Moderator: Redaktörer
Belker skrev:Nu ska jag börja fundera på hur man kan bygga en kompromisslös flerkanalsanläggning, i väntan på att någon (Qobuz?) släpper lossless Atmos TruHD lös!
sprudel skrev:En algoritm som konverterar ner till superbra två-kanal väl enklare?
Kraniet skrev:Greta van Fleets senaste album Starcatcher låter ganska konstigt på spotify. Albumet är inspelat med atmos och jag undrar om inte nedmixningen till stereo blivit fel på nåt vis.
Hade varit intressant att jämföra med atmos-spåret.
Belker skrev:Lyssnade lite snabbt på Qobuz och det låter ju lite ”all over the place”. Inte som att det är fel, men det låter rimligt att det är mixat i Atmos med lite showiga effekter som krydda.
Conan skrev:Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också.
Alexi skrev:Skulle vara intressant att se hur något med högre dynamik än 18dB crest. Blir det istället komprimerat?
goat76 skrev:Conan skrev:Ja det är då själva f... Har inte ljud- och mastringsteknikerna hela tiden sagt att "musiken ska faktiskt låta sådär" när tokkomprimeringen kritiserats? Men nu när man tar bort 18dB från deras leksakslåda, då kryper det fram dynamik ur mixen också.
Har någon mastringstekniker verkligen sagt att "musiken faktiskt ska låta sådär"?
JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?
JM
goat76 skrev:Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.
Finns det några andra sätt där man kan ta del av musik i surroundformat utan att införskaffa sig Apple Music och en Apple TV? Och hur fungerar det hos Tidal, går det att lyssna på Atmos-spår via deras Windows-app eller är det lika tillkrånglat där också?
JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?
JM
rigi skrev:goat76 skrev:Jag har försökta leta exempel på musik i Atmos på Youtube men det jag hittar spelas endast upp i stereo genom webläsare, men om jag spelar upp dessa videos via Youtube-appen på min TV så spelas ljudet upp i surroundsystemet. Så för er som vill gräva efter exempel så kan den vägen eventuellt fungera för er också. Ljudet över YT är väl inte riktigt på topp men som demo fungerar det iallafall hyfsat bra.
Finns det några andra sätt där man kan ta del av musik i surroundformat utan att införskaffa sig Apple Music och en Apple TV? Och hur fungerar det hos Tidal, går det att lyssna på Atmos-spår via deras Windows-app eller är det lika tillkrånglat där också?
Går det få atmos på youtube? 5.1 på youtube kan jag spela via Apple tvn men aldrig atmos.
JM skrev:…
Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?
JM
rigi skrev:JM skrev:Kan det vara ide´att byta till Apple Music? Hur stor andel av totala utbudet är Atmos mixad?
JM
Är väl bara att testa. Tror det är gratis 1 månad sen 119kr/månad.
Jag trivs bra med det
Belker skrev:JM skrev:…
Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?
JM
Ja, det är nog lite av en branschhemlighet hur det mixas, men som sagt, en del äldre stereoutgivningar som släppts som Atmos låter lite skumma. För bästa effekt ska man nog hålla sig till nyare inspelningar.
Hur en Atmosdekoder hemma gör när man matar den med stereo vet jag ej, för jag har ingen.
JM skrev:Mixar Atmos stereoinspelningar till någon form av pseudoatmos i flera högtalare?
Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.
R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…
petersteindl skrev:Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.
R2R är reel to reel analog mastertape. En direktdigitalisering av denna med lite okänt ursprung finns på nätet. Och, ja, Daft Punk spelade in analogt 2013…
Bra svar.
Finns det R2R på nätet på all musik? Eller är det enkom på någon enstaka?
Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?
Belker skrev:petersteindl skrev:Belker skrev:Bedrövligt, ja, men också en del av hobbyn. Jakten och den oändliga resan.
Bra svar.
Finns det R2R på nätet på all musik? Eller är det enkom på någon enstaka?
Har du lyssnat på denna R2R? I så fall, hur skiljer ljudet sig från de andra utgåvorna?
Jag har den och den låter mer dynamiskt, men också brusig och "rå". Det går nog att söka info här på forumet, för den har diskuterats vid ett antal tillfällen, men jag hittade inte så mycket vid en snabb koll.
Här är en annan vy på Billie Eilish. Stereo (grå) och Atmos (blå) överlagrade i Delta Wave.
goat76 skrev:Det är lite synd att det ska behöva vara så krångligt att få ut Atmos-mixarna till högtalarsystemet, det hade varit klart önskvärt ifall jag bara hade kunnat använda Tidals Windows-app och i den välja Marantz-receivern som ljuduppspelare.
Bill50x skrev:goat76 skrev:Det är lite synd att det ska behöva vara så krångligt att få ut Atmos-mixarna till högtalarsystemet, det hade varit klart önskvärt ifall jag bara hade kunnat använda Tidals Windows-app och i den välja Marantz-receivern som ljuduppspelare.
När jag använder Tidal-appen i min gamla iPad så syns det vilka utgåvor som är Atmos. Och i appen kan jag välja att jag ska skicka till Air-play, vilket tydligen min Linn DSM har. Obs att det inte är Linn DSM som är valbar, utan det står bara AirPlay.
Med Android och PC fungerar det förstås inte
Nu ska jag bara försöka hitta hur jag söker Atmos-utgåvor generellt i Tidal-appen. Fast just det går nog inte.
/ B
Belker skrev:Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.
Om man accepterar att gamla klassiker som mixas om är ett nytt verk, med nya och andra kvaliteter, är det riktigt underhållande. Riders of the storm, som goat nämnde och heliga kor som DSotM blir bra, fast annorlunda. Den senare är ju redan i tvåkanal väldigt rumslig, men jag är helt säker på att Pink Floyd hade gjort den i Atmos om tekniken fanns. Så mycket nytt och gammalt att upptäcka!
Belker skrev:Men det blir väl inte multikanal över AirPlay och Linn?
goat76 skrev:
Hur styr du vilket innehåll Apple TV spelar upp med styrning från iPhone?
Belker skrev:goat76 skrev:
Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.
Belker skrev:Men det blir väl inte multikanal över AirPlay och Linn?
Belker skrev:Trist. Vilken hårdvara krävs? Shield? En dålig grej med ATV är att den inte tillåter pass through, så det går inte att spela Atmos/TrueHD från egen hårddisk med t.ex Plex eller Infuse.
Bill50x skrev:Geten, du har ju en Linn streamer, vilken då? Du borde, precis som jag kan, kunna skicka Atmos från din iPhone/iPad till Linn-streamern. Jag förutsätter att det är Atmos-strömmen som skickas eftersom det låter bättre än de övriga varianterna (och Atmos-logon lyser). Men som sagt, bara direkt från Tidal-appen, inte via "Linn".
/ B
Bill50x skrev:goat76 - visst minns jag
Men det var därför jag var så förvånad att du inte lyckades få till det. Fast jag missförstod VAD du försökte få till
/ B
Belker skrev:Dags att bumpa denna, för nu har jag börjat bygga flerkanaligt Atmos. I väntan på att de rigi-inspirerade takhögtalarna (4) ska bli klara har jag en provisorisk 6.0.2 set up. Kommer vad det lider ha 6.1.4, där LFE .1 skapas genom att använda inoCR80 .1 ingång, som skapar en virtuell LFE subwoofer av mina frontars basmoduler (ino Y4). Kanske nyhetens behag, men det här är bra! Skaffade ett Apple Music abonnemang och låter Apple TV mata receivern med Apples Spatial Audio, som de kallar sin snålkodade Atmos. Styr allt från iPhone, så projjen behöver inte vara på. Lyssnar just på Steven Wilsons senaste https://music.apple.com/se/album/the-overview/1789396258 och han vet ju vad han gör när det kommer till flerkanal.
Om man accepterar att gamla klassiker som mixas om är ett nytt verk, med nya och andra kvaliteter, är det riktigt underhållande. Riders of the storm, som goat nämnde och heliga kor som DSotM blir bra, fast annorlunda. Den senare är ju redan i tvåkanal väldigt rumslig, men jag är helt säker på att Pink Floyd hade gjort den i Atmos om tekniken fanns. Så mycket nytt och gammalt att upptäcka!
goat76 skrev:Jag provade idag med Tidal Connect direkt från iPhone till Marantz Cinema 50, men tyvärr växlas streamen över av Tidal från Dolby Atmos-spåret till någon version av de ”vanliga” 2-kanalsspåren.
goat76 skrev:Tänkte att vi i den här tråden även kan tipsa om Atmos-mixar vi tycker är bra eller intressanta av olika anledningar. Här är några bidrag från mig…
Neil Young - Down by the River
Enligt mig en smakfull mix som passar den här typen av musik, då det mesta i mixen upplevs komma framifrån vilket väl är förväntat av ett rockband på en scen framför en som lyssnare. Det Atmos bidrar med här är en ökad bredd och omslutning då surroundkanalerna hjälper till att ”dra ut” gitarrerna lite lagomt åt sidorna men att de fortfarande upplevs vara placerade framför mig som lyssnare.
Talking Heads - Psycho Killer
Till skillnad från ovanstående Neil Young-låt så har de tagit ut svängarna i den här mixen, man mer är omringad av gitarrerna medans resten av instrumenten och sången håller sig framför. Mixen har en imponerande ”punch” och tydlighet och är väldigt engagerande att lyssna på.
The Doors - Riders On The Storm
Denna har jag nämnt tidigare i tråden. Mixen är gjord på en alternativ tagning under inspelningarna och är lite återhållsam utan större yvigheter, men regnet (REGNET!) som omsluter mig bidrar till en atmosfärisk upplevelse.
Rage Against The Machine - Evil Empire (hela albumet
Egentligen tycker jag balansen är underlig på det här albumet med gitarrerna mest ljudande från surroundkanalerna där de i mitt 5.1-system i stort sett bara befinner sig bakom mig, kanske blir det bara konstigt p.g.a det och att det i ett system med fler surroundkanalerna blir mer omsvepande? Nåväl, ljudmixarna på det här albumet är i övrigt intressanta att lyssna på då de flesta ljudinslagen är så separerade från varandra vilket gör dem väldigt tydliga.
Billie Eilish - you should see me in a crown
Här har de verkligen använt alla högtalare för att göra ljudet stort på alla sätt och vis.
Det man upptäcker när man lyssnar runt lite är att det finns rätt många underliga Atmos-mixar, det ligger lite väl lite i begynnelsestadiet och folk som mixar testar väl sig fram lite.
dewpo skrev:Hur brett utbud av Atmos audio finns det i Apple Music tjänsten? Funderar på att provaMen om utbudet är väldigt snävt så känns det inte som om det är värt det?
goat76 skrev:Du kommer nog upptäcka att det finns mycket mer Atmos än vad du tror. Nu har inte jag Apple Music men Tidal tycker jag har ett stort utbud och jag misstänker att Apple har ännu mer.
JM skrev:Var finns listor på Atmos musik? Har Atmos i hembion men aldrig kopplat upp hgt.
JM
JM skrev:Var finns listor på Atmos musik?
dewpo skrev:Jag gissar att det är svårt att hitta uppdaterade listor på vad som finns tillgängligt.
dewpo skrev:Kan man välja Dolby Atoms i Tidal och sen söka endast i det biblioteket?
I Apple Music kan man söka på Atmos och få upp den kategorin![]()
Men som jag förstår det så finns det sedan ingen möjlighet att söka endast bland den musiken
Belker skrev:goat76 skrev:
Det blir det man spelar i iPhone. Som Spotify connect. Apple TV kommer upp som förslag på ”högtalare”.
dewpo skrev:Belker skrev:goat76 skrev:
Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad![]()
Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…
goat76 skrev:dewpo skrev:Belker skrev:
Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad![]()
Men,,, om jag styr uppspelningen på det sättet väljs det vanliga 2 kanals spåret även om ett Atmos spår finns.
Måste styra uppspelningen med fjärrkontrollen för att det ska bli rumsligt ljud…
Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?
rigi skrev:goat76 skrev:dewpo skrev:Min Apple TV kommer upp som förslag på högtalare i min iPad![]()
Hmm… Nu verkar ni ha helt olika erfarenheter av samma uppspelningskedja, där Belker säger att han får ut Atmos-spåren genom att välja Apple TV i Apple Music i iPhone, medans du säger att du endast får ut 2-kanalsspåret med samma kedja. Så vad gör Belker och vad har han för inställningar för att få ut Atmos den vägen?
Bäst att börja med inställningar i både telefon och Appletvn. Finns mycket lurigt med dessa.
dewpo skrev:Jag har kommit fram till vad jag gjorde för fel![]()
När man öppnar listan med högtalare så ska man inte välja Apple TV i listan![]()
Utan längst ner så finns det ett alternativ som heter "styr andra högtalare och tv apparater",,,
det är det alternativet man ska välja...
dewpo skrev:Hur snabba är era system på att hitta Receivern och påbörja ljuduppselningen?
Hos mig så går handskakandet så långsamt att jag alltid missar de fem första sekunderna på första spåret på en Atmos skiva
WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.
goat76 skrev:WhereNextColumbus skrev:Ni som kört lite atmos här, kör ni alla framförallt surround-anläggningar? Jag ser att det släpps en hel del blu-ray audio med atmos-spår nu och väntar på versione av the cures senaste album med blu-ray disc och pink floyds live at pompeii. Som jag skrev ovan är jag bara intresserad av hur det låter ihopvikt till två kanaler, med den potentiella fördelen av bättre dynamik. Har ni någon generell åsikt om hur mixarna funkar på det sättet? Jag kommer förmodligen köpa på mig lite fler skivor i det här formatet om nästa två jag får blir en positiv upplevelse iaf.
Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.
Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.
Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker.![]()
Vanliga spåret: https://www.dropbox.com/scl/fi/5jebyxgh ... dhtda&dl=0
Atmos i 2-kanal: https://www.dropbox.com/scl/fi/g91kwa21 ... jlpo6&dl=0
(Den som vill jämföra bör ladda ned filerna då jag någon gång kommer rensa bort dem från min Dropbox för utrymmesskäl.)
goat76 skrev:Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.
Jag tog mig dock tid nyss att göra två 30 sekunders-filer, en med det söndermastrade vanliga spåret och en med Atmos-spåret från Tidal där båda är volymreglerade till -12,4 Integrated LUFS. Orsaken till att det inte ligger på -18 LUFS vilket är standarden för Atmos är att det blir ett annat värde när Atmos-spåret är nedmixat till ett 2-kanalsspår.
Här är iallafall två volym-matchade samples som du kan jämföra rakt av. Skriv gärna vad du tycker.![]()
Conan skrev:goat76 skrev:Senaste albumet med The Cure tycker jag låter ganska dåligt oavsett hyfsat bibehållen dynamik eller inte, det är nog mest den bearbetning som skett vid mixningen av albumet som gör att det inte låter helt fantastiskt.
Superbra! Tack! Nu har jag lyssnat och jag tycker att det var relativt stor skillnad mellan spåren men kanske mindre än väntat ändå med tanke på söndermastringen. Lyssnade i bra lurar via en bra hörlursförstärkare.
Vanliga, söndermastrade spåret låter mer "aggressivt" är första känslan. Alla instrument och rösten tävlar om att låta lika högt. Det finns mindre "volym" i inspelningen och enskilda instrument är svårt att fokusera på i röran. Atmos-spåret känns mer avslappnat och röster och instrument har sin egen plats i ljudbilden och låter mera naturliga. När man växlar från Atmos till vanlig så blir "aggressiviteten" i ljudet påtaglig och man känner för att sänka trots att medelnivån är samma.
dewpo skrev:Jag är av uppfattningen att det verkar finnas både bra och dåliga/halvhjärtade Atmos mixer. Måste faktiskt inflika att jag inte riktigt förstår intentionen med många av mixerna. Många spår är mixade med musiken i stereo och endast miljöljud i övriga kanalerJag menar att sångaren kan stå precis mitt i i centrum av mixen. Och han är ändock mixad som fantomcenter istället för att sjunga ut ur centerhögtalaren. Jag förstår att det är det enklaste sättet att göra om en gammal mix till Atmos. Men lite mer ansträngning i produktionen tycker jag att man kan förvänta sig...
goat76 skrev:dewpo skrev:Jag är av uppfattningen att det verkar finnas både bra och dåliga/halvhjärtade Atmos mixer. Måste faktiskt inflika att jag inte riktigt förstår intentionen med många av mixerna. Många spår är mixade med musiken i stereo och endast miljöljud i övriga kanalerJag menar att sångaren kan stå precis mitt i i centrum av mixen. Och han är ändock mixad som fantomcenter istället för att sjunga ut ur centerhögtalaren. Jag förstår att det är det enklaste sättet att göra om en gammal mix till Atmos. Men lite mer ansträngning i produktionen tycker jag att man kan förvänta sig...
Det är inte svårare att mixa sångrösten till centerhögtalaren. Orsaken till att sången oftast mixas som fantomcenter istället är att den i många fall låter alldeles för isolerad/”smal” när den endast ligger i centerhögtalaren, framförallt när sången som så ofta ska låta närmickad och intim. Jag har testat att jämfört samma sångröst till antingen bara centerhögtalaren, och till alla tre frontkanalerna eller som traditionell fantomcenter, och jag föredrog helt klart när rösten spelades upp som fantomcenter och i andra hand från alla tre fronthögtalarna.
Jag anser att olika typer av Atmos-mixar passar olika typer av musik. För vissa typer av musik så som elektronisk och syntmusik så kan det väl passa med lite mer ”kreativa” mixar, där de olika ljudobjekten exempelvis kommer från alla möjliga håll runt lyssnaren. Men när det kommer till musik lite mer av typen ”ett band uppe på en scen” så har jag ingenting emot att musikerna håller sig framför mig som lyssnare, och att surroundkanalerna smakfullt bidrar med lokalrymd och atmosfär.
dewpo skrev:goat76 skrev:dewpo skrev:Jag är av uppfattningen att det verkar finnas både bra och dåliga/halvhjärtade Atmos mixer. Måste faktiskt inflika att jag inte riktigt förstår intentionen med många av mixerna. Många spår är mixade med musiken i stereo och endast miljöljud i övriga kanalerJag menar att sångaren kan stå precis mitt i i centrum av mixen. Och han är ändock mixad som fantomcenter istället för att sjunga ut ur centerhögtalaren. Jag förstår att det är det enklaste sättet att göra om en gammal mix till Atmos. Men lite mer ansträngning i produktionen tycker jag att man kan förvänta sig...
Det är inte svårare att mixa sångrösten till centerhögtalaren. Orsaken till att sången oftast mixas som fantomcenter istället är att den i många fall låter alldeles för isolerad/”smal” när den endast ligger i centerhögtalaren, framförallt när sången som så ofta ska låta närmickad och intim. Jag har testat att jämfört samma sångröst till antingen bara centerhögtalaren, och till alla tre frontkanalerna eller som traditionell fantomcenter, och jag föredrog helt klart när rösten spelades upp som fantomcenter och i andra hand från alla tre fronthögtalarna.
Jag anser att olika typer av Atmos-mixar passar olika typer av musik. För vissa typer av musik så som elektronisk och syntmusik så kan det väl passa med lite mer ”kreativa” mixar, där de olika ljudobjekten exempelvis kommer från alla möjliga håll runt lyssnaren. Men när det kommer till musik lite mer av typen ”ett band uppe på en scen” så har jag ingenting emot att musikerna håller sig framför mig som lyssnare, och att surroundkanalerna smakfullt bidrar med lokalrymd och atmosfär.
Sitter man still i sweetspot så fungerar ju fantomcenter prima. Men om man vill kunna röra sig fritt i rummet utan att ljudscenariot kollapsar så fungerar det inte! Jag fördrar helt klart när man använder sig av en riktig positionering av musik källorna. Att man istället inte använder centern till primärljud utan spelar miljöljud ur den låter i mina öron helt fel.
Hjalmar_Branting skrev:Finns det någon lösning på hur man spelar upp nedmixat Atmos till 2ch på en icke AVR förstärkare?
Hörlurar funkar det på har jag märkt men jag hade gärna avnjutit materialet på huvudstereon.
Tacksam för tips.
Hjalmar_Branting skrev:wiim Ultra stödjer inte airplay, testat spela upp Tidal från Macbook via USB till MiniDsp men icke!
Testade även koppla in en AppleTV till HDMI ingången på Ultran men den ville inte spela, förvissostod det att den spelade upp nått men inget ljud ut.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 22 gäster