt i gain under inställningar, och endast en ingreppspunkt på-7db vid 40hz inställd under peq.

Drog igång basarna på en mycket låg volym, och trodde direkt att det element som var närmast mig fått sig en ordentlig skada. Det lät helt enkelt spräckt. Visade sig att alla element lät likadant.
Finurligt nog kan man ju se även digitala ingångsnivåer via en analysator på RME, och mycket riktigt lyste det rött som ett stoppljus i dom lägre regionerna.
Problemet försvann först neråt -5db på volymen på MiniDsp, då både stoppljuset och missljudet avtog avsevärt

Oavsett om det är låtmaterialets fel, så känns det befogat att undersöka saken närmare. Är det rosa brus 0db som jag bör köra och studera, eller enskilda frekvenser? Att driva DA-omvandlarna med klippt digital insignal känns ju inte så vettigt

Jag har läst att miniDSP inte bör användas över ca -6dB, jag kommer inte ihåg varför riktigt....
Men det hade något med att den inte alltid hanterar signalen på ett bra vis över denna punkt, lite beroende på signalens nivå och övriga egenskaper från början.
Så man bör justera volymen efter MiniDSP om man vill upp över -6dB. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2023-04-19 08:33

Det sammanfaller ju nästan otäckt bra med det snabba intrycket jag fick från RMEs analysator isåfall :)
Ska göra lite mer tester med gain kontrollerna inne i programmet också
Är ju flertalet liknande parametrar man bör checka av i hela kedjan. Även om jag såg i manualen att RME numera tillämpat en smutt funktion som Auto.Ref på både in och utgångarna för att förhindra överstyrning. Har du den aktiverat på din?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2023-04-20 07:28

Jepp, jag nyttjar auto.ref och tycker det fu gerar fin fint ! :)
Mvh//David

Återgå till Generellt om hifi