Måste säga att designen ändå är lite smått tilltalande.
Ett stort horn på 350mm med 1,5" driver som spelar ner till 700 Hz och två 6,5 baselement i en hornkonfig.

Kan kombineras med en baslåda med 15" bas.

https://colibri-acoustic.de/en/
Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Många konstruktioner undrar man ju hur de mäter egentligen. Måste bli svåra interferenser.
Men jag har en känsla att de som gillar horn inte bryr sig om sådana petitesser
Bill50x skrev:Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig.
sprudel skrev:Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort!
juanth skrev:sprudel skrev:Sista bilden Johan lade upp, jösses vilken fin Räv- baffel det där företaget kunde ha gjort!
De har helt klart lyckats få fram rävpälsen i ytan på lacken.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Men speciellt i basen har jag hört horn som låter helt fantastiskt, framför allt i större rum. Dynamiken och den oansträngda återgvningen kan vara otrolig.
Detta har jag ofta funderat på. Om det nu bara är verkningsgrad som skiljer, är det väl bara att kasta effekt på ett traditionellt system och få det att låta ungefär lika dynamiskt och oansträngt? Givet att högtalaren klarar effekten, alltså.
Eller handlar det om spridningen från hornet?
Kraniet skrev:Men horn producerar väl ofta mer jämna övertoner och de påverkar ju upplevelsen ganska mycket också. Finns ju många olika sorters horn också.
I-or skrev:Ja, luftpumpningskapaciteten är klart viktigast (i stora drag spelar det ingen roll om man har stor aktiv area eller stor förskjutning), men om systemet är lågdistorderande så är det fördelaktigt att reducera Doppler-distorsionen, d.v.s. att minska membranförskjutningarna.
Hornhögtalare begränsar förstås membranförskjutningarna för ett givet ljudtryck via den goda kopplingen till luften, men leder även till olinjäriteter från höga ljudtryck (speciellt i hornhalsen).
Harryup skrev:Skulle säga att folk med vanliga högtalare oftare spelar över en nivå som grejorna och rummet inte hanterar utan att det börjar låta "för högt".
Tell skrev:...spelade där och kopplade ut dom i smyg vilket styrde upp ljudet fint till hans extremt välproducerade (och okomprimerade) psytrance.
Efterklang skrev:För att kontrollera hur ljudet beter sig inne i Avicii Arena, utformar vi den nya inredningsarkitekturen, inklusive en infällbar specialdesignad takkonstruktion för att rikta ljudet till publiken och skapa en intim, tät atmosfär. Takkonstruktionen som består av infällbara paneler, kan öppnas för att exponera den ursprungliga kupolarkitekturen. När den är stängd kommer ljudet från scen, rink och publik att förstärkas till publiken och på motsvarande sätt riktas publikljudet ner till rink och scen.
I uppdraget ingår även förbättring av ljudets klarhet, vilket är av stor betydelse för att framföra och uppleva musik, konst och sport. Till exempel är ljud från en ishockeymatch mycket intensivt och nyanserat, och därför en stor del av helhetsupplevelsen – takkonstruktionen, den nya inredningsarkitekturen och den integrerade tekniken är utformad för att ge lokalen en förbättrad kommunikation mellan spelare och publik.
PerStromgren skrev:Jag flög ofta utrikes på 80-talet från Arlanda och var imponerad av PA-systemet i utrikeshallen (hall 5). Det användes ju bara för tal, men något så tydligt har jag nog aldrig hört, vare sig förr eller senare! Är det fortfarande bra ljud där?
smile skrev:Numera sitter det ett Bosch-system på Arlanda för utrop i terminalerna.
tordnilsson skrev:I-or skrev:Välkonstruerade PA-horn kan dock låta bra undantaget att frekvensgången vanligen rullar av över 13-14 kHz (man kan inte få allt). Jag arbetade en gång i tiden med horn från Electro Voice som efter några enkla åtgärder lät rent även med toppar om 125 dB på ett avstånd om ca 2 m i semiekofritt rum.
Intressant, kan du berätta lite om vad för ändringar/modifieringar som gjordes hornen?
PerStromgren skrev:Jag flög ofta utrikes på 80-talet från Arlanda och var imponerad av PA-systemet i utrikeshallen (hall 5). Det användes ju bara för tal, men något så tydligt har jag nog aldrig hört, vare sig förr eller senare! Är det fortfarande bra ljud där?
grannilsson skrev:PerStromgren skrev:Jag flög ofta utrikes på 80-talet från Arlanda och var imponerad av PA-systemet i utrikeshallen (hall 5). Det användes ju bara för tal, men något så tydligt har jag nog aldrig hört, vare sig förr eller senare! Är det fortfarande bra ljud där?
Hej Per, Återgivningen vid Terminal 5 håller jag med om, var mycket bra förut, tyvärr så finns det inte kvar. (se nedan) kopia av vad jag skrev till Bjarne Bäckström Alias McBruce i en hans egen tråd McBruce .
"Jag vet att det var ett stort projekt som gjordes när den nya utrikesterminalen (Terminal 5), och ankomsthallen på Arlanda projicerades , det efterfrågades en hög standard på taluppfattbarhet för
PA systemen där, särskild uppmärksamhet ägnades åt rummet, absorptionsegenskaper, och utformningen av förstärkningen, talförståelseförutsägelser användes som ett verktyg för
val av akustiska material samt högtalare. Förstärkningen av systemet var utrustat med en automatisk förstärkningskontroll för kompensation av påverkan av bakgrundsljud,
som resulterade i en anmärkningsvärd förbättring i taluppfattbarhet."
Ett förståelighetstest gjordes efter att systemet hade justerats och tagits i drift. Detta gjordes under laboratorieförhållanden, med inspelat talmaterial.
Det enda lämpliga för den tiden var element från JBL, mellanregister JBL 2440 Driver med 2390 Tratt och lins, hänger fortfarande i
ankomsthallen på Arlanda. JBL 2110 (bredbands driver) för terminal 5 blev defacto standard i ett speciellt utformat mönster ....
JBL 2110 var väl känt på 70-talet med artiklar från bland annat Radio&Television samt U66 som sidosystem i hornsystem,
JBL 2110 hade ett (för den tiden) närmast osannolikt stort användbart frekvensomfång.
Detta projekt finansierades av Ericsson Telemateriel AB och utformades av den Audiologiska avdelningen på Karolinska Institutet.
se studien " A STUDY OF SPEECH I~IGIBILITYCl VER A PUBLIC ADDRESS SYSTEM"
https://user.faktiskt.io/grannilsson/Vo ... rlanda.pdf
Mvh Göran Nilsson
Harryup skrev:Idag kan du ta ritningarna ifrån lokalen och simulera allt i förväg så vill man så är det inga problem alls att vara noga även utan att man besökt stället ifråga.
Man kan läsa på Euphonia om alla vedermödor som lagt ner på att fixa till Malmö konserthus av CalleJr på Euphonia och en miniversin i hans eget lyssningsrum.
https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/14353-room-acoustic-enhancement-system/#comments
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 21 gäster