Moderator: Redaktörer
JM skrev:
Fletcher–Munsons isoloudness kurva för hörbarhetsgränsen borde vara minimum loudness för given frekvens för olika distorsionstyper. Men jag har en känsla för att vissa omaskerade distorsionstyper uppfattas vid lägre loudness än vad Flecher-Munsons kurvorna antyder. Vissa distorsioner upplevs även genom subliminal perception.
Andra distorsionstyper över hörbarhetsgränsen maskeras dvs viss mätbar distorsion är ej hörbar. Kontexten avgör om distorsion är hörbar eller ej.
Isoloudnesskurvorna är medelvärden. Vore intressant att se spridningen och tränade lyssnares kurvor/spridning.
Distorsions varianter är för mig oklar och osystematiskt klarlagt i relation till hörbarheten.
JM
JM skrev:Västerländska språken är inte lika harmoniska likt vissa asiatiska språk typ japanska. Dock uppskattar vi harmoni mer än icke harmoni. Snarare icke harmoni sticker ut mer än harmoniska ljud.
Vi förväntar oss harmoni.
Jag ser en perceptuell likhet mellan icke harmoniska ljud och prominenta ljud typ transienter. Den förra bygger på dissonans medans den senare på avvikande ljudtryck relativt omgivande kontext.
Därför menar jag på att icke harmoniska ljud i hjärnan har en lägre perceptionströskel än harmoniska ljud. På samma sätt sticker vissa distorsionskomponenter ut från det förväntade. Andra distorsionskomponenter har högre hörbarhetströskel eller snarare kognitiv identifieringströskel relativt ljudnivån.
Evolutionärt har allt som avviker från vad vi förväntar oss ett högre "signalvärde" i hjärnan. Hjärnans alarmsystem aktiveras. Är ljudet ett hot eller ej.
Vi upplever känslomässigt obehag, subliminalt, innan vi kan kan säkert identifiera ljudet som ambulanssirener kognitivt.
Subliminal perception refers to visual and auditory information presented at a speed and or intensity that is below the conscious threshold of perception through one or more channels and, thus, not readily apparent to the subject (Moore, 1982)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Subliminal_perception
Känslomässigt ger subliminala ljudet en konflikt mellan uppled känsla och förväntad kognitiv klarhet av ljudets identitet.
Detta är kärnan i upplevelsen av obekanta hifikomponenter. Vi bär alltid med oss en förväntan på hur kända ljud, musik, tal mm, skall låta. Förväntan ger tidigt en magkänsla, subliminal perception, på bättre eller sämre ljud innan vi kan konkret identifiera vad som avviker i ljudet.
Magkänslan identifierar inte alltid bättre ljud - bara att ljudet avviker från din inre referens.
När jag och hifikg jämförde Carlsson XX med Apogee Duetta i hifikgs hifigrotta var spontana reaktionen helt olika.
Hifikg magkänsla var att Carlsson XX var världens bästa högtalare.
Jag upplevde spontant Carlsson XX som en leksakshögtalare.
Men med en logisk fysikalisk analys kan viss förståelse erhållas av initiala magkänslan.
Min magkänsla speglade högre distorsion och sämre rumsbidrag map spatiala sena dämpade rumsreflexer än vad jag var van vid - Quad 898.
Hifikgs magkänsla speglar hans inlärda förväntan på optimalt ljud.
Det finns inget rätt eller fel när det gäller magkänslan. Fysikaliska analysen inklusive kontexten kan möjligen förklara skillnaden.
JM
jansch skrev:Nej, transienta ljud ljud är oftast dissonanta.
Ledsen att det blev väldigt nördigt, men det är ju mitt intresseområde.....
JM skrev:......................
Ljud som avviker från förväntan har en särställning i perceptionen. Sannolikheten är stor att de blir medvetna. Evolutionärt viktigt att avgöra om hot att bli byte eller möjligt eget byte/mat
....................
JM
JM skrev:..........................
Har svårt att förstå att dessa oförväntade prominenta ljud, inte bara ljud > 80 dB utan även andra oförväntade oväntade ljud inte har en lägre perceptiontröskel. Saknar bevis/studier.
JM
I-or skrev:Alla som har anammat användning av riktigt lågdistorderande högtalare vet vad detta innebär - att gå från runt 0,3-0,5 % THD i mellanregister och diskant till runt 0,05-0,1 % THD reducerar tydligt en grusighet som man inte alltid var medveten om före bytet. En varning bör utfärdas här, då det inte finns någon väg tillbaka efter att ha hört hur det bör låta.
petersteindl skrev:På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."
I-or skrev:Vi har varit inne på detta ämne många gånger tidigare. Med musiksignaler är det i praktiken intermodulationsdistorsion som vi hör, då den harmoniska distorsionen maskeras av nyttosignalen eftersom musik inte består av enstaka sinusar.
Egentligen är detta dock en mindre viktig distinktion eftersom det är samma olinjäriteter som beskrivs på olika sätt via olika insignaler. IMD är helt enkelt vad man får när signalen innehåller mer än en sinus i taget. IMD består av både harmoniska och disharmoniska komponenter.
En låg grad av olinjäritet låter ungefär som Peter beskriver och ger ett mindre distinkt, lite utsmetat eller mindre välupplöst ljud. En sorts ljudgröt skulle man kunna säga även om detta oftast inte är jättetydligt för otränade lyssnare.
En hög grad av olinjäritet låter däremot hårt, sprucket eller vasst och kan ge "ont i öronen"-känsla, vilket alla lyssnare reagerar på. Detta inträffar vid överstyrning av förstärkare och högtalare.
En intressant iakttagelse är att medvetet skitiga rockinspelningar med en låg grad av olinjäritet vid återgivningen låter mindre skitiga. Det skarpt skitiga bruna, blodröda och svarta har blivit grått om man tillåts att använda en färganalogi.
JM skrev:petersteindl skrev:På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."I-or skrev:Vi har varit inne på detta ämne många gånger tidigare. Med musiksignaler är det i praktiken intermodulationsdistorsion som vi hör, då den harmoniska distorsionen maskeras av nyttosignalen eftersom musik inte består av enstaka sinusar.
Egentligen är detta dock en mindre viktig distinktion eftersom det är samma olinjäriteter som beskrivs på olika sätt via olika insignaler. IMD är helt enkelt vad man får när signalen innehåller mer än en sinus i taget. IMD består av både harmoniska och disharmoniska komponenter.
En låg grad av olinjäritet låter ungefär som Peter beskriver och ger ett mindre distinkt, lite utsmetat eller mindre välupplöst ljud. En sorts ljudgröt skulle man kunna säga även om detta oftast inte är jättetydligt för otränade lyssnare.
En hög grad av olinjäritet låter däremot hårt, sprucket eller vasst och kan ge "ont i öronen"-känsla, vilket alla lyssnare reagerar på. Detta inträffar vid överstyrning av förstärkare och högtalare.
En intressant iakttagelse är att medvetet skitiga rockinspelningar med en låg grad av olinjäritet vid återgivningen låter mindre skitiga. Det skarpt skitiga bruna, blodröda och svarta har blivit grått om man tillåts att använda en färganalogi.
Intressanta kommentar. I basen har många PA-högtalare, JBL högtalare typ L100 och L200 en fast, solid och tydlig bas utan luddighet och mjukhet. Dessa högtalare har hög intermodulationsdistorsion. Medans högtalare med låg IMD i basen låter mjukt och luddigt.
Tänker vi fel här? Kanske har Sportis rätt som lyfter fram fast bas med sina PA-liknade JBL basar. Basarna har bla styvare upphängning än låg distorderande basar.
I högre frekvenser verkar konvibrationer vara starkt IMD skapande. Vilka övriga variabler ger hörbar IMD över basen?
Vid flera samtidiga sinustoner uppstår önskvärd harmonisk men även ibland önskvärd disharmonisk modulation. Musik består av många sinustoner parallellt med mätbara och hörbara intermodulationer.
Här är några av Klippels beskrivningar av IMD och dess orsaker.
https://www.klippel.de/fileadmin/klippe ... 20Tone.pdf
Thiele/Small parameters, a guide to the mysterious world of loudspeakers' specifications
https://www.soundimports.eu/en/blogs/bl ... msQAvD_BwE
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
Erkänner villigt att jag inte till fullo hänger med i alla svängar. Vilka variabler ovan och onämnda är viktigast för att undvika hörbar icke önskad IMD i basen respektive hörgre frekvenser? Gärna i rangordning.
Musik är konsten att mixa in IMD med harmonier?
Återgivande av musik är att tillföra viss IMD för att återskapa verklighetens musik. Studiomixningen återgavs i studion med viss IMD i basen som ej fastnade i fysikaliska inspelningen ??? Viktigt att veta att många äldre studioinspelningar mixades med IMD i studion som ej fastnade elektroniska inspelningen.
JM
petersteindl skrev:På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."
... tror jag blir det trista, 'det beror på' hur stora var en en är gör ett givet element och hur man byggt högtalare. T ex är flervägare med stora element i basen mindre påverkade av doppler resp IMD (då de spelar olika register). Så tre- eller fyrvägare med lågdistorderande element är alltså vägen att vandra.JM skrev:Vilka variabler ovan och onämnda är viktigast för att undvika hörbar icke önskad IMD i basen respektive hörgre frekvenser? Gärna i rangordning.
Maarten skrev:Citatet av Peter är verkligen intressant och upplysande, så jag förstår att du fångade det JM:petersteindl skrev:På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."
Det kunde Peter ha som stående citat i sin signatur.![]()
Tell skrev:Maarten skrev:Citatet av Peter är verkligen intressant och upplysande, så jag förstår att du fångade det JM:petersteindl skrev:På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."
Jag vet inte om jag håller med, kanske iofs att jag missuppfattar vad exakt violinisten menar, men hifimänniskorna är ju ute efter att det inte ska läggas till någon hårdhet, alltså ingen extra dist så den hårdheten och mjukheten som finns i källan är just det som spelas. För jag tror inte den där violinisten skulle vilja köra sin fiol genom en distpedal direkt för att få den ännu hårdare, icke sant?
Peter skrev:Trots att vi lade på låga nivåer av udda harmonisk dist och mycket låga nivåer av IM, så blev resultatet på musik att musiken tvärdog i jämförelse kontra utan pålagd dist.
Man skulle kunna tänka sig att instrumenten skulle bli vassare och hårdare och ljusare. Så blev inte resultatet. Istället blev det "mjukare" och grumligare och diffusare och med sämre melodi och sväng.
Det blev egentligen olyssningsbart med pålagd udda distorsion och IM. Nivåerna på den pålagda disten var från -70 dB till -90 dB.
I-or skrev:En låg grad av olinjäritet låter ungefär som Peter beskriver och ger ett mindre distinkt, lite utsmetat eller mindre välupplöst ljud. En sorts ljudgröt skulle man kunna säga även om detta oftast inte är jättetydligt för otränade lyssnare.
Tell skrev:Maarten skrev:Citatet av Peter är verkligen intressant och upplysande, så jag förstår att du fångade det JM:petersteindl skrev:På 80-talet, (från 70-talet umgicks jag med Semmy Lazaroff, violinist i Stockholms filharmoniska orkester och inspelningstekniker), så sa han: "Peter, de så kallade hifimänniskorna verkar sträva efter mjuka toner. Vi musiker vill ha tonerna hårda. Exempel, lyssna på en Steinway i levande livet, så är det hårda toner. Fyll Steinwayflygeln med bomull och tonerna blir mjuka. Vi yrkesmusiker vill under inga omständigheter ha sådana mjuka toner. Dock verkar det som att hifimänniskorna vill ha bomull i musikinstrumenten."
Jag vet inte om jag håller med, kanske iofs att jag missuppfattar vad exakt violinisten menar, men hifimänniskorna är ju ute efter att det inte ska läggas till någon hårdhet, alltså ingen extra dist så den hårdheten och mjukheten som finns i källan är just det som spelas. För jag tror inte den där violinisten skulle vilja köra sin fiol genom en distpedal direkt för att få den ännu hårdare, icke sant?
Maarten skrev:Kanske är det pga att citatet är taget ur dess kontext? Om du läser hela Peters inlägg, så ser du att det handlar om effekter av distorsion som:Peter skrev:Trots att vi lade på låga nivåer av udda harmonisk dist och mycket låga nivåer av IM, så blev resultatet på musik att musiken tvärdog i jämförelse kontra utan pålagd dist.
Man skulle kunna tänka sig att instrumenten skulle bli vassare och hårdare och ljusare. Så blev inte resultatet. Istället blev det "mjukare" och grumligare och diffusare och med sämre melodi och sväng.
Det blev egentligen olyssningsbart med pålagd udda distorsion och IM. Nivåerna på den pålagda disten var från -70 dB till -90 dB.
Lägg till I-ors:I-or skrev:En låg grad av olinjäritet låter ungefär som Peter beskriver och ger ett mindre distinkt, lite utsmetat eller mindre välupplöst ljud. En sorts ljudgröt skulle man kunna säga även om detta oftast inte är jättetydligt för otränade lyssnare.
Vilket har beskrivits ganska många gånger de sista 4 åren här på Faktiskt (men förstås lätt att missa pga allt som skrivs).
Se även svaret av Blomman ovan.
Alla sådana här bedömningar försvåras av Circle of confusion.
jansch skrev:Du kanske missuppfattar... I hifi-världen och ännu mer i high-end-världen "snyggar man till" ljudet på många olika sätt.
- T.ex en baskagge kan aldrig i verklighetn låta som den gör på alla(?) inspelningar numer.
- En flygel spelas in med åtminstone 2 mic:ar, närmick:at. Att spela in på lyssningsavstånd låter tunt och burkigt.
- nästan all sång närmick:as vilket ger helt annat sound på konsonanter.
- osv.
Inspelningar motsvarar inte verkligheten - det byggs upp en fantasivärld av ljud.
Detta gäller även klassiska inspelningar.
Lyssna t.ex på Jo-jo Ma och hans celloljud, låter oftast bra.... men har han inbyggd reverb i cellon ibland? Och bass bost?
Hur är det egentligen.... kan man spela så jämnt i verkligheten....så jämnt att det ibland låter slätstruket?
Allt så diskret tillrättalagt, som att titta på ett vykort med extra blå himmel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster