Legacy Audio AERIS XD for dummies

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Legacy Audio AERIS XD for dummies

Inläggav Kalejdokom » 2026-01-29 23:44

Har så smått börjat planera för ett nytt husbygge - som förmodligen kommer ge möjlighet att inreda med lite mer kompromisslösa hifi-installationer. :)
Därav spånar jag kring att bygga lite mer kompetenta ljudalstrare som kombinerar goda erfarenheter av slutna subbar och frontsystem i öppen baffel.
Jag har läst mycket om hybrid-cardioid-system och snöat in på Legacy Audio. Dom har flera modeller med denna teknik - MEN jag har svårt att hitta information om hur man gör för att få rätt egenskaper på spridning och styrning av ljudenergin. Det handlar ju om att släcka ut det bakåtriktade ljudet och på så vis fokusera spridningen mer framåtriktat. Nyckeln är att nyttja DSP för fasförskjutning och "tidslinjering" av elementen, men min kunskap räcker inte så långt för att förstå HUR det går till och hur man kan mäta sig fram till önskat resultat.

Jag tittar konkret på Legacy Audio AERIS XD:
https://legacyaudio.com/product/aeris-xd/

och så här skriver en review på nätet:

"A brief explanation of the Aeris system is a speaker with a carefully shaped radiation pattern (inherently dipolar in the midrange transitioning to a cardioid down to 50 Hz) that comes with a proprietary DSP system that is used for room correction as well as providing time alignment of the various drivers."

Någon som förstår hur det fungerar och kan förklara hur man går till väga? Lådan består alltså av en subwoofer med både BR och slavbas samt midwoofer/midrange i open baffel. På hemsidan står det att delningsfrekvenserna är 80/2,8k/8k men det får jag inte ihop med aktuell elementbestyckning.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Legacy Audio AERIS XD for dummies

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-02 21:37

Ok, lite lång ingress kanske för att orka engagera sig. :)

Mina funderingar rullar dock vidare och i helgen gjorde jag lite empiriska utvärderingar. Jag har en del "halvfabrikat" att utgå ifrån så jag baxade upp en egenbyggd 12 tums PA-sub från garaget och snickrade ihop en öppen baffel för ett 12 tums PA-bas, som jag gjorde i form av en U-frame med avsmalnande baksida (rekommenderas för bästa cardioid-effekt).

Bild

Bild

Bild

Lite boost i botten och jag blev helt knockad över potentialen i detta koncept. Jag gjorde några enkla mätningar med REW men sparade inga kurvor. Det var dock inga problem alls att få full output ner mot 20 Hz. Jag ägnade dock ingen tid åt att utvärdera eventuell cardiod-effekt med utsläckning på "baksidan". To be continued...

Just Legacy-modellen är kanske inte exakt vad jag siktar mot. Jag har även tittat en del på Pure Audio Project som har ett koncept jag gillar. Dom jobbar en del med symmetri och hävdar True Point Source D’appolito Design:

Bild

D'appolito bygger ju på att mellanregistren inte får sitta för lång isär och har man då ett stort diskanthorn kan det kanske bli problem, om man t.ex. skulle vilja bygga något sådant här av lite skrot man har liggandes: :)

Bild

Det vore ju lite kul att kombinera den stora öppna baffeln med en cardioid-botten. Nedre delen är alltså en kombo av U-frame dipol och sluten sub där båda elementen spelar exakt samma register och med kalibrerad frekvensgång. Men frågan är alltså om det blir problem med frontlooben om man kör de båda mellanregistren/midbasarna helt parallellt? Tänkt delning i så fall ca 150/1500 Hz. Förslag på annan delning eller placering av elementen? Den övre 12:an skulle spela parallellt med cardioidbasen (samma typ av driver).
Senast redigerad av Kalejdokom 2026-03-02 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-02 22:06

Stora element och allmän galenskap. Jag kommer att följa med glädje! :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-02 23:06

Tack för goda tips och idéer! :)
Då är jag inte helt fel ute...

JM

Inläggav JM » 2026-03-03 08:23

Har du hört hgt?
Vad vill du erhålla ljudmässigt mer konkret?
Vad vill du undvika ljudmässigt?

JM
Senior neurofoskanre - KI. Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-03-03 08:55

Tänkte ställa liknande frågor som JM.

Här är lite snabb input (som kanske inte är vad du önskar?):

D'Appolito har i praktiken problem med vertikal spridning, se bla:
viewtopic.php?f=10&t=72378&p=2194752&hilit=Appolito#p2194810, samt
viewtopic.php?f=3&t=72656&p=2209185&hilit=Appolito#p2209185

Gällande cardiod så finns kanske lite matnyttig info här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... gns.11663/
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ld.431126/

För att få lite mer förståelse kring principer kan du t ex göra enkla simuleringar i Vcad med flera basar och fördröjningar samt visa resultatet i polarplot. Då kanske du också får syn på några utmaningar.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-03 09:46

Som Maarten skriver tror jag inte det är nödvändigt eller ens önskvärt med en d'Appolito-konfiguration. Med all säkerhet får du önskvärd ljudtrycksförmåga med t ex bara dubbla tolvor, en sluten och en med kardioid-funktion. Bästa effekt för det ljudande resultatet får du om du kan eliminera reflexen mot väggen närmast bakom högtalaren så mycket som möjligt. Frekvense där reflexen har mest destruktiv effekt är väldigt avståendsberoende och kardioidfunktionen kommer också att ha ett starkt frekvensberoende. Med andra ord skulle jag rekommendera att mäta högtalarens kardioidfunktion (de två 12") och sen försöka lista ut en optimal placering från den datan.

Angående delningsfrekvenser och så - exakt vilka element tänkte du använda?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-03 11:09

JM skrev:Har du hört hgt?
Vad vill du erhålla ljudmässigt mer konkret?
Vad vill du undvika ljudmässigt?

Nej, jag har inte hört, varken Legacy Aeris eller Pure Audio Project. Men jag har labbat med ljud och PA-teknik (som ljudtekniker) och byggt otaliga varianter av högtalare i snart 50 år. De senaste 10 åren har jag varit mest nöjd med dipoler och länge velat få möjlighet att testa lite större bafflar med fler element. Mest av nyfikenhet och med förväntan på en lite större ljudscen. Mitt ljudideal har svängt från minimalistiskt studioljud till lite yvigare PA-stuk. Tänker att det kanske inte bara är linjära SPL-kurvor som är målet - just nu tänker jag stora högtalare och stort ljud. :)

Maarten skrev:Här är lite snabb input (som kanske inte är vad du önskar?)

Jag är absolut öppen för kritik och idéer. Tack för länkar! Inget är hugget i sten och detta är mest ett tidigt spånande inför stundande husbygge med dedikerat bio-/ljudrum.

jonasp skrev:Bästa effekt för det ljudande resultatet får du om du kan eliminera reflexen mot väggen närmast bakom högtalaren så mycket som möjligt.

Check på den. Bakom högtalarna är det 45 gr sluttande innertak med akustikpanel. Hela rummet har heltäckningsmatta i ull.

jonasp skrev:Exakt vilka element tänkte du använda?

Alla element jag tänkt använda finns i garaget och kommer från lite olika PA-projekt. Det handlar alltså inte om att köpa något nytt utan att återbruka istället för att sälja/donera.
P.Audio C-12LF (som slutna lådor längst ner) http://p-audio.co.uk/pdf/C_12LF.pdf
GRS 12PT-8 (i dipol OB/U-frame) https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... 12PT-8.pdf
Dayton Audio PA165-8 (midbas) https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/ ... 65-8_1.pdf
JBL 2344 horn med RCF N480 driver (delas vid 1200Hz i JBL-monitorer) Saknar datablad, men har en del info i tidigare tråd: viewtopic.php?f=3&t=75103

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-03 11:56

Jag har ju även ett par 8 tums Fane Sovereign 225-8 på hyllan. Kanske lugnare att skippa D'appolito och nöja mig med en midrange (Jag är lite tveksam till om 12:orna är så särskilt bra i röstregistret):

FANE International skrev:Whether you’re a professional audio engineer or an audiophile, this driver is sure to impress. :D

https://www.fane-international.com/down ... DS1023.pdf

Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-03 15:34

Ja jag tror du ställer till med mer problem än du löser om du går på d'appolito i mellanregistret. För lägre frekvenser en annan sak. Men tänker du köra en övre 12" som dipol och den nedre som kardioid? Isåfall varför? Jag är annars en anhängare av kardioda lösningar !

Att gå över till 8" vid "lagom" hög frekvens är nog viktigt med tanke på eventuella U-rams-resonanser eller vad man ska kalla dem för den kardioidmonterade 12".

Men 8" kommer att se löjligt liten ut intill det där jättehornet! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-03 20:50

Ja, och dessutom ser elementen mindre ut än vad dom är, eftersom de är monterade bakifrån och frontbafflarnas hål inte är större än att de döljer korgar och skruvar. Det blir bara hornet som kommer att monteras framifrån och möjligen försänkt för att inte ligga utanpå baffeln. Nästa steg blir att testa vilka drivers som kan tänkas trivas ihop och framförallt inte låta vasst eller skrikigt i mellanregister och lägre diskant. Jag befarar att hornet behöver tämjas ordentligt för att funka som hifi-driver. Förmodligen har jag mer lämpade kandidater till diskantregistret (Scanspeak-domar, AMT och banddiskanter) men det vore ju så roligt att kunna få till det med denna jätte till diskantspridare. :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-03 20:57

jonasp skrev:Men tänker du köra en övre 12" som dipol och den nedre som kardioid? Isåfall varför?

Vad är egentligen skillnaden? Jag kanske skrotar U-ramen på den nedre "kardioidbasen" och låter de båda övre tolvorna dela samma signal - men det lär väl ändå bli viss kardioideffekt i de register där de båda nedre basarna i så fall spelar parallellt?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-03 22:12

De har olika utstrålningsmönster. Dipolen har full nivå rakt bak (med omvänd fas) medan en ideal kardoid har väldigt kraftigt dämpad nivå rakt bak men släcker ut strålningen åt sidorna. (Diagrammen nedan för mikrofoner men mönsterna är de samma för strålare.

Med andra ord, när jag talade om att reducera reflexen mot bakväggen ovan så baserades det på att jag tror att du kan uppnå kanske -12 till -15 dB ljud rakt bak jämfört med fram. Den stora effekten av detta är att mellanbasen inte påverkas negativt. Den ännu lägre basen blir ändå rundstrålande och kan bara hanteras med ekvalisering eller rumsakustik. Igen, detta är mycket starkt frekvensberoende och vid vilken frekvens du behöver utsläckningen beror på avstånd till bakväggen.

Om du monterar ett element fram och ett bak och har DSP + tillräckligt med kanaler kan du styra kardioidverkan. Man kan även göra det på lustiga vis med många element som med Kii Three. Alternativet är ett passivt dämpat kabinett likt din U-ram (som jag undrar hur stark dämpning den har bakåt) eller likt D&D 8c.

Jag hade experimenterat med att variera mängden fluff i U-ramen och mäta vilken effekt det får på bakstrålningen. Många mätningar blir det.

Du kan även kombinera djupbas med basreflex och kardioid utstrålning men inte i samma låda. Då kan du maximera verkningsgrad där det gäller (djupbas) och offra lite verkningsgrad där det gör mest nytta (dämpa utstrålning bakåt). Antalet kombinationr är såklart oändliga.

PolarPatterns.jpg
PolarPatterns.jpg (66.59 KiB) Visad 338 gånger

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2026-03-04 12:22

Jo, jag har hyfsad koll på konceptet och innan någon annan påminner mig om gamla trådar, så är jag fullt medveten om att jag diskuterat detta tidigare och då i denna tråd:
viewtopic.php?f=3&t=67901

Kanske landar det i samma slutsats igen, att det inte blir något av nu heller.

Det vore förstås intressant att testa med olika dämpning och placering i förhållande till bakre vägg och rummet i övrigt. Problemet är att "rummet" för närvarande ser ut så här:

Bild

...så det är lite svårt att göra relevanta mätningar i detta skede. Rummet är ju dedikerat för ljud och kommer ligga längs ena gaveln på ett 1,5-plans hus, med sluttande tak i båda ändar. Det finns alltså inget liknande rum att labba med i nuläget.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2026-03-04 15:32

Ännu bättre, då kan du ju mäta ute utan störande rum!
(Rummet beaktar man i ett senare skede och det är jämförelsevis enkelt om man mätt i relativt fritt).

Du kan ju då även bygga huset efter högtalarna 8) :) .
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-05 22:48

Tja, med PA-element, sluten låda eller basreflex i botten, kardiod i mellanbasen så att du ökar riktverkan och minskar rummets påverkan och sedan något rejält horn så kan det bli kalas.

Det verkar som huset hamnar på en mycket vacker plats!

Återgå till Generellt om hifi