Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Tyvärr inte då jag är i Indien.
hifikg skrev:Ses vi där?
Goldfinger skrev:Bättre med användarnamn tycker jag, då kan man snabbt spinna vidare om det finns oklarheter sinsemellan från forat, kanske en lätt väggtryckare som avslutning om man inte når konsensus.
hifikg skrev:juanth skrev:Tyvärr inte då jag är i Indien.
Letar du efter filt?
sammel skrev:I onsdags bestämde jag mig för att kanske åka
och igår bestämde jag mig definitivt.
Kul att ses tycker jag.
Edit. Lördag är planen, söndag kanske.
Prozac skrev:sammel skrev:I onsdags bestämde jag mig för att kanske åka
och igår bestämde jag mig definitivt.
Kul att ses tycker jag.
Kanske kan de som vill ses vid nån "faktiskt-fika" under lördagen?
hifikg skrev:Observera att kabellyftaren i sin tur är ansluten med en kabel. Dock utan kabellyftare...
Morello skrev:Ren gallimathias från början till slut - är det förenligt med gällande lagstiftning? Det torde sortera under vilseledande marknadsföring.
Morello skrev:Från butikens (audio concept) hemsida
"RELAXA CABLE LIFT
RELAXA Cable Lift är en elastisk avkoppling med jordavledning. Kabellyften som revolutionerar din anläggning Ett magnetiskt upphängningssystem för high-end-kablar. Systemet har en ståltråd som förbinder stöden och löper parallellt med signalkabeln ovanför. Den fungerar som en kapacitiv och induktiv stabilisator. Resultatet? En kabel som blir ”döv” för yttre störningar – såsom kraftledningar, elektromagnetiskt brus och miljöpåverkan – vilket bidrar till renare signalöverföring och förbättrad ljudkvalitet."
Ren gallimathias från början till slut - är det förenligt med gällande lagstiftning? Det torde sortera under vilseledande marknadsföring.
"RELAXA CABLE LIFT
RELAXA Cable Lift är en elastisk avkoppling med jordavledning. Kabellyften som revolutionerar din anläggning Ett magnetiskt upphängningssystem för high-end-kablar. Systemet har en ståltråd som förbinder stöden och löper parallellt med signalkabeln ovanför. Den fungerar som en kapacitiv och induktiv stabilisator. Resultatet? En kabel som blir ”döv” för yttre störningar – såsom kraftledningar, elektromagnetiskt brus och miljöpåverkan – vilket bidrar till renare signalöverföring och förbättrad ljudkvalitet."
Ren gallimathias från början till slut - är det förenligt med gällande lagstiftning? Det torde sortera under vilseledande marknadsföring.
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Från butikens (audio concept) hemsida
"RELAXA CABLE LIFT
Nej, det är förståss inte lagligt att marknadsföra på det här sättet. Det som påstås är ju ren lögn. Men ingen verkar bry sig, särskilt inte HiFi-branchen själv medan samma gäng står och kliar sina tomma skallar och undrar var kunderna tagit vägen.
Men folk köper ju uppenbart junket så det finns väl de som gillar sånt här och skiter i var de legger pengarna.
Imperial-Blomman skrev:Kabellyftare som fenomen berör många.
De e ju fint å kunna damsuga smidigt.
Men nån jävel har ju satt en ståltråd under![]()
Dålig waf![]()
![]()
Bill50x skrev:
Det är så här man skapar prisvärda kabellyftare. Utgå ifrån en vanlig tennisboll, gör ett hack i den, lägg kabeln i hacket. Hacket gör man givetvis i format efter aktuell kabel.
/ B
PS Bilden är AI-genererad (Gemini) och vi (AI och jag) var inte riktigt överens om slutresultatet. Eller rättare skrivet, det var vi. Men AI's "illustratör" (Imagen3) var inte riktigt överens med oss utan gjorde lite som den villeDS
distad skrev:Och hur många butiker säljer kabellyftare ?, av Sveriges hifi butiker ? JA, gå igenom hela sortimentet ifrån alla butiker nu...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97390 Om nu "HiFi-branchen själv undrar vad kunderna tagit vägen och det är dessa "hemska" kabellyftare som gjort att alla kunder försvunnit. Det är högst ett fåtal, som lär sälja och inget som påverkar kundunderlaget i stort.
distad skrev:Och audio concept "kunder" lär inte vara kleti och pleti ifrån gatan som är nya inom hobbyn utan de med tjock plånbok som vill ha sk. high-end handlar där.
distad skrev:Han som driver butiken är ju inget helgon som jag skulle gynna, men det finns väl några Faktiskt medlemmar som dragit köpkortet där. Den Moraliska kompassen är visst väldigt hög på detta området så man hoppas ju att den är lika hög på andra områden.
Morello skrev:Bill50x skrev:
Det är så här man skapar prisvärda kabellyftare. Utgå ifrån en vanlig tennisboll, gör ett hack i den, lägg kabeln i hacket. Hacket gör man givetvis i format efter aktuell kabel.
/ B
PS Bilden är AI-genererad (Gemini) och vi (AI och jag) var inte riktigt överens om slutresultatet. Eller rättare skrivet, det var vi. Men AI's "illustratör" (Imagen3) var inte riktigt överens med oss utan gjorde lite som den villeDS
Vad är det för problem du söker lösa?
sammel skrev:Jag gillade också Meta Blade 2 mycket.
Även Grimm var en mycket trevlig högtalare.
Guru rummet var mycket bra ljud. Fick höra dom små stativarna.
Sedan fanns några prototyper där jag inte snappade upp namnet,
lät också bra tycker jag.
Allt som allt tyckte jag det var en fin tillställning,
glad att jag åkte
jonasp skrev:distad skrev:Och hur många butiker säljer kabellyftare ?, av Sveriges hifi butiker ? JA, gå igenom hela sortimentet ifrån alla butiker nu...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97390 Om nu "HiFi-branchen själv undrar vad kunderna tagit vägen och det är dessa "hemska" kabellyftare som gjort att alla kunder försvunnit. Det är högst ett fåtal, som lär sälja och inget som påverkar kundunderlaget i stort.
Hur vet du det? Eller hur går resonemanget?distad skrev:Och audio concept "kunder" lär inte vara kleti och pleti ifrån gatan som är nya inom hobbyn utan de med tjock plånbok som vill ha sk. high-end handlar där.
Kundens plånbok saknar betydelse. Vilseledande marknadsföring är inte acceptabelt, oavsett om man säljer en streamer för någon tusenlapp eller hornhögtalare för miljonen. Man ska som konsument inte bli vilseledd av säljaren, oavsett om det handlar om margarin som får dig att gå ner i vikt, kabellyftare som tar bort störningar, eller leverpastej som får dig att levitera.distad skrev:Han som driver butiken är ju inget helgon som jag skulle gynna, men det finns väl några Faktiskt medlemmar som dragit köpkortet där. Den Moraliska kompassen är visst väldigt hög på detta området så man hoppas ju att den är lika hög på andra områden.
Oavsett om vederbörande som driver butiken är ett helgon eller ej så måste man följa gällande lagar. Vad har det med saken att göra? Och om någon eller faktiskt medlemmar köpt saker i nämnda butik, vad har det att göra med det moraliskt förkastliga att sälja kabellyftare? Om jag köper ett begagnat krell-steg där, blir det mer eller mindre ok att pyssla med bondfångeri då? Och vems moraliska kompass är det du pratar om?
hifikg skrev:Överlag så borde ingen klaga på mässjazz, den lös med sin frånvaro i stort sett helt. Vi fick höra en snutt av Take Five i ett av rummen, men det var det lilla det.
"RELAXA CABLE LIFT
distad skrev:Och hur många butiker säljer kabellyftare ?, av Sveriges hifi butiker ? JA, gå igenom hela sortimentet ifrån alla butiker nu...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=97390 Om nu "HiFi-branchen själv undrar vad kunderna tagit vägen och det är dessa "hemska" kabellyftare som gjort att alla kunder försvunnit. Det är högst ett fåtal, som lär sälja och inget som påverkar kundunderlaget i stort. Och audio concept "kunder" lär inte vara kleti och pleti ifrån gatan som är nya inom hobbyn utan de med tjock plånbok som vill ha sk. high-end handlar där. Han som driver butiken är ju inget helgon som jag skulle gynna, men det finns väl några Faktiskt medlemmar som dragit köpkortet där. Den Moraliska kompassen är visst väldigt hög på detta området så man hoppas ju att den är lika hög på andra områden.
HakanC skrev:hifikg skrev:Överlag så borde ingen klaga på mässjazz, den lös med sin frånvaro i stort sett helt. Vi fick höra en snutt av Take Five i ett av rummen, men det var det lilla det.
Finns det ngn som kan sammanställa en spellista över åtminstone den bästa musik som spelades,
för oss som inte hade möjlighet att själva besöka HEM-26?
Spellistan från förra årets mässa hade många intressanta låtar
https://tidal.com/browse/playlist/aa1ed ... 24d8c4f5ca
från: viewtopic.php?p=2337845#p2337845
Prozac skrev:Här är en lista på Spotify med låtar jag hörde iaf. Mindre jazz och mindre klassiskt än tidigare år.....sker det en föryngring bland publiken?
https://open.spotify.com/playlist/19Ni9 ... foFOBQFWU7
HakanC skrev:Jag har konverterat den till Tidal
https://tidal.com/playlist/8bde67af-f92 ... bb9a224626
Hoppsan!RogerGustavsson skrev:Den länken verkar inte fungerar.
Bamsefar skrev:dewpo skrev:en kabelkanal
Vilka krav har du på kabelkanalen?
Bamsefar skrev:Mitt första förslag är att du skaffar en lösning för all 230v el. En stor och lång uttagslist. Hur många uttag krävs det?

Mitt andra förslag är helt enkelt att du klistrar buntbandsankare på bakstycket att fästs buntband i som du samlar ihop resp enhets varianter av kablar. Separera gärna 230v och signalkablar så du slipper skaffa kabellyftare

Morello skrev:Bill50x skrev:
Vad är det för problem du söker lösa?
Morello skrev:Men du implicerar ånyo att det finns ett problem som skall lösas. Faktum är att det inte finns något problem att lösa avseende kablar på golvet. Man når optimalt resultat helt utan åtgärd.
Bill50x skrev:Morello skrev:Men du implicerar ånyo att det finns ett problem som skall lösas. Faktum är att det inte finns något problem att lösa avseende kablar på golvet. Man når optimalt resultat helt utan åtgärd.
Nä, jag implicerar ingenting. Jag bara säger att det finns snyggare och mycket billigare lösningar än vad som presenterats tidigare i tråden. Det behöver ju inte vara en ljudmässig förbättring som kräver en lyft av kabeln från golvet, eller hur? Vad det skulle kunna vara övergår dock mitt förstånd.
Det är för övrigt inte min idé med tennisbollarna, det är Enid Lumley som på tidskriften the absolute sound hävdade att detta var ett måste. Men inte enbart, det skulle dessutom vara en tunnel av inoljad trä över kabeln. Dessa synpunkter framfördes i slutet av -70 / början av -80. Jag har noterat att dessa idéer inte fick någon större genomslagskraft
/ B
dewpo skrev:Bamsefar skrev:Mitt första förslag är att du skaffar en lösning för all 230v el. En stor och lång uttagslist. Hur många uttag krävs det?
11 tror jagOm jag räknade rätt
Så denna skulle kanske fungera?
https://www.amazon.se/Brennenstuhl-Premium-Alu-Line-f%C3%B6rl%C3%A4ngningssladd-h%C3%B6gkvalitativt-str%C3%B6mbrytare/dp/B09WDV6JGK/
[ Bild ]Mitt andra förslag är helt enkelt att du klistrar buntbandsankare på bakstycket att fästs buntband i som du samlar ihop resp enhets varianter av kablar. Separera gärna 230v och signalkablar så du slipper skaffa kabellyftare
Är det sådana här du menar?
https://www.amazon.se/intervisio-Buntbandsf%C3%A4sten-sj%C3%A4lvh%C3%A4ftande-f%C3%A4stplatta-monteringsplatta/dp/B01MT0UYG4/ref=asc_df_B01MT0UYG4
[ Bild ]
Morello skrev:360 000 kronor för en produkt som borde kosta några hundra - rent bondfångeri!
ChristianAndersson skrev:AI: sEMLA Audiophil-godkänd KABel-lyftare för dina high-end-kablar!
Konceptet bygger på att eliminera statisk elektricitet från golvet samtidigt som bullens naturliga fluffighet ger en mekanisk avkoppling i världsklass. Enligt diskussioner på HiFiForum.nu är syftet med kabellyftare ofta att minimera vibrationer och påverkan från underlaget.
Designspecifikation: "The Creamy Riser"
Basen (Vetet): En lagom hårdgräddad botten ger stabilitet och fungerar som en naturlig dämpfot.
Kabelrännan: Ett djupt snitt i mandelmassan (som är högdensitetsmaterial) där kabeln vilar stadigt.
Dielektrisk isolering: Vispad grädde fungerar som ett luftigt gränssnitt som minskar kapacitansen mellan kabel och golv.
Locket: Placeras ovanpå kabeln för att ge precis lagom tryck (”mass loading”) för att eliminera mikrofoni.
Images could not be shown right now. Please try again.
Obs: För bästa ljudåtergivning bör semlan bytas ut var tredje dag för att undvika att grädden kollapsar och påverkar diskanten.
Vill du ha tips på vilka kablar som matchar bäst med mandelmassa, eller ska vi kika på hur man bygger en subwoofer av en prinsesstårta?
yOU GET THE PICTURE
dewpo skrev:Bamsefar skrev:dewpo skrev:en kabelkanal
Vilka krav har du på kabelkanalen?
Jag söker en kabelkanal eller kabeldike kallas det kanske? Som går att skruva bak på en tvbänk som är ca190cm bred för att få upp denna ⇓⇓⇓ kabel härvan från golvet. Så att det går att dammsuga

Thomas_A skrev:Jag kör med väggpress.
Bamsefar skrev:Thomas_A skrev:Jag kör med väggpress.
Jikes. Sorry inget illa menat, absolut inte. Men lite buntband i den högen skulle göra underverk. Och då du kör med öppet bakstycke, varför inte nyttja utrymmet till att förvara kablar, och grendosor....?
Thomas_A skrev:Jag kör med väggpress.
hifikg skrev:Morello skrev:360 000 kronor för en produkt som borde kosta några hundra - rent bondfångeri!
Fast han lirade bra musik, här är Sladds egen bild över mässmusiken, jag hörde det mesta av den men inte allt.
sprudel skrev:hifikg skrev:Morello skrev:360 000 kronor för en produkt som borde kosta några hundra - rent bondfångeri!
Fast han lirade bra musik, här är Sladds egen bild över mässmusiken, jag hörde det mesta av den men inte allt.
Tack KG!
dewpo skrev:Thomas_A skrev:Jag kör med väggpress.
Jag hade nog också flyttat mina saker närmre väggen om det hade varit möjligt utan att tv-apparaten slog i snedtaket
Morello skrev:"Jag bara säger att det finns snyggare och mycket billigare lösningar än vad som presenterats tidigare i tråden."
Lösningar på vadå? Det är här du implicerar att det finns en funktion och ett problem att lösa. Så är ingalunda fallet; produkten är ren bluffprodukt som torgförs medelst lögner av skojare tillika bondfångare i branschen.
Conan skrev:sprudel skrev:hifikg skrev:
Tack KG!
Tackar också! Lirar dessa förkylningslomhördheten släppt lite.
Nä nu tillbaka till kabellyftare och kabelhärvor...
radelius skrev:Här är lite musik jag blev utsatt för https://tidal.com/playlist/1d6e412f-011f-4ac2-98d4-e02d2a7a7bfa
En del bra faktiskt, tycke och smak
radelius skrev:Fixat!

RogerGustavsson skrev:Ett gäng ynglingar diggandes.]
hifikg skrev:
hifikg skrev:Har publicerat min spellista från HEM 26 på Qobuz, den heter just HEM 26 och jag heter tyskkg (reggade mig på den tiden de ännu inte fick leverera till Sverige)
hifikg skrev:Det står Öffentliche Playlist von tyskkg (kanske ska kalla mig von kg)
Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Ett gäng ynglingar diggandes.]
distad skrev:Conan skrev:RogerGustavsson skrev:Ett gäng ynglingar diggandes.]
*ynglingar* Ja, så kan man ju kalla den "sista" generationen som håller på med denna hobby... Ett gäng "gubbar" skulle jag kall dem för.
hifikg skrev:På årets mässa såg jag fler ynglingar och mer kvinnfolk än någonsin tillförne.
dewpo skrev:Det här med att dagens ynglingar inte är ett dugg intresserade av tung hifi tror jag är ett lokalt svenskt problem.
I undersökning efter undersökning så sticker svenskar ut som mindre traditionsbundna och mer benägna att hoppa på nyaste flugan än folk i andra länder.
Jag får till exempel reklam stup i kvarten för kinesiska vakuumpackade soffor som packar upp sig själva.
Jag gissar att det är för att jag som svensk och fattig förväntas vara intresserad av en billig vacuumpackad soffaVilket jag inte är
![]()
Men statistiskt sett är nog svenskar mer benägna att köpa något dylikt än (för att ta ett exempel) att engelsmän skulle byta ut sin chesterfield grupp?
Jag tycker personligen att det är tråkigt att det är kulturen som styr om människor är progressiva eller konservativa i sitt agerande.
Alltså svenskar får en vacuum packad soffa på köpet när de byter spisen mot induktion. Italienarna får en riktig soffa men får dras med gasspis OSV...
Alltså kulturen bestämmer att allt nytt är bra eller tvärtom att alla vill ha det som det alltid varit. När sanningen ligger någonstans mitt i mellan.
Vissa förändringar är framsteg medans andra är ett kliv i sidled eller till ock med bakåt.
Billigt brukade betyda dåligt men har kommit att betyda prisvärt (trotts att det mycket sällan är prisvärt om man tar hänsyn till produkternas livslängd).
Om jag förstått det hela korrekt är det billiga-Boström som är ansvarig för denna semantiska förändring? Och han skulle jag vilja ta i örat. För han har förstört en hel generation!
distad skrev:hifikg skrev:På årets mässa såg jag fler ynglingar och mer kvinnfolk än någonsin tillförne.
Jag ska räkna alla "under" 40år på kommande bilder.......
hifikg skrev:Det står Öffentliche Playlist von tyskkg (kanske ska kalla mig von kg)

Bamsefar skrev:Detta med ålder då, denna bild är från December 2006 - en liten glöggträff once-upon-a-time:
[ Bild ]
Det är nästan 20 år sedan....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster