Atmos Audio avslutar Loudness war?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Belker

Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2023-11-26 12:43

Kanske ett tecken på att jag börjar bli en gubbe, men jag har hittills varit helt ointresserad av multikanalsljud. Dels för att jag tänkt att två kanaler räcker när man har en Ego-stereo, optimerad för en person i ett dedikerat lyssningsrum/biogrotta. Dels för att det är ett till synes oöverstigligt meck att konvertera bion till samma hifi-nivå som tvåkanalarn. Sånt trams får kidsen syssla med.

Men plötsligt fick jag en impuls att kolla vad det där med Dolby Atmos och Apple Music var egentligen. Apple (även Amazon och Tidal, tror jag) har för ett bra tag sen börjat streama Atmos i ett snålkodat format som kallas Spatial Audio. Jag kan inte på ett rimligt enkelt sätt spela upp multikanalsljud, så jag spelar och jämför den nedmixade Atmos med stereoutgåvan av samma album. (Jag skulle kunna spela multikanal, men jag vill kunna jämföra potentialen för tvåkanal till att börja med på lika villkor med stereoutgåvorna. Min bio set-up är inte optimerad för ljud på samma sätt som tvåkanal, så multikanal får bli nästa steg.)

Så, vad har vi då? Efter lite letande på Apple hittade jag ett antal Atmos-utgåvor av album jag har sen tidigare och gillar. Ett tidsödande rippande i realtid inleddes, eftersom jag inte har verktyg för att ladda ned Apple rakt av. Med Audacity på 48 kHz och virtuell kabel från källan blir det så bitkorrekt det kan bli för snålkodad stream. Vi börjar med Air, som har både Moon Safari och 10 000Hz Legend som Atmos på Apple:

Moon Safari - La Femme D'argent CD
masvis-online CD- La Femme D'Argent.png
masvis-online CD- La Femme D'Argent.png (283.54 KiB) Visad 7131 gånger

Moon Safari - La Femme D'argent Atmos
masvis-online Atmos-La femme d'argent.png
masvis-online Atmos-La femme d'argent.png (292.32 KiB) Visad 7131 gånger

10 000 Hz Legend - Radian CD
masvis-online 05 AIR - Radian CD.png
masvis-online 05 AIR - Radian CD.png (292 KiB) Visad 7131 gånger

10 000 Hz Legend - Radian Atmos
masvis-online Radian Atmos.png
masvis-online Radian Atmos.png (293.47 KiB) Visad 7131 gånger

Här ser vi Dolby Atmos loudness-regler i arbete! -18 LKFS/LUFS och -1 true peak. (https://professionalsupport.dolby.com/s/article/Is-there-a-loudness-target-for-music-mixed-in-Atmos?language=en_US)
Så, vad är haken?
- Lossy. Ingen tjänst vad jag vet streamar Atmos TrueHD, utan en snålkodad variant (ca 768kbps). Blu-ray krävs idag för lossless-
- Långt ifrån allt material släpps på Blu-ray, och även om så är fallet är det ett orimligt att man 2023 ska behöva köpa en plastbit bara för att rippa den till sin hårddisk.
- Mixen kan bli lite skum ibland. Funkar nog bäst på ny musik, där man har alla stems och förutsättningar. Det kan lätt bli syntetiskt och konstigt annars. Ibland känns det nästan misstänkt AI-genererat på äldre musik. Det är ju ingen nyhet att AI används för att rensa upp och separera stämmor (se nya Beatleslåten).
- På samma tema kan det kännas lite dött ibland. Man är vad vid dist och kompression i viss sorts musik, så till den grad att det integrerats med verket så att säga. Igen, Atmos funkar nog bäst på ny musik.
- Det finns en tendens att Dolbys loudness-regler ignoreras.

Som av en händelse lade Archimago upp ett inlägg kring detta idag! Rekommenderad läsning för alla som är öppna för "high reality".https://archimago.blogspot.com/2023/11/musings-beyond-high-resolution.html

Användarvisningsbild
Belker

Re: Atmos Audio avslutar Loudness war?

Inläggav Belker » 2023-11-26 12:51

The Weeknd:
Bilagor
masvis-online After Hours Stereo.png
masvis-online After Hours Stereo.png (295.68 KiB) Visad 7127 gånger
masvis-online After Hours Atmos.png
masvis-online After Hours Atmos.png (288.24 KiB) Visad 7127 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-26 13:03

The War on Drugs. Tyvärr bara den senaste, som är rätt bra som den är i stereo. De äldre albumen hade vunnit mer på Atmos, då de är tragiskt söndermosade.
Bilagor
masvis-online Living Proof Stereo.png
masvis-online Living Proof Stereo.png (312.7 KiB) Visad 7119 gånger
masvis-online Living ProofAtmos.png
masvis-online Living ProofAtmos.png (307.05 KiB) Visad 7119 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-26 13:11

Här kommer en gammal gubbhatad goding! Nu kan ni inte ens klaga på mastern när basen ditar, för det är så det ska låta! Billie Eilish:
masvis-online you should see me in a crown Stereo.png
masvis-online you should see me in a crown Stereo.png (279.62 KiB) Visad 7114 gånger

masvis-online you should see me in a crown Atmos.png
masvis-online you should see me in a crown Atmos.png (307.2 KiB) Visad 7114 gånger

Det finns en del mer att publicera, men jag stoppar där för nu.

Nu ska jag börja fundera på hur man kan bygga en kompromisslös flerkanalsanläggning, i väntan på att någon (Qobuz?) släpper lossless Atmos TruHD lös!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-26 13:23

Jag startade en tråd för snart 2 år sedan där jag bland annat tog upp den stora fördelen med att Atmos och deras loudness reglerande gräns på -18 LUFS, men det verkade inte vara många här som reflekterade över hur fantastiskt bra detta är. Äntligen har vi ett musikformat som infört en loudness-begränsning på hela -18 LUFS, och om detta ljudformat fortsätter att växa och kanske bli det framtida rådande formatet för musik så är Loudness War över! :)

Här är tråden jag startade, den innehåller en riktigt intressant och lång video där Andrew Scheps och några andra kända mixare beskriver hur det är att mixa i Atmos, och att det ökade utrymmet i en Atmos-mix gör att de inte längre behöver begränsa dynamiken av maskeringsskäl för individuella spår i mixen när allt inte längre behöver trängas i endast två kanaler.
viewtopic.php?f=9&t=72877

.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-26 13:36

Hur låter det?
:)
Sorry, såg att du skrivit lite om det.
:oops:
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-26 13:42

Bra! Jag gjorde en sökning, men hittade väldigt lite skrivet. Ja, jag tror det ligger mycket i det Archimago skriver om idag, varför vi inte tar emot detta med öppna armar. Själv känner jag ett rejält motstånd i att det känns oöverstigligt komplicerat och/eller dyrt att bygga om stereon till multi, med bibehållen kvalitet. De hembioförstärkare som säljs verkar ju rent usla jämfört med separata stereo dac-pre-slutsteg, iaf om man ska tro ASRs mätningar. Hur bygger man en kompromisslös, diskret multikanalare, med atmosdekoder och DSP på varje kanal? HQPlayer? Men hur får man in filmtittande i det?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-26 13:50

Belker skrev:Nu ska jag börja fundera på hur man kan bygga en kompromisslös flerkanalsanläggning, i väntan på att någon (Qobuz?) släpper lossless Atmos TruHD lös!

Det är precis det jag har börjat göra. :)

Av den anledningen har jag nyligen köpt en ATC-centerhögtalare som tonalt matchar fronthögtalarna bättre än min gamla Elac, och en starkare surroundreceiver i form av en Marantz Cinema 50 har nyligen införskaffats och är tänkt att orka med att driva ett par (ännu inte inköpta) ATC-stativhögtalare som surroundkanaler.
Troligtvis kommer jag nöja mig en längre tid med bara ett välintrimmat 5.2-system, så ett fullfjädrat Atmos ljudsystem är inte inplanerat för stunden. Visst mixas Atmos ned till 5.x om systemet endast består av det antalet kanaler?

Min förhoppning är väl att Qobuz börjar tillhandahålla flerkanalig musik och att denna går att spela upp via deras desktop-spelare. Visst skulle man kunna byta till Apple Music, men jag gillar inte tvånget att behöva ha en Apple-TV i systemet för att kunna spela upp musiken i Atmos. Jag gillar egentligen Apple, men de kan ju tyvärr i vilket skede som helst bestämma sig för att den lilla boxen inte längre ska få nödvändiga uppdateringar för att förbli Atmos-kompatibel, på den punkten litar jag inte på dem.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-26 13:58

En algoritm som konverterar ner till superbra två-kanal väl enklare?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-26 14:03

sprudel skrev:En algoritm som konverterar ner till superbra två-kanal väl enklare?

Den finns nog redan inbyggd i Dolbys objektbaserade system, men mixarna gör i multikanal, så det är väl det man ska sträva efter, antar jag. Men som sagt, jag vore rätt nöjd om jag bara fick -18 dB LKFS TrueHD stream som tvåkanal in i Roon. Tvåkanal i sweetspot kan ju göra rätt mycket rumsliga trix som det är.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-26 15:49

Greta van Fleets senaste album Starcatcher låter ganska konstigt på spotify. Albumet är inspelat med atmos och jag undrar om inte nedmixningen till stereo blivit fel på nåt vis.
Hade varit intressant att jämföra med atmos-spåret.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-27 21:32

Kraniet skrev:Greta van Fleets senaste album Starcatcher låter ganska konstigt på spotify. Albumet är inspelat med atmos och jag undrar om inte nedmixningen till stereo blivit fel på nåt vis.
Hade varit intressant att jämföra med atmos-spåret.

På vilket vis tycker du albumet låter konstigt på Spotify?

Om det är samma mix på Qobuz så hör jag inga direkta konstigheter, det låter bra tycker jag.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-27 21:43

Lyssnade lite snabbt på Qobuz och det låter ju lite ”all over the place”. Inte som att det är fel, men det låter rimligt att det är mixat i Atmos med lite showiga effekter som krydda.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-27 22:05

Belker skrev:Lyssnade lite snabbt på Qobuz och det låter ju lite ”all over the place”. Inte som att det är fel, men det låter rimligt att det är mixat i Atmos med lite showiga effekter som krydda.

Den första låten innehåller vissa "all over the place"-effekter, speciellt på sången, men de efterföljande låtarna verkar vara rätt normalt mixade. Otroligt vad det här bandet låter som Led Zeppelin. :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-11-27 22:18

Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också. :?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-27 22:37

Conan skrev:Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också. :?

Har någon mastringstekniker verkligen sagt att "musiken faktiskt ska låta sådär"? :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2023-11-27 22:40

Skulle vara intressant att se hur något med högre dynamik än 18dB crest. Blir det istället komprimerat?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-27 23:11

Alexi skrev:Skulle vara intressant att se hur något med högre dynamik än 18dB crest. Blir det istället komprimerat?

Nej, det finns ingen "positive gain"-funktion i Atmos standarden så inget blir komprimerat i själva formatet, men sen är det ju upp till de som producerar musiken om de vill limitera den till -18 LUFS. LUFS bör för övrigt inte blandas ihop med crest då det är helt olika mätparametrar, en låt med en crestfaktor på 18 dB kan i vissa fall ha ett LUFS-värde ända nere på -12 till -14.

Som ett exempel så landar följande ljudspår på -13.94 LUFS trots crestfaktorn på 19.9 dB. Med Atmos normaliseringsgräns hade spåret behövt sänkas med hela 4 dB, så ribban på -18 LUFS måste ändå anses ligga på en tillräckligt hög nivå för att totalt döda Loudness War. :)

masvis-online Riccardo Chailly - Allegro vivace.png
masvis-online Riccardo Chailly - Allegro vivace.png (959.36 KiB) Visad 6862 gånger
Senast redigerad av goat76 2023-11-27 23:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2023-11-27 23:54

goat76 skrev:
Conan skrev:Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också. :?

Har någon mastringstekniker verkligen sagt att "musiken faktiskt ska låta sådär"? :)

Japp... och jag tänker inte presentera nån källa på det. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-28 11:40

Alicia Keys - The Diary of Alicia Keys, 2003. Har inte hunnit lyssna, men det ser ju ut som att det finns potential.

Stereo
masvis-online Harlem's Nocturne stereo.png
masvis-online Harlem's Nocturne stereo.png (273.18 KiB) Visad 6813 gånger

Atmos
masvis-online Harlem's Nocturne Atmos.png
masvis-online Harlem's Nocturne Atmos.png (258.99 KiB) Visad 6813 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-29 09:28

Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.

Finns det några andra sätt där man kan ta del av musik i surroundformat utan att införskaffa sig Apple Music och en Apple TV? Och hur fungerar det hos Tidal, går det att lyssna på Atmos-spår via deras Windows-app eller är det lika tillkrånglat där också?

JM

Inläggav JM » 2023-11-29 10:59

Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-29 11:16

JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?

JM

Svårt att säga andel. Här kan man kolla specifika artisters utbud: https://bendodson.com/projects/spatial-audio-finder/

rigi

Inläggav rigi » 2023-11-29 11:51

goat76 skrev:Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.

Finns det några andra sätt där man kan ta del av musik i surroundformat utan att införskaffa sig Apple Music och en Apple TV? Och hur fungerar det hos Tidal, går det att lyssna på Atmos-spår via deras Windows-app eller är det lika tillkrånglat där också?

Går det få atmos på youtube? 5.1 på youtube kan jag spela via Apple tvn men aldrig atmos.

rigi

Inläggav rigi » 2023-11-29 11:55

JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?

JM

Är väl bara att testa. Tror det är gratis 1 månad sen 119kr/månad.
Jag trivs bra med det

JM

Inläggav JM » 2023-11-29 12:04

Ser lovande ut. Skall testa att sätta upp en neurofysiologisk Atmosanläggning när jag får tid.
Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-29 12:09

rigi skrev:
goat76 skrev:Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.

Går det få atmos på youtube? 5.1 på youtube kan jag spela via Apple tvn men aldrig atmos.

Det kanske man inte kan, själv har jag endast 5.2 och antog bara att diverse videos med påstådda Atmos-spår spelas upp just som sådana om man har ett Atmos-ljudsystem.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-29 12:16

JM skrev:
Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?

JM

Ja, det är nog lite av en branschhemlighet hur det mixas, men som sagt, en del äldre stereoutgivningar som släppts som Atmos låter lite skumma. För bästa effekt ska man nog hålla sig till nyare inspelningar.

Hur en Atmosdekoder hemma gör när man matar den med stereo vet jag ej, för jag har ingen.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-29 17:03

rigi skrev:

JM

Är väl bara att testa. Tror det är gratis 1 månad sen 119kr/månad.
Jag trivs bra med det

Problemet är bara att atmos (och lossless) inte stöds på all hårdvara.
Tex funkar varken lossless eller atmos på apple music på xbox one.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2023-11-29 17:05

Belker skrev:
JM skrev:

JM

Ja, det är nog lite av en branschhemlighet hur det mixas, men som sagt, en del äldre stereoutgivningar som släppts som Atmos låter lite skumma. För bästa effekt ska man nog hålla sig till nyare inspelningar.

Hur en Atmosdekoder hemma gör när man matar den med stereo vet jag ej, för jag har ingen.

Det verkar bero på recievern. Min NAD kan tex inte göra det alls vad jag förstår.
Men Marantz som jag hade gjorde en ganska bra utvidgning av stereo till atmos. Ganska smakligt gjort faktiskt där nästan bara ambiensljud lyftes ut till surrounderna medan stereoperspektivet stannade där fram.
Jag har dock ingen center så jag vet inte hur det skulle låta med en sån.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-29 18:28

JM skrev:Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?

Atmos är ett objektbaserat ljudformat så det existerar inte något som man kan kalla för "Atmos stereoinspelning". :)

Alla ljuden i en Atmos-mix är enskilda ljud som fått en tilltänkt plats i ett tredimensionellt ljudfält, och dessa ljud kan man säga blir "mixade i realtid" vid uppspelning och vilka av högtalarna som får i uppdrag att spela upp dessa ljud beror sedan helt och hållet på hur många högtalare det specifika ljudsystemet består utav. Ett Atmos ljudsystem kan vara allt ifrån en ensam ljudlimpa och upp till 64 enskilda högtalare, och själva Atmos-mixen kan bestå av upp till 128 enskilda kanaler.

Så någon "pseudo-Atmos" är det absolut inte tal om ifall fler högtalare än en ensam stereoljudlimpa eller att ett par hörlurar används för uppspelning av ett Atmos-spår, utan snarare kommer Atmos-mixen "blomma ut" till vad den verkligen är och spelas upp med större precision då fler ljudobjekt då kommer återges från en mer exakt position i det tredimensionella ljudfältet tack vare fler högtalare i ljudsystemet.

Atmos är alltså INTE ett kanal-baserat ljudformat, utan snarare ett objektbaserat ljudformat.

.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-02 18:12

Här kommer en julklapp! Random Access Memories finns som Atmos, men det står inte i klarspråk. Det är nämligen bara CD 1 av 10th Anniversary Edition, dvs den vanliga RAM, som är Atmos-mixad. Resten är vanlig stereo, så albumet listas inte som Atmos. Och den låter riktigt bra! Mer dynamik och ännu mer punch och slam. Intressant också att stämmor framträder som mer separerade och tydliga, trots att det är en nedmixad flerkanalsmix. Det borde logiskt sett vara tvärt om, tycker jag - med flera kanaler kan man "fuska" och lägga ut ljud i olika kanaler för ökad hörbarhet.Hoptryckt till två borde det gröta ihop sig. Jämför med den läckta "mastern" som vi avhandlat förr låter den inte lika rå och tam. Jag tycker det här är en bra kompromiss mot det lite för hårt pressade originalet och den ofärdiga R2R mastern. Men nog med blommigt snickesnack - hur mäter den!?

Give Life Back to Music

Qobuz stereo:
masvis-online Give Life Back to Music Qobuz 24-88.png
masvis-online Give Life Back to Music Qobuz 24-88.png (290.49 KiB) Visad 4700 gånger

Atmos stereomix
masvis-online Give Life Back to Music Atmos.png
masvis-online Give Life Back to Music Atmos.png (275.32 KiB) Visad 4700 gånger

R2R master:
masvis-online 01. Give Life Back To Music R2R Master.png
masvis-online 01. Give Life Back To Music R2R Master.png (293.07 KiB) Visad 4700 gånger

Contact

Qobuz stereo:
masvis-online Contact Qobuz 24-88.png
masvis-online Contact Qobuz 24-88.png (272.9 KiB) Visad 4700 gånger

Atmos stereomix:
masvis-online Contact Atmos.png
masvis-online Contact Atmos.png (281.62 KiB) Visad 4700 gånger

Generellt är basen renare, djupare och tydligare i Atmosmixen. :D Obs basen i Contact! 8)

Man vill ju också veta hur den låter ännu bättre i TrueHD lossless!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-02 19:17

Vad är R2R-master? :)

För övrigt är det egentligen bedrövligt att det skall behövas läggas ner energi på att luska fram och få tillgång till den version med bästa ljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-02 19:58

Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-12-02 20:08

Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…

Bra svar.

Finns det R2R på nätet på all musik? Eller är det enkom på någon enstaka?

Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-04 12:06

petersteindl skrev:
Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.

Bra svar.

Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?

Jag har den och den låter mer dynamiskt, men också brusig och "rå". Det går nog att söka info här på forumet, för den har diskuterats vid ett antal tillfällen, men jag hittade inte så mycket vid en snabb koll.

Här är en annan vy på Billie Eilish. Stereo (grå) och Atmos (blå) överlagrade i Delta Wave.
Bilagor
Screenshot 2023-12-04 110026.jpg
Screenshot 2023-12-04 110026.jpg (794.67 KiB) Visad 4625 gånger

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-12-04 12:34

Belker skrev:
petersteindl skrev:

Bra svar.

Jag har den och den låter mer dynamiskt, men också brusig och "rå". Det går nog att söka info här på forumet, för den har diskuterats vid ett antal tillfällen, men jag hittade inte så mycket vid en snabb koll.

Här är en annan vy på Billie Eilish. Stereo (grå) och Atmos (blå) överlagrade i Delta Wave.

Indikerar inte visualiseringen i låtens start, alltså den del som ligger långt under klippningsgränsen, att du glömt att volym-matcha filerna? (Det vita spåret borde täcka det blå spåret helt i låtens start om de skulle vara volym-matchade.)
Isåfall borde klippningen se något mindre ut än vad den gör i din bild, för det är väl rätt osannolikt att det klippta spåret skulle ha en lägre medelnivå.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-12-04 12:39

DeltaWave volymmatchar, men jag vet inte enligt vilka principer. Ta inte detta som vetenskapligt faktum. Tyckte bara det illustrerade skillnaden på ett tydligt och lustigt sätt.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2024-01-03 21:12

Ledarsidan i senaste Stereophile (February 2024) har lite intressanta iakttagelser angående Apple Atmos, "En blek skugga"...

IMG_0287.jpeg
IMG_0287.jpeg (482.97 KiB) Visad 4511 gånger
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2024-01-03 21:32

En dyster skugga? Jag tyckte det var lite lustigt att se i en engelskspråkig artikel till synes författad av en infödd talare, men så ser jag att de har intervjuat en norrman! :D

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2024-01-03 21:58

Ja, det är synd att Apple Rumsligt är snålkodat. Men blir detta populärt har jag svårt att se att inte lossless TrueHD kommer distribueras från streamingtjänster. Den utvecklingen hade stereo. Det är ju bara att vrida på kranen, mixarna görs ju såklart i full upplösning.

JM

Inläggav JM » 2024-01-04 17:14

Någon som systemiskt jämfört Spotify med Atmos Audio?

JM

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2024-04-17 00:11

Jag har fått fundera ett tag på hur jag ska bära mig åt för att få ut Atmos spåren i högtalarsystemet från antingen Apple Music eller Tidal. Att få ut Atmos genom Apple Music kräver Apples egna hårdvara i form av en Apple TV eller liknande, och för att få ut Atmos från Tidal så fungerar t.ex en nVidia Shield, men jag har inte kännt mig särskilt intresserad av att införskaffa mig vare sig en Apple TV eller en nVidia Shield bara för att testa om musik i Atmos är något för mig.

Men så läste jag på lite mer igår och kom fram till att jag kanske kanske möjligtvis kan få ut Atmos-spåren via Tidal-appen i min LG-TV till min Marantz receiver, så jag tog två testmånader med Tidal för 23 kr för att testa, och det fungerar faktiskt riktigt bra även om det är något otympligt att leta musik med TV:ns handkontroll.

Så hur låter det då...
Nu har ju jag inte ett Atmos-system utan endast ett enkelt 5.2 system, men då Atmos är ett objekt-baserat format så skalas det helt enkelt ned till de befintliga kanalerna. Kvaliten för Atmos-ljudmixarna varierar rätt rejält måste jag säga, vissa mixar har gått "all in" för totalt överdrivna och konstiga panoreringar med instrument placerade på konstiga platser runt lyssnaren, men de mer återhållsamma mixarna där bandet mer normalt befinner sig framför mig som lyssnare, och där de bakre kanalerna mest används för ökad lokalrymd, så kan det å andra sidan låta helt fantastiskt bra med den ökade omsvepningen detta ger.

Det är lite synd att det ska behöva vara så krångligt att få ut Atmos-mixarna till högtalarsystemet, det hade varit klart önskvärt ifall jag bara hade kunnat använda Tidals Windows-app och i den välja Marantz-receivern som ljuduppspelare. Men trots böket med att behöva använda Tidals app i TV:n när jag känner för att lyssna på dessa Atmos-spår så blir det nog ett byte från Qobuz till Tidal bara för den möjligheten. Qobuz måste jag säga har fungerat ypperligt bra de två åren jag använt tjänsten, men tyvärr verkar de stå still när det kommer till att följa utvecklingen med musik i Atmos.

Det är en rätt mysig känsla att sitta mitt i regnet och lyssna på den tionde tagningen av Riders On The Storm med The Doors. :)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-03-21 19:10

Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.

Om man accepterar att gamla klassiker som mixas om är ett nytt verk, med nya och andra kvaliteter, är det riktigt underhållande. Riders of the storm, som goat nämnde och heliga kor som DSotM blir bra, fast annorlunda. Den senare är ju redan i tvåkanal väldigt rumslig, men jag är helt säker på att Pink Floyd hade gjort den i Atmos om tekniken fanns. Så mycket nytt och gammalt att upptäcka! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-22 06:18

goat76 skrev:Det är lite synd att det ska behöva vara så krångligt att få ut Atmos-mixarna till högtalarsystemet, det hade varit klart önskvärt ifall jag bara hade kunnat använda Tidals Windows-app och i den välja Marantz-receivern som ljuduppspelare.

När jag använder Tidal-appen i min gamla iPad så syns det vilka utgåvor som är Atmos. Och i appen kan jag välja att jag ska skicka till Air-play, vilket tydligen min Linn DSM har. Obs att det inte är Linn DSM som är valbar, utan det står bara AirPlay.
Med Android och PC fungerar det förstås inte :-(
Nu ska jag bara försöka hitta hur jag söker Atmos-utgåvor generellt i Tidal-appen. Fast just det går nog inte.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 07:43

Bill50x skrev:
goat76 skrev:Det är lite synd att det ska behöva vara så krångligt att få ut Atmos-mixarna till högtalarsystemet, det hade varit klart önskvärt ifall jag bara hade kunnat använda Tidals Windows-app och i den välja Marantz-receivern som ljuduppspelare.

När jag använder Tidal-appen i min gamla iPad så syns det vilka utgåvor som är Atmos. Och i appen kan jag välja att jag ska skicka till Air-play, vilket tydligen min Linn DSM har. Obs att det inte är Linn DSM som är valbar, utan det står bara AirPlay.
Med Android och PC fungerar det förstås inte :-(
Nu ska jag bara försöka hitta hur jag söker Atmos-utgåvor generellt i Tidal-appen. Fast just det går nog inte.

/ B

Hur man söker i iPad/iPhone apparna efter specifika album och låtar i Dolby Atmos vet jag inte, men det går iallafall att bläddra runt i kategorin ”Dolby Atmos” genom att trycka på förstoringsglaset längst ned och sen scrolla ner en bit på söksidan, så ser du Dolby Atmos som en kategori. Där kan du bläddra runt bland allt som är i formatet Dolby Atmos.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-03-22 08:46

Men det blir väl inte multikanal över AirPlay och Linn?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 08:52

Belker skrev:Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.

Om man accepterar att gamla klassiker som mixas om är ett nytt verk, med nya och andra kvaliteter, är det riktigt underhållande. Riders of the storm, som goat nämnde och heliga kor som DSotM blir bra, fast annorlunda. Den senare är ju redan i tvåkanal väldigt rumslig, men jag är helt säker på att Pink Floyd hade gjort den i Atmos om tekniken fanns. Så mycket nytt och gammalt att upptäcka! :D

Hur styr du vilket innehåll Apple TV spelar upp med styrning från iPhone?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 08:54

Belker skrev:Men det blir väl inte multikanal över AirPlay och Linn?

Nej, det där var något jag tipsade Bill50x så att han kan spela upp Atmos-mixar som tvåkanaligt ljud.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-03-22 10:23

goat76 skrev:

Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 12:16

Belker skrev:
goat76 skrev:

Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.

Jag måste kolla vad det finns för möjligheter i Tidals app, men det kanske är en ökad smidighet med Apple Music då allt hålls inom Apples ekosystem? Den enda möjligheten med Tidal på iPad/iPhone verkar vara att köra över AirPlay.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-22 13:44

Belker skrev:Men det blir väl inte multikanal över AirPlay och Linn?

Nejdå. Men det blir en bättre mix som inte är lika pressad/distad.

/ B

PS Tack Geten för söktipset, precis vad jag önskade!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 16:46

Jag provade idag med Tidal Connect direkt från iPhone till Marantz Cinema 50, men tyvärr växlas streamen över av Tidal från Dolby Atmos-spåret till någon version av de ”vanliga” 2-kanalsspåren.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-03-22 17:46

Trist. Vilken hårdvara krävs? Shield? En dålig grej med ATV är att den inte tillåter pass through, så det går inte att spela Atmos/TrueHD från egen hårddisk med t.ex Plex eller Infuse.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 20:11

Belker skrev:Trist. Vilken hårdvara krävs? Shield? En dålig grej med ATV är att den inte tillåter pass through, så det går inte att spela Atmos/TrueHD från egen hårddisk med t.ex Plex eller Infuse.

Jag har ju Apple TV så det fungerar väl att använda Tidals app i den för uppspelning av Dolby Atmos, men det hade varit önskvärt att istället kunna leta bland låtar och album i iPad/iPhone då det är mycket mer användarvänligt än att använda fjärrkontrollen till ATV. Ett alternativ hade kunnat vara att byta till Apple Music, men tyvärr stödjer inte min Linn streamer den plattformen så därför fungerar det i överlag bättre för mig att ha Tidal då det mesta ändå är tvåkanalslyssning. Allt fungerar ju iallafall att spela med Tidal i mitt system. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-22 22:21

Geten, du har ju en Linn streamer, vilken då? Du borde, precis som jag kan, kunna skicka Atmos från din iPhone/iPad till Linn-streamern. Jag förutsätter att det är Atmos-strömmen som skickas eftersom det låter bättre än de övriga varianterna (och Atmos-logon lyser). Men som sagt, bara direkt från Tidal-appen, inte via "Linn".

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-22 22:48

Bill50x skrev:Geten, du har ju en Linn streamer, vilken då? Du borde, precis som jag kan, kunna skicka Atmos från din iPhone/iPad till Linn-streamern. Jag förutsätter att det är Atmos-strömmen som skickas eftersom det låter bättre än de övriga varianterna (och Atmos-logon lyser). Men som sagt, bara direkt från Tidal-appen, inte via "Linn".

/ B

Men det var ju jag som tipsade dig om det där i tråden om Lady Gagas nya album, har du glömt bort det? :)

Ja, det går alldeles ypperligt att streama från Tidal-appen i iPad eller iPhone och via AirPlay till min Linn Akurate DSM, och det är Atmos spåret (fast nedmixat till 2-kanal) som spelas upp vid AirPlay-stream, detta till skillnad från när man väljer samma spår i Linn-appen vilken då styr om streamen till någon av de vanliga 2-kanal versionerna.

Det jag nu diskuterar med Belker är hur man ska gå tillväga för att få ut det fullskaliga multikanalljudet av Atmos, vilket jag endast får ut om jag antingen använder Tidal-appen som finns i min Apple-TV eller använder Tidal-appen i min LG OLED SmartTV. Men problemet med dessa två sätt är att användarvänligheten blir lidande då dessa appar är mycket mer begränsade, och att det inte är särskilt smidigt att använda fjärrkontrollerna till dessa apparater, så min önskan hade varit att hitta ett sätt att använda Tidal-appen i iPad eller iPhone istället och på ett eller annat sätt få ut multikanal-streamen av Atmos den vägen. Tydligen fungerar detta med Apple Music enligt Belker så av den orsaken verkar det vara en fördel att köra Apples streamingtjänst, just p.g.a den ökade användarvänligheten det ger att kunna använda Apple Music-appen i sin iPad eller iPhone och få ut multikanal-streamen i Atmos-spåren.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-24 12:56

Tänkte att vi i den här tråden även kan tipsa om Atmos-mixar vi tycker är bra eller intressanta av olika anledningar. Här är några bidrag från mig…

Neil Young - Down by the River
Enligt mig en smakfull mix som passar den här typen av musik, då det mesta i mixen upplevs komma framifrån vilket väl är förväntat av ett rockband på en scen framför en som lyssnare. Det Atmos bidrar med här är en ökad bredd och omslutning då surroundkanalerna hjälper till att ”dra ut” gitarrerna lite lagomt åt sidorna men att de fortfarande upplevs vara placerade framför mig som lyssnare.

Talking Heads - Psycho Killer
Till skillnad från ovanstående Neil Young-låt så har de tagit ut svängarna i den här mixen, man mer är omringad av gitarrerna medans resten av instrumenten och sången håller sig framför. Mixen har en imponerande ”punch” och tydlighet och är väldigt engagerande att lyssna på.

The Doors - Riders On The Storm
Denna har jag nämnt tidigare i tråden. Mixen är gjord på en alternativ tagning under inspelningarna och är lite återhållsam utan större yvigheter, men regnet (REGNET!) som omsluter mig bidrar till en atmosfärisk upplevelse. :)

Rage Against The Machine - Evil Empire (hela albumet
Egentligen tycker jag balansen är underlig på det här albumet med gitarrerna mest ljudande från surroundkanalerna där de i mitt 5.1-system i stort sett bara befinner sig bakom mig, kanske blir det bara konstigt p.g.a det och att det i ett system med fler surroundkanalerna blir mer omsvepande? Nåväl, ljudmixarna på det här albumet är i övrigt intressanta att lyssna på då de flesta ljudinslagen är så separerade från varandra vilket gör dem väldigt tydliga.

Billie Eilish - you should see me in a crown
Här har de verkligen använt alla högtalare för att göra ljudet stort på alla sätt och vis.

Det man upptäcker när man lyssnar runt lite är att det finns rätt många underliga Atmos-mixar, det ligger lite väl lite i begynnelsestadiet och folk som mixar testar väl sig fram lite. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2025-03-24 13:49

goat76 - visst minns jag :-)

Men det var därför jag var så förvånad att du inte lyckades få till det. Fast jag missförstod VAD du försökte få till :D

/ B

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-24 14:07

Bill50x skrev:goat76 - visst minns jag :-)

Men det var därför jag var så förvånad att du inte lyckades få till det. Fast jag missförstod VAD du försökte få till :D

/ B

Aha, då förstår jag. :)

Jo, min önskan är att få ut multikanal-versionerna av Atmos-spåren till mitt ljudsystem utan att tvingas använda Tidal-appen i Apple TV, det är rätt mycket mer bökigt att använda fjärrkontroll (även om jag gillar den skarpt, och dessutom är Tidal-appen till Apple TV så avskalad till den grad att den blir nästintill oanvändbar. Det hade varit enormt mycket smidigare att styra vad som spelas i Apple TV från Tidal i telefonen.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-27 00:52

Fick nyss hem Talking Heads - Stop Making Sense 2CD +blu-ray som jag beställde bara för att jag slarvigt antog att det rörde sig om en blu-ray med konsert-filmen (som är fantastisk). Hur som helst, jag bestämde mig för att behålla bedragaren. Har bara get den en snabb-spinn, men första intryck är att det låter riktigt bra.

Jag spelar upp på PS5. En rolig grej med den är att man kan ställa in vinklarna man har till högtalarna. Sen har jag valt i hdmi-ljud-inställningarna att jag spelar upp på en AVR (vilket är lite ljug) som har två kanaler.

Ser att tex Dark side of the moon 50th anniv. också är släppt på atmos-disk och tänker att det eventuellt kan vara något. MEN, det hela ger mig lite huvudvärk. Jag kollar ofta runt och försöker hitta ledtrådar till vad som kan tänkas vara den bästa utgåvan av olika släpp, att försöka sålda ut relevansen i folks omdömmen av musik i atmos-släpp te sig vanskligt. Bortsett från att jag har fördommar om att surroundsystemen som finns där ute i stugorna generellt är ännu sämre än den typiska skivnördens hifi-stereo så öppnar det för att jämföra upplevelser av så många olika kanalkonfigurationer. Jag är mest ute efter modernt mixad musik som inte har totalmosad dynamik att spela i två kanaler. Men det kan bli så att jag håller ögonen mer på glänt för blu-ray släpp framöver.
Häpp!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-03-27 17:04

Ska väl tilläggas att jag inte har en aning om huruvida PS5an decodar atmos-materialet med hjälp av metadata när den gör om till stereo LPCM. Risken att den inte gör det är nog överhängande. Ytterligare huvudbry. Dynamiken blir förstås intakt (eeeh?)
Häpp!

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-03-27 21:34

Belker skrev:Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.

Jag lyssnade lite (inte hela än) på Steven Wilsons The Overview häromdagen. Verkligen intressant hur ljudet är mixat och alla högtalare används (jag har 5.1.4). Först intrycket var kanske att det var lite tråkig musik, men jag ska ge det en chans till och lyssna på hela albumet.
Såg i dagens nyhetsbrev från Sound & Vision att de har en lång recension av The Overview här: https://www.soundandvision.com/content/ ... olby-atmos

goat76 skrev:Jag provade idag med Tidal Connect direkt från iPhone till Marantz Cinema 50, men tyvärr växlas streamen över av Tidal från Dolby Atmos-spåret till någon version av de ”vanliga” 2-kanalsspåren.

Jag har en Marantz i samma serie (en AV 10) och testade nyligen med Tidal Connect. Konstaterade att jag inte fick något Atmos och trodde att det var jag som gjorde fel. Tråkigt att Marantz inte gjort så det fungerar med Atmos från Tidal. Eftersom Tidal Connect hänger ihop med Heos så förmodar jag att det blir samma sak om man har en Denon, eller?
Jag har även Apple Music en ATV, så jag kan köra med det istället. Hade dock varit roligt om det funkade även med Tidal. Man kan kanske hoppas att det kommer i någon uppdatering, det var ju inte så länge sen de la till Tidal Connect.

goat76 skrev:Tänkte att vi i den här tråden även kan tipsa om Atmos-mixar vi tycker är bra eller intressanta av olika anledningar. Här är några bidrag från mig…

Neil Young - Down by the River
Enligt mig en smakfull mix som passar den här typen av musik, då det mesta i mixen upplevs komma framifrån vilket väl är förväntat av ett rockband på en scen framför en som lyssnare. Det Atmos bidrar med här är en ökad bredd och omslutning då surroundkanalerna hjälper till att ”dra ut” gitarrerna lite lagomt åt sidorna men att de fortfarande upplevs vara placerade framför mig som lyssnare.

Talking Heads - Psycho Killer
Till skillnad från ovanstående Neil Young-låt så har de tagit ut svängarna i den här mixen, man mer är omringad av gitarrerna medans resten av instrumenten och sången håller sig framför. Mixen har en imponerande ”punch” och tydlighet och är väldigt engagerande att lyssna på.

The Doors - Riders On The Storm
Denna har jag nämnt tidigare i tråden. Mixen är gjord på en alternativ tagning under inspelningarna och är lite återhållsam utan större yvigheter, men regnet (REGNET!) som omsluter mig bidrar till en atmosfärisk upplevelse. :)

Rage Against The Machine - Evil Empire (hela albumet
Egentligen tycker jag balansen är underlig på det här albumet med gitarrerna mest ljudande från surroundkanalerna där de i mitt 5.1-system i stort sett bara befinner sig bakom mig, kanske blir det bara konstigt p.g.a det och att det i ett system med fler surroundkanalerna blir mer omsvepande? Nåväl, ljudmixarna på det här albumet är i övrigt intressanta att lyssna på då de flesta ljudinslagen är så separerade från varandra vilket gör dem väldigt tydliga.

Billie Eilish - you should see me in a crown
Här har de verkligen använt alla högtalare för att göra ljudet stort på alla sätt och vis.

Det man upptäcker när man lyssnar runt lite är att det finns rätt många underliga Atmos-mixar, det ligger lite väl lite i begynnelsestadiet och folk som mixar testar väl sig fram lite. :)

Tack för tipsen! Ska leta fram dem på Apple Music lyssna på dem där.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-03-27 23:35

Det är faktiskt rätt konstigt kan jag tycka att inte Marantz och Denon gör mer för att möjliggöra uppspelning av musik i Dolby Atmos med sin inbyggda funktionalitet, jag menar, varför ska man egentligen ens behöva använda en Apple TV när dessa receivers mycket väl skulle borde klara uppspelningen på egen hand. Det är dock säkerligen samma visa med andra fabrikat.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 11:51

Hur brett utbud av Atmos audio finns det i Apple Music tjänsten? Funderar på att prova :| Men om utbudet är väldigt snävt så känns det inte som om det är värt det?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 12:06

dewpo skrev:Hur brett utbud av Atmos audio finns det i Apple Music tjänsten? Funderar på att prova :| Men om utbudet är väldigt snävt så känns det inte som om det är värt det?

Fick prova gratis i tre månader :D Så jag hoppade på! Men så extremt mycket som är tillgängligt i Atmos verkar det inte vara.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-10 12:30

Du kommer nog upptäcka att det finns mycket mer Atmos än vad du tror. Nu har inte jag Apple Music men Tidal tycker jag har ett stort utbud och jag misstänker att Apple har ännu mer.

JM

Inläggav JM » 2025-04-10 13:51

Var finns listor på Atmos musik? Har Atmos i hembion men aldrig kopplat upp hgt.

JM

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 14:38

goat76 skrev:Du kommer nog upptäcka att det finns mycket mer Atmos än vad du tror. Nu har inte jag Apple Music men Tidal tycker jag har ett stort utbud och jag misstänker att Apple har ännu mer.

Det verkar finnas en del. Men jag och sökfunktionen är inte helt överens :oops:
Lyssnar på Kraftwerk ”3-D: The Catalogue (Live)” Nu :D

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 17:07

Nu lyssnas det på Rammstein "Zeit" i Dolby Atmos :D
Men sökfunktionen lämnar en hel del att önska. Man får helt enkelt öppna ett album man gillar och sen kan man se om det finns en Atmos mix.

JM skrev:Var finns listor på Atmos musik? Har Atmos i hembion men aldrig kopplat upp hgt.

JM

Jag gissar att det är svårt att hitta uppdaterade listor på vad som finns tillgängligt. Men det verkar finnas en hel del både Klassisk musik och Jazz för de som gillar sådant. Samt förstås nyare musik i de flesta genre.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-04-10 19:59

JM skrev:Var finns listor på Atmos musik?

dewpo skrev:Jag gissar att det är svårt att hitta uppdaterade listor på vad som finns tillgängligt.

I Tidal kan man hitta Dolby Atmos direkt under sök
Tidal_search_20250410.jpg
Tidal sök
Tidal_search_20250410.jpg (184.51 KiB) Visad 4457 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-10 21:09

Kan man välja Dolby Atoms i Tidal och sen söka endast i det biblioteket?
I Apple Music kan man söka på Atmos och få upp den kategorin :|
Men som jag förstår det så finns det sedan ingen möjlighet att söka endast bland den musiken :?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-11 09:09

dewpo skrev:Kan man välja Dolby Atoms i Tidal och sen söka endast i det biblioteket?
I Apple Music kan man söka på Atmos och få upp den kategorin :|
Men som jag förstår det så finns det sedan ingen möjlighet att söka endast bland den musiken :?

Tyvärr fungerar det inte att söka endast inom kategorin Atmos i Tidal, man kan endast välja att bläddra runt i den kategorin och dess underkategorier.

HakanC

Inläggav HakanC » 2025-04-11 10:21

Tyvärr går det alltså inte att söka med "Atmos" som ett sökkriteria i Tidal
Men det finns en ganska krånglig work-around, söker man på albumtitel får man upp alla varianter av albumet som finns och då kan man se om det finns i Atmos

"Hackney Diamonds - The Rolling Stones" finns i många varianter, så här ser det ut när jag söker på det albumet (i Android-appen)
Tidal_Hackney Diamonds Rolling Stones-20250411.png
Tidal search Hackney Diamonds
Tidal_Hackney Diamonds Rolling Stones-20250411.png (376.69 KiB) Visad 4134 gånger

Förhoppningsvis blir det bättre, eller så kanske ngn annan känner till ett bättre sätt att söka?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-13 14:44

Belker skrev:
goat76 skrev:

Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad :|
Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 15:36

dewpo skrev:
Belker skrev:
goat76 skrev:

Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…

Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-13 15:51

goat76 skrev:
dewpo skrev:
Belker skrev:

Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?

Bäst att börja med inställningar i både telefon och Appletvn. Finns mycket lurigt med dessa.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-04-13 20:06

Har ingen aning om vad det beror på. Olika iOS, kanske? Ålder på hårdvara? Tror inte jag aktivt ställt in något, men man vet aldrig. Finns ju som sagt en del lurigt.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 20:45

rigi skrev:
goat76 skrev:
dewpo skrev:Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad :|

Bäst att börja med inställningar i både telefon och Appletvn. Finns mycket lurigt med dessa.

Jag kan tyvärr inte testa då jag inte har Apple Music, och Tidal hittar endast Apple TV under AirPlay vilket inte spelar upp multikanalspåret av Atmos.

IMG_2840.png
IMG_2840.png (143.87 KiB) Visad 3785 gånger

IMG_2841.png
IMG_2841.png (1.02 MiB) Visad 3785 gånger

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-13 20:58

Jag har kommit fram till vad jag gjorde för fel :oops:
När man öppnar listan med högtalare så ska man inte välja Apple TV i listan :?
Utan längst ner så finns det ett alternativ som heter "styr andra högtalare och tv apparater",,,
det är det alternativet man ska välja...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-13 22:11

dewpo skrev:Jag har kommit fram till vad jag gjorde för fel :oops:
När man öppnar listan med högtalare så ska man inte välja Apple TV i listan :?
Utan längst ner så finns det ett alternativ som heter "styr andra högtalare och tv apparater",,,
det är det alternativet man ska välja...

Det alternativet ser jag inte i Tidal.

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-14 12:05

När jag spelar musik via mobilen till Apple tvn så blir det automatiskt Atmos osv.
Väljer också bara Apple tvn i meny i mobilen.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-04-23 11:50

Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.
Häpp!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-23 13:31

Jag är inte något större fan uppmixning från 2-kanal till flerkanaligt ljud och finner det oftare bli en miss än en hit, men den nedmixning som sker från Atmos till 2-kanaligt ljud har jag hittills inte haft någon anmärkning på. Nu har jag endast lyssnat på nedmixade Atmos-spår från Tidal vilket är i lossy-format, men trots det tycker jag det oftast låter markant bättre än de album som är totalt söndermastrade så som The Cures senaste album. Det finns potential att det kan låta ännu bättre nedmixat från Blu-ray vilket väl borde vara lossless.

För mig är det uppenbart att det är mycket lättare att det låter rätt med nedmixning än vad det oftast blir med uppmixning.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-04-24 19:22

Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva :evil:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-24 19:39

dewpo skrev:Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva :evil:

Samma här, det är den största nackdelen med Atmos och jag kan inte förstå varför dom inte gör något åt det.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-04-24 20:03

Om man låter det gå drygt fem sekunder och sedan backar, tar den det från början. Men störigt, ja. Apple Music från iPhone till AppleTV till Denon.

rigi

Inläggav rigi » 2025-04-24 22:42

Detta har jag också. Väldigt irriterande

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-25 11:57

WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.

Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.

Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.

Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker. :)

Vanliga spåret: https://www.dropbox.com/scl/fi/5jebyxgh ... dhtda&dl=0

Atmos i 2-kanal: https://www.dropbox.com/scl/fi/g91kwa21 ... jlpo6&dl=0

(Den som vill jämföra bör ladda ned filerna då jag någon gång kommer rensa bort dem från min Dropbox för utrymmesskäl.)

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Regular).png
masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Regular).png (606.8 KiB) Visad 2833 gånger

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Atmos).png
masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Atmos).png (704.07 KiB) Visad 2833 gånger

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-04-27 20:26

goat76 skrev:
WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.

Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.

Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.

Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker. :)

Vanliga spåret: https://www.dropbox.com/scl/fi/5jebyxgh ... dhtda&dl=0

Atmos i 2-kanal: https://www.dropbox.com/scl/fi/g91kwa21 ... jlpo6&dl=0

(Den som vill jämföra bör ladda ned filerna då jag någon gång kommer rensa bort dem från min Dropbox för utrymmesskäl.)

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Regular).png

masvis-online The Cure - A Fragile Thing (Atmos).png

Tackar ödmjukast. Glömde bort den här tråden lite, ska jämföra lite så fort jag får lite lugn och ro!
Häpp!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-04-28 18:58

goat76 skrev:Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.

Superbra! Tack! Nu har jag lyssnat och jag tycker att det var relativt stor skillnad mellan spåren men kanske mindre än väntat ändå med tanke på söndermastringen. Lyssnade i bra lurar via en bra hörlursförstärkare.

Vanliga, söndermastrade spåret låter mer "aggressivt" är första känslan. Alla instrument och rösten tävlar om att låta lika högt. Det finns mindre "volym" i inspelningen och enskilda instrument är svårt att fokusera på i röran. Atmos-spåret känns mer avslappnat och röster och instrument har sin egen plats i ljudbilden och låter mera naturliga. När man växlar från Atmos till vanlig så blir "aggressiviteten" i ljudet påtaglig och man känner för att sänka trots att medelnivån är samma.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-04-30 12:17

Conan skrev:
goat76 skrev:Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.

Superbra! Tack! Nu har jag lyssnat och jag tycker att det var relativt stor skillnad mellan spåren men kanske mindre än väntat ändå med tanke på söndermastringen. Lyssnade i bra lurar via en bra hörlursförstärkare.

Vanliga, söndermastrade spåret låter mer "aggressivt" är första känslan. Alla instrument och rösten tävlar om att låta lika högt. Det finns mindre "volym" i inspelningen och enskilda instrument är svårt att fokusera på i röran. Atmos-spåret känns mer avslappnat och röster och instrument har sin egen plats i ljudbilden och låter mera naturliga. När man växlar från Atmos till vanlig så blir "aggressiviteten" i ljudet påtaglig och man känner för att sänka trots att medelnivån är samma.

Jag tycker också att Atmos-spåret är tydligt bättre på The Cure låten, men jag har hört större skillnad till det bättre på andra Atmos-spår i jämförelse med söndermastrade 2-kanalsspår. Mycket av det jag tror gör The Cure aningen dåligt ljudande oavsett version tror jag har med hur det är gjort under mixning och hur de olika instrumenten är bearbetade på individuell nivå.

rigi

Inläggav rigi » 2025-05-02 20:16

Köpte idag en Denon 4500 och nu när jag spelar på apple musik så är avbrotten borta. Provat flera gånger spela Atmos låtar och vanligt kodade och inga avbrott. Spelar genom appletvn som innan.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2025-05-03 23:43

Green Day är skräp och jag vet inte om hög DR ens är vettigt på sån här musik, men bilden illustrerar trådens tema (om den stämmer. Hittade den på nätet).
Bilagor
IMG_0189.jpeg
IMG_0189.jpeg (253.25 KiB) Visad 6839 gånger

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-05-04 18:58

Fick hem Cure blu-ray:en och har försökt jämföra lite mellan atmos-spåret och stereospåret som ska vara samma master som cd:n. Atmos är renare, men (och det tar emot lite att säga :) ) jag föredrar nog stereo-mixen. Nu har jag inte nivåmatchat och sådär, så ta det med en nypa salt, men stereomixen har enligt mig en större ljudbild och låter mer rätt även om det är tydligare separering i atmos-mixen. Ljud som fyller ljudet i rummet utanför fältet mellan högtalarna i stereomixen skapar mer omslutning ironiskt nog. Ett atmosfäriskt och lite hypnotiskt album, jag gillar det. Ska ladda in dom där nivåmatchade filerna ikväll, kanske utfallet blir ett annat. Det känns dock fortfarande isf att det finns en del okända variabler i ekvationen.
Häpp!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2025-05-09 22:46

Skaffade en receiver med Atmos-möjlighet (Denon AVC-4800H), kopplade om högtalarna till 7.0.2 så nu blir det åka av. :)

Jag aktiverade också ett provabonnemang på Apple Music och min TV (LG OLED C4) har en Apple Music-app och kan skicka Dolby Atmos till receivern via eARC. Allt funkar bra och det ligger ju rätt mycket musik där med Atmos-mixar. Det jag undrar över är ni som spelar via en Apple TV 4k istället: Behöver man ha en monitor igång eller kan man styra musiken via t.ex. en iPad och sen bara "flytta över" (likt Spotify Connect) ljudströmmen till ATV med Atmos och allt?

Det är inte helt optimalt att ha stora TV:n på och behöva navigera strömningstjänsten utan tangentbord när man vill spela musik.

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2025-05-10 00:24

Ja, det funkar så med ATV. Belker har skrivit om det tidigare i tråden och jag kör själv så.
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2025-05-17 13:34

Jag får nog dra tillbaka mitt utlåtande om The Cure cd vs atmos blu-ray. Jag föredrar atmosversionen, men det är inte helt solklart. CDn har ett mer påträngande ljud som lättare blir lite utmattande i längden och som gör en lite försiktigare med volymkontrollen. Men jag vill fortfarande påstå att det känns lite vilda västern med decoding.
Häpp!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-17 17:16

Jag är av uppfattningen att det verkar finnas både bra och dåliga/halvhjärtade Atmos mixer. Måste faktiskt inflika att jag inte riktigt förstår intentionen med många av mixerna. Många spår är mixade med musiken i stereo och endast miljöljud i övriga kanaler :? Jag menar att sångaren kan stå precis mitt i i centrum av mixen. Och han är ändock mixad som fantomcenter istället för att sjunga ut ur centerhögtalaren. Jag förstår att det är det enklaste sättet att göra om en gammal mix till Atmos. Men lite mer ansträngning i produktionen tycker jag att man kan förvänta sig...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-17 19:12

dewpo skrev:Jag är av uppfattningen att det verkar finnas både bra och dåliga/halvhjärtade Atmos mixer. Måste faktiskt inflika att jag inte riktigt förstår intentionen med många av mixerna. Många spår är mixade med musiken i stereo och endast miljöljud i övriga kanaler :? Jag menar att sångaren kan stå precis mitt i i centrum av mixen. Och han är ändock mixad som fantomcenter istället för att sjunga ut ur centerhögtalaren. Jag förstår att det är det enklaste sättet att göra om en gammal mix till Atmos. Men lite mer ansträngning i produktionen tycker jag att man kan förvänta sig...

Det är inte svårare att mixa sångrösten till centerhögtalaren. Orsaken till att sången oftast mixas som fantomcenter istället är att den i många fall låter alldeles för isolerad/”smal” när den endast ligger i centerhögtalaren, framförallt när sången som så ofta ska låta närmickad och intim. Jag har testat att jämfört samma sångröst till antingen bara centerhögtalaren, och till alla tre frontkanalerna eller som traditionell fantomcenter, och jag föredrog helt klart när rösten spelades upp som fantomcenter och i andra hand från alla tre fronthögtalarna.

Jag anser att olika typer av Atmos-mixar passar olika typer av musik. För vissa typer av musik så som elektronisk och syntmusik så kan det väl passa med lite mer ”kreativa” mixar, där de olika ljudobjekten exempelvis kommer från alla möjliga håll runt lyssnaren. Men när det kommer till musik lite mer av typen ”ett band uppe på en scen” så har jag ingenting emot att musikerna håller sig framför mig som lyssnare, och att surroundkanalerna smakfullt bidrar med lokalrymd och atmosfär.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-17 19:25

goat76 skrev:
dewpo skrev:Jag är av uppfattningen att det verkar finnas både bra och dåliga/halvhjärtade Atmos mixer. Måste faktiskt inflika att jag inte riktigt förstår intentionen med många av mixerna. Många spår är mixade med musiken i stereo och endast miljöljud i övriga kanaler :? Jag menar att sångaren kan stå precis mitt i i centrum av mixen. Och han är ändock mixad som fantomcenter istället för att sjunga ut ur centerhögtalaren. Jag förstår att det är det enklaste sättet att göra om en gammal mix till Atmos. Men lite mer ansträngning i produktionen tycker jag att man kan förvänta sig...

Det är inte svårare att mixa sångrösten till centerhögtalaren. Orsaken till att sången oftast mixas som fantomcenter istället är att den i många fall låter alldeles för isolerad/”smal” när den endast ligger i centerhögtalaren, framförallt när sången som så ofta ska låta närmickad och intim. Jag har testat att jämfört samma sångröst till antingen bara centerhögtalaren, och till alla tre frontkanalerna eller som traditionell fantomcenter, och jag föredrog helt klart när rösten spelades upp som fantomcenter och i andra hand från alla tre fronthögtalarna.

Jag anser att olika typer av Atmos-mixar passar olika typer av musik. För vissa typer av musik så som elektronisk och syntmusik så kan det väl passa med lite mer ”kreativa” mixar, där de olika ljudobjekten exempelvis kommer från alla möjliga håll runt lyssnaren. Men när det kommer till musik lite mer av typen ”ett band uppe på en scen” så har jag ingenting emot att musikerna håller sig framför mig som lyssnare, och att surroundkanalerna smakfullt bidrar med lokalrymd och atmosfär.

Sitter man still i sweetspot så fungerar ju fantomcenter prima. Men om man vill kunna röra sig fritt i rummet utan att ljudscenariot kollapsar så fungerar det inte! Jag fördrar helt klart när man använder sig av en riktig positionering av musik källorna. Att man istället inte använder centern till primärljud utan spelar miljöljud ur den låter i mina öron helt fel.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-18 11:27

dewpo skrev:
goat76 skrev:

Sitter man still i sweetspot så fungerar ju fantomcenter prima. Men om man vill kunna röra sig fritt i rummet utan att ljudscenariot kollapsar så fungerar det inte! Jag fördrar helt klart när man använder sig av en riktig positionering av musik källorna. Att man istället inte använder centern till primärljud utan spelar miljöljud ur den låter i mina öron helt fel.

Så du skulle med andra ord föredra att personen som mixar i Atmos fokuserar mer på att skapa en mix som fungerar bättre för lyssnare som går omkring och rör sig i lyssningsrummet, istället för att fokusera på en ljudmix som låter allra bäst i absoluta sweetspot?Jag tror inte du fullt förstod vad jag beskrev i mitt förra inlägg.

Lösningen för din önskan är hörlurslyssning, det är mycket mer än bara fantomcentrerade ljud som inte kommer låta korrekt utanför sweetspot, varken stereoproduktioner eller Atmosproduktioner fungerar ypperligt utanför den mest optimala lyssningspositionen p.g.a väldigt många andra mixnings-tekniska anledningar än bara det som eventuellt spelas upp av centerhögtalaren.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-05-18 15:07

Lösningen på min önskan är definitivt inte hörlurslyssning. Jag föredrar att scenen inte flyttar sig 90° bara för att jag vrider på huvudet. Nej scenens position ska vara fix. Gärna ackompanjerad av bilder ur TV´n på artisterna som uppträder. Men ja, jag önskar att jag precis som vid ett riktigt framträdande kan röra mig i publikhavet utan att sångarens position kantrar. Ja om inte sångaren rör sig på scenen förstås. Men detta tycks jag vara ganska ensam om? (även om det tycks finnas ett par mixer som använder centern till mitt tycke :D )...

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-05-18 16:42

Finns det någon lösning på hur man spelar upp nedmixat Atmos till 2ch på en icke AVR förstärkare?
Hörlurar funkar det på har jag märkt men jag hade gärna avnjutit materialet på huvudstereon.
Tacksam för tips.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-18 18:01

Hjalmar_Branting skrev:Finns det någon lösning på hur man spelar upp nedmixat Atmos till 2ch på en icke AVR förstärkare?
Hörlurar funkar det på har jag märkt men jag hade gärna avnjutit materialet på huvudstereon.
Tacksam för tips.

Ja, om du har iOS-enhet och möjligheten att spela över AirPlay till en AirPlay-kompatibel mottagare. Kanske finns det andra sätt.

Hjalmar_Branting

Inläggav Hjalmar_Branting » 2025-05-18 20:18

wiim Ultra stödjer inte airplay, testat spela upp Tidal från Macbook via USB till MiniDsp men icke!
Testade även koppla in en AppleTV till HDMI ingången på Ultran men den ville inte spela, förvissostod det att den spelade upp nått men inget ljud ut.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-05-18 20:59

Hjalmar_Branting skrev:wiim Ultra stödjer inte airplay, testat spela upp Tidal från Macbook via USB till MiniDsp men icke!
Testade även koppla in en AppleTV till HDMI ingången på Ultran men den ville inte spela, förvissostod det att den spelade upp nått men inget ljud ut.

Från MacBook gissar jag att det inte går, det är nog samma sak där som det är med Windows att desktop-apparna inte är godkända för Atmos. När det kommer till Apple-TV till Ultran så kanske det räcker med att aktivera Atmos som ljud i Apple-TV, eller är det månne så att ATV känner av att det inte är någon Atmos-kompatibel enhet på andra sidan HDMI-kabeln.

Hur som helst så går det att få ut Atmos till t.ex min 2-kanaliga Linn streamer via AirPlay förutsatt att man ”pushar” signalen från en Atmos-kompatibel spelare så som Tidals app i iPhone eller iPad. Det som inte fungerat är om jag i Linns egna mjukvara letar upp Atmos-spåret för uppspelning, då växlas signalen automatiskt över till den vanliga stereo-utgåvan då Linn streamern egentligen inte är Atmos-kompatibel. Du får väl luska i om du på något vis kan kringgå det faktum att din wiim Ultra inte är en Atmos-kompatibel enhet.

Återgå till Generellt om hifi