Moderator: Redaktörer
paa skrev:Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.
PerStromgren skrev:paa skrev:Jag störs mer på det rumble som finns på inspelningen, än av knastret. Utom för enkilohertztonen, där det var svårt att höra något rumble.
Hörde du rumble på det tysta spåret, så har jag problem. Då behövs en ny skivspelare.
dewpo skrev:
PerStromgren skrev:dewpo skrev:
Är det min 1 kHz-inspelning? I så fall går min TD150 för långsamt!
Imperial-Blomman skrev:Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.
dewpo skrev:PerStromgren skrev:dewpo skrev:
Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?
PerStromgren skrev:dewpo skrev:PerStromgren skrev:
Ja det är din inspelning. Tar man med hela frekvensbandet ser man att det är mycket lågfrekvent muller mellan 10-20 Hz. SNR verkar vara dåligt även för LP. Enligt källor på nätet bör man kunna nå 60-70 dB men det är kanske glädje siffror?
Har du själv någon skivspelare i drift? Hur låter den med avseende på störningar?
PerStromgren skrev:Imperial-Blomman skrev:Ja hade endel knaster tidigare men efter byte från standard nål t Shiabata nål så försvann nästan allt knaster.
Spela in en platta. så jag får höra! Gärna något med litet dynamik.
PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Och, Peter, jag har också hört bandbrus på LP.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
En utmaning för Bill50x han har fina grejor för LP han. Brukar frakta mina reliker dit för att få dem digitaliserade. Sitter på fel plats nu för att kunna lägga ut ett spår eller två, men det kan komma. Ljud och hur det ska låta t ex.
PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!
https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... byuxd&dl=0
/ B
petersteindl skrev:%%%%
Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.
%%%%.
peterh skrev:petersteindl skrev:%%%%
Beroende på nålspetsens utförande så blir knaster helt olika. Även andra egenskaper hos pickup och tonarm samt skivspelare kommer in en del, framför allt resonanser och lagring av mekanisk energi i systemet.
%%%%.
Kan du utveckla detta med nålspetsens påverkan på knaster ?
Själv mätte jag upp knaster på 70-talet och kunde registrera toppar upp mot 0.5V från en shure pickup ( M44 vill jag minnas)
med ett 100Mhz minnesskåp. Detta förklarade att vissa transistoriserade riaa förstärkte knäpparna medan de var knappt hörbara med en quad preamp.
hifikg skrev:Den här blir jag sugen på varje gång jag ser den, men den skulle stå oanvänd. Då skulle den inte orsaka knaster!
hcl skrev:Tolkningen av SNR från grafen ovan kanske är något optimistisk, då SNR är tonen jämfört med summan av alla kanalers brus. Med 128k sampel FFT åker summan upp rejält. Det blir dock ganska ungefärligt att skatta exakt hur från bilden.
F.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika när båda avspelas med högkvalitativa apparaturer. Visst kan det bli knastrigt om man har uselt skötta skivor, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet.
Kronkan skrev:hifikg skrev:Den här blir jag sugen på varje gång jag ser den, men den skulle stå oanvänd. Då skulle den inte orsaka knaster!
Bilden föreställer en Mitchell Gyrodeck. Missen är att locket inte är monterat. Det fungerar ju som damskydd för skivor och skivspelare.
Min gamla anläggning såg så här ut. Skivspelaren finns kvar. Den byter jag aldrig.
[ Bild ]
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Den vore fantastiskt att få höra från en fin skivspelare!
https://www.dropbox.com/scl/fi/g6fvltvp ... byuxd&dl=0
/ B
Tack, B!
Men, det var inte just den skivan, det var ett stycke kallat "Mitt liv". Fin musik; var det transkription från vinyl var det exceptionellt bra!
PS. Det VAR Eva Dahlgren, jag tyckte väl att jag kände igen rösten!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:
Tack, B!
Men, det var inte just den skivan, det var ett stycke kallat "Mitt liv". Fin musik; var det transkription från vinyl var det exceptionellt bra!
Jomenvisst är det ED. Från en testpressning, en 45 varvs maxisingel. Missade att skriva det i inlägget.
/ B
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:
Tack, B!
Jomenvisst är det ED. Från en testpressning, en 45 varvs maxisingel. Missade att skriva det i inlägget.
/ B
Fantastiskt fin återgivning! Jag har mycket sällan hört vinyl låta så bra! Vad är det för skivspelare/arm/pickup som fixat detta?
PerStromgren skrev:Fantastiskt fin återgivning! Jag har mycket sällan hört vinyl låta så bra! Vad är det för skivspelare/arm/pickup som fixat detta?
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Fantastiskt fin återgivning! Jag har mycket sällan hört vinyl låta så bra! Vad är det för skivspelare/arm/pickup som fixat detta?
LP12, Ekos II, Arkiv B via Linto MC-steg direkt till ett externt ljudkort.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Fantastiskt fin återgivning! Jag har mycket sällan hört vinyl låta så bra! Vad är det för skivspelare/arm/pickup som fixat detta?
Gulp! Fel sida 100k, gissar jag...
Bill50x skrev:Pickupen är förstås viktig men den måste givetvis ha rätt arbetsbetingelser. Positivt om den sitter bra i tonarmen och att tonarmen har bra lagring. Men vad hjälper det om tallrikslagret glappar? Vad hjälper det om drivningen laggar?
/ B
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:
Tack, B!
/ B
Ps:Visst påverkar riaa’t hur du uppfattar knastret. Jag tror inte det bara har med överstyrningsreserv att göra. Knaster är ju en extrem transient och jag kan föreställa mig att vissa riaa helt enkelt inte hinner med. Jag har fö hört någon som upplevt mindre/lägre knaster efter byte av lager och subchassi på sin LP-12’a!
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Fantastiskt fin återgivning! Jag har mycket sällan hört vinyl låta så bra! Vad är det för skivspelare/arm/pickup som fixat detta?
RJohan skrev:PerStromgren skrev:Bill50x skrev:LP12, Ekos II, Arkiv B via Linto MC-steg direkt till ett externt ljudkort.
Jag har ungefär samma kombination som Bill50, alltså LP12 (med Lingo motorstyrning), Ekos, Arkiv B. Men snålar lite på MC-steg, ett NAD PP2 för under tusenlappen, det fungerar utmärkt. Hur som helst, skivspelaren har jag haft i snart 40 år, uppgrderats lite här och där genom åren. Inga 100 pix, även om Linns priser idag är fullständigt hutlösa om allt skulle köpas nytt. På 70-talet kostade en LP12 mindre än ett halvbra japanskt kassettdäck... Jag köpte naturligtvis kassettdäcket då och har sen avverkat tre till.
steven33 skrev:Ser att en Linn Ekos tonarm går lös på 53,000 kr idag. Tycker den påminner mycket om REGA RB3000 arm. Är det samma tillverkare eller är det enbart en slump.
RogerGustavsson skrev:steven33 skrev:Ser att en Linn Ekos tonarm går lös på 53,000 kr idag. Tycker den påminner mycket om REGA RB3000 arm. Är det samma tillverkare eller är det enbart en slump.
Nu får du nog kolla upp synen, de är inte alls lika varandra.
petersteindl skrev:peterh skrev:petersteindl skrev:%%%%
%%%%.
Kan du utveckla detta med nålspetsens påverkan på knaster ?
Själv mätte jag upp knaster på 70-talet och kunde registrera toppar upp mot 0.5V från en shure pickup ( M44 vill jag minnas)
med ett 100Mhz minnesskåp. Detta förklarade att vissa transistoriserade riaa förstärkte knäpparna medan de var knappt hörbara med en quad preamp.
Det var enkelt att byta nålspets på Goldfing MM pickuper. Då kunde man lyssna på olika nålspetsar. VdH-1 var den bästa och dyraste nålspetsen. Den hade längst och smalast vertikal anliggningsyta i spåret. De flesta nålar hade sfärisk anliggningsyta och graverade ett spår längs med väggarna på skivorna då man spelade skivorna. VdH-1 nålen hade istället en avlång vertikal anliggningsyta där nålspetsen, både ovanför och under själva skivslitaget, inte registrerade slitagespåret från andra pickuper. Skivorna lät istället som nya och ospelade. Det var frapperande hur väl det fungerade i praktiken. VdHul hade fotografier på exakt hur det såg ut i LP-spåret och hur vdH-1 nålen låg an på sidorna på en LP.
Slitage i skivor låter som ett med musiken/utstyrda nivån modulerat knaster och orent. Detta var dock ett minne blott med vdH-1 nålspets. Då skall man ha i minnet att skivspåren i tvärsnitt är som ett v med +/- 45 grader sidor mot varandra och med 20 graders vertikal avspelningsvinkel, där respektive sida i skivspåret representerar respektive kanal och om ena kanalen styrs ut annorlunda än andra kanalen så kommer motsatta respektive kanal att få slitage då nålspetsen rör sig vertikalt olika i spåret.
Kronkan skrev:hifikg skrev:Den här blir jag sugen på varje gång jag ser den, men den skulle stå oanvänd. Då skulle den inte orsaka knaster!
Bilden föreställer en Mitchell Gyrodeck. Missen är att locket inte är monterat. Det fungerar ju som damskydd för skivor och skivspelare.
Min gamla anläggning såg så här ut. Skivspelaren finns kvar. Den byter jag aldrig.
RogerGustavsson skrev:Tonarmen bör väl ändå vara fix i förhållande till skivtallriken? Brus hör man ju ibland även när man streamar, på t.ex. "Trouble with my lover" med Robert Plant & Alison Krauss.
jockewe skrev:Om man har en remdriven tallrik, varför är oftast motorns trissa så liten? (ärlig fråga, tänker på varvtalet ..)
Jag har ofta lekt med tanken att ha två spelare och ett längre gummiband mellan båda tallrikarna istället och använda spelaren med vilande motor för avspelning?
Thomas_A skrev:Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Ang knaster så är no 1 rena skivor och rena (nya) nålar.
Viktigare än OM10 vs OM30?
PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Önskaw något särskilt? Kan spela in ett par trudeluttar när jag är tillbaka från min sjukhussäng.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Önskaw något särskilt? Kan spela in ett par trudeluttar när jag är tillbaka från min sjukhussäng.
Jag vill gärna höra något glest klassiskt stycke, m du har. Annars något bullrigt inklusive mellanspårspaus.
Men sjukhussäng går alltid före, ingen brådska!
Imperial-Blomman skrev:Ja har läst lite om våt avspelning men inte tagit steget dit.
gcs skrev:Man ska aldrig låta en skiva ligga utan fodral. Här hemma så har vi gott om damm men det tar man bort med skivborsten. Jag har skivor som kan vara i pensionsåldern och de låter utmärkt, Jag har just testlyssnat på ett par
och man kan bli förvånad hur bra det låter. fel som kan finnas är ett lågt brum som tillkommit vid graveringen. Faktum är att gamla LP skivor är tystare än förinspelade 1/4" band som man kunde köpa på 60-talet.
I början av 70-talet kunde man ibland köpa dBx encodade skivor som vid avkodning blev helt brusfria och normala knäppar på skivan försvann helt eller blev väldigt svaga. Sedan kom digitaltekniken och CD:n.
JM skrev:Vilka slipningar ger minst knaster?
Kan tidigare misshandel med enkla nålslipningar ge permanenta skador vilka inte kan döljas med bättre slipningar?
JM
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:PerStromgren skrev:Ni som har en anständig skivspelare, kan ni inte spela in något, så jag kan höra hur bra det kan vara?
Jag vill gärna höra något glest klassiskt stycke, m du har. Annars något bullrigt inklusive mellanspårspaus.
Men sjukhussäng går alltid före, ingen brådska!
Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
Fantastiskt!
Jag får genast 2 reaktioner.
1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!
2. Vad tusan gör jag för fel?
Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.
Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)
Tack för inspelningen och inblicken i en värld jag knappt visste fanns!
PS. Bandbruset hörs tydligt!
PerStromgren skrev:Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
Fantastiskt!
1. Låter det så störningsfritt har jag mycket lättare att förstå dem som tycker att LP är ett helt OK medium att njuta av musik, speciellt gles sådan!
Att ge mig på att gradera upp vinylriggen till något motsvarande det du använder känns inte rimligt, jag gissar att det skulle gå på 25k, eller så. Det är inte loppisfynden värda.
Däremot tror jag en del på skivtvätten! Jag ser att en sådan kostar 7k genom Amazon. Troligen skulle det vara bäst utväxling för pengarna. (Då kommer någon säkert att invända att jag borde lagt några tusen på en bättre nål också. Möjligen har denna rätt.)
PerStromgren skrev:
Thomas_A skrev:Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.
https://parksaudiollc.com
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.
ClickRepairfinns väl inte längre licenser till? Pappan till den är antagligen avliden då han var i pallativ vård 2022. Har bara en trialversion av programmet men det gjorden hel del på begagnade skivor.
Kan den där WaxWing göra liknande reduktion av störningar?
Fantastiskt!
Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Skulle jag köpa något nytt idag skulle det nog bli en WaxWing RIAA. Min realtids klickbortaggning bygger på en Javakod som jag troligen inte kommer kunna använda i framtiden.
ClickRepairfinns väl inte längre licenser till? Pappan till den är antagligen avliden då han var i pallativ vård 2022. Har bara en trialversion av programmet men det gjorden hel del på begagnade skivor.
Ja, Puffin eller WaxWing har realtids-klickbortagning. Vinyl är knappast helt knasterfri så vill man ha det hela vägen så är nog detta enda lösningen. Rena skivor/nålar ger bästa förutsättningarna för lågt knaster/brus, så de ena utesluter inte det andra.
Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
Normalt spelar jag skivor via realtids click-repair så jag hör aldrig något knaster. Denna inspelning är inte med clickrepair, alltså med allt knaster inspelat också.
https://www.dropbox.com/scl/fi/luwfkuty ... 2l3gm&dl=0
jockewe skrev:Thomas_A skrev:Jag spelade in ett loppisfynd som jag hittade för 5:- för några veckor sedan, en skiva från Hungaraton, med klassisk musik. Inte de bästa inspelningarna jag hört men ändå för att ta något som är begagnat och kan representera skivor i allmänhet. Skivan är tvättad med min HumminGuru och sedan avspelad med Linn Axis, Moerch UP-4, Shure V15Vx/JICO-SAS/B och Muffsy MM-steg /36/47 kOhm/140 pF.
Normalt spelar jag skivor via realtids click-repair så jag hör aldrig något knaster. Denna inspelning är inte med clickrepair, alltså med allt knaster inspelat också.
https://www.dropbox.com/scl/fi/luwfkuty ... 2l3gm&dl=0
Gianni Schicci, det lät som James McCracken? Visst står man ut utan problem när det låter sådär!?
/J
RogerGustavsson skrev:Tidigare använde jag ett RIAA som detta, fungerade riktigt bra. Råkade tappa ner ett gem som kortslöt...
LTS-RIAA har denna koppling. Har ett liggandes som aldrig blev färdigt. Monokoppling i basen kanske är bra?
[ Bild ]
På senare år har jag använt en Beogram-spelare med inbyggt RIAA (har bytt några elektrolytkondensatorer till plastfilm).
steven33 skrev:Thomas_A skrev:RogerGustavsson skrev:
Ja, Puffin eller WaxWing har realtids-klickbortagning. Vinyl är knappast helt knasterfri så vill man ha det hela vägen så är nog detta enda lösningen. Rena skivor/nålar ger bästa förutsättningarna för lågt knaster/brus, så de ena utesluter inte det andra.
Hade inte pro-ject en box som skulle ta bort knaster och oljud från vinylskivor. Har för mig jag läste några recensioner för många år sedan men dom var väl inte speciellt positiva. Kommer inte ihåg vad boxen hette men tror det var pro-ject som marknadsförde den.
Thomas_A skrev:Det pratades en del om SNR i vinyl och om man kan göra något åt det. Förutom kliniskt rena skivor där jag ser att brus minskar ganska mycket så finns det två saker som påverkar till det bättre.
Rätt resonansfrekvens. Jag har nog länkat förutom men byte av tonarm så att den fundamentala resonansfrekvensen ökade från 8 Hz till 10,5 Hz minskade bruset med cirka 6 dB.
https://www.dropbox.com/s/c47wosw9ux38n ... k.pdf?dl=0
Nr två är monokoppling av basen. Den sänker bruset ytterligare cirka 6 dB. Nu är inspelningen som är lade upp inte monokopplad, utan det sker bara vid uppspelning i anläggningen där de två basarna är monokopplade under 100 Hz. Ett subsonicfilter under 25 Hz är också något som är bra.
[ Bild ]
RogerGustavsson skrev:Thomas_A skrev:Det pratades en del om SNR i vinyl och om man kan göra något åt det. Förutom kliniskt rena skivor där jag ser att brus minskar ganska mycket så finns det två saker som påverkar till det bättre.
Rätt resonansfrekvens. Jag har nog länkat förutom men byte av tonarm så att den fundamentala resonansfrekvensen ökade från 8 Hz till 10,5 Hz minskade bruset med cirka 6 dB.
https://www.dropbox.com/s/c47wosw9ux38n ... k.pdf?dl=0
Nr två är monokoppling av basen. Den sänker bruset ytterligare cirka 6 dB. Nu är inspelningen som är lade upp inte monokopplad, utan det sker bara vid uppspelning i anläggningen där de två basarna är monokopplade under 100 Hz. Ett subsonicfilter under 25 Hz är också något som är bra.
[ Bild ]
Nu kanske vi inte kallar det brus vid låga frekvenser, snarare buller eller störningar....
I-or skrev:Nja, visst förändras lågfrekvensbruset, liksom frekvensgången, av pickup/arm-resonansen, men detta har försumbar inverkan på den brusnivå som vi faktiskt hör (d.v.s. ungefär den A-vägda brusnivån; A-vägningen ger -70 dB vid 10 Hz och -19 dB vid 100 Hz).
Brusnivån för en vinylpressning är p.g.a. diverse skräp i signalen svår att utvärdera på ett rättvisande sätt, men om man istället ser det hela som någon sorts perceptionsvägd total störnivå så landar man runt mycket svaga -40 dB vid 5 cm/s helt enkelt eftersom distorsionen dominerar. PerStromgrens ljudfil ovan är t.o.m. någon dB sämre än så.
(Rent signalanalytiskt vill jag för övrigt i perceptionssammanhang varna för att presentera brusartade signaler med konstant absolut bandbredd, då detta lätt leder tankarna fel.)
jansch skrev:hcl skrev:Tolkningen av SNR från grafen ovan kanske är något optimistisk, då SNR är tonen jämfört med summan av alla kanalers brus. Med 128k sampel FFT åker summan upp rejält. Det blir dock ganska ungefärligt att skatta exakt hur från bilden.
F.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika när båda avspelas med högkvalitativa apparaturer. Visst kan det bli knastrigt om man har uselt skötta skivor, men det hör till ovanligheterna enligt min erfarenhet.
Du jämför "vinyl och digitalt" vilket kanske haltar lite. Eller menar du endast en jämförelse mellan en vinylskiva/grammofon och en fil + DAC?
100 ggr högre distorsion om jag ska vara "snäll" mot vinyl och en kanalseparation som är minst 50 dB sämre.
En frekvensgång som i bästa fall kanske uppnår +/-1dB om man nöjer sig med 9 oktaver. Gränsen för digitalt = 0 till halva Nyquist och 20 - 20kHz +/- 0,1dB är vardagsmat.
Sedan har vi det där med SNR..... Bra vinylskivor, inspelade analogt, har sällan mer än 60dB och 70dB är en utopi.
"Teoretiskt" kunde mastertapen ha ca 75dB, om ingen mixning skedde. D v s 2 mic:ar direkt in på mastertapen, vilket resulterade i att det inte var närmic;at = mikrofonerna satte brusgränsen.
Jämförelsen haltar ändå rejält då p g a pris/prestanda.
En DAC som bara behöver överträffa absolut bästa skivspelares prestanda kostar ju småpengar. Lägger man därtill fonogramkostnader blir ju jämförelsen skrattretande.
Så visst kan man jämföra bästa skivspelare inkl skivsamling med en ok DAC +streamingkostnad. Dock, både pris och prestandajämförelsen blir urusel för vinyl.
Sedan kan man ju TYCKA att det är trevligt med ett mekaniskt vidunder som snurrar, knastrar och distar.......
Morello skrev:Ja, vinyl kan låta förvånansvärt bra - givet att utrustningen är adekvat injusterad, vilket jag vågar påstå att majoriteten av vinylspelarna i stugorna inte är eftersom det tarvar såväl testskiva som mätutrustning samt förstås kompetens. Men oavsett detta akterseglas vinyl-systemet av vilken som helst hygglig CD-spelare eller motsvarande digital källa.
hcl skrev:jansch skrev:hcl skrev:Tolkningen av SNR från grafen ovan kanske är något optimistisk, då SNR är tonen jämfört med summan av alla kanalers brus. Med 128k sampel FFT åker summan upp rejält. Det blir dock ganska ungefärligt att skatta exakt hur från bilden.
Du jämför "vinyl och digitalt" vilket kanske haltar lite. Eller menar du endast en jämförelse mellan en vinylskiva/grammofon och en fil + DAC?
100 ggr högre distorsion om jag ska vara "snäll" mot vinyl och en kanalseparation som är minst 50 dB sämre.
En frekvensgång som i bästa fall kanske uppnår +/-1dB om man nöjer sig med 9 oktaver. Gränsen för digitalt = 0 till halva Nyquist och 20 - 20kHz +/- 0,1dB är vardagsmat.
Sedan har vi det där med SNR..... Bra vinylskivor, inspelade analogt, har sällan mer än 60dB och 70dB är en utopi.
"Teoretiskt" kunde mastertapen ha ca 75dB, om ingen mixning skedde. D v s 2 mic:ar direkt in på mastertapen, vilket resulterade i att det inte var närmic;at = mikrofonerna satte brusgränsen.
Jämförelsen haltar ändå rejält då p g a pris/prestanda.
En DAC som bara behöver överträffa absolut bästa skivspelares prestanda kostar ju småpengar. Lägger man därtill fonogramkostnader blir ju jämförelsen skrattretande.
Så visst kan man jämföra bästa skivspelare inkl skivsamling med en ok DAC +streamingkostnad. Dock, både pris och prestandajämförelsen blir urusel för vinyl.
Sedan kan man ju TYCKA att det är trevligt med ett mekaniskt vidunder som snurrar, knastrar och distar.......
Du pekar på div. generaliserade ”fakta” som vore de 100% likställighet med vad som är viktigt för att återge musik så att den subjektivt uppfattas som så ”bra” som möjligt. Jag menar inte att distorsion, SNR etc är ovidkommande, men kan bara konstatera att både vinyl och digitalt kan låta väldigt bra och samma inspelning så kan det låta väldigt lika. Det kräver dock synnerligen bra avspelning, både vad gäller digitalt som vinyl.
Kronkan skrev:Morello skrev:Ja, vinyl kan låta förvånansvärt bra - givet att utrustningen är adekvat injusterad, vilket jag vågar påstå att majoriteten av vinylspelarna i stugorna inte är eftersom det tarvar såväl testskiva som mätutrustning samt förstås kompetens. Men oavsett detta akterseglas vinyl-systemet av vilken som helst hygglig CD-spelare eller motsvarande digital källa.
Jag skulle aldrig säga att det analoga tekniken är bättre än den digitala. Problemet är snarare åt hur man behandlar musiken med olika digitala metoder.
jansch skrev:Jovisst!
jag reagerade på det jag blåmarkerade, att " f.ö. är vinyl och digitalt väldigt lika......" vilket dom inte alls är.
Som jag skrev senast i en tråd (JM: Emotional Beauty is in the Ear....) och även påtalat tidigare är inte "låta bra" = hög trohet till orginalet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster