Därav spånar jag kring att bygga lite mer kompetenta ljudalstrare som kombinerar goda erfarenheter av slutna subbar och frontsystem i öppen baffel.
Jag har läst mycket om hybrid-cardioid-system och snöat in på Legacy Audio. Dom har flera modeller med denna teknik - MEN jag har svårt att hitta information om hur man gör för att få rätt egenskaper på spridning och styrning av ljudenergin. Det handlar ju om att släcka ut det bakåtriktade ljudet och på så vis fokusera spridningen mer framåtriktat. Nyckeln är att nyttja DSP för fasförskjutning och "tidslinjering" av elementen, men min kunskap räcker inte så långt för att förstå HUR det går till och hur man kan mäta sig fram till önskat resultat.
Jag tittar konkret på Legacy Audio AERIS XD:
https://legacyaudio.com/product/aeris-xd/
och så här skriver en review på nätet:
"A brief explanation of the Aeris system is a speaker with a carefully shaped radiation pattern (inherently dipolar in the midrange transitioning to a cardioid down to 50 Hz) that comes with a proprietary DSP system that is used for room correction as well as providing time alignment of the various drivers."
Någon som förstår hur det fungerar och kan förklara hur man går till väga? Lådan består alltså av en subwoofer med både BR och slavbas samt midwoofer/midrange i open baffel. På hemsidan står det att delningsfrekvenserna är 80/2,8k/8k men det får jag inte ihop med aktuell elementbestyckning.