Denna gång på hotellen Opalen (2), Europa (3) och Crown (1):

Utställare.
Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Chord och Chord fanns i samma rum och det underströks att de båda företagen inte hör ihop.
RogerGustavsson skrev:Jag har ungefär 120 bilder från Göteborg Hifi Show 2024. Vill ni att jag lägger upp dem? Skulle kunna lägga dem i en PDF, vilket jag tror är enklast.
sammel skrev:Tack Solhaga o Roger för fina o många bilder.
RogerGustavsson skrev:Det var många rum som hade haft god hjälp av ekvalisering! Detta lyste med sin frånvaro...
solhaga skrev:RogerGustavsson skrev:Det var många rum som hade haft god hjälp av ekvalisering! Detta lyste med sin frånvaro...
Men om de hade justerat ljudkurvan efter rummet, då måste de väl leverera högtalarna eller hela systemet till kund med en sådan justeringstjänst?
Jämför med en visare, där finns det ofta en kalibreringstjänst att köpa till.
sprudel skrev:solhaga skrev:RogerGustavsson skrev:Det var många rum som hade haft god hjälp av ekvalisering! Detta lyste med sin frånvaro...
Men om de hade justerat ljudkurvan efter rummet, då måste de väl leverera högtalarna eller hela systemet till kund med en sådan justeringstjänst?
Jämför med en visare, där finns det ofta en kalibreringstjänst att köpa till.
Har nog en annan syn just på det. Varför inte demonstrera hur bra det kan bli när rummet är optimerat (inkluderar eq).
Nu går man ju runt och lyssnar på ”rum” mer än anläggning om man hårddrar det hela.
Bill50x skrev:
Snygg sak. Används stativet till ngt annat än att hålla upp högtalaren? Tex för att öka volymen på lådan för att utsträcka basen.
/ B
distad skrev:Ps. Gillade utseendet på Audiovector med en stora basen.
Kralle skrev:Tack för bilderna. Vad är det för rörprylar på bilden? APS?
Kralle skrev:Tack för bilderna. Vad är det för rörprylar på bilden? APS?
Nattlorden skrev:distad skrev:Ps. Gillade utseendet på Audiovector med en stora basen.
Det gjorde jag med... och ser jag rätt så har de inbyggd invinkling? Det hade de trevligt nog en gång i sin barndom när firman fortfarande hetter F3/Lyd och det var högtalarmodellerna som hetter Audiovector.
Kanske första modellen på länge från dem jag skulle gilla att höra?
RogerGustavsson skrev:Kralle skrev:Tack för bilderna. Vad är det för rörprylar på bilden? APS?
Nej APS höll till i ett annat rum där jag pratade med konstruktören, verkar göra sina förstärkare på beställning.
De inringade förstärkarna kommer från brittiska Icon Audio. Finns en del om dessa här: https://www.audiophilia.com/reviews/2020/11/30/icon-audio-ps-3-phono-stage
RogerGustavsson skrev:Nja, hade inte koll men det gick att hitta dem ändå. På mässor är det svårt att snappa upp allt. Numera är det så många prylar att hålla reda på, alla dessa "tillbehör" som många tycker är ett måste. Klart är att handlarna tjänar en del på dessa "tillbehör"...
distad skrev:Tror jag läste någonstans att där modellen är en nyutgåva av någon av deras första högtalare..? Men hette de inte bara F3/Lyd innan de bytte namn till Audiovector ?
Morello skrev:Dra på trissor - detta är nyheter för mig! Det ser ut som att burkarna är bestyckade med franska Focal-element.
RogerGustavsson skrev:En annan sak som blivit rätt vanligt är uppräknandet av alla kablar, isolatorer, strömrenare etc. Jag kunde inte hålla mig och frågade vilken elleverantör det var... […]
RogerGustavsson skrev:Jag tror att det finns stora marginaler på dessa tilbehör. Folk är lättlurade, kostar det tror de att det är bra.
mindcruncher skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror att det finns stora marginaler på dessa tilbehör. Folk är lättlurade, kostar det tror de att det är bra.
Som någon sa i lokala ljudbutiken: "Betalar man mer så kanske det låter lite bättre"
Almen skrev:Det klingar i alla fall till snyggt i HiFi-butikens kassaapparat.
Bill50x skrev:Almen skrev:Det klingar i alla fall till snyggt i HiFi-butikens kassaapparat.
![]()
Fast Hifi-butiker ska ju också tjäna pengar - på att bära tunga högtalare fram och tillbaka och dessutom servera espresso till snyltarna som lyssnar men köper på nätet för att det är billigare![]()
Som konsument har man själv ett visst ansvar, gillar man att spendera multum på designade kabellyftare i exotiska material så får man väl göra det. I alla fall snyggare än halverade tennisbollar med spår i men om det är värt 5 tusen extra per boll vete katten. Man kan ju alternativt hänga högtalarkablarna i fiskelinor från taket (som man hänger tavlor), de syns knappas och kostar nästan ingenting. Ja, om man nu tror på att kablarna inte får ligga på golvet då'rå.
/ B
RogerGustavsson skrev:Jag tror att det finns stora marginaler på dessa tilbehör. Folk är lättlurade, kostar det tror de att det är bra.
Bill50x skrev:Almen skrev:Det klingar i alla fall till snyggt i HiFi-butikens kassaapparat.
![]()
Fast Hifi-butiker ska ju också tjäna pengar - på att bära tunga högtalare fram och tillbaka och dessutom servera espresso till snyltarna som lyssnar men köper på nätet för att det är billigare![]()
Som konsument har man själv ett visst ansvar, gillar man att spendera multum på designade kabellyftare i exotiska material så får man väl göra det. I alla fall snyggare än halverade tennisbollar med spår i men om det är värt 5 tusen extra per boll vete katten. Man kan ju alternativt hänga högtalarkablarna i fiskelinor från taket (som man hänger tavlor), de syns knappas och kostar nästan ingenting. Ja, om man nu tror på att kablarna inte får ligga på golvet då'rå.
/ B
imac skrev:Missade Regaldacen, någon som var inne i det rummet o lyssnade på den?
Bill50x skrev:Att lyssna på en DAC i en helt okänd miljö måste vara stört omöjligt. Ja, inte att lyssna men att avgöra hur den låter
/ B
![]()
/ B
nuffe skrev:När behöver man kabellyftare?? Är väl inte många som har 400V ledningar i golvet....
distad skrev:https://www.youtube.com/watch?v=cza4BLRhuCU Mässan på Tuben.
nuffe skrev:När behöver man kabellyftare?? Är väl inte många som har 400V ledningar i golvet....
pLudio skrev:Skinneffekten i ljudkablar har i alla fall med plånbokslädret att göra.
Prozac skrev:Bäst:
1) Audioconcepts AudioNec EVO 2 med sina fantastiska mellanregisterelement (400hz-10khz) med plastfilm som drivs av en magnetostat och verkar som dipoler var nog dagens upplevelse. Sällan har röster varit så tydliga och sammanhållna. Men de får kanske inte skönhetspriset direkt
[ Bild ]
2) Perfect Sense med sina Kroma Atelier Jovita. Inte alls så tydliga och detaljerade som AudioNec EVO 2 men ett mycket fint och balanserat ljud.
[ Bild ]
3) QLN Signature, sömlöst och långlyssningsbart
[ Bild ]
4) Audiovector Trapeze med sina vinklade fronter och stora basar lät bra.
[ Bild ]
Spellista i spottan för de som vågar:
https://open.spotify.com/playlist/5Xj3H ... dv-LumRO-K
sportbilsentusiasten skrev:
Även du har otroliga bilder, kamera?
Ska man plocka fram systemkameran som hustrun fått...
Gillade heller inte Meta Wave, lät skumt och hört. Som de första digitala spelarna
Focal/Naim hos Instereo däremot gillare jag (dina andra bilder)
sportbilsentusiasten skrev:Å tusan!
Imponerande
pLudio skrev:Skinneffekten i ljudkablar har i alla fall med plånbokslädret att göra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster