End game or....?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

End game or....?

Inläggav eljulio » 2024-10-27 06:30

End game of foolish?

Jag antar att det krävs lite plånbok, men här sticker de ut hakan. Någon som blir sugen?

https://steinwaylyngdorf.com/roomperfect/
https://steinwaylyngdorf.com/

När det gäller rumskorrigering påstår de att de gör något nytt, vilket inte är något jag kan bedöma.

tomasgbg

Re: End game or....?

Inläggav tomasgbg » 2024-10-27 09:44

Skulle säga att deras RoomPerfect har varit det bästa alternativet fram tills Dirac.
Har jämfört båda systemet och Lyngdorfs enda problem är att den inte riktigt visar vad den gör.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-27 12:29

Det handlar förstås inte om någonting nytt. Dessutom visar länkarna under "Technologies" bara marknadsföringsbludder utan detaljer om tekniken, vilket aldrig är ett gott tecken.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-27 12:47

Tror Lyngdorf har haft sitt RoomPerfect i mer än 15 år. Det är inget nytt system.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-27 13:00

Ja, jag lyssnade på hans system redan för ca 20 år sedan och de underliggande principerna tycks vara desamma (basmoduler med hög övre gränsfrekvens är nog det enda som sticker ut en aning).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-10-27 14:09

Det hette väl TacT från början?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-27 15:20

Nattlorden skrev:Det hette väl TacT från början?

Det var på den tiden Peter Lyngdorf hade bolaget tillsammans med en person från USA. Det samarbetet havererade. Sedan startade Lyngdorf bolag med namnet Lyngdorf. Det var kanske kring är 2004.

År 2006 var Peter L i Stockholm och demade Steinway och Dali på hifimässan på Sheraton. Vi åt lunch tillsammans.
År 2006 hade Peter L sitt första möte med Steinway i Hamburg. Det var då han skulle introducera konceptet för att om möjligt få till ett samarbete. Han visste då inte hur det skulle gå. Jag var hos Peter L dagen innan och sov över hos Peter. På morgonen åt vi frukost tillsammans och sedan åkte Peter L till Hamburg och jag åkte till Videbæk och besökte Vifa/Scan-Speak.
Peter Ls möte med Steinway gick bra. Året därpå år 2007 startades bolaget Steinway-Lyngdorf. Peter bedriver båda Lyngdorf-bolagen parallellt och de finns i samma byggnad.

Lyngdorf säljs på Hifi-klubben. Steinway-Lyngdorf säljs via andra kanaler utom möjligtvis deras minsta högtalare/system.
Så var det tidigare. Vet inte om det är så idag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2024-10-28 12:31

Dr. Radomir Bozovic
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-28 17:15

Det hette inte RoomPerfect än men Sterephile: TacT Audio RCS 2.0 (2001).
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2024-10-28 19:40

I-or skrev:Det handlar förstås inte om någonting nytt. Dessutom visar länkarna under "Technologies" bara marknadsföringsbludder utan detaljer om tekniken, vilket aldrig är ett gott tecken.

Nej, jag försökte hitta information om den bakomliggande tekniken och gick bet. Tänkte om någon här visste något mer av betydelse. Jag själv är inte förstås inte målgruppen för produkterna. Har varken plånbok för dem, eller för den delen lust att lägga de pengarna. De påstår dock att de har gjort "något" nytt sedan Room perfect blev verklighet. Antagligen är det någon automagiskliknande lösning som Dirac redan levererar.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2024-10-28 23:21

Det är lite udda idéer bakom korrektionen i dessa system, framförallt att man inriktar sig på korrektion av effektresponsen (vilken i praktiken skattas via rumsmedelvärdet för ljudtrycket).

Detta är dock inte vad jag och många andra med mig skulle rekommendera.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-10-29 18:19

Svårt med denna typ av produkt, där målgruppen uteslutande utgör ekonomiskt oberoende kunder - och priset med andra ord är oväsentligt.
Själv har jag bara hört deras minsta modell demad i Göteborgs konserthus och det lät varken bättre eller sämre än något annat.

Man får bara hoppas att rumskorrigeringen är så bra att de som köper prylarna blir nöjda. Paradoxen är dock kanske att de som köper inte främst är intresserade av (eller inte kan avgöra) hur det låter... :(
Onekligen har dom ju lyckats med designen, så för en proffspianist är det väl en våt dröm.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2024-10-29 18:36

Kalejdokom skrev:Svårt med denna typ av produkt, där målgruppen uteslutande utgör ekonomiskt oberoende kunder - och priset med andra ord är oväsentligt.

Den är inte billig och den är lite klen men man behöver inte vara rik för att ha råd med Lyngdorf TDAI-1120. Attraktivt för dem som vill ha en kompakt lösning. Jag vet inte hur det är med Equibit och PFFB nuförtiden, men rumskorrigeringen löser det Caveat emptor.
https://www.hifiklubben.se/lyngdorf-tda ... dai1120bk/
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-10-29 22:07

Jag kollade bara första länken i första inlägget och den gick till Steinway Lyngdorf. Systemlösningarna där kostar från några hundra tusen upp till ca 3,5 miljon.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2024-10-30 01:02

Smakar det så kostar det.
Vill man va fin får man lida pin.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2024-10-30 10:58

pLudio skrev:
Kalejdokom skrev:Svårt med denna typ av produkt, där målgruppen uteslutande utgör ekonomiskt oberoende kunder - och priset med andra ord är oväsentligt.

Den är inte billig och den är lite klen men man behöver inte vara rik för att ha råd med Lyngdorf TDAI-1120. Attraktivt för dem som vill ha en kompakt lösning. Jag vet inte hur det är med Equibit och PFFB nuförtiden, men rumskorrigeringen löser det Caveat emptor.
https://www.hifiklubben.se/lyngdorf-tda ... dai1120bk/

Ja eller så köper man en Wiim Amp pro med samma effekt och PFFB, och möjlighet till manuell peq till 1/4 av priset.

Nu vet jag inte riktigt hur RoomPerfect står sig mot autokorrektionen i gamla Tact, men den var inte så mycket att hänga i julgranen rent subjektivt.
Däremot tyckte jag dom tappade taktpinnen i utvecklingen när man samtidigt tog bort mycket av det manuella godiset som man kunde göra med en Tact.
Jag hade faktiskt Tact 2.2x i drift tills för bara 2 år sedan. Tycker fortfarande att jag saknar vissa enkelt åtkomliga funktioner från den. Och det krävs fler
apparater i racket för samma funktionalitet.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2024-10-30 15:17

RoomPerfect får mig osökt att tänka på vår tidigare forumprofil, Perfector...

Perfector skrev:Jag har aldrig haft en EQ eller DSP.
Om jag inte kan bygga en högtalare som klarar sig utan är det en dålig högtalare eller ett ruttet rum att spela i.

End game or...? :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2024-10-30 18:06

Någon som vet hur det är med Perfector? Sannerligen en profil som kunde uppröra emellanåt. Har ännu inte hört något av hans alster.
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi