Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Inläggav PerStromgren » 2026-03-22 10:35

Edit: tråden har övergått i en intressant och bra diskussion om hur man spelar in trummor.

När jag gick ned i rockkällaren häromdagen blev jag varse vilken otrolig energi det är i ett vanligt trumset! Men en tanke slog mig: nu har jag en mer kapabel anläggning än på länge (Revel 208 plus Rotel 2x200W) och kanske kan återge trummorna i vardagsrummet! Handling och tanke är ju ett hos mannen, så jag skred till verket!

Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt. Jag placerade mig och zoomen ca 1,5 m framför trummorna. Inte det mest ideala sättet att spela in trummor, men i alla fall. Jag mätte också ljudtrycket till ca 105 dBA. Inpelningen blev basfattig, men jag eq:ade lite i Audacity, ca 10 dB vid 40-50 Hz.

Vid mätning i vardgasrummet nådde jag inte ända fram, straz under 100dB vid lyssningsplats och det blev inte den fysiska upplevelsen som live gav.

Vill ni prova hemma i stugan finns inspelningen här: enkel truminspelning

PS. Mikarna på bilden är inte inkopplade.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort

Re: Kan man återge trummor hemma?

Inläggav Ogjort » 2026-03-22 11:14

PerStromgren skrev:
Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt.

Blir nyfiken på om du spelade in med Zoom H1 eller med Zoom H1n?
(det är överraskande stor skillnad)

På huvudfrågan vill jag svara.. ja.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2026-03-22 11:23

Ogjort skrev:
PerStromgren skrev:
Jag spelade in Calle med min Zoom H1 när han spelade en trudelutt.

Blir nyfiken på om du spelade in med Zoom H1 eller med Zoom H1n?
(det är överraskande stor skillnad)

På huvudfrågan vill jag svara.. ja.

/Anders O.

Det är en H1n. Jag hade H1 förut, men bytte till H1n för att få en riktig ratt som nivåkontroll.

Och angående frågan: vad krävs i form av utrustning; kan du ge ett exempel?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-22 12:27

PerStromgren skrev:
Det är en H1n. Jag hade H1 förut, men bytte till H1n för att få en riktig ratt som nivåkontroll.

Och angående frågan: vad krävs i form av utrustning; kan du ge ett exempel?

H1 är märkvärdigt "kompetent" visade det sig när vi mätte.
H1n har handhavandemässiga fördelar ja - men har helt förändrad frekvensåtergivning. Tyvärr. (kanske nåt annat också?)
Kom i kontakt med en noggrann tysk snubbe som mätt och därefter gett en EQ-korrigering för "n" så den blir nära H1.
Jag har korrigeringarna liggande nånstans i datamaskinen - ska jag leta upp dem?
Sen har även H1 en påtaglig dip vid ca 7 kHz (om jag minns rätt) pga den rent mekaniska utformningen,
som man enkelt eliminerade med små dämpkuddar mot "ramen" under mikrofonerna. (lagt in bild på det tidigare här på faktiskt)
Jag använder ofta H1n numera - men om det är något mer "känsligt" så tar jag alltid H1. Det är en klart hörbar skillnad.

Håller på just nu med mix av en truminspelning. Den går att vrida på till alldeles för starkt jämfört med akustisk nivå, om man vill.
(fast det vill man inte)
Då är det dominerande använt ett omni stereopar i form av spikraka mätmikar (som jag inte minns vad de heter) som "stöttas"
med närmikar i form av specialdämpade LineAudio CM4. Plus då sannolikt unikt "rena" (transparenta) elektriska signalvägar.
Det spelas upp medelst en ordinär Denon AVR-2105 och Pi60. Och, som sagt - det räcker med råge för att återge mer än ursprunglig akustisk nivå i studion.
(om man vill glädja grannarna)

Ex: https://www.dropbox.com/scl/fi/at1vzmmx ... z3v9v&dl=0
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-22 13:09, redigerad totalt 1 gång.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-22 12:52

Inte ens hyggligt kapabla HiFi-högtalare kan återge de ljudtrycksnivåer som kraftfulla musikinstrument skapar på korta avstånd eller i små och odämpade lokaler, så att du fick nöja dig med ca 5-6 dB lägre nivåer i lyssningsrummet är helt normalt. Även akustiska instrument kan vara oerhört högljudda som de flesta nog har märkt och lite mer normalklena anläggningar landar -10 till -15 dB relativt verkligheten under så pass krävande förutsättningar. För att nå ända fram helt utan märkbar nivåbegränsning av topparna krävs en anläggning som närmar sig PA-system (även om man då får acceptera en aning distorsion med följden att det inte låter riktigt lika oansträngt).

För övrigt är toppfaktorn ca 17 dB för trummandet (alltså exklusive den sista tysta snutten av inspelningen), varför topparna bör ha landat på i runda slängar 105+17 = 122 dBA (toppfaktorn är inte A-vägd, så det kan skilja på ett par dB här).

Dessutom skär A-vägningen bort basen, varför den genomsnittliga linjära ljudtrycksnivån var betydligt högre än 105 dB under upptagningen. Tersbandsspektra enligt nedan:

drums.png
drums.png (20.21 KiB) Visad 1107 gånger
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-22 13:39

I-or skrev:Inte ens hyggligt kapabla HiFi-högtalare kan återge de ljudtrycksnivåer som kraftfulla musikinstrument skapar på korta avstånd eller i små och odämpade lokaler, så att du fick nöja dig med ca 5-6 dB lägre nivåer i lyssningsrummet är helt normalt. Även akustiska instrument kan vara oerhört högljudda som de flesta nog har märkt och lite mer normalklena anläggningar landar -10 till -15 dB relativt verkligheten under så pass krävande förutsättningar. För att nå ända fram helt utan märkbar nivåbegränsning av topparna krävs en anläggning som närmar sig PA-system (även om man då får acceptera en aning distorsion med följden att det inte låter riktigt lika oansträngt).

För övrigt är toppfaktorn ca 17 dB för trummandet (alltså exklusive den sista tysta snutten av inspelningen), varför topparna bör ha landat på i runda slängar 105+17 = 122 dBA (toppfaktorn är inte A-vägd, så det kan skilja på ett par dB här).

Dessutom skär A-vägningen bort basen, varför den genomsnittliga linjära ljudtrycksnivån var betydligt högre än 105 dB under upptagningen. Tersbandsspektra enligt nedan:

drums.png

I mitt fall är jämförelsen subjektiv upplevelse av att själv lyssna på stereoparets plats och sedan i mitt kontrollrum lyssna på det inspelade.
Jag kan lyssna i i inspelningsstudion och överleva - men inte om jag skulle vrida på för mycket i kontrollrummet.
("Sweetspot" är 160-170 cm från högtalarna.)
Kan ju bero på då tillförd dist eller nåt? Men mäter jag så smäller det 116 dB på lyssningsplats och jag kan vrida på mer - men törs inte...
Närmikarna några cm från skinnen lär ju ha betydligt högre nivåer - men det är ju inte så man lyssnar / hör på trummor. Ens om man själv spelar.

Det mest extrema jag hittills jobbat med är ett helt säckpipsband. De gav +130 dB i studion. (!) 9 blåsare och 5 trummisar. Och de spelar på
sanslöst hårt spända glasfiberskinn. (trumledaren var påtagligt hörselskadad)
Enda produktionen där jag använt hörselskydd.
Den inspelningen går också att fläska på tills man inte står ut nivåmässigt vid uppspelning. (dock inte +130 förstås vilket var den akustiska nivån)
https://www.dropbox.com/scl/fi/ijd2e98i ... g9awp&dl=0

Sen är det en annan sak att sån tok-skruvad "somdetskallvarapopulärmusik" inte går att stå ut med på betydligt lägre nivåer.
Men det har ju andra orsaker än egentlig nivå.

Anders O.

/Anders O.
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-22 13:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-03-22 13:46

Försökte mäta lite från lyssningsplats hemma, så högt jag vågade, dvs -2 dB på ljudkortsoutputen.
Delar bara en bild på den mätningsinfon.
SplA max hos mig ca 97 dB Spl C max 115 dB.
Och LAeq ca 88,8 dB. Glömde stänga av mätningen på den innan skärmdump.

Edit i grafen står det LAeq 88,8 dB det är nog det rätta för den stängde jag av direkt efter låtens slut.
Bilagor
IMG_1194.jpeg
Trummor
IMG_1194.jpeg (357.91 KiB) Visad 1075 gånger
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-03-22 14:03

Jag har mätt den äkta* toppnivån till 115 dB linjärt när ett mindre storband spelade i en källarlokal. Mätte nära trumsetet på typ 1-1.5 m.

*Mätte i den digitala ljudfilen som var refererad till en känd nivå.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-22 16:28

I PerStromgrens lilla och odämpade källare blir alltså ljudtrycksnivån sådär en meter framför trummorna betydligt högre än 115 dBpeak men detta verkar, något beroende på trumslagarens stil, inte orimligt i en lite större lokal.

Storband kan för övrigt utan problem komma upp i toppar om över 120 dBpeak på ett par meters avstånd framför blåset. 8O

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2026-03-22 16:32

Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvoro när någon som kan, håller i inspelningen!

Säckpipa är ett intrument för sig...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2026-03-22 16:43

PerStromgren skrev:Säckpipa är ett intrument för sig...

För ganska många år sedan besökte jag en pub som förärade oss med två personer på säckpipa. Ursäkta språkbruket, men vicket djävla väsen :D
Nog det högsta jag upplevt på lokal.
På konserter har det varit värre vid tre tillfällen - Blue Oyster Cult i Scandinavium/Gbg (där jag fick min tinnitus), Simple Minds på Kåren i Göteborg och Magnus Uggla på Konserthuset, också det i Göteborg.

Det är lite märkligt detta med (upplevd vs uppmätt) ljudnivå. Vad som är fullt acceptabelt och njutbart i en stor konsertlokal är totalt olidligt i tex ens vardagsrum.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-22 20:45

PerStromgren skrev:Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvaro när någon som kan, håller i inspelningen!

Man får tänka på att bastrumman här låter mer ett ganska tunt "bop".
Det du avser tror jag är typ en"gran cassa" till höger i ljudbilden - den ÄR maffig :)
(men det är tro, inte vetande)
Och i just den här låten är trumspelet avsiktligt ganska så reducerat, jämfört med vad denne fantom tekniskt kan.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2026-03-23 13:40

Ogjort skrev:
PerStromgren skrev:Maffiga ljudklipp, Anders O! De går att spela rätt starkt, även här hemma. Bastrumman har en helt annan närvaro när någon som kan, håller i inspelningen!

Man får tänka på att bastrumman här låter mer ett ganska tunt "bop".
Det du avser tror jag är typ en"gran cassa" till höger i ljudbilden - den ÄR maffig :)
(men det är tro, inte vetande)
Och i just den här låten är trumspelet avsiktligt ganska så reducerat, jämfört med vad denne fantom tekniskt kan.

Låter ju verkligen härligt, med klang runt alla cymbaler etc! Jag undrar lite med bastrumman (till höger) när den spelas lite starkare tillsammans med bas"kaggen" så blir det nå't litet fasknas (upplever jag) här hemma hos mig. Minns att våra ljudtekniker alltid ville spela in djupbas separat i (mono) och mixa in se'n, är det nå't känt man brukar göra?

Underbar timing hos musikern, tack för att du delade lite, måste vara kul att öva på den nivån!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-23 14:39

jockewe skrev:
Låter ju verkligen härligt, med klang runt alla cymbaler etc! Jag undrar lite med bastrumman (till höger) när den spelas lite starkare tillsammans med bas"kaggen" så blir det nå't litet fasknas (upplever jag) här hemma hos mig. Minns att våra ljudtekniker alltid ville spela in djupbas separat i (mono) och mixa in se'n, är det nå't känt man brukar göra?

Underbar timing hos musikern, tack för att du delade lite, måste vara kul att öva på den nivån!

Japp - men det är också, enligt mig, en av världens mest avancerade trummisar. (typ 5 Grammynomineringar i olika konstellationer)
I gott sällskap med sådana som Chad Wackerman, Audun Kleive, Vinnie Colaiuta t.ex.
Men just här är det väldigt medvetet reducerat spel och lekfullt "pangigt" stämda trummor.
Medan en annan låt av våra fyra inspelade får en att tappa hakan. Hur många armar och fötter har han egentligen?

Att det blir "fasknas" får vi hoppas - det är ju en A/B-inspelning = tidsskillnad.
Men det är kontrollerat hyfsat monokompatibelt.

Det här med bas i mono uppfattar jag som en kvarleva från vinyltiden. Idag vimlar det ju av produktioner f.a. inom EDM som har
djupbas extrempanorerad hö/vä. Sen att vi vid uppspelning lokaliserar källan via övertoner hindrar inte att även grundtonerna är utpanorerade.
Men i det här fallet är det alltså en ren stereoinspelning - och stora trumman ÄR placerad, där den är, så att säga.

Kör man en gran cassa på det här viset med full dynamik ända ner i frekvens så kommer mindre kompetenta högtalare sannolikt riskera att "slå i botten".
Men det är inte musik tänkt för MacDonalds takhögtalare... :lol: (no commercial potential)

Vi vill mest "utforska" hur det KAN låta om man INTE gör så "som man ska"... 8)
Här har vi noll EQ, noll kompression, noll limitering.
Vid exempeluppspelning för "branschen" har vi redan fått förslaget: "Men... varför vänder ni er inte till någon som KAN mixa?"

När det väl blir klart och publicerat så kommer det finnas möjlighet för "forumet" att bedöma hur illa det blev. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-23 15:28

Ska man presentera André i ett mer "vanligt" sammanhang så ta den här t.ex:
Här som trummis, kapellmästare och arrangör...
-- Bounce på Nalen --

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-23 16:01

Vad var det för gökar som underkände mixen?
Antar att det är André Ferrari på trumma.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-23 17:42

Morello skrev:Vad var det för gökar som underkände mixen?
Antar att det är André Ferrari på trumma.

Ja det är André.

Gökarna låter jag förbli anonyma i sin högt ansedda "professionella" studio.
Men de är nog knappast undantag - det går nog att hitta motsvarande "gökar" lite varstans.

Fast det är ju egentligen inget konstigt allt med de här mixarna, bara total avsaknad av gängse populärmusikalisk processering/egalisering.
Dvs - det låter inte proffsigt. :D

Vi får väl skicka hela millevitten till en sån Masteringsfirma sen - så det blir proffsig ordning o reda... :roll:

(sen är det förstås så att dynamiken inte kommer platsa i strömningstjänsternas normaliseringskoncept utan låtarna kommer uppfattas som svaga
i ett sådant flöde eftersom de inte går att höja - men för folk med en volymratt blir de mycket roligare)

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2026-03-23 18:28

Gutt ös i Bounce på Nalen :)
Nätverksspelare - Azur 851N. Ljudkort Motu Ultra Light 5 med Soft X-over.Diverse Slutsteg. Högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://user.faktiskt.io/sammel/Naturinspelningar/

gcs

Inläggav gcs » 2026-03-23 21:51

Titta in på Genelec hemsida och högtalaren heter 8381a. Den klarar peak SPL 129dB. Jag har själv ett par mindre 8260A som står 1,75m från lyssningsplats. När jag lyssnar på min musik har jag ofta
en peak nivå på 109dB C. Skillnaden mellan A och C vägning brukar bli 20-30dB. Den verkliga energin finner man alltså i basen. Allt talar för att det bästa är aktivt delade högtalare.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 01:21

Ogjort skrev:Vi vill mest "utforska" hur det KAN låta om man INTE gör så "som man ska"... 8)
Här har vi noll EQ, noll kompression, noll limitering.
Vid exempeluppspelning för "branschen" har vi redan fått förslaget: "Men... varför vänder ni er inte till någon som KAN mixa?"

Jag kan mycket väl förstå ståndpunkten att hålla nere på kompressionnivåer och undvikandet av att använda limiteringsverktyg, men på vilket sätt anser du att användandet av EQ nödvändigtvis skulle vara ett kvalitetssänkande? (Jag tolkar iallafall din ståndpunkt som så, eftersom du själv påpekar att inget EQ-verktyg har använts i din ljudmix.)

Vid inspelningar som den du visar exempel ifrån, där instrumenten så som trummorna till synes verkar ha varit individuellt inspelade, så är det väl en ganska god chans att man kan öka tydligheten i en ljudmix genom att göra vissa korrigeringar med EQ, så att de olika ljudinslagen/instrumenten uppnår en god och naturligt låtande klangbalans sinemellan. Lättare och försiktigt användande av ett kompressionsverktyg kan även det hjälpa att tydliggöra ett ljudinslag som eventuellt tenderar att drunkna i en ljudmix.

Det är ju inte alltid så att bearbetningen av ljudinslagen nödvändigtvis förvanskar en ljudproduktion och tar den längre ifrån hur det ursprungligen lät, utan snarare kan det vara så att man med smakfullt och lagomt användande av de verktyg som finns att tillgå istället uppnår just ett slutresultat som låter ännu mer likt den ursprungliga upplevda ljudhändelsen med små och smakfulla korrigeringar. Det råa inspelningmateralet är inte nödvändigtvis en "schablonbild" av den ursprungliga ljudhändelsen, då mikrofoner och dess placeringar även de "färgar" inspelningsresutatet.

Jag skulle med ganska stor säkerhet vilja påstå att de flesta välljudande audiofila inspelningar, de som folk här och på andra HiFi-relaterade forum värderar som de allra mest trovärdiga och realistiska inspelningarna, innehåller smakfullt användande av allehanda ljudpåverkande verktyg just för att uppnå det realistiskt ljudande slutresultat som uppnåtts.

Det ska iallafall bli intressant att höra din ljudmix, så glöm inte bort att dela med dig av den när den är klar. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 09:50

goat76 skrev:
Jag kan mycket väl förstå ståndpunkten att hålla nere på kompressionnivåer och undvikandet av att använda limiteringsverktyg, men på vilket sätt anser du att användandet av EQ nödvändigtvis skulle vara ett kvalitetssänkande? (Jag tolkar iallafall din ståndpunkt som så, eftersom du själv påpekar att inget EQ-verktyg har använts i din ljudmix.)

Feltolkning :-)

EQ, kompression och alla möjliga och omöjliga verktyg kan i högsta grad vara slutresultatshöjande.
Men de ska till när de behövs och/eller önskas, eller måste. Inte av slentrian. Och de tillför i princip alltid mer påverkan än just det som står på "etiketten".
Och vill man uppnå full dynamik - och så lite dist som möjligt, så gäller det att minimera och/eller undvika sådana.
Det är också kul att undersöka hur långt värnande av själva inspelningssituationen kan nå. Typ - istället för att skruva på EQ i efterhand, så flyttar jag miken vid inspelning för att nå samma önskade resultat. Det borde iofs vara grunden i all inspelning - men är det sällan.

Sen beror det förstås på "sort och fason". Det finns ju massor med fall där en "akustisk avbild" inte alls är önskvärd. (eller ens finns)

Men det kommer bli EQ applicerat även på de här inspelningarna. Om än i väldigt ringa grad.
En färdig låt har t.ex. skruvad diskanthöjning på en närmik i några takter just för att "plocka fram" fingerspelet på trumskinnen.
Men bara där - inget annat.

På en låt har trummisen lagt en kätting och ett tygstycke på virveln för att få ett visst sound. Vilket kanske hade gått att skruva fram istället.
Men varför inte göra det redan vid källan, så att säga..? Det påverkar ju också själva spelandet, och samspelet.
Jag gillar när det smäller om trummor som i verkligheten - och det gör det inte så fort man börjar skruva på dem.
Men andra kan ju tycka att det låter gräsligt illa... (just den virveln låter rätt så "corny" - men det är ju musikerns val)

Bra eller dåligt är ju helt subjektivt.
Jag kommer försöka få det så nära det JAG önskar som möjligt. (i samspråk med bandet naturligtvis)
Finns inget som säger att även andra kommer tycka att det är fint.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-24 11:36

gcs skrev:Titta in på Genelec hemsida och högtalaren heter 8381a. Den klarar peak SPL 129dB. Jag har själv ett par mindre 8260A som står 1,75m från lyssningsplats. När jag lyssnar på min musik har jag ofta
en peak nivå på 109dB C. Skillnaden mellan A och C vägning brukar bli 20-30dB. Den verkliga energin finner man alltså i basen. Allt talar för att det bästa är aktivt delade högtalare.

Genelec 8381A är definitivt en best som klarar det mesta i dessa sammanhang. För nästan alla högtalare bör man dock dra av 5-10 dB från specificerade maximala ljudtrycksnivåer för att undvika tydlig dynamisk begränsning och överdriven distorsion.

När det gäller skillnaden mellan total ljudtrycksnivå i dBL (ovägt), dBC och dBA för musiksignaler så handlar det vanligen bara om ett fåtal dB, något beroende på genre och huruvida det gäller medel- eller maxnivåer. I PA-sammanhang med en ofta mycket överdriven bas (delvis ett trick för att innehålla myndighetskraven) kan dock skillnaden vara betydligt större.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 12:34

Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Feltolkning :-)

EQ, kompression och alla möjliga och omöjliga verktyg kan i högsta grad vara slutresultatshöjande.
Men de ska till när de behövs och/eller önskas, eller måste. Inte av slentrian. Och de tillför i princip alltid mer påverkan än just det som står på "etiketten".
Och vill man uppnå full dynamik - och så lite dist som möjligt, så gäller det att minimera och/eller undvika sådana.
Det är också kul att undersöka hur långt värnande av själva inspelningssituationen kan nå. Typ - istället för att skruva på EQ i efterhand, så flyttar jag miken vid inspelning för att nå samma önskade resultat. Det borde iofs vara grunden i all inspelning - men är det sällan.

Sen beror det förstås på "sort och fason". Det finns ju massor med fall där en "akustisk avbild" inte alls är önskvärd. (eller ens finns)

Men det kommer bli EQ applicerat även på de här inspelningarna. Om än i väldigt ringa grad.
En färdig låt har t.ex. skruvad diskanthöjning på en närmik i några takter just för att "plocka fram" fingerspelet på trumskinnen.
Men bara där - inget annat.

På en låt har trummisen lagt en kätting och ett tygstycke på virveln för att få ett visst sound. Vilket kanske hade gått att skruva fram istället.
Men varför inte göra det redan vid källan, så att säga..? Det påverkar ju också själva spelandet, och samspelet.
Jag gillar när det smäller om trummor som i verkligheten - och det gör det inte så fort man börjar skruva på dem.
Men andra kan ju tycka att det låter gräsligt illa... (just den virveln låter rätt så "corny" - men det är ju musikerns val)

Bra eller dåligt är ju helt subjektivt.
Jag kommer försöka få det så nära det JAG önskar som möjligt. (i samspråk med bandet naturligtvis)
Finns inget som säger att även andra kommer tycka att det är fint.

Ja, då feltolkade jag nog dig en aning. För mig verkade det som om du var helt emot all form av ljudbearbetning. :)

När trummor spelas upp i sin enskildhet, som i den inspelningen du delade med dig av, så låter det för det mesta riktigt bra. Man hör allt då alla detaljer tydligt framgår, men sen när andra instrument blandas in i ljudmixen så uppstår det ofrånkommligen diverse maskeringar, och de detaljer som gjorde att trummorna i sin enskildhet framgick så klart och tydliga begravs av de andra ljudinslagen. Det är i det läget som EQ verkligen kan behövas, för att åtminstone ta de mest väsentliga i trumspelet upp ovanför ytan, utan att för den delen få de andra instrumenten att drunkna i ljudmixen, vilken en total nivåhöjning av trummorna annars kan tendera att göra.
Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.

Det är iallafall så baserat min ringa erfarenhet, att det inte alltid räcker med att bara balansera den total nivån mellan instrumenten, utan ofta behöver balansen förändras för de olika individuella instrumenten för att de ska passa ihop bättre tillsammans. EQ är ett fantastiskt verktyg för att uppnå detta. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 14:46

goat76 skrev:
När trummor spelas upp i sin enskildhet, som i den inspelningen du delade med dig av, så låter det för det mesta riktigt bra. Man hör allt då alla detaljer tydligt framgår, men sen när andra instrument blandas in i ljudmixen så uppstår det ofrånkommligen diverse maskeringar, och de detaljer som gjorde att trummorna i sin enskildhet framgick så klart och tydliga begravs av de andra ljudinslagen. Det är i det läget som EQ verkligen kan behövas, för att åtminstone ta de mest väsentliga i trumspelet upp ovanför ytan, utan att för den delen få de andra instrumenten att drunkna i ljudmixen, vilken en total nivåhöjning av trummorna annars kan tendera att göra.
Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.

Det är iallafall så baserat min ringa erfarenhet, att det inte alltid räcker med att bara balansera den total nivån mellan instrumenten, utan ofta behöver balansen förändras för de olika individuella instrumenten för att de ska passa ihop bättre tillsammans. EQ är ett fantastiskt verktyg för att uppnå detta. :)

Hmm... det där vill jag nog hävda är mytologiskt.
Och jag förstår det inte ens teoretiskt.
Hela grejen med samspel med flera instrument är ju att allt blandas till en helhet. Det innebär inte alls att något "försvinner".
De kombineras till en samklang.

Applicera det resonemanget på t.ex. en stråkkvartett. Hur skulle du beskriva det då?
Eller ta ett piano - som ju ofta spelar flera toner samtidigt. Skulle man då behöva spela in varje ton på ett isolerat spår
och sedan EQ:a varje ton så den inte "inkräktar" på andra toners frekvenser för att det ska låta som ett piano?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 15:35

Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Hela grejen med samspel med flera instrument är ju att allt blandas till en helhet. Det innebär inte alls att något "försvinner".

Applicera det resonemanget på t.ex. en stråkkvartett. Hur skulle du beskriva det då?
Eller ta ett piano - som ju ofta spelar flera toner samtidigt. Skulle man då behöva spela in varje ton på ett isolerat spår
och sedan EQ:a varje ton så den inte "inkräktar" på andra toners frekvenser för att det ska låta som ett piano?

Det är ingenting "mytologiskt" alls med det jag skriver.
Det säger sig självt att olika instrument ockuperar och delar större delen av frekvensomfånget, men att olika delar av frekvensomfånget kan vara olika viktiga/väsentliga för hur olika musikinstrument framhävs i en musikmix. Man kan med hjälp av små justeingar med EQ låta de olika instrumenten vara mer eller mindre dominerande i olika delar av frekvensomfånget, vilket medför att de alla instrumenten kan tydliggörar i en tät ljudmix, utan att för den delen behöva ta något från den naturligt ljudande helheten.
Jag talar om ytterst små EQ-justeringar, inga överdrifter.

Det är inte ovanligt att personer nämner att trummorna låter fantastiskt bra i en glesare och välljudande jazz-produktion, och det är ungefär lika vanligt att många tycker att trummorna i en tät rock-produktion låter betydligt sämre. Men lyssnar man på trummorna isolerat i sin enskildhet så kommer nog många inse att de båda truminspelningarna håller ungefär samma ljudmässiga kvalitet. Skillnaden är i många fall att de bara maskeras olika mycket av övriga ljudinslag i mixen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-24 16:12

Den ljudkvalitetsmässiga huvudskillnaden mellan jazzproduktioner och rockproduktioner ligger nästan alltid i en lägre grad av olinjär signalprocessning i det förstnämnda fallet. Detta blir speciellt märkbart för trummorna även om typiska jazzproduktioner skulle kunna förbättras en hel del i detta avseende också.

En klar majoritet av rockkreatörer har sedan länge mycket medvetet byggt sina produktioner på ett mindre realistiskt ljudideal och ljudkvaliteten blir därefter.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 16:19

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Det är ingenting "mytologiskt" alls med det jag skriver.
Det säger sig självt att olika instrument ockuperar och delar större delen av frekvensomfånget, men att olika delar av frekvensomfånget kan vara olika viktiga/väsentliga för hur olika musikinstrument framhävs i en musikmix. Man kan med hjälp av små justeingar med EQ låta de olika instrumenten vara mer eller mindre dominerande i olika delar av frekvensomfånget, vilket medför att de alla instrumenten kan tydliggörar i en tät ljudmix, utan att för den delen behöva ta något från den naturligt ljudande helheten.
Jag talar om ytterst små EQ-justeringar, inga överdrifter.

Det är inte ovanligt att personer nämner att trummorna låter fantastiskt bra i en glesare och välljudande jazz-produktion, och det är ungefär lika vanligt att många tycker att trummorna i en tät rock-produktion låter betydligt sämre. Men lyssnar man på trummorna isolerat i sin enskildhet så kommer nog många inse att de båda truminspelningarna håller ungefär samma ljudmässiga kvalitet. Skillnaden är i många fall att de bara maskeras olika mycket av övriga ljudinslag i mixen.

Jag gillar när ett rockband låter som ett rockband.
Grötar det så är det snarare fel på arret, instrumentval eller framförandet.
Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.

Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-24 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 16:21

I-or skrev:Den ljudkvalitetsmässiga huvudskillnaden mellan jazzproduktioner och rockproduktioner ligger nästan alltid i en lägre grad av olinjär signalprocessning i det förstnämnda fallet. Detta blir speciellt märkbart för trummorna även om typiska jazzproduktioner skulle kunna förbättras en hel del i detta avseende också.

En klar majoritet av rockkreatörer har sedan länge mycket medvetet byggt sina produktioner på ett mindre realistiskt ljudideal och ljudkvaliteten blir därefter.

Instämmer

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 16:41

Ogjort skrev:Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?

Jag ser inga övergripande problem vad gäller maskeringar när det kommer till en stråkkvartett.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 16:49

Ogjort skrev:Ju tätare en ljudmix är och ju fler instrument den innehåller som brottas om samma frekvensspann, desto mer avgörande kan ett smakfullt och lagomt användande av EQ vara.

Det här är liksom en del i hela det "egaliseringssträvande" som råder i "branschen".
Vilket i mitt tycke resulterar i regnvatten.

Tar vi ett konkret exempel så "maskeras" i högsta grad en svag gitarrton i inledningen på en av låtarna.
Reflexmässigt reagerar jag och vill höja eller "skruva" så tonen hörs tydligt. Men så lyssnar jag och tänker efter...
Strax efter kommer en påtaglig accent. Och det är just kontrasten mellan det knappt hörbara och det kraftigt betonade som gör... musiken.
Det är också så som instrumentalisten har spelat - för att uppnå just den effekten.

Jag tycker ofta att egaliseringssträvanden dynamiskt och frekvensmässigt dödar musiken.
Och jag hoppas verkligen att gubbsen fortsätter att "maskera" varandra även efter att jag varit där o pillat. :)

Sen vill jag nog tillägga att jag tycker det är nästan oöverstigligt svårt att mixa musik.
Man ger sig till slut vid en kompromiss mellan hur man skulle önska att det blev - och vad man faktiskt KAN åstadkomma.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 16:58

goat76 skrev:
Ogjort skrev:Och jag undrar fortfarande hur du applicerar ditt resonemang på en stråkkvartett?

Jag ser inga övergripande problem vad gäller maskeringar när det kommer till en stråkkvartett.

Vad är då skillnaden?

I olika pianoackord "maskerar" och förstärker de ingående komponenterna varandra vilket ger ackorden deras karaktär.
Jag vill hävda att det är på samma vis i ett rockband, jazztrio, storband, kör och symfoniorkester också.

Men vi tycker olika, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-24 17:04

Givetvis har du rätt, farbror Ogjort.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-24 17:39

Instämmer till fullo i Ogjorts resonemang ovan.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 19:09

Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.

Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.

- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.

Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet. :)

Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0

Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-03-24 19:54

Konstiga exempel tycker jag. Det ena låter för täääskigt och det andra inte. Jag förstår faktiskt inte vad du vill visa med detta, goat.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-24 19:59

goat76 skrev:
Ogjort skrev:Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre.

Jag gjorde för skojs skull två ljudfiler där jag använde Ogjorts trummor. I första ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en akustisk gitarr, och i den andra ljudfilen är trummorna ackompanjerade med en elgitarr.

- Samma parti av trummorna har använts till båda ljudfilerna, och nivån är den samma i båda ljudfilerna.
- Både den akustiska gitarren och elgitarren är normaliserade till samma integrerade LUFS-värde, så att ingen av dem spelar starkare än den andra.

Tycker ni att Ogjorts trummor uppfattas låta lika välljudande i båda ljudfilerna?
Ignorera det dåliga samspelet, jag har bara plockat ljudklippen av gitarrerna från nätet. :)

Ogjort's DRUMatic BAND With Acoustic Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bgdzkm3l ... zy1rf&dl=0

Ogjort's DRUMatic BAND With Electric Guitar: https://www.dropbox.com/scl/fi/bk7ie9gf ... oosx9&dl=0

Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog både spela in och mixa olika musik på helt olika vis.

Tack för tipset! :)
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-24 20:11, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-24 20:01

Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 20:38

Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Jaha - man ska alltså mixa instrument med helt olika karaktär, rum och klangfärg lika starkt för att få en välbalanserad mix.
Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.

Det sa jag inte, jag gjorde naturligtvis så av den enkla anledningen att visa hur samma välinspelade trummor maskeras väldigt olika beroende på övrig instrumentering, vilket tydligt leder till att samma välinspelade trummor kan uppfattas låta betydligt sämre trots att de är exakt likadana i båda ljudspåren. Om jag inte hade normaliserat den akustiska gitarren och den elgitarren till samma nivå, så hade säkert någon här velat påstå att elgitarren skulle var mixad till en högre nivå relativt trummorna.

Tråkigt att du inte verkar kunna hålla diskussionen angående frekvensmaskering på en seriös nivå, utan att göra ditt bästa för att försöka fördumma mig. Har jag gjort dig något som gör att du beter dig så?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 20:40

Johan_Lindroos skrev:Konstiga exempel tycker jag. Det ena låter för täääskigt och det andra inte. Jag förstår faktiskt inte vad du vill visa med detta, goat.

Om du koncentrerar dig på hur du upplever trummorna låta i de två mixarna, är det någon av dem som du tycker låter täääskigare än den andra?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-24 21:01

Morello skrev:Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".

Inte för att den inspelningen innehåller särskilt hårt maskerande ljudinslag, likt hur hårt distade gitarrer tenderar att göra, men inspelningen innehåller mest sannolikt diverse EQ-justeringar och säkert lite lättare användning av kompression, med tanke på att George Massenburg har arbetat med produktionen. Massenburg är nästintill mer känd i studiovärlden för sina högkvalitativa EQ apparater och kompressorer än vad han är känd för sina ljudmixar. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-25 00:26

goat76 skrev:
Ogjort skrev:
goat76 skrev:

Tänkte inte på det... Jag brukar korkat nog mixa olika musik på helt olika vis.

Det sa jag inte, jag gjorde naturligtvis så av den enkla anledningen att visa hur samma välinspelade trummor maskeras väldigt olika beroende på övrig instrumentering, vilket tydligt leder till att samma välinspelade trummor kan uppfattas låta betydligt sämre trots att de är exakt likadana i båda ljudspåren. Om jag inte hade normaliserat den akustiska gitarren och den elgitarren till samma nivå, så hade säkert någon här velat påstå att elgitarren skulle var mixad till en högre nivå relativt trummorna.

Tråkigt att du inte verkar kunna hålla diskussionen angående frekvensmaskering på en seriös nivå, utan att göra ditt bästa för att försöka fördumma mig. Har jag gjort dig något som gör att du beter dig så?

Ja du lägger in helt absurda och irrelevanta exempel. Och jag instämmer med Lindroos i att jag är oförstående över vad du vill säga med dessa.

Men då tar vi det seriöst:

1. Jag skrev: "Bra trummor som är väl inspelade tycker jag låter lika bra - oavsett genre."
Jag skrev INTE: Samma instrument, inspelning, spelsätt och samma mix fungerar i ALLA sammanhang.

2. Trumspåret är hämtat från ett specifikt sammanhang. Spelat, inspelat och mixat - och utlyft ifrån det sammanhanget.
(bara som ett exempel på trummor utifrån trådstarten)

3. Skulle vi producerat t.ex. hårdistad rockmusik så hade det varit ett helt annat trumset. Helt annorlunda stämt, f.a. spelat på ett helt annat vis,
helt annorlunda inspelat och helt annorlunda mixat. (naturligtvis)

4. Det behöver inte alls innebära behov av dynamisk begränsning eller EQ. Det kommer låta väsensskilt annorlunda ändå.

Så... vad är det du vill påvisa med dina exempel? Att instrument spelade, inspelade och mixade för ett specifikt sammanhang inte passar alls i ett helt annat sammanhang? Med helt andra instrument, i en helt annan genre och ljudbild?

Det är väl, lindrigt uttryckt, att sparka in en totalt vidöppen dörr!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-25 01:44

Det är inget fel med den befintliga inspelningen av trummorna, de passar ungefär lika bra eller lika dåligt i kombination med distade instrument, då grundproblemet som jag försöker ta upp här handlar om en rejäl ökning av frekvensmaskering jämfört med kombinationen med renare ljudande akustiska instrument. Om du väljer ett annat trumset så kommer det på sin höjd endast bli marginellt bättre, med att möjligen de transientrika anslagen når igenom något bättre, men frekvensmaskeringen orsakad av de hårt distade gitarrerna kommer fortsatt att dölja merparten av det som i övrigt är en stor del av trumljudet, vilket är den akustiska återspeglingen från det rum där trummorna spelades in.

Om du återigen lyssnar på det exemplet som jag la upp med dina trummor i kombination med den distade gitarren, så kan man höra att själva anslagen går igenom och hörs tydligt, vilket tyder på att dessa trummor trots allt fungerar relativt bra i det (rock)sammanhanget. Men att få helheten att bryta igenom frekvensmaskeringen, vilken inkluderar det fullskaliga akustiska ljudet av trummorna och inte bara anslagen, så är just det mycket svårare att uppnå oavsett vilket trumset man väljer när trummorna ska kombineras med distade instrument.

Så nej, jag delar absolut inte din uppfattning om att "bra trummor som är väl inspelade låter lika bra - oavsett genre".
Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-25 12:33

goat76 skrev:
Morello skrev:Ett lysande exempel på att trummor inte behöver misshandlas inom populärmusiken är Michael Ruffs "Speaking in melodies".

Inte för att den inspelningen innehåller särskilt hårt maskerande ljudinslag, likt hur hårt distade gitarrer tenderar att göra, men inspelningen innehåller mest sannolikt diverse EQ-justeringar och säkert lite lättare användning av kompression, med tanke på att George Massenburg har arbetat med produktionen. Massenburg är nästintill mer känd i studiovärlden för sina högkvalitativa EQ apparater och kompressorer än vad han är känd för sina ljudmixar. :)

Vi har diskuterat Massenburgs insats som ljudtekniker på albumet Speaking in Melodies tidigare:

viewtopic.php?p=2296107#p2296107

viewtopic.php?p=2347550#p2347550

Speciellt låten Wishing Well uppvisar på flera ställen en komplex mix av niomannabandets stämmor. Ekvalisering är för övrigt inte en olinjär process och förvanskar därför inte nödvändigtvis inspelningen.

Grundarna av Sheffield Lab, Doug Sax och Lincoln Mayorga, var besatta av ljudkvalitet och krävde därför alltid minimala ingrepp av olinjära signalprocessorer. Dessa order gällde alla ljudtekniker som engagerades och även Massenburg var naturligtvis tvungen att följa dem. Detta fick till följd att Speaking in Melodies (liksom Pat Coils album Just Ahead som han rattade för samma bolag) uppvisar långt högre ljudkvalitet än hans övriga alster.

Massenburg-engineered Sheffield Lab recordings.png
Massenburg-engineered Sheffield Lab recordings.png (1.13 MiB) Visad 428 gånger

Den som är intresserad av hur mycket Sheffield Labs metodik förbättrade Massenburgs inspelningar kan jämföra Speaking in Melodies med Linda Ronstadts album Winter Light, som är inspelat året efter Speaking in Melodies, eller Lyle Lovetts album Joshua Judges Ruth, som är inspelat året före.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-25 13:50

Det aningen skumma i sammanhanget när det kommer till låten Wishing Well, är att man trots all fokus på ljudkvalitet ändå har tillåtit spåret att klippa digitalt vid hela 901 tillfällen. Det konstiga är att man inte limiterat topparna under mer kontrollerade former genom soft clipping eller liknande, och istället låtit dem klippa digitalt genom att överskrida det digitala taket.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-25 14:25

Att det förekommer aningen klippta toppar på ganska många ställen på albumet Speaking in Melodies är helt korrekt och är en av de ljudkvalitetsbrister som jag tidigare har kommenterat. Vid mastering tyckte man antagligen att de ursprungliga toppfaktorerna om upp till 25-26 dB medförde att volymratten måste roteras lite för mycket vid pådrag och klippte därför bort sådär 1-2 dB för de högsta topparna. :roll:

(Förvisso är alla uppskattningar av klippta sampel något osäkra eftersom analysen beror på hur man definierar klippning, men att det i mindre grad klipper på ganska många ställen här står bortom allt tvivel och denna klippning är också fullt hörbar åtminstone vid vissa tillfällen.)

Så här kan det se ut:

Wishing Well clipping.png
Wishing Well clipping.png (28.12 KiB) Visad 389 gånger

Notera begränsad klippning vid två tillfällen mellan 111,1565 och 111,1570 s. Av någon anledning ligger det digitala taket vid -0,24 dBFS.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-25 15:17

Enligt iZotope RX9 så når spåret full utstyrning till nollgränsen utan till synes någon kontrollerad mjukvarulimitering. Kanske finns det olika versioner varav någon har limiterats för att lämna lite headroom.

Nu är inte jag en fullständig motståndare av limitering, tycker det är onödigt om det skulle vara så att några enstaka transient-toppar tvingar ned den totala nivån på spåret ett 1-2 dB. Sånt kan orsaka att vissa volymreglage inte riktigt räcker till för exempelvis mobiltelefoner och dylika ljudenheter. En transient-topp varar trots allt väldigt kort rent tidsmässigt, och det är inte säkert att man märker av det ens om man koncentrerat lyssnar efter det.

Screenshot 2026-03-25 140205.png
Screenshot 2026-03-25 140205.png (1.06 MiB) Visad 368 gånger

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-25 15:30

Min analys gäller ursprungssläppet på CD. Det kan för övrigt ibland vara svårt att skilja hårdlimitering från ren klippning och instabila förlopp vid det digitala taket är inte ovanliga.

För mindre komplexa förlopp är det ganska enkelt att reparera klippta toppar (jag har ett skrivit ett Matlab-skript som under rätt förutsättningar gör ett utmärkt jobb), men det är mycket svårt att få till en generell lösning här. De kommersiellt tillgängliga mjukvaror som jag har provat fungerar tyvärr illa. Någon gång när andan faller på ska jag se till att komma en bit till.

Vad gäller limitering så är det direkt idiotiskt att inte utföra denna uteslutande i uppspelningsenheten. Möjligheten till detta har funnits i ett par decennier och är dessutom i princip gratis via den DSP-enhet som i praktiken alltid utnyttjas i moderna system.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-03-25 15:59

Allt annat än en jämn tillförsel av Ruff på forat vore väl pyramidalt
otillständigt. Men varför har inte I-or Acoustics sett till att skaffa fram
en oklippt version?

I-or skrev:Vad gäller limitering så är det direkt idiotiskt att inte utföra denna uteslutande i uppspelningsenheten. Möjligheten till detta har funnits i ett par decennier och är dessutom i princip gratis via den DSP som i praktiken alltid utnyttjas i moderna system.

+1

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-25 17:14

goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?

Det går sannolikt inte att hitta "därute". Men det beror på helt andra orsaker än att det inte skulle gå.
Först måste vi då leta upp t.ex. en hårdrockproduktion som har ett dynamiskt utrymme på minst 20 dB (troligen ännu mer).

Sen så...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 01:15

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Kan du ge ett exempel på en inspelning med hårt distade gitarrer, där du anser att trummorna låter lika bra som de kan göra när de är bra inspelade och kombineras med glesare och betydligt renare akustiska instrument?

Det går sannolikt inte att hitta "därute". Men det beror på helt andra orsaker än att det inte skulle gå.
Först måste vi då leta upp t.ex. en hårdrockproduktion som har ett dynamiskt utrymme på minst 20 dB (troligen ännu mer).

Sen så...

Frekvensmaskering är den stora orsaken till att du har svårt att hitta exempel på rockinspelningar med lika tydligt välljudande trummor som i inspelningar bestående av akustiska instrument. Trummorna låter i många fall alldeles förträffliga i partier där de får lite ensamhet i låtarna, och man kan då även höra den akustiska återkopplingen från rummet där trummorna spelats in. Men så fort de hårt distade gitarrerna återkommer så hör man i princip endast ljudet av de relativt torra anslagen, då ”ljudmattan” av gitarrerna tar över dominansen fullständigt över det betydligt svagare rumsbidraget från truminspelningen.

Frekvensmaskering jag just det jag visade med de ljud-exemplen jag la upp tidigare med dina högdynamiskt inspelade trummor. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 01:25

goat76 skrev:
Ogjort skrev:

Sen så...

Frekvensmaskering är den stora orsaken till att du har svårt att hitta exempel på rockinspelningar med lika tydligt välljudande trummor som i inspelningar bestående av akustiska instrument. Trummorna låter i många fall alldeles förträffliga i partier där de får lite ensamhet i låtarna, och man kan då även höra den akustiska återkopplingen från rummet där trummorna spelats in. Men så fort de hårt distade gitarrerna återkommer så hör man i princip endast ljudet av de relativt torra anslagen, då ”ljudmattan” av gitarrerna tar över dominansen fullständigt över det betydligt svagare rumsbidraget från truminspelningen.

Frekvensmaskering jag just det jag visade med de ljud-exemplen jag la upp tidigare med dina högdynamiskt inspelade trummor. :)

Vill nog snarare säga att huvudskälet är det inte görs inspelningar/produktioner med fri och glad dynamik i rock/hårdrocksgenren.
De trycks ihop - för att "det är så det skall va". Och för att tänkt publik ansas sakna volymratt...
I det jag hört saknar jag nästan alltid det fläsk och tryck i produktionen som det skulle kunna bli. (som när man spelar live i replokalen)

Jag har aldrig själv puttrat i den svängen från ax till limpa, så jag vet inte hur det skulle kunna bli.
Men jag roade mig med att på typ 10 minuter fluffa ihop nåt, trots att alla aspekter på truminspelningen är olämpliga för ändamålet.
Som sagt, det skulle behövas andra trummor, i synnerhet baskaggen (-arna), annan mikplacering, annat rum och f.a. ett annat spelsätt.
(och i synnerhet borde de vetat om att de spelar med ""varandra... :roll: )
Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.
Här är det bara typ 20dB utrymme - vid en verklig produktion i verkliga verkligheten, tror jag det behövs mer än så.

https://www.dropbox.com/scl/fi/ubowf190 ... xox3l&dl=0
Senast redigerad av Ogjort 2026-03-26 01:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 01:36

Pratar man med t.ex. "Suno" och ber om en fulldynamisk produktion, så vet den inte hur den skall göra sådant eftersom den inte känner till
något sådant material att träna på / "kopiera".
Det är ju lixom så världen ser ut.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 01:52

Ogjort skrev:Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.

Naturligtvis är det så och vi har även diskuterat det högst tveksamma begreppet frekvensmaskering tidigare, bl.a. här:

viewtopic.php?p=2346378#p2346378

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 02:11

Det kanske är snarare nånting åt det här hållet man skulle hamna..?

https://www.dropbox.com/scl/fi/1vqae0gm ... dsuaj&dl=0

Nu är väl det här inte "jättegiltigt" i sammanhanget eftersom det är gjort på en Kaossilator 2, på flyget hem efter en vecka i New York med dottern.
(en "pekfingervals" alltså) :D
I den manicken är sannolikt alla ljud trixade med i olika grad.
Sen är Kaossilatorns trummor utbytta mot Superior Drummer vid hemkomsten. Å de är säkert också meckade med vid själva inspelningen av samplingarna.
Men det är inget skruvat, komprimerat eller limiterat i efterhandsmixen - vad jag minns. Det är typ 14 år sedan...
(Hörs "The big Apple" månne?) 8)

Kaossilator2 i handen.jpg
Kaossilator2 i handen.jpg (72.13 KiB) Visad 241 gånger
Airbus 2.jpg
Airbus 2.jpg (177.68 KiB) Visad 240 gånger

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 02:37

I-or skrev:
Ogjort skrev:Så... det blir ju inte alls genreanpassat - men nog fan hörs trummorna utan EQ, kompression eller limitering.

Naturligtvis är det så och vi har även diskuterat det högst tveksamma begreppet frekvensmaskering tidigare, bl.a. här:

viewtopic.php?p=2346378#p2346378

Javisstja - å nu är vi där... igen. :)

Det där med bastrumma/bas är alltid lika märkligt. Trots att det numera verkar hugget i sten.
Det får mig alltid att undra hur jag kan höra både "kick" och elbas när jag spelar live i olika replokaler..?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 08:15

Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.

Det hela är väldigt enkelt. Den bredbandiga och konstant spelade ”ljudmattan” maskerar trummornas akustiska rumssvar p.g.a att ljuden delar samma frekvensspann och att gitarrens är det starkare av dessa ljudinslag. Det sker därmed en frekvensmaskering.

Jag rekommenderar alla andra som verkligen är intresserade av fakta (och förhoppningsvis mindre intresserade av lagbildning och ryggdunkningar) att läsa på om ”frequency masking”. Det är ett väldokumenterat problem. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 10:33

Ogjort.
Det förefaller allt mer tydligt att du nog aldrig ställts inför uppgiften att mixa akustiska trummor med hårt distade instrument, annars hade du aldrig motsatt dig det problem jag beskriver med frekvensmaskering. Du har nog jobbat mer med rent ljudande instrument, vilka i stora drag bara är att panorera så som man önskar och reglera volymen, så låter det redan i det skedet i princip klart. Dessa ljudmixar av renare slag är väldigt enkla att göra, det uppstår liksom inte några särskilt utmanande problem att lösa, och det låter klart och tydligt redan från de första stegen vid mixningsprocessen.

I mitt exempel med dina trummor och den akustiska gitarren som jag lite hastigt mixade ihop, så låter det redan skapligt redan bara genom att reglera volymen instrumenten emellan. Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 11:49

goat76 skrev:Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.

Det hela är väldigt enkelt. Den bredbandiga och konstant spelade ”ljudmattan” maskerar trummornas akustiska rumssvar p.g.a att ljuden delar samma frekvensspann och att gitarrens är det starkare av dessa ljudinslag. Det sker därmed en frekvensmaskering.

Jag rekommenderar alla andra som verkligen är intresserade av fakta (och förhoppningsvis mindre intresserade av lagbildning och ryggdunkningar) att läsa på om ”frequency masking”. Det är ett väldokumenterat problem. :)

Visst kan man få man problem med s.k. frekvensmaskering om man utnyttjar slaskig studiometodik. Det är dock inget problem vid välgjorda upptagningar, vilket har exemplifierats fler gånger än jag orkar räkna.

Att du stöter på patrull från mer än ett håll borde stämma till eftertanke snarare än dina sedvanliga utfall när argumenten tryter.

Användarvisningsbild
Rille

Re: Inspelning av trummor (Kan man återge trummor hemma?)

Inläggav Rille » 2026-03-26 12:37

"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2026-03-26 13:01

Det finns ju mängder med sätt att spela in på. Rakt in med två mikrofoner med musiker i en för inspelning lämplig lokal tycks fungera hur bra som helst i en del fall. Att börja spela in instrument var för sig, ibland med en uppsjö mikrofoner, inte alltid med instrumenten spelandes tillsammans och sedan klistra ihop det hela på något vis är kanske inte är optimalt? Att göra en upptagning av ett trumset för sig och optimera intrycket av det, kan det inte bli lite knas när det sedan ska fogas in i en ljudbild med andra instrument? Jag tycker det många gånger låter trevligare med ”live i studion” än där man trixat dagarna i ända. Jag är en fan av att lyssna på musik live utan PA (om det är möjligt och det är det ofta).

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 13:46

Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?
För att svara på trådfrågan, så visst kan man det, men det krävs frekvens omfång och dynamisk kapacitet till den grad väldigt få faktiskt har.

Oftast uppstår inte problemet med frekvensmaskering i samma utsträckning när de enskilda instrument har sina individuella ljudkällor, där vi som lyssnare lättare kan skilja ljuden åt tack vare olika infallsvinklar. Vårat hörselsinne är fantastiskt på så vis, så som förmågan att både detektera infallsvinklar och fokusera lyssningen av ljud i verkligheten, som exempelvis den så kalkade cocktail effekten. Problemet uppstår i större utsträckning först när de ska mixas samman till två enstaka kanaler och sedan ska spelas upp av endast två ljudkällor, då hopar sig ljuden, bygger på varandra och maskerar varandra, och det kan då uppstå behov av att tydliggöra separationen i ljudmixen.
De som mixar i multikanal nämner inte sällan hur mycket färre problem som behöver lösas, just tack vare det större utrymmet av fler individuella kanaler/ljudkällor.

Vem annars än musikerna själva ska diktera hur deras instrument låter? Själv fullkomligen älskar jag ljudet av distade gitarrer, och ifall man i en mix vill höra mer av det akustiska rumssvaret från trummorna i en mix blandat med hårt distade instrument, så är ofta lösningen att man ökar andelen rumsljud från trummorna betänkligt (om man nu har en separat inspelning av detta), samt göra vissa väl valda korrigeringar med hjälp av EQ. :)

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 14:00

goat76 skrev:Jag har med tydliga ljudexempel visat att det akustiska rumssvaret i Ogjorts inspelning av trummorna hörs tydligt när en akustisk gitarr ackompanjerar, medans det akustiska rumssvaret i princip blir ohörbart när trummorna ackompanjeras av en hårt distad elgitarr.

Nej - du har "tydligt" visat att en inspelningsmetod och ett rumssvar gjort för en specifik situation inte fungerar särskilt bra för en helt annan situation.
Vilket är helt självklart.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 14:25

goat76 skrev: Dessa ljudmixar av renare slag är väldigt enkla att göra...

Jag tycker det är nästan oöverstigligt svårt att mixa musik överhuvudtaget. Nästan oavsett vad.
Det gäller från minsta akustiska jazztrio till multikanal en masse och inte minst live PA. (där man oftast får brottas med mer eller mindre olämpliga lokaler)
Det är så många avväganden och en evig process av små små små justeringar. Och ständig osäkerhet över om jag går rätt väg.
Blir det här bra eller inte?
Som jag skrev, en kompromiss mellan hur man önskar och vad man faktiskt kan åstadkomma. Till slut får man ge sig.
Nöjd? Näe - egentligen aldrig.

Sen kan jag också undra varför du förutsätter att det är akustiska instrument till det trumspår jag inledningsvis la in här i tråden?
Det är det inte. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-26 14:47

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Sen kan jag också undra varför du förutsätter att det är akustiska instrument till det trumspår jag inledningsvis la in här i tråden?
Det är det inte. :)

Jag har inte förutsatt något om övrig instrumentering till dina trummor, jag har endast använt dina trummor för att demonstrera exempel på frekvensmaskering.

Men med ovanstående sagt och utifrån dina utsagor att frekvensmaskering skulle vara en myt, så drar jag slutsatsen att du nog inte har särskilt mycket erfarenhet av att mixa hårt distade instrument i kombination med akustiska trummor.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2026-03-26 16:27

Det är mycket som kan ha lurat mig, men jag har några gånger tyckt att slutna högtalare återge trummor mer trovärdigt än basreflexhögtalare.

Skall det kategoriseras som inbillning eller ligger det något i det?

Mot de lägsta frekvenserna så blir fördröjningen ganska stor med basreflex och även om det mesta nog filtreras bort långt innan det kommer till mixerbordet och mer av det i den processen, så släpps kanske lite av de riktigt låga frekvenserna igenom och kan göra skillnad?

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 17:27

Detta har ingenting med tidsplansegenskaper att göra. Rummet ger i lågfrekvensområdet tidplanseffekter som är minst en tiopotens större än för högtalarna. Om man ser till att frekvensgången i lyssningspositionen är jämn så löser sig alla basåtergivningsproblem upp till ljudtrycksnivåer, där distorsionen gör sig gällande.

Anledningen till att slutna konstruktioner i vissa fall föredras är att dessa av fysikaliska skäl kan ge en lågfrekvensavrullning som bättre balanserar rumsbidragen. En välkonstruerad basreflexhögtalare kan dock också ge en lagom avrullning men även en betydligt lägre undre gränsfrekvens för en given kavitetsvolym. Till detta kan läggas en väsentligt lägre distorsion.
Senast redigerad av I-or 2026-03-26 18:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-26 17:40

RogerGustavsson skrev:Det finns ju mängder med sätt att spela in på. Rakt in med två mikrofoner med musiker i en för inspelning lämplig lokal tycks fungera hur bra som helst i en del fall. Att börja spela in instrument var för sig, ibland med en uppsjö mikrofoner, inte alltid med instrumenten spelandes tillsammans och sedan klistra ihop det hela på något vis är kanske inte är optimalt? Att göra en upptagning av ett trumset för sig och optimera intrycket av det, kan det inte bli lite knas när det sedan ska fogas in i en ljudbild med andra instrument? Jag tycker det många gånger låter trevligare med ”live i studion” än där man trixat dagarna i ända. Jag är en fan av att lyssna på musik live utan PA (om det är möjligt och det är det ofta).

Musik utan PA är sannerligen att föredra för den ljudkvalitetsmedvetne. Alla som har hört akustiska och elektroakustiska instrument i levande livet vet att man sällan eller aldrig råkar på problem med s.k. frekvensmaskering och detta gäller t.o.m. när hundratals musiker och sångare är involverade i stora symfoniska verk. I populärmusiksammanhang är baskaggen lätt att skilja från elbasen och trumsetet försvinner definitivt inte bakom en distad elgitarr.

Den tydligaste fördelen med s.k. live to two-track-inspelningar via multimonoteknik ligger framförallt på den musikaliska sidan. Musiker som kan interagera höjer sin nivå.

På den tekniska sidan leder denna typ av inspelningar av praktiska skäl till ett kraftigt reducerat utrymme för diverse processande och det är detta som ger en betydligt renare inspelningskedja med förhöjd ljudkvalitet som följd.

Nackdelen ligger i att kraven ökar avsevärt både på den musikaliska och tekniska sidan eftersom möjligheterna till att reparera misstag är klart begränsade. Därför är denna typ av inspelningar mycket ovanliga.

Det är ändå fullt möjligt att i efterhand mixa ihop enskilt inspelade instrument till minst lika hög ljudkvalitet som i live to two-track-fallet förutsatt att man är klok nog att avstå från huvuddelen av rattandet. Överhörningsproblem kan här elimineras och ljudteknikern har långt mer tid för finjusteringar.

Man kan dock helt glömma audiofilfonogram av den typen annat än i undantagsfall. Studiobranschen tappade tyvärr fotfästet för många decennier sedan och nya myter staplas på gamla tills alla möjligheter till välljud är borta. Jag har haft oändliga diskussioner kring inspelningsmetodik med branschfolk och argumentationen utgörs nästan alltid av cirkelresonemang av typen "vi gör så här eftersom alla vet att det är så man gör". Diverse utläggningar kring akustik, psykoakustik och kanske framförallt rationalitet är bortkastade eftersom man inom detta skrå vanligen anser att sådan kunskap är överflödig. I undantagsfall stöter man på någon ljudtekniker som suckande ger medhåll men att händerna är bakbundna p.g.a. branschkutym och kundkrav.

Detta kan fortgå eftersom de vanliga dödliga som utgör över 95 % av musikkonsumenterna inte har något som helst intresse för ljudkvalitet utöver att de inte gillar signalbortfall, brus, baslöshet samt att ljudet "spricker" (ett typiskt uttryck i folkmun när jag i mitt arbete har utfört marknadsundersökningar) och därför spelar det kommersiellt sett ingen roll vilka knasiga tilltag som man hittar på i studion.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-26 20:56

I-or skrev:
Detta kan fortgå eftersom de vanliga dödliga som utgör över 95 % av musikkonsumenterna inte har något som helst intresse för ljudkvalitet utöver att de inte gillar signalbortfall, brus, baslöshet samt att ljudet "spricker" (ett typiskt uttryck i folkmun när jag i mitt arbete har utfört marknadsundersökningar) och därför spelar det kommersiellt sett ingen roll vilka knasiga tilltag som man hittar på i studion.

Ett medvetet intresse för ljudkvalitet som egenart saknas nog hos de flesta i "konsumentledet".
Men jag har aldrig mött någon som tycker att hög ljudkvalitet i musik, film, tv och radio, är dåligt.

Sen finns förstås det där omedvetna. Att något uppskattas extra just tack vare att det låter bra. Men det tolkas som en bra låt, helt enkelt.
Precis som att läspande i radio uppfattas som att personen läspar - inte att rösten tekniskt misshandlats så den plötsligt LÅTER läspande.
Man klagar då på personen. Hur ska man veta att det är TEKNIKEN som det bör klagas på?
Dvs väldigt många BRYR sig om hög ljudkvalitet fast de inte vet att det är DET de gör...
Men det är nog vanligare att "bra" musik uppfattas som bra, trots att det låter gräsligt illa.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-03-27 02:11

Ja, vanliga dödliga uppskattar definitivt bra ljud när det står till buds och kan t.o.m. vara ganska goda lyssnare ibland. Jag har dock oräkneliga gånger demonstrerat välljud av högsta klass för tydligt imponerade vänner, bekanta och släktingar bara för att sedan se dem vara helt ointresserade av ens en halvhygglig anläggning i det egna hemmet.

Intressant nog är dock majoriteten av vanliga dödliga åtminstone halvpetiga med bildkvalitet. Att ljudkvalitet så ofta sätts på undantag är ganska märkligt med det i åtanke, men det är uppenbarligen viktigare att strömma serier än att strömma musik.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-03-27 04:25

I-or skrev:Ja, vanliga dödliga uppskattar definitivt bra ljud när det står till buds och kan t.o.m. vara ganska goda lyssnare ibland. Jag har dock oräkneliga gånger demonstrerat välljud av högsta klass för tydligt imponerade vänner, bekanta och släktingar bara för att sedan se dem vara helt ointresserade av ens en halvhygglig anläggning i det egna hemmet.

Intressant nog är dock majoriteten av vanliga dödliga åtminstone halvpetiga med bildkvalitet. Att ljudkvalitet så ofta sätts på undantag är ganska märkligt med det i åtanke, men det är uppenbarligen viktigare att strömma serier än att strömma musik.

Det är inte så märkligt egentligen.
Det är väldigt lätt att titta på två olika bildskärmar samtidigt och jämföra.
Betydligt mer komplicerat att jämföra olika ljudinspelningar.

Fast när det gäller vänner och bekanta så har jag en annan erfarenhet.
När de hört saker i min kompetenta anläggning, så vill de gärna ha hjälp med att fixa sin egen.
Har fixat manicker till ca 10-12 MUSIKINTRESSERADE kompisar. Allt från mormödrar till sjuksköterskor.
"Musikintresserade" är nog nyckelordet.
Alltså folk som LYSSNAR på vald musik - inte de som har "något på".

När min dotters mamma och jag delade på oss berättade hon sorgset att hon i princip slutat lyssna på musik.
"Det låter för tääskigt".
Så... vi fixade till lite manicker...
Nu lyssnar hon igen :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-03-27 14:18

goat76 skrev:
Rille skrev:"Otroligt simpelt när det egentligen inte existerar några problem att lösa." Jag tycker denna mening säger allt. I verkligheten med akustiska instrument uppstår inte frekvensmaskering, men på något sätt (jag förstår fenomenet) uppstår det i mixning vid komprimering/dist. Visst kan man vilja ha ett distat ljud, men när det låter så illa att man måste börja ändra klang på instrument i mixen via EQ frekvensbegränsa instrument vilket tar ned dynamiken ytterligare, är det ingen som inser att detta är en väldigt smal och obekväm och till och med dum väg att gå? samt att resultatet sällan är njutbart. Varför finns intresset att mixa musik så? det låter ju varken ballare, tyngre eller bättre, snarare blodfattigare, jobbigare och en önskan om att skruva ned snarare än upp infinner sig. Hm kanske håller jag på att bli gubbe?

Oftast uppstår inte problemet med frekvensmaskering i samma utsträckning när de enskilda instrument har sina individuella ljudkällor, där vi som lyssnare lättare kan skilja ljuden åt tack vare olika infallsvinklar. Vårat hörselsinne är fantastiskt på så vis, så som förmågan att både detektera infallsvinklar och fokusera lyssningen av ljud i verkligheten, som exempelvis den så kalkade cocktail effekten. Problemet uppstår i större utsträckning först när de ska mixas samman till två enstaka kanaler och sedan ska spelas upp av endast två ljudkällor, då hopar sig ljuden, bygger på varandra och maskerar varandra, och det kan då uppstå behov av att tydliggöra separationen i ljudmixen.
De som mixar i multikanal nämner inte sällan hur mycket färre problem som behöver lösas, just tack vare det större utrymmet av fler individuella kanaler/ljudkällor.

Vem annars än musikerna själva ska diktera hur deras instrument låter? Själv fullkomligen älskar jag ljudet av distade gitarrer, och ifall man i en mix vill höra mer av det akustiska rumssvaret från trummorna i en mix blandat med hårt distade instrument, så är ofta lösningen att man ökar andelen rumsljud från trummorna betänkligt (om man nu har en separat inspelning av detta), samt göra vissa väl valda korrigeringar med hjälp av EQ. :)

Min erfarenhet säger att ju mer dist/kompression och EQ desto mer problem med tex just maskering blir det (för att inte tala om hur mycket sämre det faktiskt låter med mindre dynamik och frekvens beskärning). absolut ska musikerna avgöra hur de vill att deras instrument ska låta. jag undrar dock om de fått veta hur ett alternativt sound låter? jag tror mycket få vet och det verkar heller inte vara bättre med ljudteknikerna eller producenterna i dag, det är bara att lyssna på vilken ny produktion som helst inom pop och rock. Jag tror att ett stort problem är att medhörningen är för dålig och alla gör som alla andra gjort i 30 år, utan att reflektera över att det kan göras annorlunda/bättre än panorerad mono/pingpong stereo. lyssna bara på nya produktioner och jämför med nästan vad som helst som släpptes före 1972. Jag undrar om vi kanske står för långt ifrån varandra i uppfattning i ämnet för att ta detta vidare?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-28 01:23

Rille skrev:
goat76 skrev:

Min erfarenhet säger att ju mer dist/kompression och EQ desto mer problem med tex just maskering blir det (för att inte tala om hur mycket sämre det faktiskt låter med mindre dynamik och frekvens beskärning).

Det är precis det jag visade med mina ljudexempel att distade gitarrer ökar maskeringen av andra instrument, och av sin natur så följer såklart en viss "själv-kompression" med på det tåget utan att någon medveten kompression har använts. Men det som nog står för mestadelen av maskeringen är att gitarrerna inom rockmusik oftast spelas hyfsat konstant, och med en relativt stark medelnivå genom merparten av låtspåren. Men med det sagt så kan även ett inspelat spår av en distat gitarr hålla ett relativt högt dynamikomfång.

Men jag måste fråga, varför tror du användandet av EQ leder till ökad maskering eller minskad dynamik? Snarare är det ju så att man med EQ kan öka hörbarheten av ett önskat frekvensspann av ett ljudspår jämtemot ett annat, och samtidigt göra det omvända med ett önskat frekvensspann i det andra ljudspåret för att på så vis öka hörbarheten av båda spåren, för att på så vis få helheten att gagnas. Ofta är det så att ett specifikt instrument är det mest drivande inslaget i en låt, det kan vara ett solo-instrument, det kan vara sången, eller så kanske det är rytmik-dynamiken mellan trummorna och bas-instrumentet som är det som är mest drivande inslaget i en låt. Då kan det vara på plats att ge just det elementet mer utrymme i ljudmixen.

Rille skrev:absolut ska musikerna avgöra hur de vill att deras instrument ska låta. jag undrar dock om de fått veta hur ett alternativt sound låter? jag tror mycket få vet och det verkar heller inte vara bättre med ljudteknikerna eller producenterna i dag, det är bara att lyssna på vilken ny produktion som helst inom pop och rock. Jag tror att ett stort problem är att medhörningen är för dålig och alla gör som alla andra gjort i 30 år, utan att reflektera över att det kan göras annorlunda/bättre än panorerad mono/pingpong stereo. lyssna bara på nya produktioner och jämför med nästan vad som helst som släpptes före 1972. Jag undrar om vi kanske står för långt ifrån varandra i uppfattning i ämnet för att ta detta vidare?

Du verkar inte förstå hur långt de flesta musiker som spelar gitarr eller bas är beredda att gå för att uppnå just det sound de har uppnått. Inom exempelvis noise rock, vilket är den genre jag främst lyssnar på, så är soundet i princip minst lika viktigt som hur instrumentet spelas. Jag misstänker att du nog är ganska ointresserad och därmed ganska oinsatt i lite djupare/smalare subgenrer inom rock, punk och metal.

Hur olika musikgenrer spelas in beror mångt och mycket på vilka typer av inspelningstekniker som passar dem. Klassisk musik och olika typer av kammarmusik kan fungera väl med rena stereoupptagningar, även om dessa även de kan gagnas av en och annan närmickning för möjligheten att ge dem en förtydligande förstärkning i den slutgiltiga ljudmixen.

För rockinspelningar föredrar jag i regel de som är inspelade "live" i studio, det ger utrymme för nödvändig efterhandsbearbetning samtidigt som musiken får ett naturligt flöde i.o.m att musikerna spelar tillsammans, även om de råkar stå i separata rum av isolerande orsaker.

Vad gäller min uppfattning i ämnet så föredrar jag högt dynamiskt utrymme, minimalt användande av kompression och i regel bara till den grad att det gagnar ett realistiskt/semirealistiskt slutresultat. Minimal limitering kan vara till godo för att reducera enstaka transienttoppar som "stuckit iväg", så att de inte drar ned den övergripande volymnivån till problematisk nivå för en genomsnittlig återgivningsutrustning. Jag har inget problem med en viss grad av hyperrealism i en ljudproduktion, då avsaknaden av visuella intryck vid ren ljudåtergivning ibland kan behöva kompenseras för. Jag kan både uppskatta en inspelning som har som mål att "efterapa" en verklig ljudhändelse, samtidigt som jag kan uppskatta andra typer av ljudproduktioner som helt eller delvis använder stereoperspektivet för ett semirealistiskt syfte, så som exempelvis ett piano som nyttjar hela bredden av stereofältet.

De ljudproduktioner som jag vanligtvis uppskattar mest är de som blandar element av en ursprungliga ljudhändelsen, vilket exempelvis kan vara den övergripande rumsligheten från truminspelningen, men samtidigt nyttjar styrkorna i panorerade multimono-objekt så som exempelvis en ensam elgitarr som nyttjar flera mikrofonupptagningar för full stereobredd.

Jag säger inte att du gör det, men många audiofiler verkar dra slutsatsen att en inspelning är någon slags "replika" av ursprungsljuds-händelsen, och att all form av efterhandsbearbetning av det inspelade material kan därmed bara ta det hela allt längre ifrån det "sanna" ursprungsljudet. Men verkligheten är den att val av mikrofoner samt dessas placeringar även de färgar det inspelade slutresultatet, så en efterhands-bearbetning med hjälp av EQ och liknande ljudvertyg kan lika väl ta slutresutlatet ännu närmare det ursprungsljud man eftersträvat med inspelningen (om så var målet). Visst, i en perfekt värld skulle man kanske få till det perfekt redan vid inspelningtillfället, men i verkligheten blir det allt som oftast inte riktigt så bra. :)

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-03-31 13:27

goat76 jag gör inte citat då svaret blir så långt..
O användandet av EQ. ofta används en frekvensbegränsande EQ för att få fram just det frekvensområde man önskar för ett instrument likt ett bandpassfilter. när man begränsartar man bort låga och höga frekvenser så har man tagit bort den dynamik som de frekvenser bidragit med. därför anser jag att det leder till minskad dynamik samt ökad maskering då man ändå inte lyckas ta bort allt i ytterområdena.
Jag anser att utrymmet i mixen redan finns och är inget som behöver skapas. OM två instrument skulle råka hamna på samma frekvens och adderas olyckligt starkt så går det att lösa med handpåläggning av just den topp som uppstår. det har hänt mig en gång på ca 30 år eller om man så vill ca 30 inspelningar.
JO jag är ju musiker själv, om än på fiol.. men jag känner en del musiker inklusive rockmusiker. dom har lika ofta en god uppfattning om hur de vill att det ska låta som att de inte har det är min uppfattning. men vi håller oss till dom som har det för enkelhetens skull. Ja Rock lyssnar jag på men jobbar inte med längre, smalare subgenrer av typ punk och rock är inte min kopp te.
Att göra en produktion med olika sound är ju så branchen arbetar, jag har inget emot det, men jag tror inte att så många musiker eller ljudtekniker tänker på hur alternativen kan vara eller låta. alla Nästan, gör som alla andra gjort under 30 år och tänker att det är rätt. det är anledningen till att jag önskar skruva ned när jag lyssnar på ny musik istället för upp. det blir inte mer tryck av kompremering, EQ eller limitering. det blir bara jobbigt att lyssna på. jag gnäller inte på dig personligen så ta inte åt dig. jag vet ju faktiskt inte hur du jobbar. jag jobbar mest med folkmusik, körer eller liknande klassisk musik, när någon ber mig och då passar såklart mitt sätt att spela in/mixa bra. det glädjer mig att du uppskattar hög dynamik osv. Jag tillhör nog de audiofiler som önskar en replika av ursprungshändelsen. varje gång jag använt A-B teknik har det blivit från bra till utmärkt. varje gång jag avvikit från det så har jag misslyckats.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-03-31 14:19

Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?

Det jag vill mena är att olika inspelningstekniker gör sig olika bra/passande för olika former av musik. Högt vrålande gitarrer i kombination med ett akustiska trummor kommer i större utsträckning öka behovet av efterhandskorrigeringar, vilket även ökar behovet av akustisk separation och individuell mikrofonupptagning.

Men som sagt, det vore intressant att få ta del av en välljudande A-B inspelning av rockmusik innehållande distade gitarrer, och som kanske skulle kunna visa på att merparten av de ljudtekniker som sysslar med den typen av ljudproduktioner har haft fel hela tiden.

Vad gäller användandet av verktyget EQ, så vill jag nog påstå att det i lika stor utsträckning används för att höja olika delar av frekvensspektrat, likväl som att minska. Det beror väl på vad ljudmixen är i behov av utifrån hur det inspelade materialet ser ut.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-31 17:11

Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2026-03-31 19:47

jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.

Jättekapad! Skapa gärna en ny med rubriken……..?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-03-31 20:40

jonasp skrev:Jag upplever att denna tråd blivit en smula kapad. Den borde handla om huruvida man kan återge trummor i vardagsrummet, utan att ha trummor i vardagsrummet. Tycker jag.

Med trummor i vardagsrummet blir återgivningen faktiskt ännu sämre.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-03-31 21:35

Morello skrev:

:D Sant!

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-01 10:25

Var inte trådfrågan besvarad redan på första sidan, eller har någon av er som tycker att tråden blev kapad något mer att tillägga, mer än att det krävs högtalare av en sådan extrem ljudtryckskapacitet och fria från distorsion att det i pricip utesluter allt vad högtalare inom HiFi mäktar med. :)

Själv är jag ganska nöjd om trummorna i inspelningarna åtminstone kommer någorlunda i närheten av hur de upplevs låta på riktigt, även om det knappast kommer till sin fullskalighet vid återgivningen (vilket jag nog inte heller vill uppnå i min lägenhet). Men oavsett så kräver det även mycket av hur själva inspelning lyckats fånga det ursprungliga ljudet, samt hur detta sedan mixas med övriga ljudinslag för att uppnå hög potential rent ljudmässigt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-04-01 14:50

jonasp skrev:
Morello skrev:

:D Sant!

Näe - inte om man spelar på dem 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-04 11:46

Allt i tråden är utanför ämnet eftersom trumsetet ska återges i gasrummet* enligt TS. Jag tror inte det är så vanligt förekommande med gaskammare hemmavid. Eller? :wink: 8)

O.T.: Jag hade trumset i mitt sovrum i barndomshemmet. Det lät inte bra när man spelade på sterijon.

*) "Vardgasrummet"

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2026-04-07 10:28

goat76 skrev:Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?

Det jag vill mena är att olika inspelningstekniker gör sig olika bra/passande för olika former av musik. Högt vrålande gitarrer i kombination med ett akustiska trummor kommer i större utsträckning öka behovet av efterhandskorrigeringar, vilket även ökar behovet av akustisk separation och individuell mikrofonupptagning.

Men som sagt, det vore intressant att få ta del av en välljudande A-B inspelning av rockmusik innehållande distade gitarrer, och som kanske skulle kunna visa på att merparten av de ljudtekniker som sysslar med den typen av ljudproduktioner har haft fel hela tiden.

Vad gäller användandet av verktyget EQ, så vill jag nog påstå att det i lika stor utsträckning används för att höja olika delar av frekvensspektrat, likväl som att minska. Det beror väl på vad ljudmixen är i behov av utifrån hur det inspelade materialet ser ut.

Ja Studio Blue har på sin skiva "The way it should be" med en del rock inspelat med A-B teknik. jag återkommer i frågan om jag hittar vilka grupper..

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-07 11:00

Rille skrev:
goat76 skrev:Rille, har du något exempel på en A-B inspelning med rockmusik innehållande distade gitarrer, vilken du tycker visar på att den inspelningstekniken gör sig bra för den typen av musik?

Ja Studio Blue har på sin skiva "The way it should be" med en del rock inspelat med A-B teknik. jag återkommer i frågan om jag hittar vilka grupper..

Enligt deras egna beskrivning innehåller skivan ”Soul, pop och fusion med en blandning av originallåtar och covers”, så jag blir lite tveksam till att den skulle innehålla musik med hårt distade gitarrer, vilket är typen av musik jag har svårt att se skulle kunna fungera bra med en A-B stereoinspelningsteknik.

Av det lilla jag hört från Studio Blue så har det rört sig om minst sagt slätstrukna och väldigt torra ljudproduktioner, så tyvärr är mina förväntningar låga i det här fallet. Det är dessutom dålig tillgänglighet till musiken som oftast måste köpas i fysiskt format direkt från den musikstudion, om nu inte bandet själva har valt att göra den mer tillgänglig via streamingtjänster.

Du råkar inte ha något mer lättillgängligt exempel på med A-B inspelningar av rock innehållande hårt distade gitarrer?
Eller så får du lägga upp ett 30-sekunder långt exempel på det du vill visa.
Senast redigerad av goat76 2026-04-07 12:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2026-04-07 11:20

Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-07 11:28

Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.

Jag undrar om det inte var den skivan jag analyserade för något år sedan, ska kolla närmare när jag kommer hem.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-07 12:16

Zappa skrev:Vanhävd är black/doom metal som finns hos Studio Blue men även på t ex Qobuz. Hur inspelningen är gjord vet jag inte.

Jösses, slog av efter fem sekunder. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2026-04-07 12:20

Morello skrev:

Jösses, slog av efter fem sekunder. 8O

För min del blev det åtminstone fem minuter. :)
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-07 12:36

Det är principiellt ingenting som utesluter inspelning med fåmikrofonteknik för distade elgitarrer.

Den som i levande livet har hört ett rockband utan PA-anläggning i en hygglig lokal vet att hörseln med någorlunda sansade inställningar för instrument-/sångarförstärkarna inte har några problem att separera de olika stämmorna. Den som å andra sidan har varit med på repetitioner i odämpade källarlokaler eller garage vet att man oftast utsätts för ett våldsamt drön och ska vara glad om man slipper hörselskador.

Att distade elgitarrer nästan uteslutande spelas in med multimonoteknik kan härledas till rockgenrens icke-realistiska ljudideal snarare än maskeringsproblem.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-07 12:45

I-or skrev:Det är principiellt ingenting som utesluter inspelning med fåmikrofonteknik för distade elgitarrer.

Den som i levande livet har hört ett rockband utan PA-anläggning i en hygglig lokal vet att hörseln med någorlunda sansade inställningar för instrument-/sångarförstärkarna inte har några problem att separera de olika stämmorna. Den som å andra sidan har varit med på repetitioner i odämpade källarlokaler eller garage vet att man oftast utsätts för ett våldsamt drön och ska vara glad om man slipper hörselskador.

Att distade elgitarrer nästan uteslutande spelas in med multimonoteknik kan härledas till rockgenrens icke-realistiska ljudideal snarare än maskeringsproblem.

Då borde det rimligtvis inte vara svårt för dig att ge några exempel på bra A-B inspelningar med hårt distade gitarrer, jag har nog aldrig hört några sådana inspelningar men vill väldigt gärna göra det.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-07 12:55

När distade elgitarrer blev populära så hade studioinspelningstekniken övergått till multimono och så har det förblivit. Faktum är att för genrer som pop/rock/soul/disco m.m. är fåmikrofoninspelningar ytterst ovanliga oavsett om distade elgitarrer förekommer eller ej.

När det gäller populärmusik så får man söka sig till genrer med äldre rötter som jazz, blues eller möjligen gospel om man vill hitta inspelningar utförda med fåmikrofonteknik, men även här är detta relativt ovanligt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-04-08 09:11

goat76 skrev:
Då borde det rimligtvis inte vara svårt för dig att ge några exempel på bra A-B inspelningar med hårt distade gitarrer, jag har nog aldrig hört några sådana inspelningar men vill väldigt gärna göra det.

Att något "inte finns" behöver inte alls bero på att det inte går...
Vi talar ju här om ett ljudideal som är väl "etablerat" och förväntat.
Så det är nog väldigt svårt att hitta exempel där någon ens försökt.

Jag har trixat nån gång för länge sedan, som ett rent experiment, att spela in ett helt band (akustiska instrument)
med ett enda A/B-par, där man pga "amatörspel" måste göra om rubbet via pålägg.
Då var varje musikers fysiska placering vid grundtagningen markerad med tejpremsa på golvet.
Sen gjordes individuella tagningar av varje stämma i samma rum - med samma mik-placering. Således med möjlighet
att individuellt mixa o fixa varje detalj i utförandet, som vore det en multimonospårsproduktion. Enda "begränsningen" då
är "panoreringen" som är fast utifrån den fysiska rumsplaceringen - både avstånd och hö/vä, som så att säga måste bestämmas i förväg.

Den modellen vore intressant att applicera även på hur distat som helst... Det borde funka.
Men jag vet inte innan jag prövat.

Pysslar du ofta med den typen av musik - så testa vettja. Det vore spännande.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-08 10:37

Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt. :)

Hade rena stereoinspelningar av A-B teknik varit ett ypperligt sätt att spela in ett komplett distat rockband så hade man lätt kunnat hitta bra exempel på just sådana inspelningar. Den enkla anledningen till att man inte hittar några välljudande exempel på sådana inspelningar är knappast för att någon aldrig har försökt, utan snarare för att en sådan inspelningsteknik inte är optimal för ett starkt dånande och hårt distande rockband, vilket kräver separation för att inte låta som en enda grötsoppa.

Olika inspelningstekniker gör sig helt enkelt olika bra beroende på vad som ska spelas in, och jag har svårt att tro att du, Ogjort, inte håller med om det. Varför har du spelat in trummorna separat i ditt ljudexempel och inte tillsammans med resten av musikerna i sin naturliga replokal uppställning? Och snälla, kom inte och säg att den övriga instrumenteringen är elekroniska instrument som inte har ett naturlig akustiskt ursprung, för likt en elgitarr kan även de spelas upp med hjälp av högtalare. Så inga kryphål här. ;)

Min gissning är att du får ett bättre och mer välljudande resultat av att använda individuella mikrofonupptagningar för de olika instrumenten, men vad vet jag, du kanske bara vill göra inspelningen mer komplicerad än vad den hade behövt vara?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-08 10:52

Jag utnämner goat76 till världsmästare i killgissning. 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-08 10:53

Varför har folk i allmänhet börjat att skriva "killgissning" när det ju heter "gissning"? Det ser jättekonstigt ut!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-08 11:08

Jag brukar föreslå varannan kärringsvammel istället. Jämställt ska det vara.

goat76 kan förstås fortfarande inte bevisa sin tes angående upptagningsproblem specifikt för distade elgitarrer via frånvaron av fåmikrofoninspelningar. Resonemanget är inte helt väsensskilt från tanken att glassätande orsakar hajattacker. Korrelation innebär inte nödvändigtvis kausalitet, som bekant.

Multimonotekniken tog över fullständigt redan på 1960-talet i takt med att lite mer sentida yttringar av populärmusik som rock, pop, soul o.s.v. blev vanliga. Ljudidealet förändrades alltmer från realism till effektsökeri och här har multimonoinspelning naturligtvis stora fördelar oavsett om det gäller distade elgitarrer, trummor, sångare eller tramporglar.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-08 12:35

Johan_Lindroos skrev:Jag utnämner goat76 till världsmästare i killgissning. 8)

I det här fallet behöver man bara använda sunt förnuft av den enkla anledningen att det har gjorts miljontals inspelningar av rockmusik, och att det därmed är fullständigt osannolikt att inspelningstekniker världen över aldrig skulle använda sig av en inspelningsteknik, som här dels både påstås fungera ypperligt för musikgenren och samtidigt vore så mycket enklare att utföra utan en drös mikrofoner. Tänk att bara ställa upp musikerna i rummet så som man vill ha dem på inspelningen, och bara behöva laborera med val av de två mikrofonerna och dess positioneringar.

Det räcker helt enkelt inte att bara förklara den fullständiga avsaknaden på bra exempel på denna typ av inspelningsteknik inom rockmusiken, bara att det skulle råda på en ”inspelningstrend” att de flesta väljer närmickning för denna typ av musik. Ifall det skulle vara ett ypperligt och förträffligt sätt att spela in rock på, så hade det funnits åtminstone några riktigt bra exempel på det. Är det här forumet Faktiskt, eller är det ett ding-ding-världs-forum jag deltar i? :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-08 12:47

Att göra en tagning med en hel populärmusikorkester ställer utomordentligt höga krav på samtliga medmusikanter; antal band med den kompetensen är nära noll.

Man kan förstås spela in enkom trummorna med AB-teknik, men även det ställer utomordentligt höga krav på trumslagaren. Vidare kan man åstadkomma ett helt annat ljud med multimonoteknik.Framför allt pukor får en mycket "fetare" klang med en njurmikrofon i det extrema närfältet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-08 13:14

Det stämmer. Avsaknaden av tekniska färdigheter hos flertalet rockband gör förstås inte studioarbetet enklare vid fåmikrofonupptagningar och även överskickliga musiker vill gärna sätta helt perfekta tagningar.

Antingen så kan förklaringen alltså sökas i ett processat ljudideal i kombination med minimering av tidsåtgång/studiokostnader eller så är det någon signalanalytiskt/psykoakustiskt helt okänd egenskap för just distade elgitarrer som gör dem omöjliga att spela in tillsammans med andra instrument.

Jag överlåter åt läsaren att välja vilken förklaring som verkar rimligast.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-08 13:18

En gitarrstärkare i en snyggt klingande lokal kan man förstås inte utan fördel spela in med AB-teknik - med eller utan distorsionspedaler och dyl. Det har Studio blå gjort åtskilliga gånger.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-08 13:50

Det finns många exempel på studioingenjörer av rockmusik som spelar in musikerna ”live” i studio för att få till den naturliga samspelsdynamiken, men då ser man till att isolering sker med instrumenten i separata rum. I stora drag all den typ av rockmusik jag lyssnar på och som är gjord i ”riktiga” musikstudios är gjorda på det viset. Sen kan det läggas på några instrumentala extrastämmor i efterhand och sångaren spelas av många skäl in i efterhand.

För dessa typer av inspelningar krävs det naturligtvis att musikerna är samspelta och har repat in sina låtar väl. De flesta seriösa rockband har fullständiga tekniska färdigheter att framföra sin musik ”live” i studio. För den som någon gång har vistats i en replokal där hårt distad rockmusik, så råder det ingen som helst tvekan om att separation är att föredra vid inspelning, om ett välljudande resultat är målet med ljudproduktionen.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-08 13:59

Att det finns "många exempel" på någonting förändrar förstås inte hur det typiska studioarbetet ser ut, d.v.s. av de skäl som beskrivs ovan enskilda multiupptagningar av respektive musikant i bandet.

Oavsett om man spelar in allt i realtid eller ej så är det avgörande att man vid postprocessningen har tillgång till de enskilda instrumentupptagningarna för att kunna åstadkomma det sound som eftersträvas och redigera bort eventuella missar.

DiodLasse
Semesterfirare

Inläggav DiodLasse » 2026-04-08 15:21

Såg att nån blev utsedd till mästare i killgissning, några här aspirerar till titeln mästare i uppkördhet. Och näe, det ä int ja.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-08 17:50

Jag tänkte att jag trots allt skulle gräva fram ett exempel på rock med distade elgitarrer inspelad med fåmikrofonteknik och fann detta album från audiofilbolaget Chesky Records som förvisso drar mer åt blues än rock:

R-6047877-1448122694-2663.jpg
R-6047877-1448122694-2663.jpg (55.97 KiB) Visad 304 gånger

https://www.discogs.com/release/6047877-Natasha-Natasha

Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård. Det andra spåret på albumet, Nothing At All, utgör kanske det bästa exemplet både genremässigt och gitarrmässigt.

Ljudteknikern Bob Katz utnyttjade vid tiden för inspelningen vanligen s.k. Blumlein-teknik, vilket innebär användning av en stereomikrofon bestående av två koincidenta dipolmikrofoner och det ljudande resultatet för det här albumet framstår inte som något undantag ("recorded using minimalist miking techniques" och användning av en modifierad mikrofon nämns i albuminformationen).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-04-08 19:45

https://open.spotify.com/track/1gEhu4dQljsghufb61kaM9

Morello skrev:Varför har folk i allmänhet börjat att skriva "killgissning" när det ju heter "gissning"? Det ser jättekonstigt ut!

Har du provat tjejmatte?

(Helt obesläktat med sejarmatta.)

Mvh E*

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-04-08 20:21

I-(sid)or, exakt hur hittade du detta album? Svassade du bara in i vardagsrummet och drog fram rätt konvolut ur den gedigna samlingen, eller vad? Jag frågar åt en kompis :D

Användarvisningsbild
Chris71

Inläggav Chris71 » 2026-04-09 00:03

jonasp skrev:I-(sid)or, exakt hur hittade du detta album? Svassade du bara in i vardagsrummet och drog fram rätt konvolut ur den gedigna samlingen, eller vad? Jag frågar åt en kompis :D

Den brukar dyka upp i frälsis skivbackar mellan Burt Baccarac, Klaus Wunderlisch och Örongodis med Lars Roos.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 01:40

I-or skrev:Jag tänkte att jag trots allt skulle gräva fram ett exempel på rock med distade elgitarrer inspelad med fåmikrofonteknik och fann detta album från audiofilbolaget Chesky Records som förvisso drar mer åt blues än rock:

R-6047877-1448122694-2663.jpg

https://www.discogs.com/release/6047877-Natasha-Natasha

Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård. Det andra spåret på albumet, Nothing At All, utgör kanske det bästa exemplet både genremässigt och gitarrmässigt.

Ljudteknikern Bob Katz utnyttjade vid tiden för inspelningen vanligen s.k. Blumlein-teknik, vilket innebär användning av en stereomikrofon bestående av två koincidenta dipolmikrofoner och det ljudande resultatet för det här albumet framstår inte som något undantag ("recorded using minimalist miking techniques" och användning av en modifierad mikrofon nämns i albuminformationen).

Med ditt musik-exempel här ovan så är det ganska tydligt att vi talar om helt olika grad av distade gitarrer. Det jag talar om är musik där de distade gitarrerna har en betydligt mer drivande och central roll, alltså mer gitarr-driven och betydligt hårdare och tätare rockmusik. I ditt exempel används gitarrerna väldigt försiktigt och mer i ackompanjerande syfte, så det är inte särskilt mycket som kommer maskera något i någon större utsträckning i den typen av försiktig bluesmusik.

Men tack iallafall för att du nämnde Bob Katz. Han har mycket att berätta om frekvensmaskering och vilka problem detta ställer till med. ;)

Based on the work of mastering engineer Bob Katz, particularly in his book Mastering Audio: The Art and the Science and various articles, masking is a fundamental psychoacoustic principle where a louder sound (the masker) covers or hides a softer sound (the maskee).

Here are the key aspects of masking according to Bob Katz:

Frequency Domain Masking (Simultaneous Masking): A sound is masked if it exists in the same frequency range as a louder sound. This can result in a "muddy" mix, where instruments with similar frequency content compete for attention.

Preventing Muddiness: Katz emphasizes that mastering engineers must use EQ to adjust frequencies, reducing the masking effect to provide clarity, depth, and distinction between instruments.

Using Masking to Advantage: Masking can be used positively to "cover up" harshness. For example, specific consonant harmonics can be used to hide harsh, unwanted distortion or artifacts.

Masking and Distortion: Katz often discusses how second-harmonic distortion might fall under the masking thresholds and not be heard, provided the masking sound is sufficiently loud and in the correct frequency range.

Dither and Masking: Katz notes that dither noise can subtly change the depth or tonality of a recording by virtue of masking.

Technical Definition: Katz acknowledges that calculating precise psychoacoustic masking thresholds for fundamentals and noise is complex, often stating it requires a deep understanding of human auditory perception.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-09 08:54

Goat76, det där var en AI-sammanfattning, eller hur?

Om det var det så rekommenderar jag att du skriver något eget istället.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 09:28

Johan_Lindroos skrev:Goat76, det där var en AI-sammanfattning, eller hur?

Ja, det är en AI-sammanfattning av det Bob Katz skriver angående frekvensmaskering i hans bok "Mastering Audio: The Art and the Science". Och nej, jag kommer inte, i detta nu, att läsa hela den boken bara för att med egna ord göra en egen sammanfattning.
Du får helt enkelt hålla tillgodo med AI-sammanfattningen, eller läsa boken själv vilken nog kan vara mycket lärorik för oss alla. :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2026-04-09 09:57

Min åsikt är att det är mycket viktigt att tala om ifall det är en AI-sammanfattning, och sedan lämpligtvis formulera texten inom något slags citat eller liknande. I sammanfattningen ovan har det smugit in sig suspekta uttalanden vad gäller ditherbrus. Men det var bra att du erkände att det var AI.

Men nej, jag "håller inte tillgodo" med din AI-sammanfattning. Jag skulle hellre varit utan den (eftersom den är alltför kortfattad. Den tillför liksom ingen verklig fakta. Tydligen var Bob Katz bok inte intressant för dig, men du vill ändå berätta en massa om den. Ja ja. Ja ha.

Jag kan tycka också (vilket jag skrivit tidigare också) att Faktiskt.io är ett diskussionsforum. Vi diskuterar med varandra helt enkelt. Blir det fler och fler som häver ur sig AI-svar kan jag tycka att det blir meningslöst. Bland annat Youtube har jag alltmer tröttnat på då det nu översvämmas av AI-slop.

-- I all välmening om fortsatta grundliga diskussioner. --

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-09 10:05

Internet översvämmas numer av AI-genererat bös -se tex. linkedin. Jag föreslår att forumets regelverk förbjuder alla former av AI-genererat bös.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-09 10:31

goat76 skrev:
Med ditt musik-exempel här ovan så är det ganska tydligt att vi talar om helt olika grad av distade gitarrer. Det jag talar om är musik där de distade gitarrerna har en betydligt mer drivande och central roll, alltså mer gitarr-driven och betydligt hårdare och tätare rockmusik. I ditt exempel används gitarrerna väldigt försiktigt och mer i ackompanjerande syfte, så det är inte särskilt mycket som kommer maskera något i någon större utsträckning i den typen av försiktig bluesmusik.

Du har fått det exempel som efterfrågades även om det inte handlar om den hårdaste distorsionen:

I-or skrev:Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård.

Naturligtvis kan man både dista hårdare och öka nivån för gitarrerna, men i detta exempel uppfattar man inte minsta lilla skärva av problem, vilket man förstås skulle göra om din tes vore korrekt. Jag har dessutom hört långt hårdare distade gitarrer tillsammans med trummor, bas och sång än detta i levande livet och har utan svårigheter kunnat uppfatta nyanserna i de olika stämmorna.

Du bör även, precis som Johan_Lindroos och Morello är inne på ovan, avhålla dig från AI-genererad whataboutism. Här gällde frågan alltså om det fanns exempel på rockmusik som innehöll distade gitarrer inspelad med fåmikrofonteknik. Så är alltså fallet och de av dig omhuldade frekvensmaskeringarna uteblev totalt.
Senast redigerad av I-or 2026-04-09 10:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-09 10:40

jonasp skrev:I-(sid)or, exakt hur hittade du detta album? Svassade du bara in i vardagsrummet och drog fram rätt konvolut ur den gedigna samlingen, eller vad? Jag frågar åt en kompis :D

Just detta album har jag inte i min ägo, men jag har som svårt överintresserad audiofil många andra inspelningar från Chesky Records och visste att chansen var ganska stor att man här skulle kunna finna någonting som låg tillräckligt nära den rock som efterfrågades.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 10:58

Johan_Lindroos skrev:Min åsikt är att det är mycket viktigt att tala om ifall det är en AI-sammanfattning, och sedan lämpligtvis formulera texten inom något slags citat eller liknande. I sammanfattningen ovan har det smugit in sig suspekta uttalanden vad gäller ditherbrus. Men det var bra att du erkände att det var AI.

Men nej, jag "håller inte tillgodo" med din AI-sammanfattning. Jag skulle hellre varit utan den (eftersom den är alltför kortfattad. Den tillför liksom ingen verklig fakta. Tydligen var Bob Katz bok inte intressant för dig, men du vill ändå berätta en massa om den. Ja ja. Ja ha.

Jag kan tycka också (vilket jag skrivit tidigare också) att Faktiskt.io är ett diskussionsforum. Vi diskuterar med varandra helt enkelt. Blir det fler och fler som häver ur sig AI-svar kan jag tycka att det blir meningslöst. Bland annat Youtube har jag alltmer tröttnat på då det nu översvämmas av AI-slop.

-- I all välmening om fortsatta grundliga diskussioner. --

Jag tyckte inte att jag skulle behöva "erkänna" något, det är väl fullständigt uppenbart att det är en AI-sammanställning. :)

Bob Katz anser jag vara mycket intressant och jag har läst jättemånga av de artiklar han skriver på sin blog. Det jag sa var att jag för stunden inte kommer sätta mig och läsa hela hans bok, bara i syfte att här och nu göra en egenskriven sammanfattning av det han har att säga om frekvensmaskering.

Jag håller annars med dig om att folk i allmänhet förlitar sig allt för mycket på de AI-generade svar som googles sökmotor spottar fram, men i det här fallet verkar AI:n ha tagit sin sammanfattning specifikt från Bob Katz bok, så av den anledningen vågar jag sätta lite mer tillit till informationen än vad jag annars hade gjort ifall den ställda frågan (min) hade varit av mer ospecifikt slag.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 11:32

I-or skrev:
goat76 skrev:

Du har fått det exempel som efterfrågades även om det inte handlar om den hårdaste distorsionen:

I-or skrev:Elgitarr med olika grad av distorsion förekommer i många av låtarna även om distorsionen aldrig är tokhård.

Naturligtvis kan man både dista hårdare och öka nivån för gitarrerna, men i detta exempel uppfattar man inte minsta lilla skärva av problem, vilket man förstås skulle göra om din tes vore korrekt. Jag har dessutom hört långt hårdare distade gitarrer tillsammans med trummor, bas och sång än detta i levande livet och har utan svårigheter kunnat uppfatta nyanserna i de olika stämmorna.

Du bör även, precis som Johan_Lindroos och Morello är inne på ovan, avhålla dig från AI-genererad whataboutism. Här gällde frågan alltså om det fanns exempel på rockmusik som innehöll distade gitarrer inspelad med fåmikrofonteknik. Så är alltså fallet och de av dig omhuldade frekvensmaskeringarna uteblev totalt.

Nej, jag har fortfarande inte fått till mig ett enda exempel på det jag efterfrågat, exempel på välljudande inspelningar av musik bestående av hårt distade gitarrer inspelade med endast två mikrofoner i någon form av stereoteknik. Även om det talats specifikt om A-B ljudupptagning så går det naturligtvis bra med alla andra typer av mikrofonuppställningar gjorda med ett par mirofoner, så som Blumlein, Mid-Side eller liknande.

I ditt exempel finns det faktiskt inte mycket i mixen som kommer ställa till med bekymmer när det kommer till frekvensmaskering, och det av den enkla anledningen att det är en förhållandevis gles mix där instrumenten i princip turas om att "hålla i taktpinnen".
De stora problemen med frekvensmaskering uppstår i täta kompositioner då musiken består av hårt distade gitarrer/basgitarrer vilka genom merparten av kompositionen btottas om utrymmet. Det är av sådan typ av musik jag skulle vilja höra ett välljudande exempel på, inspelat med endast ett par mikrofoner i valfri stereouppställning.

Men saken är den att jag redan vet att det är ett omöjligt uppdrag, för alla som gett sig på ett sådan inspelning har med största sannolikhet kommit fram till samma slutsats, att en sådan mikrofonuppställning helt enkelt inte är tillräcklig då det för ett välljudande slutresultat behövs separationsåtgärder, för att komma till bukt med alla de ofrånkommliga frekvensmaskeringar som uppstår när ett gäng hårt distade instrument slåss om det ljudmässiga utrymmet.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-09 12:20

Man kan inte tala om någon "mix" i egentlig mening här. Upptagningen är förstås uteslutande utförd i den akustiska domänen utan möjlighet till rattande på inspelningssidan. Instrumenteringen är tillräckligt komplex i spåret Nothing At All för att visa hur distade elgitarrer kan låta med någorlunda typisk rockmusik.

Frekvensmaskering är och förblir ett problem som bara uppstår för sönderrattade studioupptagningar, vilka tyvärr sedan länge utgör minst 99 % av alla fonogram.

Om man vid upptagning och efterbehandling inte förvanskar instrumentens nyanser så blir dock stämmorna lätta att följa. Detta kan enkelt demonstreras eftersom både lyssning i levande livet och oprocessade eller minimalt processade inspelningar visar att så är fallet vare sig det gäller fåmikrofonteknik eller multimonoteknik.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-04-09 12:54

Morello skrev:Internet översvämmas numer av AI-genererat bös -se tex. linkedin. Jag föreslår att forumets regelverk förbjuder alla former av AI-genererat bös.

Detta är ett förslag jag lyssnar på! Vi återkommer i frågan.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 13:45

I-or skrev:Frekvensmaskering är och förblir ett problem som bara uppstår för sönderrattade studioupptagningar, vilka tyvärr sedan länge utgör minst 99 % av alla fonogram.

Frekvensmaskering är inte ett fenomen endast begränsat till “sönderrattade studioupptagningar”, utan det räcker, precis som Bob Katz säger, att två likartade ljudobjekt delar större delen av deras frekvensspektra för att frekvensmaskering ska uppstå för det svagare ljudobjektet. Detta uppstår med alla typer av ljud, även så med rena akustiska ljudobjekt, men problemet blir mycket mer märkbart när det kommer till täta och intensivt spelade hårt distade ljudobjekt, som av sin natur fyller upp spektrat mycket tätare med betydligt starkare medelnivå, då blir det likt ett tjockt täcke som inte lämnar en endaste glugg åt de svagare ljudobjektet att framkomma i ljudmattan.

Följande vet Bob Katz sedan länge, vilket är fallet med större delen av den högkvalitativa delen av studiovärlden. Man vet också att EQ är ett mycket användbart verktyg för att åtminstone minska problemet, så att ljudmixar av tätare former av hårt distad musik även den kan låta hyfsat välljudande.

Frequency Domain Masking (Simultaneous Masking): A sound is masked if it exists in the same frequency range as a louder sound. This can result in a "muddy" mix, where instruments with similar frequency content compete for attention.

Preventing Muddiness: Katz emphasizes that mastering engineers must use EQ to adjust frequencies, reducing the masking effect to provide clarity, depth, and distinction between instruments.

På vilket annat forum som helst hade den här diskussionen för länge sedan accepterat det faktum att frekvensmaskering är ett välkänt problem. Tyvärr har vi här bara gått ifrån att vissa här först har förnekat att problemet ens existerar alls, till att nu säga att det bara skulle påverka “sönderrattade studioupptagningar”. Det går åtminstone åt rätt håll men väldigt sakta. ;)

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-04-09 14:04

jonasp skrev:
Morello skrev:Internet översvämmas numer av AI-genererat bös -se tex. linkedin. Jag föreslår att forumets regelverk förbjuder alla former av AI-genererat bös.

Detta är ett förslag jag lyssnar på! Vi återkommer i frågan.

Nja, citat skall framförallt anges. Här förstod man ändå att det var ett
citat, förvisso utan direkt länk till källan.

Min personliga bägare rinner snarast över några rader senare:
goat76 skrev:[…] separationsåtgärder, för att komma till bukt med […]

Här får det fan i mig vara nog! :mrgreen:

Mvh E*

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-09 14:09

På vilket annat forum som helst hade den här diskussionen för länge sedan accepterat det faktum att frekvensmaskering är ett välkänt problem. Tyvärr har vi här bara gått ifrån att vissa här först har förnekat att problemet ens existerar alls, till att nu säga att det bara skulle påverka “sönderrattade studioupptagningar”.

Vänligen upphör med ditt halmgubberi, vilket inte har någon plats i ett seriöst meningsutbyte. Du vet mycket väl att frekvensmaskering av mig vid åtskilliga tidigare meningsutbyten i frågan har konstaterats vara ett problem för sönderrattade inspelningar.

Detta har t.o.m. varit en av utgångspunkterna för mina argument när det gäller vikten av att inte processa sönder inspelningarna. Ett kladdigt studiohantverk leder lätt till en ond spiral av problem och motåtgärder, vilket alltid slutar med ljudgröt.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-04-09 14:59

goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt. :)

Hade rena stereoinspelningar av A-B teknik varit ett ypperligt sätt att spela in ett komplett distat rockband så hade man lätt kunnat hitta bra exempel på just sådana inspelningar. Den enkla anledningen till att man inte hittar några välljudande exempel på sådana inspelningar är knappast för att någon aldrig har försökt, utan snarare för att en sådan inspelningsteknik inte är optimal för ett starkt dånande och hårt distande rockband, vilket kräver separation för att inte låta som en enda grötsoppa.

Här verkar det som att du inte förstod min A/B-beskrivning.
Det är just SEPARATION som är syftet med metoden. Varje medverkande instrument inspelas helt separerat och isolerat från de andra.
Övriga behöver inte befinna sig i lokalen - eller ens i landet.
Ursäkta om jag var otydlig.
(var jag verkligen det?)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2026-04-09 15:22

goat76 skrev:

Ja, det är en AI-sammanfattning av det Bob Katz skriver angående frekvensmaskering i hans bok "Mastering Audio: The Art and the Science". Och nej, jag kommer inte, i detta nu, att läsa hela den boken bara för att med egna ord göra en egen sammanfattning.
Du får helt enkelt hålla tillgodo med AI-sammanfattningen, eller läsa boken själv vilken nog kan vara mycket lärorik för oss alla. :)

Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.

Jag kan rekommendera att du läser boken och citerar direkt det du tycker passar i stället. Jag kan garantera dig att du inte hittar vare sig "mastering engineers must use EQ to adjust frequencies, reducing the masking effect to provide clarity, depth, and distinction between instruments" eller (i det sammanhang som du hittills pratat om "masking") "dither noise can subtly change the depth or tonality of a recording by virtue of masking".
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2026-04-09 15:26

Ogjort skrev:
goat76 skrev:Ursäkta, men det här börjar tendera till att bli på gränsen till tramsigt. :)

Det är just SEPARATION som är syftet med metoden. Varje medverkande instrument inspelas helt separerat och isolerat från de andra.
(var jag verkligen det?)

Nej, jag förstod vad du menade. Kul grej att göra! :) Faktiskt inte jätteovanligt vid klassiska inspelningar, har jag förstått, om till exempel en solist inte är tillgänglig, eller om en viss del skall göras om senare men man får inte ihop hela orkestern igen, då kan man spela in orkestern och lägga på solisten efteråt. Verkligen inte optimalt på något sätt, men...
"We cannot become happy, we can only be happy. Because this is it. This isn’t a rehearsal for anything; this is the show."

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-09 15:29

Ja, Ogjorts metod, liksom syftet med denna, var mycket tydlig.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 15:54

Ogjort skrev:

(var jag verkligen det?)

Jag har förstått varenda mening du har skrivit. Det som var tramsigt med ditt svar var din förklaring varför man inte kan hitta några bra exempel på välljudande inspelningar med hårt distade gitarrer gjorda med A-B inspelning.

Ifall den inspelningstekniken hade varit ypperlig för den typen av musik så skulle man definitivt hitta exempel på sådana inspelningar, men här sitter hela bunten av er och försöker hitta på allehanda anledningar till varför ni inte kan visa ett enda exempel på sådana inspelningar. Det är det som gör diskussionen tramsig. Dunk från mig på din rygg! :D

Förresten, du har inte svarat på min tidigare fråga varför ni, med den truminspelningen du la upp, valt att spela in trumsetet separat från övrig instrumentering? Kan du berätta vad orsaken till det var, och varför ni inte använde er av antingen A-B, Blumlein, Mid-Side eller annan stereo-inspelningsteknik?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 16:10

Almen skrev:
goat76 skrev:

Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.

Jag kan rekommendera att du läser boken och citerar direkt det du tycker passar i stället. Jag kan garantera dig att du inte hittar vare sig "mastering engineers must use EQ to adjust frequencies, reducing the masking effect to provide clarity, depth, and distinction between instruments" eller (i det sammanhang som du hittills pratat om "masking") "dither noise can subtly change the depth or tonality of a recording by virtue of masking".

Det stämmer att alla punkterna inte kommer från boken, vissa av punkterna kommer från Bob Katz blog.
I den har jag läst många av hans artiklar genom åren.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2026-04-09 17:10

goat76 skrev:
Almen skrev:
goat76 skrev:

Det stämmer att alla punkterna inte kommer från boken, vissa av punkterna kommer från Bob Katz blog.

Du är fruktansvärt dålig på att erkänna när du klantar dig eller gör fel! :D

Så här hade jag på något sätt försökt formulera mig i ditt ställe:

- Du har rätt, jag borde inte ha använt AI för att sammanfatta en bok jag inte har läst. Det skall jag inte göra igen!
- Ojdå, det slank med några punkter från hans blog också, slarvigt av mig att inte förtydliga det.

I stället för att skriva "Det stämmer..." om någonting som jag inte har påpekat.

Men, men... Det är svårt att motstå din entusiasm, i alla fall. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-09 17:32

Almen, är boken värd att läsa? Jag är ohyggligt skeptisk mot allt som har med "mastering" att göra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2026-04-09 18:33

goat76 skrev:
Ogjort skrev:

(var jag verkligen det?)

Jag har förstått varenda mening du har skrivit. Det som var tramsigt med ditt svar var din förklaring varför man inte kan hitta några bra exempel på välljudande inspelningar med hårt distade gitarrer gjorda med A-B inspelning.

Ifall den inspelningstekniken hade varit ypperlig för den typen av musik så skulle man definitivt hitta exempel på sådana inspelningar, men här sitter hela bunten av er och försöker hitta på allehanda anledningar till varför ni inte kan visa ett enda exempel på sådana inspelningar. Det är det som gör diskussionen tramsig. Dunk från mig på din rygg! :D

Förresten, du har inte svarat på min tidigare fråga varför ni, med den truminspelningen du la upp, valt att spela in trumsetet separat från övrig instrumentering? Kan du berätta vad orsaken till det var, och varför ni inte använde er av antingen A-B, Blumlein, Mid-Side eller annan stereo-inspelningsteknik?

Den har jag tydligen missat - när i tråden ställde du den?
Fast det är så mycket äpplen och päron från dig här så jag blir vimsigare än vanligt.
Vi har använt oss av olika kombinationer av A/B-teknik, närmikning och line, så som det passade sammanhanget och ändamålet.
Har jag sagt något annat?
Trumsnuttarna lade jag in som exempel på icke dynamikbegränsad inspelning av trummor. (så långt det nu är möjligt) Inget annat.
Men det ledde tydligen till att jag uppfattas som motståndare till instrumentseparering i inspelningsledet :D
Har jag sagt nåt sånt?
Och jag borde kanske ha sagt "stereopar" istället för A & B? Det tolkas tydligen som att jag tycker allt och alla sorter skall spelas in i ett och samma rum
i en och samma tagning - alltid. Typ: dokumentationsinspelning. Var och när sa jag det?
I min värld så är A/B två omni-mikrofoner på ett visst avstånd från varandra - dvs tidsskillnad. Det säger ingenting om hur produktionen är gjord i övrigt.
Ett A/B-par kan ta ett helt trumset, en liten gitarrförstärkare, en sångare i ett bra rum, och användas på olika instrument som på "sedvanligt vis" är
separerade i olika rum även vid "samtidigt" spel och inspelning. För att kunna efterarbeta materialet, individuellt.

Väldigt tidigt i tråden skrev jag att (åtminstone jag) spelar in på olika vis beroende på vad, hur det skall användas och likaså att olika musik mixas olika.
Så jag förstår liksom inte dina invändningar.

Däremot så påstod jag att jag tror det går fina fisken att spela in fulldynamiska trummor med både karaktär och hörbarhet över distade gitarrer.
Det beror BARA på HUR man gör - och att man tillåter tillräckligt dynamiskt utrymme.
(Då visar du att det inte går genom att låta ett godståg "maskera" en liten tant som sitter och virkar. Dvs att saker från ett sammanhang
inte alls passar i ett helt annat sammanhang. –Jag förstod aldrig poängen med det exemplet.)

Ett stort skäl till att det inte görs sådana inspelningar är att fansen skulle uppfatta dem som GROTESKT svaga i mobiltelefonen.
Men "storyn" med Metallica och Guitar Hero är ju tydligen sann - så även publiken verkar föredra en smula dynamik åtminstone.

Sen skrev jag också att det vore spännande att testa att spela in även "elektrisk" musik med "multi-A/B-metoden". Även superdistad sådan.
Har ingen aning om det skulle funka - men det vore väldigt roligt att pröva. Jag skrev inte att det är SÅ man SKA göra för då blir det bästisibäst.

Tror ingen "här" menar att maskeringseffekter inte existerar - då kunde vi t.ex. lägga ner all snålkodning.
Det är också en självklarhet att virknålarna inte hörs när godståget passerar.
Frågan som diskuteras är väl snarare på vilket vis det påverkar vid inspelning och mix - och inte minst vid lyssning.
Och om det är något som KRÄVER dynamikbegränsning och EQ. Eller, som flera påpekat, kan, och kanske bör, behandlas som en "samklang".
En bastrumma och en elbas må dela grundfrekvens i vissa lägen - men sällan övertonerna. Så varför skulle de "äta upp varandra" som tumregel?
Just den grejen tror jag det är bra att informera världen "därute" om att det inte stämmer. Det blir som att påstå att 135 kontrabasar som spelar
unisont, inte skulle höras. Jamenar - snacka om frekvenskrockar och "ont om utrymme", eller? :roll:

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2026-04-09 18:47

Almen skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.

Du är fruktansvärt dålig på att erkänna när du klantar dig eller gör fel! :D

Så här hade jag på något sätt försökt formulera mig i ditt ställe:

- Du har rätt, jag borde inte ha använt AI för att sammanfatta en bok jag inte har läst. Det skall jag inte göra igen!
- Ojdå, det slank med några punkter från hans blog också, slarvigt av mig att inte förtydliga det.

I stället för att skriva "Det stämmer..." om någonting som jag inte har påpekat.

Men, men... Det är svårt att motstå din entusiasm, i alla fall. :)

Kanske du har missat det, men det står redan i mitt första inlägg adresserat till I-or angående Bob Katz följande:

“Based on the work of mastering engineer Bob Katz, particularly in his book Mastering Audio: The Art and the Science and various articles, masking is a fundamental psychoacoustic principle where a louder sound (the masker) covers or hides a softer sound (the maskee).”

Jag tycker bara det är helt onödigt att behöva nämna allt i varenda inlägg. Det enda viktiga här är vad Bob Katz har sagt angående frekvensrelaterad maskering, oavsett vart han har skrivit det.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2026-04-09 21:08

I ditt inlägg? Du menar i texten som du inte har skrivit, som hänvisar till en bok som du inte har läst? Tycker du det verkar på reaktionerna i tråden som att din retorik och argumentation fungerar?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2026-04-09 21:57

Vardagstrummet! Har A* något att lära oss om detta?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2026-04-09 22:02

Nu har jag lyssnat på ett par låtar från Chesky-albumet med Natasha. Det är inga som helst problem med instrumentseparationen, men klangen är blaskig och det låter allmänt lite grisigt, framför allt höghatten och sången låter distorderade. Läser man runt på nätet vad Bob Katz skriver blir man allt annat än imponerad - en typisk audiogök.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-09 22:25

Det stämmer att ljudkvaliteten inte är i högsta klass överlag. Speciellt renheten och basens nivå/definition är en bit ifrån vad man kan begära från en audiofilinspelning, men de spatiella och dynamiska delarna fungerar väl.

Instrumentseparationen är p.g.a. avsaknaden av olinjär processning på upptagningssidan (utom låggradig sådan från rörelektroniken) precis som du skriver definitivt inga problem.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-04-09 22:36

Morello skrev:Almen, är boken värd att läsa? Jag är ohyggligt skeptisk mot allt som har med "mastering" att göra.

Mastring kan vara bra eller dåligt utförda. För 50 år sedan var det 3–4 namn inom mastring som räknades som de bästa med bäst ljud och bästa musikaliska kvalitet. Mestadels i USA men även the Beatles hade sin favvo.

Bob Ludwig var en av de mest ikoniska mastringteknikerna i slutet av 60-talet och under hela 70-talet. Redan på 70-talets mitt kollade jag in vem som stod för mastring på Lp:n då nya skivor släpptes. Var det Bob Ludwig så var det bara att köpa. Allt var inte på topp men jag tror jag hörde enkom 1 som jag tyckte var dålig. Han mastrade många LP-utgåvor för stora artister.

Bernie Grundman startade sin egen masteringstudio på 70-talet efter att ha arbetat på A&M Records. De flesta LP:n han mastrade på A&M var särdeles bra. Vissa var kanske lite för tunna i basen men med rent och klart och musikaliskt ljud. Han blev även känd för sin mastring på klassiska album.

Doug Sax var grundare av The Mastering Lab, kanske den första oberoende mastringstudion. Han var pionjär inom direkt-to-disc mastring. Han mastrade många av 70 och 80-talts mest ljudfokuserade direktgraverade LP-skivor.

George Peckham utförde sitt mastringarbete i Storbritannien, speciellt på Apple Records, typ the Beatles men även andra brittiska artister. Hans namn var inte så känt på den tiden.

Jag har aldrig varit en Katz-fanatiker.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2026-04-10 00:02

Almen skrev:Jag har läst boken (den står i min bokhylla). Den där AI-sammanfattningen (som du hävdar är Bob Katz som "berättar" och "vet") är inte alls bra.

Jag måste erkänna att jag sällan läser AI-genererad text och hoppade över detta även den här gången, men det hela var faktiskt riktigt kul - t.ex. hur masteringteknikern måste använda eq för att justera frekvenser, vilket förstås är fullständig rappakalja.

Jag ser framför mig hur herr Katz hotar sina livrädda anställda med grovt våld om de inte utför det omöjliga uppdraget att ekvalisera för att ändra frekvenser från 440 Hz till 473 Hz och 5001 Hz till 798 Hz o.s.v. :mrgreen:

Vi bjuds alltså på typiska s.k. hallucinationer från AI-agenten som är baserad på LLM:er (Large Language Models). Eftersom denna typ av AI (sådär 99 % av all AI som används) inte baseras på någon modell för det ämne som avhandlas så kan det gå rejält fel. De sannolikhetsbaserade algoritmerna är en sorts kvalificerade språkliga gissningar som alldeles för ofta spårar ur - speciellt så när ämnet blir mer komplext.

Den intresserade bör ställa följande fråga till (den LLM-baserade) AI-agenten: "why is ai based on llms so bad?"

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2026-04-10 06:56

I-or skrev:

Jag måste erkänna att jag sällan läser AI-genererad text och hoppade över detta även den här gången, men det hela var faktiskt riktigt kul - t.ex. hur masteringteknikern måste använda eq för att justera frekvenser, vilket förstås är fullständig rappakalja.

Jag ser framför mig hur herr Katz hotar sina livrädda anställda med grovt våld om de inte utför det omöjliga uppdraget att ekvalisera för att ändra frekvenser från 440 Hz till 473 Hz och 5001 Hz till 798 Hz o.s.v. :mrgreen:

Vi bjuds alltså på typiska s.k. hallucinationer från AI-agenten som är baserad på LLM:er (Large Language Models). Eftersom denna typ av AI (sådär 99 % av all AI som används) inte baseras på någon modell för det ämne som avhandlas så kan det gå rejält fel. De sannolikhetsbaserade algoritmerna är en sorts kvalificerade språkliga gissningar som alldeles för ofta spårar ur - speciellt så när ämnet blir mer komplext.

Den intresserade bör ställa följande fråga till (den LLM-baserade) AI-agenten: "why is ai based on llms so bad?"

AI är givetvis utomordentligt användbart gjort på rätt sätt. Med förkunskaper och i rätt sammanhang kan både kvalitet och tidsvinster uppnås, men det gäller att jobba med vaksamhet, då det också finns uppenbara risker för fel, då AI:n ofta vill vara oss till lags.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2026-04-10 09:16

eljulio skrev:. . .
AI är givetvis utomordentligt användbart gjort på rätt sätt. Med förkunskaper och i rätt sammanhang kan både kvalitet och tidsvinster uppnås, men det gäller att jobba med vaksamhet, då det också finns uppenbara risker för fel, då AI:n ofta vill vara oss till lags.

+1
Det gäller att handskas med AI på rätt sätt. Egentligen är AI för ändamålet att söka info helt fel ord.

Tror inte att en framtid utan AI som verktyg utnyttjat på korrekt sätt är produktivt på arbetsmarknaden.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi