Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:
Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt.
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:
Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt.
Blir nyfiken på om du spelade in med Zoom H1 eller med Zoom H1n?
(det är överraskande stor skillnad)
På huvudfrågan vill jag svara.. ja.
/Anders O.
PerStromgren skrev:
Det är en H1n. Jag hade H1 förut, men bytte till H1n för att få en riktig ratt som nivåkontroll.
Och angående frågan: vad krävs i form av utrustning; kan du ge ett exempel?
I-or skrev:Inte ens hyggligt kapabla HiFi-högtalare kan återge de ljudtrycksnivåer som kraftfulla musikinstrument skapar på korta avstånd eller i små och odämpade lokaler, så att du fick nöja dig med ca 5-6 dB lägre nivåer i lyssningsrummet är helt normalt. Även akustiska instrument kan vara oerhört högljudda som de flesta nog har märkt och lite mer normalklena anläggningar landar -10 till -15 dB relativt verkligheten under så pass krävande förutsättningar. För att nå ända fram helt utan märkbar nivåbegränsning av topparna krävs en anläggning som närmar sig PA-system (även om man då får acceptera en aning distorsion med följden att det inte låter riktigt lika oansträngt).
För övrigt är toppfaktorn ca 17 dB för trummandet (alltså exklusive den sista tysta snutten av inspelningen), varför topparna bör ha landat på i runda slängar 105+17 = 122 dBA (toppfaktorn är inte A-vägd, så det kan skilja på ett par dB här).
Dessutom skär A-vägningen bort basen, varför den genomsnittliga linjära ljudtrycksnivån var betydligt högre än 105 dB under upptagningen. Tersbandsspektra enligt nedan:
PerStromgren skrev:Säckpipa är ett intrument för sig...
PerStromgren skrev:Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvaro när någon som kan, håller i inspelningen!
Ogjort skrev:PerStromgren skrev:Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvaro när någon som kan, håller i inspelningen!
Man får tänka på att bastrumman här låter mer ett ganska tunt "bop".
Det du avser tror jag är typ en"gran cassa" till höger i ljudbilden - den ÄR maffig![]()
(men det är tro, inte vetande)
Och i just den här låten är trumspelet avsiktligt ganska så reducerat, jämfört med vad denne fantom tekniskt kan.
jockewe skrev:
Låter ju verkligen härligt, med klang runt alla cymbaler etc! Jag undrar lite med bastrumman (till höger) när den spelas lite starkare tillsammans med bas"kaggen" så blir det nå't litet fasknas (upplever jag) här hemma hos mig. Minns att våra ljudtekniker alltid ville spela in djupbas separat i (mono) och mixa in se'n, är det nå't känt man brukar göra?
Underbar timing hos musikern, tack för att du delade lite, måste vara kul att öva på den nivån!
Morello skrev:Vad var det för gökar som underkände mixen?
Antar att det är André Ferrari på trumma.
Ogjort skrev:Vi vill mest "utforska" hur det KAN låta om man INTE gör så "som man ska"...![]()
Här har vi noll EQ, noll kompression, noll limitering.
Vid exempeluppspelning för "branschen" har vi redan fått förslaget: "Men... varför vänder ni er inte till någon som KAN mixa?"
goat76 skrev:
Jag kan mycket väl förstå ståndpunkten att hålla nere på kompressionnivåer och undvikandet av att använda limiteringsverktyg, men på vilket sätt anser du att användandet av EQ nödvändigtvis skulle vara ett kvalitetssänkande? (Jag tolkar iallafall din ståndpunkt som så, eftersom du själv påpekar att inget EQ-verktyg har använts i din ljudmix.)
gcs skrev:Titta in på Genelec hemsida och högtalaren heter 8381a. Den klarar peak SPL 129dB. Jag har själv ett par mindre 8260A som står 1,75m från lyssningsplats. När jag lyssnar på min musik har jag ofta
en peak nivå på 109dB C. Skillnaden mellan A och C vägning brukar bli 20-30dB. Den verkliga energin finner man alltså i basen. Allt talar för att det bästa är aktivt delade högtalare.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
Jag kan mycket väl förstå ståndpunkten att hålla nere på kompressionnivåer och undvikandet av att använda limiteringsverktyg, men på vilket sätt anser du att användandet av EQ nödvändigtvis skulle vara ett kvalitetssänkande? (Jag tolkar iallafall din ståndpunkt som så, eftersom du själv påpekar att inget EQ-verktyg har använts i din ljudmix.)
Feltolkning
EQ, kompression och alla möjliga och omöjliga verktyg kan i högsta grad vara slutresultatshöjande.
Men de ska till när de behövs och/eller önskas, eller måste. Inte av slentrian. Och de tillför i princip alltid mer påverkan än just det som står på "etiketten".
Och vill man uppnå full dynamik - och så lite dist som möjligt, så gäller det att minimera och/eller undvika sådana.
Det är också kul att undersöka hur långt värnande av själva inspelningssituationen kan nå. Typ - istället för att skruva på EQ i efterhand, så flyttar jag miken vid inspelning för att nå samma önskade resultat. Det borde iofs vara grunden i all inspelning - men är det sällan.
Sen beror det förstås på "sort och fason". Det finns ju massor med fall där en "akustisk avbild" inte alls är önskvärd. (eller ens finns)
Men det kommer bli EQ applicerat även på de här inspelningarna. Om än i väldigt ringa grad.
En färdig låt har t.ex. skruvad diskanthöjning på en närmik i några takter just för att "plocka fram" fingerspelet på trumskinnen.
Men bara där - inget annat.
På en låt har trummisen lagt en kätting och ett tygstycke på virveln för att få ett visst sound. Vilket kanske hade gått att skruva fram istället.
Men varför inte göra det redan vid källan, så att säga..? Det påverkar ju också själva spelandet, och samspelet.
Jag gillar när det smäller om trummor som i verkligheten - och det gör det inte så fort man börjar skruva på dem.
Men andra kan ju tycka att det låter gräsligt illa... (just den virveln låter rätt så "corny" - men det är ju musikerns val)
Bra eller dåligt är ju helt subjektivt.
Jag kommer försöka få det så nära det JAG önskar som möjligt. (i samspråk med bandet naturligtvis)
Finns inget som säger att även andra kommer tycka att det är fint.
goat76 skrev:
När trummor spelas upp i sin enskildhet, som i den inspelningen du delade med dig av, så låter det för det mesta riktigt bra. Man hör allt då alla detaljer tydligt framgår, men sen när andra instrument blandas in i ljudmixen så uppstår det ofrånkommligen diverse maskeringar, och de detaljer som gjorde att trummorna i sin enskildhet framgick så klart och tydliga begravs av de andra ljudinslagen. Det är i det läget som EQ verkligen kan behövas, för att åtminstone ta de mest väsentliga i trumspelet upp ovanför ytan, utan att för den delen få de andra instrumenten att drunkna i ljudmixen, vilken en total nivåhöjning av trummorna annars kan tendera att göra.
Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.
Det är iallafall så baserat min ringa erfarenhet, att det inte alltid räcker med att bara balansera den total nivån mellan instrumenten, utan ofta behöver balansen förändras för de olika individuella instrumenten för att de ska passa ihop bättre tillsammans. EQ är ett fantastiskt verktyg för att uppnå detta.
Ogjort skrev:goat76 skrev:
När trummor spelas upp i sin enskildhet, som i den inspelningen du delade med dig av, så låter det för det mesta riktigt bra. Man hör allt då alla detaljer tydligt framgår, men sen när andra instrument blandas in i ljudmixen så uppstår det ofrånkommligen diverse maskeringar, och de detaljer som gjorde att trummorna i sin enskildhet framgick så klart och tydliga begravs av de andra ljudinslagen. Det är i det läget som EQ verkligen kan behövas, för att åtminstone ta de mest väsentliga i trumspelet upp ovanför ytan, utan att för den delen få de andra instrumenten att drunkna i ljudmixen, vilken en total nivåhöjning av trummorna annars kan tendera att göra.
Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.
Det är iallafall så baserat min ringa erfarenhet, att det inte alltid räcker med att bara balansera den total nivån mellan instrumenten, utan ofta behöver balansen förändras för de olika individuella instrumenten för att de ska passa ihop bättre tillsammans. EQ är ett fantastiskt verktyg för att uppnå detta.
Hmm... det där vill jag nog hävda är mytologiskt.
Och jag förstår det inte ens teoretiskt.
Hela grejen med samspel med flera instrument är ju att allt blandas till en helhet. Det innebär inte alls att något "försvinner".
De kombineras till en samklang.
Applicera det resonemanget på t.ex. en stråkkvartett. Hur skulle du beskriva det då?
Eller ta ett piano - som ju ofta spelar flera toner samtidigt. Skulle man då behöva spela in varje ton på ett isolerat spår
och sedan EQ:a varje ton så den inte "inkräktar" på andra toners frekvenser för att det ska låta som ett piano?
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Hmm... det där vill jag nog hävda är mytologiskt.
Och jag förstår det inte ens teoretiskt.
Hela grejen med samspel med flera instrument är ju att allt blandas till en helhet. Det innebär inte alls att något "försvinner".
De kombineras till en samklang.
Applicera det resonemanget på t.ex. en stråkkvartett. Hur skulle du beskriva det då?
Eller ta ett piano - som ju ofta spelar flera toner samtidigt. Skulle man då behöva spela in varje ton på ett isolerat spår
och sedan EQ:a varje ton så den inte "inkräktar" på andra toners frekvenser för att det ska låta som ett piano?
Det är ingenting "mytologiskt" alls med det jag skriver.
Det säger sig självt att olika instrument ockuperar och delar större delen av frekvensomfånget, men att olika delar av frekvensomfånget kan vara olika viktiga/väsentliga för hur olika musikinstrument framhävs i en musikmix. Man kan med hjälp av små justeingar med EQ låta de olika instrumenten vara mer eller mindre dominerande i olika delar av frekvensomfånget, vilket medför att de alla instrumenten kan tydliggörar i en tät ljudmix, utan att för den delen behöva ta något från den naturligt ljudande helheten.
Jag talar om ytterst små EQ-justeringar, inga överdrifter.
Det är inte ovanligt att personer nämner att trummorna låter fantastiskt bra i en glesare och välljudande jazz-produktion, och det är ungefär lika vanligt att många tycker att trummorna i en tät rock-produktion låter betydligt sämre. Men lyssnar man på trummorna isolerat i sin enskildhet så kommer nog många inse att de båda truminspelningarna håller ungefär samma ljudmässiga kvalitet. Skillnaden är i många fall att de bara maskeras olika mycket av övriga ljudinslag i mixen.
I-or skrev:Den ljudkvalitetsmässiga huvudskillnaden mellan jazzproduktioner och rockproduktioner ligger nästan alltid i en lägre grad av olinjär signalprocessning i det förstnämnda fallet. Detta blir speciellt märkbart för trummorna även om typiska jazzproduktioner skulle kunna förbättras en hel del i detta avseende också.
En klar majoritet av rockkreatörer har sedan länge mycket medvetet byggt sina produktioner på ett mindre realistiskt ljudideal och ljudkvaliteten blir därefter.
Ogjort skrev:Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?
Ogjort skrev:Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.
goat76 skrev:Ogjort skrev:Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?
Jag ser inga övergripande problem vad gäller maskeringar när det kommer till en stråkkvartett.
Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.
goat76 skrev:Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.
Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.
- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.
Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet.![]()
Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0
Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.
Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.
- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.
Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet.![]()
Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0
Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0
Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.
Tack för tipset!
Johan_Lindroos skrev:Konstiga exempel tycker jag. Det ena låter för täääskigt och det andra inte. Jag förstår faktiskt inte vad du vill visa med detta, goat.
Morello skrev:Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:
Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.
Tack för tipset!
Det sa jag inte, jag gjorde naturligtvis så av den enkla anledningen att visa hur samma välinspelade trummor maskeras väldigt olika beroende på övrig instrumentering, vilket tydligt leder till att samma välinspelade trummor kan uppfattas låta betydligt sämre trots att de är exakt likadana i båda ljudspåren. Om jag inte hade normaliserat den akustiska gitarren och den elgitarren till samma nivå, så hade säkert någon här velat påstå att elgitarren skulle var mixad till en högre nivå relativt trummorna.
Tråkigt att du inte verkar kunna hålla diskussionen angående frekvensmaskering på en seriös nivå, utan att göra ditt bästa för att försöka fördumma mig. Har jag gjort dig något som gör att du beter dig så?
goat76 skrev:Morello skrev:Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".
Inte för att den inspelningen innehåller särskilt hårt maskerande ljudinslag, likt hur hårt distade gitarrer tenderar att göra, men inspelningen innehåller mest sannolikt diverse EQ-justeringar och säkert lite lättare användning av kompression, med tanke på att George Massenburg har arbetat med produktionen. Massenburg är nästintill mer känd i studiovärlden för sina högkvalitativa EQ apparater och kompressorer än vad han är känd för sina ljudmixar.
I-or skrev:Vad gäller limitering så är det direkt idiotiskt att inte utföra denna uteslutande i uppspelningsenheten. Möjligheten till detta har funnits i ett par decennier och är dessutom i princip gratis via den DSP som i praktiken alltid utnyttjas i moderna system.
goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?
Ogjort skrev:goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?
Det går sannolikt inte att hitta "därute". Men det beror på helt andra orsaker än att det inte skulle gå.
Först måste vi då leta upp t.ex. en hårdrockproduktion som har ett dynamiskt utrymme på minst 20 dB (troligen ännu mer).
Sen så...
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?
Det går sannolikt inte att hitta "därute". Men det beror på helt andra orsaker än att det inte skulle gå.
Först måste vi då leta upp t.ex. en hårdrockproduktion som har ett dynamiskt utrymme på minst 20 dB (troligen ännu mer).
Sen så...
Frekvensmaskering är den stora orsaken till att du har svårt att hitta exempel på rockinspelningar med lika tydligt välljudande trummor som i inspelningar bestående av akustiska instrument. Trummorna låter i många fall alldeles förträffliga i partier där de får lite ensamhet i låtarna, och man kan då även höra den akustiska återkopplingen från rummet där trummorna spelats in. Men så fort de hårt distade gitarrerna återkommer så hör man i princip endast ljudet av de relativt torra anslagen, då ”ljudmattan” av gitarrerna tar över dominansen fullständigt över det betydligt svagare rumsbidraget från truminspelningen.
Frekvensmaskering jag just det jag visade med de ljud-exemplen jag la upp tidigare med dina högdynamiskt inspelade trummor.
Ogjort skrev:Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.
I-or skrev:Ogjort skrev:Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.
Naturligtvis är det så och vi har även diskuterat det högst tveksamma begreppet frekvensmaskering tidigare, bl.a. här:
viewtopic.php?p=2346378#p2346378
goat76 skrev:Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.
Det hela är väldigt enkelt. Den bredbandiga och konstant spelade ”ljudmattan” maskerar trummornas akustiska rumssvar p.g.a att ljuden delar samma frekvensspann och att gitarrens är det starkare av dessa ljudinslag. Det sker därmed en frekvensmaskering.
Jag rekommenderar alla andra som verkligen är intresserade av fakta (och förhoppningsvis mindre intresserade av lagbildning och ryggdunkningar) att läsa på om ”frequency masking”. Det är ett väldokumenterat problem.
Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.
goat76 skrev:Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.
goat76 skrev: Dessa ljudmixar av renare slag är väldigt enkla att göra...
Ogjort skrev:goat76 skrev:Sen kan jag också undra varför du förutsätter att det är akustiska instrument till det trumspår jag inledningsvis la in här i tråden?
Det är det inte.
RogerGustavsson skrev:Det finns ju mängder med sätt att spela in på. Rakt in med två mikrofoner med musiker i en för inspelning lämplig lokal tycks fungera hur bra som helst i en del fall. Att börja spela in instrument var för sig, ibland med en uppsjö mikrofoner, inte alltid med instrumenten spelandes tillsammans och sedan klistra ihop det hela på något vis är kanske inte är optimalt? Att göra en upptagning av ett trumset för sig och optimera intrycket av det, kan det inte bli lite knas när det sedan ska fogas in i en ljudbild med andra instrument? Jag tycker det många gånger låter trevligare med ”live i studion” än där man trixat dagarna i ända. Jag är en fan av att lyssna på musik live utan PA (om det är möjligt och det är det ofta).
I-or skrev:
Detta kan fortgå eftersom de vanliga dödliga som utgör över 95 % av musikkonsumenterna inte har något som helst intresse för ljudkvalitet utöver att de inte gillar signalbortfall, brus, baslöshet samt att ljudet "spricker" (ett typiskt uttryck i folkmun när jag i mitt arbete har utfört marknadsundersökningar) och därför spelar det kommersiellt sett ingen roll vilka knasiga tilltag som man hittar på i studion.
I-or skrev:Ja, vanliga dödliga uppskattar definitivt bra ljud när det står till buds och kan t.o.m. vara ganska goda lyssnare ibland. Jag har dock oräkneliga gånger demonstrerat välljud av högsta klass för tydligt imponerade vänner, bekanta och släktingar bara för att sedan se dem vara helt ointresserade av ens en halvhygglig anläggning i det egna hemmet.
Intressant nog är dock majoriteten av vanliga dödliga åtminstone halvpetiga med bildkvalitet. Att ljudkvalitet så ofta sätts på undantag är ganska märkligt med det i åtanke, men det är uppenbarligen viktigare att strömma serier än att strömma musik.
goat76 skrev:Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.
Oftast uppstår inte problemet med frekvensmaskering i samma utsträckning när de enskilda instrument har sina individuella ljudkällor, där vi som lyssnare lättare kan skilja ljuden åt tack vare olika infallsvinklar. Vårat hörselsinne är fantastiskt på så vis, så som förmågan att både detektera infallsvinklar och fokusera lyssningen av ljud i verkligheten, som exempelvis den så kalkade cocktail effekten. Problemet uppstår i större utsträckning först när de ska mixas samman till två enstaka kanaler och sedan ska spelas upp av endast två ljudkällor, då hopar sig ljuden, bygger på varandra och maskerar varandra, och det kan då uppstå behov av att tydliggöra separationen i ljudmixen.
De som mixar i multikanal nämner inte sällan hur mycket färre problem som behöver lösas, just tack vare det större utrymmet av fler individuella kanaler/ljudkällor.
Vem annars än musikerna själva ska diktera hur deras instrument låter? Själv fullkomligen älskar jag ljudet av distade gitarrer, och ifall man i en mix vill höra mer av det akustiska rumssvaret från trummorna i en mix blandat med hårt distade instrument, så är ofta lösningen att man ökar andelen rumsljud från trummorna betänkligt (om man nu har en separat inspelning av detta), samt göra vissa väl valda korrigeringar med hjälp av EQ.
Rille skrev:goat76 skrev:Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
Oftast uppstår inte problemet med frekvensmaskering i samma utsträckning när de enskilda instrument har sina individuella ljudkällor, där vi som lyssnare lättare kan skilja ljuden åt tack vare olika infallsvinklar. Vårat hörselsinne är fantastiskt på så vis, så som förmågan att både detektera infallsvinklar och fokusera lyssningen av ljud i verkligheten, som exempelvis den så kalkade cocktail effekten. Problemet uppstår i större utsträckning först när de ska mixas samman till två enstaka kanaler och sedan ska spelas upp av endast två ljudkällor, då hopar sig ljuden, bygger på varandra och maskerar varandra, och det kan då uppstå behov av att tydliggöra separationen i ljudmixen.
De som mixar i multikanal nämner inte sällan hur mycket färre problem som behöver lösas, just tack vare det större utrymmet av fler individuella kanaler/ljudkällor.
Vem annars än musikerna själva ska diktera hur deras instrument låter? Själv fullkomligen älskar jag ljudet av distade gitarrer, och ifall man i en mix vill höra mer av det akustiska rumssvaret från trummorna i en mix blandat med hårt distade instrument, så är ofta lösningen att man ökar andelen rumsljud från trummorna betänkligt (om man nu har en separat inspelning av detta), samt göra vissa väl valda korrigeringar med hjälp av EQ.
Min erfarenhet säger att ju mer dist/kompression och EQ desto mer problem med tex just maskering blir det (för att inte tala om hur mycket sämre det faktiskt låter med mindre dynamik och frekvens beskärning).
Rille skrev:absolut ska musikerna avgöra hur de vill att deras instrument ska låta. jag undrar dock om de fått veta hur ett alternativt sound låter? jag tror mycket få vet och det verkar heller inte vara bättre med ljudteknikerna eller producenterna i dag, det är bara att lyssna på vilken ny produktion som helst inom pop och rock. Jag tror att ett stort problem är att medhörningen är för dålig och alla gör som alla andra gjort i 30 år, utan att reflektera över att det kan göras annorlunda/bättre än panorerad mono/pingpong stereo. lyssna bara på nya produktioner och jämför med nästan vad som helst som släpptes före 1972. Jag undrar om vi kanske står för långt ifrån varandra i uppfattning i ämnet för att ta detta vidare?
jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.
jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.
Morello skrev:jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.
Med trummor i vardagsrummet blir återgivningen faktiskt ännu sämre.
jonasp skrev:Morello skrev:jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.
Med trummor i vardagsrummet blir återgivningen faktiskt ännu sämre.
Sant!
goat76 skrev:Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?
Det jag vill mena är att olika inspelningstekniker gör sig olika bra/passande för olika former av musik. Högt vrålande gitarrer i kombination med ett akustiska trummor kommer i större utsträckning öka behovet av efterhandskorrigeringar, vilket även ökar behovet av akustisk separation och individuell mikrofonupptagning.
Men som sagt, det vore intressant att få ta del av en välljudande A-B inspelning av rockmusik innehållande distade gitarrer, och som kanske skulle kunna visa på att merparten av de ljudtekniker som sysslar med den typen av ljudproduktioner har haft fel hela tiden.
Vad gäller användandet av verktyget EQ, så vill jag nog påstå att det i lika stor utsträckning används för att höja olika delar av frekvensspektrat, likväl som att minska. Det beror väl på vad ljudmixen är i behov av utifrån hur det inspelade materialet ser ut.
Rille skrev:goat76 skrev:Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?
Det jag vill mena är att olika inspelningstekniker gör sig olika bra/passande för olika former av musik. Högt vrålande gitarrer i kombination med ett akustiska trummor kommer i större utsträckning öka behovet av efterhandskorrigeringar, vilket även ökar behovet av akustisk separation och individuell mikrofonupptagning.
Men som sagt, det vore intressant att få ta del av en välljudande A-B inspelning av rockmusik innehållande distade gitarrer, och som kanske skulle kunna visa på att merparten av de ljudtekniker som sysslar med den typen av ljudproduktioner har haft fel hela tiden.
Vad gäller användandet av verktyget EQ, så vill jag nog påstå att det i lika stor utsträckning används för att höja olika delar av frekvensspektrat, likväl som att minska. Det beror väl på vad ljudmixen är i behov av utifrån hur det inspelade materialet ser ut.
Ja Studio Blue har på sin skiva "The way it should be" med en del rock inspelat med A-B teknik. jag återkommer i frågan om jag hittar vilka grupper..
Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.
Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.
Morello skrev:Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.
Jösses, slog av efter fem sekunder.
I-or skrev:Det är principiellt ingenting som utesluter inspelning med fåmikrofonteknik för distade elgitarrer.
Den som i levande livet har hört ett rockband utan PA-anläggning i en hygglig lokal vet att hörseln med någorlunda sansade inställningar för instrument-/sångarförstärkarna inte har några problem att separera de olika stämmorna. Den som å andra sidan har varit med på repetitioner i odämpade källarlokaler eller garage vet att man oftast utsätts för ett våldsamt drön och ska vara glad om man slipper hörselskador.
Att distade elgitarrer nästan uteslutande spelas in med multimonoteknik kan härledas till rockgenrens icke-realistiska ljudideal snarare än maskeringsproblem.
goat76 skrev:
Då borde det rimligtvis inte vara svårt för dig att ge några exempel på bra A-B inspelningar med hårt distade gitarrer, jag har nog aldrig hört några sådana inspelningar men vill väldigt gärna göra det.
Johan_Lindroos skrev:Jag utnämner goat76 till världsmästare i killgissning.
Morello skrev:Varför har folk i allmänhet börjat att skriva "killgissning" när det ju heter "gissning"? Det ser jättekonstigt ut!
jonasp skrev:I-(sid)or, exakt hur hittade du detta album? Svassade du bara in i vardagsrummet och drog fram rätt konvolut ur den gedigna samlingen, eller vad? Jag frågar åt en kompis
I-or skrev:Jag tänkte att jag trots allt skulle gräva fram ett exempel på rock med distade elgitarrer inspelad med fåmikrofonteknik och fann detta album från audiofilbolaget Chesky Records som förvisso drar mer åt blues än rock:
https://www.discogs.com/release/6047877-Natasha-Natasha
Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård. Det andra spåret på albumet, Nothing At All, utgör kanske det bästa exemplet både genremässigt och gitarrmässigt.
Ljudteknikern Bob Katz utnyttjade vid tiden för inspelningen vanligen s.k. Blumlein-teknik, vilket innebär användning av en stereomikrofon bestående av två koincidenta dipolmikrofoner och det ljudande resultatet för det här albumet framstår inte som något undantag ("recorded using minimalist miking techniques" och användning av en modifierad mikrofon nämns i albuminformationen).
Johan_Lindroos skrev:Goat76, det där var en AI-sammanfattning, eller hur?
Om det var det så rekommenderar jag att du skriver något eget istället.
goat76 skrev:
Med ditt musik-exempel här ovan så är det ganska tydligt att vi talar om helt olika grad av distade gitarrer. Det jag talar om är musik där de distade gitarrerna har en betydligt mer drivande och central roll, alltså mer gitarr-driven och betydligt hårdare och tätare rockmusik. I ditt exempel används gitarrerna väldigt försiktigt och mer i ackompanjerande syfte, så det är inte särskilt mycket som kommer maskera något i någon större utsträckning i den typen av försiktig bluesmusik.
I-or skrev:Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård.
jonasp skrev:I-(sid)or, exakt hur hittade du detta album? Svassade du bara in i vardagsrummet och drog fram rätt konvolut ur den gedigna samlingen, eller vad? Jag frågar åt en kompis
Johan_Lindroos skrev:Min åsikt är att det är mycket viktigt att tala om ifall det är en AI-sammanfattning, och sedan lämpligtvis formulera texten inom något slags citat eller liknande. I sammanfattningen ovan har det smugit in sig suspekta uttalanden vad gäller ditherbrus. Men det var bra att du erkände att det var AI.
Men nej, jag "håller inte tillgodo" med din AI-sammanfattning. Jag skulle hellre varit utan den (eftersom den är alltför kortfattad. Den tillför liksom ingen verklig fakta. Tydligen var Bob Katz bok inte intressant för dig, men du vill ändå berätta en massa om den. Ja ja. Ja ha.
Jag kan tycka också (vilket jag skrivit tidigare också) att Faktiskt.io är ett diskussionsforum. Vi diskuterar med varandra helt enkelt. Blir det fler och fler som häver ur sig AI-svar kan jag tycka att det blir meningslöst. Bland annat Youtube har jag alltmer tröttnat på då det nu översvämmas av AI-slop.
-- I all välmening om fortsatta grundliga diskussioner. --
I-or skrev:goat76 skrev:
Med ditt musik-exempel här ovan så är det ganska tydligt att vi talar om helt olika grad av distade gitarrer. Det jag talar om är musik där de distade gitarrerna har en betydligt mer drivande och central roll, alltså mer gitarr-driven och betydligt hårdare och tätare rockmusik. I ditt exempel används gitarrerna väldigt försiktigt och mer i ackompanjerande syfte, så det är inte särskilt mycket som kommer maskera något i någon större utsträckning i den typen av försiktig bluesmusik.
Du har fått det exempel som efterfrågades även om det inte handlar om den hårdaste distorsionen:I-or skrev:Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård.
Naturligtvis kan man både dista hårdare och öka nivån för gitarrerna, men i detta exempel uppfattar man inte minsta lilla skärva av problem, vilket man förstås skulle göra om din tes vore korrekt. Jag har dessutom hört långt hårdare distade gitarrer tillsammans med trummor, bas och sång än detta i levande livet och har utan svårigheter kunnat uppfatta nyanserna i de olika stämmorna.
Du bör även, precis som Johan_Lindroos och Morello är inne på ovan, avhålla dig från AI-genererad whataboutism. Här gällde frågan alltså om det fanns exempel på rockmusik som innehöll distade gitarrer inspelad med fåmikrofonteknik. Så är alltså fallet och de av dig omhuldade frekvensmaskeringarna uteblev totalt.
Morello skrev:Internet översvämmas numer av AI-genererat bös -se tex. linkedin. Jag föreslår att forumets regelverk förbjuder alla former av AI-genererat bös.
I-or skrev:Frekvensmaskering är och förblir ett problem som bara uppstår för sönderrattade studioupptagningar, vilka tyvärr sedan länge utgör minst 99 % av alla fonogram.
jonasp skrev:Morello skrev:Internet översvämmas numer av AI-genererat bös -se tex. linkedin. Jag föreslår att forumets regelverk förbjuder alla former av AI-genererat bös.
Detta är ett förslag jag lyssnar på! Vi återkommer i frågan.
goat76 skrev:[…] separationsåtgärder, för att komma till bukt med […]
På vilket annat forum som helst hade den här diskussionen för länge sedan accepterat det faktum att frekvensmaskering är ett välkänt problem. Tyvärr har vi här bara gått ifrån att vissa här först har förnekat att problemet ens existerar alls, till att nu säga att det bara skulle påverka “sönderrattade studioupptagningar”.
goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt.![]()
Hade rena stereoinspelningar av A-B teknik varit ett ypperligt sätt att spela in ett komplett distat rockband så hade man lätt kunnat hitta bra exempel på just sådana inspelningar. Den enkla anledningen till att man inte hittar några välljudande exempel på sådana inspelningar är knappast för att någon aldrig har försökt, utan snarare för att en sådan inspelningsteknik inte är optimal för ett starkt dånande och hårt distande rockband, vilket kräver separation för att inte låta som en enda grötsoppa.
goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:Goat76, det där var en AI-sammanfattning, eller hur?
Ja, det är en AI-sammanfattning av det Bob Katz skriver angående frekvensmaskering i hans bok "Mastering Audio: The Art and the Science". Och nej, jag kommer inte, i detta nu, att läsa hela den boken bara för att med egna ord göra en egen sammanfattning.
Du får helt enkelt hålla tillgodo med AI-sammanfattningen, eller läsa boken själv vilken nog kan vara mycket lärorik för oss alla.
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt.![]()
Hade rena stereoinspelningar av A-B teknik varit ett ypperligt sätt att spela in ett komplett distat rockband så hade man lätt kunnat hitta bra exempel på just sådana inspelningar. Den enkla anledningen till att man inte hittar några välljudande exempel på sådana inspelningar är knappast för att någon aldrig har försökt, utan snarare för att en sådan inspelningsteknik inte är optimal för ett starkt dånande och hårt distande rockband, vilket kräver separation för att inte låta som en enda grötsoppa.
Här verkar det som att du inte förstod min A/B-beskrivning.
Det är just SEPARATION som är syftet med metoden. Varje medverkande instrument inspelas helt separerat och isolerat från de andra.
Övriga behöver inte befinna sig i lokalen - eller ens i landet.
Ursäkta om jag var otydlig.
(var jag verkligen det?)
Ogjort skrev:goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt.![]()
Det är just SEPARATION som är syftet med metoden. Varje medverkande instrument inspelas helt separerat och isolerat från de andra.
(var jag verkligen det?)
Almen skrev:goat76 skrev:Johan_Lindroos skrev:Goat76, det där var en AI-sammanfattning, eller hur?
Ja, det är en AI-sammanfattning av det Bob Katz skriver angående frekvensmaskering i hans bok "Mastering Audio: The Art and the Science". Och nej, jag kommer inte, i detta nu, att läsa hela den boken bara för att med egna ord göra en egen sammanfattning.
Du får helt enkelt hålla tillgodo med AI-sammanfattningen, eller läsa boken själv vilken nog kan vara mycket lärorik för oss alla.
Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.
Jag kan rekommendera att du läser boken och citerar direkt det du tycker passar i stället. Jag kan garantera dig att du inte hittar vare sig "mastering engineers must use EQ to adjust frequencies, reducing the masking effect to provide clarity, depth, and distinction between instruments" eller (i det sammanhang som du hittills pratat om "masking") "dither noise can subtly change the depth or tonality of a recording by virtue of masking".
goat76 skrev:Almen skrev:goat76 skrev:
Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.
Jag kan rekommendera att du läser boken och citerar direkt det du tycker passar i stället. Jag kan garantera dig att du inte hittar vare sig "mastering engineers must use EQ to adjust frequencies, reducing the masking effect to provide clarity, depth, and distinction between instruments" eller (i det sammanhang som du hittills pratat om "masking") "dither noise can subtly change the depth or tonality of a recording by virtue of masking".
Det stämmer att alla punkterna inte kommer från boken, vissa av punkterna kommer från Bob Katz blog.
I den har jag läst många av hans artiklar genom åren.
goat76 skrev:Ogjort skrev:goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt.![]()
(var jag verkligen det?)
Jag har förstått varenda mening du har skrivit. Det som var tramsigt med ditt svar var din förklaring varför man inte kan hitta några bra exempel på välljudande inspelningar med hårt distade gitarrer gjorda med A-B inspelning.
Ifall den inspelningstekniken hade varit ypperlig för den typen av musik så skulle man definitivt hitta exempel på sådana inspelningar, men här sitter hela bunten av er och försöker hitta på allehanda anledningar till varför ni inte kan visa ett enda exempel på sådana inspelningar. Det är det som gör diskussionen tramsig. Dunk från mig på din rygg!
Förresten, du har inte svarat på min tidigare fråga varför ni, med den truminspelningen du la upp, valt att spela in trumsetet separat från övrig instrumentering? Kan du berätta vad orsaken till det var, och varför ni inte använde er av antingen A-B, Blumlein, Mid-Side eller annan stereo-inspelningsteknik?
Almen skrev:goat76 skrev:Almen skrev:Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.
Det stämmer att alla punkterna inte kommer från boken, vissa av punkterna kommer från Bob Katz blog.
I den har jag läst många av hans artiklar genom åren.
Du är fruktansvärt dålig på att erkänna när du klantar dig eller gör fel!![]()
Så här hade jag på något sätt försökt formulera mig i ditt ställe:
- Du har rätt, jag borde inte ha använt AI för att sammanfatta en bok jag inte har läst. Det skall jag inte göra igen!
- Ojdå, det slank med några punkter från hans blog också, slarvigt av mig att inte förtydliga det.
I stället för att skriva "Det stämmer..." om någonting som jag inte har påpekat.
Men, men... Det är svårt att motstå din entusiasm, i alla fall.
Morello skrev:Almen, är boken värd att läsa? Jag är ohyggligt skeptisk mot allt som har med "mastering" att göra.
Almen skrev:Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.
I-or skrev:Almen skrev:Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.
Jag måste erkänna att jag sällan läser AI-genererad text och hoppade över detta även den här gången, men det hela var faktiskt riktigt kul - t.ex. hur masteringteknikern måste använda eq för att justera frekvenser, vilket förstås är fullständig rappakalja.
Jag ser framför mig hur herr Katz hotar sina livrädda anställda med grovt våld om de inte utför det omöjliga uppdraget att ekvalisera för att ändra frekvenser från 440 Hz till 473 Hz och 5001 Hz till 798 Hz o.s.v.![]()
Vi bjuds alltså på typiska s.k. hallucinationer från AI-agenten som är baserad på LLM:er (Large Language Models). Eftersom denna typ av AI (sådär 99 % av all AI som används) inte baseras på någon modell för det ämne som avhandlas så kan det gå rejält fel. De sannolikhetsbaserade algoritmerna är en sorts kvalificerade språkliga gissningar som alldeles för ofta spårar ur - speciellt så när ämnet blir mer komplext.
Den intresserade bör ställa följande fråga till (den LLM-baserade) AI-agenten: "why is ai based on llms so bad?"
eljulio skrev:. . .
AI är givetvis utomordentligt användbart gjort på rätt sätt. Med förkunskaper och i rätt sammanhang kan både kvalitet och tidsvinster uppnås, men det gäller att jobba med vaksamhet, då det också finns uppenbara risker för fel, då AI:n ofta vill vara oss till lags.
Användare som besöker denna kategori: Ogjort och 11 gäster