Lim på kantupphängningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JanneX

Lim på kantupphängningar?

Inläggav JanneX » 2023-09-16 15:57

Kanske fel forumdel men vet i så fall inte vilken som vore rätt..
Mina mupps-element har en period använts i ett annat sammanhang än i de basreflexlådor de startade karriären..men nu fick de flytta ut i vardagsrummet igen en period. De hade dock spruckit i kantupphängningen på sina ställen, båda elementen (förmodligen en effekt av att de i senaste implementationen monterades med spänningar i chassit) så jag kontaktlimmade ymnigt hela vägen runt, lät torka och kopplade in..
Delade vid 250Hz mot stereobasar så häpnade jag över hur bra dessa små högtalare låter (kör 0.25mH, 18uF och 2.7ohm). Så bra att jag inte kan minnas att de låtit så bra tidigare...
Vilka egenskaper kan jag ha ändrat genom den ymniga limningen? Är det placebo? Har jag, i aktuell användning, rent av försämrat dem men den (eventuella) förändringen råkar falla mig i smaken?
Har haft en del bra hifi sedan jag senast använde mupps men detta var en ögonöppnare och jag kommer definitivt hålla ögonen öppna efter fler för att få ihop en hel muppsbio (har förstått att orginalelementen är svåra att hitta numera)..
Bilagor
_20230916_155656.JPG
_20230916_155656.JPG (1.62 MiB) Visad 394 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Re: Lim på kantupphängningar?

Inläggav I-or » 2023-09-18 00:17

Förlusterna i surrounden har antagligen ökat en del, vilket möjligen gör att resonanserna vid surroundmoderna och framförallt i uppbrytningsområdet blir något mindre besvärande. Dessutom kan asymmetrin kanske ge något andra modformer, vilket också i teorin skulle kunna ge ljudande fördelar.

Eller också är du bara väldigt nöjd med din GDS-insats. 8)

Endast mätningar för standardversionen kontra din åtgärdade version kan ge svar på detta. Du bör vara medveten om att du måste ha en hel del tur för att resultatet ska bli positivt.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Återgå till Generellt om hifi