Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Nu tänker jag på luften i ett gängse lyssningsrum, inte hur det hampar sig i ett rör eller så.
Distar luften?
I-or skrev:Luften uppträder i princip helt linjärt upp till ljudtrycksnivåer om ca 150 dB. Detta kan tyckas betryggande, men i kaviteter och kompressionshornhalsar kan man lätt komma upp i betydligt högre ljudtrycksnivåer.
petersteindl skrev:Ljudtrycksnivån i kaviteten bakom membranet på en domediskant blir ganska hög för 100 dB på 1 meter avstånd On-axis. Vi mätte på det och fann drygt 150 dB. Kan även varit drygt 160 dB. Minns inte.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Nu tänker jag på luften i ett gängse lyssningsrum, inte hur det hampar sig i ett rör eller så.
Distar luften?
Det beror på CO2-halten.
Bill50x skrev:Om luft distar ljud är väl egentligen ganska ointressant. Oavsett om ljud kommer från en källa (vattenfall, röst, jamande katt, skällande fru etc) så passerar ljudet luft. Annars skulle vi väl inte höra något ljud - eller? Och det som kommer ut från högtalare passerar ju också luft så det borde vara lika-lika. Men - eftersom vi sällan använder ett och samma element för hela det hörbara frekvensspektrumet kan man ju tänka sig att olika distorsionsformer drabbar olika typer av element. Ett baselement har ju tex ett helt annat motstånd i luften än vad ett litet diskantelement har.
Så den ointressanta frågan kanske har en viss relevans ändå
/ B
JM skrev:Med konstant temperatur och ingen luftfuktighet sker en linjär dämpning av frekvenser med avståndet. Andelen reflexer ökar med avståndet och förvränger direktljudet upplevelsemässigt.
Bland annat gör frekvensförändringen att vi upplevelsemässigt kan särskilja ljud som är nära från ljud som är på längre avstånd.
Upplevelsemässigt är ljud på längre avstånd förvrängt relativt nära ljud - evolutionärt viktigt. Detaljer försvinner.
En sorts psykologisk ljuddistorsion.
JM
Strmbrg skrev:Ökar luftens dist med avståndet? Om det nu är någon dist att tala om. Att det distar i små kaviteter må vara hänt, men då ser jag det snarare som att det är en dist som är kopplad till ett elements kaviteter eller en lådas.
Strmbrg skrev:Okay! Men om jag uttrycker mig sålunda:
Ponera ett luftrum utan avgränsningsytor och där luften är "likadan" i hela den ponerade volymen, dvs samma lufttryck, temperatur, fuktighet et cetera.
En ljudkälla exciterar luftmolekylerna i ovanstående luftrum. En mikrofon finns en meter från ljudkällan, en annan finns två meter från ljudkällan, en tredje tio meter ifrån och en fjärde finns säg trettio meter ifrån ljudkällan.
Om vi bortser från ljudtrycksskillnaden,
Fråga 1.) är signalen i övrigt identisk vid samtliga mikrofoner, eller
Fråga 2.) påverkas signalen av hur många molekyl-transmissioner som sker innan vederbörande signal når mikrofonerna?
+1I-or skrev:Svar ja (förutsatt att ljudtrycksnivån håller sig under sådär 150 dB). Luftens s.k. kompressionsmodul är i princip helt linjär för någorlunda rimliga ljudtrycksnivåer så att gasmolekylerna fjädrar snyggt och prydligt mot varandra.
petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Ökar luftens dist med avståndet? Om det nu är någon dist att tala om. Att det distar i små kaviteter må vara hänt, men då ser jag det snarare som att det är en dist som är kopplad till ett elements kaviteter eller en lådas.
Högtalarelementets svängande massa hos högtalarmembranet har luft på bägge dess sidor. Luften på bägge sidor utgör ett tryck mot membranet. Då membranet står stilla d v s ingen inspänning till högtalarelementet så är trycket P = luftens atmosfärstryck på membranets respektive sida och membranet är i vila. Trycket P är kring 1 atmosfär. Det är 1 Pascal. Tryck är kraft per ytenhet och har ingående parametrar med enheter som Newton per kvadratmeter. Kraft F är massa gånger acceleration F=m*a, d v s kilogram kg multiplicerat med (längd per tidsenhet^2) d v s meter/sekund^2.
Tryck P = (kilogram*meter/sekund^2)/meter^2 = kg/(m*s^2). Detta är de ingående parametrarna med dess enheter.
I vila är trycket P lika på membranets bägge sidor.
Om man nu ligger på en inspänning på högtalarelementet på 2,83 volt och ljudtrycket 1 meter framför membranet är 90 dB så kan ljudtrycket bakom membranet vara 140 dB.
På lyssnarplats om 4 meter d v s 2 fördubblingar av avståndet från membranet från 1 meter och dess ljudtryck på 90 dB så är ljudtrycket bakom membranet i så fall 152 dB. Varje fördubbling av tryck innebär 6 dB nivåhöjning. Motsvarande inspänning är då 2,83*4 = 11,32 volt.
Luften utgör fjädring mot membranet på bägge sidor av membranet. Luften d v s luftmolekylerna som är absolut närmast membranet ingår i den svängande massan eftersom membranet skall sätta dessa luftmolekyler i rörelse för att därefter bilda själva ljudvågen i luft som därefter fortskrider i luften med en våghastighet som är ljudets hastighet i luft på ungefär 343 meter per sekund.
Så, på ena sidan av membranet, den sida som vetter mot den stora kaviteten, d v s rummet, finns ett givet ljudtryck på lyssnarplats som kan vara 62 dB svagare än ljudtrycket i kaviteten på andra sidan av membranet d v s i dess lilla kavitet.
Båda sidors respektive luft utövar en fjäder mot membranet. Är ena sidans fjädring linjär utan distorsion, men andra sidan olinjär, så blir totala fjädringen olinjär. Det är i huvudsak 2a delton som tillförs från luftens olinjära fjädring vid höga nivåer på ljudtryck.
Ju högre ljudtrycksnivå du spelar, t.ex. på lyssnarplats desto mer olinjär luftfjädring mot membranet d v s ljudkällan. Hela paketet ingår i ekvationen och ljudet kommer/alstras från ljudkällan.
För att knyta saker på plats, så har vi inom akustiken dels ljudtryck, dels partikelhastighet.
Multiplicerar vi ljudtryck med partikelhastighet fås ljudintensitet.
Elektriska motsvarigheter är:
Tryck P = spänning V.
Partikelhastighet = ström I.
Ljudintensitet = spänning multiplicerad med effekt = effekt.
Resistansen R eller snarast Impedansen Z i det elektriska systemet motsvaras av den akustiska resistansen/impedansen i det akustiska systemet.
Det är nu problematiken startar. Impedansen Z är en komplex storhet som består av en realdel R samt imaginär del.
Imaginära delar kan beskrivas som kapacitans och induktans.
Hos kapacitans minskar impedansen Z mot högre frekvens.
Hos induktans ökar impedansen Z mot högre frekvens.
Vid resistans ligger ström och spänning i fas med varandra. Detta är då i tidsdomän och tidsderivata/tidsdifferens. Då handlar det om reella storheter d v s inte komplexa storheter utan enbart realdel och ingen imaginärdel.
Vid ren kapacitans eller induktans ligger ström och spänning 90 grader ur fas med varandra och det gäller i tidsdomän med tidsderivata d v s förändring av storheter i tiden d v s vid olika tidpunkter.
Det finns således fasdifferens i tidsdomän mellan ström och spänning.
Akustiska motsvarande parametrar så som Ljudtrycket i sig är ett tryck och därmed en skalär storhet d v s ingen vektor och därmed utan riktning.
Partikelhastighet är en hastighet och därmed en vektorstorhet d v s har riktning.
Multiplicerar man en skalär med en vektor bibehålls vektorns riktning men vektorns längd ökar.
Ljudintensitet är således en vektor med given längd och riktning. Det är effekt, på engelska Power och har enheten Watt.
Multiplicerar man Ljudintensiteten med tid fås Wattsekund och nu har vi Ljudenergin hos ljudet och därmed ljudenergins rumsliga utbredning i tre rumsdimensioner som funktion av tiden d v s rumsvektorers beskrivning vid olika tidpunkter.
Detta är förenklad teori. Både ljudtryck hos en ljudtrycksvåg och partikelhastighet är komplexa storheter, både i tid och rum. De komplexa variablerna måste in i rumsutbredningen av ljudvågor.
Det är här som skillnaderna kommer in mellan planvågsutbredning kontra sfärisk ljudvågsutbredning.
Den sfäriska ljudvågsutbredningen är komplex med både realdel och imaginärdel och detta gäller gällande rumsderivata d v s riktning. Riktningsvektorerna är således komplexa, dels med realdel, dels med imaginärdel. Vi har dels tidsderivata dels rumsderivata att ta hänsyn till gällande fasdifferenser i ljudvågens vågutbredning samt fasdifferens mellan vågens ljudtryck kontra partikelhastighet. Har ljudtrycksutbredningen i vågfronten annan riktning än pertikelhasighetens riktning så måste man ta hänsyn till det vid multiplikation mellan ljudtryck och partikelhastighet. De stora skillnaderna uppstår i närfält.
Problemet i den akustiska världen i frifält är ett tredimensionellt problem gällande ljudvågors utbredning.
Detta, för att knyta problematiken lite till den andra tråden med punktkällor d v s pulserande sfär och stereoåtergivning.
Det blev lite långt och jag hinner inte korrekturslutgranska.
Mvh
Peter
jansch skrev:petersteindl skrev:Strmbrg skrev:Ökar luftens dist med avståndet? Om det nu är någon dist att tala om. Att det distar i små kaviteter må vara hänt, men då ser jag det snarare som att det är en dist som är kopplad till ett elements kaviteter eller en lådas.
Högtalarelementets svängande massa hos högtalarmembranet har luft på bägge dess sidor. Luften på bägge sidor utgör ett tryck mot membranet. Då membranet står stilla d v s ingen inspänning till högtalarelementet så är trycket P = luftens atmosfärstryck på membranets respektive sida och membranet är i vila. Trycket P är kring 1 atmosfär. Det är 1 Pascal. Tryck är kraft per ytenhet och har ingående parametrar med enheter som Newton per kvadratmeter. Kraft F är massa gånger acceleration F=m*a, d v s kilogram kg multiplicerat med (längd per tidsenhet^2) d v s meter/sekund^2.
Tryck P = (kilogram*meter/sekund^2)/meter^2 = kg/(m*s^2). Detta är de ingående parametrarna med dess enheter.
I vila är trycket P lika på membranets bägge sidor.
Om man nu ligger på en inspänning på högtalarelementet på 2,83 volt och ljudtrycket 1 meter framför membranet är 90 dB så kan ljudtrycket bakom membranet vara 140 dB.
På lyssnarplats om 4 meter d v s 2 fördubblingar av avståndet från membranet från 1 meter och dess ljudtryck på 90 dB så är ljudtrycket bakom membranet i så fall 152 dB. Varje fördubbling av tryck innebär 6 dB nivåhöjning. Motsvarande inspänning är då 2,83*4 = 11,32 volt.
Luften utgör fjädring mot membranet på bägge sidor av membranet. Luften d v s luftmolekylerna som är absolut närmast membranet ingår i den svängande massan eftersom membranet skall sätta dessa luftmolekyler i rörelse för att därefter bilda själva ljudvågen i luft som därefter fortskrider i luften med en våghastighet som är ljudets hastighet i luft på ungefär 343 meter per sekund.
Så, på ena sidan av membranet, den sida som vetter mot den stora kaviteten, d v s rummet, finns ett givet ljudtryck på lyssnarplats som kan vara 62 dB svagare än ljudtrycket i kaviteten på andra sidan av membranet d v s i dess lilla kavitet.
Båda sidors respektive luft utövar en fjäder mot membranet. Är ena sidans fjädring linjär utan distorsion, men andra sidan olinjär, så blir totala fjädringen olinjär. Det är i huvudsak 2a delton som tillförs från luftens olinjära fjädring vid höga nivåer på ljudtryck.
Ju högre ljudtrycksnivå du spelar, t.ex. på lyssnarplats desto mer olinjär luftfjädring mot membranet d v s ljudkällan. Hela paketet ingår i ekvationen och ljudet kommer/alstras från ljudkällan.
För att knyta saker på plats, så har vi inom akustiken dels ljudtryck, dels partikelhastighet.
Multiplicerar vi ljudtryck med partikelhastighet fås ljudintensitet.
Elektriska motsvarigheter är:
Tryck P = spänning V.
Partikelhastighet = ström I.
Ljudintensitet = spänning multiplicerad med effekt = effekt.
Resistansen R eller snarast Impedansen Z i det elektriska systemet motsvaras av den akustiska resistansen/impedansen i det akustiska systemet.
Det är nu problematiken startar. Impedansen Z är en komplex storhet som består av en realdel R samt imaginär del.
Imaginära delar kan beskrivas som kapacitans och induktans.
Hos kapacitans minskar impedansen Z mot högre frekvens.
Hos induktans ökar impedansen Z mot högre frekvens.
Vid resistans ligger ström och spänning i fas med varandra. Detta är då i tidsdomän och tidsderivata/tidsdifferens. Då handlar det om reella storheter d v s inte komplexa storheter utan enbart realdel och ingen imaginärdel.
Vid ren kapacitans eller induktans ligger ström och spänning 90 grader ur fas med varandra och det gäller i tidsdomän med tidsderivata d v s förändring av storheter i tiden d v s vid olika tidpunkter.
Det finns således fasdifferens i tidsdomän mellan ström och spänning.
Akustiska motsvarande parametrar så som Ljudtrycket i sig är ett tryck och därmed en skalär storhet d v s ingen vektor och därmed utan riktning.
Partikelhastighet är en hastighet och därmed en vektorstorhet d v s har riktning.
Multiplicerar man en skalär med en vektor bibehålls vektorns riktning men vektorns längd ökar.
Ljudintensitet är således en vektor med given längd och riktning. Det är effekt, på engelska Power och har enheten Watt.
Multiplicerar man Ljudintensiteten med tid fås Wattsekund och nu har vi Ljudenergin hos ljudet och därmed ljudenergins rumsliga utbredning i tre rumsdimensioner som funktion av tiden d v s rumsvektorers beskrivning vid olika tidpunkter.
Detta är förenklad teori. Både ljudtryck hos en ljudtrycksvåg och partikelhastighet är komplexa storheter, både i tid och rum. De komplexa variablerna måste in i rumsutbredningen av ljudvågor.
Det är här som skillnaderna kommer in mellan planvågsutbredning kontra sfärisk ljudvågsutbredning.
Den sfäriska ljudvågsutbredningen är komplex med både realdel och imaginärdel och detta gäller gällande rumsderivata d v s riktning. Riktningsvektorerna är således komplexa, dels med realdel, dels med imaginärdel. Vi har dels tidsderivata dels rumsderivata att ta hänsyn till gällande fasdifferenser i ljudvågens vågutbredning samt fasdifferens mellan vågens ljudtryck kontra partikelhastighet. Har ljudtrycksutbredningen i vågfronten annan riktning än pertikelhasighetens riktning så måste man ta hänsyn till det vid multiplikation mellan ljudtryck och partikelhastighet. De stora skillnaderna uppstår i närfält.
Problemet i den akustiska världen i frifält är ett tredimensionellt problem gällande ljudvågors utbredning.
Detta, för att knyta problematiken lite till den andra tråden med punktkällor d v s pulserande sfär och stereoåtergivning.
Det blev lite långt och jag hinner inte korrekturslutgranska.
Mvh
Peter
Förlåt Peter min "petighet" men.......
Akustiskt sätt känns det inte rätt att se lyssningsrummet som en kavitet. Det är ju just den skillnaden mellan tryckfält på baksidan av membranet, inne i lådan och frifält/diffusfält framför membranet som skapar den dynamiska tryckskillnaden mellan båda sidor om membranet.
I kaviteten uppstår ju ett tryckfält då våglängden är väsentligt större än kaviteten. Enkelt uttryckt, luften pressas samman istället för att dynamiska trycket sprids med ljudhastigheten.
I-or skrev:Jo, så tänkte jag också tills jag insåg att frågeställningen var sådan att alla ljudtrycksskillnader skulle räknas bort (vilket implicit även gäller frekvensberoendet från luftabsorptionen).
VintageHiFi skrev:I-or skrev:Luften uppträder i princip helt linjärt upp till ljudtrycksnivåer om ca 150 dB. Detta kan tyckas betryggande, men i kaviteter och kompressionshornhalsar kan man lätt komma upp i betydligt högre ljudtrycksnivåer.
Vid vilka lyssningsnivåer handlar det om då?
Nattlorden skrev:Är väl som andra effekter... frågan man skall ställa är om det finns någon praktiskt anledning att bry sig om den, inte om den finns.
tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?Kronkan skrev:Normalt misstänker jag dock att distorsion i luft är något utan egentlig betydelse.
Men ändå så finns det väl en viss mindre friktion som uppstår. Luftens massa är dock liten i jämförelse med vatten, betong där ljud sprider sig.
Försumbart normalt.
MagnusÖstberg skrev:tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?Kronkan skrev:Normalt misstänker jag dock att distorsion i luft är något utan egentlig betydelse.
Men ändå så finns det väl en viss mindre friktion som uppstår. Luftens massa är dock liten i jämförelse med vatten, betong där ljud sprider sig.
Försumbart normalt.
?goat76 skrev:MagnusÖstberg skrev:tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?Kronkan skrev:Normalt misstänker jag dock att distorsion i luft är något utan egentlig betydelse.
Men ändå så finns det väl en viss mindre friktion som uppstår. Luftens massa är dock liten i jämförelse med vatten, betong där ljud sprider sig.
Försumbart normalt.
Kategorin ”Öppen diskussion” räcker inte till, därför bör vi bredda ut den delen även i HiFi-trådarna.
MagnusÖstberg skrev:?goat76 skrev:MagnusÖstberg skrev:tänker du verkligen inne i en högtalarkavitet med det svaret?
Kategorin ”Öppen diskussion” räcker inte till, därför bör vi bredda ut den delen även i HiFi-trådarna.
Kronkan skrev:MagnusÖstberg skrev:?goat76 skrev:
Kategorin ”Öppen diskussion” räcker inte till, därför bör vi bredda ut den delen även i HiFi-trådarna.
Nej jag tänker inte inne i en högtalarkavitet. Så tänkte jag inte men i en normal lyssningssituation. Väggar, kuddar mm åstadkommer friktion och ändrar ljudvågorna när de studsar omkring. Men hur är det med själva luften?
Det där personliga påhoppet får väl kulturellt stå för de som ägnar sig åt sådant.
…..
Kronkan skrev:MagnusÖstberg skrev:?goat76 skrev:
Kategorin ”Öppen diskussion” räcker inte till, därför bör vi bredda ut den delen även i HiFi-trådarna.
Nej jag tänker inte inne i en högtalarkavitet. Så tänkte jag inte men i en normal lyssningssituation. Väggar, kuddar mm åstadkommer friktion och ändrar ljudvågorna när de studsar omkring. Men hur är det med själva luften?
Det där personliga påhoppet får väl kulturellt stå för de som ägnar sig åt sådant.
…..
petersteindl skrev:Kronkan skrev:MagnusÖstberg skrev:?
Nej jag tänker inte inne i en högtalarkavitet. Så tänkte jag inte men i en normal lyssningssituation. Väggar, kuddar mm åstadkommer friktion och ändrar ljudvågorna när de studsar omkring. Men hur är det med själva luften?
Det där personliga påhoppet får väl kulturellt stå för de som ägnar sig åt sådant.
…..
Alltså, Magnus fråga gäller om du tänkte på hur ljudnivån är i en liten kavitet, d v s bakom membranet, t.ex. i en baslåda eller i kaviteten bakom en domediskant.
Ljudtrycket bakom konen med dess olinjära fjädring smittar ju av sig på själva ljudalstringen, så att säga.
petersteindl skrev:...
Ljudtrycket bakom konen med dess olinjära fjädring smittar ju av sig på själva ljudalstringen, så att säga.
Strmbrg skrev:petersteindl skrev:...
Ljudtrycket bakom konen med dess olinjära fjädring smittar ju av sig på själva ljudalstringen, så att säga.
Ja, och nu sladdar vi väl (åtminstone jag) in på en annan fundering jag har. Den har emellertid inte fått någon förklarande avspisning än så länge.
Eller snarare: jag har inte förstått de förklaringar som framkommit. Den funderingen lyder:
-Hur låter det inne i en högtalarlåda?
Ponera en tvåvägare med en sexåenhalv-tummare och en diskant i en basreflexlåda. Typ.
Ponera att vi placerar högtalaren i frifält, typ. Dvs utomhus. Detta för att exvolvera ett rums inverkan på det som frågan handlar om.
Om man skulle pula in en mikrofon i lådan och lyssna på musiken där inne - hur skulle det låta?
Ungefär likadant som från utsidan?
Eller väldigt annorlunda mot hur det låter från utsidan?
Membranet i sexåenhalvan lär vara den minst ljudisolerande delen av högtalarens hölje. Oaktat dess styvhet.
OM det låter väldigt annorlunda inne i lådan än utanför - så lär väl en del av inuti-ljudet komma ut genom membranet.
Om det visar sig "bullra friskt" inne i lådan, så lär en del av det bullret även höras på utsidan. Helhetsljudet består då bland annat av bullret.
Calleberg skrev:Pluspoäng för stavningen av lådda. Det är mycket sannolikt så det skall stavas, eftersom det faktiskt var så du stavade.
Strmbrg skrev:Calleberg skrev:Pluspoäng för stavningen av lådda. Det är mycket sannolikt så det skall stavas, eftersom det faktiskt var så du stavade.
Det är snott från en gammal sketch med Hasse Alfredsson och Martin Ljung.
Strmbrg skrev:Perfa, då kan jag förmodligen släppa den här funderingen. Fast ändå inte...![]()
Om det är så, är det då särskilt stor nytta med att göra "resten" av lådan i MDF, kanske med bitumen eller i material som är mycket styva? Är det enkom för att lådan skall vara styv/opåverkad av basfrekvenser?
jansch skrev: Om ska komplettera Iors svar kan man dela upp "ljudet" i 3 frekvensområden.
- Ett frekvensområde där tryckfält gäller, då är ljudtrycket i lådan homogent och det beror på att våglängden då är så lång att ljudhastigheten hinner hela tiden jämna ut trycket i lådan, d v s överallt inne i lådan är trycket lika vid varje enskild tidpunkt. . . .
Det enda som sker då är att högtalaren får svårare att pumpa luft, luftens "fjädertryck" håller emot och högtalaren får allt svårare att ge konutslag, d v s frekvensgången sjunker (i frifält,där du lyssnar) med lägre frekvens då allt större konutslag krävs vid lägre frekvenser.
jansch skrev:T.ex krävs det 4ggr så stort konutslag vid 20Hz som vid 40Hz. (Alltså inversen av frekvensen i kvadrat).*
. . .
Man brukar räkna med att rent tryckfält uppstår när lådan största dimension är en 10-del av våglängden. T.ex en 50cm hög låda arbetar i rent tryckfält vid alla frekvenser under ca 70Hz. Övergång till tryckfält är ju "mjuk" och praktiskt kan man nog säga att tryckfält gäller upp till sådär 150Hz i en sådan låda. Därför behövs inget dämpmaterial i en subwoofer låda - det finns inga akustiska refektioner att dämpa.
. . .
* Högtalaren arbetar då i sitt fjänderkontrollerande (luftens fjädring + högtalarelementets fjädring). Vad vi vill är att högtalaren skall arbeta i sitt massakontollerade område, d v s över resonnsfrekvensen.
jansch skrev: . . .
När tryckfält bildas inne i en sluten låda har vi inte längre likadant beteende som i frifält d v s att membranamplituden ökar med inversen av frekvensen i kvadrat för samma ljudtryck.
Istället får vi ett förhållande mellan lådans volym och vilken volym membranet pumpar :
Alltså: deltaP = 20 log (V dividerat med V+delta V) dB. Eller enkelt uttryckt, ljudtrycket är konstant vid oförändrad membranamplitud oavsett frekvens.
I-or skrev:Med en skokartong istället för MDF förvandlas den konventionella högtalaren till en dipol eller kardioid i lågfrekvensområdet eftersom ljudgenereringen på baksidan av konen transmitteras nästan obehindrat. Dessutom kan man säkerligen mosa kartongen om man drar på lite med ett kapabelt element.
Anledningen till att man i undantagsfall faktiskt kan detektera strukturljud från en normal låda är att avklingningen vid lådans resonansfrekvenser är långsammare än från konbidraget, så att man kan höra en liten "svans" i tidsförloppet ibland. Detsamma gäller för övrigt även kraftiga pipresonanser från portar.
petersteindl skrev:jansch skrev: Om ska komplettera Iors svar kan man dela upp "ljudet" i 3 frekvensområden.
- Ett frekvensområde där tryckfält gäller, då är ljudtrycket i lådan homogent och det beror på att våglängden då är så lång att ljudhastigheten hinner hela tiden jämna ut trycket i lådan, d v s överallt inne i lådan är trycket lika vid varje enskild tidpunkt. . . .
Det enda som sker då är att högtalaren får svårare att pumpa luft, luftens "fjädertryck" håller emot och högtalaren får allt svårare att ge konutslag, d v s frekvensgången sjunker (i frifält,där du lyssnar) med lägre frekvens då allt större konutslag krävs vid lägre frekvenser.
I princip är detta vad jag vid tidigare tillfälle skrivit, som du inte gillade. Jag använde ordet kavitet. Ett lyssningsrum ser jag som en kavitet. Har man en hörlur, typ InEar, på sig som sluter tätt, så får man också en kavitet, dock lite mindre d v s mellan membran och trumhinna. Samma ekvationer gäller. Det är bara att sätta in måtten så kan man räkna på frekvensområden för det ena eller andra. Det är samma fysik och matematik. Strmbrg har ju i princip liknande frågeställning på hörlurar.
Då kan man ju passa på att nämna att en InEarlur inte skall jobba i det masskontrollerade området. InEarluren skall jobba under resonansfrekvensen. Ibland kallar man det för det hastighetskontrollerade området.jansch skrev:T.ex krävs det 4ggr så stort konutslag vid 20Hz som vid 40Hz. (Alltså inversen av frekvensen i kvadrat).*
. . .
Man brukar räkna med att rent tryckfält uppstår när lådan största dimension är en 10-del av våglängden. T.ex en 50cm hög låda arbetar i rent tryckfält vid alla frekvenser under ca 70Hz. Övergång till tryckfält är ju "mjuk" och praktiskt kan man nog säga att tryckfält gäller upp till sådär 150Hz i en sådan låda. Därför behövs inget dämpmaterial i en subwoofer låda - det finns inga akustiska refektioner att dämpa.
. . .
* Högtalaren arbetar då i sitt fjänderkontrollerande (luftens fjädring + högtalarelementets fjädring). Vad vi vill är att högtalaren skall arbeta i sitt massakontollerade område, d v s över resonnsfrekvensen.jansch skrev: . . .
När tryckfält bildas inne i en sluten låda har vi inte längre likadant beteende som i frifält d v s att membranamplituden ökar med inversen av frekvensen i kvadrat för samma ljudtryck.
Istället får vi ett förhållande mellan lådans volym och vilken volym membranet pumpar :
Alltså: deltaP = 20 log (V dividerat med V+delta V) dB. Eller enkelt uttryckt, ljudtrycket är konstant vid oförändrad membranamplitud oavsett frekvens.
Jag kan tänka mig att en del på forumet har svårt att lägga ihop dessa båda fenomen som jag blåmarkerat.
En sluten högtalarlåda i basen som står i ett slutet lyssningsrum har högtalarelement med kaviteter på bägge sidor av membranet. Ena kaviteten är liten, andra kaviteten är förhållandevis stor. Är det rak frekvensgång i den större kaviteten, så ökar amplituden mot lägre frekvens i den mindre. Är det rak frekvensgång i den mindre kaviteten så faller tonkurvan mot lägre frekvens i den yttre, ända tills den yttre stora kaviteten/lyssningsrummet kommer in i området för tryckfält.
Strmbrg skrev:I-or skrev:
Okay, så, hur skiljer sig en skokartong från ett högtalarmembran? Bortsett från det primärt avsedda användningsområdet och formen.
I-or skrev:Strmbrg skrev:I-or skrev:
Okay, så, hur skiljer sig en skokartong från ett högtalarmembran? Bortsett från det primärt avsedda användningsområdet och formen.
Skokartongen har via sin förhållandevis låga E-modul och stora dimensioner resonansfrekvenser från något hundratal Hz och uppåt. För högtalarkonen handlar det om i runda slängar 10 gånger högre resonansfrekvenser. Detta medför att högtalarkonen i nästan hela passbandet uppträder som en stelkropp, vilken är oerhört mycket svårare att flytta på för från bakkaviteten infallande ljudvågor.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster